Malá kajutová loďka

Tipy a návody k výběru lodě. Zkušenosti druhých s výběrem lodě.

Moderátoři: vilma, Pepa, david, smike

Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Malá kajutová loďka

Příspěvekod Ozzie » stř srp 11, 2010 8:31 am

Už dlhšiu dobu sa pohrávam s myšlienkou, kúpiť si malú kajutovú loďku ktorú by som využíval na Dunaji. Mala by to byť loďka na výlety s malým ponorom a možnosťou skromného prespania pre dve osoby. Nemusí byť rýchla, nato mám gumák a k moru ho určite nechcem ťahať.
Chcel by som využívať môj motor Suzuki 15 DF "krátka noha" čo mám na gumáku.
Prosím Vás o Vaše rady, nevyhladávajte mi prosím konkrétne lode v inzerátoch, to urobím až keď to bude aktuálne. Skôr som zvedavý na Vaše cenné skúsenosti.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » stř srp 11, 2010 8:54 am

To byla původní idea Denise, proč začal stavět svůj 14" člun. Z jeho příspěvků mám pocit, že těch 14" je málo na to aby se tam vešlo vše co je třeba sebou vozit a ještě
tam mít místo na spaní pro dva lidi. Ke všemu mu konečná váha různými úpravami vyšla o dost vyšší a těch 15 utrápených koníků se ukázalo být málo. Pro poučení
a zamyšlení nad tvojí ideou je dobré si pozorně přečíst vše co o tom Denis píše. Jako optimální bych viděl Milošův MacGregor 26". Při vhodné konfiguraci by se v něm možná
dalo i přezimovat.
Bez srandy bych osobně viděl něco takového, co mají v HR. Laminátovou loďku cca 5m s kajutou a vzadu plátěnou střechu. To by mohlo mít ještě tak přijatelnou váhu pro těch 15HP. Většinou na tom mají okolo 8HP ale nejezdí proti proudu Dunaje.

Nebo něco takového. Ovšem 800kg může být pro někoho na tahání moc těžké. Jinak co jsem koukal, tak ceny u všech šli hodně dolů. Tahle cena je ale super -i s motorem.

http://www.boatshop24.com/web/de/suchen ... code=1dg7m
Naposledy upravil(a) tataS dne čtv srp 12, 2010 7:00 am, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » stř srp 11, 2010 10:10 am

Pokud nebude rychlá, tak bude mít slabej motor ( přesně jak psal tataS) a proti proudu se budeš trápit.

15 koní je dost na otevřený člun, na kajutovou loď bude málo.
Máš víc možností - kajuta - a pak rezignovat na plavbu proti proudu, a po ukončení plavby naložit loď na vozík, anebo rezignovat na kajutky, a zbastlit si na loď nějakej stanovej přístřešek , takže zachováš únosnou váhu, a zůstane ti možnost se vrátit proti proudu.

Pokud zvolíš plavbu jen po proudu, stačí ti jakákoliv malá kajutová plachetnice , ale tu 15 koňku na to málokdy pověsíš.
Ta krátká noha Tě taky poněkud omezuje ve výběru lodi.

Napadá mě hliníkový člun Marine. Marine 15S Ten má maximální právě 15 hp s krátkou nohou.
Uživatelský avatar
Jirina
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 266
Registrován: čtv kvě 27, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Re: Malá kajutová loďka

Příspěvekod Jirina » stř srp 11, 2010 6:53 pm

Ozzie píše:Už dlhšiu dobu sa pohrávam s myšlienkou, kúpiť si malú kajutovú loďku ktorú by som využíval na Dunaji. Mala by to byť loďka na výlety s malým ponorom a možnosťou skromného prespania pre dve osoby. Nemusí byť rýchla, nato mám gumák a k moru ho určite nechcem ťahať.
Chcel by som využívať môj motor Suzuki 15 DF "krátka noha" čo mám na gumáku.
Prosím Vás o Vaše rady, nevyhladávajte mi prosím konkrétne lode v inzerátoch, to urobím až keď to bude aktuálne. Skôr som zvedavý na Vaše cenné skúsenosti.

Příští léto chceme vyrazit na lodích po Dunaji až do moře. Lodě tam nechat a přivézt zpátky jenom motory.
Čluny Marine jsou pěkné, ale ta cena:
http://www.boat007.cz/lode-cluny/hlinik ... n-14m.html
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » stř srp 11, 2010 7:46 pm

Pěkné kabinové čluny jsou taky polské MM, prodávají se starší i s motory a vlekem. Samotné váží cca 250kg.
http://www.allboats.com/en/3571253/mm-b ... -2010.html
http://www.boatshop24.com/web/en/suchen ... id=2209811
ttp://www.allboats.com/en/2388239/mm-bo ... -2009.html
Kdo ví jestli by Denis trávil čas stavbou své (jinak určitě dokonalé lodě, kdyby znal tyto?
Naposledy upravil(a) tataS dne stř srp 11, 2010 8:07 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1983
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » stř srp 11, 2010 8:06 pm

MM som si tiež prezeral, napr. taký MM 420 Cabin???
To Jirina: Tie motory chcete priniesť vlakom, alebo ako? Lebo keď tam príde pre Vás auto tak privezie aj gumáky, alebo máte až tak vela peňazí?
Uživatelský avatar
Jirina
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 266
Registrován: čtv kvě 27, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Jirina » stř srp 11, 2010 8:12 pm

Na plavidlech.cz je Livot http://www.plavidla.cz/forum/viewtopic.php?id=227 a jezdí do delty Dunaje fotit ptáky. Zná se s domorodci. Příští rok tam pojede několikrát. Nemám rád gumu.
Na boat.24 jsem našel krásnou plechovku s motorem z Mercedesu a není to zase tak daleko, jenom do Hamburku.
http://www.boatshop24.com/web/en/suchen ... H%A0%A0%A0
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » stř srp 11, 2010 8:31 pm

Jirina píše:Na plavidlech.cz je Livot http://www.plavidla.cz/forum/viewtopic.php?id=227 a jezdí do delty Dunaje fotit ptáky. Zná se s domorodci. Příští rok tam pojede několikrát. Nemám rád gumu.
Na boat.24 jsem našel krásnou plechovku s motorem z Mercedesu a není to zase tak daleko, jenom do Hamburku.
http://www.boatshop24.com/web/en/suchen ... H%A0%A0%A0
Spíš hnilobu zralou na obšívku do té pixli se musí vrazit tak 400tis je to hromada šrotu a hlavně za tu cenu nemůže člověk čekat zázrak pod 10tis E jsou to skoro vždy šroty
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » stř srp 11, 2010 9:06 pm

Podle popisu to není žádná nádhera, a možná ani plavbyschopné.
Někdo si vzal na krk něco nad své síly - a vzdal to.
Uživatelský avatar
pripluv
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 199
Registrován: sob črc 03, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pripluv » stř srp 11, 2010 9:26 pm

tataS píše:…polské MM…


Připomíná mi to Solaru, jen se tam píše o motoru 50-70 k. My jsme se do delty vezli ve čtyřech (plus zásoby a metrák v benzínu a oleji) s motorem 40 k a docela to jelo (kor, když jeden zapomněl na ekonomickou stránku akce a trochu tomu přitlačil). 15 k bude ale málo a docela by mne zajímalo, kolik je potřeba na naložené MM lodě.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř srp 11, 2010 10:56 pm

Vráťme sa k Ozzieho myšlienke, teda k téme ;) Ozzie by mal uviesť čo myslí tým "nemusí byť rýchla" a kolko ludí a výbavy /v kilogramoch/ by sa v tom člne vozilo. Ak by mala loď jazdiť v sklze, tak sa pustíme do debaty, ak by sa jednalo o výtlačnú plavbu, tak 15 HP štvortak je dosť silný na takmer hocijakú loď.

Ja som sa začal touto myšlienkou zaoberať pred dvomi rokmi a po dlhom hladaní na nete som nakoniec nič nenašiel a tak som si prispôsobil FS 14 http://www.bateau.com/studyplans/FS14_s ... ?prod=FS14 Je to lahučká lodička 427/165 a trup váži 84 kg. Podla popisu by mal jazdiť s posádkou cca 185 kg a s 15 HP motorom v dobrej kondícii rýchlosťou až 28mph čo je cca 44 km/hod. Treba ešte dodať že vo váhe nie je započítaná podlaha, ak ju spravíte z 10 mm preglejky dostanete sa s váhou na cca 90 kg. Ja som na tento čln spravil kajutku, samozrejme aj podlahu a dostal som sa na 130 kg, čo považujem dodnes za malý zázrak. A dnes by som sa vedel dostať asi na 120 kg. Porovnajte to s MM boote kde podobná loď váži 240 kg.
Bohužial som ju nestihol odskúšať s mojím 15 HP motorom a hneď som naň zavesil 25 HP Yamaha 2takt. S ešte neodskúšaným člnom som sa vydal na 1000 km dlhú plavbu, nedokončená reportáž je tu: http://jachting.info/modules.php?name=F ... pic&t=3368 . Po návrate s tejto plavby som vykonal niekolko úprav na člne a jazdné vlastnosti boli potom následovné: Rýchlosť proti prúdu Dunaja bola v pohode 30 km/hod a po prúde 40, spotreba bola 9 l na 30 km kombinovaných dolu-hore prúdom. Teda 0,3 l/km, alebo približne 10 l na hodinu, celkovo vážila loď 457 kg s toho náklad a posádka bola 275 kg.

Ak by si Ozzie použil na môj kajuťáčik pri rovnakej záťaži tvoj motor Suzuky 15 HP, tak by pripadalo na 1 HP asi 30,5 kg.Myslím že by to jazdilo v pohode, pretože Vovský na svojej FS 14 keď splavoval nemecký Dunaj, mal na 1 HP až 34,5 kg /celková váha až 515 kg/ a stále jazdil v sklze a to s vynikajúcou spotrebou cca 0,15 l/km, čo je cca 4,5 l/hod /dolu prúdom/.

Teraz mám na nej zavesený 20 HP Hondu 4takt, ale bohužial som túto zostavu nestihol poriadne otestovať. Jazdil som zatial len sám, bez ďalšej záťaže, ale to ten čln len tak skáče od radosti, na pol plynu hore Dunajom 30-35 km/hod.

Samozrejme tvar trupu FS 14 má viacero nedostatkov, ale aj rad výhod. Na rozdiel od čistokrvných motorákov velmi dobre jazdí aj vo výtlačnej plavbe a hlavne s nízkou spotrebou. S 5 HP motorom proti prúdu Dunaja 10km v pohode.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » stř srp 11, 2010 11:32 pm

Denis píše:S 5 HP motorom proti prúdu Dunaja 10km v pohode.


To máš osobně vyzkoušené, Denisi ?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř srp 11, 2010 11:45 pm

Osobne. Mám Mercury 5 HP 4takt s dlhou nohou, tak som si vyrobil redukciu na nadstavenie zrkadla. Tá mi ale praskla po 2 minutách, nečakal som že 5 koní ja taká sila. Tak som dal tú dlhú nohu normálne na zrkadlo, takže dole dosť presahovala a nebolo to ideálne. Aj tak ten čln išiel ako besný. Dolu prúdom som sa dostával do sklzu, išiel som 20-22 km/hod. Niekde som tu o tom písal, ale neviem kde. :(
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř srp 11, 2010 11:49 pm

halladin píše:
Denis píše:S 5 HP motorom proti prúdu Dunaja 10km v pohode.


To máš osobně vyzkoušené, Denisi ?


má, v gabčíkově nad jezem. a nebo dunaj přestal téct.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » stř srp 11, 2010 11:57 pm

To asi ne, buď pod Gabčíkovem, anebo v Bratislavě.

Naši dunajští vlci většinou dávají lodě do vody v Medvěďove. Moc se mi tam líbilo. Ale pokud šlo jen o zkoušku, možná přímo v Blave.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv srp 12, 2010 12:08 am

Skúšam v Bratislave. Spúšťam "pod napetím". FS 14 sa na rozdiel od klasického motoráku vzadu zužuje. To robí problémi v sklze, zadok sa zanára a špička je vysoko. Vovský by o tom mohol niečo povedať. Ale pri jazde vo výtlaku má ten zadok pomerne ideálny tvar, malý odpor a dostatočný vstlak. Povedal by som že s 5HP jazdí lepšie /nie rýchlejšie! /ako s 15, 20 HP. Pri jazde zo silnejším motorom sú nevyhnutné krídielka na antikavitačnú dosku motora, prípadne tie bočné lyžiny čo vidieť na starých drevených člnoch.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv srp 12, 2010 6:57 am

Ona ta MM loď těch 250 kg má v kompletní výbavě (včetně matrací a pod.) v provedení "famili", s kratší boudou "cabin" má v základu pouze 160 kg. Hlavní jejich
výhoda ovšem bude v tom, že jsou již hotové. A ta cena 1950EUR je myslím dosti zajímavá v porovnání s tím kolik celkově stál materiál a kolik hodin práce to Denise stálo.
Další možnost je, koupit starší, kde jsou ceny taky zajímavé. Otázka je taky kolik to stojí v PL, protože všechny odkazy jsou na německé prodejce.
I tak je Denisova lodička hodná obdivu.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » čtv srp 12, 2010 7:34 am

Hm, pokud ta pětka jela tak slušně s Denisovým výtvorem , jak by asi jela s 50 kg Gumákem ?
Asi to v září přijedu vyzkoušet.
Ještě jeden dotaz na Denise - spali jste někdy na té Tve lodičce ?

To bylo totiž jednou z hlavních podmínek základního zadání tohoto topiku...
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » čtv srp 12, 2010 8:24 am

pětka s 50kg gumákem pojede rozhodně hůř než FS14.Je to dáno tvarem dna.I přes to zúžení zádě má FS14 poměrně rovné dno a to je výhodnější na rychlost.
Já sám jsem s FS14 a 15k Suzuki udělal 40km/h
a s gumákem 3,6m se stejným motorem 32km/h.
Moje FS14 bez kajuty je stejně těžká jako Denisova FS14 s kajutou,proto si dovolím srovnávat.
Proti proudu Dunaje jsem s plně naloženou FS14 v pohodě udělal 25km/h.Při celkové váze asi 500kg.Samotná loď váží 140 kg,s motorem 184kg.

Takže abych odpověděl na původní Ozzieho otázku:na malou loďku do 200kg mu 15k Suzuki ,i pro plavbu v kluzu bohatě stačí.Pokud se týká komfortu delšího cestování a spaní v takovém kajuťáčku musí zhodnotit Denis.

tady jsou hodnoty mé plavby po Dunaji:

celkem jsme upluli asi 580km
moje spotřeba 85 L benzínu
čistý čas běhu motoru 25hod.
z toho lze vypočítat hodinová spotřeba 3,4 L
průměrná rychlost 23km/h
běžná cestovní rychlost 30-35km/h podle proudu ,měřěno GPS
maximální rychlost 45km/h /silný proud,vítr do zad,rovná hladina
Uživatelský avatar
Jirina
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 266
Registrován: čtv kvě 27, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Jirina » čtv srp 12, 2010 8:31 am

Smekám, klobouk dolů nad tvojí evidencí.
Jak měříš čas běhu motoru?
Jakou průměrnou rychlostí teče Dunaj?
Když něco hodím ve Vídni, nebo Blavě do vody, za jak dlouho to dopluje do moře?
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » čtv srp 12, 2010 8:54 am

Vovsky,

Ve skluzu to platí určitě. Ale na skluz s 5 HP. nemám ani náhodou.
Platí to , co píšeš i pro výtlačnou plavbu ?
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv srp 12, 2010 1:51 pm

Nevím proč by ti tvoje 5ka (super Honda 5 s nabíjením) neměla s gumákem 50 kg jet ve skluzu. S mými 90kg jsem s 5kou jezdil bez problémů. Chce to ale dát
plný plyn.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » čtv srp 12, 2010 2:14 pm

Na gumáku mám Tohatsu, skrátkou nohou, a bez nabíjení ;)

Honda s dlouhou nohou není na gumák to pravé ořechové.
Ale brousím si zuby na tu Selvičku, pro kterou tak horuješ.
Ale bude k dispozici až koncem září.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 670
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » čtv srp 12, 2010 3:12 pm

tataS píše:... Jako optimální bych viděl Milošův MacGregor 26". Při vhodné konfiguraci by se v něm možná
dalo i přezimovat.
Bez srandy bych osobně viděl něco takového, co mají v HR. Laminátovou loďku cca 5m s kajutou a vzadu plátěnou střechu. To by mohlo mít ještě tak přijatelnou váhu pro těch 15HP. Většinou na tom mají okolo 8HP ale nejezdí proti proudu Dunaje. ...

To tataS; uvažoval som pred 3 rokmi rovnako.
Možnosť svižnej expedičnej rodinnej plavby aj proti prúdu na Dunaji s plnne obyvateľnou kajutou - to bol hlavný z troch dôvodov prečo som sa rozhodol pre MacGregorov koncept. (Daľšie dôvody boli možnosť plachtenia, ľahká transportovateľnosť. A tiež relatívne ústretová cena.)

Taktiež som zvažoval "bez srandy" aj spomínanú HR laminátovú kajutovku, ale oplachtiť sa to asi nedá a tvar trupu je iba na výtlačnú plavbu. Zase 8 metrový MG26 asi nie je práve malá kajutovka ... ale na rodinnú dovolenku je to akurát.
8)
Na Dunaji jazdíme s MacGregorom26M bez sťažňa (zákaz plachtenia), proti prúdu obvykle v sklze, po prúde často iba na voľnobeh. Na jeseň sa chystáme na rybársky trip do delty. Už mám pripravené solárne panely a výhodne som zohnal aj malú elektrocentrálku, aby sa nám úlovok v chladničke nepokazil ... :)
Na lovecké výpady do tŕstia beriem gumák s elektromotorom, dobíjanie akku sa zíde.

... mimochodom, možno sa to tiež niekomu hodí (OT!) KIPOR SINEMASTER IG 1000 za 440EUR aj s DPH je za ľahkú (14kg) a tichú kapotovanú kufríkovú elcentrálku s invertorom, s 2 r. zárukou, nízkou spotrebou, myslím že super akciová cena (koniec OT).

To Ozzie, ak chceš, Mekáč je v prístave Vlčie Hrdlo, môžeš sa prísť pozrieť/previesť, pošli SZ.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » čtv srp 12, 2010 3:53 pm

Vidíš, Miloši 18,19.9 budu v Blave.....
Dovolil bych si využít Tvojí nabídky "revize" mekáče z dřívějška.
Pokud tedy budeš mít čas.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host