Prvonámořník

Pokec. Možnost prvního představení se na fóru.

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Luna
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: čtv čer 18, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Luna » úte úno 23, 2010 6:53 pm

Ahoj Davídě.
To je dost, že ses tu taky objevil. Zdravím tě! :)

Tak tohle je ten, co za všechno může. Kapitán, kterej mě naučil milovat moře. A díky kterýmu jsem vlastně tady.
První tři týdny, které mi totálně změnily život...

Navíc kdo se uměl dívat, naučil se strašně moc i z maličkostí. ;)
Uživatelský avatar
Davídě
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 43
Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Liberec-Oldřichov v Hájích
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Davídě » úte úno 23, 2010 7:04 pm

OK pánové :) 8) v pohodě.

Pro vás staré téma, pro mě nové, neb jsem právě v podstatě poprvé nakoukl na JI, jen jsem se chtěl vyjádřit. Myslím, že dál na toto téma není třeba..

Dík za přání a ať i vám se daří. Tak někdy zas.. :)
Uživatelský avatar
Davídě
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 43
Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Liberec-Oldřichov v Hájích
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Davídě » úte úno 23, 2010 7:12 pm

Nazdárek šíLenko :)

koukám tady to lítá,.ty zprávy.

Jinak my ve spojení jsme, tak tu nebudu s tebou plejtvat prostor žvaněním :)

papa
Uživatelský avatar
Luna
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: čtv čer 18, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Luna » čtv kvě 06, 2010 10:06 pm

Tak jen pro info. Hlavně tedy těm co dosud sami nevypluli, ale chystají se...
Je to necelý rok co jsem byla na plachetnici poprvé a psala sem naše veselé příhody. Uběhlo pár týdnů na moři i na suchu, přibylo pár knížek, zkušeností a v neposlední řadě i přátel. A teď už vyrážím s vlastní posádkou sama. Zítra odjíždíme. Děkuji všem kdo mi pomáhali a ochotně odpovídali na všetečné dotazy. Držte palečky. Nejspíš sem přibyde další veselé vyprávění. ;) Rozhodně neumím všechno, moře je celoživotní škola. Ale snažila jsem se poctivě připravit, takže pokud nás zaskočí něco nečekaného, určitě sem napíšu, aby se mohli poučit i další začínající námořníci. Ani nečekám, že půjde všechno hladce.
Vyplouváme ze Splitu, ACI mariny.
Loď Bavaria 36. Osm lidí, nenámořníci.
Zatím předpokládaná místa, ze kterých bych aspoň některá chtěla navštívit. Uvidíme jak se po plavbě budou shodovat...
Vis, Biševo, Lastovo, Veli nebo Mali Drvenik, marina Agana, příp. Šibenik a okolí.
No a nakonec pocity... Kamarádi se mě často ptají jestli se bojím.... Ne, možná bych měla, ale ne. Kormidlo je moje prodloužená ruka a cítím se za ním dobře a jistě, jestli to tak jde říct. A i to vše okolo snad nějak půjde. Na plavbu se moc těším. Ačkoli je to rozhodně jiný pocit, než vyplouvat jako posádka.
Tak za deset dní snad ahoj. :)
Luna
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » čtv kvě 06, 2010 10:14 pm

Tak držím palce! :thmbup:
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » čtv kvě 06, 2010 11:50 pm

vím, s jakou jistotou umíš vést loď
klidně bych byl v tvé posádce.
Uživatelský avatar
vilma
moderátor
Příspěvky: 3188
Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
Reputace: 46
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod vilma » pát kvě 07, 2010 5:17 pm

tak budem držet palce :)
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » pát kvě 07, 2010 7:22 pm

Taky bych jel, aby mi rozkazovala sympatická, věci znalá žena by byl jediný důvod proč vstoupit do policie :lol: :lol: :lol:
a teď vážně, taky držím, přát ti dobrý vítr, by mohlo být v tvém případě trošku moc, tak hlavně štástný návrat domů.
Uživatelský avatar
sucri
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 177
Registrován: stř zář 30, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kunín,okr. N. Jičín

plavba

Příspěvekod sucri » pát kvě 07, 2010 8:27 pm

Také držím palce a přeji příznivý vítr,

sucri.
Uživatelský avatar
Luna
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: čtv čer 18, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Luna » pon kvě 17, 2010 6:43 pm

Ahoj, děkuju všem co drželi palečky, moc děkuju těm co posílali počasí i těm co byli na telefonu. Nebudu předem prozrazovat jak to dopadlo.
Připravila jsem tři peněženky, lodní a dvě pro auta. Dokonce podle barvy aut. Nákup potravin proběhl napůl tady a napůl v HR.
Auta, kterýma jsme se vypravili nebyly zrovna nejnovější, navíc jedno z nich ochotně probádali i celníci, takže příjezd do mariny se konal až okolo páté večer.
Přebíráme loď. Je jako nová. Krásná Bavaria 36, Mala Tonka.
Mám sebou tlumočníka Jakuba, ale pán z charterovky mluví tak jednoduchou angličtinou, že mu prakticky všechno rozumím. Vidím na něm, že má o loď strach. Důležité věci mi opakuje i třikrát, chce mít jistotu, že rozumím. Dodává, že ztracené fendry, rozbité hrnečky a škrábance na lodi neřeší.
Mám vypsaná čísla na asi deset sos kamarádů a připravené anglické kartičky s Mayday u vysílačky, vč. základních pojmů co by se mojlo stát.
Původní myšlenka byla zařadit v průběhu plavby nějakou kratší noční plavbu a navštívit pro bezpečnost plavby převážně místa, která znám. Člověk míní, osud mění.
Přijeli jsme později, ale nechceme zůstávat ve Splitu na noc. Lodě jak sardinky a krajinu znám taky hezčí.
Posádka chce vyrazit a já se nebráním, není to tu nic moc. Každému vysvětlím jeho úkol. Otypuju, kdo bude pro začátek na co nejlepší, rozděluju úlohu mooringáře, vazáků, odražečů a hlídek. Plánované komplexní školeníčko ponechávám na pozdější dobu. Pouze rozdám vesty a harnesy a vysvětlím jak to funguje a na noc si je každý povinně navlékne. Projdeme v rychlosti loď, ukážu co kde je, jak se co používá a přidám pár bezpečnostních zásad. Posádku nenápadně držím pod drobnohledem.
Ještě na mole Neptun neplánovaně dostává sirup a víno.
Stmívá se, předpověď udává větřík do 20 kn. Vyrážíme. Před lodí není moc místa, ani na délku lodě. Ale vyplouváme naprosto hladce. Všichni dělají co mají, žádná bota se nekoná. Ale jen díky tomu, že vím, jak marina vypadá jsem schopná se bludištěm vymotat. Krásně plujeme. Po vyplutí na volný prostor, předávám kormidlo Kubíkovi, schopnému kormidelníkovi a mizím do podpalubí pro kapitánskou čapku a rumík. Proběhne obřad k uctění Neptuna. Lidi se baví a fotí.
Lidičky se průběžně střídají za kormidlem. Jsem ráda, když si to každý aspoň trochu vyzkouší.
Pomalu vysvětluju jak se na lodi chovat, co dělat kdyby někdo spadl přes palubu, k čemu slouží které lano,... Na lodi naprostá pohodička. Vytahujeme kousek plachet. Jdu rozsvítit poziční světla, ale přední barevná světýlka ne a ne ukecat. Podívám se na to až zastavíme. Sem tam kolem nás pluje nějaká loď, tak Tonku rozsvítím jak vánoční stromeček, abychom aspoň byli vidět.
Kontroluju že půjčená GPS odpovídá realitě, abychom byli schopní bezpečně proplout mezi černými skalami na Brač. Původně jsem chtěla na západ do Agany, ale když jsme jeli kolem autem vypadala dost nabitá.
Najednou je na palubě trochu rozruch, do moře se proletěla kamarádova čepice. Vracíme se a pročesáváme hladinu, ale marně, než se popereme s plachtama čapka už je ve tmě v nenávratnu.
Kolem desáté v noci jsme v Milně. Podle zprávy kamaráda by tu někde měly být bójky, ty nenacházím. Pilot udává dvě mariny. Obepluju zátoku, vysvětlím posádce co budu dělat a co chci po nich, vyberu marinku Vlasku. Zaparkujeme prakticky k prázdnému molíčku. Veliký rozdíl oproti Splitu. Přichází nám pomoci jakýsi podnapilý námořník z mariny. Ptá se jestli jsme Poláci. Má z nás trochu srandu a my z něj. Kontroluju úvazy po námořníkách. Sem tam něco převážu. Ale nikdy nezapomenu poděkovat posádce a námořníky pochválit, protože vím, že každý se snaží jak umí. A případná jejich neznalost je jen moje chyba.
Ráno při cestě do sprchy mě zastaví pán z místí kanceláře a ptá se jestli skipper ještě spí. Vysvětluju mu, že skipper jsem já. Vytřeští na mě oči. Pak mi vysvětlí jak to u nich chodí, jak mají pracovní dobu a do kdy máme zaplatit. A ještě jednou se pro jistotu zeptá jestli jsem skipper opravdu já. Mám chuť ho praštit. Co se dá dělat, jsem to já. :P
Jdu se povrtat v pozičním světýlku. Žárovička je dobrá, problém je jen v kontaktu. Podaří se tam zapasovat, tak aby už nevypadla a vyplouváme dál, tentokrát na Vis do Komiži. Prohlížím mapy, kde by bylo eventuelně náhradní kotviště kdyby bylo na Visu plno. Do toho se ptám co si posádka zapamatovala ze včerejšího vyprávění o MOB. Lidičky průběžně odpovídají, každý si zapamatoval něco. Nenápadně si hraju s fendrem. :) Ano... fendr letí přes palubu... "MOB". Sedím a sleduju co kdo dělá. Práce za kormidlem u nováčků ještě nemá potřebnou praxi, takže vylovení trvá okolo čtvrt hodiny. Nechávám to ale na nich a jen upozorním, aby řadící páka nedostala moc zabrat. Nechtělo by se mi přistávat na plachtách. A fendr nechce a nechce, a šup, za fendrem letí háček. V hlavě mi proletí co a jak se na lodi děje, kdo by byl schopný ji bezpěčně ovládat, jak fofrem vydat jasné pokyny a jsem připravená pro něj skočit, kdyby se jen o kousíček potopil. Naštěstí ale tenhle háček plave!!! Ufff. Tomáš se tedy nabídne, že pro něj skočí sám. Má ale čas převléknout se. A všechno proběhne naprosto v pohodě. Vylovíme háček i fendr a dáme koupačku. Zatímco vždycky někdo zůstává na palubě. Nejčastěji jsem to já.
Usušíme se a vyplouváme dál, vytahujeme plachty. Lodička se krásně rozletí, zatímco já ladím a hraju si s plachtama, lodička přidává, zvídavá posádka se ptá na všechno možné i záludně nemožné. V klidu pak probíráme chyby při MOB. Jde mi o to, aby si každý sám za sebe uvědomil co udělal špatně. Kamarádka Freya začíná mít stejnou obavu jako já na dřívějších plavbách a totiž, že tam hupnu taky. To ale opravdu dobrovolně nemám v plánu.
Doplouváme na Vis. Lodě víceméně závodí, moc míst tam nezbývá. My se ještě vejdeme. Připravíme fendry, lana a háček a připlouváme zádí. Počítám s proti-větrem, takže i přes dvacet uzlíků přistávám dobře k vedlejší lodi. Vedle nás poslední místo. Posádka vyrazí do města. Já si jdu odpočinout a promyslet kam dál. Zatím nemám plán. Najednou se loď zatřese, cítím docela slušnou ránu. Vyběhnu na palubu. Vedlejší loď odplula a místo ní přistává jiná. Kapitán si ovšem nenadjel a kotvou to napálil do našeho zábradlí. Fendry mají přivázané do kytičky na stěžni. Kapitán vypadá dost nešťastně. Snažím se odrazit jejich loď, ale jejich námořník mi musí pomoct, kotva je napevno propletená zábradlím. Dva už je od sebe odtlačíme, mávnu na kapitána, že dobrý, znova přidá motorem. Lodě se srovnají jak mají. Ukážu jim ať navážou fendry, okamžitě poslechnou. Pomáhám jim. Vypadají na totální zelenáče. Na naší lodi je naštěstí jen nepatrný škrábaneček dole u zábradlí. Usměju se na ně že ok. Kapitán to očividně bere s úlevou. To se stane někdy každýmu.
Část námořníků chce plout a vůbec nestavět, druhá půlka marinovat z ostrova na ostrov. Připravuju je na obojí a pokouším se vyhovět všem. Plavbu zatím všichni snášejí statečně a mě se v hlavě začne rodit plán. Posádka je bezvadná, mohli by to zvládnout. ...Přes den dáme dlouhé volno a pak na noc plavbu na Palagružu a pak dále přes den na Lastovo. Námořníci souhlasí. Až jim je dlouhá chvíle z toho že dlouho nikam neplujeme. Půjčují si minimotorky a vyrážejí na projížďku po ostrově. Zatímco já jdu přes den spát. Počítám s tím, že si plavbu budu muset odřídit i celou sama. Jako pomocníka pro krizové chvíle mám předem přichystané plato Red Bullů.
Po návratu dostávám ohromný kopec zmzliny. :)
Vítr se zvedá 20,30,35,... Jdem se zeptat na vedlejší loď, která právě připlula, kolik fouká na moři. Prý mezi 30-40 kn. Protože předpovědi doposud příliš nevycházely. Spíš foukalo v reálu mnohem míň. Naštěstí se příliš nevyplnil ani déšť.
Naučím námořníky doplnit vodu a ostatní nezbytnosti. Připravíme loď na delší vyplutí.
V šest večer hned jak nám vydají papíry od lodi jdeme na vyplutí. Fouká třicítka. Pomalu povytahujeme loď ze stání. Lodě vlevo i vpravo. Ale všechno jde hladce. Námořníci perfektně shazují lana v daném pořadí, háčkem si pomáháme za špičku lodě co do nás před tím klofla. Na mole nás sleduje zvědavý hlouček lidí. Po odplutí nám zamávali.
Poplujeme nejdřív směr Biševo. Fouká už jen nějakých 25 kn. Vlny jsou ale veliké a rozeběhnuté, do Modré jeskyně by nebylo bezpečné plout. Posádka sice lituje, ale chápe. Nařizuju vesty nebo harnesy.
Proplujeme tedy kolem, ještě v bezpečné vzdálenosti. Vlny běží ke skalám. Vytahujeme kousek plachet. Kolem lodi se ukáže sem tam hřbet delfína. Posádka má oči navrch hlavy. Za Biševem se vlny zvedají a padá notná zásoba kinedrylu. Já zobnu jeden spíš pro sichr, aby to měl kdo odřídit a jsem připravená loď kdykoli v průběhu otočit. Vítr se stáčí a já chci pro jistotu trošku zrefovat. Hlavní plachta jde snadno ven, ale dovnitř se jí nechce. Máme průběžnou otěž. Lano na rolfoku na stěžni prokluzuje. Musím mu pomáhat taháním "za uši" dolů, zatímco kamarádi navíjí na vinšnu. Jeden z námořníků v dobré víře otevře oba stopery otěže. Zařvu na něj ať to okamžitě zavře. Naštěstí je lano na vinšně. Prsty má všechny. Pomalu na sobě pozoruju stejné chování jak to probíhalo na dřívějších plavbách u kapitánů. :)
Zkouším se poradit na telefonu co s neposlušnou plachtou, ale chyba zřejmě není na mé straně. Budeme tedy na plachtu opatrní a ve velkém fičáku jí nebudeme provokovat. Kdybychom šli na bok, nemáme šanci jí stahnout. Uvědomím si, že jsem příliš zamyšlená a na mě napjatě visí všechny pohledy. Nahodím tedy úsměv. Dokud si víme rady, je to přece vpoho. A my si víme vždycky rady. :)
Loď má pěkný náklon, ještě trošičku zrefuju genu. Za Biševem stáčíme na jihovýchod. Už je tma. Vítr se začíná točit. Když chceme přehodit plachty plujeme prakticky zpátky. Vítr navíc opadává, zapínám tedy motor a nabírám kurz Palagruža s malinkým nadjezdem teritoriálních vod. Jak se loď zklidnila lidi postupně začínají odpadat do podpalubí. Něco pojíme a do vody letí vidlička. Pouštím si CD Mecano - Figlio Dela Luna. Na tuhle noční plavbu se tahle píseň o luně skvěle hodí. :)
Je jedenáct, na palubě drží Jakub s Pavlem, dva perfektní námořníci. Je vidět do tmy hodně daleko. Daleko na obzoru nás doprovázejí trajekty. Jinak na moři nikdo není. Domluvím se s klukama, jsou naprosto spolehliví a mají mojí důvěru. Mají pokyn být na palubě minimálně ve dvou, mít harnes a hlásit všechny lodě. Jdu se na hodinku natáhnout. Budíka si nařizuji po půlhodině. Jednou se někdo opřel o řadící páku. Ztišení motoru mě probudilo. Celkem jsem byla palubu kontrolovat během hodiny třikrát. Všechno naprosto v pořádku. Naliju do sebe kamaráda Red bulla a pošlu kluky spát. Sama si vezmu kšandy. V dáááálce už vidím světlýlko majáku. Na Palagružu už nemáme mapu, musím věřit GPS a svému úsudku. Počítám za jak dlouho bychom tam mohli být, ráda bych se tam dostala kolem sedmé ráno. Za tmy ne, protože mám načteno, že by to tam nemuselo být bezpečné. A zbytečně později taky ne, aby si posádka mohla co nejdříve odpočinout. Východ sluníčka nad majákem se nekoná, je zataženo a poprchává. Vytahuju stříšku a prakticky celou noc jsem na palubě sama. Byť námořníci chtějí pomáhat a budit, nepovažuji to za nutné. Nechávám autopilota a kontroluji obzor. Liju do sebe další drogy pro udržení pozornosti. A když cítím únavu jdu převázat lana, nebo něco poupravit na lodi. V půl osmé ráno obeplouvám z jihozápadu Palagružu. Tenhle maják to je prostě osobnost. Na ohromné skále. Nic nádhernéjšího neznám. Posupně vylézá pár nazelenalých námořníků. Obeplouvám do jižní zátoky, o které vím, že se v ní dá kotvit. Pečlivě kontroluju hloubku. Nevím bez mapy kam až můžeme. Slepě důvěřovat GPS se mi nechce. Na fotkách z Palagruži vídám lodě zakotvené poměrně daleko od břehu. Vyberu tedy místo a spouštím kotvu, sice opatrně, ale přeci jen při čtyřicátém metru řetězu, vyskočí řetěz z vrátku a kotva dopadne samospádem. O nic moc nejde, řetěz je na konci navázaný, to jsem kontrolovala ještě před vyplutím. Probudilo to ovšem i největší spáče z příďové kajuty. Dostávám malinko vynadáno, že jsem je nevzbudila. :) No, aspoň mi to pomůžou nahodit. Protáhnu okem řetězu lano a nadzvedávám, aby Jakub nepřišel o prsty zatímco nahazuje řetěz zpátky. Pak si o zátoku na východ všimnu oné jediné kotevní bójky. Pomalu tedy zase řetěz navinu, zatímco Jakuba pošlu za kormidlo. Už ví co má s lodí dělat. Dojedu k bójce, zatímco stále kontroluju hloubku. Vysvětlím manévr a bójku na první pokus navážeme. Hloubka je v místě bójky na 10-13 metrech. Vedle nás jsou další tři, jen si nejsem jistá jestli to jsou bóje pro rybářské čluny nebo bóje s rybářskýma sítěma. Jsou to malé bílé balonky v síťkách. Nalevo od lodě ale plavou kanystry, u těch není pochyb, že ke kotvení neslouží.
Příboj je poměrně rozumný, vysvětlím jak se chovat ke člunu a propustím posádku na břeh. Na palubě zůstává hlídka a já jdu po dlouhé noci na chvilku zalehnout. Dopoledne mě budí hlídka, že se okolo nás motá italská loď. Všichni už jsou na palubě, byť komplet mokří a popisují jejich veselé nasedání na člun ve vlnách. Vykoupali se všichni včetně jednoho foťáku.
Majáčnici předali dvoje Svijany a po cestě se prý kochali velkým množstvím kuřat racků za hlasitého dohledu jejich maminek.
Opouštím bójku, aby mohla druhá loď v klidu zakotvit.
Proplouváme mezi Velkou a Malou Palagružou směr Lastovo.
Kormidelníci už jsou zase čilí a fit a já můžu užívat chvilky volna. Vlny jsou pořád ještě pěkné. Nebe zatažené, fičí vítr. Jsem natažená na člunu a užívám si moře. Se zlátnoucím nebem doplouváme na Lastovo, do malé překrásné kryté zátoky s jedinou hospůdkou. Přistání perfektní. Vedle na lodi probíhá svatba. Na foukací harmoniky jede dokolečka svatební pochod. Oddávající stojí před kormidlem, snoubenci před schůdky. Ze břehu se točí a fotí, je tu veliký průvod.
Vedle nás připlouvá ooohromná černá loď. Divím, se že na tuhle zátoku má vůbec ponor. Mega fendry velké jako postel má jen na zádi a přesto jí to k odražení naší lodě stačí. Chtějí nacouvat vedle nás. Pomáháme co můžem. Ale nakonec usoudí, že na ní jsou krátké mooringy. Dopluje doprostřed zátoky a shodí dvě kotvy.
Pohodička, nádherná krajina, super atmosféra.
Palagruža pokořena, to se musí zapít. :) Tedy já limčou, ale co... Dáme palačinky. V noci si jdem zablbout do přilehlé přírody, proběhnout po kopcích, přebytek energie po příjemně stráveném dni a půl. Chvíli ze srandy válčíme, pak se všichni naházíme do vody, a blbnem a blbnem, na loď pak mokří "zkratkou" do krpálu krz hromadu kamení, trní a klád. Hledáme Jakubovu botu a pomáháme mu na přiulomenou nohu. Hrajem pantomimu a zatímco Kubík předvádí zapíchnutí svého spolunocležníka vyprovokuje nás to k další sranda bitce. Lehnout si jdem totálně mrtví. :)
Další den slibuju námořníkům trénink za kormidlem, na který se moc těší. Učím uzly a manévry, přidávám různé vychytávky, mají možnost se na cokoli zeptat. Někteří chtějí vyzkoušet i boční přistání na molo. Ale po prvním pokusu usuzuju, že posádka k odvážnějším manévrům ještě není připravena. Ponechávám tedy trénink na volném prostoru a opět upozorňuju na vlídné zacházení k řazení. Do vody házím fendr a nechávám posádku vyblbnout. Průběžně stočíme ven ze zátoky na moře, za útesy dáme koupání. Vlny jsou pěkné a do vody jdou jen ti odvážnějí, zatímco se neprozřetelně ptají na žraloky. Snažím se aby 3,5 metrový znělo jako 3,5 centimetrový. Plujeme na Korčulu. Tam jsem taky nikdy nebyla, ale podle pilota vypadá ok. Plachtíme a jednu chvilku závodíme s vedlejší Bavarií. Po vyladění plachet jsme schopni dostat se na přibližně stejnou rychlost. Hrajeme karetní strašidelné příběhy "Černé historky", kluci předávají kormidlo, loď si zatancuje a v kokpitu letí na zem skleněná konvička, uklízíme střepy. Kousek dál si hrají delfíni a míjí nás menší rychlo-Jadrolinka.
Stáčíme do západního "klepýtka" Korčuly. Kontroluju Jadrolinky, které zde mají dráhu a koukám do pilota na hloubky v zátoce. Parádní molíčko. Pán na břehu se optá jestli chceme i elektřinu a naviguje nás do stání. Přistání opět v pohodě. Vedle nás spousta lodí a moc volných míst nezbývá. Vyrážíme do rybí restaurace. Najdu tam brambory se špenátem a nějaký místní dortík, ryby nechám ráda ostatním. Zaplatíme z lodního fondu. Poté se rozdělíme a část nás vyráží na průzkum místní jeskyně s archeologickým nalezištěm. Dojdeme tam za černočerné tmy, nachodíme místo dvou asi jedenáct kilometrů. Je to nááádherná procházka. Postupně uťapaná část odpadá. Do jeskyně docházíme tři. Zjevně tam ve dne vybírají vstupné. Teď je tam zamčená mříž. Protáhnem se při zemi dovnitř a opatrně, abychom nic nepoškodili pohybujíc se po zjevných pěšinách pro turisty si jeskyni prohlédnem. Píšou tu cosi o muzeu nálezů, tak tam se zítra musíme podívat! Hodně pozdě v noci dorážíme na loď. Kamarádi odpadají. Ještě si v kokpitu rozsvítím červenou svíčku a rozjímám. Přichází kočka tulačka, hodím jí kus sýra. Zjevně jí přišel vhod.
Hned ráno vyrazíme do muzea, je to kousek, nálezy všechny přístupné, nikdo nás nehlídá, kasička dobrovolná a dokonce otevřená! Je super, že si tu lidi věří a nikdo nekrade. Vysypeme všechny drobné co máme. Pak skočíme na zmrzku a plujeme dál. Okolo nás je dost místa, tak nechám kamaráda odplout od mola, přičemž sama nainstruuju posádku, co kdo kdy a dávám povely ke shození lan. Kontroluju vítr a předem kormidelníkovi popíšu co bude loď dělat. Naprostá pohoda.
Během plavby dáme koupání, uvážeme na záď matračku a lano, kamarádi se nechají tahat za lodí.
Zastavím, jednomu námořníkovi dávám náplast na malou stopu po ráhnu, zatímco druhý se rozhodne povozit ostatní sám. Než se naděju rychle plujeme. Za lodí se ozve "Stooop!". Kormidelník přibrzdí na polovinu otáček. Skočím po páce a zastavím loď. Samozvaný kormidelník je odejit od kormidla. Naštěstí je všechno v pořádku a veselá mysl u posádky zůstává. Aspoň pro příště vím.
Jako další zastávku mám v plánu Svatého Klementa - Palmižanu. Dávám na výběr kotvení na divoko nebo marinu. Mě je to jedno. Vodu mám, nabité baterie taky. Ostrůvek je to prostě kouzelný. Posádka hlasuje půl na půl. Rozhodnu pro marinu. Nebe zlátne, slunce zapadá. Na mole navigují dva mariňáci. Jeden "couvej", druhej "už brzdi", říkám si, tak se kluci dohodněte. Udělala jsem klasickou chybu, že jsem je poslechla. Skončila jsem o dvě stání vedle, než jsem chtěla. Ono to nevadí, ale pro příště už vím koho neposlouchat. Zvedá se vítr. Došla jsem překontrolovat úvazy a dotáhla mooring.
Část posádky se jde za kopec na pláž vykoupat a užít svobody na břehu. Já zasednu k mapám, doplním jako každý den lodní deník, popřemýšlím o dalším plánu. Zjišťuju, že ze stolu se napůl uvolnila jedna deska. Očividně už šrouby byly lepené. Přišroubovat napevno nepůjde, uklízím jí do batysty. Třeba někde potkáme větší šroubky. Posádka vymýšlí nápady jak ji fingovaně narafičit zpět, ale to nemám v plánu. I za cenu, že ji zaplatíme.
V noci se s Tomášem, Jakubem a Pavlem projdeme po skalách. Sedíme na útesu a závodíme v házení kamínků do vody. Plánujeme další expedice. Z plavby jsou nadšení. Na vodě spolu rozhodně nejsme naposled. Asi po hodině jdeme zpátky, na skalách objevujeme racčí hnízdo se dvěma strakatými vajíčky, z nichž jedno se právě klube. Kouká z něj zobáček a típe. Hnízdo vyfotíme a opatrně je obejdeme. Spát se nám ale ještě nechce. Tak Jakub, Pavlík a já pokračujeme na druhou část ostrova. Blbneme a kecáme do sedmi do rána. Rozednilo se. Pak najdeme hřiště s rychlo kolotočem co má volant uprostřed. Jezdíme dokud nám není všem špatně. Pak jdem konečně zalehnout na loď. Spím asi dvě hoďky, když se na lodi strhne změť nadávek kdo že neumyl nádobí. Přesunu se dospat na palubu, ale spánek mi posádkou není přán. Jdu se projít a pak vzbudit kluky na snídani, přičemž objevím zajímavý sešit. Že by deník? Majitel jej ale urputně ve srandě brání, což zaujme celou loď. Po asi hodině bitvy a několika rozmačkaných žebrech konečně vítězíme a deník je zabaven. Provokativně juknem, jedná se o krásné vyprávění z plavby. Nechávám ale na majiteli, aby deník mohl znovu zabavit. Nakonec si ho ale stejně mám možnost v klidu, byť pod dohledem přečíst. :)
Ráno si pak zablbneme v moři. Sluníčko peče. Sbíráme mušličky. Divím, že se nikdo neutopil. Chvíli topím já je, pak oni mě, pak oni mezi sebou,... Odpoledne se jdeme podívat na vajíčka znovu, v hnízdě už sedí malé kropenaté racčátko, zvědavě si nás prohlíží a pípá. Znovu si jej nafotíme a opouštíme hnízdo, aby se mohla vrátit maminka. Po cestě míjíme spousty ještěrek.
Papíry nám vydají nejdřív ve čtyři. Je pátek. Máme na výběr buď už se uklidit do Splitu, nebo ještě navštívit Aganu a odkotvit tak ve dvě ráno. Zavoláme charterovce. Říkají, že na druhý den na ráno se chystá pěkná čína a že přistání nebude bezpečné. Má foukat 50 kn. Rozhoduju tedy odplout hned. Posádka už sama doplňuje vodu, zapíná budíky a připravuje loď na odplutí. Už nemusím vůbec nic říkat. Nechám vyplout dalšího námořníka, zatímco hlídám kormidlo a okolí. Je to bezpečné. Chceme být v charterovce co nejdřív, tak mastíme co to jde. Freya dopéká výtečné bramboráky s kukuřicí v pikantní omáčce. Kolem nás poměrně prázdno. Jen dvě plachetky s námi míří do přístavu. Jdu do podpalubí ještě jednou kouknout do map a prohlídnout kde přesně je benzínka. Shora se ozve poznámka jestli radši nechci být na palubě. Jdu se podívat co se děje. Za námi 30 metrů dvě plachetnice, před náma asi 10 metrů si to pomalu šněruje rybář s vlascem, ještě před ním na nás míří jachta, která by nám měla dát přednost, ale zjevně to nemá v úmyslu, z předoboku za ostrovem plachetnice, ze zadoboku za druhým ostrovem to točí Jadrolinka. Hupnu ke kormidlu a stočím loď směrem ke břehu, visíc očima na hloubkoměru. Vyhneme se nejaktuálnějším plavidlům a zejména inteligentnímu rybářovi. Pak si ohlídám vzdálenější plavidla, do podpalubí už nejdu, 808 si nechám přinést.
Mezi Bračem a Šoltou je hladina jak zrcadlo, lodě zmizely, zapadající sluníčko se odráží od oranžové hladiny. Do toho najednou vyskočí delfíní baletka a zatancuje na čumáku, na to vyskočí dva delfíni křížem přes sebe. Kolem nás je celé hejno. Krouží blízko lodi. Pavel se neudrží a jde si s nimi zaplavat. Fotíme, super atmosféra. Čistá romantika. Po půl hodině, holt musíme dál. Delfíny necháváme za sebou. Za ostrovy se začíná moře zvedat, vítr leze nad 25 kn... Na paměti hlášených 50. Vítr se neúprosně zvedá, stejně jako vlny. Posádka vytrvale provokuje k vytažení plachet. Jsme hoďku od přístavu. Je tma. Míjí nás Jadrolinky. Hlavní plachtě, která nejde refovat nevěřím, nechávám motor. Vlny hází lodí a do moře letí hrníček, zatímco ouško zůstává Tomášovi v ruce. Jestli střepy znamenají štěstí pak musíme být ohromně šťastní. :) Pomalu začínám psát seznam co budu pánovi v charterovce diktovat. Letíme do Splitu. S námi tam míří Jadrolinka a zřejmě plachetky z nějaké regaty. Tahají je motoráčky. Všechny loďky stejné, je jich snad 50. Pustím Jadrolinku. Je třičtvrtě na devět, tma, vidím fialově svítící benzinku. Před náma tankují dva parníčky a jedna jachta. Kroužíme pomalu kolem. Naštestí nás vezmou ještě něco po deváté. Měli by už zavírat. Molo je u břehu, nejde tam dokroužit, zacouvám tam. Perfektní spolupráce námořníků, vyvázáno, dotankováno, zaplaceno. Pak proběhne malé nedorozumění a špička je odvázána, docela fouká, odlamuju příď a rychle odvazujeme záď. Split je bludiště, přistání nebylo jednoduché, ale ničeho jsme se nedotkli, námořníci přesně plnili pokyny. Je pozdě, na mole už nás nikdo nečeká. Tomáš vyskočí a naváže nás. Teprve pak nás zaregistrovali. Odškrtli si "Mala tonka je tu". Přes noc balím, mám toho nejvíc, zatímco ostatní se jdou ještě projít do města. Šroubuju zpátky desku stolu, poklízím lana a dávám loď do původního stavu. Ještě naposled se zasním nad mapama. Kluci se jdou kouknout za mnou a nechají si vysvětlit značky na mapě. Možná přibude nějaký časem ten nový kapitán. ;)
Ráno vstávám v šest a doklízím zbytky. Spící členy posádky budím v sedm. Před osmou opouštíme loď. Oplachovat jí nemusím, protože lije jak - ne z konve, ale z bazénu. Než dojdu ke kanceláři, jsem mokrá na kost. Silně se zvedá vítr a přichází ono hlášené počasí. Předání je velice rychlé. Pán má velkou důvěru. Jde s námi na loď a jen chce nadiktovat škody... Jmenujeme s Kubíkem vidličku, konvičku, hrníček, sáček od harnesu (který jsme na závěr prostě nenašli), škrábaneček na hliníku u zábradlí, nic moc držící stůl a přidávám info o prokluzujícím laně na rolfoku. Pán koukne na škrábaneček, který není skoro vidět, mávne rukou a ptá se co dál... Říkám nic, to je všechno. Opravdu všechno? Očividně z něj spadne balvan. A co nádž, doplněná? Ano. Opravdu nafta plná? Ano. Pak už se jen ptá kdo mě naučil tak dobře řídit. Zjevně nevěřil tomu, že svojí loď ještě uvidí. Svedla jsem to na všechny co můžou za to, že jsem na moři a oddechla si, že nemusíme platit půl kuchyně. Posádka co čekala v tom lijáku v autě si taky oddechla. Společnost Aba Vela mohu rozhodně doporučit! Perfektní přístup.
Pak už se vydáváme dom. A já vím, že mi lodě budou moc chybět. Už nemám dovolenou. Hned v neděli po návratu jsme se tedy vydali ještě aspoň na koníky. :)
Na závěr jako poučení pro nové prvokapitány bych viděla hlavně nenechat si "dobře radit" posádkou, ani těma troubama na mole, respektovat moře a nenechat se nikdy ukecat posádkou k tomu co nechci. Byť má člověk sám tikání to udělat, ale instinkt velí, že to není dobře.
Co se týká lékárničky, myslela jsem a doufala, že nebude použito víc než kinedryl. Ale ve finále se použilo i živ. uhlí, panthenol na spálení sluníčkem, hojící mast na škrábance (název už nevím), desinfekce a obvazy na okopané nohy, náplasti na puchýře z bot, kapky do očí po slané vodě a sluníčku, jednou i zyrtec na alergii, černá mast a sterilní jehla na ježka, a uživila by se i mast na namožené svaly, ale tu už jsem fakt neměla.
Námořníci to se mnou přežili a jako poděkování jsem věnovala každému mořskou voodoo panenku pro štěstí.
Omlouvám se za delší slohovku, ale první kpt plavba je jen jedna. A rozhodně máme na co vzpomínat. :)
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » pon kvě 17, 2010 7:21 pm

Gratulace k úspěšné kapitánské prvoplavbě! A pěkný čtení taky...
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » pon kvě 17, 2010 7:35 pm

luno děkuji za krásný popis, gratuluji a přeji brzké shledání s loděmi.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9350
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pon kvě 17, 2010 7:39 pm

Moooc pěkné :clap:
Díky :good:

Máš pravdu, první je jen jedna a zůstane navždy v paměti.
Uživatelský avatar
Papito
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 263
Registrován: čtv lis 15, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: chebsko

Příspěvekod Papito » pon kvě 17, 2010 9:24 pm

Živé, poutavé, dynamické a velmi uvěřitelné vyprávění. Jsem si jist, že takto rozumně vedená plavba musela nejméně u poloviny posádky vzbudit trvalý zájem o mořeplavbu. Znám několik tzv. kapitánů, kteří by mohli jenom závidět. Odhaduji, že Ti bude Jadranská zátoka brzy malá.
Uživatelský avatar
kyknos
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 67
Registrován: stř zář 02, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod kyknos » pon kvě 17, 2010 10:49 pm

Nádherná, bohužel ale zatraceně krátká plavba. Týden na moři je jako tři dni na souši. Lenka je skvělá kapitánka. Palagruža je kouzelná. Své vyprávění přidám později. Viking Olafson.

(tvoje přání o úpravu příspěvku vyslyšeno ;) S )
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pon kvě 17, 2010 11:57 pm

Papito píše: Znám několik tzv. kapitánů, kteří by mohli jenom závidět. Odhaduji, že Ti bude Jadranská zátoka brzy malá.

Luna je bezpochyby skvělá kapitánka a vůbec mě nepřekvapí, až jí potkám někde během Velikonoc mezi Sicílií, Afrikou anebo úplně jinde.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » úte kvě 18, 2010 12:24 am

a tebe, vikingu Velký Olafsone, také zdravím, doufám, že se někdy uvidíme
Uživatelský avatar
pavelm
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 2
Registrován: pát kvě 21, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod pavelm » ned kvě 23, 2010 10:23 pm

Potvrzuju, byla to skvela plavba. Skoda ze nemohla byt plavba delsi (a cesta kratsi :-). Se siLenkou bych jel treba na konec sveta (jen nevim jestli by me nestrcila pres okraj :-).

Povidani je na konci blogu na <a>http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~pavel/picture/horses/blog.html</a>. Casem snad pribydou fotky, a az se dostanu k rozumnemu web browseru, pokusim se dat sem text inline...
Uživatelský avatar
Luna
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: čtv čer 18, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Luna » čtv říj 28, 2010 12:28 pm

Naše plavba z minulého týdne byla tentokrát o něco pestřejší, než obvykle.
Petr s Tomášem byli na moři jednou, Honza ještě nikdy a Jakub má svojí kapitánskou premiéru. Naštěstí všichni jsou stateční dobrodruzi s veselou myslí. Pro mě to bude osmá plavba a jsem jmenována prvním důstojníkem. :)
Obstarávám lodní nákup, v letu balím a vyjíždíme autem z Prahy v pátek večer klasicky s lehkým zpožděním. V Brně nabíráme pátého člena posádky.
Těsně před hranicemi ovšem auto přestává svítit. Přetrhl se klíňák. Na pumpě nový nemají, tak zkoušíme všechny možné náhražky. Nic nefunguje, ani silonky slečny z veřejného domu, kam kluci v poslední naději zaskočili. Voláme pojišťovnu, technik přijede ráno. Po půlnoci usínám a probouzím se už po odtahu kdesi u servisu. Čekáme do devíti než otevřou. Správný klíňák ovšem nemají, kupujeme tedy alespoň jiný. Na něm se šineme k dalšímu servisu, kde koupíme správný. V sobotu odpoledne konečně pokračujeme dál. Jenže to není všechno co si na nás autíčko připravilo. Na rakouské dálnici najednou škytne a je definitivní konec. Znovu voláme sos a čekáme několik hodin, než nás odtáhnou do nejbližšího města. Ptáme se jestli je pojišťovna schopna zajistit náhradní vůz. Je, ale pouze o 30 kilometrů dál. V sobotu v noci tedy Honza s Tomášem sedají na vlak a o půlnoci se naštěstí vrací s jiným luxusním černým supervozem a ujištěním, že jej můžeme za tučný příplatek vrátit druhý den v Chorvatsku.
V neděli v pět ráno ráno jsme kooonečně v Trogiru na lodi. Lodní technik z Ecosu ovšem v neděli nepracuje, takže si Jakub žádá jiného... Naši loď Ivanu nezná, takže přebírka je velice rychlá. Loď vydává slečna z kanceláře, nechce ani průkaz, ani podpis, peníze za tranzitlog jí musíme nutit. Karty jim nefungují, takže kauci neplatíme. Mám za sebou několik hodin za volantem po dvou dnech nevyspání, takže formalit už se neúčastním, jsem ráda, že se probudím aspoň na odpolední odplutí.
Jakubova premiéra při vyplutí z mariny. Po chvilce manévrů jsme konečně na moři a malebný ostrůvek Čiovo necháváme za námi. Kapitán odlije Neptunovi trošku rumu, pak ještě trošku, až si říkám jestli toho Neptuna nerozmazlíme. Fouká příjemných 20 kn, i když směr spíše odhaduju, nemáme střelku. Vytahujeme plachty a krásně si plachtíme a křižujeme s velkým nadjezdem na Vis do Komiži, moře se zvedá na 3-4 a okolo nás se setměním začínají lítat blesky. Šedé mraky nízko vedle nás se rozsvěcují jak žárovky s ohnivými chapadly. Bouřka se táhne od Čiova přes Korčulu až nad Vis. O půlnoci se konečně dostáváme do Komiži. Přebírám kormidlo a snažím se domžourat kde že je v těch mnoha světlech molo. Popoháním kapitána k navázání fendrů a kroužím u mola. :) Místo je akorát těsně u parníčku, no co, maximálně nás vyhoděj. Snad tam je ještě pro nás mooring. Jdu na přistání. Zacouvám, vyvážem, vše ok. Máme za sebou prvních 50 nm.
V pondělí jdem na obhlídku města. Od Ecosu bychom měli mít zdarma oběd, ale restaurace z prospektu je zavřená. V říjnu už asi nefunguje. Tak se rovnou vydáme dál... Motorujeme k Modré jeskyni na Biševo. Mrkám na kapitána MOB, ale posádku fendr přes palubu příliš nevzrušuje. Skoro všichni už to zažili. Vylovíme a plujeme dál. U jeskyně je stejně jako na minulé plavbě příboj, tak se tam zase nepodíváme.
Chvilku si jen tak plachtíme a přemýšlíme co s volným dnem. Jsou dvě hodiny odpoledne, slunečno až z toho bolí oči. Koketujeme s myšlenkou Palagruži, vítr 20 kn jde ale přesně od ní. Navrhuji otočit na nádherný ostrůvek Žirje u Šibeniku, posádka chce na Palagružu. Já vlastně taky, takže stáčím na ní. Mezinárodní vody tentokrát jaksi neřešíme. Stmívá se, vítr klesá na 11 kn, průběžně se ale stáčí z E na W a zpět, mírné varování. Nejmenovaný kormidelník plachtí úsměvnou "zmiji". Na bočák se loď krásně rozjíždí a z podpalubí se stávají přesýpací hodiny a hned zase flatrujeme. Ale všichni si plavbu moc užíváme. Míli a půl před utesem musím skoro přemlouvat posádku, že už je opravdu čas na motor. Hodinu před půlnocí jsme na Palagruže. Pomalinku proplouváme zátoky a hledáme kotevní bóji. Lodní GPS, jediná kterou máme, není příliš přesná, takže se o zátoku seknu, ale zaznamenám omyl a pomalinku obezřetně se vracíme. Stojím na přídi a pročesávám baterkou hladinu. Nacházíme bóji a vyvazujeme. Dávám pro jistotu dvě lana, čert ví co se na nás chystá. A otiskuju do paměti únikový kurz 170 stupňů. Pár metříků na západ je skalka vyčuhující z vody, na severu se rozprostírá skalisko Palagruži a na východě jsou kousek od nás rybářské bójky. A ejhle, kotevní světlo nesvítí. Jakub chce rozsvítit na noc komplet pozičky. Ale nevím co by na to řekla baterie. Přemlouvám ho, ať nechá pouze motorové světlo.
Máme za sebou 40 mil. Chvíli ještě sedíme na palubě, o půl jedné jdu odpadnout do podpalubí. Jakub s Tomem zůstavají spát pod hvězdami a těší se na svítání nad majákem.
Motorové světlo má menší úhlový sektor a po nějaké době se k nám ze tmy opravdu blíží loď, na kterou Jakub signalizuje baterkou. Loď odpluje.
Spím dvě hodiny, když mě vzbudí silný poryv. A je to tady.
Jen vykouknu ze schůdků, že se nemýlím. Vítr se zvedá. Fouká od jihu 20-25 kn, v prudkých poryvech 30. Kluci na palubě si drží deky a spacáky a hledí do tmy. Sběhnu do podpalubí, přes flísové pyžamo naházím všechny vrstvy co mi padnou pod ruku. Noc bude dlouhá. Z kajut začínají vykukovat zvědavé hlavy. "O nic nejde. Trochu nám přifouklo, no. :) ". Za letu na sebe hodím harnes a vestu a čapnu harnesy i pro ostatní. Nastartuju pohotovostně motor. Honza vezme baterku a jde mi ochotně svítit zatímco se plazím na příď skouknout co na to bójka. Lana jsou efektně zauzlovaná kolem ní a vzájemně do sebe propletená. V hlavě mi šrotuje - pokusit se je vytáhnout, odvázat nahoře, nebo odříznout...? Nenamotáme lana? Budeme je ještě akutně potřebovat? Kolik toho kotevní bóje může vydržet? Pokud odvážeme už nebudeme moci zpět a znamená to do rána plout. Máme hloubku 9 metrů, viditelnost nula, žádný signál, ani na vysílačce. I když je situace hektická rozlívá se ve mě zvlášní klid a jistota v tom co děláme. Možná je to ale jen únavou. Jen se snažím vzpomenout si na všechny rady a poučky co jsem kdy kde zachytila. Pokud vítr zesílí bójku opustíme. V mžiku leze na 30, v poryvech nad 35 uzlů. Tak, jdeme na to. Při prvním laně s mírným neklidem zjišťuji, že lano jde silou stáhnout do lodi pouze když míříme zádí na výčnělek z moře. Jinak se drží zuby nehty. U druhého lana to bude stejné. To není dobré, ale pořád je to to nejlepší co můžeme udělat. Na Jakuba u kormidla skrz vichr řvu co chci udělat. V případě padnutí lana do vody budeme muset splout a hodit myšku mezi bóje a lana. Vítr se stáčí snad co 10 vteřin chvíli ke skalám a hned zas k výčnělku co máme kousíček za lodí. Je půl třetí ráno, když klečím u lana a zatímco loď tančí zádí na blízkou skálu definitivně vytahuji druhé zkroucené lano, i přes jeho odpor stahuji co to jde a řvu na Jakuba "ještě vydrrrž, ještě vydrrrrž" zatímco jemu se asi 5 metrů za zády blíží onen útes. Lano je definitivně v lodi: "A teeď plneeej koteeel !!!". Nevím kolik tam nakulí otáček, ale pomalu se drápeme proti zvedajícímu se vichru. Nastavíme 2000 otáček. Loď se zařezává do vln. Fouká 40 v poryvech víc a vítr sílí. Začíná slejvák. Loď co nás před dvěma hodinami překvapila u bójky tady ještě krouží a okamžitě se vydává na naše místo. Pomáhej jim Bůh.
Valíme západní míň skalnatou stranou do tmy, GPS není spolehlivá, takže si celkem dost nadjíždíme. Maják spíše tušíme, než vidíme. Vodní smršť lítá vzduchem. Do toho začíná pískat čidlo hloubkoměru poplach nulové hloubky. Asi zpěněnou hladinou. Vypínáme ho, ale za pár vteřin píská znovu... a znovu... GPSka žádné mělčiny nevykazuje. Nedomyšlené je, že poplach se zobrazuje místo digitálního kompasu. Na magnetický přitom krz drápance, tmu a pohyb lodi není vidět. Zapínáme autopilota, udrží kurz lépe, než my. Vážeme ho provázkem jak nám doporučili v marině, protože sám nedrží. Posádka na našich tvářích zkoumá jestli může odpadnout z deště do podpalubí. Přeju jim dobrou noc. :) Tomáš nám ještě i přes tu čínu ochotně uvařil čaj a odpadnul také zalehnout. Tome dodatečně děkuju. :) Na palubě zůstávám já s kapitánem. Začíná nás štípat do očí krupobití, svištící proti nám. Loď se propadá do tmavých hlubin. Poziční světla svítící pod hladinu do nitra černého moře vypadají strašidelně. Hned nato se loď drápe po vlně, aby s prásknutím dopadla zpět na vodu. Přemýšlím o klouzání z vln dolů "naštorc", ale z útrob lodě by se stala míchačka. Vlny na to nejsou dost dlouhé. Přemýšlím jak můžou být vysoké. Dva chlapi na sobě by se v nich ztratili jako nic. Odhaduju je na 5ti metrové. Hned za ostrovem se vítr stáčí přes západ od severu. Takže tady máme neveru.... Usrkávám čaj a přijde mi nějaký divný. Kuba na mě hodí pohled jako, že si myslí to samý. Slaný. Že by mi tam tak našplíchaly vlny? Neřeším to... I minerály se hodí. Teprve mnohem později zjišťuji, že nám natekla mořská voda do nádrže. Teplý iontový nápoj do sebe kopnu. Noc bude velmi dlouhá. Nabíráme směr Lastovo a já se modlím ať to do té doby aspoň trošku opadne vítr a já budu moct přistát a ne plout až někam na Zadar. Jsem promočená skrz, je zima, vítr se zvedl na 45 v nárazech 50 kn. Loď lítá nahoru a dolů, člun na palubě mizí pod vodou a loď se po stěžeň zařezává do vln. Honzík má z příďové kajuty ponorku. Vylezl jen aby nám oznámil, že si stav beztíže užívá. :D Je to strašidelně krásný pohled do černých ozářených vln. Nebýt neskutečné únavy a co pět vteřin pískajícího alarmu, byla by to báječná čarokrásná noc. Jen se modlíme ať vydrží nafta a já čekám, jaká první komplikace se přižene... Zatím všechno až neskutečně hladce vychází. Balím se do deky. Trochu chrání před větrem a slejvákem. Jsme s Jakubem na harnesech na lavicích. A jen mžouráme do deště a krupek do tmy a vln. Kontroluju tu a tam v lodi GPS, ale žádné útesy ani jiná záludnost se zde nenachází. Noc je dlooouhá... Monotóní..... 3,4,5,6 ..hodina. A já mám před očima slogan kohosi z fóra "Vítr, vlny, to jsi chtěl, ne?" A říkám si jo, ale ne tak dlouho, už stačilo. :mad: Pomalinku očekávám svítání, ale do sedmi do rána je to ještě dloouhá doba. Ve vodě se tu a tam objevuje kmen a my musíme přenastavovat pilota. Dostavuje se již velké vyčerpání a já již jen tuším, že začíná svítat... U kormidla stojí pes a ptá se mě jak se vážou uzly, že to zapoměl. Najednou do mě někdo dlouhá jesli ještě žiju... Kuba je celý promočený, ošlehaný větrem ve zlatém sluníčku. Začíná mírně zařezávat nechávám ho chvilku odpočinout, po palubě leze brouček podobný svince zalívaný vlnami a já přemýšlím jestli mu mám pomoci na sucho nebo do vody. Sotva vzbudím Kubíka je najednou hladina plná černých ošklivých brouků. ...A znovu do mě někdo dloube a já mu říkám, že si ten los chci koupit. Do podvědomí mi pípá poplach hloubkoměru a já si říkám príma, signál z maríny, už budeme přistávat..... Realita mi splývá s halucinacemi a mikrospánkem při otupělých smyslech s těžko rozlišitelnou hranicí... otřepu se a mžourám do čerstvě vycházejícího sluníčka a zlátnoucího moře, duhu za hlavou, beru foťák a snažím se tu nádheru zachytit. Deka promočená, ale pořád lepší než nic, trochu izoluje. Kubík zase trochu pochrupkává. Z podpalubí tu a tam vykoukne hlava nás zkontrolovat jestli ještě žijeme. Klády ve vodě houstnou, jedeme trochu slalom. Vítr se klidní na 35-40. Drápeme se rychlostí 1 kn proti vlnám. Znovu dostáváme spršku krup, ve vyfoukaných očích větrem, deštěm a solí pálí ještě víc, než v noci. Klády už nedokážu sledovat. Lastovo na obzoru na dohled. Palagruža ale stále blízko. Krz podmračenou oblohu se snaží prosvítat sluníčko. Loď se jen pomalu dere vpřed, byli bychom na Lastovu až za 30 hodin. Přidávám proto otáčky na 2.500 a modlíme se, aby ta nafta nedošla v nejblbějším okamžiku. Mapuju si jak a kam pojedeme pokud budeme muset pokračovat na plachtách. Loď výrazně zrychlí a před třetí odpoledne jsme konečně na Lastovu ve Skrivene Luce, nebo-li "Krytém přístavu". Pomalu se probírá posádka, budeme přistávat. Trochu fičí i tam, chtěla bych přistát bokem, ale už nás tam čeká pán, tak holt zádí. Jen ať ta nafta nedojde teď. Budík ukazuje stále plnou. Naštěstí i tohle vyšlo v pohodě. Přivážeme příď na dva mooringy. Máme za sebou 40 nm. Sloupávám ze sebe mokré svršky a teprve teď cítím jak mě všechno bolí. Pro oči už nevidím a okamžitě v kajutě usínám. Ještě registruju, že mě posádka zavalila svými suchými dekami a odcházejí vstříc hospůdce. V duchu jim děkuju, na víc nemám sílu. Probouzím se uprostřed tmy, přemýšlím co budu do rána dělat. Chci se projít, potichu vylezu, ale zjišťuju že na lodi ještě nikdo není a je teprve sedm hodin večer. Jdu se za klukama podívat do hospody. Jsme tam sami a jen hostinský s přáteli mažou u vedlejšího stolku karty. Kluci už mají upito a jsou v dobré náladě, jdou se na noc projít po ostrově. Proplachujeme slanou nádrž. V noci se trochu budím zimou.
Ve středu ráno konečně věším mokré věci. Vyplouváme těsně odpoledne. Na volném moři vymýšlíme kam dál. Co Mljet na východě? Tak fajn, fouká nám zaďák, tak vyzkoušíme našeho prvního motýla. Úspěšně. :) Ráhno nalevo, kůli přednosti. :D Řízení je srandovní. Obeplujeme kousek ostrova, načež zjištuju, že moje pověšené jachtařské montérky zmizely. Pročesáváme hladinu, ale marně. Tak dlouho se plácáme na jednom místě až se rozhodneme zaplachtit si normálně bez motýla na druhou stranu na Korčulu. Testujeme náměry sextantem na právě vycházející Měsíc. Chceme se podívat do Brny, kterou máme míli před přídí. Padla tma, pomalu se prokousáváme do zátoky, ale je plná. Tak holt zase dál. Dle pilota všude po pobřeží jen maličká molíčka nebo stání na kotvě. Takže se nedá nic dělat, poplujeme přímo do Vela Luky, kde je nejbližší benzinka v provozu. Vítr se průběžně mění od jihozápadu po severozápad, padá na nás prvních pár kapek... A je tady další malinká neverka nad 20 uzlíků. Zvedá se svěží větřík. Prší, je zima, a moře nás v tom nechává vymáchat až do dna. Konečně doplouváme do zátoky... Hledám kam patříme. Loď nasoukám do "šuplíku" mezi dvě větší lodě. Tentokrát máme za sebou 46 nm. Dám jednu partičku karetního bangu a pak odpadnu.
Ve čtvrtek dopoledne odplouváme, zajíždím za blízký roh k benzínce. Mají ji tak blízko břehu, navíc posetého rybáři, že je malé umění tam zaplout. S mojí mizernou praxí se mi to povede po třetím kolečku. Couvání šejdrem na molo proti větru ještě pořád nějak není ono. :) Ale vyvázáno a dotankováno co pistole dovolí, páč v ní z ničehonic škubne a po 50ti litrech máme utrum. Za Korčulou dáme nekonečnou koupačku a tahání na laně. Praží sluníčko. Fouká západ 10-15 kn. Křižujeme na plachtách vstříc úžasným barvám nad obzorem, viz fotky. Na palubu se nám rozplácla unavená černá pasažérka - sýkorka. Dáváme jí napít. Pak zalézá do závětří do podpalubí, kde chvilku oddechuje, pak nám brakuje lodní zásoby, kope tunel v chlebu a sosá z nádobí vodu. Načež usoudí, že je na čase se prospat a zalehne v Tomášově spacáku. Hlavu vrazí pod křídlo a neví o světě.
Po pestrobarevném obzoru padá černá tma. Dle pilota mají být bóje na jihu Sv. Klementa v Soline. Žádné ale ani při podrobném bádání nenacházíme. Zase to na zimu uklidili... Grrr... Plujeme tedy naproti Palmižaně na kotvu. Je tam ale plno a v úzkém vstupním kanále se nám kotva ne a ne chytnout aniž bychom byli pár metrů od břehu. Tak nic, molo to jistí. Obeplouváme Klementa a ještě po cestě se rozhodujeme pro Hvar. Přebírám kormidlo a v půl desáté večer sunu loď do úzkého stání mezi velikou bílou a černou loď. Máme za sebou 33 mil. Tomáš jde do podpalubí a omylem vzbudí sýkorku, která vystartuje přímo do kormidla. Pak si sedne na vedlejší loď a pozoruje kde je. Zde by měla být druhá hospoda, která přijímá kupony Ecosu. Ta je konečně v provozu. Bohužel pro mě vaří samé mořské potvory. Takže ze všech talířů čouhají fousky, klepýtka a mušle. Hm, tak zas palačinka.
Ráno po deváté platíme nekřesťanskou Hvarskou sumu za molo. Tak sem už příště ne. V téměř bezvětří se vydáváme na Brač do Milny zkusit znovu dotankovat. Do 90ti litrové nádrže padá druhých 50 litrů. Museli jsme být na Lastovu po oné náročné noci úplně na suchu. Po třetí hodině odpolední se ještě plujeme vykoupat mezi malé ostrůvky u Veli Drveniku. Na východní straně spouštíme kotvu. Pak trocha bláznivin ve vodě na člunu, jedna roztrhaná mokrá košile, jedna rozbitá sklenice, jedny mokré schody počítané zádama. Pak už necháváme dobrodružství za sebou a vracíme se do přístavu v Trogiru, kde kapitán trochu potrénuje přistání a jdem zapít, že jsme to všechno přežili. :) Za dnešek 37 nm. Celkem za šest dní nalítáno 246 mil. Lehké zaspání a návrat domů autobusy přes Zagreb.
Kamarádi spolunámořníci a páně kapitáně děkuju. :good:
Luna

Fotky:
http://namornice.rajce.idnes.cz/8.Jadra ... n_10-2010/
Uživatelský avatar
Davídě
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 43
Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Liberec-Oldřichov v Hájích
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Davídě » pát říj 29, 2010 8:56 am

...zatímco jiní měli poměrně klidnej jadranskej tejden,..tak s tebou je to prostě drámo. Jinak bys to nebyla ty, že? :crazy:

Nicméně jsem vážně rád,..že jste se v pořádku vrátili domu. Aspoň že Péťa občas napsal. Uf.

Kdy přijedeš na muziku? :)
Uživatelský avatar
Luna
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: čtv čer 18, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Luna » pát říj 29, 2010 1:37 pm

Kdyby někdo poslouchal vysílačku nemuseli jsme jsa bez kredita pořád honit Péťu, aby ti smskoval.
A přísahám, že za tu neveru opravdu, ale opravdu nemůžu. :D
Neptuna jsem nepodplácela já, nýbrž kapitán. ;)
Uživatelský avatar
Luna
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: čtv čer 18, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Luna » pát říj 29, 2010 1:45 pm

A na druhou stranu, pořád lepší krapet živější Palagruža, než se pořád plácat od Rogoznice k Šibeniku a zpět, žejo. :)
Uživatelský avatar
Davídě
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 43
Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Liberec-Oldřichov v Hájích
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Davídě » pát říj 29, 2010 2:07 pm

Luna píše:A na druhou stranu, pořád lepší krapet živější Palagruža, než se pořád plácat od Rogoznice k Šibeniku a zpět, žejo. :)


No hohó, s touhle partou už jsme jeli jednou tejden nonstop brouku!..s jednou zastávkou v Aganě,..heč :) . Takže kurzovní luxus R-Š-R-Š-Žirje-R-Š-R jsme si klííďo dovolili. Ale vážně,..poměrně pracovní tejden,..hodně manévrování,..učení,...s jedním dopoledním klídkem v Šibeniku. Hele, ty tvoje kaťata (tada "ta" kaťata) mě mrzej,...a můžu jen odhadovat, na kolik tě ten tejden s nestandardní dopravou vyšel. No ale jak říkám,..hlavně že jsi/jste v pořádku.. :)
Uživatelský avatar
Davídě
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 43
Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Liberec-Oldřichov v Hájích
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Davídě » pát říj 29, 2010 2:09 pm

...a samozřejmě moc pěkná reportáž :good:
Uživatelský avatar
Luna
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: čtv čer 18, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Luna » pát říj 29, 2010 2:13 pm

Ty a nonstop plavba? Že vona tě posádka nemohla vzbudit? :)
Na kaťata se neumírá a peníze nebyly nikdy, takže žádná novinka. :)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host