Jak jsem se nestal RYA Yachtmasterem
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- Karlos2
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 158
- Registrován: čtv úno 05, 2009 1:00 am
- Reputace: 62
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
Jak jsem se nestal RYA Yachtmasterem
Ahoj, šťastný nový rok přeju! Není sezóna, není do čeho dloubnout. Našel jsem doma staré zápisky, tak jsem si řekl, že je sem přepíšu. Vloni nebo předloni to tady někdo na JI taky popisoval. To moje se jmenuje „Jak jsem se nestal RYA Yachtmasterem“. Odehrálo se ve Skotsku, v říjnu roku 2014.
Na začátku bylo blouznivé přání: státi se námořníkem. Jsem se domníval, že jsem Borec, nebo aspoň boreček, že už mám něco napluto a něco umím. V závěru se dozvíme, že tomu tak není.
Jak to bylo deníčku? …To jsem vám takhle jednou dostal nabídku, konec října, za dobré peníze, ještě jakžtakž rozumné počasí, zkušená posádka, možnost udělat si zkoušku RYA Yachtmaster. Čili nabídka z kategorie neodolatelných. Musil jsem vymejšlet, jak to šetrně sdělit mé ženě Boženě, se kterou jsem to rozhodnutí nekonzultoval a vytasil jsem se s tím až za nějakou dobu a poměrně krátce před odjedem. Bojácnost mi tedy rozhodně nechybí. Odlet byl v neděli 26. října 2014, předtím to bylo docela nahňahňaný – v sobotu brigáda a vyndavání mola na Labi v Žernosekách, kde kotvím přes léto s lodičkou. Vrátil jsem se asi ve tři odpoledne a to už u nás doma seděla teta Marie se sestrou (mou tchýní) a ještě jedna, sestřenice tchýně. Všechny ty báby hlasitě hulákaly, přitom se slavily se manželčiny narozeniny. Den předtím, v pátek večer jsme byli na koncertu Tomáše Kluse, to byla hezká akce na děčínském Střeláku. V týdnu jsme ještě zašli na koncert Björk, to byl přenos v místním biografu a také jsme se byli podívat na Prodloužené na synovo tanečních. A ve středu před tím jsem byl v Praze na Méteo kurzu, to bylo od šesti asi do desíti večer. Tedy povím vám, byl to zajímavý týden.
No prostě, odlet byl v neděli dopoledne a zase jako obvykle: na úplně poslední chvíli pohledat věci a zabalit je, autem do Prahy, letadlem do Edinburku, tam busem do města, vlakem do Glasgow, dalším vlakem do Largsu. Cestou do Largsu byla výluka, pro zpestření! Vytrvalé deště podemlely kus železnice. Tak to bylo i s přestupem na náhradní autobusovou dopravu. V Largsu už jsem toho měl dost a na cestu do maríny jsem si vzal taxíka (stál 4,90). To už bylo po páté večer a byla tma.
A pršelo.
Večer jsme se seznámili s posádkou a s lodí, loď šikovná, Elan 43, Stormwind. Posádka byla skoro česká, jen 2 Britové. Domluveno, že úřední řečí na lodi bude angličtina a že když někdo nebude rozumět, bude Danny překládat do nebo z. Sdílel jsem kajutu s Mattem. Mladý Matthew pocházel z Edinburku a nebylo mu rozumět ani, jak to slušně vyjádřit? …ani slovo. Další anglán byl Peter, z Newcastle, ročník 1959, vzdělaný muž, horolezec a paragladista, ten rovněž občas tlumočil mezi Mattem a námi ostaními. Ti „ostatní“ byli Martin B, původem Plzeňák, stejně starej jako já. Další byl Petr M, asi taky tak starý jako já, účetní z Brna. A Danny – instruktor Scotsailu v Largsu. A já.
V pondělí se udělaly nějaké nákupy a vyplulo se. Plachtilo všude možně skrz celou Firth of Clyde, jedna noc byla v Tarbertu, jedna v Rothesay, další noce byly v Largsu. Vesměs jsme byli na noc přicvaknutí ke zdroji elektrické energie. Kluci se připravovali na Day Skippera, všem kromě Matthewa to šlo dobře, byli šikovný a já se chystal na zkoušku Yachtmaster. Ta proběhla asi takto.
Ve čtvrtek 30.10. v jednu odpoledne jsme naložili externího komisaře RYA. To byl starší muž, Skot, zkušený mořeplavec jménem Collin. Mimoto dosti přísný a komisní. Prvních asi 25 minut jsme strávili tím, že telefonem ověřoval, jestli mé kopie dokladů nejsou falzifikáty… To mě dost vynervovalo, už to vypadalo, že žádná zkouška nebude. Ale pravdu měl, předpisy říkaly, že mají být předloženy originály. Obecně mě ten muž dosti nervoval. Na můj dotaz, když nebudu rozumět, mohu-li požádat o přetlumočení, odvětil že rozhodně ne, že je to britská RYA zkouška a ta je v angličtině a jestli nerozumíš, tak jsi propadnul, nazdar a zkouška končí.
Ale nakonec začátek dobrý, udělal jsem pečlivě safety briefing, docela podrobně jsme se věnovali hasícím přístrojům. Pak motor. Danny mě varoval, že Collin je odborník na diesely, školí to a vyžívá se v tom. Uhádnul jsem všechny podstatné věci okolo motoru, ale jistý jsem si očividně nebyl, takže jsme šťourali v motoru tak dlouho, až ze mě vypadlo, že opravdu nevím k čemu je tahle trubka, na kterou on ukázal. Zachmuřil se a v ten okamžik jsem myslel, že je konec. Udělal hmmm, ale šlo se dále, na záchraný Liferaft. Celou procedůru okolo zprovoznění a nástupu do Liferaft jsem zvládnul, mimo jiné i proto, že jsme se to předtím poctivě učili a procvičovali.
Pak se konečně vyplulo. V maríně jsme nacvičovali asi 10 nejrůznějších přistání a vyplutí od pontonu, popředu, pozadu, než jsme se konečně vydali na moře. Venku před marínou Largs byl ten den hodně proměnlivý vítr, točil se dokola, uvadal a znovu se rozfoukával z jiného směru. To jsme pluli na plachty, pod mým velením. Collin neopomněl připomenout, že jestli uděláme halzu, tak propadnu. Věnoval se hodně trimování plachet, až jsem úplně zapomněl na fendry, které jsem nenechal vytáhnout (Collin si toho všimnul, pacholek jeden). Ale plachtění šlo celkem dobře. Až na to, že posádce jsem musil vydávat pokyny v angličtině, to bylo komplikejtyd, mj. i proto, že já měl potíže s výdejem a posádka s příjmem mým nestandardních pokynů. Já měl okno a zaboha jsem si nemohl vzpomenout, jak ty povely zněly, přitom jsme si to říkali celý týden… Takže jsem občas šel a udělal něco sám. Opět zasáhl examiner, že jestli ještě jednou na něco šáhnu, tak propadnu. „Dřep tady a diriguj si posádku“. To opravdu potěší a uklidní. Pak následoval MOB, muž přes palubu. Toto jsme měli nacvičené a to bych mohl dělat poslepu. Náš nácvik končil vždy tím, že jsme vytáhli fendr nebo balón z vody a bylo hotovo. Nyní to bylo kapku jinak, examiner sdělil, že ten balón ve vodě je statný muž a má i s mokrým oblečením150 kg a jen tak ho nevytáhneme. Takže improvizace, (jakoby) důmyslným kladkostrojem byl MOB dopraven na záď, zalezl jsem na bádeplato a vytáhl jsem toho (jakoby) 120 kg těžkého muže. Nezklamal examiner Collin, že moje místo je na palubě a že nikam na záď nepolezu. Jestli jo, tak propadnu. Tedy vysvětlil to tak, že jsem velitel jachty, když bych tam spanul já, tak by to bylo celé v háji, protože nikdo z posádky (jakoby) neví co dělat.
Ale prošlo to a plulo se dále. Dalším úkolem byla hra na mlhu. V domnělé mlze jsem měl najít určité místo na mapě, kde je mělko a tam zakotvit. Místo se povedlo najít, seděl jsem dole v salónku a zezpoda pokřikoval pokyny posádce. Pak nastala (jakoby) hustší mlha a měl jsem loď navigovat na bóji. Pomocí GPS souřadnic a mapy jsem hlásil kudy mají plout, kdy udělat obrat, abychom tu bójku v té mlze uviděli. Ale Collin jí pořád neviděl. Říkám si, to není možný! Tak znova otočit a znova hledat tu bójku. Až pak mi kluci řekli, že jsme kolem ní napoprvé jeli cca 20 metrů daleko. Jenže ona měla být hustá mlha a bóje neměla být vidět. Napodruhé jsme se dostali až k bójce a Collin byl uspokojen.
Pak se plulo dále, to už padla tma, kolem Little Cumbrae. Zde vede TSS kanál, pro velké komerční lodě. Lodě tady obecně plují cca 1 týdně a myslím, že nikdy předtím jsem tam velkou loď neviděl. Nyní jsme zde potkali 3 koráby, jednoho lodivoda a jedny rybáře. Měl jsem za úkol zjistit, co to je za lodě, podle světel. To už jsem musel pro brejle, protože bez nich vidím prd. Povedlo se je identifikovat, i pilota, i rybáře. Předal jsem kurz a kormidlo a s Collinem jsme šli dolů, kde rozložil 4denní synoptické mapy a já podle nich ukazoval, co je na nich za počasí. To jsem uměl dobře, k jeho spokojenosti. A mojí taky.
Dalším bodem bylo připlutí za tmy do přístavu Millport, na plachty, a tam chytit bójku lasem. Říkám mu opravdu na plachty? Jseš si jistej? „Jo na plachtu“. No a v tomto okamžiku to, milí přátelé, šlo rychle z kopce dolů. Byl jsem s nervama v prxeli. My jsme vždycky předtím, minimálně 60x nacvičovali plavbu a manévry s hlavní plachtou. Jak byla tma a měl jsem taky zatmění, nechal jsem stáhnout hlavní plachtu a že poplujeme jen na genu. Kluci mi říkali, ty vole opravdu chceš stáhnout hlavní plachtu??? Ten dotaz zazněl mnohokrát, mě to netrklo. Tak jí nakonec dle mého pokynu stáhli a jelo se do Millportu. Tam se vplouvá podle leading lights, naváděcích světel, která musí být v zákrytu. Vím z mapy, že to je jediná cesta, kurzem 333 stupňů, mezi skálami. Tady to bylo fakt blbý, to jsem po… Collin mi položil dotaz, jestli vím jaké mám očekávat hloubky, abych se podle nich mohl orientovat. Neměl jsem připravené údaje z přílivové křivky – moje hrubá chyba – takže jsem byl v loji a říkám, že se jdu podívat. Zachvilku jsem vylezl a byl jsem v hajzlu, doslova, nemohl jsem se honem zorientovat a najít ty světla, které jsem předtím jasně viděl. Byl jsem ztracenej. Byl jsem v pr…. Za několik okamžiků Collin vzal za kormidlo a otočil loď, protože jsme byli asi 4 metry od skály pod vodou, hloubka pod kýlem byla asi metr a půl…. A nezapomněl říci „propadnul jsi“.
To byla moje pitomost, měl jsem předtím otočit loď a vyjet zpátky na volné moře a až pak jít něco lovit do mapy! Místo toho jsem posádku nechal pokračovat v kurzu, směrem na skaliska. Jojo, to jsou věci Collin pak ještě dodal, že bych stejně propadnul, protože jsem na příď neposlal plavčíka se silnou baterkou a lanem na odchycení bójky.
Popadla mi čelist, Collin nařídil Dannymu ať popadne kormidlo a zaveze nás zpátky do Largsu, je konec, to bylo asi 18 hodin. Danny byl strašně nervozní, je to jeho loď, zažil si děsnej stress, protože on věděl že plujeme na skálu, ale nesměl napovědět. „Jestli ti bude napovídat, tak jsi propadnul“. Dannymu se strašně moc omlouvám, že mu naskočily žaludeční vředy a zešedivěly vlasy děsem.
Seděl jsem pak na palubě asi 20 minut mlčky a pohroužen do vlastních – myšlenek ani né, mě tam v té škebli neběhalo nic – ani předtím než jsem nás nahnal k těm skalám. To nejčastěji skloňované slovo nakonec zaznělo jako výsledek. Collin se později zeptal, jestli si chci projít i zbytek té zkoušky, taknějak mimo soutěž, jakožto projev jeho dobré vůle. Byl jsem otrávenej, to vám řeknu, 177 Liber jsem platil za tu zkoušku… Ale řekl jsem jo, projdeme to. Dole mi doslova rozcupoval můj passageplan, ten jsem ale obhajoval tak dlouho, až nakonec uznal že není úplně nanic. Byla tam malá chyba v tidal stream, a vyšlo by to o půl hodiny jinak (během asi 5 hodinové plavby). Zbytek plánu byl dobrý a Collin by s ním byl spokojen. Collin mi pak podal feedback, jak to probíhalo: tak prejže všechno dobrý, že to bylo fajn, slepá navigace úplně super. A že ostatní témata, včetně motoru na nějaké drobné výhrady taky dobrý. A že se mohu odvolat proti jeho výroku. Během těch 2 hodin jsem nad tím přemýšlel, proběhlo mi tam úplně všechno možné. Nakonec jsem to uznal, měl pravdu, můj manévr nebyl správný a už vůbec né bezpečný! A jakožto Yachtmaster bych si měl umět poradit i ve stressových podmínkách, které tedy Collin dovedl dost dobře navodit.
Asi v osm večer jsme dopluli do Largs a Collin se vesele rozloučil, jako kdyby skončila nějaká dobrá pařba. Kluci začli připravovat večeři, obědvali jsme předtím v poledne dva kousky toustového chleba. Já na jídlo neměl napřed ani pomyšlení, ale pak mi došlo, že mám ukrutný hlad a ani jsem nic nepil. Dali jsme si smutnou rychlou večeři a kluci že jdou na pivo. Já nechtěl, ale nakonec si říkám, že na jedno později zajdu, abych mohl usnout. Tu noc předtím jsem nemohl spát, bylo to jako před maturitou, strašil jsem asi do dvou, běhaly mi tam křivky, světla, znaky… A ráno v pět už jsem bloumal zase.
Pátek ráno byl taky pitomý, furt mi to tam šrotovalo, coby - kdyby. Kluci psali testíky k té jejich zkoušce, pak se vyplouvalo. Foukal hezký jižní vítr, teplý, kolem 20-25 uzlů, dobře se plachtilo. Něco jsme ještě natrénovali a odpoledne zapluli zpátky do maríny Largs.
Všichni kromě mě se balili a odpoledne bylo takové oficiální sezení v kanceláři Scotsailu. To že jsem neuspěl už bylo všeobecně známo. Drobnou útěchu mi poskytl šéf Scotsailu, že v té noci jsme neměli do Millportu plout na plachty, ale jednoduše pod motorem, že Collinovo zadání bylo tak na hraně… 3 kluci z naší lodě pak s radostí vyslechli, že uspěli a byl jim vypsán průkaz Day Skipper. Jen mladý Matthew neuspěl, jemu to moc nešlo, přestože údajně jezdil odmala na rodičovské plachetnici. Matt se urazil, vmetl jim do tváře že to byl promarněnej čas a vyhozený prachy, třísknul dveřma a odešel bez rozloučení.
Já pak zůstal sám na lodi do soboty, udělal jsem si romantický večer při úklidu. Ráno jsem vyčistil na lodi lednici, sobě zuby a vydal jsem se do Edinburku. Vůbec nikoho jsem nezachytil v maríně na parkovišti. Tak jsem nakonec šel pěšky, je to taková čtyřicetiminutová procházka. Naštěstí nepršelo, ale ty moje dvě tašky nebyly úplně lehké. Pak vlakem do Glasgow, dalším vlakem do Edinburku. Měl jsem zajištěné ubytování v hotelu nedaleko nádraží a taky nedaleko centra, úplně ideální místo. Fláknul jsem tam tašky a šel do města, ono bylo hezky, jasno, frišno, větrno. Dvě hodiny chození mě zmohly a naštěstí se blížil déšť, tak jsem se rád svalil na postel v hotelu. V hotelu začli soudruzi s natíráním, natíralo se emailem a večer to tam ukrutně smrdělo. Nechal jsem otevřená okna, nařídil budíka a šel spát. Než se mi to povedlo, vejral jsem na televizor.
No a ráno pak už jen zamáčknout budík (5.15), rozlepit oko, sbalit tašky, honem na autobus, abych byl včas na letišti. Letiště se t.č. přestavovalo a muselo se to tam všelijak obcházet. Nakonec let dobrý, cesta autem do Děčína taky. Myslel jsem, že bychom v neděli odpoledne mohli s rodinou zajít na nějaký slavnostní oběd (to když jsem byl ještě předčtvrteční optimista). Na pozdní oběd jsme zašli, ale bylo to takové neveselé…. Ale už je to dobrý. Večer psal Danny esemesku, že v březnu pořádají pro stálé zákazníky zdarma týdenní cvičnou a poznávací plavbu a že můžu jet taky. Dneska to má potvrdit. A že by mohla proběhnout další zkouška. Tak se uvidí. Vážení a milí, jakže to říkal Lenin ? Učit se, učit se, učit se!
Na plachetnici StormWind jsme upluli asi 150 mil, 27.10. – 1.11.2014. Jarda.
Na začátku bylo blouznivé přání: státi se námořníkem. Jsem se domníval, že jsem Borec, nebo aspoň boreček, že už mám něco napluto a něco umím. V závěru se dozvíme, že tomu tak není.
Jak to bylo deníčku? …To jsem vám takhle jednou dostal nabídku, konec října, za dobré peníze, ještě jakžtakž rozumné počasí, zkušená posádka, možnost udělat si zkoušku RYA Yachtmaster. Čili nabídka z kategorie neodolatelných. Musil jsem vymejšlet, jak to šetrně sdělit mé ženě Boženě, se kterou jsem to rozhodnutí nekonzultoval a vytasil jsem se s tím až za nějakou dobu a poměrně krátce před odjedem. Bojácnost mi tedy rozhodně nechybí. Odlet byl v neděli 26. října 2014, předtím to bylo docela nahňahňaný – v sobotu brigáda a vyndavání mola na Labi v Žernosekách, kde kotvím přes léto s lodičkou. Vrátil jsem se asi ve tři odpoledne a to už u nás doma seděla teta Marie se sestrou (mou tchýní) a ještě jedna, sestřenice tchýně. Všechny ty báby hlasitě hulákaly, přitom se slavily se manželčiny narozeniny. Den předtím, v pátek večer jsme byli na koncertu Tomáše Kluse, to byla hezká akce na děčínském Střeláku. V týdnu jsme ještě zašli na koncert Björk, to byl přenos v místním biografu a také jsme se byli podívat na Prodloužené na synovo tanečních. A ve středu před tím jsem byl v Praze na Méteo kurzu, to bylo od šesti asi do desíti večer. Tedy povím vám, byl to zajímavý týden.
No prostě, odlet byl v neděli dopoledne a zase jako obvykle: na úplně poslední chvíli pohledat věci a zabalit je, autem do Prahy, letadlem do Edinburku, tam busem do města, vlakem do Glasgow, dalším vlakem do Largsu. Cestou do Largsu byla výluka, pro zpestření! Vytrvalé deště podemlely kus železnice. Tak to bylo i s přestupem na náhradní autobusovou dopravu. V Largsu už jsem toho měl dost a na cestu do maríny jsem si vzal taxíka (stál 4,90). To už bylo po páté večer a byla tma.
A pršelo.
Večer jsme se seznámili s posádkou a s lodí, loď šikovná, Elan 43, Stormwind. Posádka byla skoro česká, jen 2 Britové. Domluveno, že úřední řečí na lodi bude angličtina a že když někdo nebude rozumět, bude Danny překládat do nebo z. Sdílel jsem kajutu s Mattem. Mladý Matthew pocházel z Edinburku a nebylo mu rozumět ani, jak to slušně vyjádřit? …ani slovo. Další anglán byl Peter, z Newcastle, ročník 1959, vzdělaný muž, horolezec a paragladista, ten rovněž občas tlumočil mezi Mattem a námi ostaními. Ti „ostatní“ byli Martin B, původem Plzeňák, stejně starej jako já. Další byl Petr M, asi taky tak starý jako já, účetní z Brna. A Danny – instruktor Scotsailu v Largsu. A já.
V pondělí se udělaly nějaké nákupy a vyplulo se. Plachtilo všude možně skrz celou Firth of Clyde, jedna noc byla v Tarbertu, jedna v Rothesay, další noce byly v Largsu. Vesměs jsme byli na noc přicvaknutí ke zdroji elektrické energie. Kluci se připravovali na Day Skippera, všem kromě Matthewa to šlo dobře, byli šikovný a já se chystal na zkoušku Yachtmaster. Ta proběhla asi takto.
Ve čtvrtek 30.10. v jednu odpoledne jsme naložili externího komisaře RYA. To byl starší muž, Skot, zkušený mořeplavec jménem Collin. Mimoto dosti přísný a komisní. Prvních asi 25 minut jsme strávili tím, že telefonem ověřoval, jestli mé kopie dokladů nejsou falzifikáty… To mě dost vynervovalo, už to vypadalo, že žádná zkouška nebude. Ale pravdu měl, předpisy říkaly, že mají být předloženy originály. Obecně mě ten muž dosti nervoval. Na můj dotaz, když nebudu rozumět, mohu-li požádat o přetlumočení, odvětil že rozhodně ne, že je to britská RYA zkouška a ta je v angličtině a jestli nerozumíš, tak jsi propadnul, nazdar a zkouška končí.
Ale nakonec začátek dobrý, udělal jsem pečlivě safety briefing, docela podrobně jsme se věnovali hasícím přístrojům. Pak motor. Danny mě varoval, že Collin je odborník na diesely, školí to a vyžívá se v tom. Uhádnul jsem všechny podstatné věci okolo motoru, ale jistý jsem si očividně nebyl, takže jsme šťourali v motoru tak dlouho, až ze mě vypadlo, že opravdu nevím k čemu je tahle trubka, na kterou on ukázal. Zachmuřil se a v ten okamžik jsem myslel, že je konec. Udělal hmmm, ale šlo se dále, na záchraný Liferaft. Celou procedůru okolo zprovoznění a nástupu do Liferaft jsem zvládnul, mimo jiné i proto, že jsme se to předtím poctivě učili a procvičovali.
Pak se konečně vyplulo. V maríně jsme nacvičovali asi 10 nejrůznějších přistání a vyplutí od pontonu, popředu, pozadu, než jsme se konečně vydali na moře. Venku před marínou Largs byl ten den hodně proměnlivý vítr, točil se dokola, uvadal a znovu se rozfoukával z jiného směru. To jsme pluli na plachty, pod mým velením. Collin neopomněl připomenout, že jestli uděláme halzu, tak propadnu. Věnoval se hodně trimování plachet, až jsem úplně zapomněl na fendry, které jsem nenechal vytáhnout (Collin si toho všimnul, pacholek jeden). Ale plachtění šlo celkem dobře. Až na to, že posádce jsem musil vydávat pokyny v angličtině, to bylo komplikejtyd, mj. i proto, že já měl potíže s výdejem a posádka s příjmem mým nestandardních pokynů. Já měl okno a zaboha jsem si nemohl vzpomenout, jak ty povely zněly, přitom jsme si to říkali celý týden… Takže jsem občas šel a udělal něco sám. Opět zasáhl examiner, že jestli ještě jednou na něco šáhnu, tak propadnu. „Dřep tady a diriguj si posádku“. To opravdu potěší a uklidní. Pak následoval MOB, muž přes palubu. Toto jsme měli nacvičené a to bych mohl dělat poslepu. Náš nácvik končil vždy tím, že jsme vytáhli fendr nebo balón z vody a bylo hotovo. Nyní to bylo kapku jinak, examiner sdělil, že ten balón ve vodě je statný muž a má i s mokrým oblečením150 kg a jen tak ho nevytáhneme. Takže improvizace, (jakoby) důmyslným kladkostrojem byl MOB dopraven na záď, zalezl jsem na bádeplato a vytáhl jsem toho (jakoby) 120 kg těžkého muže. Nezklamal examiner Collin, že moje místo je na palubě a že nikam na záď nepolezu. Jestli jo, tak propadnu. Tedy vysvětlil to tak, že jsem velitel jachty, když bych tam spanul já, tak by to bylo celé v háji, protože nikdo z posádky (jakoby) neví co dělat.
Ale prošlo to a plulo se dále. Dalším úkolem byla hra na mlhu. V domnělé mlze jsem měl najít určité místo na mapě, kde je mělko a tam zakotvit. Místo se povedlo najít, seděl jsem dole v salónku a zezpoda pokřikoval pokyny posádce. Pak nastala (jakoby) hustší mlha a měl jsem loď navigovat na bóji. Pomocí GPS souřadnic a mapy jsem hlásil kudy mají plout, kdy udělat obrat, abychom tu bójku v té mlze uviděli. Ale Collin jí pořád neviděl. Říkám si, to není možný! Tak znova otočit a znova hledat tu bójku. Až pak mi kluci řekli, že jsme kolem ní napoprvé jeli cca 20 metrů daleko. Jenže ona měla být hustá mlha a bóje neměla být vidět. Napodruhé jsme se dostali až k bójce a Collin byl uspokojen.
Pak se plulo dále, to už padla tma, kolem Little Cumbrae. Zde vede TSS kanál, pro velké komerční lodě. Lodě tady obecně plují cca 1 týdně a myslím, že nikdy předtím jsem tam velkou loď neviděl. Nyní jsme zde potkali 3 koráby, jednoho lodivoda a jedny rybáře. Měl jsem za úkol zjistit, co to je za lodě, podle světel. To už jsem musel pro brejle, protože bez nich vidím prd. Povedlo se je identifikovat, i pilota, i rybáře. Předal jsem kurz a kormidlo a s Collinem jsme šli dolů, kde rozložil 4denní synoptické mapy a já podle nich ukazoval, co je na nich za počasí. To jsem uměl dobře, k jeho spokojenosti. A mojí taky.
Dalším bodem bylo připlutí za tmy do přístavu Millport, na plachty, a tam chytit bójku lasem. Říkám mu opravdu na plachty? Jseš si jistej? „Jo na plachtu“. No a v tomto okamžiku to, milí přátelé, šlo rychle z kopce dolů. Byl jsem s nervama v prxeli. My jsme vždycky předtím, minimálně 60x nacvičovali plavbu a manévry s hlavní plachtou. Jak byla tma a měl jsem taky zatmění, nechal jsem stáhnout hlavní plachtu a že poplujeme jen na genu. Kluci mi říkali, ty vole opravdu chceš stáhnout hlavní plachtu??? Ten dotaz zazněl mnohokrát, mě to netrklo. Tak jí nakonec dle mého pokynu stáhli a jelo se do Millportu. Tam se vplouvá podle leading lights, naváděcích světel, která musí být v zákrytu. Vím z mapy, že to je jediná cesta, kurzem 333 stupňů, mezi skálami. Tady to bylo fakt blbý, to jsem po… Collin mi položil dotaz, jestli vím jaké mám očekávat hloubky, abych se podle nich mohl orientovat. Neměl jsem připravené údaje z přílivové křivky – moje hrubá chyba – takže jsem byl v loji a říkám, že se jdu podívat. Zachvilku jsem vylezl a byl jsem v hajzlu, doslova, nemohl jsem se honem zorientovat a najít ty světla, které jsem předtím jasně viděl. Byl jsem ztracenej. Byl jsem v pr…. Za několik okamžiků Collin vzal za kormidlo a otočil loď, protože jsme byli asi 4 metry od skály pod vodou, hloubka pod kýlem byla asi metr a půl…. A nezapomněl říci „propadnul jsi“.
To byla moje pitomost, měl jsem předtím otočit loď a vyjet zpátky na volné moře a až pak jít něco lovit do mapy! Místo toho jsem posádku nechal pokračovat v kurzu, směrem na skaliska. Jojo, to jsou věci Collin pak ještě dodal, že bych stejně propadnul, protože jsem na příď neposlal plavčíka se silnou baterkou a lanem na odchycení bójky.
Popadla mi čelist, Collin nařídil Dannymu ať popadne kormidlo a zaveze nás zpátky do Largsu, je konec, to bylo asi 18 hodin. Danny byl strašně nervozní, je to jeho loď, zažil si děsnej stress, protože on věděl že plujeme na skálu, ale nesměl napovědět. „Jestli ti bude napovídat, tak jsi propadnul“. Dannymu se strašně moc omlouvám, že mu naskočily žaludeční vředy a zešedivěly vlasy děsem.
Seděl jsem pak na palubě asi 20 minut mlčky a pohroužen do vlastních – myšlenek ani né, mě tam v té škebli neběhalo nic – ani předtím než jsem nás nahnal k těm skalám. To nejčastěji skloňované slovo nakonec zaznělo jako výsledek. Collin se později zeptal, jestli si chci projít i zbytek té zkoušky, taknějak mimo soutěž, jakožto projev jeho dobré vůle. Byl jsem otrávenej, to vám řeknu, 177 Liber jsem platil za tu zkoušku… Ale řekl jsem jo, projdeme to. Dole mi doslova rozcupoval můj passageplan, ten jsem ale obhajoval tak dlouho, až nakonec uznal že není úplně nanic. Byla tam malá chyba v tidal stream, a vyšlo by to o půl hodiny jinak (během asi 5 hodinové plavby). Zbytek plánu byl dobrý a Collin by s ním byl spokojen. Collin mi pak podal feedback, jak to probíhalo: tak prejže všechno dobrý, že to bylo fajn, slepá navigace úplně super. A že ostatní témata, včetně motoru na nějaké drobné výhrady taky dobrý. A že se mohu odvolat proti jeho výroku. Během těch 2 hodin jsem nad tím přemýšlel, proběhlo mi tam úplně všechno možné. Nakonec jsem to uznal, měl pravdu, můj manévr nebyl správný a už vůbec né bezpečný! A jakožto Yachtmaster bych si měl umět poradit i ve stressových podmínkách, které tedy Collin dovedl dost dobře navodit.
Asi v osm večer jsme dopluli do Largs a Collin se vesele rozloučil, jako kdyby skončila nějaká dobrá pařba. Kluci začli připravovat večeři, obědvali jsme předtím v poledne dva kousky toustového chleba. Já na jídlo neměl napřed ani pomyšlení, ale pak mi došlo, že mám ukrutný hlad a ani jsem nic nepil. Dali jsme si smutnou rychlou večeři a kluci že jdou na pivo. Já nechtěl, ale nakonec si říkám, že na jedno později zajdu, abych mohl usnout. Tu noc předtím jsem nemohl spát, bylo to jako před maturitou, strašil jsem asi do dvou, běhaly mi tam křivky, světla, znaky… A ráno v pět už jsem bloumal zase.
Pátek ráno byl taky pitomý, furt mi to tam šrotovalo, coby - kdyby. Kluci psali testíky k té jejich zkoušce, pak se vyplouvalo. Foukal hezký jižní vítr, teplý, kolem 20-25 uzlů, dobře se plachtilo. Něco jsme ještě natrénovali a odpoledne zapluli zpátky do maríny Largs.
Všichni kromě mě se balili a odpoledne bylo takové oficiální sezení v kanceláři Scotsailu. To že jsem neuspěl už bylo všeobecně známo. Drobnou útěchu mi poskytl šéf Scotsailu, že v té noci jsme neměli do Millportu plout na plachty, ale jednoduše pod motorem, že Collinovo zadání bylo tak na hraně… 3 kluci z naší lodě pak s radostí vyslechli, že uspěli a byl jim vypsán průkaz Day Skipper. Jen mladý Matthew neuspěl, jemu to moc nešlo, přestože údajně jezdil odmala na rodičovské plachetnici. Matt se urazil, vmetl jim do tváře že to byl promarněnej čas a vyhozený prachy, třísknul dveřma a odešel bez rozloučení.
Já pak zůstal sám na lodi do soboty, udělal jsem si romantický večer při úklidu. Ráno jsem vyčistil na lodi lednici, sobě zuby a vydal jsem se do Edinburku. Vůbec nikoho jsem nezachytil v maríně na parkovišti. Tak jsem nakonec šel pěšky, je to taková čtyřicetiminutová procházka. Naštěstí nepršelo, ale ty moje dvě tašky nebyly úplně lehké. Pak vlakem do Glasgow, dalším vlakem do Edinburku. Měl jsem zajištěné ubytování v hotelu nedaleko nádraží a taky nedaleko centra, úplně ideální místo. Fláknul jsem tam tašky a šel do města, ono bylo hezky, jasno, frišno, větrno. Dvě hodiny chození mě zmohly a naštěstí se blížil déšť, tak jsem se rád svalil na postel v hotelu. V hotelu začli soudruzi s natíráním, natíralo se emailem a večer to tam ukrutně smrdělo. Nechal jsem otevřená okna, nařídil budíka a šel spát. Než se mi to povedlo, vejral jsem na televizor.
No a ráno pak už jen zamáčknout budík (5.15), rozlepit oko, sbalit tašky, honem na autobus, abych byl včas na letišti. Letiště se t.č. přestavovalo a muselo se to tam všelijak obcházet. Nakonec let dobrý, cesta autem do Děčína taky. Myslel jsem, že bychom v neděli odpoledne mohli s rodinou zajít na nějaký slavnostní oběd (to když jsem byl ještě předčtvrteční optimista). Na pozdní oběd jsme zašli, ale bylo to takové neveselé…. Ale už je to dobrý. Večer psal Danny esemesku, že v březnu pořádají pro stálé zákazníky zdarma týdenní cvičnou a poznávací plavbu a že můžu jet taky. Dneska to má potvrdit. A že by mohla proběhnout další zkouška. Tak se uvidí. Vážení a milí, jakže to říkal Lenin ? Učit se, učit se, učit se!
Na plachetnici StormWind jsme upluli asi 150 mil, 27.10. – 1.11.2014. Jarda.
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Re: Jak jsem se nestal RYA Yachtmasterem
Klobouk dolu. Málokdo by dokázal jít s neúspěchem na trh..... I když u tebe spíš úspěch. Víš co se nepovedlo a máš zkušenost.
- Martin88
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 726
- Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Praha
Re: Jak jsem se nestal RYA Yachtmasterem
Děkuji, velmi zajímavé a poučné.
Re: Jak jsem se nestal RYA Yachtmasterem
Karlos2 píše:..Večer psal Danny esemesku, že v březnu pořádají pro stálé zákazníky zdarma týdenní cvičnou a poznávací plavbu a že můžu jet taky. Dneska to má potvrdit. A že by mohla proběhnout další zkouška. ..
to byl březen 2015? Nebude náhodou další díl povídání..

čtivě napsáno, díky
- Pavel63
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 754
- Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 44
- Bydliště: okr. Jihlava
Re: Jak jsem se nestal RYA Yachtmasterem
Tak tohle bych nedal. Anglicky tak dobře neumím a taky mám snahu spíš něco udělat, než jen velet. I když je pravda, že většinou jsem za kormidlem.
Dost mne zaujala ta imitace mlhy a příjezd na bóji dle GPS - přiznám se, že ji až tak moc nepoužívám, spíš jen občas pro hrubou orientaci, pokud nemám nějaký výrazný orientační bod a je tam víc podobných zátok, jestli jedu do té správné. Ale trefovat bóji - beru, že dnes je přesnost GPS už velmi solidní, ale to jsou v mapách i přesné polohy bójí? Zatím jsem měl zkušenosti i takové, že jsem lodí s ponorem 1,6 m jezdil dle GPS i po břehu ...
Jinak moc hezky napsané a určitě to byl velmi poučný zážitek. A díky za zprostředkování nám dalším.
Pavel.
Dost mne zaujala ta imitace mlhy a příjezd na bóji dle GPS - přiznám se, že ji až tak moc nepoužívám, spíš jen občas pro hrubou orientaci, pokud nemám nějaký výrazný orientační bod a je tam víc podobných zátok, jestli jedu do té správné. Ale trefovat bóji - beru, že dnes je přesnost GPS už velmi solidní, ale to jsou v mapách i přesné polohy bójí? Zatím jsem měl zkušenosti i takové, že jsem lodí s ponorem 1,6 m jezdil dle GPS i po břehu ...
Jinak moc hezky napsané a určitě to byl velmi poučný zážitek. A díky za zprostředkování nám dalším.
Pavel.
- Darek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 82
- Registrován: čtv zář 08, 2011 2:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Brno
Re: Jak jsem se nestal RYA Yachtmasterem
Taky se připojuji k díkům za reportáž.
Mám jeden dotaz...Měl si Karlosi před tím některou z nižších úrovní RYA kurzů? Jestli se nemýlím, Day skipper není zakončený zkouškou. Když jdeš na Yachtmastera, nemáš při neúspěchu možnost získat aspoň Day Skippera nebo Costal Skippera?
Ještě jedna věc, nezmiňuješ se že by Ti komisař vytkl tu genu při vplouvání do Millportu? S tím problém neměl.
Někde jsem četl, že Yachmastera má snad jen 7% anglických jachtařů, většině stačí Day Skipper. Možná proto mohl být komisař nekompromisní vůči "suchozemci", který chce tak prestižní skotskou licenci... Věřím, že to byla i tak zkušenost k nezaplacení
Ještě jednou díky.
Mám jeden dotaz...Měl si Karlosi před tím některou z nižších úrovní RYA kurzů? Jestli se nemýlím, Day skipper není zakončený zkouškou. Když jdeš na Yachtmastera, nemáš při neúspěchu možnost získat aspoň Day Skippera nebo Costal Skippera?
Ještě jedna věc, nezmiňuješ se že by Ti komisař vytkl tu genu při vplouvání do Millportu? S tím problém neměl.
Někde jsem četl, že Yachmastera má snad jen 7% anglických jachtařů, většině stačí Day Skipper. Možná proto mohl být komisař nekompromisní vůči "suchozemci", který chce tak prestižní skotskou licenci... Věřím, že to byla i tak zkušenost k nezaplacení

Ještě jednou díky.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak jsem se nestal RYA Yachtmasterem
Pavel63 píše: Ale trefovat bóji - beru, že dnes je přesnost GPS už velmi solidní, ale to jsou v mapách i přesné polohy bójí? Zatím jsem měl zkušenosti i takové, že jsem lodí s ponorem 1,6 m jezdil dle GPS i po břehu ...
Pri nejake debate me kolega rikal ze v zatokach, pristavech neni presnost rucnich GPS velka. Maji na to vliv vlny, od nich se dokaze signal odrazet. Urcite pomuze antena, umistena nekde vysoko. Porovnaval jste to nekdo??
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Jak jsem se nestal RYA Yachtmasterem
Svoji reakci jsem přemístil do správného vlákna – tedy sem: viewtopic.php?f=77&t=1152&p=172444#p172444
- Karlos2
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 158
- Registrován: čtv úno 05, 2009 1:00 am
- Reputace: 62
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak jsem se nestal RYA Yachtmasterem
Ahoj, Darek psal dotaz...Měl si Karlosi před tím některou z nižších úrovní RYA kurzů? Jestli se nemýlím, Day skipper není zakončený zkouškou.
Ano. Dělal jsem předtím ve Scotsailu předtím Day Skipper, zároveň s tím zkoušku VHF. A na dalším kurzu Coastal Skipper. Kontakt byl přes Lucku Š, která tady psala příspěvky na JI. A předtím jsem měl (teda pořád mám)české a chorvatké papíry. YM osobně k ničemu nepotřebuju, chtěl jsem to zkusit.
Ještě jedna věc, nezmiňuješ se že by Ti komisař vytkl tu genu při vplouvání do Millportu?
Ne, jemu to bylo jedno. On chtěl, abychom podle zadání bezpečně dopluli do místa určení. Jak, to mu bylo jedno (nebylo, samozřejmě). Jarda
Ano. Dělal jsem předtím ve Scotsailu předtím Day Skipper, zároveň s tím zkoušku VHF. A na dalším kurzu Coastal Skipper. Kontakt byl přes Lucku Š, která tady psala příspěvky na JI. A předtím jsem měl (teda pořád mám)české a chorvatké papíry. YM osobně k ničemu nepotřebuju, chtěl jsem to zkusit.
Ještě jedna věc, nezmiňuješ se že by Ti komisař vytkl tu genu při vplouvání do Millportu?
Ne, jemu to bylo jedno. On chtěl, abychom podle zadání bezpečně dopluli do místa určení. Jak, to mu bylo jedno (nebylo, samozřejmě). Jarda
- Karlos2
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 158
- Registrován: čtv úno 05, 2009 1:00 am
- Reputace: 62
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak jsem se nestal RYA Yachtmasterem

smike píše:Karlos2 píše:..Večer psal Danny esemesku, že v březnu pořádají pro stálé zákazníky zdarma týdenní cvičnou a poznávací plavbu a že můžu jet taky. Dneska to má potvrdit. A že by mohla proběhnout další zkouška. ..
to byl březen 2015? Nebude náhodou další díl povídání..![]()
čtivě napsáno, díky
V březnu 2015 jsem na týdenní plavbě po Firth of Clyde byl, ale na zkoušky jsem se nehlásil. To až později. Já měl doporučení, ať napluju víc nm. A jak zpívali ty děcka ve filmu S tebou mě baví svět "hlavně v noci". Opakování RYA YM jsem si střihnul až po roce, v říjnu 2015. Ahoj, Jarda
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9350
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak jsem se nestal RYA Yachtmasterem
A jak tou souvisi s kurzem RYA?
Jseš nejak mimo !
Jseš nejak mimo !
Re: Jak jsem se nestal RYA Yachtmasterem
nerad to píšu ale tady některí mnluví o průkazu day skipper a coastal skipper atd
Po pořádném prostudování stránek RYA, má RYA jen 3 průkazy:
RYA Yactmaster Coastal
RYA Yactmaster Offshore
RYA Yachtmaster Ocean
Ty dokumenty RYA Day Skipper, Coastal Skipper, Competent Crew
NEJSOU PRUKAZY ale potvrzení z kurzů.
RYA Yachtmaster se pak získávají podle propracovaného schématu složenému z praxe, potvrzení z požadovaných kurzů a praktické zkoušky.
A jistě je to makačka.....
Po pořádném prostudování stránek RYA, má RYA jen 3 průkazy:
RYA Yactmaster Coastal
RYA Yactmaster Offshore
RYA Yachtmaster Ocean
Ty dokumenty RYA Day Skipper, Coastal Skipper, Competent Crew
NEJSOU PRUKAZY ale potvrzení z kurzů.
RYA Yachtmaster se pak získávají podle propracovaného schématu složenému z praxe, potvrzení z požadovaných kurzů a praktické zkoušky.
A jistě je to makačka.....
- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak jsem se nestal RYA Yachtmasterem
Ahoj,
s dovolením doplním a upřesním.
RYA má ucelenou soustavu kurzů. Když pominu VHF atd., tak struktura je v podstatě tato:
- competent crew - zkušená posádka. Po absolvování kurzu udělí instruktor potvrzení
- day skipper - základní praktický kurs. Po absolvování kurzu udělí instruktor certifikát. Na základě této certifikace půjčí loď (osobně vyzkoušeno na mnoha místech světa)
- coastal skipper - pokročilejší kurs. Po absolvování kurzu udělí instruktor certifikát. Na základě této certifikace půjčí loď (osobně vyzkoušeno na mnoha místech světa)
Další level je RYA YACHTMASTER. Ten se momentálně dělí na tři kategorie:
- RYA YACHTMASTER COASTAL - praktická zkouška prováděná nezávislým zkoušejícím (examinátorem). Trvá cca 6 - 10 hodin. Oproti RYA YM OFFSHORE je examinátor benevolentnější co se týče chyb. Méně náročná teorie při zkoušce, vypracování méně náročného passage plan, atd., méně detailnější znalost meteorologie.
Musíš mít napluto 30 dní na moři, 800 NM, 12 nočních hodin, 1/2 v tidal water. Musíš mít VHF licenci. Musíš mít First Aid certifikaci.
Půjčí ti loď kdekoli.
- RYA YACHTMASTER OFFSHORE - praktická zkouška prováděná nezávislým zkoušejícím (examinátorem). Trvá cca 10 - 12 hodin. Je velmi náročná a examinátor v podstatě neakceptuje jakékoli pochybení.
Musíš mít napluto 50 dní na moři, 2500 NM, 5 plaveb přes 60 MN mezi bezpečnými přístavy přímou cestou (ne podél pobřeží), 1/2 v tidal water. Musíš mít VHF licenci. Musíš mít First Aid certifikaci. Velmi detailní znalost meteorologie. Opravy a údržba motoru, safety briefing, atd.
Půjčí ti loď kdekoli.
- RYA YACHTMASTER OCEAN - jen teoretická zkouška
Musíš být RYA YM OFFSHORE, mít napluto nejméně 600 NM ocean passage, atd. Je to ústní a písemná zkouška, přičemž písemná je z astronavigace. Ústní ze všeho, zejména pak z přípravy lodě na plavbu, zásoby, opravy, posádka, atd.
Půjčí ti loď kdekoli.
Oficiálně neexistuje kurs na RYA YACHTMASTER. Pouze tzv. preps, neboli příprava, kde se tě instruktor snaží připravit na vše, co tě na zkoušce může čekat. Stejně ti ale nepoví vše. Examinátor (zejména při RYA YM OFFSHORE) se skutečně zeptá na cokoli. Zkouška na YM OFFSHORE se dělá za téměř jakéhokoli počasí (mimo bezvětří). Osobně jsem ji absolvoval ve větru o síle F8-F9 (soustavně foukalo včetně během přístavních manévrů okolo 40, v nárazech 50, jednou mi fouklo 52, to už jsem se modlil, abych loď neopřel o další lodě v marině). Během zkoušky nesmí být instruktor přítomen na lodi.
Mimo požadavku být YM OFFSHORE na YM OCEAN není ani požadován žádný předchozí průkaz (vyjma VHF a FirstAid). K absolvování YM OFFSHORE nemusíš být YM COASTAL ani mít Day nebo Coastal Skipper.
Takže tvrzení, že Day Skipper a Coastal Skipper není průkaz je lehce zavádějící, až nepravdivá. Když se podíváš v UK na charterové společnosti, na oba průkazy ti půjčí loď do bareboat charter (bez jejich skippera).
H.
s dovolením doplním a upřesním.
RYA má ucelenou soustavu kurzů. Když pominu VHF atd., tak struktura je v podstatě tato:
- competent crew - zkušená posádka. Po absolvování kurzu udělí instruktor potvrzení
- day skipper - základní praktický kurs. Po absolvování kurzu udělí instruktor certifikát. Na základě této certifikace půjčí loď (osobně vyzkoušeno na mnoha místech světa)
- coastal skipper - pokročilejší kurs. Po absolvování kurzu udělí instruktor certifikát. Na základě této certifikace půjčí loď (osobně vyzkoušeno na mnoha místech světa)
Další level je RYA YACHTMASTER. Ten se momentálně dělí na tři kategorie:
- RYA YACHTMASTER COASTAL - praktická zkouška prováděná nezávislým zkoušejícím (examinátorem). Trvá cca 6 - 10 hodin. Oproti RYA YM OFFSHORE je examinátor benevolentnější co se týče chyb. Méně náročná teorie při zkoušce, vypracování méně náročného passage plan, atd., méně detailnější znalost meteorologie.
Musíš mít napluto 30 dní na moři, 800 NM, 12 nočních hodin, 1/2 v tidal water. Musíš mít VHF licenci. Musíš mít First Aid certifikaci.
Půjčí ti loď kdekoli.
- RYA YACHTMASTER OFFSHORE - praktická zkouška prováděná nezávislým zkoušejícím (examinátorem). Trvá cca 10 - 12 hodin. Je velmi náročná a examinátor v podstatě neakceptuje jakékoli pochybení.
Musíš mít napluto 50 dní na moři, 2500 NM, 5 plaveb přes 60 MN mezi bezpečnými přístavy přímou cestou (ne podél pobřeží), 1/2 v tidal water. Musíš mít VHF licenci. Musíš mít First Aid certifikaci. Velmi detailní znalost meteorologie. Opravy a údržba motoru, safety briefing, atd.
Půjčí ti loď kdekoli.
- RYA YACHTMASTER OCEAN - jen teoretická zkouška
Musíš být RYA YM OFFSHORE, mít napluto nejméně 600 NM ocean passage, atd. Je to ústní a písemná zkouška, přičemž písemná je z astronavigace. Ústní ze všeho, zejména pak z přípravy lodě na plavbu, zásoby, opravy, posádka, atd.
Půjčí ti loď kdekoli.
Oficiálně neexistuje kurs na RYA YACHTMASTER. Pouze tzv. preps, neboli příprava, kde se tě instruktor snaží připravit na vše, co tě na zkoušce může čekat. Stejně ti ale nepoví vše. Examinátor (zejména při RYA YM OFFSHORE) se skutečně zeptá na cokoli. Zkouška na YM OFFSHORE se dělá za téměř jakéhokoli počasí (mimo bezvětří). Osobně jsem ji absolvoval ve větru o síle F8-F9 (soustavně foukalo včetně během přístavních manévrů okolo 40, v nárazech 50, jednou mi fouklo 52, to už jsem se modlil, abych loď neopřel o další lodě v marině). Během zkoušky nesmí být instruktor přítomen na lodi.
Mimo požadavku být YM OFFSHORE na YM OCEAN není ani požadován žádný předchozí průkaz (vyjma VHF a FirstAid). K absolvování YM OFFSHORE nemusíš být YM COASTAL ani mít Day nebo Coastal Skipper.
Takže tvrzení, že Day Skipper a Coastal Skipper není průkaz je lehce zavádějící, až nepravdivá. Když se podíváš v UK na charterové společnosti, na oba průkazy ti půjčí loď do bareboat charter (bez jejich skippera).
H.
- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak jsem se nestal RYA Yachtmasterem
A prukazy vypadaji takto

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sent from my iPhone using Tapatalk
- JaOCZ
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 682
- Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
- Reputace: 110
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak jsem se nestal RYA Yachtmasterem
A posledni doplneni, je akceptovan CTU VHF vseobecny prukaz a FirstAid od Shock s.r.o.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- marky32
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 47
- Registrován: pon srp 30, 2010 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Praha
Re: Jak jsem se nestal RYA Yachtmasterem
Díky za článek, čtivě napsáno. Já tam byl ve stejném období, ale rok před tím. Dělal jsem si Coastal skipper - praktickej kurz. Teorii jsem předtím dělal distančně. Byl jsem v posádce při zkoušce na Yachtmaster Coastal a Offshore. U YM Coastal zkoušející, myslím, že se jmenoval Ian, toleroval češtinu. Řekl bych, že pozoroval, jak byly příkazy vydávány, a proto to zřejmě tak neřešil. Oba zkoušku dali, ale byl to záhul i pro nás, jako posádku, byli jsme dva
, vyráželi jsme v devět dopoledne a vraceli se před desátou večer. Já měl tak zmrzlý ruce, že jsem to cítil ještě další tři měsíce po návratu. Jak psal JaOCZ, půjčení lodě na průkaz, nebo jak psal hawsepipe - na potvrzení z kurzu - nebyl zatím problém, alespoň pokud jde o Německo nebo Chorvatsko.

Re: Jak jsem se nestal RYA Yachtmasterem
Ano. Britská RYA s pověřením bristkého Námořního úřadu MCA má ve světě opravdu velké renomé, i když sama na svém webu upozorňuje, že neexistuje právní nárok domáhat se akceptace jejího průkaz
(právě díky tomu, že neexistují příslušné mezinárodní smlouvy).
I pojišťovny to zpravidla berou jako "appropriate" document.
To platí u Certificate Yachtmaster.
Potvrzena z kurzu bude spíš akceptována z neznalosti těch akceptujících - přečtete si pozorně rozdíl v tom, co je na nich napsáno. A třeba autorizaci od MCA.
Kdo chce mít ale jistotu, hřebínek z hlavy mu nespadne, když si vyžádá výslovné ujištění, zejména od pojištovny.
(právě díky tomu, že neexistují příslušné mezinárodní smlouvy).
I pojišťovny to zpravidla berou jako "appropriate" document.
To platí u Certificate Yachtmaster.
Potvrzena z kurzu bude spíš akceptována z neznalosti těch akceptujících - přečtete si pozorně rozdíl v tom, co je na nich napsáno. A třeba autorizaci od MCA.
Kdo chce mít ale jistotu, hřebínek z hlavy mu nespadne, když si vyžádá výslovné ujištění, zejména od pojištovny.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host