Moje třetí kapitánská plavba, květen 2014

Vaše zprávy a cestopisy z plaveb a akcí kolem lodí a vody.

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
kapik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 76
Registrován: úte črc 12, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Libčice nad Vltavou

Moje třetí kapitánská plavba, květen 2014

Příspěvekod kapik » stř kvě 28, 2014 11:11 pm

Ahoj,
nebudu zatěžovat itinerářem, kde jsme všude byli, ale jen vypíchnu postřehy, které pro mě byly výzvou.
Od doby mé první plavby, kterou jsem popsal ZDE , jsem byl celkově víceméně v klidu.

Plavba začala seznámením se stavbou maríny Pirovac. Loď jsem přebíral v hustém dešti a zimě. Byla to oprásklá Bavaria 34 (2001), tak to po stránce kontroly bylo snazší. Nemusel jsem hledat šrámy:-), ale měla "zánovní" plachty.
Loď jela ten rok asi poprvé a všechny přístroje byly po dlouhém vypnutí v nějakém pastavu. GPS jsem donastavil celkem hned, ale autopilot se bránil. Při přebírání jsem zkusil, že autopilot hne motorem. Druhý den, když jsem se ho za fakt ošklivého počasí pokusil využít, jsem zjistil, že kormidlem točí na druhou stranu a loď jezdí v kruhu. Po stažení návodu z internetu jsem nenašel, jak se smysl otáčení otočí, proto jsem přepóloval konektor a prošli jsme iniciační proceduru a nastavili správné zobrazovaní kurzu.

Tato operace měla jeden úžasný efekt. V návodu jsem našel, že když se zmáčkne dohromady +1 a +10 udělá autopilot obrat doprava, doleva samozřejmě pak tlačítka s mínusem.

Noc jsme strávili na bojce u Kakanu, večer lilo jako z konve, ráno foukalo kolem 25 uzlu. Předpověď na ten den byla 15 až 18, ale loď i na cípek kosatky byla příliš návětrná, proto jsme pokračovali na motor do Šibeniku. Když fakt hodně foukalo, tak jsme měřili ručním anemometrem a byly poryvy 47 uzlů. I na 3000 otáček to jelo proti větru do 3 uzlů. Několikrát nás doběhla vlna a po koupací plošině se vyšplhala až před kormidlo.
Po pár náročných hodinách dopoledne jsme zastavili v Šibenických vratech v zátoce za majákem vlevo naproti pevnosti. U závětrného břehu byly jen poryvy. Udělali jsme oběd a na chvilku zalezli si zdřímnout. Probudilo mě pípání kotevního alarmu, bylo to tak akorát. Vylézt nastartovat, vytáhnout kotvu. Návětrný břeh i když byl 300m daleko se blížil docela rychle. V trenkách mi bylo trochu chladno :-).

Obrázek

Další událostí byla "záchrana" místního rybáře na Proklanském jezeře. Byly tam asi tak osmdesáti centimetrové vlny, rybář jel moc rychle a vlna mu přelila loď a chcípnul mu motor. Byl blízko návětrného mysu, tak jsem mu hned vyrazil na pomoc. Naštěstí ho to sfouklo kousek mimo, ale volal o pomoc. Hodit lano, být dostatečně blízko a současně daleko bylo fakt složité a vůbec mi to nešlo. Foukalo pres 30 uzlíku. Nakonec se podařilo a dotáhli jsme ho do Skradinu.

Další den jsme si udělali výlet Scradin, Jabuka, Komiža cca 80 mil. Pěkně foukal severozápadní vítr tak 15-30. Bylo to celé fofr, průměrná rychlost byla skoro 6 uzlů. Loď krásně jela v náklonu a tříšť z vln z návětrného boku létala vysoko do plachet. To, že hloubkoměr ukazuje špatně, pokud se dostává pod loď pěna, jsem už viděl, ale tady ukazoval půl cesty 4 metry. Ještě, že nepípal, to bychom se zbláznili :-)

Bohužel třem členům z posádky se udělalo fakt špatně, po štafetě v krmení ryb si příjezd na Jabuku asi moc neužili. Útesy Jabuky jsou jako z jiného světa, nad vrcholem se nehnutě vznášelo několik racků. Paráda.

Cestou zpět začalo být to pravé dobrodružství, se soumrakem, když zmizel obzor mi také začalo být trochu nedobře. Loď jela přes pět uzlů na zaďák jen na kosatku. Vlny mohly mít tak kolem metru a půl, ze tmy koukaly jen občas zpěněné hřebeny. Loď rychle driftovala dolu a pak zase jela pomalu na horu v nekonečných "eSíčkách". Když člověk seděl na lavičce v kopkitu, tak vlny byly vysoko nad hlavu kormidelníka. Loď jela fakt rychle, byla tma, měli jsme tmavé oblečení. Bylo potřeba rozdat vesty, vyměnit baterky v plovoucím světle, vzít si osobní baterky. Potřeba to bylo, ale neměl jsem dost energie to udělat. Stres navíc umocňovaly obavy, aby jsme se nemuseli učit používat náhradní kormidelní páku, protože v převodech od kormidelního kola praskalo a chvilkami nešlo kolem točit, než v něm zase "křuplo" jak jsme popojeli ve vlně a maximum síly na kormidle přešlo. Přistání na bojce v Komiži kolem půlnoci bylo vysvobození. Celou noc tam bylo ještě pro mě velmi nepříjemné vlnění.

Dalším překvápkem bylo vojenské cvičení, kde nás "válečná loď" 51 zahnala bez slova vysvětlení do zátoky u Rogoznice. Naštěstí s nějakým Rakouzským kapitánem, který říkal, že něco viděl na NAVTEXu. Jinak bychom nic netušili, na 16 kanále nic neříkali. Loď nám bránila v proplutí a jen ukazovali, ať jedeme do zátoky. Do rádia ani slovo. Kluci si pána vojáka ještě chtěli vyfotit, snažil jsem se jim to zakázat, protože jsem se bál hloubkové kontroly náhradních žárovek, které jseme určitě neměli :-)

Následující dva dny byly odměnou, stálý severozápadní vítr do 25 uzlů, ostře proti větru. Křižování až do Pokoštenu a večer návrat do Pirovacu. Zajetí na mooring ve větru bylo trochu dobrodružné. Ukázalo se, že pokud necouvám docela rychle, tak i při plném kormidlu loď prostě nezatáčí. Na druhý pokus jsme nakonec přistáli bez problémů.

Závěrem bych asi řekl, že bavarie 34 oproti 32 se podstatně méně naklání a je asi o uzel rychlejší. Oproti tomu se s 34kou podstatně hůře manévruje, pokud nemá kormidlovací rychlost. Otočení kolem těžiště přidáním motoru při plné výchylce kormidla skoro nefunguje. Hrubě jsem podcenil přípravu na plavbu v noci, kde bylo potřeba mít vše připravené za světla dopředu. Za daného počasí měly být určitě úvazky, čelovky a bezpečnostní lano ve středu lodě. Naštěstí na špičku nikdo nemusel. Jednoznačně komplikací v rozhodování byla moje nastupující mořská nemoc.

Výlet byl parádní a pro mě zase maximálka, těším se znovu na moře.



Kapitán Mlha :-)


Velmi amatérské video zde
Uživatelský avatar
cira
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 1
Registrován: pon led 28, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod cira » pát zář 05, 2014 12:20 am

Člověk se učí celý život
Uživatelský avatar
HoPrahok
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 160
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0

Ivy

Příspěvekod HoPrahok » sob zář 06, 2014 1:23 am

Podobný problém s autopilotem jsem mel na lodi od AC, jmenovala se Ivy nebo Bell. Možná to byla ta sama a neopravili to. Je to 4 roky zpátky. Jinak plavba tedy povedená !

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti