sklápění stěžně - mrtvý muž

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

Uživatelský avatar
Ante
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 267
Registrován: pon led 21, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

sklápění stěžně - mrtvý muž

Příspěvekod Ante » pon zář 30, 2013 4:37 pm

na lodi ted řeším sklápění stěžně puvodně tam asi bylo. Viz na obrázku oko před napínáky

Obrázek



asi to byla konstrukce tvaru A. Chtěl bych to znovu nechat vyrobit, ale vůbec netuším jak je to řešené u uchycení předního stěhu. Na lodi je úchyt ve tvaru obráceného T v kterém jsou podélně otvory pro uchycení předního stěhu.

Obrázek

1) upevnění na přídi T
2)oka pro upevnění konstrukce
3) pata stěžně



Nikde jsem nenašel obrázek jek je řešené upevnění stěhu, konstrukce sklápění a paluba.

Neměl by jste někdo nejlépe obrázek tohoto řešeni
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pon zář 30, 2013 6:16 pm

Už jsem to sem dával nejméně 2x. Několik fotek a i výkres z projektu.
Nechce se mi to hledat. Prohlédni si fotky v galerii lodě, nebo jsem to fotil v Brně na výstavách jako detaily.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Josef
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Chomutov,ČR

Příspěvekod Josef » pon zář 30, 2013 6:44 pm

Mám nějaký fotky z internetu z bazaru lodí. Chci si to na lodi taky udělat, tak jsem si to uložil.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

Koukal jsem na tvojí fotku a ty tvoje držáky by taky mohly být pro kladky (průvlak) otěží kosatky, ale je možný, že se pletu.
Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Pilsen(urqell)

Příspěvekod shooter » pon zář 30, 2013 7:41 pm

Já ti to nafotim až budu vyndavat loď z vody mam to stejně jak ty.Má to jeden háček stěžeň má tendenci utéct do boku než ho chytěj vanty,takže ho musíš držet aby tě to nevylomilo kozlík.pokud budeš ďelat zábradlí tak dej ty patky od vantú na něj abys měl patu stěžně a osu vantú v rovině.Gaukler má taky jako moje Charlotte vysokou nástavbu. ;)
Šutrák
Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Pilsen(urqell)

Příspěvekod shooter » pon zář 30, 2013 7:46 pm

Jo a nemam to tam s kladkama na pevno ale tahám to po vytažení jednoho šeklu pomocí otěže včetně kladkostrojů.
je to myslím lepší nic tě vpředu nepřekáží ale jde to jen když máš dva sťehy vpředu.
Šutrák
Uživatelský avatar
Ante
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 267
Registrován: pon led 21, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod Ante » pon zář 30, 2013 8:16 pm

to Šutrák to by bylo skvělé děkuji. Gaulker má zatahovací zadní stěh do lodě, domnívám se, že to je aby se ti stěh při sklápění stěžně nepřekážel a nebo tedy zatahováním můžeš omezit boční vyvracení stěžně.

To řešení na poslední fotce od Josefa, myslím, že by posunulo přední stěh moc dozadu, není mi z toho úplně jasné jak se to ovládá, asi jde lano tou kladkou co je na fotce.

Libore díky, ale bohužel na fotkách moc není vidět řešení těch kladek, ten zbytek mi tak nějak je jasný.

Přikládám ještě detail přídě. Červený puntík je oko. V kroužku je uchycení stěhu.

Obrázek
Uživatelský avatar
Josef
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Chomutov,ČR

Příspěvekod Josef » úte říj 15, 2013 9:28 pm

Tak jsem prohledával toto fórum, abych našel ten Liborův odkaz na mrtvého muže a našel.

je to tady: modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=228&postdays=0&postorder=asc&start=0

Bohužel už tam nejsou fotky, tak je to tak trochu k ničemu. Poprosil bych proto za všechny, které to zajímá, Libora, jestli by jsem nevložil ještě jednou fotky a konstrukční plánek mrtvého muže. Dík.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » stř říj 16, 2013 9:47 am

Německý diskusák o tom samém, dost fotek: http://www.boote-forum.de/showthread.php?t=114901
Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Pilsen(urqell)

Příspěvekod shooter » pon říj 21, 2013 9:13 pm

Jak jsem slibil tak činím:)
Já sem si to vyrobil takhle.Vyndám kladkostroj z otěže hlavní plachty.Odpojím šponovák od předního vantu a vant připojím šeklem k mrtváku a kadkostroji.nahoře.Dvojblok z kladkostroje připojím dole.Přišponuju a dám do záseku na kajutě a ješťe pojistím na vinšně.
Obrázek
Odmontuju rolfok a připojím k mrtváku
Obrázek
Pustím dolú.Já tomu musím trochu pomoct za zadní vanty.
Obrázek

Obrázek

Stavím v opačném postupu.
Ješťe tady je detail pantú
Obrázek

Tady ještě dvě videa pro větší názornost

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hPxJP_fO5u4&list=HL1382382606&feature=mh_lolz[/youtube]


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7BRhzowJTQw[/youtube]

Zhruba v poslední čtvrtině pokud nemáš podsálingový vanty a patu stěžně v ose (jako že nemáš)Tak bacha ať si nevylomíš kozlík múže to vzít faleš do boku. a vyřeš si podpěru na zádi.já než jsem si udělal ten rám na soláry tak jsem měl jenom vidličku do pantografu na motor.
Kdyby něco ptej se
Šutrák
Uživatelský avatar
Ante
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 267
Registrován: pon led 21, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod Ante » úte říj 22, 2013 11:45 pm

díky za obrázky
myslel jsem, že bych to udělal tak aby přední stěh by byl s mrtvákem propojen na stálo a mrtvák zajištěn k palubě, kladky nastálo. Stačilo by jen odpojit čep co by zajišťoval jeho pevné spojení s palubou a stěžeň muže dolu a naopak zase nahoru a jen zajistit k palubě. Pokud budu stěh přepínat z paluby na mrtváka tak to bude podstatně jednoduší, ale musel bych vždy povolit a pak zase šponovat přední stěh si myslím.

Pochopil jsem správně, že pokud není uchycení vantů vertikálně i horizontálně v ose čepu okolo kterého se sklápí stěžeň tak nebude mít stěžeň stranové vedení?

uchycení vantů je asi 10 cm za stěžněm a cca 30-40 centimetrů pod čepem otáčení.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » stř říj 23, 2013 5:02 am

Ante píše:díky za obrázky
myslel jsem, že bych to udělal tak aby přední stěh by byl s mrtvákem propojen na stálo a mrtvák zajištěn k palubě, kladky nastálo. Stačilo by jen odpojit čep co by zajišťoval jeho pevné spojení s palubou a stěžeň muže dolu a naopak zase nahoru a jen zajistit k palubě. Pokud budu stěh přepínat z paluby na mrtváka tak to bude podstatně jednoduší, ale musel bych vždy povolit a pak zase šponovat přední stěh si myslím.

Přijde na to, jak často předpokládáš sklápění. Stálá instalace je operativnější, ale na palubě Ti krom mrtvého muže překáží také lanko z kladkostroje. Povolovat přední stěh budeš muset stejně, čep bys asi z napruženého spojení nevytáhl, natož abys ho tam dokázal vrátit. Přepínací stěh znamená víc práce, ale zase můžeš mrtvého muže sundat a nechat na břehu, pokud neočekáváš sklápění. Pokud si upnutí stěhu uděláš na pelikánhák, dá se rozepnout i pod tahem a nemusíš šroubovat šponovák.


Ante píše:Pochopil jsem správně, že pokud není uchycení vantů vertikálně i horizontálně v ose čepu okolo kterého se sklápí stěžeň tak nebude mít stěžeň stranové vedení?

Ano, pochopil. Lanko od kladkostroje by mělo být tak dlouhé, abys při sklápění mohl stát v kokpitu a stěžeň usadit do vidlice.
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 756
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 46
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » stř říj 23, 2013 5:39 am

Felix píše:.... Stálá instalace je operativnější, ale na palubě Ti krom mrtvého muže překáží také lanko z kladkostroje. Povolovat přední stěh budeš muset stejně, čep bys asi z napruženého spojení nevytáhl, natož abys ho tam dokázal vrátit....


Povolovat napinak predniho stehu neni, Felixi, vzdy uplne nutne. Na polskych lodich je steh / rolfok upevnen na pohyblive casti kladkostroje mrtveho muze.
KLadkostroj byva obvykle vicenasobny a jeho pevna cast je prisroubovana tam, co byva bezne uchycen steh.
Pred odcepovanim jen dotahnes ovladaci lano, nechas na vinsne, v zaseku, nabo na vazaku, zajdes dopredu vytahnout cep, zpatky do kokpitu a sklapis.

Ovladaci lano na palube samozrejme zavazi zejmena v okamziku, kdy jdes vylovit ze studanky kotvu a nepovolis si ho.

Pavel

p.s.: Najdu nejake fotky a vlepim je sem.

Edit PS: oprava pravopisnych chyb
Naposledy upravil(a) Svobodak dne stř říj 23, 2013 6:11 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 756
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 46
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » stř říj 23, 2013 6:04 am

Nic lepsiho jsem nenasel, snad to bude i tak trosku nazorne :
Obrázek Obrázek a sklopeno Obrázek

Pavel
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 457
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 11

Příspěvekod TRIM » stř říj 23, 2013 6:19 am

Řešení sklápění stěžně , které vyfotil Svobodak je nejlepší . V podstatě lze sklopit za jízdy , bez zastavování . Kopírovat , nebo vymýšlet něco jiného není rozumné .

Jediný konstrukční problém je aby se pro spodní (podsálingové) vanty se při sklápění stěžně neměnila jejich vzdálenost od uchycení od paluby . Tyto vanty drží stěžeň proti pádu ne stranu .

Umístění horních vantů je zde takové aby se při položení stěžně prověsily.
Uživatelský avatar
Rumex
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 343
Registrován: ned čer 01, 2008 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Dětmarovice

Příspěvekod Rumex » stř říj 23, 2013 6:54 am

zdravím,
dole v odkazu je pár videi ohledně jachtingu, na prvních dvou je návod jak se sklápí a zvedá stěžeň, Svobodak ví dobře, že je to brnkačka běžně tuto činnost provádí na Mazurách i několikrát denně a za jízdy, můj otec do zvládá sám na 10m lodi a to je důchodce.
Tento systém jsem viděl v Polsku a myslím že ho vymysleli dokonale, viděl jsem i varianty elekro, nebo že se lámal stěžeň nad ráhnem, tudíž se nemuselo ráhno před sklopením sundávat. Vymýšlet něco co už bylo vymyšleno a odzkoušeno nemá smysl.
zdarec

www.marina.com.pl/filmy,multimedia.html
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 756
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 46
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » stř říj 23, 2013 7:06 am

Nevim, Trime, jestli je takovy mechanismus nejlepsi, kazdopadne ovladani je velmi jednoduche, je hojne rozsiren na polskych lodich, coz je zrejme i z obrazku od Libora.
Sutrakovo reseni je obdobne a zjevne take velmi funkcni.
Dalsi velmi jednoduche a funkcni reseni ma Milos na svem Mekaci. Treba prihodi taky nejakou fotku.

Myslim ale, ze to tady vsechno uz nekde je.

Co jsem tady na foru ale nikde nevidel, je reseni, kdy je stezen uchycen v kolebce, kladkostroj je na stezni a kolebce pod cepem ulozeni stezne (temer uplne dole nad palubou), ovladany primo na kolebce vinsnou.
Musi se sice ke stezni, ale zase neni potreba mit na pridi hromadu trubek navic a ovladaci lano se neplazi pres celou palubu.

Alternativu takoveho reseni jsem videl, myslim ve Frymburku na Lipne.
V Azure stal Mekac, ktery sice nemel kolebku, ale stezen byl v patce prisroubovan napevno, zhruba 40cm nad patou stezne byl tento rozdelen (normalne prefiknuty) a smontovany pomerne bytelnym pantem a sklapel se odtud. Zbytek mechanismu nejspis standardni, jak to na Mekaci delaji, nevidel jsem jej v akci, jen jsem byl vedle nej vyvazan a docela mne to reseni zaujalo.

Toz tak. Pavel

p.s.: Rumexi, nemas nekde vyblejsknuto to lamani stezne u / nad rahnem??? Videl jsem to na Mazurach taky na nejake vetsi lodi, ale mijeli jsme se na kanale, tak nebylo moc casu to radne okouknout.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 795
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 82
Bydliště: Metylovice

Příspěvekod Richard » stř říj 23, 2013 3:20 pm

V Practical Boat Owner (poslední číslo - 567) je popsáno (a vyfoceno) zařízení na vztyčení stěžně. Dvě vzpěry dočasně otočně ukotvené do spodní hrany vstupu do kajuty vytváří písmeno velké A. Jejich horní spojnice je osazena dvěma kolečky (po těch se odvaluje zvedaný stěžeň) a výstupkem, který zapadá do drážky stěžně určené pro přední lík plachty. Nu a pro vztyčení je možno použít kladkostroj kikingu - místo do ráhna se ukotví do spojnice vzpěr. Zařízení nedovolí boční vychýlení stěžně (ten je držen v drážce) a po vztyčení se demontuje, rozloží a uschová ... Zdá se, že by to mělo fungovat.
Uživatelský avatar
horal51
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 83
Registrován: ned říj 30, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vrchlabí

Příspěvekod horal51 » stř říj 23, 2013 4:11 pm

U všech těhle typů sklápění stěžně mi vadí konstrukce (zakopávátko)a sklápění za rolfok..já bych chtěl sklápět stěžeň trochu jinak .. mám v umyslu použít ráhno jako vzpěru a ostatní vyplývá z obrázku(není to muj nápad vyguuglil jsem )
Uživatelský avatar
horal51
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 83
Registrován: ned říj 30, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vrchlabí

Příspěvekod horal51 » stř říj 23, 2013 4:19 pm

Obrázek








url=http://www.jachting.info/data/images/13/o/ginpole_1.jpg]Obrázek[/url]
Uživatelský avatar
horal51
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 83
Registrován: ned říj 30, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vrchlabí

Příspěvekod horal51 » stř říj 23, 2013 4:29 pm

myslím že video bude ještě lepší
http://www.youtube.com/watch?v=ZBNSyhnfo4E
Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Pilsen(urqell)

Příspěvekod shooter » stř říj 23, 2013 6:14 pm

Tohle řešení je ok ale- máš ráhno který se ti vejde mezi stěžeň a čelen(moje je asi o 1 metr delší musíš mít kotvení do boku takže další vrtání do ráhna a navíc jsme zase u toho že s kotvením musíš být v ose jinak se to bude kvrdlat do bokú.Já měl nejdřív jen tyčku s okama do mastkokru ale když to šlo nahoru tak to bralo takový faleše do bokú že jsem tam stvořil tohle určitě né nejlepší řešení.Poláci to maj vcelku vymáklý tím že vanty jsou chycený až za zábradlí takže je to ideální trojúhelník.
Šutrák
Uživatelský avatar
horal51
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 83
Registrován: ned říj 30, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vrchlabí

Příspěvekod horal51 » stř říj 23, 2013 6:20 pm

Jestli jsi se díval na video tak ona to kotví dvěma lanky za paty koše ...takže to má fixovaný ...na ráhnu jen udělím demontovatelný kování se dvěma oky na lanka a uchycení kladky...pak jen povolím dva šrouby, sundám kování a ráhno bez dalších problému použiju na plachtění ... aspo'n tak si to představuju ...stahnul jsem výkres v origo takže je z čeho vycházet
Uživatelský avatar
horal51
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 83
Registrován: ned říj 30, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vrchlabí

Příspěvekod horal51 » stř říj 23, 2013 6:23 pm

na délce ráhna zas tak moc nezáleží..... stejně je šikmo vzhuru....hlavně pro mne tohle řešení odstranuje trubky na palubě :)
Uživatelský avatar
Josef
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Chomutov,ČR

Příspěvekod Josef » čtv říj 24, 2013 6:17 pm

Ahoj shooter, zajímalo by mě, kolik máš kladek na kladkostroji, který pro mrtvého muže používáš. Lano od kladkostroje bych chtěl tahat jako ty pouze rukama. Síla působící na lano musí být tedy přiměřená.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1812
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » čtv říj 24, 2013 7:35 pm

8m stěžeň zvedám taky kladkostrojem od hlavní plachty. V kladkostroji je na horní kladce uchycené lano, to jde dolů přes kladku se vrací zpět nahoru odtamtud přes kladku dolů, dole se přes kladku otočí a jde do svorky. Pohodlně to stačí na zvednutí stěžně. Zvedám vždy z přídě, do boků mi stěžeň stabilizují boční vanty a zadní podsalingové. Jakmile stěžeň zvednu zajistím přední podsálingové (ty mám na pelikánháky) a pak si demontuju mrtváka, uchytím oba přední stěhy a je hotovo. Přední stěh s rolfokem mám taky na pelikánhák.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti