Squall - neboli Thunder storm - průjezd bouří
- spuzva
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 339
- Registrován: pon zář 29, 2008 2:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Praha
Squall - neboli Thunder storm - průjezd bouří
Milí kolegové jachtaři,
protože jsem toho ještě stále plný, rád bych se s Vámi podělil o zážitek, který se mi přihodil ve čtvrtek 26.7.2012 u ostrova Mallorca.
Pluli jsme celkem poklidnou plavbou ze severní části Mallorky, kde jsme kotvili přes noc. Konkrétně v zátoce Cala de la Calobra. Barometr ukazoval 1023hPa a jako již dva dny před tím, jsme se podle předpovědi pohybovali v oblasti vysokého tlaku vzduchu. Barometr se prakticky neměnil a korespondoval přesně s hodnotami, které jsem dostával od kamaráda Pavla Burkerta. V duchu jsem si říkal, jaká je to pruda, že jezdíme poslední dny stále na motor. Ale což, už byl čvrtek druhého týdne plavby a v pátek jsme měli vracet loď v Palmě, takže to už nějak dojedeme...
Ještě poslední zastávka cestou k ostrovu Dragonera na koupačku - a to Cala Valdemosa. Protože se při našich plavbách příležitostně věnujeme geocachingu, tak tedy povinně odlovit místní keš a tradá k ostrovu Dragonera. Oba majáky na ostrově jsou impozantní a já chci jejich fotky.
Jedeme na motor a v dáli na horizontu vidím tmavé mraky, avšak souvislou vrstvu tmavé oblačnosti. Vypadalo to, že se nacházíme v levé části této oblačnosti. Šel jsem se podívat na barometr a oproti dopoledne ukazoval nějakých 1014 hPa. Čili pokles o devět jednotek za nějakých 5-6 hodin. Vyhodnotil jsem to jako lokální "L" - čili lokální oblast s nízkým tlakem vzduchu. Předpokládal jsem, že vítr, který se při L stáčí proti směru hodin ručiček přinese s sebou proudění proti přídi lodi, čili stoupačku. To se také vyplnilo a loď dobrou půlhodinu jela na stoupačku nějakých 7,2kn ve větru kolem 15kn. Předesílám, že jsme měli refnutou hlavní plachtu tak z 20% a genu vytočenou celou.
Dále jsem předpokládal, jak bude průběh níže pokračovat, že se vítr stočí a začne foukat z levoboku, což se přesně stalo... Zakončení průjezdu níží jsem očekával, že bude na zadní vítr. Vyvázali jsme motejla a loď uháněla na zadák 6,5kn. Celý průběh můžete vidět na obrázcích č. 1-3...
Ve směru jízdy po naší pravé straně se zjevilo cosi, čemu jsme říkali "Boží oko". Těžké bouřkové mraky, ale nevěnoval jsem jim příliš velkou pozornost, protože to vypadalo tak, že jdou mimo nás vpravo a že nás minou. Boží oko si můžete prohlédnout na snímku č.4. Oko se však během asi 15ti minut rozplynulo a my jsme nad sebou měli poměrně čisté a mírně oblačné nebe. Vítr foukal do 15kn v poryvech, jinak cca 10-12kn.Po asi půl hodině nabral vítr na síle. odvázali jsme lano, které fixovalo ráhno na zaďáku a chystal jsem se na ref geny. Protože jsem byl na rodinné dovolené, obstarávání lodě se věnovali i moji dva synové, starší Jiří 19 a mladší Vojtěch, kterému bylo nedávno 14 let.
V tu chvíli stál za kormidlem Vojtěch. Manželka Renata a Jiří v kokpitu, a také Adéla s Týnou a Aničkou. Dinghy jsme celých 14dnů vyvazovali na záď, což jsem se naučil od kamaráda - zkušeného skippera. Tentokrát jsme ji ale strčili mezi stěžeň a genu, ulehčili jsme si to, protože "přece nefoukalo...."
Vítr začínal nabírat slušné poryvy kolem 25kn. Dal jsem povel nastartovat motor a na plný výkon nasměrovat loď na kurz proti větru. V tu dobu jsme již refovali genu. Tahal jsem lano navijáku nejprve rukama - bez rukavic. Jiří mi pouštěl otěž, aby gena "neplácala". Navíjel jsem jí nejprve tahem rukou, avšak rolovala se velmi těžce a když jsme ji měli srolovanou (koukal cíp tak 1,5m dlouhý), tak nám praskl naviják rolfoku a celá gena se znovu vymotala a začala plácat celou svou plochou o stěhy a sálingy. Vytrhly se samozřejmě i otěže geny jedna z nich hravě vyrvala vozík otěže. V tu chvíli jsem se přsunout se k navijáku a zusit navíjení rukou, což zpětně hodnotím jako naprosto liché rozhodnutí. V tuto chvíli to bylo absolutně nemožné. Z plných plic jsem zepředu řval na kormidelníka Vojtěcha, aby držel loď na kurzu proti větru, ale ten mne skoro neslyšel. Motor jel na plné obrátky a pak jsem se dozvěděl, že LOG ukazoval rychlost 0,5kn. Největší potíž byla ta, že vítr se začal neuvěřitelně točit a projevoval se jako velmi horký fén. Poté, když jsme situaci hodnotili, každý z posádky říkal, že mu to připomnělo horké vetráky, kterými se v zimě vytápějí velké stany při společenských akcích.... Měl jsem pocit, že se přede nou odvíjí film, který ovšem trvá pohué vteřiny. Loď se dostávala do kurzu, odkud měla vítr přímo z boku, a teď pozor, v neuvěřitelných poryvech dosahujícíh hodnoty až 46kn.
Lehká panika, zařval jsem na dívky ať zmizí do salonu. Nebyl absolutně čas si vzít vestu, natož harness, přestože jsme je měli připravené a vyzkoušené. Renata se snažila svým tělem vykrýt vzupnou dinghy, která se nám větrem vzpouzela a vypadala, že se utrhne. Já jsem se v tu chvíli soustředil na stažení hlavní plachty (bohužel rolfok do stěžně..), protože nás to naklánělo do brutálních náklonů. Přestože tento systé nemám rád a mám s ním z minulosti šptné zkušenosti, hlavaska šla do stěžně poměrně rychle a dobře. Když jsem ji však stočil, zjistil jsem, že gena je trhlá po celé délce zadního lemu. Utržený lem se začal motat na stěhy a sálingy. Bylo potřeba ji ihned sundat. Ovšem než jsme přiskočili k výtahu geny (přeci jen toto lano člověk nepoužívá každý den), byla celá plachta trhlá tak, že byla prakticky nepoužitelná.. Vše se odehrálo v cca 15 ti minutách brutálních poryvů. Poté jsme dostali loď pod kontrolu a na motor projeli úžinou mezi Mallorkou a Dragonerou do zátoky na kotvu. K večeru bouře opadla, pak v noci se však vrátila a zesílila. Podotýkám, že předpověď počasí pro tuto oblast na tento den byl vítr SE o rychlosti 8-10kn max.
Celá situace, jak jí teď vidím, chtěla trochu jiné řešení:
1. Dinghy pod stěžněm je k ničemu, berte to prosím na vědomí.
2. Refovat, refovat, refovat. Jakmile fouká v poryvech už jen 15kn, refovat. Byl jsem rád, že jsem dobře předpokládal stáčející se vítr v přicházející níži, ale nebyl připraven na rychlé a silné poryvy, které poté nastaly.
3. Mít pod kontrolou všechna lana ve stopperech a na stěžni, Nejen ta, která potřebuju. Při přebírání lodi doporučuji vyzkoušet funkčnost stopperů a trvat na jejich výměně.
4. Pokud možno - neberte lodě s rolfokem hlavní plachty do stěžně. U lodě Bavaria 46 - 6 let staré nebylo jednoduché s plachtou pracovat..
5. V každém případě vždy mějte připravené vesty a harnessy - to, že situace pro posádku dopadla dobře, bylo velké štěstí.
Kdybych reagoval jinak, mohl jsem genu ušetřit.
Napsal jsem to proto, aby až někdy uvidíte něco podobného na obloze, abyste věděli, co se na vás může chystat.
Hezký den Vám všem přeju.
Jiří
P.S. Poradíte, jak vložit fotky??
protože jsem toho ještě stále plný, rád bych se s Vámi podělil o zážitek, který se mi přihodil ve čtvrtek 26.7.2012 u ostrova Mallorca.
Pluli jsme celkem poklidnou plavbou ze severní části Mallorky, kde jsme kotvili přes noc. Konkrétně v zátoce Cala de la Calobra. Barometr ukazoval 1023hPa a jako již dva dny před tím, jsme se podle předpovědi pohybovali v oblasti vysokého tlaku vzduchu. Barometr se prakticky neměnil a korespondoval přesně s hodnotami, které jsem dostával od kamaráda Pavla Burkerta. V duchu jsem si říkal, jaká je to pruda, že jezdíme poslední dny stále na motor. Ale což, už byl čvrtek druhého týdne plavby a v pátek jsme měli vracet loď v Palmě, takže to už nějak dojedeme...
Ještě poslední zastávka cestou k ostrovu Dragonera na koupačku - a to Cala Valdemosa. Protože se při našich plavbách příležitostně věnujeme geocachingu, tak tedy povinně odlovit místní keš a tradá k ostrovu Dragonera. Oba majáky na ostrově jsou impozantní a já chci jejich fotky.
Jedeme na motor a v dáli na horizontu vidím tmavé mraky, avšak souvislou vrstvu tmavé oblačnosti. Vypadalo to, že se nacházíme v levé části této oblačnosti. Šel jsem se podívat na barometr a oproti dopoledne ukazoval nějakých 1014 hPa. Čili pokles o devět jednotek za nějakých 5-6 hodin. Vyhodnotil jsem to jako lokální "L" - čili lokální oblast s nízkým tlakem vzduchu. Předpokládal jsem, že vítr, který se při L stáčí proti směru hodin ručiček přinese s sebou proudění proti přídi lodi, čili stoupačku. To se také vyplnilo a loď dobrou půlhodinu jela na stoupačku nějakých 7,2kn ve větru kolem 15kn. Předesílám, že jsme měli refnutou hlavní plachtu tak z 20% a genu vytočenou celou.
Dále jsem předpokládal, jak bude průběh níže pokračovat, že se vítr stočí a začne foukat z levoboku, což se přesně stalo... Zakončení průjezdu níží jsem očekával, že bude na zadní vítr. Vyvázali jsme motejla a loď uháněla na zadák 6,5kn. Celý průběh můžete vidět na obrázcích č. 1-3...
Ve směru jízdy po naší pravé straně se zjevilo cosi, čemu jsme říkali "Boží oko". Těžké bouřkové mraky, ale nevěnoval jsem jim příliš velkou pozornost, protože to vypadalo tak, že jdou mimo nás vpravo a že nás minou. Boží oko si můžete prohlédnout na snímku č.4. Oko se však během asi 15ti minut rozplynulo a my jsme nad sebou měli poměrně čisté a mírně oblačné nebe. Vítr foukal do 15kn v poryvech, jinak cca 10-12kn.Po asi půl hodině nabral vítr na síle. odvázali jsme lano, které fixovalo ráhno na zaďáku a chystal jsem se na ref geny. Protože jsem byl na rodinné dovolené, obstarávání lodě se věnovali i moji dva synové, starší Jiří 19 a mladší Vojtěch, kterému bylo nedávno 14 let.
V tu chvíli stál za kormidlem Vojtěch. Manželka Renata a Jiří v kokpitu, a také Adéla s Týnou a Aničkou. Dinghy jsme celých 14dnů vyvazovali na záď, což jsem se naučil od kamaráda - zkušeného skippera. Tentokrát jsme ji ale strčili mezi stěžeň a genu, ulehčili jsme si to, protože "přece nefoukalo...."
Vítr začínal nabírat slušné poryvy kolem 25kn. Dal jsem povel nastartovat motor a na plný výkon nasměrovat loď na kurz proti větru. V tu dobu jsme již refovali genu. Tahal jsem lano navijáku nejprve rukama - bez rukavic. Jiří mi pouštěl otěž, aby gena "neplácala". Navíjel jsem jí nejprve tahem rukou, avšak rolovala se velmi těžce a když jsme ji měli srolovanou (koukal cíp tak 1,5m dlouhý), tak nám praskl naviják rolfoku a celá gena se znovu vymotala a začala plácat celou svou plochou o stěhy a sálingy. Vytrhly se samozřejmě i otěže geny jedna z nich hravě vyrvala vozík otěže. V tu chvíli jsem se přsunout se k navijáku a zusit navíjení rukou, což zpětně hodnotím jako naprosto liché rozhodnutí. V tuto chvíli to bylo absolutně nemožné. Z plných plic jsem zepředu řval na kormidelníka Vojtěcha, aby držel loď na kurzu proti větru, ale ten mne skoro neslyšel. Motor jel na plné obrátky a pak jsem se dozvěděl, že LOG ukazoval rychlost 0,5kn. Největší potíž byla ta, že vítr se začal neuvěřitelně točit a projevoval se jako velmi horký fén. Poté, když jsme situaci hodnotili, každý z posádky říkal, že mu to připomnělo horké vetráky, kterými se v zimě vytápějí velké stany při společenských akcích.... Měl jsem pocit, že se přede nou odvíjí film, který ovšem trvá pohué vteřiny. Loď se dostávala do kurzu, odkud měla vítr přímo z boku, a teď pozor, v neuvěřitelných poryvech dosahujícíh hodnoty až 46kn.
Lehká panika, zařval jsem na dívky ať zmizí do salonu. Nebyl absolutně čas si vzít vestu, natož harness, přestože jsme je měli připravené a vyzkoušené. Renata se snažila svým tělem vykrýt vzupnou dinghy, která se nám větrem vzpouzela a vypadala, že se utrhne. Já jsem se v tu chvíli soustředil na stažení hlavní plachty (bohužel rolfok do stěžně..), protože nás to naklánělo do brutálních náklonů. Přestože tento systé nemám rád a mám s ním z minulosti šptné zkušenosti, hlavaska šla do stěžně poměrně rychle a dobře. Když jsem ji však stočil, zjistil jsem, že gena je trhlá po celé délce zadního lemu. Utržený lem se začal motat na stěhy a sálingy. Bylo potřeba ji ihned sundat. Ovšem než jsme přiskočili k výtahu geny (přeci jen toto lano člověk nepoužívá každý den), byla celá plachta trhlá tak, že byla prakticky nepoužitelná.. Vše se odehrálo v cca 15 ti minutách brutálních poryvů. Poté jsme dostali loď pod kontrolu a na motor projeli úžinou mezi Mallorkou a Dragonerou do zátoky na kotvu. K večeru bouře opadla, pak v noci se však vrátila a zesílila. Podotýkám, že předpověď počasí pro tuto oblast na tento den byl vítr SE o rychlosti 8-10kn max.
Celá situace, jak jí teď vidím, chtěla trochu jiné řešení:
1. Dinghy pod stěžněm je k ničemu, berte to prosím na vědomí.
2. Refovat, refovat, refovat. Jakmile fouká v poryvech už jen 15kn, refovat. Byl jsem rád, že jsem dobře předpokládal stáčející se vítr v přicházející níži, ale nebyl připraven na rychlé a silné poryvy, které poté nastaly.
3. Mít pod kontrolou všechna lana ve stopperech a na stěžni, Nejen ta, která potřebuju. Při přebírání lodi doporučuji vyzkoušet funkčnost stopperů a trvat na jejich výměně.
4. Pokud možno - neberte lodě s rolfokem hlavní plachty do stěžně. U lodě Bavaria 46 - 6 let staré nebylo jednoduché s plachtou pracovat..
5. V každém případě vždy mějte připravené vesty a harnessy - to, že situace pro posádku dopadla dobře, bylo velké štěstí.
Kdybych reagoval jinak, mohl jsem genu ušetřit.
Napsal jsem to proto, aby až někdy uvidíte něco podobného na obloze, abyste věděli, co se na vás může chystat.
Hezký den Vám všem přeju.
Jiří
P.S. Poradíte, jak vložit fotky??
- Martin88
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 726
- Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Praha
podobnou nehodu s rolfokem geny jsem mel pred 2ma roky v dubnu pri vplouvani do Komizi na Visu,z boku foukalo kolem 35 kdyz se gena cela vymotala,tak jsem to otocil po smeru vetru,motorem na plny pecky jsem tak deset uzlu sundal a 2 clenove posadky meli cas nandat vesty a genu sundat
myslim,ze jsi nemel plout proti vetru
s vkladanim obrazku neporadim,zdejsi system je nad moje schopnosti
myslim,ze jsi nemel plout proti vetru
s vkladanim obrazku neporadim,zdejsi system je nad moje schopnosti
- FerenCS
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 637
- Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Zvolen
- Kontaktovat uživatele:
Poučné a pútavé čítanie. Jasné, že teraz sa to vyhodnocuje jednodukšie a inak. Človek si to premieta v hlave znovu a znovu...
Hlavne že ste to v zdraví prežili. Dúfam že ťa to nedradí od ďalších plavieb
Čo sa týka vkladania foto, cez IE to nefunguje, ale ináč tošlo, len to je trochu komplikované. Alebo si skús niekde na webe urobiť album a daj sem odkaz.
Hlavne že ste to v zdraví prežili. Dúfam že ťa to nedradí od ďalších plavieb

Čo sa týka vkladania foto, cez IE to nefunguje, ale ináč tošlo, len to je trochu komplikované. Alebo si skús niekde na webe urobiť album a daj sem odkaz.
- spuzva
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 339
- Registrován: pon zář 29, 2008 2:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Praha
Martin88 píše:podobnou nehodu s rolfokem geny jsem mel pred 2ma roky v dubnu pri vplouvani do Komizi na Visu,z boku foukalo kolem 35 kdyz se gena cela vymotala,tak jsem to otocil po smeru vetru,motorem na plny pecky jsem tak deset uzlu sundal a 2 clenove posadky meli cas nandat vesty a genu sundat
myslim,ze jsi nemel plout proti vetru
s vkladanim obrazku neporadim,zdejsi system je nad moje schopnosti
Ahoj Martine i ostatní, děkuju za příspěvek. Vím, že jsem měl stočit loď po větru, ale to se prostě nedalo. Na samém začátku jsem jí automaticky chtěl na protvítr a pak, jak byla gena venku, se to prostě už nedalo. Při jakémkoliv obratu nám hrozil spinout, myslel jsem, že lehneme... Největší problém byl asi v rozhodnutí, jestli jít stočit hlavní plachtu, nebo spustit výtah geny. Já zvolil tu první možnost, a tím jsem o genu přišel. Fotky jsou zde:
http://spuzva.rajce.idnes.cz/Thunder_storm
díky S.
- JardaF
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1379
- Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
S plácající genou a hlavní plachtou vytaženou bys stejně už obrat po větru neudělal. Při poryvech 40 uzlů bez geny se s hlavaskou loď postav proti větru bez ohledu na kormidlo. Pro tyhle okamžiky je dobré mít možnost uvolnit výtah geny, tak by se dala zachránit. Ale výtahy geny jsou na charterovkách vždycky hodně silně fixované.
Co je ale k zamyšlení, je že "není čas vzít si harnessy a vesty". Samozřejmě jezdím většinou taky bez toho, ale četl jsem teď pár případů, kdy se to krutě nevyplatilo (a nebo se naopak vyplatilo, být připraven s vestou, VHF v kokpitu a grabbagem). No má zase člověk o čem přemýšlet
Co je ale k zamyšlení, je že "není čas vzít si harnessy a vesty". Samozřejmě jezdím většinou taky bez toho, ale četl jsem teď pár případů, kdy se to krutě nevyplatilo (a nebo se naopak vyplatilo, být připraven s vestou, VHF v kokpitu a grabbagem). No má zase člověk o čem přemýšlet

- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Ahoj,
zajímavý popis, mám k němu pár poznámek:
- Při patnáctiuzlovém větru refovat netřeba, nepřepsal ses?
- V silném větru se vykašli na přidržování otěží kosatky a nech ji vyvlát. Rolování je mnohem snazší. Kosatka sice bude plácat a nezaroluje se úplně rovně, ale to pak po bouři snadno napravíš.
- Jev, který popisuješ, mi připomíná můj zážitek u norského pobřeží před dvěma lety. Blížící se hradba mraků, v předpovědi rozhodně nic dramatického. Pak vítr z toho směru, který rychle sílí a je poryvový. (Já jsem tenkrát odhadl nárazy na 9 Bft.) To vše trvá několik hodin a pak se situace vrací do normálu.
Kamarád meteorolog mi tenkrát řekl, že poblíž pobřeží se občas tvoří něco, čemu Němci říkají Sturm Tief. Tahle "bouřková níže" se tvoří náhle a velice špatně se predikuje. (Já jsem tenkrát měl mít E 3 – 5 a přišel vítr W 8 – 9.)
- V takové situaci bych jako první věc přikázal vzít harnessy každému, kdo je v kokpitu nebo na palubě. V takových podmínkách by ses pro MOB těžko vracel. Všecko ostatní počká – tedy pokud nejsi 50 metrů od skal.
Lynx
zajímavý popis, mám k němu pár poznámek:
- Při patnáctiuzlovém větru refovat netřeba, nepřepsal ses?
- V silném větru se vykašli na přidržování otěží kosatky a nech ji vyvlát. Rolování je mnohem snazší. Kosatka sice bude plácat a nezaroluje se úplně rovně, ale to pak po bouři snadno napravíš.
- Jev, který popisuješ, mi připomíná můj zážitek u norského pobřeží před dvěma lety. Blížící se hradba mraků, v předpovědi rozhodně nic dramatického. Pak vítr z toho směru, který rychle sílí a je poryvový. (Já jsem tenkrát odhadl nárazy na 9 Bft.) To vše trvá několik hodin a pak se situace vrací do normálu.
Kamarád meteorolog mi tenkrát řekl, že poblíž pobřeží se občas tvoří něco, čemu Němci říkají Sturm Tief. Tahle "bouřková níže" se tvoří náhle a velice špatně se predikuje. (Já jsem tenkrát měl mít E 3 – 5 a přišel vítr W 8 – 9.)
- V takové situaci bych jako první věc přikázal vzít harnessy každému, kdo je v kokpitu nebo na palubě. V takových podmínkách by ses pro MOB těžko vracel. Všecko ostatní počká – tedy pokud nejsi 50 metrů od skal.
Lynx
- spuzva
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 339
- Registrován: pon zář 29, 2008 2:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Praha
JardaF píše:S plácající genou a hlavní plachtou vytaženou bys stejně už obrat po větru neudělal. Při poryvech 40 uzlů bez geny se s hlavaskou loď postav proti větru bez ohledu na kormidlo. Pro tyhle okamžiky je dobré mít možnost uvolnit výtah geny, tak by se dala zachránit. Ale výtahy geny jsou na charterovkách vždycky hodně silně fixované.
Co je ale k zamyšlení, je že "není čas vzít si harnessy a vesty". Samozřejmě jezdím většinou taky bez toho, ale četl jsem teď pár případů, kdy se to krutě nevyplatilo (a nebo se naopak vyplatilo, být připraven s vestou, VHF v kokpitu a grabbagem). No má zase člověk o čem přemýšlet
Ahoj a díky za příspěvek. Ty poryvy přicházely z různých stran, vítr se točil, takže i když jsme byli proti větru, za chvilku to pralo do hlavasky z boku a loď měla velký náklon. S výtahem geny máš naprostou pravdu. Moje velká chyba, že jsem to lano při přebírání nevyzkoušel, protože při sundavání torza geny nebyla legrace ho uvolnit - přesně, jak říkáš.
Harnesy a vesty - taky s Tebou souhlasím. Prostě do té chvíle mi to nepřišlo nebezpečné a pak už nebyl čas. A ještě jedna věc - na lodi nebyla taková ta vodící páska pro připínání na harnesy. když potřebuješ jít na příď. Takže já bych se býval stejně nepřipnul, protože jsem byl stále v pohybu. U kormidelníka vojty a u Jiřího by to bylo aktuální...
- spuzva
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 339
- Registrován: pon zář 29, 2008 2:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Praha
lynx píše:Ahoj,
zajímavý popis, mám k němu pár poznámek:
- Při patnáctiuzlovém větru refovat netřeba, nepřepsal ses?
- V silném větru se vykašli na přidržování otěží kosatky a nech ji vyvlát. Rolování je mnohem snazší. Kosatka sice bude plácat a nezaroluje se úplně rovně, ale to pak po bouři snadno napravíš.
- Jev, který popisuješ, mi připomíná můj zážitek u norského pobřeží před dvěma lety. Blížící se hradba mraků, v předpovědi rozhodně nic dramatického. Pak vítr z toho směru, který rychle sílí a je poryvový. (Já jsem tenkrát odhadl nárazy na 9 Bft.) To vše trvá několik hodin a pak se situace vrací do normálu.
Kamarád meteorolog mi tenkrát řekl, že poblíž pobřeží se občas tvoří něco, čemu Němci říkají Sturm Tief. Tahle "bouřková níže" se tvoří náhle a velice špatně se predikuje. (Já jsem tenkrát měl mít E 3 – 5 a přišel vítr W 8 – 9.)
- V takové situaci bych jako první věc přikázal vzít harnessy každému, kdo je v kokpitu nebo na palubě. V takových podmínkách by ses pro MOB těžko vracel. Všecko ostatní počká – tedy pokud nejsi 50 metrů od skal.
Lynx
Ahoj, taky díky za názor... Jasně, s harnesy jsem sám moc dobře věděl, že to nebylo dobrře... Ale nebyl čas jít do kajuty.. K té kosatce - nevím, jestli bych to udělal tak, jak píšeš, protože jakmile se nám plachta vytočila, tak to plácání otěží bylo neuvěřitelné a já jsem měl strach, aby se nenamotaly otěže na stěhy a aby nešel do háje stěžeň. Mimochodem, pak druhý den v maríně jsem viděl druhou loď s roztženou genou ze stejné oblasti a o kus dál byla loď s prasklým stěžněm
- Martin88
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 726
- Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Praha
spuzva píše:lynx píše:Ahoj,
zajímavý popis, mám k němu pár poznámek:
- Při patnáctiuzlovém větru refovat netřeba, nepřepsal ses?
- V silném větru se vykašli na přidržování otěží kosatky a nech ji vyvlát. Rolování je mnohem snazší. Kosatka sice bude plácat a nezaroluje se úplně rovně, ale to pak po bouři snadno napravíš.
- Jev, který popisuješ, mi připomíná můj zážitek u norského pobřeží před dvěma lety. Blížící se hradba mraků, v předpovědi rozhodně nic dramatického. Pak vítr z toho směru, který rychle sílí a je poryvový. (Já jsem tenkrát odhadl nárazy na 9 Bft.) To vše trvá několik hodin a pak se situace vrací do normálu.
Kamarád meteorolog mi tenkrát řekl, že poblíž pobřeží se občas tvoří něco, čemu Němci říkají Sturm Tief. Tahle "bouřková níže" se tvoří náhle a velice špatně se predikuje. (Já jsem tenkrát měl mít E 3 – 5 a přišel vítr W 8 – 9.)
- V takové situaci bych jako první věc přikázal vzít harnessy každému, kdo je v kokpitu nebo na palubě. V takových podmínkách by ses pro MOB těžko vracel. Všecko ostatní počká – tedy pokud nejsi 50 metrů od skal.
Lynx
tak to plácání otěží bylo neuvěřitelné a já jsem měl strach, aby se nenamotaly otěže na stěhy a aby nešel do háje stěžeň. Mimochodem, pak druhý den v maríně jsem viděl druhou loď s roztženou genou ze stejné oblasti a o kus dál byla loď s prasklým stěžněm
přesně,za vteřinu se otěže zamotají do neskutečných uzlů,kterýma pak mlátěj každého,kdo se chce ke geně přiblížit
kluci,co stahovali genu, byli celý dobitý
- Fum
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 120
- Registrován: čtv úno 10, 2011 1:00 am
- Reputace: 7
- Bydliště: Třebíč
Při plavbě na Vis se mi z rolfoku uvolnilo lanko a do té doby z 50-ti % narolovaná gena šla celá ven. Foukalo kolem 25kn, v nárazech 35 kn. Výtah, jak jinak zafixovanej, že jsme museli nastartovat motor a refovali jsem ve dvou ručně na přídi proti větru. Proto rozumím Tvojí první reakci a i my jsme natrhli genu, sice ne moc, ale natrhli. Naše počasí bylo přeci jenom příznivější. Když jsem potom sledoval "technika" kterého zajistila charterovka, tak bylo zřejmé, že tato závada čekala na svého kapitána s jistotou ruské rulety. Fixační šroubek od lanka rolfoku bych si nedal ani ke šňůře na prádlo, ale holt do rolfoku člověk nevidí a musel by loď přebírat s rentgenem.
Druhá věc je odhad situace. Zase Ti rozumím v tom, že "vesty a harnesy nebyl čas obléknout", čímž neříkám, že to schvaluji, ale na lodi s vlastní rodinou, kdy se podmínky změní během krátkého okamžiku má člověk občas mylný pocit o tom co je priorita. Správný odhad mají Ti, kteří si již něčím takovým prošli ........
Druhá věc je odhad situace. Zase Ti rozumím v tom, že "vesty a harnesy nebyl čas obléknout", čímž neříkám, že to schvaluji, ale na lodi s vlastní rodinou, kdy se podmínky změní během krátkého okamžiku má člověk občas mylný pocit o tom co je priorita. Správný odhad mají Ti, kteří si již něčím takovým prošli ........
Re: Squall - neboli Thunder storm - průjezd bouří
spuzva píše:1. Dinghy pod stěžněm je k ničemu, berte to prosím na vědomí.
toto ma zaujalo, tak kam s nim?
- kosisa
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 45
- Registrován: úte čer 12, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Rakovník
Také mi to něco připomíná. Minulý rok v červnu jsme dva dni čekali na Lumbardě, až přejde hlášená bora do 40 kn. Ctěli jsme na Mljet, ale Aladin byl v tom místě stále oranžový. V sobotu odpoledne jsme nakonec vyrazili na sever, protože tam větrná mapa už byla jenom v zeleném. Na kraji Pelešace foukalo od západu 25 kn a protože se nám nechtělo křižovat proti větru, pluli jsme na západ Pelešace na zadáka – směr Sečuraj. Podle předpovědi se měl vítr večer utišit, a tak jsme si plánovali noční plavbu podél severu Hvaru někam na Brač, nebo Šoltu do zátoky. Už když jsme se k Sečuraji blížili, byly vidět z dálky bílé čepice a chvílemi i vzduchem letící tříšť vody. Tehdy mne poprvé napadlo, neměli bychom zůstat na Sečuraji ? Jenže vždyť se to má podle předpovědi za chvíli uklidnit. To co vidíme je jen zbytek z té bory, která šla z těch kopců nad Makarskou. Minuli jsme maják na Sečuraji a už jsme museli obě plachty zrefovat. Asi po půl hodině startujeme motor a sundaváme plachty. Vítr 20, chvílemi do 30 kn. Ale nepříjemné boční krátké a celkem vysoké vlny. Jezdíme jen ve dvou se ženou, takže jsem uklidňoval jen ji a sám sebe. Asi 10 nm od Sečuraje už to byla čína. Foukalo mezi 28 – 35 kn, ale vlny z boku že jsem přez některé neviděl. „Přeci se nebudeme vracet, až se dostaneme do závětří Brače, musí to polevit“. Přiznávám velkou chybu, neměli jsme na sobě ani vesty, ani harmessy. Stále jsem čekal, že to začne polevovat a potom už to prostě nešlo. Nešlo pustit kormidlo. Zkrátka chybama se člověk učí. O půlnoci jsme doskákali do Vrbosky, kde bylo už absolutní bezvětří. Když jsme se o tomto zážitku bavili druhý den s jedním místním rybářem, pochopil jsem, že jsme měli velké štěstí. Řikal, „měli jste zůstat na Sečuraji a nebo plout jižní stranou Hvaru. Tady mezi Makarskou a Hvarem to bývá po boře divoké. Takže krom sledování předpovědí je ještě asi důležité znát místní poměry a moc nevěřit Aladinovi.
- spuzva
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 339
- Registrován: pon zář 29, 2008 2:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Praha
Zbiry píše:Já jen poznámečku k té Dinghy.... osobně ji také vždy vozím přikurtovanou na palubě...Nikdy ne za lodí!!!
Už jsem jednou ve vlnách, větru a hnusném dešti absolvoval chytání...a div, že se to povedlo! Takže já radím na palubě. Asi jsem nepochopil proč by tam ve větru nemohla dobře přivázaná být??
Zbiry, nemyslel jsem jí táhnout za lodí, ale vyvázat jí na zadek - prostě svisle. Dá to práci, ale je to místo, kde nejméně překáží. Při práci s lany ve větru - ptěže geny, apod... je na palubě vždycky na dvě věci... A tímto zdravím Jirku Pacáka, který mne to naučil

- soki
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 37
- Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Trenčín
Uchytenie gumaku
Ahoj
mas nejaku fotku ako to vyzera priviazane na korme lodi? Su rozne moznosti ako to tam uchytit.
Dik
mas nejaku fotku ako to vyzera priviazane na korme lodi? Su rozne moznosti ako to tam uchytit.
Dik

- spuzva
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 339
- Registrován: pon zář 29, 2008 2:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Praha
Standa83 píše:Mám ale takový pocit, že to jde jen na větších lodích.. Když je loď v náklonu, tak si pak dinghi hrabe do vody.. Řešením je ji posunout ještě výše, ale pak z ní máš druhou plachtu..
Navíc, u nás se na zádi chodí na malou
nemám svou loď, půjčuju si od 39 po 50 ti stopé a u každé to lze... Bez toho, aniž bys z ní měl druhou plachtu. Naopak, když jí blbě uvážeš na palubě, pak z ní máš druhou plachtu, jako jsme to měli my... A na malou můžeš v klídku jít v rohu

- Papito
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 263
- Registrován: čtv lis 15, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: chebsko
Ahoj Spuzvo, další neobjednané "školení", které Tě zase posunulo dál. Zmínil jsi se, že na lodi nebyla jistící páska, nebo tak nějak jsi to nazval , na připnutí harnesů. Oficiálně se tomu říká Life Line(volně přeloženo - lano pro život) a dělá se z lana nebo popruhu tak, že ho přivážeš na lodi k zařízení a součástem, které jsou prošroubované skrze palubu a snesou silný nárazový tah, tedy nikdy např. za relink. Na charterových lodích life line instalováno není. Tak jako mnozí sebou vozím popruh, který je pro tento účel nejvhodnější. Instaluju ho ale podle plavebního regionu a očekávaných podmínek, což určitě není nejlepší, mělo by tam být pokaždé. Jenže lenost a pohodlnost si vybírají svoji daň... Na Severních Sporádách jsme si letos ani nevyzkoušeli vesty a harnesy, na jaře v Bretani bude vše jak má být.
- jajarin
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 430
- Registrován: pon srp 15, 2011 2:00 am
- Reputace: 25
- Bydliště: Nymburk
Ahoj ,něco podobného s geňou měli kamarádi ,namotávali ji vinšnou až zničili rolfok.Zjistilo se ,že závity lana byly přes sebe,to je, že vrchní byly proříznutý až dospodu .Bylo to tím ,že se při vymotávání geňi nechalo lano volné a jednotlivé závity nebyly utažený.Tak jestli může radit při vytahování geňi lano jednou okolo vinšny a fest brzdit ,aby jednotlivé závity př vytažení geni byly dobře utažené.
- spuzva
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 339
- Registrován: pon zář 29, 2008 2:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Praha
Papito píše:Ahoj Spuzvo, další neobjednané "školení", které Tě zase posunulo dál. Zmínil jsi se, že na lodi nebyla jistící páska, nebo tak nějak jsi to nazval , na připnutí harnesů. Oficiálně se tomu říká Life Line(volně přeloženo - lano pro život) a dělá se z lana nebo popruhu tak, že ho přivážeš na lodi k zařízení a součástem, které jsou prošroubované skrze palubu a snesou silný nárazový tah, tedy nikdy např. za relink. Na charterových lodích life line instalováno není. Tak jako mnozí sebou vozím popruh, který je pro tento účel nejvhodnější. Instaluju ho ale podle plavebního regionu a očekávaných podmínek, což určitě není nejlepší, mělo by tam být pokaždé. Jenže lenost a pohodlnost si vybírají svoji daň... Na Severních Sporádách jsme si letos ani nevyzkoušeli vesty a harnesy, na jaře v Bretani bude vše jak má být.
Ahoj Papito, pravda pravdoucí, Life Line příště určitě pořeším...
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů