kajutová plachetnica - bez registrácie
Moderátoři: vilma, Pepa, david, smike
- Andrejjeep
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 567
- Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
- Reputace: 37
- Bydliště: Hlavná dedina SK
No práveže rozmer tam nieje, musím to niekde na nete nájsť o aký profil sa jedná, je tam len označenie a výrobca Huta Kety tuším, nemám pri sebe plány.
Ešte mám nejaké posťahované iné plány kde sú aj rozmery aj typové označenie. Skúsim popátrať.
Celkovo mi tam chýba veľa vecí, čo by som uvítal a čo som videl v iných plánoch. Na jednej strane budiž voľná ruka, ale zase treba viacej dopredu premýšľať.
A.D.
Edit:
Sťažeň je od Huta Kety a má rozmery dl. 7m, a profil je 119x76mm hrúbka steny je 2mm
Jediné čo mi trochu vadí je že sťažeň treby vypeniť penou, čo si neviem pri dlžke 7m docela predstaviť, hlavne z akého dôvodu to konštruktér navrhol.
Ešte mám nejaké posťahované iné plány kde sú aj rozmery aj typové označenie. Skúsim popátrať.
Celkovo mi tam chýba veľa vecí, čo by som uvítal a čo som videl v iných plánoch. Na jednej strane budiž voľná ruka, ale zase treba viacej dopredu premýšľať.
A.D.
Edit:
Sťažeň je od Huta Kety a má rozmery dl. 7m, a profil je 119x76mm hrúbka steny je 2mm
Jediné čo mi trochu vadí je že sťažeň treby vypeniť penou, čo si neviem pri dlžke 7m docela predstaviť, hlavne z akého dôvodu to konštruktér navrhol.
Andrejjeep píše:Sťažeň je od Huta Kety a má rozmery dl. 7m, a profil je 119x76mm hrúbka steny je 2mm
Jediné čo mi trochu vadí je že sťažeň treby vypeniť penou, čo si neviem pri dlžke 7m docela predstaviť, hlavne z akého dôvodu to konštruktér navrhol.
Pro malé kajutové plachetnice /5 - 8 m/, má vypěnění stěžně ohromný přínos pro jejich stabilitu při náklonu 90 a více stupňů. Ten přínos je mnohoem větší, než si laik umí představit, pokud si to pro ujasnění nespočítá.
Trochu OT, ale chtěl bych se zeptat zkušených na názor na toto: http://jarcatmarine.com/ ? Jednalo by se o občasné víkendové výlety a nebo kratší dovolené se ženou a dvěmi mláďaty na Českých řekách a jezerech. Váha u J5 je 290kg, popř. u J6 390kg. Motor do pěti koníků by s tím taky moh pohnout snáž než s normální plachetnicí a prostoru je pro 4 též relativně dost ve srovnání s klasikou. Další výhodou je ponor, který je pouze kolem jedné stopy a ploutve zasouvané z boku, takže žádné omezení skříní. Podle videí a fotek s Jarcat6 ale v pohodě plachtěj i s vytaženými ploutvemi. Jen ta šířka je 2,5m, což by mohlo někoho trochu limitovat.
Jarcat 5 Jarcat 6 Jarcat 6C Jarcat 7
Length 4.8m 6.2m 7.0m 7.0m
Width 2.41m 2.5m 2.5m 4.3m
Sail area 145 sq' 220 sq' 000 300 sq'
Weight 290 kg 390 kg 450kg 415 kg


Jarcat 5 Jarcat 6 Jarcat 6C Jarcat 7
Length 4.8m 6.2m 7.0m 7.0m
Width 2.41m 2.5m 2.5m 4.3m
Sail area 145 sq' 220 sq' 000 300 sq'
Weight 290 kg 390 kg 450kg 415 kg
- copy
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1391
- Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Pepa píše:Andrejjeep píše:Sťažeň je od Huta Kety a má rozmery dl. 7m, a profil je 119x76mm hrúbka steny je 2mm
Jediné čo mi trochu vadí je že sťažeň treby vypeniť penou, čo si neviem pri dlžke 7m docela predstaviť, hlavne z akého dôvodu to konštruktér navrhol.
Pro malé kajutové plachetnice /5 - 8 m/, má vypěnění stěžně ohromný přínos pro jejich stabilitu při náklonu 90 a více stupňů. Ten přínos je mnohoem větší, než si laik umí představit, pokud si to pro ujasnění nespočítá.
keby bol sťažeň uzavretý, a teda plný vzduchu, bolo by to ešte lepšie. Tá pena predsa len uberie z objemu.
Pěna ve stezni
marks píše:Ahoj Pepo, mohl by jsi to prosím, pokud to jde, lehce zdůvodnit, eventuélně proč je to u malýh lodí významnější než u velkých?
Marečku, tož to máš tak. Základem všeho je křivka stability. Na malých lodích nic moc. Malé okruhovky mají např. na vrcholu stěžně nafouknutý takový vak, při převrácení lodě drží stěžeň nad hladinou, malý prcek se postaví na kýl a snaží se převážit loď zase do plavby schopné pozice.
Když stěžeň vypěníš, při převrácení lodě se do nej nenabere voda, tudíž bude plavat a do značné míry eliminuješ převrácení o víc jak 90 stupňů.
Umíš si to představit na velké jachtě? Jak lezeme na kýl a pokoušíme se jachtu narovnat? Křivka stability u bežně používaných charterových jachet je okolo 130 stupňů, proto je jejich převrácení prakticky nemožné. Leda že bys urazil kýl.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3534
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 417
- Bydliště: Praha
Re: Pěna ve stezni
Lakomec píše: Křivka stability u bežně používaných charterových jachet je okolo 130 stupňů, proto je jejich převrácení prakticky nemožné. Leda že bys urazil kýl.
Petře, zrovna Ty?

Když pominu fakt, že 130° není křivka stability, ale bod nulové stability, tak stejně nesouhlasím.
Pokud (téměř) jakákoli loď potká strmou vlnu zhruba stejně vysokou, jako je ona široká, a dostane ji z boku, je převrácení jisté. (Píšu o monohulech – u kata- a trimaranů to může být jinak.)

S projekcni kancelari me lode jsem probiral jeji bezpecnost. Hranicni uhel prevraceni me lode je 132°, nicmene jsem byl upozornen na vyse zminene lynxem. Navic, to same plati i na delku. Zde se udavaji momenty 35% LOA a 55% LOA, kdy u druhe zminene je pravdepodobnost prevrzeni jiz 72%. Cetnost vlnobiti pak pracuje v ramci statistiky proti. Tedy se spravnou vlnou se lze prevrhnout tak i tak.
Vse plati u zalamujicich se vln. Nezalamujici se 6m vysoka vlna delky 50m neni tento pripad.
Vse plati u zalamujicich se vln. Nezalamujici se 6m vysoka vlna delky 50m neni tento pripad.
no jo
Ale jo Lynxi, máš samozřejmě pravdu, ale pokud jsem spomenul tu křivku stability, mohl jsem to rozepsat dál, že to je bod, při kterém .......bla bla bla atd, myslím ale, že na zorientování Marxe s Engelsem to stačilo. No a zalamující vlny, ty jsem vynechal úplně. Vycházel jsem z toho, že je to malinkatá loď bez registrace spíše na jezera a přehrady a nějak mě nenapadlo, že se s ní někdo bude toulat po mořích a ještě při podmínkách, jaké popisuješ. A běžnou charterovou loď jesm použil jen jako příklad. Ale je jasné, že po tom bouřlivém počasí v Chanii to máš teď trošku jinak a ty vlny tam hned vidíš.
Budu si muset dávat pozor na přesnější formulace a jasné popisy, když totéž očekávám i od ostatních
Budu si muset dávat pozor na přesnější formulace a jasné popisy, když totéž očekávám i od ostatních

-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: no jo
Lakomec píše:Budu si muset dávat pozor na přesnější formulace a jasné popisy, když totéž očekávám i od ostatních
zbytečné

inteligentovi to stačí a pochopí - jak řekl Denis
slovíčkaříš - jak řekl Lynx - i když se na tom vzápětí točí
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3534
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 417
- Bydliště: Praha
Re: no jo
david píše:slovíčkaříš - jak řekl Lynx - i když se na tom vzápětí točí
Tohle je zase zavádějící formulace. Budí dojem, že jsem to napsal o Lakomcovi.

Ať se Ti v novém roce daří! (I formulovat.)
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Pěna ve stezni
a ne? tak komu je tohle?
Petře, zrovna Ty?
Když pominu fakt, že 130° není křivka stability, ale bod nulové stability, tak stejně nesouhlasím.
Pokud (téměř) jakákoli loď potká strmou vlnu zhruba stejně vysokou, jako je ona široká, a dostane ji z boku, je převrácení jisté. (Píšu o monohulech – u kata- a trimaranů to může být jinak.)

Petře, zrovna Ty?

Když pominu fakt, že 130° není křivka stability, ale bod nulové stability, tak stejně nesouhlasím.
Pokud (téměř) jakákoli loď potká strmou vlnu zhruba stejně vysokou, jako je ona široká, a dostane ji z boku, je převrácení jisté. (Píšu o monohulech – u kata- a trimaranů to může být jinak.)

- mozeg
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 312
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 9
- Bydliště: Bratislava
Re: Pěna ve stezni
david píše:a ne? tak komu je tohle?
Petře, zrovna Ty?![]()
Když pominu fakt, že 130° není křivka stability, ale bod nulové stability, tak stejně nesouhlasím.
Pokud (téměř) jakákoli loď potká strmou vlnu zhruba stejně vysokou, jako je ona široká, a dostane ji z boku, je převrácení jisté. (Píšu o monohulech – u kata- a trimaranů to může být jinak.)
No mna ucili ze plachetnucu prevrati az vlna ktora ma 2,5 nasobok sirky jednotrupovej plachetnice.
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
chania
to lynx:
masakr. Jeden pán ale kdysi napsal: vítr a vlny, to jsi přece chtěl......
masakr. Jeden pán ale kdysi napsal: vítr a vlny, to jsi přece chtěl......

- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3534
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 417
- Bydliště: Praha
Re: chania
Lakomec píše:to lynx:
masakr. Jeden pán ale kdysi napsal: vítr a vlny, to jsi přece chtěl......
No, úplně přesně ten pán napsal: Vítr? Vlny? To jsi chtěl, ne?
A jsem si téměř jist, že v tu chvíli neměl na mysli vplutí do přístavu v Chanii!
On totiž neměl na mysli vplutí do žádného přístavu. Jednalo se o plavbu na volném moři.

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti