Pojízdná koza na přívěsu
Moderátoři: vilma, Pepa, david
Pojízdná koza na přívěsu
Zdravím
mám kozu na loď a chtěl bych ji vybavit kolečkama. Záměr je myslím zřejmý: kozu dát na autopřívěs, loď na ní jeřábem, ale na zimovišti spustit kozu s lodí dolů pomocí navijáku. Na jaře zase opačně... Loď je kýlová plachetnice.
Chtěl jsem se zeptat:
- není to úplná blbost?
- provozujete nekdo obdobné uspořádání?
- není problém s náklonem při nakládání/spouštění?
- jaká je potřebná světlost (tedy velikost koleček), aby to šlo vytáhnout na přívěs i přes zalomení na nájezdu?
- jsou u toho nějaké další zádrhele, které je třeba vzít v úvahu?
Termit
mám kozu na loď a chtěl bych ji vybavit kolečkama. Záměr je myslím zřejmý: kozu dát na autopřívěs, loď na ní jeřábem, ale na zimovišti spustit kozu s lodí dolů pomocí navijáku. Na jaře zase opačně... Loď je kýlová plachetnice.
Chtěl jsem se zeptat:
- není to úplná blbost?
- provozujete nekdo obdobné uspořádání?
- není problém s náklonem při nakládání/spouštění?
- jaká je potřebná světlost (tedy velikost koleček), aby to šlo vytáhnout na přívěs i přes zalomení na nájezdu?
- jsou u toho nějaké další zádrhele, které je třeba vzít v úvahu?
Termit
ahoj,
měl jsem několik let 6m kajutovku s pevným kýlem a standartně jsem
ji přepravoval na koze na kolečkách.........
- není to blbost
- problém s náklonem pouze jednou- nechali jsme kormidlo na místě a s tím to nešlo...
- bez problémů na vozík co se naklání i na vozík s výsuvnými lyžinami
- kolečka jsem kupoval nadvakrát, poprvé jsem špatně nadimenzoval
loď cca do 1tuny, koupil jsem 4 x 400kg nosnost, plechový disk, široká tvrdá guma
průměr 30cm , ale právě při nakládání se na chvíli přenese téměř celá váha třeba i na jedno
kolečko a deformovaly se, ne úplně, ale pak jsem koupil to samé, akorát litý disk a nosnost
myslím 600Kg a úplně v pohodě.
- hlavní zádrhel vidím v dostatečné nosnosti a pevnosti koleček
- vedlejší zádrhel byl, že jsem je přidával po vnějším obvodu kozy a výsledná šířka byla
taktak k naložení na vozík (to jsem měl štěstí a bylo to asi o 3cm.......)
tož tak,
sek
měl jsem několik let 6m kajutovku s pevným kýlem a standartně jsem
ji přepravoval na koze na kolečkách.........
- není to blbost
- problém s náklonem pouze jednou- nechali jsme kormidlo na místě a s tím to nešlo...
- bez problémů na vozík co se naklání i na vozík s výsuvnými lyžinami
- kolečka jsem kupoval nadvakrát, poprvé jsem špatně nadimenzoval
loď cca do 1tuny, koupil jsem 4 x 400kg nosnost, plechový disk, široká tvrdá guma
průměr 30cm , ale právě při nakládání se na chvíli přenese téměř celá váha třeba i na jedno
kolečko a deformovaly se, ne úplně, ale pak jsem koupil to samé, akorát litý disk a nosnost
myslím 600Kg a úplně v pohodě.
- hlavní zádrhel vidím v dostatečné nosnosti a pevnosti koleček
- vedlejší zádrhel byl, že jsem je přidával po vnějším obvodu kozy a výsledná šířka byla
taktak k naložení na vozík (to jsem měl štěstí a bylo to asi o 3cm.......)
tož tak,
sek
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
Ahoj,
já jsem použil kolečka o průměru 40 cm (!), šířce pneumatiky 8 cm a nepneumatické = z plné pryže. Mám tam čtyři a uvažuji o dvou dalších. Každé má nosnost 400 kg a protože já si nejsem úplně přesně jist hmotností lodi s kozou, tak to chci trochu předimenzovat. Navíc chci spouštět loď do vody na koze a šetřit plaťák slaných koupelí, proto vysoká kola a širší pneu. Taky jsem kozu opatřil pseudoteleskopickou ojí. Výška spodního nosného rámu kozy nad zemí je cca 45 cm, což eliminuje možnost těžkostí při spouštění z vleku a nevadí ani menší hrb při napojení nájezdů na lyžiny vleku. Nejvíc práce mi dala výroba kolejí (lyžin) na vleku. Jsou z železo- hliníkového "sendviče" sešroubovaného k sobě, 10 cm široké, s bočnicemi cca 6cm vysokými a s celkovou délkou 540 cm. Zatím dvě, ale budu muset ještě dvě další dodělat, protože kromě 6,85 -metrovky mám ještě 8,4 kat a ten má dva trupy (že?) a každý trup má dvě řady kol.........
Inu když už jsem to tak vymyslel, tak to musím dotáhnout.....
Chci jen podotknout, že skládání a nakládání jeřábem bez nutnosti vymýšlet nájezdy a pojezdy na vlek má taky něco "dosebe", takže než se pustíš touto cestou, zvaž obě možnosti. Dá se tím ušetřit na hmotnosti vleku a financích a práci a času .....
Zkusím to nafotit a vložit sem trochu dokumentace. (Jestli to dokážu).
Marťas, ty když chceš, tak perlíš. Tvé příspěvky mě vždy pobaví, i když jsi někdy vždycky trochu sžíravej. Tahle koza se bude tutovka líbit i Vilmě.
Přeji pěkný víkend všem.
P.
já jsem použil kolečka o průměru 40 cm (!), šířce pneumatiky 8 cm a nepneumatické = z plné pryže. Mám tam čtyři a uvažuji o dvou dalších. Každé má nosnost 400 kg a protože já si nejsem úplně přesně jist hmotností lodi s kozou, tak to chci trochu předimenzovat. Navíc chci spouštět loď do vody na koze a šetřit plaťák slaných koupelí, proto vysoká kola a širší pneu. Taky jsem kozu opatřil pseudoteleskopickou ojí. Výška spodního nosného rámu kozy nad zemí je cca 45 cm, což eliminuje možnost těžkostí při spouštění z vleku a nevadí ani menší hrb při napojení nájezdů na lyžiny vleku. Nejvíc práce mi dala výroba kolejí (lyžin) na vleku. Jsou z železo- hliníkového "sendviče" sešroubovaného k sobě, 10 cm široké, s bočnicemi cca 6cm vysokými a s celkovou délkou 540 cm. Zatím dvě, ale budu muset ještě dvě další dodělat, protože kromě 6,85 -metrovky mám ještě 8,4 kat a ten má dva trupy (že?) a každý trup má dvě řady kol.........
Inu když už jsem to tak vymyslel, tak to musím dotáhnout.....
Chci jen podotknout, že skládání a nakládání jeřábem bez nutnosti vymýšlet nájezdy a pojezdy na vlek má taky něco "dosebe", takže než se pustíš touto cestou, zvaž obě možnosti. Dá se tím ušetřit na hmotnosti vleku a financích a práci a času .....
Zkusím to nafotit a vložit sem trochu dokumentace. (Jestli to dokážu).
Marťas, ty když chceš, tak perlíš. Tvé příspěvky mě vždy pobaví, i když jsi někdy vždycky trochu sžíravej. Tahle koza se bude tutovka líbit i Vilmě.
Přeji pěkný víkend všem.
P.
jsekera píše:ahoj,
měl jsem několik let 6m kajutovku s pevným kýlem a standartně jsem
ji přepravoval na koze na kolečkách.........
- není to blbost
- problém s náklonem pouze jednou- nechali jsme kormidlo na místě a s tím to nešlo...
Já mám kjormidlo pevné pod lodí, ale je o dost výš než konec kýlu, tak to snad nebude vadit.
http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=5145
jsekera píše:- bez problémů na vozík co se naklání i na vozík s výsuvnými lyžinami
- kolečka jsem kupoval nadvakrát, poprvé jsem špatně nadimenzoval
loď cca do 1tuny, koupil jsem 4 x 400kg nosnost, plechový disk, široká tvrdá guma
průměr 30cm , ale právě při nakládání se na chvíli přenese téměř celá váha třeba i na jedno
kolečko a deformovaly se, ne úplně, ale pak jsem koupil to samé, akorát litý disk a nosnost
myslím 600Kg a úplně v pohodě.
- hlavní zádrhel vidím v dostatečné nosnosti a pevnosti koleček
To už mě také napadlo, že rozhodně nepůjde vydělit váhu lodě čtyřma...
Já ji mám o něco těžší, odhaduju že přepravní váha by mohla být cca 1200-1300kg.
jsekera píše:- vedlejší zádrhel byl, že jsem je přidával po vnějším obvodu kozy a výsledná šířka byla
taktak k naložení na vozík (to jsem měl štěstí a bylo to asi o 3cm.......)
Dobrá připomínka, přeměřím. Vozík bude půjčený, přišlo mi to jako schůdné řešení (kozu jsem koupil s lodí).
Ještě mě napadlo: pokud jsou kola z plné gumy, je potřeba je odlehčovat nebo snesou půlroční zátěž?
Termit
Ahoj,
počet kol je věc je relativní. Já tam naopak ještě dvě kolečka přidám. (A budu mít o kolečka víc). Čím více kol, tím méně jeřábů, čím méně jeřábů, tím více eur v kapse, čím méně jeřábů, tím více míst ke spuštění na vodu, čím více míst ke spuštění na vodu, tím větší prostor k volbě místa, kde se chci cachtat. To je smysl " trailersailerismu". Nebo ne?
Když jsem sestavil to svoje monstrum, spíše ve mně hrklo kvůli té výšce. Ale já mohu bez problémů sundat stěžeň z paluby a uložit ho dolů na vlek, protože můj vlek má na délku 8 metrů, takže je to O.K.
Myslím, že široká kola z plné pryže budou při potenciálním delším zimním stání poněkud méně náchylná k nežádoucím "onemocněním" než klasické nafukovací pneu.
Zdravím, P.
počet kol je věc je relativní. Já tam naopak ještě dvě kolečka přidám. (A budu mít o kolečka víc). Čím více kol, tím méně jeřábů, čím méně jeřábů, tím více eur v kapse, čím méně jeřábů, tím více míst ke spuštění na vodu, čím více míst ke spuštění na vodu, tím větší prostor k volbě místa, kde se chci cachtat. To je smysl " trailersailerismu". Nebo ne?
Když jsem sestavil to svoje monstrum, spíše ve mně hrklo kvůli té výšce. Ale já mohu bez problémů sundat stěžeň z paluby a uložit ho dolů na vlek, protože můj vlek má na délku 8 metrů, takže je to O.K.
Myslím, že široká kola z plné pryže budou při potenciálním delším zimním stání poněkud méně náchylná k nežádoucím "onemocněním" než klasické nafukovací pneu.
Zdravím, P.
ahoj,
já jsem žádné opotřebení nepozoroval, pravda je, že jsem s tím
co měsíc o kousek popojel..... (třeba jen o 20cm)
s tou výškou - to byl taky kompromis - sháněl jsem tak velká kolečka, aby koza nedrhla při nakládání
a zároveň tak malá, aby mi nezvýšila výšku - stejně jsem při projíždění vraty musel, kvůli přednímu koši
a asi 2cm, upustit gumy na vozíku a dva tlustý lidi na příď
sek
já jsem žádné opotřebení nepozoroval, pravda je, že jsem s tím
co měsíc o kousek popojel..... (třeba jen o 20cm)
s tou výškou - to byl taky kompromis - sháněl jsem tak velká kolečka, aby koza nedrhla při nakládání
a zároveň tak malá, aby mi nezvýšila výšku - stejně jsem při projíždění vraty musel, kvůli přednímu koši
a asi 2cm, upustit gumy na vozíku a dva tlustý lidi na příď

sek
no to jsem asi zapoměl podoktnout,
že jsem přidělával na tuhý podvozek tuhou nápravu,
od toho, viz vikycz výše, ta deformace i když jsem
původně dával kolečka na 200% váhy,tak to šlo do ..
kytek, až cca 350% nosnost byla v této konfiguraci
to pravé........ chybama se člověk učí,když jsem to dělal,
tak jsem se neměl koho zeptat.........
jiná situace asi bude s nafukovacíma, nebo s odpružením,
ale já jsem potřeboval složit a naložit a dotlačit rukama
pod jeřáb/po dvoře .... tomu jsem to dimenzoval....
tož tak, sek
že jsem přidělával na tuhý podvozek tuhou nápravu,
od toho, viz vikycz výše, ta deformace i když jsem
původně dával kolečka na 200% váhy,tak to šlo do ..
kytek, až cca 350% nosnost byla v této konfiguraci
to pravé........ chybama se člověk učí,když jsem to dělal,
tak jsem se neměl koho zeptat.........
jiná situace asi bude s nafukovacíma, nebo s odpružením,
ale já jsem potřeboval složit a naložit a dotlačit rukama
pod jeřáb/po dvoře .... tomu jsem to dimenzoval....
tož tak, sek
- pavlii
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 276
- Registrován: čtv čer 05, 2014 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Hostivice
- Kontaktovat uživatele:
Takže z technických důvodů jsme museli zaimprovizovat a použít jiný přívěs - čili aktuální fotky nejsou
Nicméně ZDE na rajčeti je pár fotek, kde je koza vidět aspoň trochu. Kola jsou sundaná (výška na vleku) - takže jen pro info: na zadní nápravě jsou dvojitá, na přední jednoduchá.
Jen k osvětlení tech. problémů: koncepce mojí kozy je pro přepravu "klasicky", tj. přídí po směru jízdy. Nicméně profil lodi je takový, že je nutná děsně dlouhá oj - a to je kámen úrazu, protože jakákoli vůle v řízení způsobuje špatnou ovladatelnost. Tohle budu muset vyřešit a napadá mě asi jediné - přizpůsobit to pro obrácenou polohu, čili záď u oje. Pak bude moci být oj výrazně kratší a spíše se to při jísdě ukočíruje.
Pokud bychom se ale bavili v původním směru, tak pro natáhnutí na valník navijákem je to samozřejmě putna
takže zkus, jestli něco vyklíčuješ z těch fotek. Já na to zkusím každopádně myslet, až na lodi budu teď v průběhu podzima dělat - a bude-li to ještě aktuální, nafotím i s kolama (na kterých to teď prostě stojí venku).
P.

Jen k osvětlení tech. problémů: koncepce mojí kozy je pro přepravu "klasicky", tj. přídí po směru jízdy. Nicméně profil lodi je takový, že je nutná děsně dlouhá oj - a to je kámen úrazu, protože jakákoli vůle v řízení způsobuje špatnou ovladatelnost. Tohle budu muset vyřešit a napadá mě asi jediné - přizpůsobit to pro obrácenou polohu, čili záď u oje. Pak bude moci být oj výrazně kratší a spíše se to při jísdě ukočíruje.
Pokud bychom se ale bavili v původním směru, tak pro natáhnutí na valník navijákem je to samozřejmě putna

P.
Hezké pondělní ráno přeji,
u mojí kozy jsem namontoval přední kolečka otočná. I když "přední " je nepřesná charakteristika, protože natahuji kozu s lodí na vlek navijákem na autě a jestli loď najíždí přídi dopředu nebo zádí dopředu je lhostejné. Aby byla loď na hafentraileru co nejlépe ovladatelná, použil jsem princip vozíku ze supermarketu. Kolečka bližší k oji jsou otočná kolem svislé osy a ta zadní (přesněji vzdálenější od oje) jsou pevná. Na pevném a rovném podkladě zvládnu sám zarejdovat s lodí kamkoliv potřebuji. Vlastní silou.( Neptun 22 ).
Obrovskou potíží bylo zpočátku natažení na vlek, ani ne proto, že jsem se musel strefit 8 cm širokými koly do "kolejnic " o šíři 10 cm, které jsou na vleku, ale neskutečný čardáš předváděla ta otočná kolečka při nájezdu na sebemenší nerovnost (mravenec , zrnko písku). Popředu, tedy otočnými kolečky nejdříve na vlek, to nebylo možné vůbec, když jsem loď obrátil a vzadu pak kormidloval s ojí, tak jsem loď nahoru dostal. Ale byl to porod. Ještě, že mám k navijáku hodně dlouhý ovládací kabel.
Jenže když pak loď byla nahoře, otočnými kolečky vzadu a tudíž se staly pro spouštění předními, horor se opakoval. Absolutně jsem sám nedokázal ukočírovat tanec předních koleček , byť jely v kolejnicích s cca o 5-6 cm zvedlými okraji. Nakonec jsem to vzdal, nechal loď na vleku a pak další den vymyslel a nakreslil aretaci , která se dala na obě přední kolečka namontovat. V podstatě jsem je spřáhnul dvěma kulatinami k sobě a zafixoval čtyřmi šrouby. Jde to kdykoliv snadno zase odšroubovat. Celkové řešení mi přijde trochu kostrbaté, ale je to plně funkční. Samozřejmě na rovné a pevné ploše, tedy v marínách a na navigaci obecně a na zpevněných skluzech. Na pláži nevím, nevím.
Až se dostanu k lodi, nafotím a zkusím vložit. Teď o víkendu jsem musel stavět plot, protože mi ta dlouhouchá chlupatá verbež žere ovocný stromečky a náramně je to baví. Mě už míň.
Zdravím. P.
u mojí kozy jsem namontoval přední kolečka otočná. I když "přední " je nepřesná charakteristika, protože natahuji kozu s lodí na vlek navijákem na autě a jestli loď najíždí přídi dopředu nebo zádí dopředu je lhostejné. Aby byla loď na hafentraileru co nejlépe ovladatelná, použil jsem princip vozíku ze supermarketu. Kolečka bližší k oji jsou otočná kolem svislé osy a ta zadní (přesněji vzdálenější od oje) jsou pevná. Na pevném a rovném podkladě zvládnu sám zarejdovat s lodí kamkoliv potřebuji. Vlastní silou.( Neptun 22 ).
Obrovskou potíží bylo zpočátku natažení na vlek, ani ne proto, že jsem se musel strefit 8 cm širokými koly do "kolejnic " o šíři 10 cm, které jsou na vleku, ale neskutečný čardáš předváděla ta otočná kolečka při nájezdu na sebemenší nerovnost (mravenec , zrnko písku). Popředu, tedy otočnými kolečky nejdříve na vlek, to nebylo možné vůbec, když jsem loď obrátil a vzadu pak kormidloval s ojí, tak jsem loď nahoru dostal. Ale byl to porod. Ještě, že mám k navijáku hodně dlouhý ovládací kabel.
Jenže když pak loď byla nahoře, otočnými kolečky vzadu a tudíž se staly pro spouštění předními, horor se opakoval. Absolutně jsem sám nedokázal ukočírovat tanec předních koleček , byť jely v kolejnicích s cca o 5-6 cm zvedlými okraji. Nakonec jsem to vzdal, nechal loď na vleku a pak další den vymyslel a nakreslil aretaci , která se dala na obě přední kolečka namontovat. V podstatě jsem je spřáhnul dvěma kulatinami k sobě a zafixoval čtyřmi šrouby. Jde to kdykoliv snadno zase odšroubovat. Celkové řešení mi přijde trochu kostrbaté, ale je to plně funkční. Samozřejmě na rovné a pevné ploše, tedy v marínách a na navigaci obecně a na zpevněných skluzech. Na pláži nevím, nevím.
Až se dostanu k lodi, nafotím a zkusím vložit. Teď o víkendu jsem musel stavět plot, protože mi ta dlouhouchá chlupatá verbež žere ovocný stromečky a náramně je to baví. Mě už míň.
Zdravím. P.
- Fulda
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 229
- Registrován: pon lis 20, 2006 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Plzeň, Hracholusky,
- Kontaktovat uživatele:
A co takhle kýlová verze
http://img9.rajce.idnes.cz/d0903/1/1414 ... .JPG?ver=0
nebo ploutvová
http://img99.rajce.idnes.cz/d9903/6/613 ... .jpg?ver=2
http://img99.rajce.idnes.cz/d9903/6/613 ... .jpg?ver=2
Zapřáhnu za auto a vezu kousek do vsi na zazimování.
Fulda
http://img9.rajce.idnes.cz/d0903/1/1414 ... .JPG?ver=0
nebo ploutvová
http://img99.rajce.idnes.cz/d9903/6/613 ... .jpg?ver=2
http://img99.rajce.idnes.cz/d9903/6/613 ... .jpg?ver=2
Zapřáhnu za auto a vezu kousek do vsi na zazimování.
Fulda
Dík všem za inspiraci, prošel jsem všechny odpovědi i obrázky a mám ještě pár praktických dotazů.
- Nějak se mi nedaří najít dostatečně nosná kolečka. Našel jsem přístrojová kola, viz http://www.dum-kolecek.cz/tezkotonazni-kola/, ale bez otáčení. Nebo autokola ze šroťáku... Přehlédl jsme nějaký vhodný zdroj?
- Máte nějaký fígl, jak pojíznou kozu zajistit na vleku?
- Uvazujete loď jen ke koze nebo až k přívěsu? To víte, začátečník, a mám z toho trochu bobky, loď do teplejch nevezmeme.
Dík Termit
- Nějak se mi nedaří najít dostatečně nosná kolečka. Našel jsem přístrojová kola, viz http://www.dum-kolecek.cz/tezkotonazni-kola/, ale bez otáčení. Nebo autokola ze šroťáku... Přehlédl jsme nějaký vhodný zdroj?
- Máte nějaký fígl, jak pojíznou kozu zajistit na vleku?
- Uvazujete loď jen ke koze nebo až k přívěsu? To víte, začátečník, a mám z toho trochu bobky, loď do teplejch nevezmeme.
Dík Termit
kupoval jsem zde : http://www.pojezdova-kola.cz/
mají i "výprodej, za lepší cenu "zbytky" např 2 a 2 různá/podobná kolečka........
ale to nevím, jestli i veřejně, kupoval jsem před kámoše.........
kozu jsem vždy přivazoval k vozíku : 2 kurtny v předozadním směru
jen kozu k vozíku (aby i mírně necestovala dopředu/dozadu a 2 kurtny
přes loď k vozíku . loď lako takovou jsem ke koze samostatně nevázal,
nebylo to nutné ani v náklonu při nakládání.........
tož tak, sek
mají i "výprodej, za lepší cenu "zbytky" např 2 a 2 různá/podobná kolečka........
ale to nevím, jestli i veřejně, kupoval jsem před kámoše.........
kozu jsem vždy přivazoval k vozíku : 2 kurtny v předozadním směru
jen kozu k vozíku (aby i mírně necestovala dopředu/dozadu a 2 kurtny
přes loď k vozíku . loď lako takovou jsem ke koze samostatně nevázal,
nebylo to nutné ani v náklonu při nakládání.........
tož tak, sek
Ahoj,
doporučuji firmu Zabi - kolečka, najdeš je hravě na netu. Mají výběr a mají na skladě, nejen k objednávce, na kterou pak musíš čekat.
Kozu přikurtuji k vleku pro zabránění pojezdu dopředu, dozadu a kurtuji i oba boky. Je to vysoké monstrum, mám strach z bočního překlopení. A loď pak přichytím ke koze. To už jen zabezpečím proti předozadnímu posunu. Boční mne nezajímá. Loď přivazuji ke koze proto, protože mám vítr ze setrvačnosti při nutnosti prudkého brždění. Přece jen ji čekají dlouhé štreky.
Zdravím . I(P).
P.S. Kolečka nejsou tedy nijak obzvlášť levná záležitost.
doporučuji firmu Zabi - kolečka, najdeš je hravě na netu. Mají výběr a mají na skladě, nejen k objednávce, na kterou pak musíš čekat.
Kozu přikurtuji k vleku pro zabránění pojezdu dopředu, dozadu a kurtuji i oba boky. Je to vysoké monstrum, mám strach z bočního překlopení. A loď pak přichytím ke koze. To už jen zabezpečím proti předozadnímu posunu. Boční mne nezajímá. Loď přivazuji ke koze proto, protože mám vítr ze setrvačnosti při nutnosti prudkého brždění. Přece jen ji čekají dlouhé štreky.
Zdravím . I(P).
P.S. Kolečka nejsou tedy nijak obzvlášť levná záležitost.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů