Ahoj jachtaři,
potýkám se s problémem. Potřebuji na nový stěžňový profil vyrobit novou hlavu s ramenem cca 580mm. Stěžeň mám polské výroby - Trimet, ale jejich hlava se mi bohuzel nelíbí a nevyhovuje (má rollny na dva výtahy).
Uvítám proto nějaké nápady, názory a informace, jakou cestou se vydat při návrhu nebo kde poptat výrobu.
Díky moc!
Hlava stěžně na profil stěžně Trimet
Moderátoři: vilma, Pepa, smike
Re: Hlava stěžně na profil stěžně Trimet
Ahoj,
tohle je ciste muj nazor, nicim nepodlozeny, tak jej prosim ber jen jako namet, zda se nad tim treba budes chtit zamyslet:
Zrovna u hlavy stezne bych byl opatrny a snazil se pokudmozno dodrzet puvodni tvar. Jde o to, ze hlavou stezne u lodi, ktere na ni maji uchycene stehy ovlivnujes velmi mnoho sil, pusobicich ve finale jak na stehy samotne, tak primo na stezen. A jak pravi fyzika 7 tridy zakladni skoly, sily v zavisloti na rameni paky mohou byt opravdu velke. Dokonce tak velke, ze sam Archimedes by se v pripade dostupnosti pevneho bodu nebal pohnout celou Zemi.
Ja jsem si napsal o projektovou dokumentaci celeho stezne vyrobci me lode. A dostal jsem k tomu i variantu hlavy. Nicmene zadny zasadni rozdil ve variantach nebyl, cca 50 mm. Asi vedi proc a maji to spocitane.
Nevim zda zrovna ty, ale nekdo tady pred casem resil prumer lan pevne takelaze. Pres ruzne odkazy se slo dostat i na obecne doporuceni, ktere bylo vztazeno k nosnosti 1.25 - 1.4 nasobku hmotnosti lode. To jsou pokazde, bez ohledu na model a material lode, vazne velke sily.
Nechtel bys tedy radeji oslovit vyrobce, projektanta?
tohle je ciste muj nazor, nicim nepodlozeny, tak jej prosim ber jen jako namet, zda se nad tim treba budes chtit zamyslet:
Zrovna u hlavy stezne bych byl opatrny a snazil se pokudmozno dodrzet puvodni tvar. Jde o to, ze hlavou stezne u lodi, ktere na ni maji uchycene stehy ovlivnujes velmi mnoho sil, pusobicich ve finale jak na stehy samotne, tak primo na stezen. A jak pravi fyzika 7 tridy zakladni skoly, sily v zavisloti na rameni paky mohou byt opravdu velke. Dokonce tak velke, ze sam Archimedes by se v pripade dostupnosti pevneho bodu nebal pohnout celou Zemi.
Ja jsem si napsal o projektovou dokumentaci celeho stezne vyrobci me lode. A dostal jsem k tomu i variantu hlavy. Nicmene zadny zasadni rozdil ve variantach nebyl, cca 50 mm. Asi vedi proc a maji to spocitane.
Nevim zda zrovna ty, ale nekdo tady pred casem resil prumer lan pevne takelaze. Pres ruzne odkazy se slo dostat i na obecne doporuceni, ktere bylo vztazeno k nosnosti 1.25 - 1.4 nasobku hmotnosti lode. To jsou pokazde, bez ohledu na model a material lode, vazne velke sily.
Nechtel bys tedy radeji oslovit vyrobce, projektanta?
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: Hlava stěžně na profil stěžně Trimet
Vicky7 píše: (má rollny na dva výtahy)
A není to na jeden výtah a topenantu?
Re: Hlava stěžně na profil stěžně Trimet
RACEK píše:Vicky7 píše: (má rollny na dva výtahy)
A není to na jeden výtah a topenantu?
Nechci se hádat, ale byla tam zvlášť topenanta, zvlášť rollna na hlavasku a zlášť rollna na gennaker (rollna vepředu).
Re: Hlava stěžně na profil stěžně Trimet
Vpredu byva (u vrcholoveho oplachteni) rolna na vytah kosatky. Pred ni muze byt bud jeste jedna nebo je tam obycejne oko pro blok - oboji slouzi pro vytah genakeru. Po stranach pak mohou byt bud bloky nebo mensi rolny na topenantu a vytah pne spinnakeru, ktery se pouziva napr. i na rukav. Zadni rolna je na vytah hlavasky.
Nekdy muze byt rolna na topenantu a vytah pne umistena zboku, kovanim primo na stezen. Variant je mnoho.
Nekdy muze byt rolna na topenantu a vytah pne umistena zboku, kovanim primo na stezen. Variant je mnoho.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hlava stěžně na profil stěžně Trimet
Ahoj Vicky7, jestli chceš vyfotím Ti detaily našeho stěžně od firmy Selden.
Princip si myslím je použitelný u všech velikostí stěžňů.
Všechny výtahy jdou uvnitř stěžně a ven kováním Selden na vinšny.
Stěžeň je přikrytý na zimu tak to dá práci ho odkrýt. Pokud Ti to pomůže rád to udělám.
Princip si myslím je použitelný u všech velikostí stěžňů.
Všechny výtahy jdou uvnitř stěžně a ven kováním Selden na vinšny.
Stěžeň je přikrytý na zimu tak to dá práci ho odkrýt. Pokud Ti to pomůže rád to udělám.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hlava stěžně na profil stěžně Trimet
Kování vrcholu stěžně jsou dva hliníkové L profily přitažené 4 ks 90 stupňů ohnutými šrouby.
Hlavy šroubů jsou vidět na straně profilu stěžně.
Mezi profily jsou vedle sebe 2 kladky oddělené plastovou deskou.
Lana jdou dolů vnitřkem stěžně.
Dozadu jde topenata a výtah hlavní plachty.
Dopředu jdou 2 výtahy předních plachet.
Oko je na blok výtahu spinakru. Výtah spinakru jde do stěžně asi 1 m pod vrcholem.
Výtahy vycházejí ze stěžně kováním Selden.
Hlavy šroubů jsou vidět na straně profilu stěžně.
Mezi profily jsou vedle sebe 2 kladky oddělené plastovou deskou.
Lana jdou dolů vnitřkem stěžně.
Dozadu jde topenata a výtah hlavní plachty.
Dopředu jdou 2 výtahy předních plachet.
Oko je na blok výtahu spinakru. Výtah spinakru jde do stěžně asi 1 m pod vrcholem.
Výtahy vycházejí ze stěžně kováním Selden.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Hlava stěžně na profil stěžně Trimet
Výtah spinakr pně jde ze stěžně kousek nad salingem blokem dle přílohy.
Na přední část stěžně jsem nanýtoval dlouhou kolejnici T 32mm a na ní mám dva jezdce s okem.
Do horního jezdce zaháknu jeden konec pně a vysunu ho nahoru tak, že peň jde svisle podle stěžně.
Dolní konec pně zaháknu do oka dolního jezdce. Peň pak nepřekáží na palubě.
Na přední část stěžně jsem nanýtoval dlouhou kolejnici T 32mm a na ní mám dva jezdce s okem.
Do horního jezdce zaháknu jeden konec pně a vysunu ho nahoru tak, že peň jde svisle podle stěžně.
Dolní konec pně zaháknu do oka dolního jezdce. Peň pak nepřekáží na palubě.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 2 hosti