Ahoj, děkuju všem co drželi palečky, moc děkuju těm co posílali počasí i těm co byli na telefonu. Nebudu předem prozrazovat jak to dopadlo.
Připravila jsem tři peněženky, lodní a dvě pro auta. Dokonce podle barvy aut. Nákup potravin proběhl napůl tady a napůl v HR.
Auta, kterýma jsme se vypravili nebyly zrovna nejnovější, navíc jedno z nich ochotně probádali i celníci, takže příjezd do mariny se konal až okolo páté večer.
Přebíráme loď. Je jako nová. Krásná Bavaria 36, Mala Tonka.
Mám sebou tlumočníka Jakuba, ale pán z charterovky mluví tak jednoduchou angličtinou, že mu prakticky všechno rozumím. Vidím na něm, že má o loď strach. Důležité věci mi opakuje i třikrát, chce mít jistotu, že rozumím. Dodává, že ztracené fendry, rozbité hrnečky a škrábance na lodi neřeší.
Mám vypsaná čísla na asi deset sos kamarádů a připravené anglické kartičky s Mayday u vysílačky, vč. základních pojmů co by se mojlo stát.
Původní myšlenka byla zařadit v průběhu plavby nějakou kratší noční plavbu a navštívit pro bezpečnost plavby převážně místa, která znám. Člověk míní, osud mění.
Přijeli jsme později, ale nechceme zůstávat ve Splitu na noc. Lodě jak sardinky a krajinu znám taky hezčí.
Posádka chce vyrazit a já se nebráním, není to tu nic moc. Každému vysvětlím jeho úkol. Otypuju, kdo bude pro začátek na co nejlepší, rozděluju úlohu mooringáře, vazáků, odražečů a hlídek. Plánované komplexní školeníčko ponechávám na pozdější dobu. Pouze rozdám vesty a harnesy a vysvětlím jak to funguje a na noc si je každý povinně navlékne. Projdeme v rychlosti loď, ukážu co kde je, jak se co používá a přidám pár bezpečnostních zásad. Posádku nenápadně držím pod drobnohledem.
Ještě na mole Neptun neplánovaně dostává sirup a víno.
Stmívá se, předpověď udává větřík do 20 kn. Vyrážíme. Před lodí není moc místa, ani na délku lodě. Ale vyplouváme naprosto hladce. Všichni dělají co mají, žádná bota se nekoná. Ale jen díky tomu, že vím, jak marina vypadá jsem schopná se bludištěm vymotat. Krásně plujeme. Po vyplutí na volný prostor, předávám kormidlo Kubíkovi, schopnému kormidelníkovi a mizím do podpalubí pro kapitánskou čapku a rumík. Proběhne obřad k uctění Neptuna. Lidi se baví a fotí.
Lidičky se průběžně střídají za kormidlem. Jsem ráda, když si to každý aspoň trochu vyzkouší.
Pomalu vysvětluju jak se na lodi chovat, co dělat kdyby někdo spadl přes palubu, k čemu slouží které lano,... Na lodi naprostá pohodička. Vytahujeme kousek plachet. Jdu rozsvítit poziční světla, ale přední barevná světýlka ne a ne ukecat. Podívám se na to až zastavíme. Sem tam kolem nás pluje nějaká loď, tak Tonku rozsvítím jak vánoční stromeček, abychom aspoň byli vidět.
Kontroluju že půjčená GPS odpovídá realitě, abychom byli schopní bezpečně proplout mezi černými skalami na Brač. Původně jsem chtěla na západ do Agany, ale když jsme jeli kolem autem vypadala dost nabitá.
Najednou je na palubě trochu rozruch, do moře se proletěla kamarádova čepice. Vracíme se a pročesáváme hladinu, ale marně, než se popereme s plachtama čapka už je ve tmě v nenávratnu.
Kolem desáté v noci jsme v Milně. Podle zprávy kamaráda by tu někde měly být bójky, ty nenacházím. Pilot udává dvě mariny. Obepluju zátoku, vysvětlím posádce co budu dělat a co chci po nich, vyberu marinku Vlasku. Zaparkujeme prakticky k prázdnému molíčku. Veliký rozdíl oproti Splitu. Přichází nám pomoci jakýsi podnapilý námořník z mariny. Ptá se jestli jsme Poláci. Má z nás trochu srandu a my z něj. Kontroluju úvazy po námořníkách. Sem tam něco převážu. Ale nikdy nezapomenu poděkovat posádce a námořníky pochválit, protože vím, že každý se snaží jak umí. A případná jejich neznalost je jen moje chyba.
Ráno při cestě do sprchy mě zastaví pán z místí kanceláře a ptá se jestli skipper ještě spí. Vysvětluju mu, že skipper jsem já. Vytřeští na mě oči. Pak mi vysvětlí jak to u nich chodí, jak mají pracovní dobu a do kdy máme zaplatit. A ještě jednou se pro jistotu zeptá jestli jsem skipper opravdu já. Mám chuť ho praštit. Co se dá dělat, jsem to já.
Jdu se povrtat v pozičním světýlku. Žárovička je dobrá, problém je jen v kontaktu. Podaří se tam zapasovat, tak aby už nevypadla a vyplouváme dál, tentokrát na Vis do Komiži. Prohlížím mapy, kde by bylo eventuelně náhradní kotviště kdyby bylo na Visu plno. Do toho se ptám co si posádka zapamatovala ze včerejšího vyprávění o MOB. Lidičky průběžně odpovídají, každý si zapamatoval něco. Nenápadně si hraju s fendrem.

Ano... fendr letí přes palubu... "MOB". Sedím a sleduju co kdo dělá. Práce za kormidlem u nováčků ještě nemá potřebnou praxi, takže vylovení trvá okolo čtvrt hodiny. Nechávám to ale na nich a jen upozorním, aby řadící páka nedostala moc zabrat. Nechtělo by se mi přistávat na plachtách. A fendr nechce a nechce, a šup, za fendrem letí háček. V hlavě mi proletí co a jak se na lodi děje, kdo by byl schopný ji bezpěčně ovládat, jak fofrem vydat jasné pokyny a jsem připravená pro něj skočit, kdyby se jen o kousíček potopil. Naštěstí ale tenhle háček plave!!! Ufff. Tomáš se tedy nabídne, že pro něj skočí sám. Má ale čas převléknout se. A všechno proběhne naprosto v pohodě. Vylovíme háček i fendr a dáme koupačku. Zatímco vždycky někdo zůstává na palubě. Nejčastěji jsem to já.
Usušíme se a vyplouváme dál, vytahujeme plachty. Lodička se krásně rozletí, zatímco já ladím a hraju si s plachtama, lodička přidává, zvídavá posádka se ptá na všechno možné i záludně nemožné. V klidu pak probíráme chyby při MOB. Jde mi o to, aby si každý sám za sebe uvědomil co udělal špatně. Kamarádka Freya začíná mít stejnou obavu jako já na dřívějších plavbách a totiž, že tam hupnu taky. To ale opravdu dobrovolně nemám v plánu.
Doplouváme na Vis. Lodě víceméně závodí, moc míst tam nezbývá. My se ještě vejdeme. Připravíme fendry, lana a háček a připlouváme zádí. Počítám s proti-větrem, takže i přes dvacet uzlíků přistávám dobře k vedlejší lodi. Vedle nás poslední místo. Posádka vyrazí do města. Já si jdu odpočinout a promyslet kam dál. Zatím nemám plán. Najednou se loď zatřese, cítím docela slušnou ránu. Vyběhnu na palubu. Vedlejší loď odplula a místo ní přistává jiná. Kapitán si ovšem nenadjel a kotvou to napálil do našeho zábradlí. Fendry mají přivázané do kytičky na stěžni. Kapitán vypadá dost nešťastně. Snažím se odrazit jejich loď, ale jejich námořník mi musí pomoct, kotva je napevno propletená zábradlím. Dva už je od sebe odtlačíme, mávnu na kapitána, že dobrý, znova přidá motorem. Lodě se srovnají jak mají. Ukážu jim ať navážou fendry, okamžitě poslechnou. Pomáhám jim. Vypadají na totální zelenáče. Na naší lodi je naštěstí jen nepatrný škrábaneček dole u zábradlí. Usměju se na ně že ok. Kapitán to očividně bere s úlevou. To se stane někdy každýmu.
Část námořníků chce plout a vůbec nestavět, druhá půlka marinovat z ostrova na ostrov. Připravuju je na obojí a pokouším se vyhovět všem. Plavbu zatím všichni snášejí statečně a mě se v hlavě začne rodit plán. Posádka je bezvadná, mohli by to zvládnout. ...Přes den dáme dlouhé volno a pak na noc plavbu na Palagružu a pak dále přes den na Lastovo. Námořníci souhlasí. Až jim je dlouhá chvíle z toho že dlouho nikam neplujeme. Půjčují si minimotorky a vyrážejí na projížďku po ostrově. Zatímco já jdu přes den spát. Počítám s tím, že si plavbu budu muset odřídit i celou sama. Jako pomocníka pro krizové chvíle mám předem přichystané plato Red Bullů.
Po návratu dostávám ohromný kopec zmzliny.
Vítr se zvedá 20,30,35,... Jdem se zeptat na vedlejší loď, která právě připlula, kolik fouká na moři. Prý mezi 30-40 kn. Protože předpovědi doposud příliš nevycházely. Spíš foukalo v reálu mnohem míň. Naštěstí se příliš nevyplnil ani déšť.
Naučím námořníky doplnit vodu a ostatní nezbytnosti. Připravíme loď na delší vyplutí.
V šest večer hned jak nám vydají papíry od lodi jdeme na vyplutí. Fouká třicítka. Pomalu povytahujeme loď ze stání. Lodě vlevo i vpravo. Ale všechno jde hladce. Námořníci perfektně shazují lana v daném pořadí, háčkem si pomáháme za špičku lodě co do nás před tím klofla. Na mole nás sleduje zvědavý hlouček lidí. Po odplutí nám zamávali.
Poplujeme nejdřív směr Biševo. Fouká už jen nějakých 25 kn. Vlny jsou ale veliké a rozeběhnuté, do Modré jeskyně by nebylo bezpečné plout. Posádka sice lituje, ale chápe. Nařizuju vesty nebo harnesy.
Proplujeme tedy kolem, ještě v bezpečné vzdálenosti. Vlny běží ke skalám. Vytahujeme kousek plachet. Kolem lodi se ukáže sem tam hřbet delfína. Posádka má oči navrch hlavy. Za Biševem se vlny zvedají a padá notná zásoba kinedrylu. Já zobnu jeden spíš pro sichr, aby to měl kdo odřídit a jsem připravená loď kdykoli v průběhu otočit. Vítr se stáčí a já chci pro jistotu trošku zrefovat. Hlavní plachta jde snadno ven, ale dovnitř se jí nechce. Máme průběžnou otěž. Lano na rolfoku na stěžni prokluzuje. Musím mu pomáhat taháním "za uši" dolů, zatímco kamarádi navíjí na vinšnu. Jeden z námořníků v dobré víře otevře oba stopery otěže. Zařvu na něj ať to okamžitě zavře. Naštěstí je lano na vinšně. Prsty má všechny. Pomalu na sobě pozoruju stejné chování jak to probíhalo na dřívějších plavbách u kapitánů.
Zkouším se poradit na telefonu co s neposlušnou plachtou, ale chyba zřejmě není na mé straně. Budeme tedy na plachtu opatrní a ve velkém fičáku jí nebudeme provokovat. Kdybychom šli na bok, nemáme šanci jí stahnout. Uvědomím si, že jsem příliš zamyšlená a na mě napjatě visí všechny pohledy. Nahodím tedy úsměv. Dokud si víme rady, je to přece vpoho. A my si víme vždycky rady.
Loď má pěkný náklon, ještě trošičku zrefuju genu. Za Biševem stáčíme na jihovýchod. Už je tma. Vítr se začíná točit. Když chceme přehodit plachty plujeme prakticky zpátky. Vítr navíc opadává, zapínám tedy motor a nabírám kurz Palagruža s malinkým nadjezdem teritoriálních vod. Jak se loď zklidnila lidi postupně začínají odpadat do podpalubí. Něco pojíme a do vody letí vidlička. Pouštím si CD Mecano - Figlio Dela Luna. Na tuhle noční plavbu se tahle píseň o luně skvěle hodí.
Je jedenáct, na palubě drží Jakub s Pavlem, dva perfektní námořníci. Je vidět do tmy hodně daleko. Daleko na obzoru nás doprovázejí trajekty. Jinak na moři nikdo není. Domluvím se s klukama, jsou naprosto spolehliví a mají mojí důvěru. Mají pokyn být na palubě minimálně ve dvou, mít harnes a hlásit všechny lodě. Jdu se na hodinku natáhnout. Budíka si nařizuji po půlhodině. Jednou se někdo opřel o řadící páku. Ztišení motoru mě probudilo. Celkem jsem byla palubu kontrolovat během hodiny třikrát. Všechno naprosto v pořádku. Naliju do sebe kamaráda Red bulla a pošlu kluky spát. Sama si vezmu kšandy. V dáááálce už vidím světlýlko majáku. Na Palagružu už nemáme mapu, musím věřit GPS a svému úsudku. Počítám za jak dlouho bychom tam mohli být, ráda bych se tam dostala kolem sedmé ráno. Za tmy ne, protože mám načteno, že by to tam nemuselo být bezpečné. A zbytečně později taky ne, aby si posádka mohla co nejdříve odpočinout. Východ sluníčka nad majákem se nekoná, je zataženo a poprchává. Vytahuju stříšku a prakticky celou noc jsem na palubě sama. Byť námořníci chtějí pomáhat a budit, nepovažuji to za nutné. Nechávám autopilota a kontroluji obzor. Liju do sebe další drogy pro udržení pozornosti. A když cítím únavu jdu převázat lana, nebo něco poupravit na lodi. V půl osmé ráno obeplouvám z jihozápadu Palagružu. Tenhle maják to je prostě osobnost. Na ohromné skále. Nic nádhernéjšího neznám. Posupně vylézá pár nazelenalých námořníků. Obeplouvám do jižní zátoky, o které vím, že se v ní dá kotvit. Pečlivě kontroluju hloubku. Nevím bez mapy kam až můžeme. Slepě důvěřovat GPS se mi nechce. Na fotkách z Palagruži vídám lodě zakotvené poměrně daleko od břehu. Vyberu tedy místo a spouštím kotvu, sice opatrně, ale přeci jen při čtyřicátém metru řetězu, vyskočí řetěz z vrátku a kotva dopadne samospádem. O nic moc nejde, řetěz je na konci navázaný, to jsem kontrolovala ještě před vyplutím. Probudilo to ovšem i největší spáče z příďové kajuty. Dostávám malinko vynadáno, že jsem je nevzbudila.

No, aspoň mi to pomůžou nahodit. Protáhnu okem řetězu lano a nadzvedávám, aby Jakub nepřišel o prsty zatímco nahazuje řetěz zpátky. Pak si o zátoku na východ všimnu oné jediné kotevní bójky. Pomalu tedy zase řetěz navinu, zatímco Jakuba pošlu za kormidlo. Už ví co má s lodí dělat. Dojedu k bójce, zatímco stále kontroluju hloubku. Vysvětlím manévr a bójku na první pokus navážeme. Hloubka je v místě bójky na 10-13 metrech. Vedle nás jsou další tři, jen si nejsem jistá jestli to jsou bóje pro rybářské čluny nebo bóje s rybářskýma sítěma. Jsou to malé bílé balonky v síťkách. Nalevo od lodě ale plavou kanystry, u těch není pochyb, že ke kotvení neslouží.
Příboj je poměrně rozumný, vysvětlím jak se chovat ke člunu a propustím posádku na břeh. Na palubě zůstává hlídka a já jdu po dlouhé noci na chvilku zalehnout. Dopoledne mě budí hlídka, že se okolo nás motá italská loď. Všichni už jsou na palubě, byť komplet mokří a popisují jejich veselé nasedání na člun ve vlnách. Vykoupali se všichni včetně jednoho foťáku.
Majáčnici předali dvoje Svijany a po cestě se prý kochali velkým množstvím kuřat racků za hlasitého dohledu jejich maminek.
Opouštím bójku, aby mohla druhá loď v klidu zakotvit.
Proplouváme mezi Velkou a Malou Palagružou směr Lastovo.
Kormidelníci už jsou zase čilí a fit a já můžu užívat chvilky volna. Vlny jsou pořád ještě pěkné. Nebe zatažené, fičí vítr. Jsem natažená na člunu a užívám si moře. Se zlátnoucím nebem doplouváme na Lastovo, do malé překrásné kryté zátoky s jedinou hospůdkou. Přistání perfektní. Vedle na lodi probíhá svatba. Na foukací harmoniky jede dokolečka svatební pochod. Oddávající stojí před kormidlem, snoubenci před schůdky. Ze břehu se točí a fotí, je tu veliký průvod.
Vedle nás připlouvá ooohromná černá loď. Divím, se že na tuhle zátoku má vůbec ponor. Mega fendry velké jako postel má jen na zádi a přesto jí to k odražení naší lodě stačí. Chtějí nacouvat vedle nás. Pomáháme co můžem. Ale nakonec usoudí, že na ní jsou krátké mooringy. Dopluje doprostřed zátoky a shodí dvě kotvy.
Pohodička, nádherná krajina, super atmosféra.
Palagruža pokořena, to se musí zapít.

Tedy já limčou, ale co... Dáme palačinky. V noci si jdem zablbout do přilehlé přírody, proběhnout po kopcích, přebytek energie po příjemně stráveném dni a půl. Chvíli ze srandy válčíme, pak se všichni naházíme do vody, a blbnem a blbnem, na loď pak mokří "zkratkou" do krpálu krz hromadu kamení, trní a klád. Hledáme Jakubovu botu a pomáháme mu na přiulomenou nohu. Hrajem pantomimu a zatímco Kubík předvádí zapíchnutí svého spolunocležníka vyprovokuje nás to k další sranda bitce. Lehnout si jdem totálně mrtví.
Další den slibuju námořníkům trénink za kormidlem, na který se moc těší. Učím uzly a manévry, přidávám různé vychytávky, mají možnost se na cokoli zeptat. Někteří chtějí vyzkoušet i boční přistání na molo. Ale po prvním pokusu usuzuju, že posádka k odvážnějším manévrům ještě není připravena. Ponechávám tedy trénink na volném prostoru a opět upozorňuju na vlídné zacházení k řazení. Do vody házím fendr a nechávám posádku vyblbnout. Průběžně stočíme ven ze zátoky na moře, za útesy dáme koupání. Vlny jsou pěkné a do vody jdou jen ti odvážnějí, zatímco se neprozřetelně ptají na žraloky. Snažím se aby 3,5 metrový znělo jako 3,5 centimetrový. Plujeme na Korčulu. Tam jsem taky nikdy nebyla, ale podle pilota vypadá ok. Plachtíme a jednu chvilku závodíme s vedlejší Bavarií. Po vyladění plachet jsme schopni dostat se na přibližně stejnou rychlost. Hrajeme karetní strašidelné příběhy "Černé historky", kluci předávají kormidlo, loď si zatancuje a v kokpitu letí na zem skleněná konvička, uklízíme střepy. Kousek dál si hrají delfíni a míjí nás menší rychlo-Jadrolinka.
Stáčíme do západního "klepýtka" Korčuly. Kontroluju Jadrolinky, které zde mají dráhu a koukám do pilota na hloubky v zátoce. Parádní molíčko. Pán na břehu se optá jestli chceme i elektřinu a naviguje nás do stání. Přistání opět v pohodě. Vedle nás spousta lodí a moc volných míst nezbývá. Vyrážíme do rybí restaurace. Najdu tam brambory se špenátem a nějaký místní dortík, ryby nechám ráda ostatním. Zaplatíme z lodního fondu. Poté se rozdělíme a část nás vyráží na průzkum místní jeskyně s archeologickým nalezištěm. Dojdeme tam za černočerné tmy, nachodíme místo dvou asi jedenáct kilometrů. Je to nááádherná procházka. Postupně uťapaná část odpadá. Do jeskyně docházíme tři. Zjevně tam ve dne vybírají vstupné. Teď je tam zamčená mříž. Protáhnem se při zemi dovnitř a opatrně, abychom nic nepoškodili pohybujíc se po zjevných pěšinách pro turisty si jeskyni prohlédnem. Píšou tu cosi o muzeu nálezů, tak tam se zítra musíme podívat! Hodně pozdě v noci dorážíme na loď. Kamarádi odpadají. Ještě si v kokpitu rozsvítím červenou svíčku a rozjímám. Přichází kočka tulačka, hodím jí kus sýra. Zjevně jí přišel vhod.
Hned ráno vyrazíme do muzea, je to kousek, nálezy všechny přístupné, nikdo nás nehlídá, kasička dobrovolná a dokonce otevřená! Je super, že si tu lidi věří a nikdo nekrade. Vysypeme všechny drobné co máme. Pak skočíme na zmrzku a plujeme dál. Okolo nás je dost místa, tak nechám kamaráda odplout od mola, přičemž sama nainstruuju posádku, co kdo kdy a dávám povely ke shození lan. Kontroluju vítr a předem kormidelníkovi popíšu co bude loď dělat. Naprostá pohoda.
Během plavby dáme koupání, uvážeme na záď matračku a lano, kamarádi se nechají tahat za lodí.
Zastavím, jednomu námořníkovi dávám náplast na malou stopu po ráhnu, zatímco druhý se rozhodne povozit ostatní sám. Než se naděju rychle plujeme. Za lodí se ozve "Stooop!". Kormidelník přibrzdí na polovinu otáček. Skočím po páce a zastavím loď. Samozvaný kormidelník je odejit od kormidla. Naštěstí je všechno v pořádku a veselá mysl u posádky zůstává. Aspoň pro příště vím.
Jako další zastávku mám v plánu Svatého Klementa - Palmižanu. Dávám na výběr kotvení na divoko nebo marinu. Mě je to jedno. Vodu mám, nabité baterie taky. Ostrůvek je to prostě kouzelný. Posádka hlasuje půl na půl. Rozhodnu pro marinu. Nebe zlátne, slunce zapadá. Na mole navigují dva mariňáci. Jeden "couvej", druhej "už brzdi", říkám si, tak se kluci dohodněte. Udělala jsem klasickou chybu, že jsem je poslechla. Skončila jsem o dvě stání vedle, než jsem chtěla. Ono to nevadí, ale pro příště už vím koho neposlouchat. Zvedá se vítr. Došla jsem překontrolovat úvazy a dotáhla mooring.
Část posádky se jde za kopec na pláž vykoupat a užít svobody na břehu. Já zasednu k mapám, doplním jako každý den lodní deník, popřemýšlím o dalším plánu. Zjišťuju, že ze stolu se napůl uvolnila jedna deska. Očividně už šrouby byly lepené. Přišroubovat napevno nepůjde, uklízím jí do batysty. Třeba někde potkáme větší šroubky. Posádka vymýšlí nápady jak ji fingovaně narafičit zpět, ale to nemám v plánu. I za cenu, že ji zaplatíme.
V noci se s Tomášem, Jakubem a Pavlem projdeme po skalách. Sedíme na útesu a závodíme v házení kamínků do vody. Plánujeme další expedice. Z plavby jsou nadšení. Na vodě spolu rozhodně nejsme naposled. Asi po hodině jdeme zpátky, na skalách objevujeme racčí hnízdo se dvěma strakatými vajíčky, z nichž jedno se právě klube. Kouká z něj zobáček a típe. Hnízdo vyfotíme a opatrně je obejdeme. Spát se nám ale ještě nechce. Tak Jakub, Pavlík a já pokračujeme na druhou část ostrova. Blbneme a kecáme do sedmi do rána. Rozednilo se. Pak najdeme hřiště s rychlo kolotočem co má volant uprostřed. Jezdíme dokud nám není všem špatně. Pak jdem konečně zalehnout na loď. Spím asi dvě hoďky, když se na lodi strhne změť nadávek kdo že neumyl nádobí. Přesunu se dospat na palubu, ale spánek mi posádkou není přán. Jdu se projít a pak vzbudit kluky na snídani, přičemž objevím zajímavý sešit. Že by deník? Majitel jej ale urputně ve srandě brání, což zaujme celou loď. Po asi hodině bitvy a několika rozmačkaných žebrech konečně vítězíme a deník je zabaven. Provokativně juknem, jedná se o krásné vyprávění z plavby. Nechávám ale na majiteli, aby deník mohl znovu zabavit. Nakonec si ho ale stejně mám možnost v klidu, byť pod dohledem přečíst.
Ráno si pak zablbneme v moři. Sluníčko peče. Sbíráme mušličky. Divím, že se nikdo neutopil. Chvíli topím já je, pak oni mě, pak oni mezi sebou,... Odpoledne se jdeme podívat na vajíčka znovu, v hnízdě už sedí malé kropenaté racčátko, zvědavě si nás prohlíží a pípá. Znovu si jej nafotíme a opouštíme hnízdo, aby se mohla vrátit maminka. Po cestě míjíme spousty ještěrek.
Papíry nám vydají nejdřív ve čtyři. Je pátek. Máme na výběr buď už se uklidit do Splitu, nebo ještě navštívit Aganu a odkotvit tak ve dvě ráno. Zavoláme charterovce. Říkají, že na druhý den na ráno se chystá pěkná čína a že přistání nebude bezpečné. Má foukat 50 kn. Rozhoduju tedy odplout hned. Posádka už sama doplňuje vodu, zapíná budíky a připravuje loď na odplutí. Už nemusím vůbec nic říkat. Nechám vyplout dalšího námořníka, zatímco hlídám kormidlo a okolí. Je to bezpečné. Chceme být v charterovce co nejdřív, tak mastíme co to jde. Freya dopéká výtečné bramboráky s kukuřicí v pikantní omáčce. Kolem nás poměrně prázdno. Jen dvě plachetky s námi míří do přístavu. Jdu do podpalubí ještě jednou kouknout do map a prohlídnout kde přesně je benzínka. Shora se ozve poznámka jestli radši nechci být na palubě. Jdu se podívat co se děje. Za námi 30 metrů dvě plachetnice, před náma asi 10 metrů si to pomalu šněruje rybář s vlascem, ještě před ním na nás míří jachta, která by nám měla dát přednost, ale zjevně to nemá v úmyslu, z předoboku za ostrovem plachetnice, ze zadoboku za druhým ostrovem to točí Jadrolinka. Hupnu ke kormidlu a stočím loď směrem ke břehu, visíc očima na hloubkoměru. Vyhneme se nejaktuálnějším plavidlům a zejména inteligentnímu rybářovi. Pak si ohlídám vzdálenější plavidla, do podpalubí už nejdu, 808 si nechám přinést.
Mezi Bračem a Šoltou je hladina jak zrcadlo, lodě zmizely, zapadající sluníčko se odráží od oranžové hladiny. Do toho najednou vyskočí delfíní baletka a zatancuje na čumáku, na to vyskočí dva delfíni křížem přes sebe. Kolem nás je celé hejno. Krouží blízko lodi. Pavel se neudrží a jde si s nimi zaplavat. Fotíme, super atmosféra. Čistá romantika. Po půl hodině, holt musíme dál. Delfíny necháváme za sebou. Za ostrovy se začíná moře zvedat, vítr leze nad 25 kn... Na paměti hlášených 50. Vítr se neúprosně zvedá, stejně jako vlny. Posádka vytrvale provokuje k vytažení plachet. Jsme hoďku od přístavu. Je tma. Míjí nás Jadrolinky. Hlavní plachtě, která nejde refovat nevěřím, nechávám motor. Vlny hází lodí a do moře letí hrníček, zatímco ouško zůstává Tomášovi v ruce. Jestli střepy znamenají štěstí pak musíme být ohromně šťastní.

Pomalu začínám psát seznam co budu pánovi v charterovce diktovat. Letíme do Splitu. S námi tam míří Jadrolinka a zřejmě plachetky z nějaké regaty. Tahají je motoráčky. Všechny loďky stejné, je jich snad 50. Pustím Jadrolinku. Je třičtvrtě na devět, tma, vidím fialově svítící benzinku. Před náma tankují dva parníčky a jedna jachta. Kroužíme pomalu kolem. Naštestí nás vezmou ještě něco po deváté. Měli by už zavírat. Molo je u břehu, nejde tam dokroužit, zacouvám tam. Perfektní spolupráce námořníků, vyvázáno, dotankováno, zaplaceno. Pak proběhne malé nedorozumění a špička je odvázána, docela fouká, odlamuju příď a rychle odvazujeme záď. Split je bludiště, přistání nebylo jednoduché, ale ničeho jsme se nedotkli, námořníci přesně plnili pokyny. Je pozdě, na mole už nás nikdo nečeká. Tomáš vyskočí a naváže nás. Teprve pak nás zaregistrovali. Odškrtli si "Mala tonka je tu". Přes noc balím, mám toho nejvíc, zatímco ostatní se jdou ještě projít do města. Šroubuju zpátky desku stolu, poklízím lana a dávám loď do původního stavu. Ještě naposled se zasním nad mapama. Kluci se jdou kouknout za mnou a nechají si vysvětlit značky na mapě. Možná přibude nějaký časem ten nový kapitán.
Ráno vstávám v šest a doklízím zbytky. Spící členy posádky budím v sedm. Před osmou opouštíme loď. Oplachovat jí nemusím, protože lije jak - ne z konve, ale z bazénu. Než dojdu ke kanceláři, jsem mokrá na kost. Silně se zvedá vítr a přichází ono hlášené počasí. Předání je velice rychlé. Pán má velkou důvěru. Jde s námi na loď a jen chce nadiktovat škody... Jmenujeme s Kubíkem vidličku, konvičku, hrníček, sáček od harnesu (který jsme na závěr prostě nenašli), škrábaneček na hliníku u zábradlí, nic moc držící stůl a přidávám info o prokluzujícím laně na rolfoku. Pán koukne na škrábaneček, který není skoro vidět, mávne rukou a ptá se co dál... Říkám nic, to je všechno. Opravdu všechno? Očividně z něj spadne balvan. A co nádž, doplněná? Ano. Opravdu nafta plná? Ano. Pak už se jen ptá kdo mě naučil tak dobře řídit. Zjevně nevěřil tomu, že svojí loď ještě uvidí. Svedla jsem to na všechny co můžou za to, že jsem na moři a oddechla si, že nemusíme platit půl kuchyně. Posádka co čekala v tom lijáku v autě si taky oddechla. Společnost Aba Vela mohu rozhodně doporučit! Perfektní přístup.
Pak už se vydáváme dom. A já vím, že mi lodě budou moc chybět. Už nemám dovolenou. Hned v neděli po návratu jsme se tedy vydali ještě aspoň na koníky.
Na závěr jako poučení pro nové prvokapitány bych viděla hlavně nenechat si "dobře radit" posádkou, ani těma troubama na mole, respektovat moře a nenechat se nikdy ukecat posádkou k tomu co nechci. Byť má člověk sám tikání to udělat, ale instinkt velí, že to není dobře.
Co se týká lékárničky, myslela jsem a doufala, že nebude použito víc než kinedryl. Ale ve finále se použilo i živ. uhlí, panthenol na spálení sluníčkem, hojící mast na škrábance (název už nevím), desinfekce a obvazy na okopané nohy, náplasti na puchýře z bot, kapky do očí po slané vodě a sluníčku, jednou i zyrtec na alergii, černá mast a sterilní jehla na ježka, a uživila by se i mast na namožené svaly, ale tu už jsem fakt neměla.
Námořníci to se mnou přežili a jako poděkování jsem věnovala každému mořskou voodoo panenku pro štěstí.
Omlouvám se za delší slohovku, ale první kpt plavba je jen jedna. A rozhodně máme na co vzpomínat.
