KATAMARAN ESSENCE 10 WOOD
Moderátoři: vilma, Pepa, smike
KATAMARAN ESSENCE 10 WOOD
Dobrý deň, priatelia,
dovoľte mi pár slov samochvály: dokončili sme stavbu námorného katamaránu (podľa projektu Tomáša "Jonáša" Jandu). Naše záverečné práce na lodi pod bratislavským Prístavným mostom (vyzerali sme tak trochu ako menšia kolónia bezdomovcov) zaujali redaktora týždenníka Život a tu je výsledok:
http://zivot.azet.sk/clanok/11884/stast ... -roka.html
Je tam stručne zhrnutá naša anabáza, zopár fotiek - vedel by som vybrať aj lepšie, ale nie som autor, len objekt. Ten, koho by to prípadne zaujímalo, môže pozrieť Jonášovu stránku, aby videl predlohu - Jonáš urobil prvú Essence 10, ktorá sa teraz plaví myslím pri brehoch Francie, z fúkanej peny (negatívna forma). Náš katamarán, s názvom "BIG MAHÉ", je poctivá drevarina, klasická rebrová konštrukcia a preglejka, (naozaj pekne a odborne urobená Mirekom Kyršom), finálne upravená sklolaminátom, miestami spevnená karbónom, povrch natretý na bielo polyuretánovou farbou. Môžem povedať, že stavanie lode bola úžasná vec (neviem čo hovorí hlavný staviteľ Mirek), miestami nám to prerastalo cez hlavu,ale ak sa darili viditeľné pokroky, tak chuť do práce sa vrátila. Vybrali sme si asi komplikovanejšiu (a drahšiu, ako ma upozornili kamaráti z Fóra) cestu k zápisu lode, certifikáciu u CS Lloyd a následne zápis do slovenského námorného registra. Čítal som na Fóre chválu na slovenských ministerských úradníkov, môžem potvrdiť. Loď dostala klasifikáciu "A", teda otvorené moria bez obmedzenia, hoci zatiaľ také ambície nemáme.
Loď je 10m dlhá, 6,2m široká, max. ponor je 0,95m, max.výtlak 4,8t, váha lode 3,2t. Pohon, okrem 51m2 (35+16) plachiet zabezpečujú dve funglovky - high trust 10 koňové yamahy, sťažeň má 13,4m, celková výška od vodorysky je 15,8m, môžeme nabrať až 400l vody a 130l paliva - proste paráda... Kat je pre 8 člennú posádku, ale predpkladám, že ho budeme obsadzovať maximálne šiestimi ľuďmi - kvôli väčšiemu pohodliu. Na lodi je spanie pre ôsmich, ale dve spodné kóje v predkoch plavákov sú len pre drsné povahy alebo malé deti, zato dve zadné dvojlôžka sú hodne pohodlné a jednolôžka vpredu hore sú tiež v rámci pohodlia dobré. Len tie dve spodné sú trochu užšie - ale v núdzi sa tam vyspí aj chlap (otrlejší). V plavákoch je normálna stojná výška, len sú, samozrejme, trochu užšie. Zato v kokpite ak sa tých šesť ľudí rozsadí, tak musia hovoriť spolu hodne nahlas, tak sú od seba ďaleko. Na palube je proste miesta na rozdávanie. Plus veľká sieť vpredu, ale o tom je predsa katamarán. Nechceli sme stroho športový a superrýchly kat, takže máme aj normálnu kuchynku, aj normálne WC v kúpeľničke so sprchou, dokonca bude aj teplá voda (ak bude slnko, samozrejme). Zásoby vody a benzínu (a dobrého vetra) by mali vystačiť aj na dlhé plavby bez kontaktu s pobrežím. Aká bude skutočnosť, to ukáže až realita na mori.
V budúcom týždni (okolo 15.8.) plánujeme začať preplavbu po Dunaji do Čierneho mora a potom ďalej do Bosporu s cieľom Egejské, možno Iónske more. Zatiaľ sme veľmi redukovaná posádka - Mirek, Dedko a Greenhorn - teda ja. Mirek bude dokonca musieť loď opustiť niekedy začiatkom septembra (deti, manželka, škola, škôlka).
A tu je priestor na druhú časť tejto informácie: ak by sa našiel záujemca - testovací jazdec - radi ho na palube privítame, podmienkou by mohol byť dostatok skúseností, ale nie je. Je to len vec dohody. Doteraz bolo vcelku zbytočné niečo avizovať, s loďou pred dokončením a bez registrácie je ťažko možné niekomu sľúbiť termín vyplávania. Teraz je to už jasné a termín je daný (takmer presne). Dunaj odhadujeme optimisticky na 18 -20dní, odhady na more zatiaľ nemáme, i keď vieme, koľko to trvalo iným plachetničkám. Loď je samozrejme prototyp - je jediná svojho druhu a konštrukcie, nikdy nič také isté ešte neplávalo (plávajú tisíce podobných, ale nie taká istá), je postavená na základe Jonášových skúseností a vedomostí, prepočítaná, skontrolovaná, na mnohých miestach spevnená oproti celkom pôvodnému projektu, pod motormi na Dunaji sa chovala úplne perfektne - ako to bude pod plachtami a na mori, to je možné len predpokladať. Preto hovorím o testovacích jazdcoch. Informáciu o voľnom mieste na lodi zavesím aj do príslušnho vlákna, ak to dokážem.
dovoľte mi pár slov samochvály: dokončili sme stavbu námorného katamaránu (podľa projektu Tomáša "Jonáša" Jandu). Naše záverečné práce na lodi pod bratislavským Prístavným mostom (vyzerali sme tak trochu ako menšia kolónia bezdomovcov) zaujali redaktora týždenníka Život a tu je výsledok:
http://zivot.azet.sk/clanok/11884/stast ... -roka.html
Je tam stručne zhrnutá naša anabáza, zopár fotiek - vedel by som vybrať aj lepšie, ale nie som autor, len objekt. Ten, koho by to prípadne zaujímalo, môže pozrieť Jonášovu stránku, aby videl predlohu - Jonáš urobil prvú Essence 10, ktorá sa teraz plaví myslím pri brehoch Francie, z fúkanej peny (negatívna forma). Náš katamarán, s názvom "BIG MAHÉ", je poctivá drevarina, klasická rebrová konštrukcia a preglejka, (naozaj pekne a odborne urobená Mirekom Kyršom), finálne upravená sklolaminátom, miestami spevnená karbónom, povrch natretý na bielo polyuretánovou farbou. Môžem povedať, že stavanie lode bola úžasná vec (neviem čo hovorí hlavný staviteľ Mirek), miestami nám to prerastalo cez hlavu,ale ak sa darili viditeľné pokroky, tak chuť do práce sa vrátila. Vybrali sme si asi komplikovanejšiu (a drahšiu, ako ma upozornili kamaráti z Fóra) cestu k zápisu lode, certifikáciu u CS Lloyd a následne zápis do slovenského námorného registra. Čítal som na Fóre chválu na slovenských ministerských úradníkov, môžem potvrdiť. Loď dostala klasifikáciu "A", teda otvorené moria bez obmedzenia, hoci zatiaľ také ambície nemáme.
Loď je 10m dlhá, 6,2m široká, max. ponor je 0,95m, max.výtlak 4,8t, váha lode 3,2t. Pohon, okrem 51m2 (35+16) plachiet zabezpečujú dve funglovky - high trust 10 koňové yamahy, sťažeň má 13,4m, celková výška od vodorysky je 15,8m, môžeme nabrať až 400l vody a 130l paliva - proste paráda... Kat je pre 8 člennú posádku, ale predpkladám, že ho budeme obsadzovať maximálne šiestimi ľuďmi - kvôli väčšiemu pohodliu. Na lodi je spanie pre ôsmich, ale dve spodné kóje v predkoch plavákov sú len pre drsné povahy alebo malé deti, zato dve zadné dvojlôžka sú hodne pohodlné a jednolôžka vpredu hore sú tiež v rámci pohodlia dobré. Len tie dve spodné sú trochu užšie - ale v núdzi sa tam vyspí aj chlap (otrlejší). V plavákoch je normálna stojná výška, len sú, samozrejme, trochu užšie. Zato v kokpite ak sa tých šesť ľudí rozsadí, tak musia hovoriť spolu hodne nahlas, tak sú od seba ďaleko. Na palube je proste miesta na rozdávanie. Plus veľká sieť vpredu, ale o tom je predsa katamarán. Nechceli sme stroho športový a superrýchly kat, takže máme aj normálnu kuchynku, aj normálne WC v kúpeľničke so sprchou, dokonca bude aj teplá voda (ak bude slnko, samozrejme). Zásoby vody a benzínu (a dobrého vetra) by mali vystačiť aj na dlhé plavby bez kontaktu s pobrežím. Aká bude skutočnosť, to ukáže až realita na mori.
V budúcom týždni (okolo 15.8.) plánujeme začať preplavbu po Dunaji do Čierneho mora a potom ďalej do Bosporu s cieľom Egejské, možno Iónske more. Zatiaľ sme veľmi redukovaná posádka - Mirek, Dedko a Greenhorn - teda ja. Mirek bude dokonca musieť loď opustiť niekedy začiatkom septembra (deti, manželka, škola, škôlka).
A tu je priestor na druhú časť tejto informácie: ak by sa našiel záujemca - testovací jazdec - radi ho na palube privítame, podmienkou by mohol byť dostatok skúseností, ale nie je. Je to len vec dohody. Doteraz bolo vcelku zbytočné niečo avizovať, s loďou pred dokončením a bez registrácie je ťažko možné niekomu sľúbiť termín vyplávania. Teraz je to už jasné a termín je daný (takmer presne). Dunaj odhadujeme optimisticky na 18 -20dní, odhady na more zatiaľ nemáme, i keď vieme, koľko to trvalo iným plachetničkám. Loď je samozrejme prototyp - je jediná svojho druhu a konštrukcie, nikdy nič také isté ešte neplávalo (plávajú tisíce podobných, ale nie taká istá), je postavená na základe Jonášových skúseností a vedomostí, prepočítaná, skontrolovaná, na mnohých miestach spevnená oproti celkom pôvodnému projektu, pod motormi na Dunaji sa chovala úplne perfektne - ako to bude pod plachtami a na mori, to je možné len predpokladať. Preto hovorím o testovacích jazdcoch. Informáciu o voľnom mieste na lodi zavesím aj do príslušnho vlákna, ak to dokážem.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Dnes som sa bol pozrieť asi po mesiaci znovu na katamaran a chlapi na ňom spravili neuveritelný kus práce, obdivuhodné výkony a tempo :good: A vôbec celkové vyhotovenie a najmä spevnenie konštrukcie je na takej úrovni, že Mirek si zaslúži medailu. Len škoda že sem viac nepísal o stavbe a nepodelil sa z múdrosťami ktoré vymyslel. Dúfam že pri ďalšej stavbe sem niečo napíše.
Katamaran sa už húpe na Dunajských vlnách a za pár dní je pripravený na vyplávanie a podla kapitána je ešte miesto v posádke ;) takže slobodný bez závezkov majú šancu na skvelú plavbu.
Katamaran sa už húpe na Dunajských vlnách a za pár dní je pripravený na vyplávanie a podla kapitána je ešte miesto v posádke ;) takže slobodný bez závezkov majú šancu na skvelú plavbu.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Greenhorn s Big Mahé včera vyplávali z Bratislavy po Dunaji smer Čierne more, Istanbul a potom do Grécka. V posádke je náš kamarát, všetkým dobre známi dobrodruh Dedko
a stavitel lode Mirek
. Včera zakotvili na prvú noc tejto velkej plavby v Medveďovskom ramene a dnes v noci by mali byť niekde pred Budapešťou. Katamaran ide na pol plynu s jedným motorom rýchlosťou asi 10-12 km/h.
V Tulčei / možno aj niekde inde/ by mal Mirek plavbu ukončiť a pristúpiť do posádky by mal známi Bratislavský jachtár Vlado B. Dedko pokračuje ďalej aj keď na mori je úplný začiatočník. Na Greenhornov oznam tu na jachting.info, že hladá do posádky niekoho, najlepšie jachtára, sa ozval jeden záujemca s tým že ide. Zaujímavé je, že ak niekto nezoženie u nás do posádky nikoho, tak jachting.info stojí za h...o a keď to klapne, tak ticho po pěšine
Tým by mala byť posádka kompletná, ale jedno miesto by sa ešte možno našlo. Takže diskutújúci o slobode slova a plavby máte ešte šancu.
Ja len dúfam, že Greenhorn si nájde trochu času a napíše aspoň pár skromných riadkov o plavbe. S pripojením bude asi problém, ale v Istanbule by sa to mohlo podariť.


V Tulčei / možno aj niekde inde/ by mal Mirek plavbu ukončiť a pristúpiť do posádky by mal známi Bratislavský jachtár Vlado B. Dedko pokračuje ďalej aj keď na mori je úplný začiatočník. Na Greenhornov oznam tu na jachting.info, že hladá do posádky niekoho, najlepšie jachtára, sa ozval jeden záujemca s tým že ide. Zaujímavé je, že ak niekto nezoženie u nás do posádky nikoho, tak jachting.info stojí za h...o a keď to klapne, tak ticho po pěšine

Ja len dúfam, že Greenhorn si nájde trochu času a napíše aspoň pár skromných riadkov o plavbe. S pripojením bude asi problém, ale v Istanbule by sa to mohlo podariť.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Greenhorn s Dedkom a Mirkom sa preplavili cez Srbsko a teraz sa vyclievajú do Bulharska. Na vode sú týždeň a sú v polovici cesty. Dá sa predpokladať že za ďalší týždeň budú v delte. Tam by mali postaviť sťažeň a mala by sa doplniť posádka na námornú preplavbu z Rumunska cez Čierne more do Istanbulu a odtial do Grécka. Pokial viem, tak jedno miesto je ešte volné.
Na lodi neboli žiadne problémi a všetko funguje a fungovalo to aj keď chytili košavu práve pri vjazde do do Golubacu a tiesňavy pod ňou. Tam kde sme my volakedy zápasili v krátkyh jedovatých metrových vlnách , tak katamaran to prešiel úplne hladko. Vietor bol tak silný, že ich splavilo z kotvy, tak to musel byť poriadny fuker.
Na lodi neboli žiadne problémi a všetko funguje a fungovalo to aj keď chytili košavu práve pri vjazde do do Golubacu a tiesňavy pod ňou. Tam kde sme my volakedy zápasili v krátkyh jedovatých metrových vlnách , tak katamaran to prešiel úplne hladko. Vietor bol tak silný, že ich splavilo z kotvy, tak to musel byť poriadny fuker.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Dnes pristávajú v Bulharskom Ruse a pokúsia sa postaviť sťažeň. Od Ruse do Čierneho mora je už len jeden most cez Dunaj a ten má podjazdnú výško vyše 20 m. Greenhorn chce preveriť funkčnosť oplachtenia a takeláže ešte pred vjazdom na more.
Čo sa týka plachtenia, tak Greenhorn bol na obdobnom katamarane postavenom podla Jonášovej dokumentácie vo Francúzku. Je to úžasne rýchla loď a dúfam, že majitel z času na čas ponúkne kóju pre verejnosť.
Čo sa týka plachtenia, tak Greenhorn bol na obdobnom katamarane postavenom podla Jonášovej dokumentácie vo Francúzku. Je to úžasne rýchla loď a dúfam, že majitel z času na čas ponúkne kóju pre verejnosť.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
V Dunaji pod Ruse bolo tak málo vody, že preplávať s katamaranom s ponorom 0,7 m bolo riziko a tak sa plavili popri Dunaji po umele vyhĺbenom kanály.
Dnes sa doplavili do Galati a postavili sťažeň.
Do mora je to už len kúsok a termín 12. 09 kedy sa má striedať posádka v Burgase je reálny, aj s rezervou. A z Burgasu do Istanbulu už len kúsok.
Dnes sa doplavili do Galati a postavili sťažeň.

- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
O 13.10 mi volal s nadšením v hlase Greenhorn, že vyplávali na more a sú asi dva km od pobrežia. Rolfok a celé oplachtenie sa teda podarilo namontovať a je plne funkčné. Chceli vyplávať už včera, ale bol silný vietor a vlny na plytčinách okolo ústia Dunaja boli ako vodná stena. Miestni, rybári a policajti to odhadovali na 3metre a neodporúčali vyplávať. Teraz som dostal od nich SMS, že signál je slabý a plávajú smer Constatnca na SE vietor a o sile cca 8 uzlíkov.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Dnes podla predpovede má fúkať 11 uzlov nord a aj im tak fúka, vlny zatial 1 -1,5, poobede má zosiliť na 27 a v nárazoch na 49 uzlov v noci 22. Aj zajtra má byť slušný fukot, v stredu to trochu utíchne. Majú narefované, jazda na plné plachty bola už teraz moc športová, darmo, je to športová loď, navyše katamaran. Kapitán greenhorn berie na zretel že sú v zábehu. Výhodou je, že idú na zaďák, takže aj na kapesník pôjdu ako šíp. Odclili sa v Constabsi a mieria do Burgasu. Ďakujú za pozdravy.
Zajímalo by mě Deni, jak jim to na ten zaďák/zadobok fukotá.
Jak píšeš, jsou v záběhu, zvykají si, učí se, nebudou si asi ještě troufat vytáhnout vše co to snese. Ale kolik tak zatím naměřili (na GPS)?
Jinak, Essenci bych asi neřadil mezi sportovní lodě. Např. plavbu po jednom plováku asi nebude snášet, podle mého to je loď turistická ...
Jak píšeš, jsou v záběhu, zvykají si, učí se, nebudou si asi ještě troufat vytáhnout vše co to snese. Ale kolik tak zatím naměřili (na GPS)?
Jinak, Essenci bych asi neřadil mezi sportovní lodě. Např. plavbu po jednom plováku asi nebude snášet, podle mého to je loď turistická ...
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Myslím že táto Esence je trochu iná, Mirek dôvtipne zosil spojenie plavákov a Greenhorn dal pevnosti prepočítať druhému konštruktérovi a ešte k tomu s pokynom zosiliť čo treba aby dostal certifikáciu na A. S5ažeň s takelážou bol kupovaný v Polsku nie od najlacnejšieho, ale od najkvalitnejšieho polského majstra žeglarstva. K tomu kompletná výbava Harken. Verím že by to plávalo aj na jednom plaváku, ale závodný špecial to samozrejme nie je, ale ani turistická kačenka. Dnes poobede doplávali do Burgasu. Vietor sa od rána postupne zosiloval a na poobedie boli hlásené nárazy vetra až 49 uzlov, štandarne malo fúkať 28 . Greenhorn mi volal okolia 15.00 žie vietor bol 16 - 20 uzlov, rýchlosť katamaranu 7 - 10 uzlov, vlny 1 -2 m, zrefované na 50%. Pred Burgasom už boli také fičáky a vlny, že dva 10 HP motory išli na plný plyn. Teraz sú vyviazaní v maríne, sú vyclení a Greenhorn behá po meste a hladá internet. V Burgase sú do stredy kedy sa mení časť posádky.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Big Mahe s posádkou sa plavia stále v Mermarskom mori. Zajtra by mali doplávať do Camakkale. Vietor je nevyspytatelný, posielal som im predpoveď podla weatheronline.co, malo fúkať 18 a písal mi greenhorn že majú slabých 3-5m. Na noc malo oslabiť na 12 a Greenhorn písal že fúkalo možno aj 50 uzlov, ale na kotve v závetrí bolo vyše 30 uzlov.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Greenhorn sa rozhodol preplávať Marmarské more bez toho aby sa preclil do Turecka. Polícia /vraj/ povedala, že ak nevystúpia na breh, alebo neopustia priestor maríny v Canakkale, tak je všetko OK. Ušetrí tým dva dni času, polatky za plavbu v Tureckých vodách, taxík a víza. Zajtra idú na volné more, ciel je Lesbos. Počasie na zajtra hlásia super, vietor NE do 22 uzlov, podmrakom, možnosť dažďa a krátkych búrok.
- ixxo
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 417
- Registrován: sob led 14, 2012 1:00 am
- Reputace: 32
- Bydliště: Gútor
Asi urobili dobre, z mojej skúsenosti Turci sú neskutoční byrokrati, tie peripetie čo sme zažili v Canakkale sú na poviedku. Na druhej strane škoda, mohli sa ísť podívať na vykopávky Tróje. Tú frontu,ktorá prechádzala Gréckom som zažil v Iónskom mori, našťastie sme na druhý deň odchádzali tak nás to chytilo v maríne, vraj fúkalo 48 knt.
Dedko by sa mal pochváliť ako varí a či boli aj nejaké ryby. držím im palce.
Dedko by sa mal pochváliť ako varí a či boli aj nejaké ryby. držím im palce.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host