ROTTERDAMSKO- BRATISLAVSKÝ - MARATÓN

Vaše zprávy a cestopisy z plaveb a akcí kolem lodí a vody.

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1278
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » úte pro 31, 2013 7:26 am

O to více jsme si užívali spánku na plující, pohupující se lodi ;)
dedko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 869
Registrován: pát pro 03, 2010 1:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hrušovská Zdrž

Příspěvekod dedko » stř led 01, 2014 11:58 pm

Omen píše:Teprve 11.6.
Šup, šup, ještě 18 dní ...kapitola od 29.6. se už připravuje

Hm...len 1.7... :(
Šup...šup, ešte 7 dní..... kapitola od 8.07 sa už tiež pripravuje... :lol:


Omen píše: Než jsem doběhl od hlásiče ke břehu, vlna bere Marijke a proti vůli kormidelníka ji snáší od břehu. Mám pocit, že ještě stihnu naskočit a pokusím se o to. Vzdalující se lodi se ale zachytím jen za zábradlí, tělo visí vně lodi, napůl ve vodě.
Na tuto situaci reaguje ležící kapitán, navzdory bolesti chrabře vyskočí, ujímá se kormidla a Bedřich mi pomáhá vyškrábat se na palubu.


Omen, popísal situáciu ako ju v danom okamihu prežíval a videl z brehu.
Ja popíšem danú situáciu, ako som ju videl z kormidlovne lode ja.

Keď som zbadal, ako od plavebnej komory tá rozbúrená, valiaca voda sa rýchlo približuje k našej lodi, hneď mi bolo jasné že loď to schytá bokom a voda nás určite zoberie !
Keď voda dorazila ku lodi, okamžite predok lode, začala unášať a otáčať na hrozivo vyzerajúce kamene, ktorým bol breh vyložený. S predným dokormidlovakom som sa pokúšal loď udržať v polohe aby Omen mohol naskočiť, ale valiaca voda bola silnejšia. Dokormidlovák vode nestačil, a už som videl že Omen naskočiť nestihne tak som zaradil spätný chod a vtom sa Omen rozhodol skočiť ! Skok to bol poriadny, ale nestačil.
Z lode som videl len Omenove ruky, ako sa kŕčovite držia zábradlia lode.
Trocha som sa obával aby nespadol a nepripučila ho loď, o tie kamene.

Nakoniec nastala tragikomická situácia. Bedřich, Omenovi pomáhal na loď, ale medzi palubou a zábradlím bolo málo miesta. Omen mal na sebe záchranu vestu, vypadal v nej ako (Rambo) a ledva sa pomestil pod zábradlím. :D

Nakoniec to dobre dopadlo. Odniesli to len Omenove namočené nohavice.
Dokonca aj digitálny fotoaparát (vo vačku nohavíc) to prežil, bez ujmi... :o

Ešte jedna pikoška z Francúzska :)


Aj vo Francúzsku nastala komická situácia s Helou.
Hela chcela bicyklovať, tak sme jej v jednej plavebnej komore zložili bicykel.
Hela udržovala na bicykli tempo, povedľa našej plávajúcej lode. Po niekoľkých kilometroch
počujeme veľký krik. Spozornieme a počujeme ako Hela panicky na nás ukazuje a kričí !
Počkajte, stojte, stojte ! Ciklo-cesta tuná, pri tomto dome končí !
Okolo stojací turisti sa na ňu s údivom pozerali ale jej nič nerozumeli.
Len na ňu nechápavo pozerali.
Uberieme na lodi rýchlosť, hodíme jej lano na breh, aby nás pribrzdila.
Lenže Hela držala lano v rukách a takto chcela udržať 6,5 tonovú idúcu loď !
Kríčím na ňu aby lano hodila okolo bitvi na brehu a tak nás pribrzdila.
Keďže nás v tej (svojej) panike (že ju tam necháme) neposlúchla a lano stále statočne držala. Tak to skončilo tak, že spadla a mi sme sme ju s loďou ťahali po zemi ako handru, niekoľko metrov.
Napriek tomu, Hela lano statočne naďalej držala a nepustila !
Bolo to komické, ale najlepšie bolo,
keď sme loď vyviazali vystúpili na breh a tam videli že ciklo-cesta pokračuje vedľa domu ďalej. :lol:
Drž, drž... :D
Obrázek
A nepustila :lol:
Obrázek
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1278
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » čtv led 02, 2014 9:32 am

dedko píše:Trocha som sa obával aby nespadol a nepripučila ho loď, o tie kamene.

Výmyk na hrazdě už dávno nesvedu ale udržet se ve visu ještě jóóó :mad:

Pokračování odpoledne ......
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1278
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » čtv led 02, 2014 5:31 pm

Den čtvrtý; úterý 2.7. (38 km):
Toto ráno nevstáváme tak brzy, bylo v plánu po otevření obchodů zaběhnout do města dokoupit potraviny a poté vyplout.
Nastal jeden z důležitých okamžiků naší plavby. Po snídani Babka svolává posádku, kapitán k ní bude mít príhovor.
Bolestmi zkoušený a unavený Dedko oznamuje posádce, že včerejší názor lékárníka je závažný, že už nejde dál snášet bolesti a že se rozhodl odjet do nemocnice. Předpokládá dvě varianty: zvládnou to obstřiky a bude za dvě až tři hodiny zpět na palubě, nebo to bude vážnější a v nemocnici ho nechají. Diskutujeme a připravujeme se na obě varianty. Dedko (ale i my) má zájem ať Marijke pokračuje v plavbě, důvěřuje nám, ptá se Bedřicha a mně, jestli jsme za této situace ochotní pokračovat v plavbě bez něj, že on loď dožene z nemocnice taxíkem. Mohan se v okolí Würzburgu hodně klikatí, cca 100 řkm = 30 silničních km. Odpovídáme, že ano, že loď jsme už poznali a naučili ovládat, provoz na řece už taky známe, oprávnění máme oba.
Rozhodnuto, vytáčíme 112. Německá sanitka přijíždí do 10 minut. Trpící Dedko se nechce nechat nést, škrábe se pomalu po čtyřech z lodi přes mola do sanitky. Dalších 15 minut trvala lustrace pacienta – němčouři dávali sakra pozor, koho vezou do špitálu. Spojovali se s nějakou mezinárodní pojišťováckou databází a ověřovali, jestli tento člověk, který už leží v sanitě a jehož doklady měli před sebou, existuje, a jestli je účastníkem pojištění. Zkrátka hledali ujištění – kdo to zaplatí!
Obrázek
Sanitka odjíždí i s Bedřichem, který se už dávno stal tlumočníkem této posádky.
Nakupujeme potraviny, čekáme. I loď jsme převázali na bližší molo, aby měl Dedko po návratu z nemocnice snadnější nástup do lodi.
Obrázek Obrázek
Kolem poledne se vrací z nemocnice samotný Bedřich. Dedka si tam nechali, po CT se lékaři rozhodli pro naléhavou operaci vyhřezlé ploténky, která utlačuje míchu a hrozí ochrnutí nohou. Nevíme, jak dlouho to bude trvat, počítáme i s tím, že Dedka přiveze sanitka až domů, do Šamorína.
Podle přání Dedka pokračujeme v plavbě. Vedením lodi je pověřen nejzkušenější z nás – Bedřich. Rozvážný a pintlich kapitán, navíc se slušnou němčinou. Posádka začíná plnit jeho pokyny, odrážíme.
Asi 10 km nad Würzburgem tankujeme u pumpy v maríně Eibelstadt. Je tady k dispozici pouze nafta.
Obrázek
Spotřeba nás mile překvapuje, není větší než 2l/mth. Chováme se k motoru slušně a on za to odvádí svou práci a vytrvale protlačuje loď proti proudu.
Obrázek
Ten den končíme v maríně městečka Albertshofen. Malá marína s krásnou kamennou recepcí, se sociálkami s teplou vodou, ale se „studenou“ mužskou obsluhou. Využíváme sprchy a ukládáme se ke spánku.
Obrázek Obrázek Obrázek
Babka má tentokrát ke spaní více místa ;)
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1278
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » čtv led 02, 2014 5:42 pm

Den pátý; středa 3.7. (79 km):
Od rozednění do tmy poctivě a vytrvale vrtíme lodním šroubem, střídáme se u kormidla, dospáváme, užíváme si plavby, hltáme říční kilometry.
Obrázek
Tma nás zastihuje u obce Eltmann, kde je nevelká marína ve spojení s kempem. Vjezd do ní je ale spojen s kvílením hloubkového alarmu – plytká voda. Překvapeni couváme, upravíme přístupovou plavební dráhu, plujeme krokem, na přídi hlídám hloubku ponořeným háčkem. Pozorně se vyvážeme a jdeme se zameldovat. Kupodivu ani noha. Marína má samoobslužnou recepci – ceník, kniha připluvších lodí a posádek, obálka pro příslušný obnos Éček, schránka na vhození obálky. Sociálky fungují bez problémů.
Obrázek Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) Omen dne pát led 03, 2014 8:24 am, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1733
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 13
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » čtv led 02, 2014 5:47 pm

To je ono chlapci! Môžte písať naraz aj dvaja :D Len pekne podrobne a s fotkami :good:
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1278
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » čtv led 02, 2014 6:19 pm

Den šestý; čtvrtek 4.7. (83 km):
V zaběhnutých zvyklostech nic nového. Budíček, vyplutí a chroustání kilometrů.
Obrázek Obrázek
Těšíme se, že dnes najedeme v Bamberku na kanál RMD. Jednak se zrychlí plavba na stojaté vodě, jednak bude plavba na přehledném kanále pohodovější. Taky se těšíme na pověstné „schody do nebe“, kdy kanál překonává pohoří Fränkische Alb (Franská Alba), tvořená jurskými vápenci, rozvodí Rýna a Dunaje v jižním Německu. Nejvyšší hora tohoto pohoří Hesselberg je vysoká 689 mnm. Mezi Mohanem a Dunajem projedeme 11 komor nahoru, převýšení cca 170m a pak 5 komor směrem dolů, převýšení cca 68m. Komory jsou konstruovány pouze se 2 vraty, není možné proplavení „malou“ komorou (pomocí dalších vnitřních vrat).
Ještě dopoledne dosahujeme řk 384, kde kanál odbočuje z koryta řeky vpravo ve směru jízdy.
Obrázek
Váháme :o , jestli už jsme na kanále nebo ne. Uchvacuje nás šířka plavební dráhy a vodní stavby s kanálem souvisejí. Stabilní šířka kanálu je 55m! S přehledem by mohla být o 15 m užší i pro bezpečné míjení těch největších lodí.
Je to velkorysé dílo, které si může dovolit jen tak bohatá země, jako je Německo.
Obrázek
Blížíme se k Norimberku, projíždíme prvními akvadukty. Skutečně zvláštní pocit, když pod sebou vidíte domy, křižujete silnice, potoky, auta jezdí pod vámi. Ti místní řidiči už si asi zvykli, že jim nad hlavami jezdí lodě :whist:
Obrázek Obrázek
Blíží se Norimberk, zdálky vidíme jeho typickou televizní věž, později též skleněnou pyramidu. Vplouváme do města, všude kolem obytné domy, průmyslové stavby mimoúrovňové komunikace, kterých jsme součástí.
Obrázek Obrázek Obrázek
Blížíme se ke komoře, červená, zameldovali jsme se telefonem, máme čekat. Bedřich manévruje k vyvázání lodi v čekacím místě, plavčíci připraveni s háčky a vyvazovacími lany. V okamžiku přistávacího manévru, naštěstí při už malé rychlosti, hlásí Bedřich nefunkční kormidlo. Měkký dojezd k molu korigujeme háčky, zapracují fendry, vyvazujeme se.
Ihned se věnujeme kormidlu, odkrýváme podlahu a zjišťujeme utržené lanko na levé straně lanovodů. Děláme inventuru v náhradních dílech a zjišťujeme, že stávající 6mm lanko už nemáme v potřebné délce a že bychom museli použít opakované spojování starých lan svorkami. Je tu ale 2mm lanko dostatečné délky. Rozhodujeme se pro provizorní opravu tenkým lankem, které nám má umožnit návrat do maríny, kterou jsme před cca 3 km minuli a ve které jsme původně nechtěli zastavit. Je odpoledne, původně byly v plánu ještě cca 4 hodiny jízdy.
Mezitím máme připravenu komoru, obsluze hlásíme poruchu, že dnes se proplavovat už nebudeme. Provizorně opravujeme lanovod a pomalu se vracíme do maríny Norimberk.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Vyvazujeme se, obsluha maríny žádná. Posádka z vedlejší lodi nám sděluje, že obsluha přichází až ráno. My ovšem potřebujeme technickou pomoc, jdeme k recepci a z nástěnky opisujeme číslo na boatservis. Voláme, chlapík nám sděluje, že zítra kolem poledne by se mohl nezávazně přijít podívat na náš problém. Padá tma, jdeme spát.
Naposledy upravil(a) Omen dne pát led 03, 2014 8:00 am, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1278
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » čtv led 02, 2014 8:54 pm

Den sedmý; pátek 5.7. (32 km):
Ráno se opět neúspěšně pokoušíme přivolat (jinou) technickou pomoc, na níž je odkaz na nástěnce recepce. Tam se nedovoláme vůbec.
Rozhodujeme se nespoléhat na nejistou pomoc, nasedáme s Bedřichem na kola a vyrážíme do města.
Komunikujeme s několika dílnami, které míjíme, nikdo nechce mít s loděmi nic společného. Proto volíme český postup, v „Hornbachu“ nakupujeme 4mm lanko (jiné stejně nebylo), zátisky, pro jistotu i šroubovací svorky a vracíme se k lodi. Cestou se opět v několika dílnách snažíme alespoň sehnat a půjčit kleště k zátiskům – marně. Vracíme se k lodi, rozebíráme staré lanovody, měříme délky, připravíme lanovody nové. „Zátisky“ provádíme kladivem, pojistíme svorkami.
Víme, že jde o opakovanou poruchu, proto jsme se rozhodli podrobně prohlídnout celý systém. Odkrýváme kryt galova řetězu, kontrola ozubení a napojení na lanka, poctivě pomacávám všechny kladky, zda se volně točí. Netočí se ta nejhůře přístupná přímo pod kormidelním kolem, která mění vertikální směr lanka na horizontální vlevo. Omakem se netočí, drážka z přístupné strany zdá se omakem v pořádku, vidět do ní ale nejde ani zrcátkem. Přístup mizerný. Jsou tam vlastně 2 kladky (levá, pravá) na jednom držáku, jehož demontáž je problematická. Rozhodujeme se to rozebrat i za cenu ztráty času. Sundáme držák a …….. levá kladka (mosazná) je zaseknutá a je už z poloviny prořezaná lanky!
Obrázek Obrázek Obrázek
Rozebírám ten díl, Bedřich znovu sedá na kolo a jede koupit kladky, já mezitím provádím uchycení na zadní půlměsíc. Přiváží kladky plastové, ale dostatečně pevné. Měníme obě kladky tohoto uzlu a vyměňujeme oba již dříve provizorně napojované lanovody novým, nespojovaným 4mm lankem. Začíná se nám dařit, kormidelní kolo se (bez zbytečných spojů na lankách) stává citlivější a přesnější, kolem poledne konečně vyplouváme. Od tohoto okamžiku kontrolujeme kormidelní lankový systém každý den - volnost kladek + případné otřepy lan mezi oběma krajními polohami kormidla.
Obsluha komory si nás ze včerejška pamatuje, ptá se, jestli už je vše OK a proplavuje nás.
Máme před sebou úsek, na který se všichni těšíme, kanálový výstup na rozvodí Rýna a Dunaje. Komora, kanál, komora, kanál, komora, kanál ,……
Poslední tři komory jsou shodné, výška 24,75m, plovoucí pacholata (bitvy).
Obrázek
Uvědomujeme si, že do těchto partií není pořádný přítok vody (jen malé potůčky uměle přiváděné z okolního lesa), voda je do nejvyššího úseku kanálu ČERPÁNA! Naše obavy z čekání na velkou loď se naštěstí nepotvrzují, Němci vodou nešetří, v posledních třech komorách nahoru a také v první směrem dolů jsme proplavováni úúúplně samostatně tak, jak jsme připluli. Naše proplavení znamená „ztrátu“ 56 000 m3 NAČERPANÉ vody na každé komoře!!! Jak velkorysé!!!
Proplavení těmito komorami na malé lodi je skutečným zážitkem, černozelená, temná, betonová díra (š12 x d190 x v25m), ohromná šíbrová vrata, kvílivé zvuky šířené pohybujícími se plováky pacholat, obsluhu nevidíte.
S padající tmou jsme vyzdviženi na nejvyšší hladinu evropských vodních cest, komora Hilpolstein, 406 m.n.m. Komora rozsvěcuje světla, my se s povolením obsluhy vyvazujeme hned za komorou. Kapitán už skoro potmě kontroluje kvalitu úvazků, a zda jsme mimo dráhu přibližujících se velkých lodí.
Obrázek Obrázek Obrázek
Jsme spokojeni, dopřáli jsme si menší oslavu, špunt šampusu letí do vody, ženy chystají něco dobrého k snědku. Podáme hlášení Dedkovi a „na základnu“, unaveni usínáme.
Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
ixxo47
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 39
Registrován: pon říj 28, 2013 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod ixxo47 » čtv led 02, 2014 9:26 pm

Dúfam Omen, že máš aspoň do pondelka voľno aby si to stihol dopísať :good:
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2500
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » čtv led 02, 2014 9:58 pm

Nádhera,a to poslední zátiší mně dostalo :)
david
moderátor
Příspěvky: 5338
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 152
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv led 02, 2014 11:14 pm

[quote="Omen"][Naše obavy z čekání na velkou loď se naštěstí nepotvrzují, Němci vodou nešetří, v posledních třech komorách nahoru a také v první směrem dolů jsme proplavováni úúúplně samostatně tak, jak jsme připluli. Naše proplavení znamená „ztrátu“ 56 000 m3 NAČERPANÉ vody na každé komoře!!! Jak velkorysé!!!
Proplavení těmito komorami na malé lodi je skutečným zážitkem, černozelená, temná, betonová díra (š12 x d190 x v25m), ohromná šíbrová vrata, kvílivé zvuky šířené pohybujícími se plováky pacholat, obsluhu nevidíte.


Dobrý počtení! :good:

Jen pro upřesnění, u každé takovéhle komory na kanálech v kopcích jsou přepouštěcí nádrže, obvykle tři, takže na proplavení potřebují vody jen cca 1/3 objemu komory. Pěkně to je vidět na gůglu - fotomapě - u obce Schwanstetten.
Naposledy upravil(a) david dne čtv led 02, 2014 11:59 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1278
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » čtv led 02, 2014 11:54 pm

david píše:Jen pro upřenění, u každé takovéhle komory na kanálech v kopcích jsou přepouštěcí nádrže, obvykle tři, takže na proplavení potřebují vody jen cca 1/3 objemu komory. Pěkně to je vidět na gůglu - fotomapě - u obce Schwanstetten.

Díky za osvětu Davide, je to nejspíše takovéto zařízení:
Obrázek
My furt koumali, k čemu je to dobré :shock: protože jsme jich viděli víc, ale vždy jen suché - funkci jsme nezaznamenali :?

Pokračování bude v pondělí. Text mám hotový už dýl, ale zdržuje mě výběr fotek "přiléhavých" k textu.
dedko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 869
Registrován: pát pro 03, 2010 1:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hrušovská Zdrž

Příspěvekod dedko » pát led 03, 2014 9:51 am

david píše:Jen pro upřesnění, u každé takovéhle komory na kanálech v kopcích jsou přepouštěcí nádrže, obvykle tři, takže na proplavení potřebují vody jen cca 1/3 objemu komory. Pěkně to je vidět na gůglu - fotomapě - u obce Schwanstetten.

Ahoj David
Pozrel som sa na Google Earth-mapu a v diaľke sú vidieť tie nádrže.
Obrázek


Mám to chápať tak, že aj z týchto nádrží sa napustí plavebná komora
a potom z komory sa prečerpá späť voda do nádrží ? :?
Obrázek
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1278
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » pát led 03, 2014 10:10 am

Dedkova dolní fotka je zobrazení funkce toho, co my jsme viděli a nafotili suché.
V době naší plavby bylo po menší povodni, potůčky ještě vodnaté = hojnost vody.

Já to teda chápu tak, že větší část vody se při vypouštění komory "odloží" do těch pomocných nádrží vedle komory a při opačném taktu se použije zpět.
Genialita je v jednoduchosti :?
Naposledy upravil(a) Omen dne pát led 03, 2014 10:14 am, celkem upraveno 1 x.
david
moderátor
Příspěvky: 5338
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 152
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát led 03, 2014 10:13 am

Voda mezi nádržemi a komorou se nečerpá, ale pouze samospádem přepouští – spojené nádoby

Komora je nahoře – přepouští se do 1. nejvyšší nádrže, když se hladiny vyrovnaj, přepouští se do 2., pak do 3. – nejnižší a zbytek se vypustí do dolního kanálu.

Komora je dole – přepouští do komory ze 3. nádrže - nejnižší , pak ze 2., pak z 1., a dovrchu se doplní z horního kanálu
dedko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 869
Registrován: pát pro 03, 2010 1:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hrušovská Zdrž

Příspěvekod dedko » pát led 03, 2014 10:45 am

Dík david
Zasa som mudrejší a teraz tomu rozumjem :)
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1278
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » sob led 04, 2014 2:46 pm

Den osmý; sobota 6.7. (983 km):
Žádná lenošná nostalgie z dosažené mety :roll: , budíček opět v 5:00 hodin, máme před sebou 17 km plavby na vrcholovém úseku kanálu, na vodní cestě míjíme i větrné rukávy. V 7:30 už jsme u komory Bachhausen a s prvním pohybem hladiny směrem dolů vstupujeme do povodí Dunaje – opět samostatně.
Obrázek Obrázek Obrázek
Na další komoře se bavíme pohledem na 2 čluny (zřejmě) hasičů, kteří se v pracovních oděvech na pracovních člunech odněkud někam přemisťují. Vypadá to, jakoby byly posádky ve zdymadle poprvé, zmatkují, neumí bokem přirazit ke zdi komory ani se vyvázat. Při výjezdu z komory nám ovšem rádi předvedou, jak velkou vlnu umí svými silnými motory zvednout.
Obrázek Obrázek
Za další komorou se kanál ve městě Dietfurt spojí s menší řekou Altmühl a společně pokračují do Dunaje.
Obrázek Obrázek Obrázek
Ani se nenadáme a jsme v Kelheimu, na úrovni hladiny Dunaje. K soutoku s Dunajem je to ještě více než 3 km, pořád nevíme, co nás čeká. Víme ale, že cca 1 km pod soutokem, musíme zajet do maríny na opačném (pravém) břehu řeky natankovat.
A už z pravé strany přichází Dunaj!!!
Obrázek
Než se stačíme rozhlédnout, jsme v dravém proudu řeky, Marijke se dává do běhu, máme pocit, že přechází do skluzu ;) , instinktivně ubíráme otáčky motoru. Hned musíme přes řeku k opačnému břehu, blížíme se k odbočce do maríny. Proud velmi slušný, u kormidla kapitán Bedřich. Před námi je „jednoduchý“ manévr, v každé blbuvzdorné příručce popsaný, mnohokráte každým z nás na jiné lodi a v jiných podmínkách vyzkoušený - obloukem dostat loď proti proudu a přídí proti proudu najíždět do maríny.
ALE pojede Marijke proti tomuto proudu???
Bedřich zvládá manévr bravurně, nezbytně krátký oblouk, žádné zbytečné šplhání proti proudu, razantní vjezd do klidné vody, volnoběh. Snad poprvé jsme dali motoru předvést, co dokáže s 6 tunami oceli a s najezenou posádkou. Jsme v klidné vodě maríny, uvolnění, tankujeme full. Vyvazujeme loď u určeného mola, odskočíme na toalety.
Obrázek Obrázek

Pak do mě Bedřich tiše dloubne, tak aby si ženy nevšimly, a říká - „jdeme si to prohlídnout“. Z maríny se cestičkou podél mostu dostáváme ke břehu řeky. Tam sedneme na kládu a tiše, snad 15 minut, pozorujeme proud řeky. Ani jeden z nás nemá s Dunajem a takovým proudem zkušenosti. Oba víme, že je to o bezpečnosti posádky i lodi, o odpovědnosti kapitána. Oba si umíme představit, co nepříjemného se všechno může postarší dámě Marijke stát (a taky se předtím i později stalo). Bedřich, jak jsem již psal, je uvážlivý kapitán, pokouší se telefonicky přilákat na loď Denise, který Dunaj zná. To se ale nedaří, jednak Denis není volný teď hned, jednak i Dedko už má své plány s další posádkou pod Pasovem.
Rozmýšlíme ….., několik minut …, tiše i nahlas. Závěr: zkusíme plout do Regensburgu (Řezno), cca 30 km, očucháme si chování lodi v takovém proudu i proti němu a tam se rozhodneme co a jak dál.
Vracíme se na loď, ženám naše úvahy nesdělujeme. Ale ony si všímají našeho chování a přípravných opatření. Na příď připravíme obě kotvy, pevně, až rituálně je na obou koncích uvážeme, pečlivě uložíme jejich lana, aby se v případě použití vzájemně ani samostatně nezamotala. Do kokpitu připravíme pro všechny plovací vesty s pevným určením, koho je která, zkontrolujeme uložení vyvazovacích lan, kormidelní lanovody, paliva je dostatek. Fendry necháme všechny spuštěné, aby nás jejich pozdější použití snad nezdržovalo.
S velkým respektem vplouváme na řeku. Marijke uhání v proudu řeky rychlostí až 17km/hod. Provoz na řece i život kolem ní znatelně zhoustnul, je třeba být více než dosud ve střehu. Buď se jedná o velké lodě, nebo naopak o malé, ale přemotorizované čluny, které řádí na vodě, a pro které proud neznamená žádný problém.
Obrázek
V jednom místě nám udělal prasárničku přívoz na horním laně, když se docela bezohledně rozjel napříč řeky, těsně před rychle se blížící Marijke. Ta provedla na vodě zadní „myšku“ kolem převozního plavidla a bez úhony peláší dál.
Za cca 2 hodiny jsme v dnešním cíli. Marína Regensburg, do které zajíždíme, je před městem, na levém břehu, před železničním mostem. Proud v těchto místech polevuje, vplutí do maríny nemusí být zdaleka tak razantní jako v Kelheimu. Vyvazujeme se a jdeme večeřet. Restaurace vč. toalet je provedena z na břeh vytažené lodi.
Obrázek Obrázek
Dá se sedět uvnitř i venku. Je hezky, usazujeme se venku, objednáváme jídlo a Babka taky etapového panáka.
Bedřich se chvíli prochází po maríně, je zádumčivý, přemýšlí, nevyrušujeme ho. Nechá nás ještě nějakou dobu v nejistotě, načež nám oznamuje své rozhodnutí, že zítra pokračujeme v plavbě! První panák letí do krku na zdraví, rozvahu i odvahu našeho kapitána :jupi:
Naposledy upravil(a) Omen dne sob led 04, 2014 4:01 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1278
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » sob led 04, 2014 3:44 pm

Den devátý; neděle 7.7. (165 km):
V 5:30 ráno začíná posádka plnit rutinní úkoly, odrážíme. Komora Regensburg je kousek, cca 20 min plavby.
Pro nejistotu průjezdu pod historickým mostem města Regensburg naší lodí, volíme levostrannou trasu pro velké lodě. Komora, zameldujeme se, máme čekat na blížící se velkou loď. Vyvazujeme se na čekací pozici, vaříme ranní kafe a připraveni čekáme. Za cca 20 minut se z ranního oparu vynoří naleštěný výletní parník Serenade, který nám „otevírá“ plavební komoru.
Obrázek Obrázek
Za komorou, po spojení kanálu s korytem řeky za městem Regensburg, splyne Marijke s proudem Dunaje, při své váze se ve vlnkách pohupuje jako dáma ve vídeňské opeře, chce být rychlejší než proud.
Obrázek Obrázek
Na přehledném úseku řeky se rozhodneme provést zkoušku schopnosti lodě, plout proti takovému proudu. Uděláme větší oblouk, postavíme loď proti proudu a …… stojíme. Rychlost nula! Zvedneme otáčky motoru téměř k maximu ……. po chvíli 3 km/hod.

Odpoledne, když jsem zrovna za kormidlem, svolám posádku a požádám o připravení symbolického přípitku. Co se děje …? Babka každému připravuje štamprličku, otazníky v očích…. Právě teď totiž míjíme kilometrovník, který dokazuje, že jsme dnes právě upluli 100km! A valíme dál.
Obrázek Obrázek
Za nějaký čas se kapitán ujímá taktiky plavby, studuje mapy a knihu Donau a hledá vhodné místo, kde dnes ukončíme plavbu. Marijke je ale rychlejší než úvahy kapitána :D Asi za dvě hodiny Bedřich znovu špekuluje, kde zastavíme na noc. Snažím se ho přesvědčit, že při této rychlosti plavby lze ještě dnes dosáhnout i samotného cíle – Pasova. Mrkne do mapy, na hodinky, hodí okem na kolemprobíhající kilometrovník …. a souhlasí. Domlouváme se ale, že ženám to neřekneme, ráno jsme mluvili o Pasovu jako o zítřejším cíli.
Kolem půl osmé se začínáme blížit k velkému městu, vodní provoz, stavby, ruch. V 19:45 se po uplutí 165 km vyvazujeme v maríně Passau!
Obrázek
Jsme hrdě v cíli naší 9ti denní cesty.
Dohnali jsme dvoudenní zpoždění lodi, při kterém jsme na ni nastupovali, a to navzdory komplikacím, kterým jsme museli čelit.
Máme radost, o kterou se vzápětí dělíme s překvapenou ženskou částí posádky a samozřejmě s Dedkem.
I Dedko je překvapený, má několikrát denně hlášení o dění na lodi … ale polohu lodě jsme dnes úmyslně mlžili a zkreslovali :mad:
Dopřejeme si sprchy, menší rozlučkovou oslavu, vítězný doutníček.
Naposledy upravil(a) Omen dne sob led 04, 2014 4:12 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1278
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » sob led 04, 2014 3:55 pm

Den desátý; pondělí 8.7.:
Ráno po snídani nasedáme s Bedřichem na kola a jedeme pro naše auto, které nám Pišta odstavil na dohodnutém místě. Je to po silnici cca 4km. Já autem, Bedřich na kole se vracíme do maríny, nakládáme naše věci, loučíme se (s Dedkem telefonicky) a vyrážíme domů.
Obrázek Obrázek

Upluli jsme cca 650 km, z toho cca 160 km po kanále RMD, propluli jsme 48 komorami.
S Marijke se neradi loučí Přemysl Janko (Omen) a Irena Janková.

Na lodi zůstává Bedřich a Babka, zítra má přijet Dedko sanitou z nemocnice Würzburg rovnou na loď!, na cestě je další část posádky.
Ti všichni dovedou loď k cíli, do nového domovského přístavu Šamorín-Čilistov.
I u toho nesmíme chybět…....
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1733
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 13
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » sob led 04, 2014 4:01 pm

Omen Ty si poklad!!! :good: Babka ma úplne dostala. Ona sa usmieva na pumpe :lol:naschvál, pozorujte ludí na pumpách! nikto sa neusmieva :good:
Uživatelský avatar
ixxo47
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 39
Registrován: pon říj 28, 2013 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod ixxo47 » sob led 04, 2014 4:36 pm

Dedko, dúfam že dopíšeš chýbajúcu časť cesty nech to je kompletné, čakáme na to.
Omen, svelý cestopis, tiež ma to čaká tak aspoň čerpám informácie.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2131
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 30
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » sob led 04, 2014 4:49 pm

Ozzie píše:naschvál, pozorujte ludí na pumpách! nikto sa neusmieva :good:

Ja jo, když tankuju do lode 4 litry na vikend. :-D
Uživatelský avatar
bedrich
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 430
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » sob led 04, 2014 4:52 pm

K tomu " Den osmý - Kelheim"
Vplutí na tok Dunaje byl pro mne opravdu trochu šok. Doteď jsme brázdili relativně klidnou vodu. Marijke má ve své rodné charakteristice naprojektováno: Takový kanálový brumla :D . Její léta i pár technických problémů cestou, nepřítomnost Dedka coby majitele, mi na snadnosti rozhodování nepřidaly (byl jsem s Dedkom dohodnutý, že když se mi to dál nebude zdát, tak loď v maríně odstavíme a až se uzdraví, tak cestu společně dokončíme). Na trefení se do úzkého, kamením obsypaného vjezdu do maríny byl vzhledem k možnostem motoru dle mého názoru jen jeden pokus.
No nakonec jsem to nějak "rozchodil", jak skvěle popisuje Omen. :)
dedko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 869
Registrován: pát pro 03, 2010 1:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hrušovská Zdrž

Příspěvekod dedko » sob led 04, 2014 6:44 pm

Ozzie píše: Babka ma úplne dostala. Ona sa usmieva na pumpe


Ozzie, babku keď fotia, tak sa usmievá aj na pohrebe... :lol:


ixxo47 píše:Dedko, dúfam že dopíšeš chýbajúcu časť cesty nech to je kompletné, čakáme na to.

Plavenie po Dunaji je pre mňa jednoduchšie, ako písanie o plavbe :(
Ja som v roku 2011 (krvopotne) túto trasu popísal... :(

Omen predviedol skvelú prácu na lodi, (samozrejme aj ostatný). Taktiež nám predviedol teraz pri klávesnici že umí, poskladať písmenká do zrozumetilných viet a kombinovať to všetko s fotkami !

Omen Ďakujem(me)

Nóóó... teraz ma napadlo...
Že, Bedžich môže písať pokračovanie ! :) Každý kto bol na tejto plavbe, každú situaciu videl ináč... Ako videl Bedžich (svoju prvú plavbu, na skutočnej rieke) to mňa naozaj zaujímá.
Myslím si, že aj ostatných :? Čo vy nato ???
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2500
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » sob led 04, 2014 8:24 pm

:good:

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti