zvuk praskajícího laminátu

Zajímavosti o lodích, rady a tipy atd.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
topper
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 121
Registrován: sob čer 20, 2009 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Orlík

zvuk praskajícího laminátu

Příspěvekod topper » pon bře 30, 2015 12:03 pm

Zdravím všechny odborníky na laminátovou konstrukci lodí a zároveň vás žádám o zodpovězení mého dotazu.

Loni jsem se týden plavil na přes třicet let staré plachetnici Neptun 27, která celkově nebyla v dobré kondici. Co mě ale trochu zarazilo, bylo to, že při plavbě na plachty, tedy pod zatížením takeláže se v salónu i kajutě ozýval soustavný zvuk praskajícího laminátu. Znělo to, jako když se loď každou chvíli hodlá rozlomit na několik částí. Tento zvuk se ozýval i z trupu lodi, ale hlavně ze všech částí prostoru nástavby. Praskliny laminátu jsem však nikde neviděl a z kokpitu lodi zvuk slyšitelný nebyl, pouze po sestoupení do útrob lodi.
Neptuny znám jako bytelné lodě kvalitní německé konstrukce s tepelnou izolací. Zmiňovaná loď samozřejmě vydržela celá pohromadě. Na jiných lodích, třeba na 27 let staré Jeanneau jsem nic podobného neslyšel.

A teď ten dotaz. Jsou normální u takto starých laminátových konstrukcí tyto pazvuky? Nebo to ukazuje na skutečnost, že taková loď je "na rozpadnutí/vyhození"? :?
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon bře 30, 2015 12:11 pm

Bylo to na sladké nebo na slané vodě? :?

Praskání v kajutách někdy zažívám na moři, po pravdě spíše v noci a vztahuje se to (údajně) k výskytu planktonu a mě to evokuje spíše praskání/prskání elektřiny...
Uživatelský avatar
topper
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 121
Registrován: sob čer 20, 2009 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Orlík

Příspěvekod topper » pon bře 30, 2015 12:17 pm

Bylo to na sladké vodě Balatonu a to pouze za plavby a hlavně za plavby na plachty. V přístavu na klidné vodě a v noci bylo ticho, nic nepraskalo.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1275
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » pon bře 30, 2015 12:17 pm

Nebyla loď předtím na suchu?
Praskání laminátu (ale žádné dramatické) zažívám vždy při první plavbě po spuštění lodi z vozíku na vodu. Po spuštění působí na trup lodi jiné síly, než při "bodovém zatížení" na rolnách vozíku nebo kozy. Loď i její interiér si "sedá" - na vodě je ji líp.
Uživatelský avatar
topper
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 121
Registrován: sob čer 20, 2009 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Orlík

Příspěvekod topper » pon bře 30, 2015 12:30 pm

To nevím jestli byla předtím na suchu, byl to čártr. Ale maďar z vedle stojící lodě mi slušnou slovenštinou sdělil že před pár týdny téhle lodi upadl stěžeň, čemuž nasvědčovalo i totálně rozpraskaná přední lukna a pořádně ohnutý kus relingu. Už jsem psal, že nebyla v dobré kondici.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1159
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 182
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Pavel-Sulc » pon bře 30, 2015 2:16 pm

Ahoj hlavní příčina si myslím je asi že loď není dostaečně pevná a dochází k deformaci trupu pod plachtami.
Ve vlnách je tlak stěžně na dno lodě nebo nosník ve střeše několikanásobný váze lodě.
Ta síla je pak rozdělená na vanty, návětrné, přední a zadní.
Pokud stojí stěžeň na kýlu, tak vanty stahují boky lodě k sobě a je tendence zvedání střechy kterou stěžeň prochází.
Proto je u stěžně svorník mezi střechou a kýlem, nebo je šroub u střechy skrs stěžeň nebo se stěžeň klínuje gumou do hliníkového kruhu ve střeše.
Pokud stojí stěžeň na střeše tak je třeba aby nosník byl dostatečně pevný a ukotvený do trupu lodě.
Že loď je špatném stavu hraje určitě také svojí roli.
Ahoj Pavel
david
moderátor
Příspěvky: 5336
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 152
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon bře 30, 2015 6:12 pm

vidím to na nějakou uvolněnou přepážku, která vrže. určitě nevěřím na praskání laminátu
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1159
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 182
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Pavel-Sulc » pon bře 30, 2015 6:18 pm

Ano souhlasím, laminát začne praskat až při velkém ohnutí.
Jsou ale případy moderních lodí, kterým se i ulomil kýl.
Jsem jeřábník v našem klubu a když postavím Bavarii na kýl tak se trup velmi znatelně prohne - tedy kýl je zatlačen do lodě.
Ahoj Pavel
david
moderátor
Příspěvky: 5336
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 152
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon bře 30, 2015 6:24 pm

Pavel-Sulc píše:Ano souhlasím, laminát začne praskat až při velkém ohnutí.
Jsou ale případy moderních lodí, kterým se i ulomil kýl.
Jsem jeřábník v našem klubu a když postavím Bavarii na kýl tak se trup velmi znatelně prohne - tedy kýl je zatlačen do lodě.
Ahoj Pavel


kýly padaj především na lodích, kde jsou vlaminované dodatečně, ne rovnou s laminací trupu.

já pro změnu jeřáboval v Nafťákách u Miloše Teubnera. Kajutovej Bajlajner se tak zúžil a deformoval, že jsem čekal, že vypadaj okna z kajuty
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1159
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 182
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Pavel-Sulc » pon bře 30, 2015 6:37 pm

Hmm budeš se divit ale hlavně na nových lodích.
Kamarád letěl před několika roky do Stockholmu, vedle něj seděla dívka, leteěla sem domů, její táta koupil novou plachetnici tuším Bavaria a těšila se jak společně budou plachtit do Stockholmu. V severní části úžiny Kalmar se lodi ulomil kýl, loď se převrátila a dívka se utopila.

Jiná příhoda:
Záchranná akce s dobrým koncem.
Středa 17-07-2013 ve 12:30 jsme slyšeli na námořním pásmu VHF volání lodí od Swedish Rescue Centre že zachytilo volání o pomoc plachetnice která se potápí u ostrova Runmarö. Na palubě je 5 lidí.
Swedish Rescue Centre vyzvalo lodě v oblasti aby jeli na pomoc.
Osobní dopravní loď oznámila že vyplouvá za 2 minuty a na místě bude za dalších 5 minut. Hlásili se další lodě které jeli pomoci. Osobní loď byla na místě první a hlásila, že žádnou plachetnici nenašla. Byla vyslána helikoptéra, aby loď lokalizovala.
Lodí které jeli na pomoc stále přibývalo, že Rescue Centre ztratilo přehled kdo se pátrání účastní.
Ve 13:04 se hledaná loď ozvala, že příčnou vody v kýlu lodi je prasklá nádrž na pitnou vodu a že žádné nebezpečí nehrozí. Pátrací akce byla ukončena. Byal to také moderní loď.
I to se může stát.
david
moderátor
Příspěvky: 5336
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 152
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon bře 30, 2015 11:23 pm

už se dávno nedivím. jde pouze o prachy, kvalita na hraně, aby se to dalo ještě prodat :hmm:
Uživatelský avatar
DonEmilio
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 410
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Česká Lípa

Příspěvekod DonEmilio » úte bře 31, 2015 8:48 am

Ahoj
podobná příhoda mě taky vyděsila. Jedu asi 10 NM od břehu s Bavárkou, na palubě 6 prvoplavců, vítr 15 KN a pohoda. Najednou jeden se ptá: " hele, je normální voda nad podlážkou při náklonu?" Já na to že někdy jo, že to jsou běžné netěsnosti a kondenzát, že tam vždycky něco je. Zkrátím to: kdž voda stále přibývala a byla nad podlážku i bez náklonu, už jsem byl dost nervózní a pakoval se do nejbližší maríny (nebyl jsem si vědom kolize s mořským dnem), jednoho napadlo vodu ochutnat. Byla sladká! Při dalším pátrání jsme zjistili, že je prasklá tlaková hadice horké vody za Darlingem. Takže ještě navíc horká. UFF. Stačilo vypnout Darling a v mateřské maríně to byla oprava na hodku.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte bře 31, 2015 9:40 am

david píše:Jde pouze o prachy, kvalita na hraně, aby se to dalo ještě prodat

A není to Davide zdaleka jen u lodí. Auta se s kvalitou téměř srovnala, dnes je skoro jedno jestli koupíš němce či koreu. A do spotřebních věcí jako jsou tiskárny dokonce výrobci vkládají tzv. "kurvítka", která ti dost často odbourají nejdažší díl pár týdnů po záruce. Dokonce podle zkušeností uváděných na fórech bez ohledu na to jestli věc používáš pravidelně často nebo sporadicky. Mám osobní zkušenosti a dost jsem se tomuto tématu věnoval.
Hold je nová doba, peníze se musí točit. Není důvod vyrábět věci co přežijí generace. :mad:
:sorry: :offtopic:
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2047
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 101
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » úte bře 31, 2015 9:47 am

Taky už si dnes loď nepořizuješ na celý život, ale jenom na ten zbytek..... :lol:
Uživatelský avatar
DonTragedy
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 138
Registrován: pon úno 20, 2012 1:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod DonTragedy » úte bře 31, 2015 10:16 am

nj skoda, ze sa to neprejavilo aspom na cene
Predstava zaplatit 800k eur za nieco, co sa moze v podstate kedykolvek rozsypat, ma vytaca. Dokonca aj firmy ako Hallberg-Rassy maju skandaly o zle zlaminatovanych trupoch.
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 735
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » úte bře 31, 2015 11:32 am

Mam tricet let starou plachetnici Neptun 27 o jejiz kondici (ve vztahu k plavbe) nelze v tomto okamziku prilis hovorit :whist: .

Nemyslim si, ze jde o praskani laminatu. Trup ma na dne 2,5 cm silnou stenu, ktera prechazi pod carou ponoru 2 cm a nad carou 1,5 cm.
Priklanel bych se k vrzani hlavni prepazky, nebo prepazky oddelujici hajzlik od pridove koje.
Obe jsou pod stropem vsazeny volne do drazky (aretaci zajistuji jen futra) a na spodni strane prisroubovane.
Rozeschnuta futra mohou taky pekne skripat.

Dalsi moznosti by mohlo byt uchyceni vantu.
Jsou prosroubovany pres palubu k hlavni prepazce a pokud byly uvolnene, mohly by vrzat taky.

Dalsi moznosti by mohlo byt uvolnene spojeni trupu a paluby.
Paluba je prilepena a prisroubovana pres bortlajsnu kazdych zhruba 12 - 15 cm, to by Ti tam ale nekde teklo.

No a konecne by mohly vrzat laminatove lavice v kokpitu.
Trup Neptuna je totiz zevnitr vyzebrovan (v rozporu s proklamovanou nemeckou peclivosti) hlinikovo-papirovym husim krkem, ktery je prelaminovan peti vrstvami tkaniny.
Prumer toho husiho krku je zhruba 8 cm a v mistech blize stredove ulicce je vyznamne deformovan uloznymi prostory v lavicich a to tak, ze tyto sedi asi 1 cm nade dnem trupu.

No a posledni moznosti, ktera mne napada, jsou poskozene nebo uvolnene svorniky, drzici kyl.
To bys ale zjistitl az v okamziku, kdy bys ji mel ven z vody, protoze Neptun ma studanku zalaminovanou (muj uz ne).

P

Edit PS: sakra, a uz je tady zase ten 'censored', haj.zlik neni vulgarismus, to je zdrobnelina :-)
Naposledy upravil(a) Svobodak dne úte bře 31, 2015 12:10 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
topper
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 121
Registrován: sob čer 20, 2009 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Orlík

Příspěvekod topper » úte bře 31, 2015 12:05 pm

To bylo vyčerpávající Svoboďáku, :good: Dík zato.
Uživatelský avatar
copy
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1301
Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod copy » pon dub 20, 2015 8:14 am

Mám Neptun 22-ku podobného veku, ale nevŕzga nič.
Ak tej na Balatone spadol sťažeň, tak to bude stopro uchytenie vantov z bokov kajuty. Ony sú stavané na zaťaženie jedným smerom, ak vyvrátilo sťažeň (teda ak jeden vant praskol) tak ten druhý bočný zaťažilo v neprirodzenom smere, a nalomilo laminát okolo jeho uchytenia.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti