Mrtvý muž

Zajímavosti o lodích, rady a tipy atd.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Jura
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 182
Registrován: sob úno 25, 2006 10:10 am
Reputace: 20
Bydliště: Brno, Motor sailer Tralaren 31

Mrtvý muž

Příspěvekod Jura » čtv čer 01, 2006 10:32 pm

Může mi někdo poradit jak vztyčit stěžeň pomocí "mrtvého muže"?, případně nakreslit jednoduchý obrázek kam co patří (přední uchycení). Díky
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9328
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát čer 02, 2006 2:40 pm

Je to celkem jednoduché. Jako rovnoramenný trojúhelník z trubek bez spodní základny- boky uchyceny v místě bočních vantů a vrchol je uchycen v předu na konci předního stěhu. Ve ?pici tohoto trojúhelníku je "blok" = kladkostroj a stejně tak dole v místě pevného uchycení předního stěhu. Vypadá to stejně jako otěž hlavní plachty. Volný konec (lze i přes stoper) vede na vinšnu (vrátek) a v pohodě jednou rukou lze postavit stěžeň. Zvedání stěžně je vidět na Obrázek
Obrázek

(foto 66-70) a trochu líp je to vidět na
Obrázek
(foto 41-45)
a detail podobného uchycení (já mám kladky nad sebou)
Obrázek

nebo shora
Obrázek
Naposledy upravil(a) Libor dne pát čer 05, 2009 9:44 am, celkem upraveno 6 x.
Jura
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 182
Registrován: sob úno 25, 2006 10:10 am
Reputace: 20
Bydliště: Brno, Motor sailer Tralaren 31

Re: Mrtvý muž

Příspěvekod Jura » pát čer 02, 2006 4:46 pm

Díky za pomoc
Jura
Uživatelský avatar
frog
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 52
Registrován: ned kvě 28, 2006 7:52 pm
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad Labem

Příspěvekod frog » pon čer 05, 2006 10:07 am

Přidám i vlastní zku?enost, snad to pomů?e. V roce 2000 jsem plul s J. Abramčukem na devítimetrovym katamaranu do severního moře, loď plula k moři po kanálech a nakonec po Rýnu. Stě?eň jsme zdvihali v Rotterdamu a to tímto způsobem:
Stě?eň byl při?roubován do botky směrem od přídě, bylo nasazeno ráhno a boční vanty a přední stěh,boční vanty byly ke svým terminálům v palubách přivázány zatím jen lanem, aby se vytvořil prostor pro zdvi?ení(při kolmém stě?ni jsou napjaté a při procesu zdvihání by to nefungovalo). Na ráhno byl upevněn dirk a dota?en tak, aby ráhno dr?el ve správné poloze(90* ke stě?ni). Sílu zdvihu zajistil kladkostroj od konce ráhna. Snad to bylo srozumitelné. f.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Mrtvý mu?

Příspěvekod Denis » pon čer 05, 2006 8:40 pm

Zrozumitelné to je supr, akurát som tomu nerozumel. To ráhno trčalo dohora? Teda s?a?eň bol osadený drá?kou dopredu a to ráhno suplovalo mŕtveho mu?a?
Malé upozornenie, nie na ka?dej lodi sú vanty v rovnakej úrovni ako s?a?ňová petka.
Uživatelský avatar
frog
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 52
Registrován: ned kvě 28, 2006 7:52 pm
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Mrtvý mu?

Příspěvekod frog » stř čer 07, 2006 6:10 pm

Abych to upřesnil, stě?eň byl nasunut od přídí katamaranu, ve své obvyklé poloze, tj. drá?kou i ráhnem dozadu. Ráhno teda"trčalo dohora". Vanty nebyly v úrovni stě?ňový botky, proto to jejich upevnění provazy, které mělo zajistit, ?e stě?eň půjde zdvihnout, ale zároveň se neskácí do boku.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Mrtvý mu?

Příspěvekod Denis » stř čer 07, 2006 9:39 pm

To je zaujímavé. Povedal by som, ?e to ráhno by sa malo nasadi? nejako na s?a?ňovú petku. Keď bolo nasadené normálne na svoje miesto, to tam musely by? poriadne tlaky. Bál by som sa , ?e to s?a?eň nevydr?í. Asi to ma vymakané.
Rostislav Navrátil
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 9
Registrován: stř úno 08, 2006 9:08 am
Reputace: 0

Re: Mrtvý mu?

Příspěvekod Rostislav Navrátil » stř čer 07, 2006 11:25 pm

Denisi,v?dy? je to tak jednoduché,jen si to zkus představit nebo lépe nakreslit.Jak se pou?ívá "mrtvý mu?"asi zná?,stě?eň je polo?ený směrem dozadu a upevněn v patce.Do otvoru v přední stěně stě?ně se upevní (vetkne)tyč mrtvého mu?e(tedy kolmo ke stě?ni).Na druhém konci tyče se upevní přední stěh a kladkostroj jeho? druhý konec se upevní na ?pičce lodi v místě uchycení stěhu.No a zkracováním kladkostroje je přitahován horní konec mrtvého mu?e,který tak zvedá vrchol stě?ně.
A toté? se dá pou?ít pomocí ráhna ale v tom případě je stě?eň polo?ený v příďovém ko?i,vrchol je spojen s ráhnem dirkem(topenantou)a kladkostroj(normální otě?e)tahá ráhno k zádi a tím zvedá stě?eň.Samozřejmě musí být patka stě?ně uzpůsobena tak,aby se stě?eň do ní dal upevnit zepředu.Stačí? R.N.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Re: Mrtvý mu?

Příspěvekod Denis » čtv čer 08, 2006 12:53 pm

Mne je to úplne jasné, ja len tvrdím, ?e v mieste uchytenia ráhna je na s?a?eň vyvodzovaný vyoký bodový tlak, ktorý by mo?no mohol za určitých podmienok zdeformovat s?a?eň. Ak sa tak nestalo p. Abramčukovy, neznamená to, ?e to takto bezproblémovo musí fungova? ka?dému. Alebo funguje? Predpokladám, ?e si vie? predstavi? ako tam pôsobia sily. Za bezpečnej?ie pova?ujem ak je rozperná tyč, teda mŕtvy mu?, votknutá do s?a?ňovej petky, alebo dvojitá tyč votknutá do paluby pri bortoch na úrovni s?a?ňa. Ja osobne takto s?a?eň nikdy stava? nebudem, 50 tis za s?a?eň by bola drahá skúsenos?. Ale tým nechcem nikoho odhovára?. Naopak,vyskú?ajte to a dajte mi vedie?.
stehlikvlastimil
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 1
Registrován: čtv úno 16, 2006 10:35 pm
Reputace: 0
Bydliště: milevsko

Mrtvý muž

Příspěvekod stehlikvlastimil » pon zář 18, 2006 10:10 pm

Kdo poradí funkce ,konstrukce bezpečnost,manipulace při vztyčování a pokládání stěžně.Dík.
Uživatelský avatar
DB
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 3
Registrován: pát zář 22, 2006 10:22 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod DB » stř zář 27, 2006 11:36 am

Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1810
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » pát čer 05, 2009 5:37 am

Máte někdo zkušenost s dodatečnou výrobou mrtvého muže? Zajímá mě spíše provedení s uchycením jakoby trojúhelníku v místě bočních vantů. Z jakého materiálu se mrtvý muž vyrábí a jak má být dlouhý? Má být jeho délka po vztyčení stěžně, aby se vrchol dostal až k uchycení předního stěhu? Popřípadě dá se takové zařízení někde zakoupit??
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9328
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát čer 05, 2009 7:56 am

Asi se dělá na míru. :? Dle lodě. Vyděl jsem různé tvary.
Tvarovaná trubka. V místech vantu ma koncovky a usezení jako bimini.
Délka až uchycení předního stěhu je žádoucí:
a) nikde ti to v předu nezavazí (kopíruje obvod lodě až přídi)
b) máš větší páku pro zvedání stěžně a jde to lehčeji. Postavíš stěžeň sám a jednou rukou ;)

Já to mám takto:
Obrázek

Na jiné lodi to bylo takto:
Obrázek
Obrázek

Nejnáročnější bude ten prvek mezi stěhem, mrtv. mužem a palubou (spojení a kladkostroj).
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pát čer 05, 2009 8:26 am

Důležité je aby uchycení podsálinkových vantů na lodi bylo v ose otáčení při sklápění stěžně. Držáky na tyto vanty jsou na jakési kozičce. Tedy pokud koukneš dírkou v levém držáku musíš vidět skrz díru na čep stěžně dírku v pravém držáku. Pak ti při sklápění tyto vanty zůstávají stále stejně napnuté, stabilizují ti stěžeň doboku. Tady je to vidět.
Obrázek
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Mrtvý mu?

Příspěvekod david » pát čer 05, 2009 8:38 am

Mrtvák jde udělat taky jednodušejc, aby na lodi nebylo tolik krámů: trubku, co má na jednom konci „ vidličku“( i upravenej bytelnej háček nebo spinakrbaum) zapíchnu do stěžně v místě čepu na kterým je stěžeň chycenej v mastkokru. Na stěžni tam musím udělat jednoduchý uložení aby se to nevysmeklo. Na druhej konec oné trubly ( či co jsem tam nandal ) připevním dvě lana, která druhým koncem připevním za terminály vantů. Tím vytvořím onen trojúhelník co popisuje lubor a zajistím stabilitu té trubky. Na přední stěh cvaknu kladkostroj, druhej konec do předního terminálu a místo kde je kladkostroj připojenej ke stěhu položím do té vidličky na konci mrtváka. Pak už jen tahám za lano kladkostroje. To lano jsem měl až do kokpitu a takhle jsem spouštěl a stavěl stěžeň i s plachtama při podjíždění mostů a el.drátů. Při častý spouštění jsem ani nešponoval napínákem a nechal stěh jen na kladkostroji
Ideální délka trubky je od stěžně k přednímu terminálu, ale může být kratší tak, aby mrtvák dostal stěžeň aspoň do 45° - 60° sklonu. Pak síla na dopostavení už není tak velká.
Nejdůležitější je při stavění nekejvat s lodí, zejména když boční vanty nejsou od počátku stavění aspoň trochu přišponovaný. Jinak stěžeň veme faleš a klidně vylomí mastkokr.

jinak je to dost podobný tomu, co píše frog, ale ráhno je na takovou akci obvykle moooc dlouhý
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1810
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » pát čer 05, 2009 11:07 am

No já spíše přemýšlím nad tím, že by mrtvý muž na lodi nezůstal trvale, ale použil bych ho jen na postavení stěžně a pak odmontoval a dal ho zpět zas až by se stěžeň sundaval.

Z jakého průměru trubky a síly stěny ho máte vyrobenej. ať vím po čem se mám poohlídnout. Že se bude muset napasovat přesně na loď je mi jasné.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9328
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát čer 05, 2009 11:15 am

Nemám možnost to teď změřit.
Podle fotek to vypadá na stejnou trubku jako jsou koše. A ty mají být dle projektu z trubky 20mm / 2 mm.
Myslím že to půjde i z běžně dostupné 20/1,5.

Proč se chceš mořit nandáváním a sundáváním. Není lepší ho tam nechat?
A pokud bude v místech kde to budeš potřebovat častěji během plavby... :?
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3502
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 410
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pát čer 05, 2009 11:19 am

Pro výbornou inspiraci doporučuji jet plachtit na Mazurská jezera (SV Polsko), tam má zařízení pro spouštění/zvedání stěžně každá loď kvůli průjezdům kanály, kde vždy nějaký most je.
A taky je tam bezva plachtění. :D
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1810
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » pát čer 05, 2009 12:13 pm

No ještě uvidím, každopádně pokud bych udělal jednoduché nasazení a sundání, nebylo by s tím moc práce a byla by jednodužší výroba, protože vzhledově by to nemuselo být až tak dokonalé. Loď zatím bude na orlíku, ale časem chci dovču na slapech a lipně. Samozřejmě pokud se stěžeň sklápí a staví několikrát do roka, nebo i několikrát za dovolenou, pak je lepší pokud je to součástí lodě. Ale to u mě zatím nehrozí. No uvidím jaký seženu materiál a hlavně jak budou peníze, čím líp to bude vypadat, tím to bude dražší.

Každopádně děkuju za rady a nápady
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát čer 05, 2009 12:35 pm

bobes píše: Důležité je aby uchycení podsálinkových vantů na lodi bylo v ose otáčení při sklápění stěžně. Držáky na tyto vanty jsou na jakési kozičce.


to je jistě dobrý, ale ne vždy proveditelný. stačí, pokud není extra vysoká nástavba, aby byly upínačky v příčné rovině stěžně. při stavění se sice klacek trohu vyosí, ale jak jde nahoru, je to čím dál lepší. dobrý je když má v mastkokru trochu vůli, aby s ním nekroutil, a pak dotáhnout čep.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pát čer 05, 2009 7:06 pm

Mame podobny problem pri staveni stozaru s antenama, mozna i narocnejsi, protoze na vrcholu jsou tezke anteny. Na zemi mame drzak, kde na cepu jsou uhlu dva asi 80 stupnu dva drzaky, jeden na stozar a druhy na pomocny stozar, pres ktery se to stavi. Dulezite je mit bocni lana kolmo na osu zvedani, jisti stozar pri zvedani. Musi byt ve stejne rovine jako kloub stozaru. Nechat je i malo volnejsi. Kdyz by to bylo kratsi. tak to dokaze ty lana pri staveni presponovat a mohlo by to stozar deformovat. Pouzivane polotvrde hlinikove, kalene trubky 45 mm a asi 2.5 mm sila steny. Zadni lano se odmeri podle tech postranich a predni se uvaze na vrchol stezne. Pri staveni 12 m vysokeho stozaru mame pomocny 6 m. Na vrchol pomocneho stozaru se uvaze lano a jeho pomoci se to zveda. 6 m stozar s antenou na vrcholu asi 10 kg zvednu sam. Mota se nas tam vic, protoze mame vsechno na loziskach a tak se to pri staveni toci a mohlo by to poskodit anteny. Jsou dobraci ze to tahnou autem. Jak pise David, kdyz je to zvednite okolo 70 stupnu, tak se s tim uz necha dobre manipulovat. Chce to v kazdem pripade kozene pracovni rukavice. Kdo to nestavel mel by si to vyzkouset na zemi.
http://www.ok1kpa.com/pd2004/s/P7037215.JPG
Jeden kolega pomaha i ze tahne i za pomocny stozar, ale to je nebezpecne, ten pomocny stozar se muze prohnout a jde to k zemi.
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř čer 17, 2009 2:17 pm

taky se dá stavět stěžeň pomocí mostu.
v pondělí, já kretén, jsem hodil lano s kladkou z davelskýho mostu - toho betonovýho, v kladce druhý lano - jeden konec na stěžeň, druhej do ruky a tahat. když jsem byl v nejlepším, udělali si hasiči cvičení na lodích a jezdili kolem za výroby vln. Stěžeň skoro 8m a já sám na lodi. trochu ze mě cákalo.
jo, stěžeň bez mastkokru ( ne na čepu, jen s takovou hliníkovou patkou - zeshora nasadit )
no ale bez ztráty květinky a odpoledne jsem už yachtal
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9328
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 188
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » stř čer 17, 2009 5:15 pm

Nevím, proč, ale byl jsem nějak přesvědčenej, že David a hadraři moc nejdou dohromady... :?
Vidím, že jsem se mýlil...
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř čer 17, 2009 5:17 pm

je to plachtič :o
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř čer 17, 2009 11:48 pm

a kanoista, raftař, potápěč a vůbec fšecko od vody je moje hoby, už "censored" dlouho

akorát jsem na tý lodće postřeh, že vývoj ve špagátech proti roku 76 - moje stavba plachetnice, poněkud pokročil. no ale nezamotal jsem se. je to pěkný :good:

ps: tu loďku si koupila moje sestra, jak ji znám, budu mít na čem yachtat

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host