Havola a přilehlé okolí

Vaše zprávy a cestopisy z plaveb a akcí kolem lodí a vody.

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

david
moderátor
Příspěvky: 5227
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 139
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Havola a přilehlé okolí

Příspěvekod david » čtv čer 05, 2014 8:04 am

Protože Labe už před chvílí skončilo, přestěhoval jsem se do tohodle topicu.

Doplavali jsme do Pritzerbe, kde mám kámoše, leč je v Hamburgu a vrátí se zítra. Po pokecu s haffenmeistrem plavem dál přes dálkově obsluhovanou komoru Bahnitz, (vedle je ta sportovní, kam se nevejdu ) a kus pod komorou pouštím kotvu, dávám kotevní světlo – česky šífácky „fajruntlampu“ - a koukáme chvíli na německou bednu. Dávají něco na téma „ženský zmrví na co šáhnou a můžou za to samozřejmě chlapi “. Posádka není moc spokojená, já se dobře bavím.

Něco dalšího z postřehů kolem vody:
- když prší, loď to umyje, ne, že na ní zůstanou černý šmouhy od sazí jako doma
- rybáři nehážou dál než pár metrů od břehu, nedávaj doprostřed řeky bójky od návnady a většinou zdraví první
- jejich pramice mají špičatou příď a nekotví se závažím, ale dvěma klacky vraženými do dna. Ty si vozí sebou
- hlášení WSA vodních stavů a překážek plavebního provozu nekončí „konec hlášení, konec“ jako u nás, ale „Wir wünschen schönen Tag und gute Fahrt“
- lidi courající po nábřeží se zastaví na kus řeči
- jistá část hadrářů neodpoví na pozdrav. Asi jsou nasraný, že jim prší za krk a mně ne. No to je u nás taky tak. Třeba jim ten Orlík vypustěj.
- na čártru teď frčí domečky cca 10x4m na dvou plovácích s přívěšákem. Dvě místnosti, komplet sociálka a vepředu veranda s řízením nebo v provedení „vor“ - dřevěná bouda a řídí se zezadu. Je docela komický, když jich plave několik za sebou
- internet přes O2 je na dvě věci, nejde přes DE simku ani přes CS rooming. Mizerný pokrytí.

Čtvrtek 29.5. : plavu ještě pár km po proudu Havoly a chci něco koupit v městečku Premnitz. Podezřelej klid, před obchoďákem ani kolo – Christie Himmelfahrt! Tedy Kristovo na nanebevzetí, 39. den po Velikonočním pondělí. Koho by to u nás napadlo. Slaví pilně, otevřená je jen cukrárna s pekárnou v jednom. Zato provoz na vodě zhoustl a jedna loďka za druhou plave kolem. I když je ráno jen 7°C a poledne 12,5°C, plave všechno - kajaky i ty skládací, kanoe, lodě malé, velké. Po březích pikniky, v maríně Pritzerbe se kouří z udírny. To bude asi náročnej večer, ještěže jsem včera pauzíroval.

Pátek: oslava se vydařila, vstáváme pro jistotu až v 9. Rozloučení a směr Brandenburg. Po cestě se stavujeme v Plau koupit uzené ryby od místních rybářů, pak chvíli kotvíme na Plausee a kocháme se obrovskou vodní plochou s provozem, co se u nás nevidí. Plave všechno, co dokáže plavat. Při pokračování na Brandenburg zjišťuju, že je zřejmě už pro sport otevřený Silokanal mezi Plausee a křižovatkou Havola / Silokanal / Beetsee - to ještě v 97 pro sport nebyl. Plavu ale původní trasu po Havole, chci do města na nákup. Kotvíme v centru u měst. stání, 2E na chvíli, 5E přes noc. Není tu ani popelnice, natož voda. Po nákupu pokračujeme na Beetzsee a na 5 km pouštím kotvu. Počasí se zdárně vylepšilo, je jasno a 19°C, ale voda má jen 18, na koupání to pro mě teda zatím není.
Je sranda, jak se mi vybavují vzpomínky na místa, kde jsem tady kdysi kotvíval a co jsme tu za lumpárny páchali. A že to i až 39let zpátky.
V sobotu se cpeme šparglem v místní hospodě a jedu na kole propátrat okolí. Jezdí se tu fajn, všude lautr rovina, nejvyšší kopec je most přes Havolu.

Neděle: plavem dál přes Vorstadtschleuse Brandenburg směr rozvodí Ketzin a na Postupimskou Havolu. Popisovat co tu je lodí nemá cenu. Prostě jsou všude a všude maríny. Zajímavý je, že na rozdíl od minulých časů jasně převažují lodě obytné, kajutové, a tak od 8m nahoru. Malé rychlíky téměř zmizely. Nejspíš proto, že tu je všude, s výjimkou velkých jezer, oříznutá rychlost od 25km/h dolů na 12 a míň. Všichni plavou důstojně pomalu, něco kolem 10 km/h. Viděl jsem sazebník flastrů za překročení a není hezkej.

Kotvíme na Glindowsee - odbočce z hlavní trasy - na konci jezera u příjemného Občerstvení stojícího přímo na břehu. Ani se po prosezenejch hodinách u kolečka pořádně neprojdu. Voda je tu průzračná, je to jedno z nejčistších jezer před Berlínem, leč zatím pořád ještě studená – 19°C. Němci se koupou, jsou to holt seveřani.

Ani tady, kousek od Postupimi, O2 interfernet nemaká.

Pondělí 2.6. : popojeli jsme do Postupimi na nákup. Dá se tu stát u nábřeží bez placení, což je na nákup fajn, ale na noc tu je moc živo.

Je tady wassertankstelle – nafta 1,49 E, benzín ještě dražší – super 1,75E ? Přístavy jsou na každém rohu a lodí hafo.

Úterý: nervově jsem to nevydržel a koupil internet od Vodafounu. Když nejde kyslík, Voda snad na vodě půjde. Nejde. Po dlouhém boji s Windousem, intivirákem a programem v pišingru to comp nějak zkous, ale neukazuje se v průzkumníkovi a Windous se tváří že ho nezná. Přesto to funguje, jsem zvědavej jak dlouho.

Posádku jsem protáh lehce po Sanssouci. Pěkný a pěkně velký. Mně by samozřejmě nejvíc zajímal parní stroj z roku 1836 o síle 80HP, nejsilnější v říši, pohánějící čerpadla na vodu do fontánek, ale maj zavřeno.

Středa: posádka pro změnu jede do Davle, já kousek za Potsdam a rozvodí u Sacrowa, kotvím na vodě vedle Pfaueninsel. Voda má už 20,5°C, tak meju všechno. Loď, fendry, bajbót a taky sebe. Němci plavou děsně načinčaný, tak abych nebyl moc z Východu už na první pohled.
Barometr vesele klesá, tak koukám na počasovej radar, jak príma bude noc, ale zdá se, že to nejhorší se mi vyhne.

Čtvrtek 5.6.: vyhnulo. Fouká 20 km/h, v nárazech jen nějakejch 25. Tedy 3 -4 Bf a sem-tam krápne.
Pfingsten, tedy Letnice, mají být „sonnige und heise bis 31 grad“ . To se upeču.
Uživatelský avatar
Fum
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 94
Registrován: čtv úno 10, 2011 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třebíč

Příspěvekod Fum » čtv čer 05, 2014 9:51 pm

Ahoj Davide,

kam máš namířeno dál? My jsme pluli před 12-ti rukama ze Slap až na Müritz, teda původně jsme chtěli jenom na jezera kolem Berlína, ale ty nám přišly na plachtění (no jo hadráři) dost malý, tak jsme změnili cílovou destinaci a protáhli to až na Müritz. Berlín byl v té době jedno velké staveniště, takže proplutí bylo celkem zajímavý.
Tady je odkaz na cestopis z té plavby: http://www.pripluv.ic.cz/cestopisy/labe2002.pdf

Ahoj Fum
Uživatelský avatar
Finn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 492
Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Penčice

Příspěvekod Finn » pát čer 06, 2014 2:10 pm

Davide, přínosný, věcný, rád to čtu.
Fume byli jste pěkní dobrodruzi, dobře se to četlo a hlavně, že jste nepřišli k úrazu, dobrá trojka.
Uživatelský avatar
kkruska
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 134
Registrován: čtv kvě 11, 2006 1:14 pm
Reputace: 6
Bydliště: Brandýs nad Labem - Avar Vento 26 "Cetus"
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kkruska » pát čer 06, 2014 4:45 pm

No Davide, paráda ... moc hezky se to čte. :good:
Tak hlavně aby "zdrávy došli" nazpět .
david
moderátor
Příspěvky: 5227
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 139
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát čer 06, 2014 6:36 pm

kkruska píše:
Tak hlavně aby "zdrávy došli" nazpět .


No to taky doufám. Dneska jsem měl "na hraně". Jo a dík všem za hodnocení.

Ještě čtvrtek:
Kolem poledne vítr přidal v nárazech na 48 km/h, tedy dobrá 6 Bf, trvale 40, a mraky odfouk. Až do večera sice fouká, ale míň, Slunce svítí, ještě v 9 večer je 20°C.
Popojel jsem jen kousek někam „za roh“ si v klidu udělat oběd a tak jsem objevil ostrov Linden Werder s hospodou a u ní stání pro lodě kunčoftů zdarma. Není ani na mapě Wasserwander-Atlas za 17 E. - kde je německá důslednost a pečlivost???

Zajímavostí tohodle ostrova je, že to je jedna velká hospoda, čehož jsem využil. Stání pro kunčofty zdarma.

Pátek 6.5. : ráno vstanu a jdu uklidit posranou loď ptákama, co jsem včera krmil. Zřejmě jim nechutnalo a vrátili mi to. A nejen to. Jak tak šmejdím po palubě, natáh jsem se hlavou do kotevního světla. Docela slušně, tak na dva stehy. Nemaje jehlu a nit, sešil jsem se leukoplastí. Zatím dobrý i tu krev všude nacákanou jsem už uklidil.
Fajruntlampu jsem totiž pověsil jinam než mám ve zvyku, aby jí nezacláněla německá fangle. Už jsem se o ní jebnul jednou a myslel si, že si to budu pamatovat. Kulový. Krátkodobá paměť už asi nějak nefunguje.
Pokračuju na Špandavskou komoru, proplavím a koukám, kde bych přistál na nákup. Víkend na krku a v lednici nic moc. Tak 800 m nad komorou neoznačená přístavní zeď, u ní pár zřejmě stálých lodí, tak se vážu. Prvního kolemjdoucího se ptám kudy kam za žvancem – mám kliku, Lídl je tak 300m.
Vybaven pivem, chlebem a něčím k tomu, pokračuju prohlídkou okolí na kole. Našel jsem městské stání, na mapě není. Šlendrián. Je to slepé rameno jménem West Hafen Spandau, dl. cca 150 – 200 m, stání podél, zdarma na 24h – 3 dny. Ale nic tam, kromě letadel startujících z Templhófu, letících nízko a přesně nad tímhle přístavem. Fakt dobrý na nocování.

Dál kotvím v poledne až u spojení Havoly s Friedenkanálem. Z hráze udělané někdy v 52-tým z potopených šífů, co oddělila NDR od nejkrásnějšího ostrova v Rudém moři, kdysi potažené ostnatým drátem a se psy, kterým i pohraničníci házeli žrádlo lopatou z lodě a v uctivé vzdálenosti, už moc nezbylo. Jen jeden z těch šífů je viděl pořád.

V té hrázi byla komora – nekomora. Dvoje z boku kanálu šoupací závory se sítěmi z řetězu až na dno, dvě špačkárny a hafo pohraničníků a celníků. Tudy mohla pouze obchodní plavba do West Berlína a na Odru, my jen plavali kolem a skrz plot koukali na ten zlatej Západ. Tak teď tu kotvím, no už podruhé - poprvé jsem tu byl hned jak to prdlo v 90tým. To ty závory a sítě ještě ležely vyhozené na břehu. Totéž bylo na Teltovským kanále ještě 2x, jak střídavě přecházel ze západu na východ, a šífáci skučeli, že při tom opakovaným šacování plavou přes oba Berlíny den a půl.
Podél hráze stále patrolovali pohraničníci s lodí a smělo se tam jen ve dne a při východním břehu.
Tehdy jsem poprvé viděl policajtskýho / vojenskýho „Bismarka“ se dvěma 240 HP Volvama. Vyhecovali nás k závodům, nechali jsme se, a když jsme naše loďky rozhoupali na nějakejch 42 - 45 km/h, tak ukazovali ať ještě přidáme. Nebylo co, tak přidali oni a prostě zmizeli. Vidět v 73. roce 9m dlouhou loď plavat tak 70 – 80 km/h, to bylo něco.

Pokračuju na HOK ( Havel-Oderkanal), v Henningsdorfu mi zrušili tankovačku, nebo jsem ji přehlíd. Zkouším kanál do Velten – pěkný menší kanál, přírodní břehy, borovicový les a hlavně stín - dneska to pěkně peče. Voda by mohla být čistší. Kanál má končit obchodním přístavem a odbočkou na pláž. Přístav je, odbočka taky, ale po cca 200m přesypaná hrází a pláž asi někde za ní. Nezkoumám, vařím večeři.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2484
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pát čer 06, 2014 7:07 pm

Ahoj Davide, pozdravuje te Hynek,prave jsme zakotvili Sandru na Sandbergu, projeli jsme asi tolik nafty co Ty 8)
david
moderátor
Příspěvky: 5227
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 139
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát čer 06, 2014 8:08 pm

Jojo, vyřiď, prosím, pozdravení Hynkovi a že by se někdy na podzim mohl ukázat na Vraným. Na Starý Plavbě se s ním pravidelně míjím. :hmm:
david
moderátor
Příspěvky: 5227
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 139
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » ned čer 08, 2014 6:40 pm

tak zas něco:

Aby to nevypadalo jako „ milý deníčku, zase jsem to nedostala“, soustředím se víc na popis trasy.

Trasa od Plau do Brandenburgu a dál na Ketzin je celkem jasná. Nížinatá Havola s minimálním proudem, protkaná řadou jezer, jezírek a odboček, zbylých převážně po původních historických kanálech. Malý spád řeky je navíc doplněn komorami v Brandenburgu a Berlíně Spandau, z rozdílem hladin 1,4 a cca 2m.Plavební hloubka na je řece kolem 3m, v podstatě od břehu - ke břehu. Pokud ne, jsou osazeny bóje nebo plavební znaky na břehu. Jezera mají v plavební dráze až 10 – 16m. U břehu je výrazně mělčeji a při přistávání je potřeba hloubku hlídat. Dno je písčité. Většinou hloubka klesá velmi pozvolna a s ponorem metr a víc se nelze ke břehu obvykle bezpečně dostat. Pak je výhodou bajbót. To je to, proč Němci hadráři nemají kýláky, ale zásadně ploutváče, nebo ploutvokýly. Tohle – mělko u břehů na jezerech a hloubka na kanálech a řece od břehu ke břehu - platí +- obecně po celém bývalém NDR.

Jezera mívají mimo vyznačené plavební dráhy bójemi ještě majáky se sektorovým světlem pro noc a výjezdové znaky na den. Na větších jezerech, kde je uprostřed vody dost, jsou osové bóje středem a pravo- a levobřežní bóje jsou až u břehu a jsou očíslované – levobřežní jsou liché, sudé jsou pravobřežní. Typickej je takhle znakováním Müritz. Když už jsem ho zmínil, ten má navrch u dvou skalnatých a kamenitých mělčin značení kardinální. Aby se to nepletlo. Kdysi jsem na to koukal jako vrána a bez kompasu.

Za Ketzinem je rozvodí na Sacrov - Paretzerkanal, vedoucí přímo do Berlína, na Postupinskou Havolu – která se na Jungfernsee s tímto kanálem setká, a na Havelkanal, který Postupim i Berlín míjí a s Havolou se setká až před Henningsdorfem. Je na něm jedna komora Schönvalde s 2m spádem a je to nejkratší cesta směrem na Müritz nebo na zdvihadlo Niederfinow a Odru.

Na Jungfernsee je ještě další odbočka – na Sprévu přes Teltowkanal a na Grosser Müggelse. Tam se ale dá dostat také od Spandavské komory.
Berlín je vůbec přišpikovaný kanály tak, že ztrácím přehled. Navíc na některých jsou podle mapy mosty, které nepodjedu. Bohužel mapa často kecá a pod mostem, kde píšou 4,0m mám rezervu tak 0,8m, přitom trčím z vody 4,2m, bez TV antény 4,08m. Teda leda že-by tu kolem Berlína na zimu drželi vyšší stav vody o cca 30 – 40 cm, jako to dělají na Dolní Havole. Kdyby jste chtěli vědět proč, tak nevím.
Tahle mapa – Wasserwanderatlas - byla kdysi velkým hitem, někde jsem o ní přišel a tak koupil novou, s údajnou aktualizací 2012. Pěkný kulový. Např. mosty postavené už v 2002 tam nejsou, a že jich Němci postavili. Zrovna na 4km kanálu do Velten je v mapě jeden, ve skutečnosti čtyři. Totéž přes HOK. Mapa, kde to víceméně sedí, je mapa vodních cest Evropy od „zhrd“a, co ji dal sem na JI – vřelé díky. Jenže zas má tu vadu v malé GPS, že není vidět dost velké okolí a taky v ní jsou pouze hlavní trasy. Třeba Postupimská Havola tam není, stejně tak Horní Havola už od Liebenwalde. Takže někomu, kdo to tady vůbec nezná, může dělat potíže a je potřeba ji doplnit mapou papírovou. Kdysi prodávali pěkné přehledové mapy vody jednotlivých okresů – či co to tu maj. Mám je vtipně někde v Davli.

A jedna poučná, právě se přihodilo v pátek, ve 22,20 hod.
Vždycky, když u nás postávaje někde na kotvě na noc věším fajruntlampu, trochu si připadám jako cvok. Většinou jsem široko-daleko jedinej. Teď stojím na Lehnitzsee, mimo plavební dráhu a taky svítím. Plavou kolem policajti a dva co nesvítili zkásli. Asi se vší parádou, byli u obou pěkně dlouho. Jeden stál ještě blíž ke břehu než já, druhej přídí až v rákosí, za linií bójí tak 60 – 70m. Dole na Labi kolem Hamburgu to tak prý funguje i s černým balónem. Neva, mám ho a taky vyvěšuju. Jen u nás nikdo neví co to je.
Naposledy upravil(a) david dne pát čer 13, 2014 7:58 am, celkem upraveno 1 x.
david
moderátor
Příspěvky: 5227
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 139
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř čer 11, 2014 10:18 pm

Sobota 7.6. až středa 11.6.
Uhnul jsem z HOK na OHK, tedy na vodní cestu Obere-Havel-kanal – tedy Kanál Horní Havola. Havola jako taková, zvaná tady Schnelle Havel, teče povětšinou kolem kanálu a z bídou sjízdná pro kajaky. I tenhle kanál má malý proud, jednak aby se proplachoval, druhak z něj zavlažujou pole. Je nad úrovní okolního terénu tak 1m. Komory samoobslužné, celkem blbuvzdorné, s informačními obrazovkami v N a An jazyce. I já obsluhu pochopil. Akorát mají plnění horními vraty, jako většina komor v NDR, tak je lepší nelézt moc dopředu. Fungují od 7 do 21 hod, což je naprostej luxus.

Tak dneska jim to s výškou mostu vyšlo. Mně skoro ne. 3km před komorou Bischofwerder je mostík označený v mapě 4m. A je to tak. Na něm není nic. Sundal jsem TV anténu, vysílačky anténu a furt to nestačilo, tak o 3cm. Zvítězil jsem. Jednou rukou pověšenej na oblouku rampy, abych ho prohnul dolů a druhou jsem kličkoval mezi nýty mostu tak 2cm vysokými. Až poplavu zpět, asi budu muset bajbót napustit vodou za propálenou naftu.

Stojím v Zehdenicku v měst. maríně. Sympatický hafenmeister, za m jen1E. Voda 100l taky 1E. Beru 500 l, ale nikdo to neměří...Zato vedle v marině je nafta na 1,7 E. Ještěže jí zatím nepotřebuju.

Nemaje co dělat, prokroužil jsem odpo bajbótem okolí, vykoupal se v bývalé pískovně, co se těžila hlína na cihly, je tam téměř čistá voda, daleko lepší než na kanále. Těch bývalých cihelen je v okolí kopec a vedou k nim malé kanálky, kde se dá nocovat.
Díky vedru, co tu panuje, voda vylezla na 24,5°C, takže koupačka dobrá.
V pondělí mě opět Němci dostali. Všude zavřeno, slaví Pfingsten – Letnice. Protože posádka má dorazit ve čtvrtek, nechci příliš mimo civilizaci, aby mně našla. Loď nechávám na kotvě uprostřed písníku a bajbótem kolo zavezu na břeh. Pak kroužím na kole a doufám, že si bajbót zatím nikdo nepůjčí.
Taky jsem tu vyžral dvě móoc pěkné bouřky, jednu i s kroupama, naštěstí malejma. Proč aspoň nepřišly ve dne místo ve 2 a 4 ráno? Podle zpráv na německým počasí to kousek vedle bylo ještě daleko horší - záplavy a kroupy jako tenisáky.

V Zehdenicku bývaly loděnice na výrobu člunů k přepravě cihel do Berlína. Byly doby, kdy jich převezly 600 mil. kusů/rok. Poslední člun plaval v roce 1990. Také vozily obilí Zehdenickýho vodního mlejna, ale ten někdy v 95 ? vyhořel a tak to skončilo taky. Dobře je pamatuju, neměly motor a byly zezadu postrkovány bajbótem, ve kterém ležel veterán diesel. Venkem spřažená kormidla a dlouhej plynbowden do kormidelny na člunu. Když bylo zle, brzdili je přídí o břeh. Čluny měly délku 40m – tzv. Finowská míra, komory 42m a tak v některých komorách bylo „vyzoublo“ kam se tenhle motorovej bajbót předem schoval a člun se natáh vrátkem a i ručně.
Pěkně to je vidět na staré, od 2005 nepoužívané, komoře v Liebenwalde, já ji ještě kdysi několikrát plavil.
https://www.google.cz/maps/place/Bischo ... 88f0?hl=cs

No a z bývalých loděnic jsou dnes mariny.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1198
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 133
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » čtv čer 12, 2014 7:18 am

Davide, hezký se to čte ... tiše závidím ;)
A když už jsi v té civilizaci a nudíš se čekáním na posádku, šoupni ňákou fotečku :?
Uživatelský avatar
Finn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 492
Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Penčice

Příspěvekod Finn » čtv čer 12, 2014 6:16 pm

Určitě někde pověsí fota až se vrátí, buďme rádi, že vůbec píše. Dost dobrý Davide.
david
moderátor
Příspěvky: 5227
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 139
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » sob čer 14, 2014 6:35 pm

Pátek 13.6.
Včera dorazila posádka z Davle, kámoš ji dovezl autem. Trochu jsme pobendili, on ráno makal zpět domů a já vystartil z Zehdenicku dál po OHK až k odbočce na Templinské vody a dal se tam. V mapě je před Templinem most s výškou 3,6m, no co, do města dojdu.
První komora Kannenburg nezklamala, žádný automat, všechno pěkně na ruční pohon, tak, jak to bylo kdysi. Otevřít jednu vráteň, obejít komoru přes horní vrata, otevřít druhou vráteň a můžeme dovnitř. Vytočit stavítka horních vrat a komorujeme.
Tahle trasa na Templin je celkem zvláštní tím, že má velmi úzké a mělké propojovací kanály mezi jezery a jezera naopak hluboká až 20m.
Když píšu úzké kanály, znamená to, že třeba Hořín je proti nim Amazonka. Místy je šířka kolem 6-7m a víc jak 10m mají málo kde. Hloubka 1,5 – 1,8m. Mimo to jsou hodně klikaté.
Prokousal jsem se až k onomu mostu, mapa opět kecala, tentokrát v můj prospěch. Most má tak 4,2m, podplul jsem hravě. Větší sranda nastal v komoře Templin, kterou jsem ještě nikdy neplavil, neb kdysi byla roky mimo provoz a zrestaurovali ji až 2005 – na automat. Přímo nad komorou je most s čtyřproudovou silnicí, tak že dost širokej a komora má jen těch Finnovskejch 42m. O výšce v mapě ani čára. Rozdíl hladin asi 5m. Nezdálo se mi to, vylezl jsem na něj a koukám, zda se vejdu mezi horní vrata a kraj mostu. Zdálo se mi, že s fousem jo. Co se zdá je sen. Vplul jsem dovnitř a koukám, že jsem rampou pod mostem. Takže vycouvat ven, v tom ouzkým kanále se otočit a do tý komory široký 5,3m se nasoukat pozadu. Z obou stran jsem měl vůli tak 60cm. Jestli někdo koukal do hlídací kamery, asi se dost divil, co blbnu. Dopadlo to IA , dobře, že jsem se otočil. Most byl nad horní hladinou tak 3,9m, měl bych nerez pochroumanej.
V Templinu je príma městská marína. Sice nemá hospodu, ale má verandu, kde se sejdou a z vlastních zásob chlastaj vůdcové malých plavidel (aneb „kdo si může říkat kapitán?“) a vedou vysoce odborné loděvodní řeči, zatímco jejich posádky vedou babský řeči. Všem se uleví.
Trasa pokračuje na 5 dost velkých jezer a tím pro motoráky končí. Krajina je kolem vody lužně lesová, dál borovicová a kupodivu na německý poměry i trochu kopcovitá. Je tu hezky.

Fotky jsem se snažil sem dát, ale nemám tak silné nervy. Jsou na rajčeti – něco málo, někdy zas přidám.

http://davidlod.rajce.idnes.cz/Templin/
Uživatelský avatar
Finn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 492
Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Penčice

Příspěvekod Finn » sob čer 14, 2014 9:03 pm

Koukám, že je zbytečný jezdit do NL. moc se mi to na fotách líbí. A tvoje loď tam vypadá jak Titanic na Vltavě. Asi s ní umíš "trochu" plout. Asi se tam přes Odru podívám s mojí pramičkou. Navnaďuješ mě čím dál víc.
david
moderátor
Příspěvky: 5227
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 139
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv čer 19, 2014 5:00 pm

Za víkend jsem obeplul místní jezera, v pondělí nákup a zpět na HOK. Ještě se stavujeme v Kanenburgu v hospůdce u komory, Němci vyklepli Portugalce, pod komorou přespíme a ráno plavíme komory Schorfheide, Zaaren, Regow a Bredereiche a jsme na Stolpsee.

Úsek od Schorfheide po Bredereiche, včetně Kanenburgu, prochází bývalým ruským pásmem – vojenským cvičištěm. Mohlo se tu jen ve dne a občas se nám stalo, že stál na břehu rusáček s červeným praporkem a přes řeku brodily tanky a jiný vojenský potvory, případně stavěli pontonový mosty. Oficíři chodili na břeh chytat ryby a kouřili doutníky, vojáčkové kolem komor nabízeli benzín, prodávali ho i s kanistrama, a ptali se „papyrosa ňet? Na tyhle časy mám několik bezvadnejch a nezapomenutelnejch zážitků.
Dneska je z toho převážně NSG – Naturschutzgebiet a sem-tam na levém břehu cedulka „Lebensgefahr – minen“, ale na žádnou jsem nešláp teď, ani předtím.
Od Zehdenicku se už plave přímo po Havole, hloubka kolem 2m, břehy jsou převážně zpevněné hatěmi – u nich se dobře přistává na pauzu na oběd a pocourání v lese. Houby zatím nerostou.
Hatě = dřevěné kůly natlučené do dna, za nimi větve prosypané pískem a proložené nějakou geotextilií.
Úsek končí jezerem Stolp-see. Tady bych chtěl odbočit na komoru Himmelpfort a Lychenské vody, jenže ouha, opravdu nízký most hned před komorou mi to rezolutně rozmluvil.
Nocujeme tedy na Stolp-see a ráno zvolna do Fürstenbergu. Po cestě je k vidění přívoz na železniční vagony, dnes už technická památka, a několik veřejných tábořišť a kempů.
Fürstenberg leží na břehu Baalen-see a Schwedt-see a je tu hafo marin a klubů. Taky tu něco, co jsem ještě neviděl – turistické drezíny. Bývalou železnici v délce 28km, místo aby vytrhali koleje a dali do šrotu, zprovoznili jako turistickou atrakci, kde jsou šlapací drezínky a můžete se projet přes Himmelpfort až do Lychenu.
Po malém nákupu a čumendě po městě pokračujem na komoru Steinhavel a nocujeme na Menow-see. Voda má pořád jen 22°C a počasí šlo přes noc trochu do háje. Spadl tlak, zataženo, ráno 14,5°C, přes den 18°C a vítr do 38km/h. Mám upluto zrovna 1000km z Davle.
Odpoledne se přesouváme přes Elbogen-see směr Wesenberg a nocujeme na začátku téhle trasy - v Priepertu.

Nacpal jsem kopec fotek na rajče, na některejch je i něco vidět.

Fine, vidím to taky tak. Pokud ti vyhovuje kopec přírody, sólo kempování a města jen na nákup, tak tohle je dobrá adresa.

p.s. snaha byla, v půlce fotek ale došlo k "neznámé chybě" , sráč jeden
Naposledy upravil(a) david dne čtv čer 19, 2014 7:09 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Fulda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 185
Registrován: pon lis 20, 2006 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Plzeň, Hracholusky, s/y Tea
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Fulda » čtv čer 19, 2014 6:57 pm

Davide pokračuj v psaní, dobře se to čte a sní. Já plánuju něco podobného, ale až za 3 roky (v penzi).
Jinak ti přeju klidnou plavbu, hodně zážitků a hezké počasí.
Fulda
Uživatelský avatar
Finn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 492
Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Penčice

Příspěvekod Finn » pát čer 20, 2014 9:04 am

Davide, no přesně tohle mi vyhovuje. Jak čučím na mapu, kde plaveš tak teprve teď vidím kolik je tam kanálů, kanálků, jezer a jezírek a na těch tvojich fotkách to vypadá moc dobře. Jsem zvědavej jak to bude vypadat na Odře, pokud tam nakoukneš.
david
moderátor
Příspěvky: 5227
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 139
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát čer 20, 2014 3:42 pm

Finne, ještě jsem zase pár přidal. Po operaci PC v Děčíně nemám program na úpravu fotek, holt to musíte vydržet.

Na Odru, pokud vůbec vzhledem ke stavu vody, se dostanu asi až po půlce července. zatím plánuji Müritz.

Nejlepší - nejčistší, resp. nejprůhlednější voda zatím byla na Berlínskejch jezerech. Tady je Havola světle šedozelená, asi nějakou řasou. Ale v pohodě.
Uživatelský avatar
Finn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 492
Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Penčice

Příspěvekod Finn » pát čer 20, 2014 4:39 pm

No vidím na fotech, že to máš pod některýma mostama na fous a někam se ani nedostaneš, jak si psal. No je tam moc pěkně a ne jen na vodě i to okolí a stavby. Tam se určitě z Odry podívám, líbí se mi na tom, že nemusím tahat loď na vleku až tak daleko. Asi bych to ale odtáhl až za poslední komoru do portu Malczyce, jak sem se díval do mapy. Dík za inspiraci, není vyloučeno, že se tam za měsíc ukážu. To bude mít Zdenka koleno už dobrý,(byla na minioperaci)
david
moderátor
Příspěvky: 5227
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 139
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » sob čer 21, 2014 8:31 pm

Finne, pokud ti můžu radit, dej to do vody na Werbellin-see v Altenhofu. Je tam sjezd do vody, tedy byl v 96-tým, sichr zůstal. Je to jezero s čistou vodou, aspoň bývalo, ledovcového původu, až 70m hluboké, jedno z nejkrásnějších. Celé jezero i s kanálem do HOK má 17km, z toho kanál cca 7km, se dvěma komůrkama.
Z něj se dostaneš na HOK, doleva je 23 km na akvadukt a zdvihadlo Niederfinnow, což stojí za okouknutí. Jo a prej vedle staví nové a mělo by letos jít do provozu.
BTW, tam by ses taky dostal rovnou z Odry přes Schwedt.
Doprava od Werbelin-kanálu je po 14,5km odbočka na Horní Havolu - Zehdenick a dál – to co jsem tu naposled popisoval. Do Zehdenicku je z HOK 19 km. Kdybys neodbočil a pokračoval po HOK směr Lehnitz, Oranienburg, jseš s jednou komorou u Lehnitz-see po 30 km na začátku Berlínských jezer a ty stojí taky zato. Berlínský jezera – nepředstavuj si, že jsi ve městě, to je jen kolem Špandavy a v Postupimi, a navíc jsou čistá.
Kdysi jsem to takhle dělal s lodí na vleku. Za pár naplavanejch kilometrů (150 – 200 ? tam i zpět) bys viděl hodně zajímavého.
Na Havole mně docela dožralo, že čím blíž k pramenům, jsem od nich cca 25km, tím je kalnější.
Kolem Berlína a dolů na Brandenburg, Plau a Pritzerbe byla čistší.
Uživatelský avatar
Finn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 492
Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Penčice

Příspěvekod Finn » sob čer 21, 2014 10:17 pm

Jo Davide, dík za tip, je tam toho hodně zajímavého jak vidím. Dívám se na to jen na googlu, jinou mapu té oblasti nemám a mají tam i dost fotek a linků. To zdvihadlo je např. tady: http://www.schiffshebewerk-niederfinow. ... hiffh1.htm
Na Altenhof u Werbellin-see sem se taky podrobně díval, no mám co plánovat. Jinak ty satelitní mapy jsou výborný ale je to projíždění na několik večerů.
Ať Ti to plave.
Uživatelský avatar
Finn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 492
Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Penčice

Příspěvekod Finn » sob čer 21, 2014 10:28 pm

Ještě jsem objevil přehlednou mapku: http://www.schiffshebewerk-niederfinow. ... hiffhp.htm
Uživatelský avatar
Finn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 492
Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Penčice

Příspěvekod Finn » ned čer 22, 2014 8:39 am

Tady mají jednoduchý, přehledný mapky: http://www.kuhnle-tours.cz/fileadmin/ku ... cz_web.pdf
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2663
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 23

Příspěvekod Pepa » ned čer 22, 2014 4:38 pm

Tato je trochu přehlednější.
Domnívám se, že celá je /pdf./ v sekci .....ke stažšní
Pepa

Obrázek
david
moderátor
Příspěvky: 5227
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 139
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát čer 27, 2014 10:48 pm

Cesta na Wesenberg je cesta k pramenům Havoly u Kratzenburgu. Poslední jezero tím směrem, splavné pro motorové lodě je Grosse Labus See. Kdysi to šlo až na Useriner See, kde byla voda nejčistší, co jsem viděl, ale teď je jen pro lodě s pohonem na „muskel kraft“.
Krajina i řeka jako všude kolem, akorát voda nic moc čistá proti třeba HOK.
Ve Wesenbergu príma rybáři s jejich prodejnou, městské stání s možností stanování, kioskem a příležitostí si trsnout při country muzice.
Pokračuju dál směr po HOK k odbočce na Rheinsberg apřichází první zásadní zádrhel. Most za komorou Strassen, psanej v mapě 4,1m, je nízkej. Tedy nízkej o 6cm. Nezdá se to, ale potopit byť jen záď 12m lodě o 6cm, nejni jen tak. I když jsem naplnil bajbót pověšenej na zádi 160 l vody, víc jsem se bál o jeřábky, scházely 3cm. Vyřešila to flexa a upicnutej kousek držáku TV antény. I tak jsem mírně drhnul.
Večer v místním občerstvení to dávám k lepšímu a dovídám se, že několik dní je hladina z neznámých důvodů vejš, prý až o 10 cm.
Mně jedno vysvětlení napadá – už asi pátý den dost fouká jedním směrem a tady náhodou přesně po ose dvou jezer 4 a 8km dlouhých, ležících paralelně a před kanálem spojených, rovnou do kanálu ke komoře a mostu. Takže větrem natlačená voda? Uvidím při plavbě zpátky.
To fungl nové občerstvovadlo Scheff – treff „der Radler stop“, na na pravém břehu po silnici od mostu cca 200m, doporučuju. Príma obsluha a že zavřou až přestanem pít. Stání zdarma je hned nad mostem.
Ráno pokračuju směr Rheinsberg, zastávka v Klein Zerlang u Boot und Meer – hospůdka s přístavištěm, doplnit vodou a malej nákup.
S nakupováním v malejch vesnicích a městečkách je problém. Kdysi v nich byl aspoň koloniál, zelinář a pekař. Dneska, tedy už prý asi 2-3roky, všichni zavřeli vlivem konkurence Lídlu, Netta a dalších supermarketů. Tady zrovna je jen pekař s chladicí vitrínou, v ní balený salám. Nic víc, ani brambory.
V mapě jsou na téhle trase udané výšky mostů 3,8m. Při cestě na kole do vsi za nákupem přes jeden jedu a on je viditelně vyšší, má tak 4,3m. Tak objíždím ještě dva nejbližší a taky 4,3m. Všechny po rekonstrukci v letech 2002 – 6. Z cesty až do Rheinsbergu sešlo vlivem nízkejch mostů až u Zechliner-hütte a jezera Schlaborn See, tři mosty á 3,5m, to bych musel zalejt celou loď. Nicméně voda čistá, koupačka byla.
Po dvou dnech – čtvrtek 26.6. pokračuju směr Müritz See.
První zastávka je u rybářů v Canow, hned kousek za komorou. Maj tam kde-co, koukám Saibling – co to je? Nejsa rybář, nepoznal jsem sivena. On ho teda neznal ani Německo–Českej slovník Lingea s.r.o. Zato v něm je, že Minimum je minimum a Ministr je ministr. Koho by to napadlo, že? Zítra jde na gril. Ten siven.

Pátek 27.6. Siven byl luxusní. Z mostů začínám mít trauma, dycky to je o prsa. Zejtra mi čekají zvedací vrata v komoře Mirow, taky budou knopp, a jestli je podplavu, tak jsem na Müritzu. Má bejt hnusně, tak se těším na vlny, jak si zaskáču.
Večer jme strávili na verandě hotelu Alte Schlossbrauerei s 8% černým pivem a jídlem s porcemi „pro seniory“. U nás tak větší normální porce. Luxusní hovězí stejk. Tak měkkej ho nedokážu ani já a že to je moje druhý hobby.

další fotky jsou na račeti
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1807
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » sob čer 28, 2014 9:08 am

Jj plavba koukám dobrá jen aby ti ta voda ještě někde víc nestoupla jinak budeš muset z té lodě dělat ponorku :good: .tak štěstnou plavbu a bez poruch

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti