Jsme v Arbataxu. To,co začalo jako výlet kolem Malty,skončilo s nekolika průserama v Trapani na Sicilii. Když to teď sumarizuju,tak mně přijde statisticky nemožné,aby se p o s r a l o tolik věcí najednou a kdyby mně to někdo vyprávěl,tak bych si myslel,že si vymejšlí a nebo kuewsky přehání,ale buď jak buď.
Ve středu 29.1 vyplouváme s Prckem čistě expedične na Comino a Gozo zapotápět a zarybařit.S čudlema je to tady na Maltě hodně skromné,pořádnou rybu jsem už neviděl ani nepamatuju,tak doufám,že to bude tam trochu lepší...i když jsu pořád v pochybnostech. Jestli se ono ty čudle neodstěhovaly někam jinam. Rozfoukalo se trochu ostřeji od jihu,před vlnami jsme chránění, a je z toho příjemná plavba....teda až do doby,než vyplujeme ze závětří na Gozu.Tam se do nás vítr opře už naplno,tak se na to vyprdnu,stáhnu plachty a startuju motor. Ten klepe asi 5 minut a pak si dává šlofíka. To spravené čerpadlo asi zase tak dobře spravené není,kde je chyba jdu zjistit do motorovny.Čerpadlo si prostě odmítá tahat naftu z nádrže,já netuším proč,fouká 25kn nese nás k severozápadu a jak nás to nese dál,tak vyplouváme ze zákrytu Goza,vlny jsou najednou kolem dvou metrů,s čerpadlem v tomhle marasu nejde nic dělat,tak na to prdnu. Jdu na palubu a vytahuji plně zrefovanou hlavasku a bezan,stáčím loď proti větru,vytáhnu kosatku a hodlám dokřižovat zpět do závětří a tam mrknout na to poonďané čerpadlo.Loď pluje ostře proti větru hezky....a další průser přichází asi za pět minut.Co se stalo nevím,ale najednou rána jak z kanónu a ráhno hlavní plachty se ve dvou kusech poroučí na palubu,v hlavní plachtě džuzna jako kráva,loď se stáčí bokem k větru a v silném náklonu valím nastartovat autopilota,ať to chvilku drží,bo jdu mrknout,co se stalo. Ráhno se zlámalo v místě uchycení kikingu...to jsou mi věci. Bez motoru a hlavní plachty to ale ostře proti větru a v tomhle marasu nejde. Balím hlavní plachtu se zbytkem ráhna,vlny se zvedaj už přes dva metry,tak sedám do kokpitu,ulívám panáky Johnyho a s Prckem dumáme,co s tím.Mrknu ještě na čerstvé prognózy. Vítr má být pod Sicílií v nárazech až ke 40 Kn a vlny do 4 metrů. Situace jesti vážná,nikoliv však zoufalá.Sicílie je kousek,vítr se stáčí k jihovýchodu...bude z toho výlet na Sicílii i když asi divokej.No co,loď k tomu stavěná je. Tam zjistím,co s tím bazmekem na čerpadle,počkám na vítr a hajde zpět na Maltu... ha, ha...tak to byl plán.
V noci vítr sílí,vlny jsou už přes tři metry,ale zatím to pluje solidně,i když už s lodí trochu hází ze strany na stranu...no úchylnosti plavby na zadní větry. Helmut(autopilot) ale zvláda kormidlovat v pohodě,tak se trochu jdu prospat.Druhého dne dopoledne vítr pořád sílí a v nárezech už dosahuje slibovaných 40kn.Vlny se zvedli přes tři metry,občas přijde čtyřmetrovka,ale je to oranice jako na Velké Pardubické...ne dlouhé vlny pohodové. Pluji už jenom na malou kosatku a i s tím,že loď je od spodu už zarostlá jako koralovej útes si ho valíme přes 6 kn. Potřeboval bych ale v tomhle marasu trochu ubrzdit,tak dávám dole kosatku a navlíkám, po prvé na téhle lodi kosatku bouřkovou.Rychlost klesla pod 5 kn.
Další průser....vant na kterým je bouřkovka povoluje,lod se stáčí bokem k vlnám,Helmut to nezvládá,tak ho vypnu. To,jak to teď mlátí s lodí je už i na mně moc.S 4 metrovými vlnami z boku,jenž už jdou přes palubu,větrem stabilně nepadajícím pod 35kn valím na příď s tím udělat pořádek.Přepínám kosatku na druhej vant....ještě že jich mám tolik
.Prcek mně hlídá z kokpitu,jestli mně nějaká vlnka sebou neveme...držím se ale jako pijavice.Na otázku,co dělat,kdyby mně to spláchlo je rada jednoduchá ...nechat Helmuta,ať to dokormidluje na Sicilii, zbalit caky paky počkat až se přiblíží ke břehu na dvacet metrů,skočit do vody a doplavat na břeh...zbytek se už někde rozplácne
...a co se mnou...??? No v tomhle by mně nikdo už nenašel ani s rádiovým lokátorem
,a né se pro mně ještě vracet .
Odpoledne vítr už neví co by,v nárazech fouká přes 50kn,vlny narostli na 5 metrů a občas přijde poctivá šestimetrovka. Jsou krátké,ostré,kolem jenom pěna a voda z hřebenů vln,kterou nese vítr vodorovně. To už vlny šplíchaj i na zadní palubu...maso.Helmut to už moc nezvládá (poprvé,co mám tuhle loď)a jenom s bouřkovkou se loď občas stočí bokem k vlnám a to pak teprva začíná rodeo.Díky Bohu za 11 tun balastu...Tenhle Rolls Royce mezi loděma prostě snad vážně položit nelze...no,jak bych v tomhle dopadnul na dnešních lodičkách nevím...asi bych dělal kotrmelce
.Musím si to vzít do ruky a držet to pořád od větru...asi tu nejhorší hodinu,pak už to zvládá zase Helmut.
V kokpitu jsme ale zatím v suchu. Lufina se drží v tom marasu dobře a je až k neuvěření,co všechno vydrží.Uvnitř lodi už není nic na svém místě...i zajištěné věci si našli zajištění někde jinde a největší průser jsou instantní kvasnice vysypané na podlaze
.... tam je ale i zbytek věcí,včetně počítače,kterej se prozatím,co mám tuhle loď z místa ještě nehnul ani na Atlantiku.Chci to vyfotit,ale foťák už dávno zaujal novou pozici,mně ale ještě dlouho potom neznámou. Fotky nebudou
.
Tohle extempóre trochu polevuje až po západu slunce a máme toho s Prckem plný zuby...ta se jenom tak mimochodem celou dobu drží fakt dobře a na to,že je to její první křest mořem....klobouk dolů. Plácání v létě po Jadranu se nepočítá
.
Na noc nechávám venku jenom bouřkovku,vlny padaj pod 4 metry,vítr pod 30 kn a loď pluje do 4 kn max. To je dobře,potřebuji se vyspat a nechci dorazit do Trapani za tmy ,bo budu možná muset do portu na plachty. Ráno se už schováváme za westside Sicilie do závětří,vlnky padli na jeden metr a vítr taky...
Lezu na stěžeň a spravuji vant,jenž se neurval,ale vypadla zavláčka v oku. Maturuji pak nad tím připosratým čerpadlem...Pak zase odzvdušnit motor,což zvládám teď už asi za minutu. Má to jistej postup a svoje záludnosti,ale když se na to přijde,jde to rychle. Bývalí majitelé mně upozorňovali nad tím,abych si dával bacha,že zavzdušnit tenhle motor je průser a dlouho se to pak odvzdušňuje.... no,našel jsem fintu jak na to rychle,i když trochu bolestně
.
Asi 5 majlí před portem vítr padá totálně. Schazuju plachty,startuju motor a suneme se na motor pomalu k portu...teda asi 10 minut,kdy,jak už snad ani zákon schválnosti nedovoluje je tady průser,ale tentokrát jako mraky. Motor si ho vesele bublá,ale převodovka netočí...Vypnu motor a doliju do hydraulické převodovky olej,asi litr....a zase se jede dál...Teda asi 10 minut,pak zase nejedeme.Převodovka zase suchá...nadávám jako pohan,doliju olej a zase prdíme dál....zase jenom chvilku,dolívám poslední litr hydraulického oleje....a pak litr motorového oleje a pak už vplouváme do portu v Trapani,kde se raději nehlásím vysílačkou . Valí na nás z portu jeden trajekt,do portu si ho šine další trajekt a my zase nejedeme
. Olej už další nemáme,tak...no co dělat,rychle pumpnu z motoru litr oleje a naliju ho do převodovky...a za deset minut kotvíme....fuj tajbl. Jsu na moři už nějakej pátek,ale mohu klidně říct,že je to to nejhorší,v kombinaci všeho,co jsem zatím zažil a viděl...a to jsem už viděl hada na kolečkových bruslích a velrybu čůrat z mostu.Zažil jsem i silnější vítr.... proplul jsem už i většími vlnami i průserů odstál několik,ale všechno dohromady je moc i na koně.
Na Maltu se už nevracím...Mrzí mně to,bo zůstali tam nedořešené věci,Bóža je na mně taky nasranej,s nikým jsem se nerozloučil,ale jinak to nejde.Musím do Francie a loď musí z vody...bezpodmínečně. Kdy mně tam ale zimní mistrály pustí je ve hvězdách,tak zatím čekáme na díru v závětří Sardinie a Korsiky... zapotápíme a zarybaříme.
Teď po 400 majlích z Malty po těžkém moři kotvíme v Arbaraxu na Sardinii. Plavba ze Sicilie byla ostřejší,vlny ale do 2.5 metru a pořád bok,nebo mírný předobok.První noc se nedalo moc spát,bo na boční vítr,s malou kosou a plně zrefovaným bezanem plujeme v náklonu,že padáme z betle,ale i když i tohle je plavba po tvrdém moři a silným větru,je to už pohoda a v téhle lodi nám to přijde už jako čajový dejchánek. I když Prckovi kupodivu bylo trochu ...no řekněme nevolno,ale rybičky nekrmila. Divné...Počas plavby z Malty na Sicilii byla v pohodě...
.
Je tady nádherně...Líbí se mně tady tak,že bych tady zůstal klidně déle...ale to nepůjde. Včera jsme zapotápěli,k večeři jsem Prckovi střelil pěknou ropušnici a dneska bude k obědu chobotnice. Večer jdeme na ryby,jsou tady nádherní seabassy. Pak se budeme belhat podél eastcoast Sardínie a asi i Korsiky k severu a čekat na díru,která nás pustí do Lyonu,domů. Ono to ale nejspíše tak rychle nepude,tak se stavím asi na Elbě pozdravit Jirku a Davida,kterej ale chce už brzy vyplout,tak ho snad potkáme po cestě. Zatím teď tady užíváme sluníčka,dneska má být 23°c,jenom noci jsou chladné a moře má tady jenom 13°c...i v neoprénu tak max. na hodinu a zmrzlej ven z vody
.
Zimní plavby jsou vždy dosti těžké,to už je jenom pro otrlé povahy,únor na moři je nejchladnější a největrnější část roku a to nemluvím o tom,že letos jsem v mediterránu zimoval...brr,studenej to kraj. Tak kluci a holky,pokud chce někdo vědět,o co go,tak se může na chvilku přidat...ale teplé prádlo sebou
. Plavba jesti dobrodružná už jenom proto,že se pluje bez hlavní plachty a s převodovkou,která má větší spotřebu oleje než eskymák v zimě. Jinak je to Boží
. God save the Queen.
howk
Monty
P.S.: o kravinách,jako že odešlo čerpadlo na slanou vodu ,jistič,trhlej bezan(už spravenej) a jiných blbostech se už ani nemá význam zmiňovat
Vice fotek na FB