
Fotky jsou už dva roky na stránkách, tak raději doplním GPS záznamy trasy a proplouvání zajímavých míst.
Sardinie - Korsika
13.7.-22.7.2007
Cesta do Alghera a Santa Teresy
Je pátek třináctého a žena mě veze na letiště do Bratislavy. Před týdnem jsem byl osloven jednou společností, zda bych nepřevzal jejich klienty. Převzít loď na Sardinii, přeplout na Korsiku, nabrat klienty a týden tam s nimi pobejt. Posbíral jsem nějaké informace na serveru www.jachting.info , pro nějaké zkušenosti jsem si zajel do Brna, zajistil si zasílání předpovědi, objednal letenky do Alghera a už to jelo.
Kolem 18:00 jsme v Bratislavě, po zorientování se se na letišti si se Zorou dáváme na terase ledovou kávu. Pak check-in a jdu se Zorou zpět na parkoviště. Parkovné je 50SK, nebo 2€. Kontrola na bodné zbraně a bomby proběhla v pořádku, vzlétly jsme přesně načas v 21:50. Boing 737 nízkonákladové společnosti Ryanair našlapaný sedadly od předu dozadu, že se tam člověk tak tak vlezl. Nebyly tam místenky ani občerstvení. Pilot se s námi nemazlil a své manévry prováděl energicky a razantně . Do Frankfurtu jsme doletěli také načas a jak s námi vzlétl, tak s námi i praštil o zem.
Když jsem se ve Frankfurtu trochu rozhlédl vytušil jsem, že toto asi nebude ten "velký" Frakkfurt. Zapnutím GPS před halou jsem zjistil, že jsem že se nacházím ve Frakfurtu Hahn. Koupil jsem si malou láhev Coly za 2€ a v 01:00 jsem se poskládal na plastové lavičce ke spánku. Ve 04:30 se hala naplnila hrozným hlukem cestujících. Zašel jsem se umýt a na kafe s rohlíkem, asi 5€.
Další check-in opět v pořádku, v celním prostoru jsem si ještě koupil Bonaqu a tyčinky, 4€ a kvůli cigaretě jednu kávu, 2€. Dnešní pilot byl trochu ohleduplnější. Chvílemi jsem dřímal, chvílemi jsem pozoroval zemi pod námi. Stihl jsem přechod nad moře i přelet podél západního pobřeží Korsiky. Z vrchu nádherný ostrov, mlha se nad ránem povalovala v hlubokých údolích, pohled na úžinu mezi ostrovy Korsika a Sardinie...



V Algheru jsme přistáli opět načas. Koupil jsem další vodu, 1€, vytáhl sluneční brýle a vydal se hledat avizovaný autobus do Santa Teresa Gallura. Nic jsem nenašel a vrátil se na letiště do informací. Tam jsem byl ujištěn že autobus opravdu jede, své místo kam teprve dojede má asi 50m od haly. Poslal jsem SMSky o přistání ženě, klientovi Jiřímu a styčnému důstojníkovi - Monice.
Ve 13:00 jsem vystoupil v St.Terese a za 10min. jsem byl v maríně.
Přebírka lodi
Zjistil jsem že charterová společnost Capo Testa Yachting otvírá až v 15:00. Obešel jsem celou marínu a podíval se na naši loď. Vypadá krásně a na rozdíl od kanceláře se na ní pilně pracuje. Vrátil jsem se ke kanceláři a protože jsem celou dobu nic moc nejedl, dal jsem si těstoviny se špekem, zeleninový salát a litr vody. 18€. Zní to jednoduše, ale byl to boj. V jídelníčku neměli obrázky a obsluha neuměla česky. To je vrchol!!!


Volal Jiří z Bonifacia, že marína tam je plná a že budeme muset na noc kotvit někde před marinou v zátoce. Moc se mě to nelíbilo, ale co se dá dělat. Už se blíži patnáctá hodina, tak se půjdu podívat ke kanceláři. Siesta se trochu protáhla a otevřeli až po 16:00. Před kanceláří bylo asi pět posádek, družně štěbetajíc francouzsky a italsky. Tak jsem se dopředu moc nehnal. Přišel jsem na řadu v 18:00. Když ale úředník zjistil že neumím fr. ani it., řekl že bude problém vypsat check-in, že musí ještě na poštu a že mám dojít za 1/2 hodiny. Když se vrátil, řekl že mě může udělat až v 19:30 a začal dělat nějaké papíry a pak i nový pár, který si došel pro loď daleko za mnou. Všechno ve mě vřelo. Volal jsem styčnému důstojníku - Monice, jestli by nepomohla s řečí. Ale pán se s ní nebyl schopen anglicky domluvit a nakonec řekl, že za 10min ji někdo anglicky mluvící zavolá. Volal jsem Jiřímu jaká je situace a jestli jsou schopni se trajektem dostat z Bonifacia do St.Teresy.
Pak najednou došel starší pán a velice mile a ochotně se začal prokousávat mou špatnou angličtinou. Prošli jsme všechny formuláře, následně celou loď. Třístranné ujednání jsem měl přeloženo z domu. Vše bylo v pořádku, se vším jsem souhlasil. Loď jsem převzal v 19:30 a měl jsem toho za posledních 40 hodin opravdu dost a sám sebe jsem se ptal, zda mě to je zapotřebí. Zavolal jsem Jiřímu, už stáli před marínou.
Přivítání, přesunutí bagáže, zabydlení se na lodi. Následovalo rozčarování, že ve vlastní maríně musí každý člen posádky platit za sprchu. Žeton za 2€ pustil vodu asi na 5min. Vzápětí jsem usnul jako špalek.
Neděle 15.7.2007
Ráno jsme se domluvili, že vyrazíme na sever, směr Ajaccio a pak se vrátíme do úžiny mezi Korsikou a Sardínií. Vypluli jsme v 11:00. V úžině foukalo kolem 25 uzlů, mírné vlnky, oboje z východu. Nejdříve jsem vytáhl jen 2/3 plachet abych zjistil, jak se bude loď chovat. Po pár minutách jsme vytáhli obě plachty naplno. Rychlost podle GPS pěkných 8-9 uzlů. Vítr trochu pumpoval a i při malém náklonu loď nekontrolovaně přeostřovala. A to opravdu bylo k "mytí paluby" hodně daleko. V půlce kanálu jsem vyvěsil pod pravý sáling zdvořilostní - korsickou vlajku, která byla ve výbavě lodi. Poté co jsme minuli Bonifacio, začal se vítr stáčet z E na SE a mírně slábnout. Na úrovni majáku Dir jsme měli téměř čistý zaďák, cca 15-17 uzlů, vystavili jsme plachty na motýla. Zjišťoval jsem, že Oceanis 393 na zadní a zadoboční kurzy velmi neklidná a těžce se drží v kurzu i při jen mírném zvlnění moře. Autopilot - jinak spolehlivý - nestíhal a většinu této části jsem odkormidloval ručně a chvílemi jsem je měl dost zasukované.



Ve 13:OO jsme minuli Les Moines a zamířili do zátoky Ilots de Raccapina, kde jsme zakotvili v nádherné průzračné vodě na hloubce 5m a dali naši první koupel. Voda měla 23°C a byla opravdu nádherná. Písčité dno, sem tam porostlé trávou. Jen všude kolem nás byly pod vodou nebezpečné kameny. Pak jsme se při kávě dohodli, že na noc poplujeme do maríny Propriano. Dali jsme na četné rady a Ilona zavolala na číslo uvedené v pilotovi. Místo měli a domluvili jsme se že připlujeme kolem 19:00 a ještě se máme před marínou ozvat. Vypluli jsme ze zátoky, plachty opět na motýla, rychlost 4-5 uzlů. Po hodině ale vítr klesl pod 10 uzlů a naše rychlost na 3 knt. To by jsme se nedostali do maríny včas. Nakopnout motor, stáhnout plachty, 2 tis. otáček a už to zase jelo (plulo). Prokličkoval jsem třemi místy plnými podvodních kamenů a přesně v 19:00 jsme stáli před marínou Propriano, umístěnou v 5 mil hluboké zátoce.
V rámci šetření za telefon jsem marínu vyvolal vysílačkou na 9. kanále a předal ji Iloně. Jenomže anglicky mluvící paní z odpoledne už asi byla doma a zbytek obsluhy maríny mluvil jen francouzsky a italsky. Jeden zoufalec se snažil španělsky, ale to stejně jen proto že věděl, že španělsky neumíme. Po 1/2 hodině manévrování před marínou jsem vplul dovnitř a hledal nějaké volné místo. Když jsem k jednomu takovému zamířil, už si nás všimli a rukama nohama nás navedli jinam. A dokonce i mooring nám šel podat. V 19:30 jsme byli bezpečně vyvázáni a napojeni na elektriku.



Ještě jsme chvíli poseděli, popravili lana a Ilona se šla osprchovat. Jenomže zjistila, že místní sprchy mají otvírací dobu. 09,°°-11,°° a 18,°°-20,°°. Tak se s Jirkou osprchovali na lodi a šli se projít do městečka. Já se motal na lodi, kontroloval, upravoval a psal deník. Toto je můj první a na dlouho poslední.
Když se vrátili, dali jsme si Campari a asi už půjdeme spát. Je 23:10 Upluli jsme 42,3 míle.
Pokračování co nejdříve
