Baltská proa

Tipy a návody k výběru lodě. Zkušenosti druhých s výběrem lodě.

Moderátoři: vilma, Pepa, david, smike

Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 434
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Oleško , Praha západ

Baltská proa

Příspěvekod karel » stř lis 06, 2013 7:02 pm

Myslím že nějak takhle by mohla vypadat plachetnice kapitána Nema :) , zpracování mě přijde úžasný , džunkový oplachtění si snad jednou vyzkouším , ale tuhle zajímavou loď bohužel nikdy .


http://www.tacking-outrigger.com/baltic_proa.html
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 726
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » stř lis 06, 2013 8:21 pm

Zajimave, krasne zpracovane, ponorku s plachtama jsem jeste nevidel :)
Uživatelský avatar
velkejtom
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: u Velké řeky

Příspěvekod velkejtom » stř lis 06, 2013 8:27 pm

zpracování krásný ale ty klínky u stěžnů to je pecka :lol: :lol: :lol:
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3534
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » čtv lis 07, 2013 9:29 am

"klínky u stěžnů" – a kampak tamtudy asi teče voda???
Ale jinak je fakt krásná... i když hodně netypická.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » čtv lis 07, 2013 11:37 am

lynx píše:"klínky u stěžnů" – a kampak tamtudy asi teče voda???
Ale jinak je fakt krásná... i když hodně netypická.


Loď je krásná a zajímavá, zajímaly by mne ale její vlastnosti:

není to klasické Proa, pacifické Proa má vahadlo v návětří, atlantické Proa má plovák v závětří. Toto Proa nejezdí oběma směry cik-cak jako Proa klasická a protože jsem si jízdu s jedním plovákem na svém trimaránku odzkoušel, mohu prohlásit, že je velký rozdíl mezi tím, kdy je plovák v návětří a kdy v závětří. Zanořený plovák v závětří (atlantický) loď vede jako dlouhý kýl a loď je daleko stabilnější - klopná síla plachty jde proti výtlaku plováku. Pacifické Proa bude určitě rychlejší, jedná se vlastně o kánoi s vahadlem a vynořené vahadlo v návětří loď nebrzdí.

Možná právě proto zvolili džunkové oplachtění, které se také chová jinak, když jsou spíry opřeny o stěžeň - jsou v návětří a když jsou od stěžně odfukovány - jsou v závětří. Ale toto by určitě dovedl posoudit Stanislav, který má s džunkovým oplachtěním dostatek zkušeností.

A opět z vlastní zkušenosti - utěsnit prostup otočného stěžně, vedeného střechou do podlahy lodi je fakt problém, a zase dotaz na Standu, zda na té jejich džunce neměli problémy se zatékáním kolem stěžňů.

Opravdu by mne zajímalo, jak loď stoupá, když má plovák v návětří, tedy vynořený z vody a trup je přitom kulatý, bez kýlové plochy.
Uživatelský avatar
meser
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 64
Registrován: úte kvě 10, 2011 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod meser » čtv lis 07, 2013 2:31 pm

Taky bych přispěl se svou troškou do mlýna. Klínky u Stěžně jsou naprosto normální, jak jinak by jste chtěli ten kus dřeva upevnit? Mimochodem, nikdo z vás si nevšiml daleko závažnější skutečnosti. A to že na lodi naprosto chybí pevné lanoví zpevňující zástavbu stěžně. Ovšem díky použité takeláži a výšce stěžňů je na této lodi zbytečné. Dostatečnou pevnost zajišťuje uložení v patě stěžně, v kombinaci s uchycením v palubě, které je poměrně vysoko. Navíc loď má hodně silné a krátké stěžně, v kombinaci s džunkovým oplachtěním, které rozkládá sílu působící na plachtu do více bodů než jen vrchol stěžně.
S dírami kolem klínků bych si nedělal vůbec žádné starosti, Má přes to přijít taková manžeta která zabrání vtoku vody, ta se dává na všechny konstrukce tohoto typu. V době focení tam prostě nebyla.
Stěžně NEJSOU otočné(viz. čtvercové hnízdo stěžně na podlaze) jsou jen "orientované" ale to by měli být všechny dřevěné dílce kvůli pevnosti. Loď je to nádherná a velmi netypická, Tohle bych stavěl rád.
Z toho všeho ovšem, pánové a dámy, vyplývá že to stavěl člověk který ví co dělá s největší pravděpodobností Švéd. Jestli někdo nabyl dojmu že něco na takovém plavidle nemůže fungovat, nebo že "tohle je špatně vyřešené" tak ať se radši rozběhne proti betonové zdi. Pak se mu snad rozsvítí. Námořní loďaři ví co dělají. A v Norsku určitě nepostaví drahý krám na nic(to se stává jen u nás).
Já osobně bych rád věděl, kde se ve většině Čechů bere ta jistota že všechno víme a umíme a všemu rozumíme lépe než všichni ostatní.
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 726
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » čtv lis 07, 2013 3:12 pm

meser píše:Z toho všeho ovšem, pánové a dámy, vyplývá že to stavěl člověk který ví co dělá s největší pravděpodobností Švéd. Jestli někdo nabyl dojmu že něco na takovém plavidle nemůže fungovat, nebo že "tohle je špatně vyřešené" tak ať se radši rozběhne proti betonové zdi. Pak se mu snad rozsvítí. Námořní loďaři ví co dělají. A v Norsku určitě nepostaví drahý krám na nic(to se stává jen u nás).
Já osobně bych rád věděl, kde se ve většině Čechů bere ta jistota že všechno víme a umíme a všemu rozumíme lépe než všichni ostatní.

Pominu technické věci jako uchycení stěžňů,druh oplachtění, laterál atd. kde nemůžu cokoliv z toho vyvrátit.
Ale jen z praktického hlediska spouštění příďové kotvy popř. vyvázání k bojce je z mého českého pohledu na /tady měl být kosočtverec/
To se nejdříve projdu po vyleštěné palubě nebo třeba v promoklejch žluťákách salonem abych napůl vykloněný z lukny
tahal řetěz?To bych radši tu betonovou zeď,ale staviteli :D
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3534
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » čtv lis 07, 2013 3:19 pm

Meser:
Nevím, co tě vede k pohrdavému tónu v konci příspěvku. Manžeta na fotce prostě není.
A zřejmě nemají připomínky jen Češi, kteří všechno vědí nejlíp. Pod fotkami je několik kritických bodů, jejichž autory asi nebudou Češi.
A třeba možnost zatopení přední kajuty je docela podstatná vada.

Nic to nemění na faktu, že loď je zpracovaná moc hezky.

L.
Uživatelský avatar
velkejtom
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: u Velké řeky

Příspěvekod velkejtom » čtv lis 07, 2013 3:35 pm

to meser: pozor na cévku ti prdne a budeš tahat nohu :lol: :lol: :lol:

mně prostě dostalo jak fajnově ta loď vypadá zpracovaní ex. i interieru a nakonec koruna s klínkama sorry ale to se dá řešit elegantněji než odřezkama říznutýma na klínky :whist:

btw já třeba neumím žehlit :whist:
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » čtv lis 07, 2013 3:39 pm

meser píše:Já osobně bych rád věděl, kde se ve většině Čechů bere ta jistota že všechno víme a umíme a všemu rozumíme lépe než všichni ostatní.


To Meser,

můj dotaz na stoupavost byl míněn opravdu jako dotaz, možná se v tom černém antifoulingu na dně lodi skrývá nějaký, na fotce neviditelný kýl, nebo je to celé vyvážené tak, že plovák z vody nevyjíždí a působí jako kýlová plocha, nevím, a proto se ptám.

Loď je to ovšem opravdu nádherná.
Uživatelský avatar
Josef
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Chomutov,ČR

Příspěvekod Josef » čtv lis 07, 2013 5:22 pm

Zpracování pěkné, ale spíš než loď mi to připadá jako trup starého dopravního letadla.
Na vytahování kotvy je uzpůsobena nejspíš ta otvírací příď. Kotva se používá jen když nejsou vlny, jinak hrozí zatopení lodě. Když jsou vlny, tak se musí pout a plout :D Majitele to tak donutí a naučí plout i za špasného počasí, kdy mi ostatní "poserové" stahujeme plachty a mažeme rychle někam zakotvit. :mad:
Uživatelský avatar
meser
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 64
Registrován: úte kvě 10, 2011 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod meser » čtv lis 07, 2013 5:32 pm

Je zajímavé kolik "rozhořčení" může způsobit jedna reakce.
To Martin88: Přiražení a vyvázání takové lodi není nejideálnější. Ta oblá paluba tady prostě překáží, jako každé technické řešení i tohle má svá pro a proti. Jenže loď není konstruována na to aby se převazovala z jednoho mola k druhému(to by byla řešená jinak), ale na to aby plula po moři. A tam nemáš co otvírat ony velké dveře na přídi. Co se týče promočených "žluťáků" ty řídíš celou loď sám a jen v těchhle podmínkách?
To Lynx: Možnost zatopení příďového prostoru je zmíněna na těžkém moři po nedovření příďových vrat. No, myslím že zrovna kvůli tomu se potopila i Estonia. Ovšem to je chyba posádky, ne konstrukce. Zaklínování stěžně je provizorní, pravděpodobně při vodování, nebo vytažení lodě(při tomhle uspořádání by na moři zničili stěžně). Ve finále to vypadá tak že se po obvodu nabije povícero klínů a nakonec se to přetáhne tou manžetou.
To velkejtom: Víš o čem píšeš? Poslední vyjádření ke klínkům: Auto taky nepodkládáš nábytkem ale cihlou, proto jednoduché klíny(ony taky v tom železe docela odchází). Takhle(nebo hodně podobně) se to tak dělá už od cca.13 století. Ale strašně rád bych uvítal tvůj návrh "elegantního" řešení.
To Jardasu: O vlastnostech lodi na vodě jsem(pokud vím a pro jistotu jsem to ještě třikrát přečetl) jsem nepsal ani slovo. A kladu si ty samé otázky jako ty. Trup je řešen tak kulatě!
Jen ze zkušenosti vím že chlapi co to staví, to mají perfektně odzkoušené.(ale pokud by jsi tuhle konstrukci ukázal nakreslenou mě, tak ti řeknu že s tím ani neudržíš směr na kormidle. Očividně to "nějak" zvládli. Navíc mě stále fascinuje ta absence pevného lanoví.)
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 442
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » čtv lis 07, 2013 6:46 pm

No mě to taky trochu zarazilo, rozhodně bych se po té ,,palubě" nechtěl procházet třeba už v metrových vlnách. Třeba to měl být původně hausbót, bo uvnitř to vypadá fakt hezky :D Ale proč né, každýho věc.
Teď sem si vzpomněl, švédy mám rád, ale nepotopila se jim jedna slavná a krásná loď hned při první plavbě? ;)
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 181
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod rogix » pát lis 08, 2013 12:28 am

svedi predsa nepotrebuju pobehovat po palube
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 448
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Praha

Příspěvekod Lachtan » pát lis 08, 2013 7:08 am

Krásná plovoucí sauna! Polévají se vodou nalitou ve sklenicích, lahev na stole je sojová omáčka. Navazování fendrů a práce s předním vyvazovacím lanem je dosti slušný akrobatický výkon.
Uživatelský avatar
velkejtom
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: u Velké řeky

Příspěvekod velkejtom » pát lis 08, 2013 9:09 am

to meser : maš pravdu nábytkem auto nepodkládám na to mám "elegantní" železný klín k tomu vyrobený a ne cihlu asi tak :D
v podstatě je mi uplně jedno jak maj stěžně zajištěný jen se mi nelíbil ten detail tak to pochop :whist:
ostatně je to dost :offtopic: a nechci tady rozjet flame, nechci poznat :admin: ;)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů