oznaceni stredu kormidla

Různá témata kolem ovládání lodě a bezpečnosti plavby

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » úte srp 21, 2012 6:05 pm

Pavel63 píše:A na spodní stupnici se malinkými čárkami nebo čtverečky od nuly doprava či doleva zobrazuje odchylka pohybu lodě (patrně vyhodnoceného dle GPS) od požadovaného kurzu. Autopilot se zásahem do nastavení kormidla snaží dostat na nulu. V žádném případě se nejedná o natočení kormidla, ale o odchylku od kurzu.
Pavel.


Tak moment .. ziju v pocitu ze ty carecky dole nejsou zadna odchylka od zadaneho kurzu, ale uhel nastaveni kormidla .... uz proto, ze ten udaj na displeji je nadepsan RUDDER, coz neni nic jineho nez KORMIDLO

Obrázek


Tady je to videt zcela zretelne ... pokud je kormidlo rovne, ukazuje to 0, cim vic natocis kormidlo doprava nebo doleva, tim vic ukazuje vychyleni. Muzu se plest, ale nema to zadnou souvislost s nejakym zadanym kurzem a pripadnou odchylkou od nej. Uz proto, ze to funguje i v STBY rezimu.

Tady na dalsim obrazku je videt, ze loda ma kormidlo vytocene doprava a to o 10 stupnu. Autopilot je vyplej, takze o zadnou odchylku se nemuze jednat

Obrázek


Muzu se pochopitelne myslit, ale myslim si, ze se nemylim. BTW zkuste si pri stani na miste treba na kotve zatocit kormidlem na doraz doprava a pak doleva a sledovat tento udaj .. uvidite jak se ty carky meni ... od dorazu pres nulu po dalsi doraz

Edit: zmenseny vobrazky - ted je tam sice videt prd, ale je to podle pravidel :crazy:
Naposledy upravil(a) TashonkaWitko dne úte srp 21, 2012 8:03 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » úte srp 21, 2012 6:13 pm

Pavel63 píše:Jinak musím dát za pravdu těm, kteří loď řídí nikoli podle kompasu, kurzu na GPS či kurzu na autopilotovi, ale podle nějakého bodu na horizontu přímo v ose lodě. Samozřejmě tohle jde realizovat jen v "hustě zaostroveném Chorvatsku, těžko bych asi na Atlantiku hledal nějaký pevný bod na horizontu... Odchylku osy lodě od bodu na horizontu jsme schopni vnímat již ve stupních. Autopilot mnohdy skáče po dvou nebo třech stupních, klasický kompas má taky nějaké dělení a tam plout +/- 1° prostě nejde, zatímco za klidnějšího počasí a kormidlování podle bodu na horizontu je to v pohodě. Samozřejmě jinak se pak pluje na plachty, kdy působí snos a případně proud a podobně, tam se musí držet kurz a hlídat plachty vůči větru (který se někdy rád mění) a další aspekty.

Pavel.


O tomhle snad ani nemůže být pochyb, kormidlování podle kompasu či plotru je nejn kostrbaté, ale taky hrozně otravné a únavné, i když to samo někdy jinak nejde. Já při kratších přeplavbách raději (co bez velké únavy vydržím) kormidluji ručně, protože si namlouvám, že to umím lépe než autopilot. Zejména při vlnách šikmo z boku. Ale musím-li podle kompasu, mám toho plný brejle mnohem dřív...

Střed kormidla si značím jen z důvodů uvedených výše (hrubá kontrola trimu a rozjezd dozadu).

Wlady
Uživatelský avatar
nohal
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 84
Registrován: stř zář 30, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod nohal » úte srp 21, 2012 6:20 pm

TashonkaWitko píše:Tak moment .. ziju v pocitu ze ty carecky dole nejsou zadna odchylak od zadaneho kurzu, ale uhel nastaveni kormidla .... uz proto, ze ten udaj na displeji je nadepsan RUDDER, coz neni nic jineho nez KORMIDLO

Muzu se pochopitelne myslit, ale myslim si, ze se nemylim. BTW zkuste si pri stani na miste treba na kotve zatocit kormidlem na doraz doprava a pak doleva a sledovat tento udaj .. uvidite jak se ty carky meni ... od dorazu pres nulu po dalsi doraz

Jsi prinejmensim stejne bystry jako jazykove vybaven ;)
Panum, kteri stale neveri bych doporucil stranu 14 v manualu na adrese http://www.raymarine.com/GetFile.aspx?f ... tegoryId=3
Samozrejme to funguje pouze v pripade, ze na kormidle je instalovan senzor (coz vetsinou je, protoze course computery od RM se v podstate bez nej nedaji koupit), jak tomu potenciometru v oleji honosne rikaji.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte srp 21, 2012 6:23 pm

Pavel63 píše:Jirko, prosím, já jsem v SO přijel, tak už to letos asi neověřím. Až pojedeš na loď, koukni na to a dej sem pak svůj poznatek.
To si piš že to ověřím. Jenom nevím, které ze dvou kormidel to bude sledovat...
Ale vážně. Stále o tom přemýšlím a nemůžu se zbavit pocitu, že nejdříve to ukáže odchylku (dle mého od kurzu) a až potom začne cvičit s kormidlem a srovnávat. je pravda že jsem to bral za tak samozřejmou věc (podobně jako jiní opak), že jsem to nestudoval. Polepším se, natočím na mobil a budu referovat. Nikdo není neomylný.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 754
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » úte srp 21, 2012 6:27 pm

No jo, tak pozor, to se ale bavíme asi každý o trochu jiném modelu téhož zařízení. Já tam žádný potenciometr nikdy neměl a chovalo se mi to tak, jak jsem psal výš. Takže u zařízení, které je na poslední fotce, máš asi pravdu. Jenže já měl na lodi vždycky trochu něco jiiného. To se pak můžeme hádat do krve a budeme mít pravdu oba ...

Bohužel já to zese uvidím v reále až příští rok ...

Pavel.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte srp 21, 2012 6:31 pm

Schválně Tashonko, co je špatně?
nápověda: displej mého NTB kvílí.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 754
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » úte srp 21, 2012 6:36 pm

Díval jsem se teď na krátké video z foťáku z min. týdne, kdy si pamatuju, že jsem zabíral i přístorje u kormidla. Bohužel ale GPS, rychlost a hloubku - ale nikoli autopilot. Nicméně ještě jeden poznatek - když zapnu autopilota a pluji nějakým kurzem (obvykle jen za klidné plavby na motor a v přehledných místech), v okamžiku potřeby změnit kurz po stisknutí tlačítka např. "+10" se mi na té spodní stupnici objeví ty zmíněné kostičky a teprve potom se vychýlí kormidlo, aby srovnalo kurz lodě na požadovaný kurz. Takže u zařízení, které popisuji já, mi to skutečně nesedí na výchylku kormidla, ale odchylku od kurzu.
Pavel.
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » úte srp 21, 2012 7:19 pm

tak to mi s tim autopilotem teda davate :-P ... to jsem fakt zvedavej jak dopadne overeni :D :D ... zatim jsme s Pavel63 dva proti celemu svetu :mad:

2 Pavel63: hlaska alarmu mimo kurz je : OFF COURSE ... jestli si to dobre pamatuji ;-)
Uživatelský avatar
Zbiry
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 236
Registrován: úte črc 24, 2012 2:00 am
Reputace: 11

Příspěvekod Zbiry » úte srp 21, 2012 7:30 pm

:-) tak a já omrknu co to dělá u pákového AP (autohelm) na pínu.....?
Jsem fakt zvědav, co to vlastně ukazuje!!!
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » úte srp 21, 2012 7:51 pm

jeste si pujcim bedrichuv prispevek:

bedrich píše:Sám si malým provázkem polohu rovně taky označuju, nejen pro např. couvání, kdy má kormidelní kolo tendenci se zamotávat- zatáčet víc, než jsem chtěl, ...

tak pri couvani mi to uz prijde uplne naprd, tam prece kormidlo musi citi kazdy (presne z duvodu tebou jmenovanych) ... rovnat podle provazku, to je strasna prace navic ;-)

bedrich píše:ale hlavně jako pomocný ukazatel vyvážení oplachtění. / Jestliže mám při přímém kurzu provázek, nebo ukazatel na autopilotovi výrazně ze středu, tak je zpravidla něco špatně s plachtami - nepoměr velikosti geny ku hlavní plachtě, případně celkové přeplachtění, kdy kromě zvyšujícího se náklonu roste tendence k vyostřování, v extremu až do nekontrolovatelného, jestliže se mi označený střed dostává do spodní poloviny kružnice korm. kola.

zde to bohuzel taky nechapu. predpokladama, ze neco spatne s plachtami znamena navetrnost ci zavetrnost lode. jenze na vyzkouseni vubec nepotrebujes provazek, kdyz uz
neciti v ruce, ze se s lodi peres, tak staci to kormidlo pustit a ono ti to samo vyostri nebo odpadne. a to i kdyz na zacatku mas treba negativni vychylku kormidla. tak proc provazek ?

bedrich píše:Provázek mi ušetří prostor pro další vizuální vjemy, kterých je dost. Při rozjedzu lodi z nulové rychlosti dávám naopak přednost informaci z displeje autopilota, abych po každém kotvení nemusel motat kolem do obou krajních poloh.

a jake dalsi vjemy ? ja se staram jen o to kam jedu ;-) ty si musis k tomu jeste hlidat provazek :lol:

aby zde nedoslo zase k nejakemu valceni apod. jak je posledni dobou zvykem :-( ... tak bezprovazkovy zpusob samozrejme taky nikomu nenutim, nechci ani poucovat - to fakt
nemusim, jen zrovna tyto duvody mi prijdou jako, ze to delate strasne slozite, ze to spise pridelava praci ...

a jeste dotaz pro ty, co provazkuji a zaroven znaji lode bez kormidelniho kola (i treba jen okruhovky) - tam to delate jak ? malujete si znacku na palubu nebo koukate na kormidlo
nebo jak ? ;-)
Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » úte srp 21, 2012 7:53 pm

Baharis píše:Schválně Tashonko, co je špatně?
nápověda: displej mého NTB kvílí.


Ja vim, ja vim ... mea culpa, maxima culpa ... ty obrazky by asi mely bejt mensi, co ? ;)
Na vysvetlenou - ja jen pouzil odkaz na jiz existujici obrazek na netu .. takze, vlastne, za to ze ten obrazek je moc velkej nemuzu ja, ale nejakej darebak odnekud z ciziny :-))

ja to pak zmensim .. slibuju .... ted pecu chleba, takze nemam moc casu :-))) Jakmile to vykyne, strcim to do trouby a jdu zmensovat obrazky 8)

Edit : furt to svina nechce kynout, tak jsem to zmensil uz ted ...
Uživatelský avatar
bedrich
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 517
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » úte srp 21, 2012 8:16 pm

U zobrazeného Raymarine se ty čárky hejbou v souladu s točením kormidelním kolem i když loď stojí a nemá zadaný žádný kurz pro Autopilotování. Takže už by to bylo i na drobnou sázku! (Už jsem dlouho nevyhrál). Podobnou informaci - o poloze kormidla - lze vyčíst i na přístrojích Navman, i když tuším na jiném budíku, asi tridata, neb jsme autopilota na přeplavbě neměli.
Ještě k výše diskutovanému kormidlování: Nejen podle mne je kormidlování podle mapového plotru s GPS blbost: přistroj ukazuje kurz s určitým zpožděním, dle nastavení četnosti zobrazení, a tím pádem jízda jenom dle něj je horší než u totálního opilce. Stále se dohání, předhání, kličkuje (stačí se ohlídnout na čáru na vodě). V situaci, kdy není před lodí nic vidět -velká vzdálenost od pevniny snížená viditelnost atd. naviguji prvotně dle kompasu s následnou občasnou kontrolou pozice na plotru.
Poslední poznámečka: zjistit polohu kormidla tím, že se rozjedu muže být někdy pozdě - např vyplouvání z velmi stísněných prostor. Někdo uváděl analogii s autem. Ja se snažím parkovat auto s koly rovně (nejen kvůli přehnané starostlivosti o prachovky, homokinet. klouby a pod.) ale když mám kola v rejdu a stojím předním rohem 30 cm vedle sloupku, nemusí rozjezd skončit jen leknutím.
P.S. Omlouvám se, že dnes reaguji s určitým zpožděním, odbíhám od domácích prací a někteří píšete dost rychle :)
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 754
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » úte srp 21, 2012 8:27 pm

jerryx píše:2 Pavel63: hlaska alarmu mimo kurz je : OFF COURSE ... jestli si to dobre pamatuji ;-)


Ano, máš pravdu, tohle jsem tam viděl, ale vzpomenout si na to z voleje dodatečně - na to tedy nemám.
Díky.
Pavel.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte srp 21, 2012 9:47 pm

Nejste Jerryxi dva proti celému světu, ale jsme tři. :whist:

Dobrá. A to co ukazuje Tashonka na těch fotkách. To kulaté zařízení nad pilotem, to je jeho součástí? Ptám se proto, že to vidím poprvé. A jelikož se u mě jedná o vzorek cca 70ti lodí, nezdá se mě, že by to bylo běžné vybavení.

O.T.:Nikam jsem nejel. Nepeču chleba, nedělám domácí práce. Těsně před tím než jsem odjel na pokec za kamarádem, zjistili jsme že máme ve sklepě po kotníky vody.
Do těď jsem to čerpal, vynášel věci a vytíral. Vysoušeč jede na plné pecky, jen z něj vynáším vodu.. :puke:
Uživatelský avatar
nohal
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 84
Registrován: stř zář 30, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod nohal » stř srp 22, 2012 12:46 am

Baharis píše:Dobrá. A to co ukazuje Tashonka na těch fotkách. To kulaté zařízení nad pilotem, to je jeho součástí? Ptám se proto, že to vidím poprvé. A jelikož se u mě jedná o vzorek cca 70ti lodí, nezdá se mě, že by to bylo běžné vybavení.

To kulate zarizeni ma na sobe napsano, ze to je kontrolka automatickeho hasiciho systemu. Ja bych tomu asi veril ;) S kontrolkou v kokpitu jsem to taky jeste nevidel, ale v "mechanickem" provedeni jako skleneny valec s divnou barevnou vodou v motorovem prostoru jsem jich potkal pomerne dost.

Díky za otevření očí.
Jsem to "kůň", jen vizuálně jaksi spojil k sobě a neštudoval. B. :(
Uživatelský avatar
martin63
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 52
Registrován: pon lis 10, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod martin63 » stř srp 22, 2012 5:26 pm

Senzor polohy kormidla vypadá v provedení Autohelm / Raytheon / Raymarine takto:
Obrázek
Elektricky je to obyčejný potenciometr - proměnný odpor. Snímačem polohy kormidla jsou vybaveny jen dražší typy autopilotů. U autopilotů které ovládají přímo kormidelní kolo senzor není. Analogová stupnice na ovládací jednotce autopilota může zobrazovat úhel natočení kormidla, údaj XTE z GPS případně jiný. Záleží to na typu autopilota a například na nejběžnějších autopilotech výrobce Autohelm / Raytheon / Raymarine to lze nastavit v setupu. Nejčastěji je v setupu nastaveno zobrazení polohy kormidla.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 754
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » stř srp 22, 2012 8:51 pm

Už to nechci zbytečně jitřit, počkám na Jirku, až to prověří v reále. Ale jelikož autopilot (Raymarine, bez potenciometru, displej, pod ním tlačítka Standby, -10, -1, +1, +10, Auto) měl na Hunteru vlastní pohon kormidelního kola vyvedený na takové plastové kolo průměru asi 30 cm na kormidelním kole a v případě větru, kdy bylo na kormidelní kolo potřeba vyvíjet větší sílu jako protitah závětrnosti plachetnice (při poryvu se stáčela po větru), tak pohon autopilotu nestačil a jakoby prokluzoval na onom plastovém kole. Pak se tím sice zvětšovala odchylka od požadovaného kurzu, současně se i zvyšoval počet těch čtverečků na té vodorovné stupnici, tak se domnívám, že se opravdu zobrazuje odchylka od kurzu a nikoli poloha kormidla, protože pokud by to ukazovalo polohu kormidla ze snímače hřídele kormidla, musela by se loď srovnávat proti větru, zatímco to jsem musel zajistit obvykle já vypnutím autopilota a ručním zásahem (pootočením kormidelního kola). Jinak to podle mne nemá logiku.

Jirko, nejsi už náhodou na lodi?
Pavel.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř srp 22, 2012 9:07 pm

Ale ne. Sleduji to tu, piluji odpověď do vlákna o komerci a přemýšlím že bych se už měl i balit. Zítra večer vlakem do Práglu, ráno přesun autem do Janova, v noci trajekt do Olbie a buď sbohem jachting.info. (tedy na týden... ;) )

Dle mého to je asi tak, že ten systém existuje. To nelze pod tíhou důkazů popřít. Ale otázkou je, zda si jej charterovky na své lodě objednávají. A o tom já moc pochybuji. Myslím že bych si toho všimnul. Pohled na jednoho AP, pokud lze tak i tak, nám stejně spor nevyřeší, ale natočím to na mobil. Na ten tvůj AP na kormidelním kole to namontovat nelze, to bylo někde psané.
Uživatelský avatar
martin63
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 52
Registrován: pon lis 10, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod martin63 » stř srp 22, 2012 9:39 pm

Myslím, že není potřeba nic zkoumat na lodi, ono stačí přečíst návod k autopilotu, třeba na webových stránkách výrobců. Většina autopilotů senzor polohy kormidla potřebuje a bez něj vůbec nefungují. Snímač slouží i jako jakýsi elektronický koncový spínač pro servomotor a některé dokonalejší typy autopilotů s jeho pomocí snímají pohyb kormidla ve standby režimu a ten se pak snaží v auto režimu napodobovat. To je dobré například ve vyjíždění vln.
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 442
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » stř srp 22, 2012 10:18 pm

Tak já měl naposledy půjčenou tuhle: http://www.timecharter.it/cs/lodstvo/pl ... nessa.html a ta skutečně polohu kormidla ukazovala tak jak je tu popisováno. Stojíš v marině, točíš kolem a čárečky běhaj :) Ale možná sem měl štěstí na jedinou charterovou plachetnici, která to má :lol: ;)
Uživatelský avatar
dexter
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 96
Registrován: úte srp 09, 2011 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod dexter » čtv srp 23, 2012 10:40 am

tolko kecov okolo tak jasnej veci ;)
Uživatelský avatar
Zbiry
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 236
Registrován: úte črc 24, 2012 2:00 am
Reputace: 11

Příspěvekod Zbiry » čtv srp 23, 2012 11:03 am

Na pínu to funguje pouze s AP v ON módu....takže na prd...při manuálu mít připojeno AP rameno a byt na Standby je cipovina bo překáží. I když ...bylo to o vyznačení středu...Vrazím na pínu místo provázku pentli ...bude to pěkné a částečně jako windmeter :-)
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » pát srp 24, 2012 3:29 pm

Chlapi, diskuze o indikaci výchylky kormidla na autopilotu mě fakt pobavila. :good:
To je jak když se hádáte, jestli maj auta tachometr do 180 nebo do 240.
A Jirka řekne, že až ráno půjde do garáže, tak si to ověří. :crazy:

Jak už psal Martin63, rozhoduje typ a konfigurace přístroje. A selže-li všechno, čtěte návod.

Jo a k tomu označení: teď jsem byl na týden a střed byl označen na správném místě, ale červenou páskou!
Fakt jsem to nesundával ani nepřelepoval. Přijde mi to jako dobrá pomůcka, když kormidluje někdo jiný a já chci rychle ověřit jestli nejsme příliš návětrný nebo když hlídám otěž hlavasky či spinu při riziku přeostření.
Aby na to čučel kormidelník, když jede na plachty, to bych značku taky radši sundal jako Jerryx.
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 106
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » sob srp 25, 2012 5:33 pm

Ono opravdu není špatné si sem tam nějaký manuál přečíst.
Pak se většinou člověk dozví netušené možnosti daného přístroje, na které systémem "pokus - omyl" nemá šanci přijít..
Třeba u autopilota, že ukazuje natočení kormidla, pamatuje si poslední nastavený kurz, umí odkormidlovat RE, lze nastavit úhel RE, umí kormidlovat na kompasový kurz a na vítr, lze nastavit progresivita kormidlování, ... samozřejmě zaleží co naistalováno a jak je propojené.
Jinak označení středu kormidla mám rád, prostě se může někdy hodit, proč si odpírat možnost snadno zjistitelné informace o poloze kormidla.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 754
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » ned srp 26, 2012 12:01 pm

Martine,

on je asi celkem dost zásasní rozdíl mezi "profi" skipery či majiteli lodí, kteří buď na moři stráví poměrně hodně času, nebo používají stále jedno a to samé zařízení na stále stejné lodi. Pak investovat pár hodin na čtení a překlad a vyzkoušení případně nastavení daného zařízení (a netvrď mi, že 40-stránkový manuál v angličtině máš v malíčku za 5 minut). V trochu jiné situaci jsme my "rekreační" skipeři, kteří sice taky máme kapitánský kurz, zkoušky, jezdíme ale na moře třeba jen na týden v roce a pak zase dalších 51 týdnů se na loď nedostaneme, ostatně když se po roce zase dostaneme, zjistíme, že na jiné lodi, než jsme byli minule, jsou poněkud jiné "budíky" počínaje hloubkoměrem, rychloměrem, přes VHF a GPS a konče autopilotem. Seznámit se podrobněji se všemi zařízeními na lodi by asi vyžadovalo jet do maríny o den dřív nebo vyplouvat o den později, což u týdenního pobytu na lodi jaksi asi není to pravé. Takže nám pak nezbývá, než využívat aspoň základních vlastností a do Set-Upu přístrojů nepolezu ani náhodou, protože bych spíš maximálně rozdrbal to, co je tam standardně nastavené (pokud to nějaký šťoura neudělal zrovna přede mnou). Ono mi kolikrát stačí už jenom to, že přijdu poprvé do kajuty pro mne neznámé lodi a zůstanu zírat na dva elektropanely s celkem 27 vypínači (posledně Hunter 36). Samozřejmě základní věci jako kotevní světlo, osvětlení kabiny atd. asi netřeba pracně studovat, ale např. jsem zůstal zcela mimo, proč vypínač pro ovládání kotevního vrátku měl popis začínající "wind ...".

Nechci tím v žádném případě polemizovat o základních pravidlech bezpečnosti, ale prostě coby kapitán na týden nejsem schopen se seznámit se vším do detailu a s postupující technikou v tomto směru se toho začínám trochu děsit.

Pavel.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host