Příspěvekod sklenar_jakub » sob led 25, 2014 10:06 am
Nejdrive manevrovani
Tam nekde v dali doslo k odklonu od tematu se resil lodni sroub a jedno ploutvove kormidlo, jako standard pro ovladani lodi. Je pravda, ze motorove jachty prakticky tuto variantu nepouzivaji (mozna nejake starsi kusy).
Na druhou stranu je nutne poznamenat, ze pokud se bavime o jednosroubove lodi (sroub se musi otacet ve smeru hodinovych rucicek) s jednou kormidelni ploutvi (umistene na zadi a v ose symetrie lodi) tak se bavime o tzv. klasickem pohonu lodě, tato "klasika" je standardem pro teoreticky vstup do vedy o manevrovani lodi. Kazdy by mel na zacatku, zacit s teorii manevrovani, ja to ze sve pozice jinak bohuzel nevidim, je to logicky vstup do manevrovani, (dovedet se kolem jakeho bodu se lod otaci, jaky vliv ma na pohyb lode sroub atd. - neni toho az tolik, da se to shrnout v par hodinach). Zminena teorie manevrovani zacina prave od teto klasicke soustavy a je dobre si tuto jednoduchou soustavu osvojit, teprve potom delat dalsi kroky. Kazdy schopny kapitan by mel predevsim vedet jak manevrovat s lodi prave s timto druhem pohonu a rizeni. Je to nejjednodusi kombinace/system, ale zaroven nejnarocnejsi/nejobtiznejsi system na ovladani lodi. S kazdou jinou kormidelni soustavou nebo systemem dobry kapitan zamanevruje s lodi snaze, rychleji a s mensim narokem na prostor kde chce manevr vykonat, samozrejme na vse ma vliv i praxe na danem kormidelnim systemu.
Nyni trochu o vytlaku
Hmotnostne-vytlakova diskuse se rozvetvila a vyrostla predevsim na tom, ze kazdy chape technicke terminy lodniho stavitelstvi trochu jinym zpusobem. Zkusim to trochu uhladit, treba se povede.
Lod plovouci na hladine muze mit ruznou vahu/hmotnost, proste celou hmotnost absolutne vseho z ceho se sklada a co je na ni v ni atd., s tim asi kazdy souhlasi. Pokud nekdo nesouhlasi, tak dalsi cteni nema smysl, dostali jsme se do tematu filozofie.
Jelikoz tato vaha muze byt opravdu ruzna, staci aby si jeden clen posadky skocil do vody nebo nekdo vypumpoval zachod do more, a mame tu jinou hmotnost lodi (plovouciho objektu), tak se v prubehu plavby a provozu lode o hmotnosti moc nebavime. Jelikoz by nam vzniklo strasne mnozstvi hmotnosti, jako napr. hmotnost s tatinkem na palube a hmotnost bez tatinka na palube a s hovin... no to uz by snad stacilo. Hmotnost pouzivame pouze v pripade:
Light Weight Displacement - hmotnost lodi (to neni ani maximalni, ani konstrukcni, ani minimalni) uz to tu zaznelo, od Davida, je to hmotnost prazdne vybavene lode jen tak bez niceho, bez posadky, proviantu, nakladu, provoznich kapalin, ale pozor, se vsim co je potrebne k jejimu provozu, takze treba plachty, kotva, sporak v kuchyni a skrinka na saty v kajute atd. Tady je nutne poznamenat, ze light
weight displacement neni zrovna stastne oznaceni vyrobcem a ja bych ho oznacil jako nepripustne - hlavne pro zacinajici studenty, micha dohromady dve odlisne veci, vahu a vytlak. Pokud mam v dokumentech lodi oznaceni LV (light vessel) nebo VLW (vessels light weight), tak je jasne o co jde a displacement = vytlak bych do toho nemichal, to je anarchie.
Nase plujici lod (objekt na vode) tedy pluje s jistou hmotnosti, to se stava jednou za zivot lode a je tomu tak v lodenici pred tim nez se lod "vazi", kolik teda vazi at mame tu hodnotu do papiru a dokumentace lode. Po tomto momentu uz lod az do jeji "smrti" v teto kondici nenajdeme, jelikoz se na ni nahrne posadka, zasoby, palivo a nevim co vsechno jeste. Tudiz z ni vznikne ten nas plovouci objekt na hladine, jehoz vaha/hmotnost se muze menit podle toho co jsem jiz popsal vyse.
Aby v tom byl poradek, tak bylo vymysleno perfektni oznaceni "aktualni kondice" lodi a to je vytlak = displacement.
Vezmeme to trochu odzadu, kazde kondici lode odpovida jisty ponor (nazveme ho stredni ponor - treba prumer toho na zadi a na pridi jelikoz mohou byt jine), pokud lod nalozime az povrch konzervama na preplavbu ticheho oceanu, tak se jeji ponor zvetsi, pokud vsechno snime a posleze vypumpujme do more, tak se ponor nasi lode zase zmensi. Tudiz ponor se meni. Kazdemu ponoru prislusi objem zanorene casti lodniho telesa. Tento moment je dulezity - objem. Lod ma svuj tvar a cast tohoto tvaru je ponorena pri plavbe, to co je tzv. pod carou ponoru je zanorena cast lodniho telesa, nebo chcete-li trupu lodi. Pokud bychom tento objem zanorene casti lodniho telesa vyplnili vodou, ktera je kolem lodi, a tuto vodu zvazili, tak ziskame vytlak. Objem vody, ktery lod vytlaci kvuli svoji aktualni kondici vynasobeny hustotou vody kolem lode je vlastne nasim vytlakem, vytlak se udava v metrickych tunach, proto obcas dochazi k tomuto mixu s vahou lode.
Pro shrnuti muzeme tedy rici ze:
Lod plujici na vode ma svoji hmotnsot (Light Weight) a pluje s urcitym ponorem. Tento ponor je absolutne nerozlucny kamarad s objemem zanorene casti lode. Ponoru 2,52m bude odpovidat objem 10,3m[sup]2[/sup] a tak to je a nikdy ne jinak. Vytlak je posleze vynasobeny objem zanorene casti lodniho telesa hustotou vody kolem lode. Pokud jsme ve vode sladke (SG=1,000) tak je objem zanorene casti lode shodny s vytlakem, tudiz by nase lod plula v kondici s vytlakem 10,3mt.
PONORU vzdy odpovida > jeden OBJEM ZANORENE CASTI LODE
OBJEM ZANORENE CASTI LODEb * hustotou vody kolem lode >> VYTLAK pri dane kondici
Jeste to trochu zamichame, ale verim ze je to vsem jasne:
Dalsi zajimava vec je ta, ze na zaklade toho co jsme si vysvetlili muzeme konstatovat, ze lod muze plout se stejnym ponorem a pritom ruznym vytlakem, pricemz jeji objem zanorene casti trupu se nemeni.
Maximalni vytlak
Maximalnich vytlaku muze byt vicero, na jachtach pravdepodobne jen jeden. Odviji se od maximalniho ponoru pri zalozeni, ze voda kolem lodi ma hustotu 1,025 mt/m3, to je umluvna hodnota, ktera se pouziva v lodni konstrukci pro namorni lode.
Maximalni ponor
Maximalni pripustny ponor udany konstrukterem/vyrobcem lodi. Nekde tam v diskusi bylo... konstrukcni vodoryska... maximalni ponor vetsinou neni ponorem na konstrukcni vodorysce. Konstrukcni vodoryska a ji odpovidajici ponor by mel zohlednovat kondici v ktere se lod bude v prubehu jejiho "zivota" nachazet nejcasteji, nebo nejblize teto hodnoty. Strelim napr. ze ponor kontrukcni vodorysky muze odpovidat 92proc. maximalniho ponoru. Muze to byt i jinak. Obecne lod neni prakticky nikdy uplne prazdna a velmi zridka kdy absolutne naplno nalozena, jelikoz uz pri prvni namorni mili uplute na motor od nabrezi jeji vytlak snizite o spalene palivo.
Rejstrikova tuna
Tohle absolutne nepatri do teto diskuse. Jedna se o velicinu ktera nema zadnou jednotku, pokud umele neprijmeme jeji nazev jako jednotku GRT gross registered tons - NRT nett reg. tons. Rejstrikove tuny slouzi k popisu prostornosti lodi a odviji se od ni ruzne poplatky svazane s shippingem.
JS