Deviace magnetického kompasu

Po počasí další důležitá součást jachtingu. Vše kolem navigace....

Moderátoři: vilma, windward, Pepa

Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Deviace magnetického kompasu

Příspěvekod err_ » pát lis 14, 2014 11:38 am

Topik je vycleneny z jineho vlakna. windward
----------------------------------------------------------------------

Nekde jsem cetl, ze k jiste nepresnosti dochazi stejne, jelikoz kazdy kompas ma toleranci k odchylce jinou. Na lodi by tak tedy mela byt deviacni tabulka od vyrobce kompasu. Ja navic u kompasu lodi nasel od vyrobce lode dalsi tabulku, kterou bych mel deviaci upravit. O to se pokousim, ale s GPS ani elektronickym kompasem se mi to ani jednou jeste neseslo.

Navic. Ma ocelovka vytvari deviaci sama o sobe (zde tusim puvod one tabulky od vyrobce lode).
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3534
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pát lis 14, 2014 12:02 pm

Deviační tabulka od výrobce kompasu nedává smysl. Deviaci způsobují feromagnetické materiály v okolí kompasu. Výrobce nemůže tušit, jak daleko od kompasu bude například motor, jakákoli elektronika atd. O kovovém trupu nemluvě.
Deviační tabulka se sestavuje pro konkrétní kompas na konkrétním místě lodi.
Deviaci ovšem ovlivňuje i zapnutí/vypnutí motoru a u plachetnic třeba náklon lodi.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Příspěvekod err_ » pát lis 14, 2014 12:13 pm

Je to papir z roku 1979, ke kompasu pridaneho v ramci vybaveni lodi, ktery je umisten nad vchodem do kajuty. Kdyz jsem se pidil, co to je za papir, tak jsem dospel k tomuto zaveru. Nevim, zda spravnemu. Proto to pisu, konecne tedy prestanu blnout :-) Mel jsem za to, ze vzhledem k tomu, ze lod je ocelova, je pri jejim sestrojeni vlivem zemskym, ale take napr. elektrickym polem pri svarovani a pod. zmagnetizovana. Jiz trup tedy vytvari deviaci s nejakou polarizaci.

Byl jsem stastny, ze si vyrobce dal tu praci a dodal kompenzacni tabulku pro kompas, upravujici deviacni tabulku tak, aby to bylo v ramci moznosti presne.

Ale skutecne nevim, jsou to jen vyctene veci a domnenky, tedy nic podlozeneho. A jak rikam, at jsem pricital nebo odcital, byl kompasovy kurz proti kurzu elektronickeho kompasu, pripadne GPS klidne i vic nez dva stupne jinde.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3534
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 417
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pát lis 14, 2014 12:27 pm

Bylo to v Česku?
Pokud ano, bral jsi v potaz magnetickou deklinaci?
Ta se na našem území totiž pohybuje zhruba od dvou do tří a půl stupně (E – tedy východní). To by mohl být ten rozdíl oproti GPS.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Příspěvekod err_ » pát lis 14, 2014 12:35 pm

Je to v Holandsku, v oblasti vnitrniho more - Ijsselmeer. Na mape pro oblast je uvedena deklinace 2° zapadne. S ni jsem ale nepracoval. Ovsem rozdil dva stupne byl minimalni. Bylo to az 5°. Testoval jsem to pod plachtama, motor bychom mohli castecne vyloucit, prestoze i v klidu magneticke pole vytvari, stejne jako elektroinstalace a pod.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Příspěvekod err_ » pát lis 14, 2014 12:39 pm

Uz mi to dochazi. V tom bude ta chyba. Pani, tak to jeste honem znovu Priklady z navigace. Znamena to ale, ze ta kompenzacni tabulka u kompasu by byla spravna.
Uživatelský avatar
Ismael
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 132
Registrován: pát zář 10, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Ismael » pát lis 14, 2014 12:42 pm

Ahoj.
Deviaci kompasovou (u zabudovaného kompasu) tě na přípravném kurzu naučí stanovit pro danou loď. Přesněji řečeno tě naučí postup, jak si sestavit deviační tabulku k lodnímu pevnému kompasu na konkrétní lodi, na které pluješ. Je to součást výuky předmětu = terestrická navigace=. Je to ale samozřejmě teorie. V praxi na laminátkách se deviace zanedbává (pakliže nepluješ přes Atlantik). Při praktické zkoušce pak deviační tabulku potřebnou k výpočtu kursu dostaneš, aby´s nezdržoval ostatní hloupými dotazy.

Pokud si pořídíš vlastní nějakou " Monťárnu" , budeš teprve skutečně řešit (při navigaci na delších plavbách) kompasovou deviaci vlastní lodi.
Nebo si koupíš GPS.
Zdravím.
I(P).
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Příspěvekod err_ » pát lis 14, 2014 12:51 pm

pro upresneni: ... v tom bude ta chyba ... jsem myslel deklinaci, na kterou me navedl lynx.

Jinak si opravdu myslim, ze tabulka u kompasu je peclivost Holandskeho vyrobce a ty dva stupne by kompenzovala asi dobre.
Na jare zase vyzkousim.

Dekuju za navedeni.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pát lis 14, 2014 12:54 pm

Rado se stalo :good:
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pát lis 14, 2014 2:12 pm

err_ píše:Kdyz jsem se pidil, co to je za papir, tak jsem dospel k tomuto zaveru.

Domnivam se, ze pokud bys sem hodil fotky vsech onych tabulek, pak by nemusel lynx procvicovat dedukcni vlastnosti. :lol:
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod rb » pát lis 14, 2014 2:38 pm

S deviací je to těžké, na odchylku má vliv kde co i konstrukce kompasu. Pokud by byl kompas na lodi původní teoreticky by se dala použít deviační tabulka od výrobce a sem tam od času ji zkontrolovat při plavbě a porovnat s údaji z GPS, ale ne z toho elektromagnetického kompasu ale ze směru pohybu získaného z poloh od GPS, tím se vyloučí magnetický vliv hmoty trupu. Deviační tabulky na plechových lodích :) mohou dosahovat opravdu vysokých hodnot (klidně i 20 stupňů a víc), proto umístění kompasu není úplně jednoduchá záležitost. Pokud chceš vypočítávat kurz podle kompasu nebo držet vypočtený kurz bez GPS je nanejvýš vhodné deviační tabulku více či méně pravidelně kontrolovat aby se případné změny zachytily včas.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát lis 14, 2014 4:01 pm

Snad to neni úplně of topic, ale když už se to tu řeší....

Koupil jsem si na loď (laminátka) kompas. Na zahradě jsem ho seřídil podle magnetickýho kompasu. Shodovalo se mi to i s gps a s "jako kompasem" v telefonu. V chorvatsku se mi to pak ale dost rozcházelo. Klidně i o 20 stupňů oproti gps, tomu telefonu, ale i oproti kompasům na lodích v marině.
Kompas jsem si pak v chorvatsku seřídil, ale teď zase ukazuje blbě doma.
Napadá vás čim by to mohlo bejt?
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát lis 14, 2014 4:02 pm

rb píše: porovnat s údaji z GPS, ale ne z toho elektromagnetického kompasu .


na to opravdu pozor, kompas v GPS ukazuje na lodi pěkný kraviny a je potřeba ho přepnout z aut. módu na kompas podle satelitů.
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod rb » pát lis 14, 2014 4:54 pm

Zdenda12345 píše:Snad to neni úplně of topic, ale když už se to tu řeší....

Koupil jsem si na loď (laminátka) kompas. Na zahradě jsem ho seřídil podle magnetickýho kompasu. Shodovalo se mi to i s gps a s "jako kompasem" v telefonu. V chorvatsku se mi to pak ale dost rozcházelo. Klidně i o 20 stupňů oproti gps, tomu telefonu, ale i oproti kompasům na lodích v marině.
Kompas jsem si pak v chorvatsku seřídil, ale teď zase ukazuje blbě doma.
Napadá vás čim by to mohlo bejt?


Třeba tou kozou nebo přívěsem na kterém byla loď. Nebo také okolím. Deviace na kompasech v letadlech se dělá tak, že na letištích je daleko od budov, kabelů v zemi a podobně, vyznačena růžice, na tu se letadlo zaparkuje a otáčí se s ním do požadovaných směrů a odečítá se odchylka. Pokud máš zahradu jak letiště, tak to bude těžké zjistit čím by to mohly být. ;)
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pát lis 14, 2014 5:49 pm

Zdenda12345 píše:Na zahradě jsem ho seřídil podle magnetickýho kompasu.

Co znamena "seridil"? Jaky je to kompas (foto, link)?
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát lis 14, 2014 6:28 pm

Je to něco takovýho: http://www.gmnavale.cz/cs/katalog/navig ... pasy-a-65/
Má to nastavení ve dvou místech. Je potřeba se točit do všech stran a postupně tu odchylku ladit. Náklony jsem zatim ani neřešil.

Chyba bude určitě někde u mě, jen nevim kde. Ale pravda je, že loni s náma byl v chorvatsku kamarád. Měl stejnej kompas a podle mě mu ukazoval stejně blbě, jako letos mě. Pořád když mi říkal světový strany, tak se min. o 20 stupňů rozcházel s mym telefonem. Tehdy jsem si říkal, že telefon přece neni kompas a že mi určitě ukazuje blbě.


Při seřízení jsem kompas měl v ruce a ve druhý ruce buzolu (samo, že dost daleko od sebe). Točil jsem se do všech stran a postupně seřizoval odchylku. Pak jsem ho namontoval na loď a zkouknul, jestli ukazuje pořád správně. V blízkym okolí neni nic kovovýho, ani elektroinstalace.
Zarazilo mě na tom hlavně to, že to doma sedělo i s telefonem. V chorvatsku se to pak ale zase rozcházelo. Teda rozcházel se muj kompas s telefonem a s kompasy na ostatních lodích. Takže jsem to znova seřídil a zdálo se to bejt dobrý. V první chvíli mě napadlo, že to přecijen ta loď nějak ovlivňuje, nebo že jsem to seřídil blbě. Jenomže to teď zase ukazuje blbě u mě doma.
Jistou roli samozřejmě může hrát, že je to čínská výroba (ale co dneska neni že?).
Jen mě zaráží ten rozdíl. Po seřízení v chorvatsku to ukazovalo správně. Pak to zase ale ukazovalo blbě u nás. Zeměpisná poloha na to přece nemůže mít vliv ne?
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pát lis 14, 2014 7:07 pm

Super, diky za info, ihned je mozne uvazovat vecne. :good:
Ma to jeden "regulacni" sroub zepredu (zezadu) a jeden zboku?
---------------------------------
Nekde je proste krpa. Nemuze kompas sam o sobe mit zadnou deviaci (krome deviacni konstanty, ale to je nejspise mimo nas). Cely je vyrobeny z nemagnetickych materialu, krome vlastne magnetek, kompenzacnich magnetu a (snad) jehly, na kterou je ulozena ruzice. Tudiz ani neni mozne ho smysluplne jakkoliv "serizovat" mimo jeho stacionarni misto na lodi. Kompenzacni magnety musi byt natoceny do polohy "nula", tj. do polohy, ve ktere je jejich vliv na magnetky kompasu prakticky nulovy. V tomto stavu musi ukazovat stejne, jako jakykoliv jiny kompas. Treba i "i-Compas". :)

V obecnem pripade deviace je vlastnost systemu kompas + jeho umisteni v trupu + prostorova poloha trupu (naklon pricny, podelny) + zemepisna poloha.

Zdenda12345 píše:Zeměpisná poloha na to přece nemůže mít vliv ne?

Zemepisna poloha se projevuje sirkovou deviaci. Ovsem, rozhodne musi ucinkovat na premistujici se plavidlo, nikoliv na premisteni kompasu bez plavidla z mista na misto. Protoze deviace - je zpusob chovani kompasu v magnetickem poli PLAVIDLA. Krome toho, i kdyby, tak asi by sirkova deviace byla zanedbatelna vzhledem k malym (predkoladam) rozmerum kovovych hmot na tve lodi.
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod rb » pát lis 14, 2014 7:52 pm

O sirkove deviaci čtu/slyšim poprvé, mohl bys prosím upřesnit o co jde?

Obecně k rozdílu měření mezi Chorvatskem a Čechy může být způsoben například minerály v zemi. Na mapách s vysokým měřítkem jsou zobrazeny v takových místech růžice ke kterým se vztahuje de facto jiná deklinace (změna není v šířce, ale v délce). Jedno takové místo je údajně u Bornholmu kde kompas ukazuje výrazně jinou odchylku díky železné rudě v podloží. Ale nemám to ověřené neb jsem se tak daleko nedostal, možná Lynx by věděl více.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » pát lis 14, 2014 11:16 pm

rb píše:O sirkove deviaci čtu/slyšim poprvé, mohl bys prosím upřesnit o co jde?

Magneticke pole Zeme nema vsude kolem dokola stejne charakteristiky, tj. neucinkuje na lodni trup a posleze na kompas stejne. Pokud na konkretnim plavidle v konkretnim miste na Zemi vykompenzujeme deviaci, pak tato kompenzase je platna pouze pro magneticke pole Zeme v danem konkretnim miste a nikde jinde.

Dejme tomu, ze jsme v konkretnim miste kompenzovali deviaci o hodnote 5° (abstraktne). Pokud se s lodi premistime na misto jine, pak deviace bude nikoliv 5°, ale 5°+/-prirustek. Onen prirustek se projevuje zejmena se zmenou sirky, proto nasleduje definice:

sirkova deviace je prirustek hodnoty deviace v dusledku zmeny zemepisne sirky plavidla.

(Pro naprostou presnost poznamenam, ze ve skutecnosti se jedna o zmenu nikoliv zemepisne sirky, ale magneticke. Ale v praxi se mluvi o zmene zemepisneho mista plavidla ve smyslu navigace, nikoliv o fysikalnim vyznamu teto zmeny.)

rb píše:Obecně k rozdílu měření mezi Chorvatskem a Čechy může být způsoben například minerály v zemi.

Pak muzeme kolegovi gratulovat. Takove mnozstvi mineralu ve vlastni zahrade, aby kompas se vychylil o 20°, je mozne tutove vymenit za cele Kornaty. :lol:
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod rb » sob lis 15, 2014 9:06 am

Když si už začal s těmi 20 stupni, jen by doplnil, že zcela jistě čím větší odchylka tím jistě dražší minerál. Buď má zahrádku na hroudě zlata nebo v místě kde byla umístěna kadibudka. :? (ale velká)

Mně je pojem deviace myslím jasná, jen mne pletl pojem "šířková". Kvůli změnám v magnetickém poli se má provádět ověřování deviační tabulky, jak jsem psal, průběžně. Tedy tabulka z roku baf může ale nemusí být platná (to abych se vrátil k původnímu dotazu) ;)
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » sob lis 15, 2014 9:18 am

Dík, zkusim to znova nastavit. Šrouby jsou přesně jak píšeš. Ze předu a z boku. Nulovou polohu nevim jak najít, protože tam neni nijak vyznačená. Jak říkáš, někde jsem udělal chybu, nebo mam zahradu plnou neodymu. :D

Druhá možnost je, že napíšu abramovičovi, že vyměnim svojí zahradu plnou neodymu za jeho loď i s kreditkou na provoz. :D Na tý jeho lodi bude kompas určitě seřízenej. :D
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » sob lis 15, 2014 9:39 am

Musím předeslat že celá problematika deviace a deklinace, po stránce praktického hlediska, mě leží v patě. Jsou to jednotky stupňů, případně minuty a reálně, už to bylo zmíněno, lze kormidlovat s přesností v řádu desítek stupňů. Navíc jak je známo, s vědomím že to celkem ovládám, bezostyšně v praxi spoléhám na moderní technologie.

Ale z řeči výše jsem volaako trocha zmetěný.
Pro své omezené teoretické znalosti (více nechci) jsem vždy rozlišoval nějakou deklinaci která se vztahovala k Zemi a jejímu magnetickému působení a deviaci, která se vztahovala k působení "rušivých" magnetických elementů na lodi. Deklinace se mění oblastí plavby a není podstatný kurz lodi, deviace naopak je neměnná posunováním se po Zemi a mění se pouze změnou kurzu plavidla.
A vy mě tu teď začnete o "nějaké" deviaci, která závisí na tom kde se nacházím. Není to spíše deklinace? :?

Abych pravdu řekl, doteď jsem byl takový klidnější.... :mad: :(

Příklad deviační tabulky
Obrázek
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod rb » sob lis 15, 2014 11:04 am

Abych pravdu řekl, doteď jsem byl takový klidnější....

Mám pocit, že můžeš být dál. Jednak platí co jsi napsal o kormidlování a druhák stejně musíš zjišťovat svojí polohu buď podle GPS, nebo pomocí terestrické navigace nebo nedej bóže astro navigace. Případ kdy se zjišťuje z kurzu kompasu, času a rychlosti je tak pomálu, že je to dnes spíše teoretická disciplína pro zpestření plavby a o ověření si svých matematických dovedností. Pravda je, že před GPS érou to bylo téměř nutností. Když jsem dělal kdysi zkoušky na Béčko tak navigační úloha se skládala přesně z tohohle, plus do toho se ještě připočítávali vlivy proudů, přílivů a odlivů. Možná, že je to tak i dnes. Vzhledem k tomu, že mi papíry propadali, asi si to půjdu ověřit. ;) cvičně :mad:


Trocha teorie:
Deklinace se vztahuje k rozdílu mezi zemským pólem a magnetickým pólem. Magnetický pól se posouvá, proto se provádí opravy. Protože se mění úhlová vzdálenost se změnou polohy, je tedy zapotřebí měnit i hodnotu.

Deviace se vztahuje k chybám kompasu a magnetického pole země respektive jeho homogenity. Homogenita magnetického pole je závislá od různých vlivů (časově a místně), od slunečního větru po složení zemské kůry. Obvykle chyba (mag. pole) není nijak velká a v praxi se s ní nijak významně nepočítá, krom několika míst, které se povětšinou týká navigace letadel nikoliv lodí (magnetický kopec apod.). Ono jde totiž o to, že chyba vzniklá na základě hmotnosti/složení trupu lodi je procentuálně významnější než chyba polohu, avšak zcela se ignorovat nedá.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » sob lis 15, 2014 11:49 am

rb píše:jen mne pletl pojem "šířková". Kvůli změnám v magnetickém poli se má provádět ověřování deviační tabulky, jak jsem psal, průběžně. Tedy tabulka z roku baf může ale nemusí být platná (to abych se vrátil k původnímu dotazu) ;)

Ano, magneticke pole zeme (a magneticke charakteristiky plavidla) se meni v prubehu casu. Proto stara deviacni tabulka s casem pozbyva platnost, na coz jsi poukazal. Avsak sirkova deviace, jak plyne z jejiho hazvu, souvisi specielne ze zmenou sirky. Konkretni se zmenou magneticke sirky.

Jde o to, ze povrch magnetickeho pole zeme neni rovnobezny ze zemskym povrchem, nybrz svira s nim urcity uhel. Tomuto jevu se rika magneticke inklinace. Zkusme si to predstavit pomoci mericiho pristroje. Pro mereni magneticke inklinace se pouzivaji magneticke inklinometry. Hrube receno, to je precizne vyvazena lehka magnetka s vodorovnou osou otaceni. Pokud tuto magnetku umistime podelnou osou ve smeru silocary, pak jeji sklon oproti vodorovne rovine ukaze prave uhel inklinace.

Inklinace je nulova v oblast magnetickeho rovniku a nejvetsi v oblasti magnetickych polu, kde silocary vstupuji do zeme.

Zpet ke kompasu. Se zmenou magneticke sirky meni se inklinace magnetickeho pole, coz v konecnem dusledku pozmenuje deviaci. Protoze inklinace se meni hlavne se zmenou sirky, dostal tento jev nazev sirkova deviace.
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod rb » sob lis 15, 2014 12:43 pm

A jo tohle to, akorát sem nevedel se se tomu rika sirkova deviace. Dik.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů