Putování Kirké a myšáka

Vaše zprávy a cestopisy z plaveb a akcí kolem lodí a vody.

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Putování Kirké a myšáka

Příspěvekod mysacek » stř čer 04, 2008 8:57 am

reportáž byla oddělena od vlákna s/y Kirké v sekci Moje loď : najdete jej zde :
http://jachting.info/modules.php?name=F ... 9380#19380
V.


Tak Kirke konečně pluje, vypadá to, že nejzrádnější události má za sebou a tak se dostávám k tomu, abych v rychlosti nadatloval pár řádků.

Míra Račan nazval svoji cestu výstižně Freedom. Jakmile se člověk rozhodne k tak radikálnímu kroku, jakým přesun živobytí ze souše na moře je, vždy je to touha po svobodě a útěk před něčím, s čím se vnitřně nemůžeme doma srovnat. Stejně tak to bylo i u mně. Před osmi lety jsem se jako vybouřený námořník vrátil domů, začal více méně spořádaně žít, měl stálou práci v IT oboru, oženil se, postavil barák a budoval něco, z čeho dokážou být lidé šťastní. Ale stala se věc, která se stát ještě neměla, odešla mi osoba ze všech nejbližší a nejdražší, osoba, která mi vždy rozuměla, měla pro moji zálibu pochopení a podporovala mě v ní – můj táta. Nejhorší na tom bylo, že jsem ho nestačil vzít na loď, stále jsem si říkal, že je času dost. Není, nenechte se zmást a pokud chcete Vy něco udělat a odkládáte to, udělejte to hned, protože později to už nemusí být možné. Takže plavba Kirké je prosím Vás na počest mého táty, kterého jsem měl moc rád a přesto jsem ho nestihnul na loď vzít (jistě je Vám jasné, že slzy kanou na klávesnici, když to píšu). Omluvte ten rozplizlý úvod, ale tohle jsem musel napsat.

Samotné pořízení Kirké byla neskutečná náhoda. Aniž bych něco podobného hledal, či měl v úmyslu loď koupit, našel jsem inzerát na prodej ocelového dvojstěžníku v cenové relaci, která zhruba odpovídala dědictví. Majitelé byli čtyři Slováci a prodej zprostředkovával jeden z nich - Miloš Kotlárik – prezident SANY (Slovenská Asociace Námořního Jachtingu). To samo o sobě bylo zárukou seriozního jednání. Jeden telefonát dva maily nějaká SMSka a o prvním víkendu jsme jeli na Murter Kirké obhlédnout. První dojem byl naprosto úchvatný. Protože jsem kdysi již na dvojstěžníku jezdil a ten pocit, když se vytáhnou plné plachty je prostě nezapomenutelný, byl jsem prostě unesen. Kirke je sice o dost menší, než můj první dvojstěžník, ale dvanáct metrů délka paluby je podle mě přesně loď na důchod (a navíc ještě dvojstěžník – má tu výhodu, že se plocha plachet rozdělí na dva stěžně a tak se člověk jako vetchý stařík tolik nenadře. Daní za to ovšem je, že paluba je samý vant. Byl jsem to přepočítat, aby byl údaj přesný, ze stěžňů mi na palubu vede osmnáct nerezových vantů – Kirké je opravdu stavěná do těžkých podmínek).

Ocelová loď vyžaduje pečlivou údržbu, Kirké byla rok a půl na špalcích na suchu a nic se s ní nedělalo, odrezy byly sice v prostorách kýlu značné, ale přesto v mezích normy. Motor je Zetor, ale nastartoval na první pokus. Kromě větší hlučnosti a spotřeby je to však při správné údržbě neskutečný držák k neutahání.. Hlavní nevýhodou zůstává jeho hmotnost a rozměry.
Odvážíme Miloše do Bratislavy, po cestě ještě na chorvatské dálnici mu kdosi volá a ptá se na prodej Kirké – kývneme na sebe a obchod je uzavřen. Do telefonu říká – loď je už prodaná. Je 22. červen 2007. Platím zálohu, mám však časový problém s prodejem nemovitosti, ale to se nakonec daří v dohodnutém a ze strany prodávajících, velmi velkorysém termínu. Koncem roku 2007 se tedy stávám teoreticky majitelem vysněné plachetnice. Již jen ukončit práci a vyplout.
Volím špatnou taktiku, opravovat jezdím na prodloužené víkendy s kamarády – důchodcem a velkým fachmanem Frantou, kterého znám léta právě z moře a spolužákem ze základky Kájou. Stojí to ranec peněz a moc se toho nestihne. V práci dávám výpověď pozdě, nemám čas na dodělání webu a propagaci, vše dělám ve strašném časovém skluzu. Objednávám věci z Anglie a Německa. Věci z Německa (SVB) doráží do týdne, z Anglie (Mailspeed Marine) až po mém odjezdu. 30 dubna – můj poslední den v práci a zároveň datum odjezdu na loď. Z práce přijíždím kolem šesté hodiny, balím se, jdu si sednout na chvíli k ohni se sousedy (jsou zrovna čarodějnice). Po půl hodině se loučím, jedu pro kamaráda Káju a vyrážíme směr Betina. Loď zústala pod slovenskou vlajkou, nový rejstříkový list se ale dělal na poslední chvíli, takže jej nemám. Vyráží ten samý den co my z Bratislavy, do ruky se mi dostává až v Biogradu na Moru – ještě že všechno klaplo, jak mělo.


Obrázek
natření míst na kterých Kirké dva roky ležela a může do vody

Vezeme s sebou hřídel, kterou jsme museli doma stáhnout na soustruhu o čtyři milimetry na průměru – galvanická koroze do nerezové hřídele doslova vypálila až dva milimetry hluboké dolíky a pokryla ji vrstvou rzi – kdo neviděl, neuvěří. Od převodovky po propeler jsou vlastně tři osy. Prostřední část je v kleci – to je jakýsi svařenec, který obsahuje axiální ložiska, která mají zachycovat axiální síly a přenášet je na trup lodi. Jinak by při chodu vpřed tlačila hřídel do převodovky a při zpětném chodu se v krajním případě může uvolnit a celá i s propelerem nabořit kormidlo. Směrem k převodovce je bullflex spojka – gumová spojka schopná vyrovnat nesouosost až sedm stupňů. Směrem k propeleru je však již jen spojení přes příruby a tak musí být vycentrování hřídelí naprosto přesné. Děláme nezbytné práce, které je nutné udělat na suchu a 2. května po obědě jde Kirké na vodu. Teprve nyní si uvědomuji, že vlastně ani nevím, jestli Kirké vůbec plave. Ale za necelou hodinu to již vím – plave! Každý, kdo dával svou loď na vodu jistě potvrdí, že napoprvé je to zvláštní magický pocit.

Obrázek
Kirké se dotýká hladiny - úžasný okamžik...


Přejíždíme, dotahujeme ucpávku hřídele a pokračujeme v pracech. Přijíždí i bývalý majitel Miloš Kotlárik, který to zrovna plachtí s partičkou chlapů. Do Betiny dorazil i Olda Straka s kurzem,jak se později ukázalo, byla to opět jedna ze šťastných náhod. Je neděle odpoledne, Kája musí domů, zbytek musím dodělat cestou, čeká mne přeplavba na Elbu. Jedu sólo, neměl jsem chuť někoho lanařit na loď, o které nemám jistotu,že pluje, takový střelec nejsem. Odvazujeme loď, řadím rychlost vpřed a vyrážím. Loď má velký propeler, takže záběr motoru je silný. Za sebou slyším ještě mručení Oldy Straky „Ty vole, to je ale vodpich“ Mávám a těším se na míle, které jsou předemnou. Plánuju se stavit na Visu, zde se celně odbavit a pádit do Otranta. Za necelé tři neděle mám nabírat první posádku na Elbě. Fouká příjemná 3-4 Bf NW, v noci se pravidelně mění na NE, prostě nádhera. Právě boční vitr mi dělá dobře – dvojstěžník se dá vytrimovat tak, že se sám kormidluje. Povolí se bezan (zadní plachta), tím se sice ztrtí lehce na rychlosti, ale výsledek za to stojí. Když loď vyostří, bezan přestane táhnout úplně a genoa loď zpátky odpadne. Když naopak začne loď odpadat, bezan začíná teprve správně táhnout a loď začne vyostřovat. Jednoduché a účinné. Beru si spacák do kokpitu, natahuju kuchyňské minutky na oblíbených dvacet minut a spím. Zkontroluji lodě v okolí a znovu již natahuju minutky… Takhle střídavě prospím noc. Nad ránem přestává foukat úplně. Balím plachty, startuju motor. Na 1200 otáček pluji pět uzlů. Jsem již na otevřeném moří, ostrov žádný vidět není, ani loď. Beru spacák do kajuty, a “zdvojnásobuji“ dávku – natahuji čtyřicet minut a spokojeně usínám. Probouzím se. Je již po východu slunce. Jdu zkontrolovat obzor. Kirké stojí na místě. Chvilku mi nedochází,co se vlastně stalo. Motor běží, loď stojí. Polil mne pot. Vrhám se k podlážkám. Typuji na převodovku jako nejslabší článek. Odkrývám podlážku a vidím, že hřídel z převodovky se točí. Oddechlo se mi, oprava či výměna převodovky by byla nejnákladnější. Je prasklá ta krátká hřídel v kleci s axiálními ložisky, což je dobře, loď nemusí z vody. Navíc se mi to stalo ještě předtím, než jsem se celně odbavil. V podstatě zjišťuji, že jsem měl štěstí, jak bláznivé. Volám Miloše Kotlárika, Kirké zná výborně a umí dobře chorvatsky, může pomoct. Je na Velim Drveniku a směřuje na Brač. Dohodneme se, že mně vezme do vleku a odtáhne do maríny. Nakonec začíná foukat, takže kasám plachty a jedu směr Milna. Cestou se připojuje i Miloš a jedeme spolu. Stojíme v maríně Vlaska. Na druhý den na devátou je dohodnutý mechanik. Jsme na jihu, po druhé urgenci přijíždí v jednu hodinu odpoledne. Mezitím již nervózní posádka donutila Miloše vyrazit. Mladý mechanik prohlíží zlomenou hřídel, mudruje. Odhaduje novou hřídel na dvě sta až tři sta EUR. Bere ji sebou ukázat šéfovi. Zůstávám sám bez hřídele – uvidím ji ještě někdy? Ztratil jsem možnost nechat udělat novou… Naštěstí se klučina objevuje kolem šesté hodiny s omluvou, že to prostě nedokážou, ale s telefonním číslem na pevninu, kde mi pomůžou. Krátké zamyšlení. Volám Oldovi Strakovi, zda mají místo v autě a kamarádovi Frantovi, ať střelí od oka cenu nové hřídele. Sázím na jistotu a rozhoduji se pro návrat domů. Kapitulace, alespoň dočasná. Jdu vysvětlit do recepce svoji situaci a zaplatit stání za minulou noc. S nelibostí vypláznu za jednu noc 310 lasiček. V devět hodin začíná lehce foukat. Pokolikáté již stojí Neptun při mně? Fouká čistý zaďák. Rozbaluji kousek rolovací kosatky, odvazuji se a tiše odplouvám do šeřící se noci. Vítrjiž není takový jako při cestě dolů, ráno míjím ostrov Žirje a vítr lehá. Přes den se neuvěřitelně mrcasím na Murterskom mori, k odpoledni začíná trošku foukat. Stoupám ostře proti větru a za mnou vidím peloton regaty. Zjišťuji že právě stoupám k jejich bójce, kde se točí. Naštěstí jsem pomalý. …nejsem. Předposlední loď stoupá k bójce a houká na mně. COLREG je nezajímá, trošku mi to připomíná tajné silniční závody, kdy se nedodržují žádné dopravní předpisy, ale i tak uvolňuji cestu. Ani nezamávali – hňupi. Sleduji je shovívavým pohledem, vystoupali to otočili se kolem boje a neztratili svoji pozici… Také bych nechtěl být poslední, i když nevím, v tomhle nějako nejsem soutěživý typ.
Blížím se k Betině, beru si do kapsi telefon, kdybybylo potřeba zavolat Oldu a poprosit o pomoc. Ale fouká přiměřeně a opět, světe div se, z dobrého směru. Vše si pečlivě připravuji a „jdu na přistání“ na poslední chvíli se objevuje nezbytný chorvat na výpomoc. Jestli něco nesnáším, tak je to chorvat, který pomáhá při přistání. (Na Skradinu mi jednou jeden takový tak dlouho tahal mooring kolem propeleru, že jsem po něm skočil a jen bleskový zásah posádky zabránil koupeli toho nebožáka – asi jsem cholerik se sklonem k násilí.) Povoluji otěže, sunu se bokem k molu. Přeskakuji na molo a vyvazuji zadní lano a dobržďuji loď. Chybička – fendry jsou příliš nízko. Slyším krátké zaskřípění boku lodě o molo. Pohledem kontroluji, co dělá můj samozvaný pomocník. Úkrok o deset centimetru je mi osudným. V okamžiku, kdy se nepřirozeně nakláním zjišťuji, že jsem stál na kraji a nyní již nekontrolovatelně a nenávratně hučím do vody. Do prdele mobil, letí mi hlavou. Ještě stihnu odhodit lano na molo a mizím ve vodě.. Škrábu se na loď, šahám si na kapsu. Ano, funglnágl novej mobil připisuji na seznam ztrát.
V maríně vysvětluji svoji situaci a snažím se vymručet někde v průmyslové části stání zadarmo, nebo za hubičku. Neberou si ode mne doklady od lodi, takže snad se to nějako udělá.
V pátek jedu domů.

Druhý pokus.
Na druhý pokus se mi ozývá urputně Honza Kafka. Má dohodnuté se šéfem, že ho pustí. Nemám sílu vzdorovat. Jedeme ve dvouch. Jelikož mi dorazili mezi tím věci z Anglie, mimo jiné nové fendry a člun, je jasné,že budu mít skoro plné auto. Řeším problém, kdo přiveze auto zpět do Čech. Nikdo z osvědčených spoluharcovníků nemůže. Netuším jak mně napadá Aleš Morávek z Navigatour. Volám mu, jede ten samý víkend na kurz. Domlouváme se, že mi někdo z kurzantů doveze auto do Brna – super. V maríně jsme rychle natahali věci na loď a autí zmizelo s novým driverem pryč. Byl jsem neskutečně nervozní, ale Kirke stála tam, kde jsem ji před dvěma týdny uvázal. Naštěstí jsem povolil vyvazovací lana a na příď i záď přítáhnul mooringy, takže stála asi půl metru od břehu. Vzhledem k tomu, že tu bylo mezitím celkem slušné jugo, měl jsem kliku, loď již další škrábance neutrpěla.
Montujeme hřídel, natahuji anténu od Navtexu a hrabu se v elektrice. Dával jsem letos nové baterie, bezúdržbové Varty, provozní 235Ah a startovací 210 Ah. Provozní baterie je v řiti. Všechno na ni běží, ale motor nenatočí. V úterý 27. května jsem připraveni vyplout. Jdu na kapitanát, nechat napsat Honzu na „seznam povoleného kontingentu“ Můžu sice vystřídat jenom dvacet jedna lidí za rok, ale je mi to dost šumák, už se v této zemi dlouho nemíním ukázat. Ještě se vracím doplnit Honzu na crew list. Kapitán mávne rukou a říká, že jak jsme na lodi jenom dva, není to nutné. Vracím se do maríny a s obavami kráčím na recepci. Ano jsem v chorvatsku. Takže vyplácnu za dva týdny nouzového stání bez vody a elektřiny na naše něco málo přes deset tisíc. V duchu vůbec nejsem slušný, hlavou se mi honí myšlenky na to, že je to možná první a poslední sezóna, kdy mám Kirké. S trochou trpkosti opouštím Chorvatsko a nostalgicky vzpomínám, jak se jugoslávci chovali k čechoslovákům. Vyplouváme. Honza se ukazuje jako závodník, který neustále trimuje,což je přesně to, co já nejsem. Začíná bohužel foukat Jugo, takže cesta na Vis nám zabere den a půl. Po cestě nás potká ještě jedna nemilá událost. Praská nerezový napínák předního krátkého vantu – v té době jsme jeli na obě kosatky. Vyvlátá kosatka s mrskajícím se napínákem na svém konci udělala své. Kosatka – reálně moje nejlepší plachta je na maděru a to doslova. Naštěstí je to téměř nová plachta, takže na ni oprava nebude vidět – odhadem třetina plachty se musí vyměnit. Skřípu zubany a pokračujeme dál. Jen ať je to poslední pohroma…. Na Visu přistáváme o půl čtvrté ráno. Vyvazujeme Kirké bokem – ještě jsem s ní necouval do maríny, ale je mi jasné, že to bude dřina. Jdeme spát.

Obrázek
Kirké vyvázaná na Visu


Obrázek
Ještě pohled na noční Vis


Druhý den ráno se jdeme odclít. Jak zjišťují, že v crew listu jsem jenom já, okamžitě upalujeme dělat nový crew list. Samotné odclení je bez problémů, až jsem se divil. Oba hoši – policajti a v sezóně celníci byli sice komisní, ale naprosto korektní, popravdě jsem musel přiznat, že na chorvatské poměry výjimeční. 29. po obědě opouštíme Vis. Pociťuji nesmírnou úlevu, zřejmě proto, že se přestávám cítit jako profesionálně oškubávaná slepice. Navtex chrlí stále stjenou předpověď – SE. Původní záměr byl jet nejkratší cestou, celníkům jsme sice nahlásili Next Port of Call Merkuru, ale chteli jsme, pokud to dobře pojede, zkusit Albánii. Místo toho míříme přímo na jih. Po nějakém tom zakřižování se rozhodujeme, že se do EU proclíme v Itálii a na Kerkyru kašlem. V sobotu kolem poledne se vyvazujeme bokem v Brindisi v centru města – zadarmo! Tohle město mám rád. Přesto, že je to velký průmyslový přístav, má malebný vnitřní přístav a historické centrum. Proběhli jsme par kostelů.


Obrázek


V městské sprše jsme se zadarmo osprchovali. Pomalu začínám přivykat tomu, že něco může být zadarmo. Stahuji z NAVTEXU aktuální předpověď počasí - je pro nás šokující – NW 32 kn. Nevěříme, ale okamžitě se rozhodujeme pro vyplutí. Spěcháme, Honza má na devátého ráno letenku z Athén a chceme obeplout Peloponés. Dáváme si nezbytné „gelato“ a hodinu před půlnocí vyplouváme. Opravdu začíná foukat NW. Taháme všechno „prádlo“ co máme. Je to příjemná noční plavba, ale bohužel vše se musí odkormidlovat ručně. Druhý den dopoledne přifukuje a zvedají se vlnky. Nefouká čistý zaďák a tak můžeme stále pokračovat na plné plachty. Kormidlování se stává docela fyzicky náročné, ale doslova letíme – tedy alespoň na tento typ lodě. Odpoledne začínají chodit dědci, rozhoduji se šetřit plachty, takeláž i loď a refujeme – tedy vlastně shazujeme bezan i grot, srolováváme genu na polovinu a pokračujeme rychlostí jen o uzel a půl nižší, než před refováním, ale s nesrovnatelně lepším komfortem plavby a jednodušším kormidlováním. Potvrzuje se zlaté pravidlo. Refuj v okamžiku, kdy Tě to poprvé napadne! Začíná přifukovat ještě víc, rozestup mezi vlnami se zvětšuje a výška narůstá. Za námi se občas přižene skupinka třech až čtyřech opravdu krásných kousků evidentně výtvor otrantských vrat. Jak nejsme přesně po směru, pokládají Kirké na bok a smýkají s ní jak se jim zlíbí, ale pokud jsme přímo zádí k vlnám, je to nepředstavitelné rodeo a daří se držet loď po všechny tři až čtyři větší vlnky přesně v kurzu. Je hodně pozdní odpoledne a po chvíli si uvědomuji, že když přicházejí tyto vlnky, zakryjí slunce, které mi jinak svítí do zad. Nyní již víme, kdy si máme dávat velký pozor na kurz bez toho, abychom se otáčeli a plavba se stává opravdovou rozkoší. Míjíme Kerkyru a pokračujeme dál. Ráno bychom mohli být na Ithace. Asi ve dvě mně Honza budí, jsem nevyspalý a unavený. Dávám si čaj a lezu ke kormidlu. Oči se klíží. Vítr již dávno ochabnul, začíná slábnout ještě víc. Přidávám kus geny. Po východu slunce se vítr vytrácí úplně. Startuji motor, zapínám autopilota a natahuji kuchyňské minutky. Ráno se s Honzou shodujeme na tom, že by to chtělo normální spánek. Ithaka to jistí. Odpoledne 2. června přistáváme ve Vathi – hlavním městě Ithaki. Odbavení je komické. Chudáci ani nevěděli, že Chorvatsko není v EU, navíc jmse je zmátli tou slovenskou registrací no sranda. Ještě ve finále čekali na telefon, který jim potvrdí, co s náma.
Nakupujeme návnady na tuňáky, na multiplikátor namotáváme tři sta metrů pletené šňůry a těšíme se na zítřek.

Tak to je zatím vše, koho jsem uspal, ten se má už dobře a ostatním se omlouvám. Původně to mělo být pár řádků a nakonec si tu píšu deníček jak slečínka.
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » stř čer 04, 2008 10:00 am

Ahoj Myšáčku,
protože jsem musel pro něco do Murteru,tak nevím,jestli jste se byli rozloučit,ale viděl jsem vás už křižovat ven ze zálivu Betiny.Hodně držím palce a přeji pohodové plavby.MARIS. :good:
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 833
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod Renda » stř čer 04, 2008 12:28 pm

mysacek píše:Tak Kirke konečně pluje...
Deníček je SUPER!! Moc dík za něj! a ty fotky :-) Konečně něco pořádného ke čtení. Jen tak dál. Vydrž. Držím Ti palce. Ahoj *R*
Uživatelský avatar
Sullaco
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 248
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Sever Čech

Příspěvekod Sullaco » stř čer 04, 2008 1:58 pm

Moc pěkný čtení, jen tak dál a hodně štěstí! ;)
Uživatelský avatar
erar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 105
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod erar » stř čer 04, 2008 2:01 pm

supr počtení, moc dík za něj.Doufám a těším se na pokračování. :good: Taky držím palce. PS: lituj pouze rozhodnutí které jsi neudělal!!
Uživatelský avatar
janekz
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 176
Registrován: čtv zář 20, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod janekz » stř čer 04, 2008 3:00 pm

Přečteno jedním dechem. Nádhera. Těším se na pokračování a přeju hodně šťastných chvil na palubě vlastní lodě.

Dotaz začátečníka: co to jsou "dědci"? Hrozně se mi spojení "začali chodit dědci" líbí a kdybych věděl o co go, líbilo by se mi jistě více. Jen tuším, že se hovoří o vlnách.

Ahoj, Janek
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » stř čer 04, 2008 3:17 pm

mysacek píše:Tak to je zatím vše, koho jsem uspal, ten se má už dobře a ostatním se omlouvám. Původně to mělo být pár řádků a nakonec si tu píšu deníček jak slečínka.


Taku toho se ale fakt nedá usnout. :)
Kdo by to do tebe řekl, že jsi takové básnické střevo. Fakt moc pěkně napsané.
Jen doufám že budeš mít občas čas, opět něco napsat.
Tak dobrý vítr a ať je Neptun, Kirké i Tobě nakloněn. :good:
Ahoj, alffa
Uživatelský avatar
velkejtom
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: u Velké řeky

Příspěvekod velkejtom » stř čer 04, 2008 3:23 pm

gratuluju k nové lodi a ten deníček může být častějc :)
přeju čistej vítr do plachet vT
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » stř čer 04, 2008 8:55 pm

vodpluj :D

hodně štěstí ;)
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » čtv čer 05, 2008 6:23 pm

Spousty dalších mil Tobě i Kirké a hodně dalších čtivých zápisů z deníčku nám.
Přidám ještě přání pevného (ocelového) zdraví Vám oběma. :)
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » úte čer 10, 2008 10:10 pm

Ahoj všem,
díky za ohlasy a přání, ale znáte to, blázni se nemají moc pošťuchovat - vyburcovali jste mne k druhé části, která končí v Athénách.
Ale nejdřív ještě odpověď 2 janekz.
Dědek je opravdu vlna - když fouká delší dobu silnější vítr, vlny se začnou zvedat a prodlužovat. Občas se stane, že se dvě vlny spoji a udělá se větší vlna, ktera se zalomí. Pokud zrovna za tvou lodí, máš smůlu, vypláchne Ti pěkně kokpit, stalo se mi to v životě dvakrát a jak to mažeš na zadák, fakt v prvním okamžiku netušíš, odkud sakra spadlo tolik vody :mad: . Dedek je většinou slyšet - šumí, dělá to takové ššššš a pak voda :lol:
Průlivu mezi Otrantem a Albánií se říká Otrantská vrata- zůžuje se tam jadran a když fouká NW nebo SE, ještě se tam vlivem dýzového efektu vítr zrychlí a při silnějším větru trvajícím déle než den se tu doukážou udělat zajímavé vlnky.

A teď sem zkopíruju deníček...

Obrázek


3. června jsme strávili na Ithace pohodovým lelkování. Během dopoledne vedle nás přistála česká loď a tak jsme se chvíli družili. Nejdříve jsme vypili něco barbadoského rumu u nás, potom jsme se šli podívat na druhou loď a tam vypili něco červeného vína a příjemně povídali. Až povinnost něco zase na lodi udělat nás vyhnala zpět Vyplouváme ve středu 4. června v deset hodin, zatím nevím, zda máme čas na obeplutí Peloponésu, nebo jestli vezmeme za vděk Korinthem, budeme s muset rozhodnout cestou.. Míříme na jih, pod Ithakou přestává foukat a tak chvíli motorujeme. Důležité je, že máme novou zábavu – na Ithace jsme nakoupili návnady na tuňáky a tak za sebou taháme návnady a těšíme se na hostinu. Zanedlouho začíná lehce foukat a my okamžitě vytahujeme plachty. Převládající vítr je tu NWa i kupodivu NW fouká. K večeru se rychlost větru ustálila a my pokračujeme podél Peloponésu na jihovýchod. Ve čtvrtek 5. června odpoledna spouštíme kotvu ve městečku Methoni. Nádherné místo na samém jihozápadním cípu Peloponésu se zbytky opevnění z Benátského období a výběžkem do moře ozdobeným strážní věž z období Turecké nadvlády.

Obrázek
Do moře vysunutá strážní věž se základnou pravidelného osmihranu z období Osmánské říše

Opevnění a strategická poloha dávají tušit, jak časté zde musely být v dávné minulosti vojenské konflikty. Po dobytí sídla Turky v roce 1500 dokonce sultán Bayezit II nechal všechno obyvatelstvo vyvraždit a přesunul sem obyvatelstvo z jiných oblastí Peloponesu. Těšíme se, až si to všechno projdeme.
Bohužel musím nafouknout svůj nový člun, abychom se dostali na pevninu. Od teď nám již bude všude a vždy překážet. Jdeme se pocourat po hradbách. Přesto, že je již nádherné počasí, toto letovisko stále teprve na příliv turistů čeká. Děláme večeři a o půl desáté odplouváme.

Obrázek
Je tu taková pohoda, že se nám ani nikam jinam nechce

V noci je to bída, měl by se tu vítr stáčet podél jižního Peloponésu na východ, ale fouká všelijak, převážně skoro vůbec. Takže 6. ráno spouštíme na dvě hodinky motor, než se objeví první závan větru. Jedeme na zaďák a v 1030 míjíme nejjižnější cíp. Přifukuje a my plujeme chvílemi rychlostí přes osm uzlů, rekord je 9,4 uzle jetý vlnou. Je to let, trasu k jihovýchodnímu cípu jedeme průměrnou rychlostí 7,4 uzle. Začínáme stoupat podél východního pobřeží a na noc chceme zůstat v malebném městečku Monenvázia. Vítr, který nás dříve tak komfortně hnal na motejla správným směrem, nám nyní začíná padat z vysokého pohoří této části poloostrova do boku. Občas spadne na hladinu s takovou silou, že rozstříkne vodu a tvořící se vzdušné víry jemňoučké vodní tříště vytváří v zapadajícím slunci nádhernou duhu. Škoda, že právě toto jsou chvíle, kdy má člověk plné ruce práce na palubě a není čas na focení. Stoupáme co to jde, sundáváme hlavní plachtu a jedeme jen na malou kosatku a bezan. Když lezu do podpalubí, podaří se mi smeknout na schůdkách a přirazit si ruku těžkou luknou. Jen zázrakem nemám žádný prst zlomený, ale i tak mi lezou bolestí oči z důlků. Prsty necítím, ale nakonec se ukázalo, že je to zimou a vše je jen dost pohmožděné. Ale na palubu už nejdu, nechávám to na Honzovi, za dva dny odlétá domů, tak ať se s mořem ještě rozloučí. V 2130 se vyvazujeme v Monenvázii v místě, kde je v řeckém pilotu zakreslená marína. No, do maríny to má daleko, ale je tu voda a elektrika a je to zadarmo, takže jsme spokojení. Zatím máme čas dobrý, ale jelikož Honza je limitován odletem letadla z Athén, chvíli váhám, zda nepokračovat s příznivým větrem dál. Ale místo je tak nádherné, že si vaříme večeři a těšíme na zítřejší prohlídku. Druhý den tedy vyrážíme jak dva ťulpasové poskakujeme za největšího vedra po rozpáleném pahorku, ale stojí to za to.

Obrázek
..jo, stojí to za to!

Obrázek
Z chládku je příjemný výhled na moře

Navečer odplouváme směr Egina. Bohužel je téměř po větru a tak se couráme a čekáme na lepší vítr, kterým bychom ztrátu dohnali. Ten nepřichází a tak nezbývá, než za úsvitu natočit motor a dlouhé čtyři a půl hodiny brumlat na motor. Vypínáme motor až o půl jedenácté, když míjíme ostrov Hydra. Zde jsme již na dostřel Athén a tak se opět odevzdáváme slabému větru a šnečí rychlostí dva uzle směřujeme k Honzovu letadlu. Je půl osmé večer neděle osmého června a my se vyvazujeme v maríně Kalamaki v Athénách. Máme za sebou něco přes osm set mil, přesnější údaj bude mít Honza až stáhne data z GPS do počítadla. Oba jsme čekali, že najedeme víc, ale křižování proti větru vlastně zkončilo na Jadranu, od Itálie jsme jeli všechno na přímé kurzy bez zbytečného křižování. Na mole je sloupek s elektrikou se čtyřma zásuvkama. Jedna zásuvka je v pořádku, ale má rozbitý vypínač. Ostatní mají více méně rozbité zásuvky, z jedné kouká utržený nulák na další nejde ani vypínač. Světe div se, jedna funguje. Sprchy jsou na tom obdobně, přesto, že jsme nahodili všechny jističe, nepodařilo se nám rozsvítit, ale za chvíli oči přivykly šeru a bylo to pohodové sprchování. Prostě jsme v Řecku, ale stání i sprcha je zadarmo a jak se říká, darovanému koni na zuby nehleď. Jsme spokojeni. Jdeme courat nočními Athénami, po návratu děláme večeři a kecáme. Autobus na letiště jezdí i v noci každou půlhodinu. Honza odlétá a já zůstávám s Kirké v Athénách. V pátek přilétají kamarádi a já budu do té doby brousit, lakovat, vrtat a šít plachty.
Ještě mi nedá, abych se nezmíníl o dalším zajímavém místu, které jsem potkal cestou di internet kavárny. Velký hřbitov ne nepodobný Arlingtonu, nenechává nikoho na pochybách, že se jedná vojenský hřbitov. Phaleron War Cementery je věnován zahraničním spojeneckým vojákům, kteří padli v Řecku v období druhé světové války. Jsou zde hroby vojáků z Nového Zelandu, Austrálie, Britského Commonwealthu, Kanady, Jižní Afriky a Indie. Vracím se sem ještě k večeru, až bude měkké světlo s foťákem. Dorazil jsem už pozdě, světla je málo. Hřbitov je zamčený, ale jakýsi Athéňan v triku a trenclích mi posunkem naznačuje, že to není problém, ať jdu, zídka okolo je nízká. Mizí za ní, takže ho následuji. Nechci věřit vlastním očím – můj „průvodce“ si sem zašel zaběhat. Je tu bezvadně udržovaný trávník, takže to i chápu a jsem v Řecku, takže se ani nedivím.

Obrázek
Phaleron War Cemetery – kdo budete v maríně Kalamaki, určitě se zajděte podívat – je to mezi východním a západním vjezdem.

Procházím mezi mramorovými náhrobky s vytesanými jmény, národností a věkem, některé náhrobky jsou bezejména, bez věku...

Obrázek
Někde je vytesáno jméno, hodnost, funkce a věk, někde není nic…

Před očima se mi mihají 26 let, 40 let 31 let… Je neuvěřitelné, jak silně na mne toto místo zapůsobilo. Mám skutečně slzy skoro nakrajíčku a neskutečně intenzivně si uvědomuji zásadní věc, kterou bereme jako samozřejmost – jsem generace, která válku nezažila. Odcházím, běžec stále ještě běží podél zdi, slunce zapadá.
Jdu na internet – dohodnutou relaci s domovinou. Vzpomínám si na serál „Návštěvníci“ a pousměju se.
Naposledy upravil(a) mysacek dne sob zář 26, 2009 3:13 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 833
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 2

dědci versus historie

Příspěvekod Renda » stř čer 11, 2008 2:22 am

Myšáčku, dík za deníček. Konečně mohu jít klidně spát. ;-)
Přimlouval bych se, jestli byses mohl zaměřit víc na popis jachtání než na ty historické objekty - ty jsou popsané ve kdejakém průvoci, ale jak Vás sprchují dědci a jak se Kirké chová ve vlnách, to jinde neuvidíme. Chtělo by to vodotěsný foťák nebo ještě lépe kameru a nadšeného dokumentaristu. Detailní fotky Kirké by také ledacos ozřejmily. Podrobné popisy kotvišť, jak drží kotva, jaký je charakter dna - to jsou všechno cenné informace. Jo a také mapka s vyznačenou trasou plavby.
Držím Ti palce a prosím Tě, zase se ozvi. ----- Ahoj Renda
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 670
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Re: dědci versus historie

Příspěvekod Milos » stř čer 11, 2008 8:25 am

Renda píše:Myšáčku, dík za deníček. Konečně mohu jít klidně spát. ;-)
Přimlouval bych se, jestli byses mohl zaměřit víc na popis jachtání než na ty historické objekty - ty jsou popsané ve kdejakém průvoci...

Pripájam sa s vďakou Myšáčkovi a Kirké :thankyou: - váš denníček je úplnne strhujúci :good: a je vynikajúci práve taký aký práve je. :thmbup:
Držím vám všetkým palce, a nech vás dobrý osud, náklonnosť Neptúna aj Zefyra a hlavne veselé múzy pera sprevádzajú aj nadalej! :clap: :clap: :clap:

To Renda: Myšáčkov skvelý jachtocestopisný denníček je výborný materiál napríklad aj na nenápadné vzbudenie záujmu o zaujímavú lokalitu aj u nežnejších častí jachtárskych rodín ... :roll: ;)
Bola by, myslím, veľká škoda (aj) o túto možnosť prísť orezaním denníčka na čistý jachtopis.

Rodinnému jachtingu zatiaľ dominuje HR, ale tam je to v čase prázdnin precpané, drahé a navyše tam ani poväčšinou v tom čase nefúka!:hmm:
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř čer 11, 2008 8:26 am

Je to hezké vyprávění. Díky. Podobný pocit na hřbitově jsem měl před lety na Monte Cassinu v It. Navštívil jsem v noci vojenský hřbitov (projížděl jsem kolem) a ten pocit, kdy se procházíš a vidíš jména těch kluků...
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » stř čer 11, 2008 9:20 am

Myšáčku díky :good:
A piš dál jak ti to pasuje, mě tvůj styl vyhovuje. Pro plánování kam se podívat je osobní zkušenost k nezaplacení....
Uživatelský avatar
veselyroman
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 357
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Mělník

Příspěvekod veselyroman » čtv čer 12, 2008 1:52 pm

I já se připojuju k děkovačce. Díky Myšáčku. Osobně budu moc rád, když budeš pokračovat i s popisem lokalit. Já tvoje zápisky vždy poctivě posílám svojí přítelkyni a i díky Tobě se jí zdá dovolená na plachetničce jako něco moc krásného (v praxi si to bude moci ověřit až letos při plavbě kolem Elby, ale tohle ji výborně nabuzuje...).
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » čtv čer 12, 2008 10:33 pm

no, když ono to plachtění je pořád stejné, krásné na tom jachtingu je právě to, že tě loď přesune někam, kde to je pěkné.
Dnes jsem měl celou loď od krve. Nejdřív jsem si ukopnul malíček, potom jsem se říznul flexou fest do prstu a nakonec jsem si rozkopnul holeň. Ale zítra domontuju na zrcadle sprchu :P .
Pri rezání jsem zjistil, ze zrcadlo je ze ctyrky plechu.
2 romanvesely - kdy tam budete? To se tam mozna potkame - dame si zmrzlinu v Cavu ;)
Uživatelský avatar
dan
s/y Hannah
Příspěvky: 747
Registrován: ned úno 26, 2006 6:49 pm
Reputace: 2
Bydliště: Denia,Espana

Příspěvekod dan » čtv čer 12, 2008 11:26 pm

to mysacek:me se to cte taky velmi dobre,urcite lip nez vetsinou vcelku nezazivny Lodni denik, akorat jsi se zapomel zminit o tech obrovskych tunacich co jste tahali cestou... ;)
Uživatelský avatar
veselyroman
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 357
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Mělník

Příspěvekod veselyroman » pát čer 13, 2008 6:37 am

My budeme (doufám) plachtat kolem Elby v době mezi 19. - 26. červencem. Vyplutí z Castiglioncella a vést nás bude Baharis :-). Určitě se družbě nebráníme a moc rádi si prohlédneme nádhernou Kirké <- pokud to tedy bude možné... Dej návrh na místo a čas a mi to nějak s Baharisem na to naroubujeme... ;-).
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát čer 13, 2008 9:59 am

mysacek píše:no, když ono to plachtění je pořád stejné, krásné na tom jachtingu je právě to, že tě loď přesune někam, kde to je pěkné.
Dnes jsem měl celou loď od krve. Nejdřív jsem si ukopnul malíček, potom jsem se říznul flexou fest do prstu a nakonec jsem si rozkopnul holeň. Ale zítra domontuju na zrcadle sprchu :P .
Pri rezání jsem zjistil, ze zrcadlo je ze ctyrky plechu.
2 romanvesely - kdy tam budete? To se tam mozna potkame - dame si zmrzlinu v Cavu ;)


Mě se líbí právě to přesunování. Místo, kam se přesuneš - to je ještě bonus navíc. :D
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » pát čer 13, 2008 11:52 am

tak ty obrovští tuňáci tahali nás, ale za nos. A před Athénama mi vlasec ucvakl velkej motorak -oni se vůbec nekoukají. Je to k zlosti, kdyz si vezmu cenu navnad a samotné pletené šňůry :x
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » stř čer 18, 2008 10:59 pm

Misacku,

ty mas na vypraveni evidentne talent. Tesim se na popis dalsi etapy. Hodne zdaru a vetru (ze spravneho smeru ovsem).

windward
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » stř črc 02, 2008 11:20 pm

V sobotu 21. června vracím katamaran Lagoon 440, na kterém jsem týden jezdil s klientama. Kamarádi, kterým jsem na týden půjčil Kirké už jsou v maríně také – začal foukat svižný severní vítr zvaný Meltemi, tak se raději s předstihem dopravili do cílové stanice.V noci odjíždějí na letiště a já jsem na lodí osaměl. Druhý den jsem měl smůlu – silný vítr mi převrátil člun i s přívěsným motorem, který jsem měl uvázaný za zádí. Motor, který startoval na první potáhnutí si po odsolení a osušení ani neškytnul – kleju a nadávám si – už nikdy nenechám motor na člunu v takovém větru. Naštěstí by už na Elbě měl být Jirka Pasler – odborník na motory, tak se mi na to podívá.
V pondělí 23. června mi má ráno přiletět človíček na přeplavbu. Jelikož jsem to včera trošku přehnal s vinným střikem, bolí mně v krku. Jsme dohodnutí, že počkám na zastávce autobusu, ale profukuje i ve meste. Tak si ve dvě hodiny beru spacák a jdu si lehnout na lavičku v autobusové zastávce. Usínám, budí mne až autobus, který přivezl Štefana – mého společníka na příštích čtrnáct dnů. On je udivený, já rozespalý, ale nakonec se dohodneme, že já čekám na něj a on hledá mně, takže vše dobře dopaldo. Odcházíme na loď.
Mám v plánu okamžitě vyjet – jednak mají v Korintském kanálu v úterý sanitární den a nechce se mi čekat do středy a také bych rád využil Meltemi, než lehnou. Kolem pul šesté odplouváme tedy z maríny Kalamaki. Vítr fouká stále svižný a mi si to na stoupačku míříme do průplavu, který je, co do přepočtu ceny na proplavenou míly, nejdražší na světě. O půl jedné se vyvazujeme u mola vedle kanceláře a jdu vyřídit formality – pojedeme asi kolem druhé hodiny, máme mít puštěnou vysílačku a nebo alespoň sledovat vlajku, teď je červená, ale až bude vytažená modrá, musíme vystartovat a nejvyšší možnou rychlostí kanál projet. Posloucháme vysílačku, občas koukneme na vlajku. Druhá hodina se blíží a lehká nervozita „abychom to nezaspali“ přeci jenom je. VHF mlčí, najednou se ozve klepání na loď, vylézám a chlapík na mne mluví nejlepší angličtinou, kterou umí a u toho mohutně gestikuluje. „Go, go as fast as you can!“ Očkem koukám po vlajce – visí červená… Jestli je to nějakej ftípek, tak nám to pěkně spočtou, ale není čas mudrovat a tak vyrážíme.

Obrázek
Kirké vplouvá do Korintu

Chvíli jedu „as fast as I can“, ale motorak přede mnou mi stejně ujíždí a další plachetnice jedoucí za námi nestíhá. Kašlu na to, zbytečně pálím naftu. Snižuju otáčky na 1200 a dál pokračujeme rychlostí kolem pěti uzlů. Kocháme se pohledem na vápencové skály trčící nad našimi hlavami do výšky téměř osmdesáti metrů. Za tři čtvrtě hodiny máme 3,2 mil dlouhý kanál za sebou a já se snažím nepřemýšlet nad tím, jak by se dalo 166 euráčů utratit lépe.
Vítr fouká stále na příjemnou stoupačku a tak pokračujeme korintskou zátokou směrem k Ionským ostrovům.
Na večer vítr utichá. Do služby, kterou mám od druhé hodiny raní, již nastupuji téměř za bezvětří. Samozřejmě bychom potřebovali ukrajovat míle z té vzdálenosti, která nás dělí od Elby, ale ani Štefana ani mne to nějako moc netrápí. Však právě chytání těchto „kozích dechů“ je jedna ze zajímavých tváří jachtingu, přes kterou se mnoho uspěchaných novodobých jachtařů nemůže přenést. Dopoledne podplouváme nový most spojující města Ríon a Andírrion, který byl dokončen v roce 2004. Je to nejdelší kabelový most na světě, kdysi jsem o něm viděl pořad na kanálu Viasat History. Podle pokynů v pilotu se snažím spojit s řídící věží a dohodnout, kterým kanálem mám plout. Opět bez odpovědi a tak bereme logicky pravý kanál ze třech možných.

Obrázek
Most spojující města Ríon a Andírrion

Odpoledne začíná přifukovat a vítr se stáčí na NW. To není dobré, chtěli jsme jet na Ithaku, což by bylo lepší i pro další plavbu, ale strategická porada rozhodla, že ztrácet síly a čas stoupáním na Ithaku nemá smysl. Takže v úterý 24. června ve 2147 přistáváme v městečku Poros na Kefalonii. To je hrozný, za šest měsíců je štědrý den. … a za tři začnou v hypermarketech pouštět koledy…
Ve středu ráno se nenásilně probouzíme, nenásilně jdeme nakoupit proviant na cestu směr Sicílie já si sháním ještě internet. Daří se najít volnou wifinu a tak komunikuji s domovem. V poledne vyplouváme. Po cestě se ještě koupeme a poté pokračujeme dál na plachty. Křižujeme proti větru mezi Zakynthosem a Kefalonií, vždy, když se přiblížíme k jednomu ostrovu, začne se u něj vítr stáčet. Je to dřina, ale nakonec jsme se vymotali. A ještě jdna důležitá věc. Po téměř dvaceti letech jsem šel vykonat valkou potřebu na zadní schůdky. Po té, co jsem vychválil přednosti přírodního mořského bidetu za plavby, začal chodit na záď i Štefan.
Popisovat následující tři dny by byla docela nuda. Krátké chvilky kdy fouká svižný větřík střídá bezvětří a nebo slabý vánek. Ale ukázalo se, že jsme se oba se Štefanem narodili se stejným názorem na jachting, takže motor má od nás klid. Však také naše denní výkony něco přes padesát mil by jen tak někdo asi psychicky nezvládl. V noci bývá neskutečná vlhkost a mlha, kterou rozfouká vždy až ranní vánek. Vlhnou i sedačky schované pod bimini...
Zajímavý byl snad jen pátek, kdy jsem chytnul tuňáka a o půl desáté nás v protisměru míjela plachetnice. Srabi – jeli na motor.To my jsme poctivý jachtaři a nekonečný čas si krátíme vymýšlením, na jaký způsob uděláme chycenou rybu. Ve čtvrtek byla opečená s bramborovou kaší a cibulkou, následoval bramborák plněný luňáčím gulášem, řecký salát s luňáčími medailónky, tuňáčí medailónky s těstovinami a brokolicovou omáčkou. Plánujeme řízek, ale poslední vajíčka padla na „anglickou snídani“, takže snad dnes koupíme vajíčka.

Obrázek
Zpestřní jídelníčku…

Asi je patrné, jak rád jím, takže se vrátím k cestě. V sobotu v podvečer vidíme obrys italské pevniny, zapínáme na hodinu motor a dobíjíme elektriku. Noční vachta byla zase spíše o tom, že se člověk dobře vyspal, než že bychom někam dojeli. S blízkostí pevniny se nám kazí morálka a tak zapínáme opět motor, „abychom dobili baterky“, teď již ale pro jistotu na dvě hodiny. Zkoušíme křižovat mesinskou úžinu na plachty, ale to je předem odsouzeno k neúspěchu. Do té doby utlačovaný motor začíná mít na lodi významnou pozici. Jako místo, kde bychom doplnili proviant jsem vybral Messinu. Je to pěkné město, je tam marina „Nettuno“, kde se chystáme přistát. Jelikož však stále dost fouká a marína nemá moc místa na manévry, rozhodujeme se přistát bokem z venkovní strany pontonu. Kupodivu to nikomu z maríny nevadí. Skoro po týdnu se jdeme osprchovat do sladké vody – to je slušný zážitek. Jdeme do města, ale kromě pár fotek se vracíme s prázdnou – všechny obchody jsou zavřené. Dobíráme vodu, za co nás hned kasírují o 20 euráčků. Děláme opět tuňáka ne jeden z tisíce receptů a poté s plnými bříšky vyplouváme směr Tyrhénské moře. Snad bude k nám milosrdnější. Na výjezdy z úžiny lehce fouká dobrým směrem, takže vytahujeme plachty a nabíráme kurz na Stromboli. Log ukazuje rychlost jeden uzel, to by mohlo být ve skutečnosti tak kolem jednoho a půl. Jdu to zkontrolovat na GPSku. Jo, rychlost máme dva uzle, ale kurz přímo na Messinu. Vylezu ven říct to Štefanovi a to už vidím, že jsme zpět mezi vlnami, které tvoří dva rozdílné proudy. Takže nahazujeme motor a ten nám brblá až do půl třetí rána 30. července, kdy hážeme kotvu u ostrova Stromboli. Ten mne hned přivítal jednou hezkou erupcí a tak jsem si bezděčně vzpomenul, jak jsme vloni strávili půl noci z druhé strany ostrova, kde je lávové pole a erupce jsou tam lépe vidět. Tenkrát jsme viděli s dovolením prd. Vynáším si spaní ven a těším se na krásné ráno. Sice mne slunce budí dříve, než je nutné, ale ostrov osvětlený krásným měkkým raním světlem za to stojí. Jdeme vykonat potřebu do moře ale jsme požaháni medúzami. Některé dospělé a neporušené exempláře mají pálivé žahadla dlouhá přes tři metry. Ne, nekecám, čestný pionýrský. Ale kdybych to neviděl, tak také nevěřím. Jinak na nic moc víc dnes nemáme morál. Až Italům skončí siesta, půjdeme nakoupit, já se poohlédnu po netu a večer pojedeme pozorovat noční erupce. Až se nabažíme, vyrazíme směr Ponza, kde by měla být naše příští zastávka.

Obrázek
Malebné Stromboli

Takže nakoupit jsme byli, ale s internetem to bylo špatný – jedno místo, jeden počítač připojený přes mobil, tak na to jsem se vybodnul. Udělali jsme základní nákup a vyrazili na noční pozorování. Stálo to za to, vůbec se to nedá srovnat s loňským rokem.


Obrázek
Letos byly erupce pěkné, ale můj pomalý foťák měl problém je zachytit

O půl jedenácte pomalu odplouváme směr Ponza. První směnu beru já a tak ještě dlouho pozoruju menší či větší výbuchy lávy na pomalu se vzdalujícím vulkánu. Pomalu brumláme na motor, autopilot je zapnutý a tak je možné vytáhnout opět kuchařské minutky a dopřávat si krátkého dvacetiminutového spánku.
Bezvětří nás pronásleduje i v úterý – první prázdninový den. Motor v podstatě vypínáme až v půl třetí odpoledne. Po šesté hodině se vítr stáčí vpravo a zesiluje, takže směřujeme přímo na ostrov Capri, od kterého nás dělí pouhých třicet mil. Už je dokonce i na tu vzdálenost vidět. Refujeme genu i hlavní plachtu a i tak si udržujeme rychlost pět a půl uzle. Štefana posílám spát, aby byl vyspalý na náročnější noční plavbu. Za půlhodinku začíná vítr slábnout. Při pohledu na oblohu se musím smát. Souvislá řada oblačnosti typu Cumulus a za nim postupujících Alto Stratu objasňuje vše. Právě přes nás přešla přímo učebnicová studená fronta. Takže refy ruším Nakonec kolem desaté večer musíme nastartovat motor.
Středeční ráno nás přivítalo krásným východem slunce a hladinou jak zrcadlo. Při přečerpávání nafty do denní nádrže jsem zjistil, že již není co přečerpávat. Chvíli přemýšlíme co dál, od Ponzy nás dělí dvacet mil. Hladina nafty v denní nádrži je již mimo rozsah ukazatele, ale není vyloučeno, že by mohla vystačit. Nakonec se rozhodneme, že pojedeme na volnoběh. To je nějakých 650 otáček a na rovné hladině jedeme rychlostí kolem třech uzlů. Míchám vinný střik a náladu zlepšuje ještě skutečnost, že máme dvě litrové lahve slunečnicového oleje, na to by můj Zetor měl bez problémů běžet také, takže rezervu na přístavní manévry máme, zůstáváme v pohodě. U první benzínky, kam jsme dorazili o půl šesté nám sdělili že naftu doprodali a bude zítra večer v pět. Jedeme na druhou, o které pilot praví, že tam pravděpodobně bude mít řada lodí problém s ponorem. Máme ponor skoro dva metry, takže nás se to týkat bude, ale potřeba dočepovat nádrž už je vážně akutní, takže jdeme na to. Naštěstí je tam písek a my se do něj noříme jenom kousíček od mola. Symbolicky se přívážeme alespoň špičkou a tankujeme. Potom přejíždíme na kotvu a těšíme se na návštěvu města, ale současné vedro nás odrazuje a tak vyčkáváme na večer. Mezitím jsem se rozhodl zprovoznit sprchu na zádi a to tím nejjednodušším způsobem – odpojuji expanzní nádobu a místo ní připojuji sprchu. Funkci expanzní nádržky musí holt převzít těch osm metrů hadice. Sprcha funguje a tak se povzbuzeni pouštíme do přívěsného motoru. Svíčka háže jiskru jak víno, tak vypouštíme obsah karburátoru. Od pohledu nuc moc, tak si líznu – slaná voda. Vypustili jsme nádržku, nalili nový benzin z kanystru a propláchli krbec. To pomohlo a motor naskočil. Mám radost až na kost. Pouštím si cédéčko Vlasty Redla a připravuji večeří – salát s tuňákem. Zbývá nám poslední porce. Večer vyrážíme směr Elba a na zítřejší den máme jasný úkol. Chytnout rybu :D !
Uživatelský avatar
lilli
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 22
Registrován: ned bře 09, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod lilli » čtv črc 03, 2008 12:29 pm

Ahoj Mysacku sqelej pribeh :good: cekam na dalsi povidani a zda rybka byla cbycena :)
lilli
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 833
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 2

šťastnou plavbu a trochu větru na Elbu

Příspěvekod Renda » čtv črc 03, 2008 12:37 pm

Dík za srdceryvný cestopis. Moc se mi líbí. :oops: Píšeš fakt hezky. Snad je to i nezanedbatelná reklama pro Tebe i HMS :-) Kirké.
Minulý týden jsem se stavoval v Betině, tak jsem na Vás vzpomínal a zalitoval, že už tam Kirké není.
Dnes Vás SE vánek požene správným směrem. V pátek - zítra - by se ovšem měl stáčet přesně do protisměru na NW, tak holt co najedete, najedete. - Ahoj!

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host