Deviace magnetického kompasu
Moderátoři: vilma, windward, Pepa
Deviace magnetického kompasu
Topik je vycleneny z jineho vlakna. windward
----------------------------------------------------------------------
Nekde jsem cetl, ze k jiste nepresnosti dochazi stejne, jelikoz kazdy kompas ma toleranci k odchylce jinou. Na lodi by tak tedy mela byt deviacni tabulka od vyrobce kompasu. Ja navic u kompasu lodi nasel od vyrobce lode dalsi tabulku, kterou bych mel deviaci upravit. O to se pokousim, ale s GPS ani elektronickym kompasem se mi to ani jednou jeste neseslo.
Navic. Ma ocelovka vytvari deviaci sama o sobe (zde tusim puvod one tabulky od vyrobce lode).
----------------------------------------------------------------------
Nekde jsem cetl, ze k jiste nepresnosti dochazi stejne, jelikoz kazdy kompas ma toleranci k odchylce jinou. Na lodi by tak tedy mela byt deviacni tabulka od vyrobce kompasu. Ja navic u kompasu lodi nasel od vyrobce lode dalsi tabulku, kterou bych mel deviaci upravit. O to se pokousim, ale s GPS ani elektronickym kompasem se mi to ani jednou jeste neseslo.
Navic. Ma ocelovka vytvari deviaci sama o sobe (zde tusim puvod one tabulky od vyrobce lode).
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3534
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 417
- Bydliště: Praha
Deviační tabulka od výrobce kompasu nedává smysl. Deviaci způsobují feromagnetické materiály v okolí kompasu. Výrobce nemůže tušit, jak daleko od kompasu bude například motor, jakákoli elektronika atd. O kovovém trupu nemluvě.
Deviační tabulka se sestavuje pro konkrétní kompas na konkrétním místě lodi.
Deviaci ovšem ovlivňuje i zapnutí/vypnutí motoru a u plachetnic třeba náklon lodi.
Deviační tabulka se sestavuje pro konkrétní kompas na konkrétním místě lodi.
Deviaci ovšem ovlivňuje i zapnutí/vypnutí motoru a u plachetnic třeba náklon lodi.
Je to papir z roku 1979, ke kompasu pridaneho v ramci vybaveni lodi, ktery je umisten nad vchodem do kajuty. Kdyz jsem se pidil, co to je za papir, tak jsem dospel k tomuto zaveru. Nevim, zda spravnemu. Proto to pisu, konecne tedy prestanu blnout
Mel jsem za to, ze vzhledem k tomu, ze lod je ocelova, je pri jejim sestrojeni vlivem zemskym, ale take napr. elektrickym polem pri svarovani a pod. zmagnetizovana. Jiz trup tedy vytvari deviaci s nejakou polarizaci.
Byl jsem stastny, ze si vyrobce dal tu praci a dodal kompenzacni tabulku pro kompas, upravujici deviacni tabulku tak, aby to bylo v ramci moznosti presne.
Ale skutecne nevim, jsou to jen vyctene veci a domnenky, tedy nic podlozeneho. A jak rikam, at jsem pricital nebo odcital, byl kompasovy kurz proti kurzu elektronickeho kompasu, pripadne GPS klidne i vic nez dva stupne jinde.

Byl jsem stastny, ze si vyrobce dal tu praci a dodal kompenzacni tabulku pro kompas, upravujici deviacni tabulku tak, aby to bylo v ramci moznosti presne.
Ale skutecne nevim, jsou to jen vyctene veci a domnenky, tedy nic podlozeneho. A jak rikam, at jsem pricital nebo odcital, byl kompasovy kurz proti kurzu elektronickeho kompasu, pripadne GPS klidne i vic nez dva stupne jinde.
Je to v Holandsku, v oblasti vnitrniho more - Ijsselmeer. Na mape pro oblast je uvedena deklinace 2° zapadne. S ni jsem ale nepracoval. Ovsem rozdil dva stupne byl minimalni. Bylo to az 5°. Testoval jsem to pod plachtama, motor bychom mohli castecne vyloucit, prestoze i v klidu magneticke pole vytvari, stejne jako elektroinstalace a pod.
Ahoj.
Deviaci kompasovou (u zabudovaného kompasu) tě na přípravném kurzu naučí stanovit pro danou loď. Přesněji řečeno tě naučí postup, jak si sestavit deviační tabulku k lodnímu pevnému kompasu na konkrétní lodi, na které pluješ. Je to součást výuky předmětu = terestrická navigace=. Je to ale samozřejmě teorie. V praxi na laminátkách se deviace zanedbává (pakliže nepluješ přes Atlantik). Při praktické zkoušce pak deviační tabulku potřebnou k výpočtu kursu dostaneš, aby´s nezdržoval ostatní hloupými dotazy.
Pokud si pořídíš vlastní nějakou " Monťárnu" , budeš teprve skutečně řešit (při navigaci na delších plavbách) kompasovou deviaci vlastní lodi.
Nebo si koupíš GPS.
Zdravím.
I(P).
Deviaci kompasovou (u zabudovaného kompasu) tě na přípravném kurzu naučí stanovit pro danou loď. Přesněji řečeno tě naučí postup, jak si sestavit deviační tabulku k lodnímu pevnému kompasu na konkrétní lodi, na které pluješ. Je to součást výuky předmětu = terestrická navigace=. Je to ale samozřejmě teorie. V praxi na laminátkách se deviace zanedbává (pakliže nepluješ přes Atlantik). Při praktické zkoušce pak deviační tabulku potřebnou k výpočtu kursu dostaneš, aby´s nezdržoval ostatní hloupými dotazy.
Pokud si pořídíš vlastní nějakou " Monťárnu" , budeš teprve skutečně řešit (při navigaci na delších plavbách) kompasovou deviaci vlastní lodi.
Nebo si koupíš GPS.
Zdravím.
I(P).
- rb
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 300
- Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Hostivice
S deviací je to těžké, na odchylku má vliv kde co i konstrukce kompasu. Pokud by byl kompas na lodi původní teoreticky by se dala použít deviační tabulka od výrobce a sem tam od času ji zkontrolovat při plavbě a porovnat s údaji z GPS, ale ne z toho elektromagnetického kompasu ale ze směru pohybu získaného z poloh od GPS, tím se vyloučí magnetický vliv hmoty trupu. Deviační tabulky na plechových lodích
mohou dosahovat opravdu vysokých hodnot (klidně i 20 stupňů a víc), proto umístění kompasu není úplně jednoduchá záležitost. Pokud chceš vypočítávat kurz podle kompasu nebo držet vypočtený kurz bez GPS je nanejvýš vhodné deviační tabulku více či méně pravidelně kontrolovat aby se případné změny zachytily včas.

- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Snad to neni úplně of topic, ale když už se to tu řeší....
Koupil jsem si na loď (laminátka) kompas. Na zahradě jsem ho seřídil podle magnetickýho kompasu. Shodovalo se mi to i s gps a s "jako kompasem" v telefonu. V chorvatsku se mi to pak ale dost rozcházelo. Klidně i o 20 stupňů oproti gps, tomu telefonu, ale i oproti kompasům na lodích v marině.
Kompas jsem si pak v chorvatsku seřídil, ale teď zase ukazuje blbě doma.
Napadá vás čim by to mohlo bejt?
Koupil jsem si na loď (laminátka) kompas. Na zahradě jsem ho seřídil podle magnetickýho kompasu. Shodovalo se mi to i s gps a s "jako kompasem" v telefonu. V chorvatsku se mi to pak ale dost rozcházelo. Klidně i o 20 stupňů oproti gps, tomu telefonu, ale i oproti kompasům na lodích v marině.
Kompas jsem si pak v chorvatsku seřídil, ale teď zase ukazuje blbě doma.
Napadá vás čim by to mohlo bejt?
- rb
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 300
- Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Hostivice
Zdenda12345 píše:Snad to neni úplně of topic, ale když už se to tu řeší....
Koupil jsem si na loď (laminátka) kompas. Na zahradě jsem ho seřídil podle magnetickýho kompasu. Shodovalo se mi to i s gps a s "jako kompasem" v telefonu. V chorvatsku se mi to pak ale dost rozcházelo. Klidně i o 20 stupňů oproti gps, tomu telefonu, ale i oproti kompasům na lodích v marině.
Kompas jsem si pak v chorvatsku seřídil, ale teď zase ukazuje blbě doma.
Napadá vás čim by to mohlo bejt?
Třeba tou kozou nebo přívěsem na kterém byla loď. Nebo také okolím. Deviace na kompasech v letadlech se dělá tak, že na letištích je daleko od budov, kabelů v zemi a podobně, vyznačena růžice, na tu se letadlo zaparkuje a otáčí se s ním do požadovaných směrů a odečítá se odchylka. Pokud máš zahradu jak letiště, tak to bude těžké zjistit čím by to mohly být.

- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Je to něco takovýho: http://www.gmnavale.cz/cs/katalog/navig ... pasy-a-65/
Má to nastavení ve dvou místech. Je potřeba se točit do všech stran a postupně tu odchylku ladit. Náklony jsem zatim ani neřešil.
Chyba bude určitě někde u mě, jen nevim kde. Ale pravda je, že loni s náma byl v chorvatsku kamarád. Měl stejnej kompas a podle mě mu ukazoval stejně blbě, jako letos mě. Pořád když mi říkal světový strany, tak se min. o 20 stupňů rozcházel s mym telefonem. Tehdy jsem si říkal, že telefon přece neni kompas a že mi určitě ukazuje blbě.
Při seřízení jsem kompas měl v ruce a ve druhý ruce buzolu (samo, že dost daleko od sebe). Točil jsem se do všech stran a postupně seřizoval odchylku. Pak jsem ho namontoval na loď a zkouknul, jestli ukazuje pořád správně. V blízkym okolí neni nic kovovýho, ani elektroinstalace.
Zarazilo mě na tom hlavně to, že to doma sedělo i s telefonem. V chorvatsku se to pak ale zase rozcházelo. Teda rozcházel se muj kompas s telefonem a s kompasy na ostatních lodích. Takže jsem to znova seřídil a zdálo se to bejt dobrý. V první chvíli mě napadlo, že to přecijen ta loď nějak ovlivňuje, nebo že jsem to seřídil blbě. Jenomže to teď zase ukazuje blbě u mě doma.
Jistou roli samozřejmě může hrát, že je to čínská výroba (ale co dneska neni že?).
Jen mě zaráží ten rozdíl. Po seřízení v chorvatsku to ukazovalo správně. Pak to zase ale ukazovalo blbě u nás. Zeměpisná poloha na to přece nemůže mít vliv ne?
Má to nastavení ve dvou místech. Je potřeba se točit do všech stran a postupně tu odchylku ladit. Náklony jsem zatim ani neřešil.
Chyba bude určitě někde u mě, jen nevim kde. Ale pravda je, že loni s náma byl v chorvatsku kamarád. Měl stejnej kompas a podle mě mu ukazoval stejně blbě, jako letos mě. Pořád když mi říkal světový strany, tak se min. o 20 stupňů rozcházel s mym telefonem. Tehdy jsem si říkal, že telefon přece neni kompas a že mi určitě ukazuje blbě.
Při seřízení jsem kompas měl v ruce a ve druhý ruce buzolu (samo, že dost daleko od sebe). Točil jsem se do všech stran a postupně seřizoval odchylku. Pak jsem ho namontoval na loď a zkouknul, jestli ukazuje pořád správně. V blízkym okolí neni nic kovovýho, ani elektroinstalace.
Zarazilo mě na tom hlavně to, že to doma sedělo i s telefonem. V chorvatsku se to pak ale zase rozcházelo. Teda rozcházel se muj kompas s telefonem a s kompasy na ostatních lodích. Takže jsem to znova seřídil a zdálo se to bejt dobrý. V první chvíli mě napadlo, že to přecijen ta loď nějak ovlivňuje, nebo že jsem to seřídil blbě. Jenomže to teď zase ukazuje blbě u mě doma.
Jistou roli samozřejmě může hrát, že je to čínská výroba (ale co dneska neni že?).
Jen mě zaráží ten rozdíl. Po seřízení v chorvatsku to ukazovalo správně. Pak to zase ale ukazovalo blbě u nás. Zeměpisná poloha na to přece nemůže mít vliv ne?
Super, diky za info, ihned je mozne uvazovat vecne.
Ma to jeden "regulacni" sroub zepredu (zezadu) a jeden zboku?
---------------------------------
Nekde je proste krpa. Nemuze kompas sam o sobe mit zadnou deviaci (krome deviacni konstanty, ale to je nejspise mimo nas). Cely je vyrobeny z nemagnetickych materialu, krome vlastne magnetek, kompenzacnich magnetu a (snad) jehly, na kterou je ulozena ruzice. Tudiz ani neni mozne ho smysluplne jakkoliv "serizovat" mimo jeho stacionarni misto na lodi. Kompenzacni magnety musi byt natoceny do polohy "nula", tj. do polohy, ve ktere je jejich vliv na magnetky kompasu prakticky nulovy. V tomto stavu musi ukazovat stejne, jako jakykoliv jiny kompas. Treba i "i-Compas".
V obecnem pripade deviace je vlastnost systemu kompas + jeho umisteni v trupu + prostorova poloha trupu (naklon pricny, podelny) + zemepisna poloha.
Zemepisna poloha se projevuje sirkovou deviaci. Ovsem, rozhodne musi ucinkovat na premistujici se plavidlo, nikoliv na premisteni kompasu bez plavidla z mista na misto. Protoze deviace - je zpusob chovani kompasu v magnetickem poli PLAVIDLA. Krome toho, i kdyby, tak asi by sirkova deviace byla zanedbatelna vzhledem k malym (predkoladam) rozmerum kovovych hmot na tve lodi.

Ma to jeden "regulacni" sroub zepredu (zezadu) a jeden zboku?
---------------------------------
Nekde je proste krpa. Nemuze kompas sam o sobe mit zadnou deviaci (krome deviacni konstanty, ale to je nejspise mimo nas). Cely je vyrobeny z nemagnetickych materialu, krome vlastne magnetek, kompenzacnich magnetu a (snad) jehly, na kterou je ulozena ruzice. Tudiz ani neni mozne ho smysluplne jakkoliv "serizovat" mimo jeho stacionarni misto na lodi. Kompenzacni magnety musi byt natoceny do polohy "nula", tj. do polohy, ve ktere je jejich vliv na magnetky kompasu prakticky nulovy. V tomto stavu musi ukazovat stejne, jako jakykoliv jiny kompas. Treba i "i-Compas".

V obecnem pripade deviace je vlastnost systemu kompas + jeho umisteni v trupu + prostorova poloha trupu (naklon pricny, podelny) + zemepisna poloha.
Zdenda12345 píše:Zeměpisná poloha na to přece nemůže mít vliv ne?
Zemepisna poloha se projevuje sirkovou deviaci. Ovsem, rozhodne musi ucinkovat na premistujici se plavidlo, nikoliv na premisteni kompasu bez plavidla z mista na misto. Protoze deviace - je zpusob chovani kompasu v magnetickem poli PLAVIDLA. Krome toho, i kdyby, tak asi by sirkova deviace byla zanedbatelna vzhledem k malym (predkoladam) rozmerum kovovych hmot na tve lodi.
- rb
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 300
- Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Hostivice
O sirkove deviaci čtu/slyšim poprvé, mohl bys prosím upřesnit o co jde?
Obecně k rozdílu měření mezi Chorvatskem a Čechy může být způsoben například minerály v zemi. Na mapách s vysokým měřítkem jsou zobrazeny v takových místech růžice ke kterým se vztahuje de facto jiná deklinace (změna není v šířce, ale v délce). Jedno takové místo je údajně u Bornholmu kde kompas ukazuje výrazně jinou odchylku díky železné rudě v podloží. Ale nemám to ověřené neb jsem se tak daleko nedostal, možná Lynx by věděl více.
Obecně k rozdílu měření mezi Chorvatskem a Čechy může být způsoben například minerály v zemi. Na mapách s vysokým měřítkem jsou zobrazeny v takových místech růžice ke kterým se vztahuje de facto jiná deklinace (změna není v šířce, ale v délce). Jedno takové místo je údajně u Bornholmu kde kompas ukazuje výrazně jinou odchylku díky železné rudě v podloží. Ale nemám to ověřené neb jsem se tak daleko nedostal, možná Lynx by věděl více.
rb píše:O sirkove deviaci čtu/slyšim poprvé, mohl bys prosím upřesnit o co jde?
Magneticke pole Zeme nema vsude kolem dokola stejne charakteristiky, tj. neucinkuje na lodni trup a posleze na kompas stejne. Pokud na konkretnim plavidle v konkretnim miste na Zemi vykompenzujeme deviaci, pak tato kompenzase je platna pouze pro magneticke pole Zeme v danem konkretnim miste a nikde jinde.
Dejme tomu, ze jsme v konkretnim miste kompenzovali deviaci o hodnote 5° (abstraktne). Pokud se s lodi premistime na misto jine, pak deviace bude nikoliv 5°, ale 5°+/-prirustek. Onen prirustek se projevuje zejmena se zmenou sirky, proto nasleduje definice:
sirkova deviace je prirustek hodnoty deviace v dusledku zmeny zemepisne sirky plavidla.
(Pro naprostou presnost poznamenam, ze ve skutecnosti se jedna o zmenu nikoliv zemepisne sirky, ale magneticke. Ale v praxi se mluvi o zmene zemepisneho mista plavidla ve smyslu navigace, nikoliv o fysikalnim vyznamu teto zmeny.)
rb píše:Obecně k rozdílu měření mezi Chorvatskem a Čechy může být způsoben například minerály v zemi.
Pak muzeme kolegovi gratulovat. Takove mnozstvi mineralu ve vlastni zahrade, aby kompas se vychylil o 20°, je mozne tutove vymenit za cele Kornaty.

- rb
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 300
- Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Hostivice
Když si už začal s těmi 20 stupni, jen by doplnil, že zcela jistě čím větší odchylka tím jistě dražší minerál. Buď má zahrádku na hroudě zlata nebo v místě kde byla umístěna kadibudka.
(ale velká)
Mně je pojem deviace myslím jasná, jen mne pletl pojem "šířková". Kvůli změnám v magnetickém poli se má provádět ověřování deviační tabulky, jak jsem psal, průběžně. Tedy tabulka z roku baf může ale nemusí být platná (to abych se vrátil k původnímu dotazu)

Mně je pojem deviace myslím jasná, jen mne pletl pojem "šířková". Kvůli změnám v magnetickém poli se má provádět ověřování deviační tabulky, jak jsem psal, průběžně. Tedy tabulka z roku baf může ale nemusí být platná (to abych se vrátil k původnímu dotazu)

- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Dík, zkusim to znova nastavit. Šrouby jsou přesně jak píšeš. Ze předu a z boku. Nulovou polohu nevim jak najít, protože tam neni nijak vyznačená. Jak říkáš, někde jsem udělal chybu, nebo mam zahradu plnou neodymu.
Druhá možnost je, že napíšu abramovičovi, že vyměnim svojí zahradu plnou neodymu za jeho loď i s kreditkou na provoz.
Na tý jeho lodi bude kompas určitě seřízenej. 

Druhá možnost je, že napíšu abramovičovi, že vyměnim svojí zahradu plnou neodymu za jeho loď i s kreditkou na provoz.


Musím předeslat že celá problematika deviace a deklinace, po stránce praktického hlediska, mě leží v patě. Jsou to jednotky stupňů, případně minuty a reálně, už to bylo zmíněno, lze kormidlovat s přesností v řádu desítek stupňů. Navíc jak je známo, s vědomím že to celkem ovládám, bezostyšně v praxi spoléhám na moderní technologie.
Ale z řeči výše jsem volaako trocha zmetěný.
Pro své omezené teoretické znalosti (více nechci) jsem vždy rozlišoval nějakou deklinaci která se vztahovala k Zemi a jejímu magnetickému působení a deviaci, která se vztahovala k působení "rušivých" magnetických elementů na lodi. Deklinace se mění oblastí plavby a není podstatný kurz lodi, deviace naopak je neměnná posunováním se po Zemi a mění se pouze změnou kurzu plavidla.
A vy mě tu teď začnete o "nějaké" deviaci, která závisí na tom kde se nacházím. Není to spíše deklinace?
Abych pravdu řekl, doteď jsem byl takový klidnější....
Příklad deviační tabulky

Ale z řeči výše jsem volaako trocha zmetěný.
Pro své omezené teoretické znalosti (více nechci) jsem vždy rozlišoval nějakou deklinaci která se vztahovala k Zemi a jejímu magnetickému působení a deviaci, která se vztahovala k působení "rušivých" magnetických elementů na lodi. Deklinace se mění oblastí plavby a není podstatný kurz lodi, deviace naopak je neměnná posunováním se po Zemi a mění se pouze změnou kurzu plavidla.
A vy mě tu teď začnete o "nějaké" deviaci, která závisí na tom kde se nacházím. Není to spíše deklinace?

Abych pravdu řekl, doteď jsem byl takový klidnější....


Příklad deviační tabulky

- rb
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 300
- Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Hostivice
Abych pravdu řekl, doteď jsem byl takový klidnější....
Mám pocit, že můžeš být dál. Jednak platí co jsi napsal o kormidlování a druhák stejně musíš zjišťovat svojí polohu buď podle GPS, nebo pomocí terestrické navigace nebo nedej bóže astro navigace. Případ kdy se zjišťuje z kurzu kompasu, času a rychlosti je tak pomálu, že je to dnes spíše teoretická disciplína pro zpestření plavby a o ověření si svých matematických dovedností. Pravda je, že před GPS érou to bylo téměř nutností. Když jsem dělal kdysi zkoušky na Béčko tak navigační úloha se skládala přesně z tohohle, plus do toho se ještě připočítávali vlivy proudů, přílivů a odlivů. Možná, že je to tak i dnes. Vzhledem k tomu, že mi papíry propadali, asi si to půjdu ověřit.
cvičně
Trocha teorie:
Deklinace se vztahuje k rozdílu mezi zemským pólem a magnetickým pólem. Magnetický pól se posouvá, proto se provádí opravy. Protože se mění úhlová vzdálenost se změnou polohy, je tedy zapotřebí měnit i hodnotu.
Deviace se vztahuje k chybám kompasu a magnetického pole země respektive jeho homogenity. Homogenita magnetického pole je závislá od různých vlivů (časově a místně), od slunečního větru po složení zemské kůry. Obvykle chyba (mag. pole) není nijak velká a v praxi se s ní nijak významně nepočítá, krom několika míst, které se povětšinou týká navigace letadel nikoliv lodí (magnetický kopec apod.). Ono jde totiž o to, že chyba vzniklá na základě hmotnosti/složení trupu lodi je procentuálně významnější než chyba polohu, avšak zcela se ignorovat nedá.
Mám pocit, že můžeš být dál. Jednak platí co jsi napsal o kormidlování a druhák stejně musíš zjišťovat svojí polohu buď podle GPS, nebo pomocí terestrické navigace nebo nedej bóže astro navigace. Případ kdy se zjišťuje z kurzu kompasu, času a rychlosti je tak pomálu, že je to dnes spíše teoretická disciplína pro zpestření plavby a o ověření si svých matematických dovedností. Pravda je, že před GPS érou to bylo téměř nutností. Když jsem dělal kdysi zkoušky na Béčko tak navigační úloha se skládala přesně z tohohle, plus do toho se ještě připočítávali vlivy proudů, přílivů a odlivů. Možná, že je to tak i dnes. Vzhledem k tomu, že mi papíry propadali, asi si to půjdu ověřit.


Trocha teorie:
Deklinace se vztahuje k rozdílu mezi zemským pólem a magnetickým pólem. Magnetický pól se posouvá, proto se provádí opravy. Protože se mění úhlová vzdálenost se změnou polohy, je tedy zapotřebí měnit i hodnotu.
Deviace se vztahuje k chybám kompasu a magnetického pole země respektive jeho homogenity. Homogenita magnetického pole je závislá od různých vlivů (časově a místně), od slunečního větru po složení zemské kůry. Obvykle chyba (mag. pole) není nijak velká a v praxi se s ní nijak významně nepočítá, krom několika míst, které se povětšinou týká navigace letadel nikoliv lodí (magnetický kopec apod.). Ono jde totiž o to, že chyba vzniklá na základě hmotnosti/složení trupu lodi je procentuálně významnější než chyba polohu, avšak zcela se ignorovat nedá.
rb píše:jen mne pletl pojem "šířková". Kvůli změnám v magnetickém poli se má provádět ověřování deviační tabulky, jak jsem psal, průběžně. Tedy tabulka z roku baf může ale nemusí být platná (to abych se vrátil k původnímu dotazu)
Ano, magneticke pole zeme (a magneticke charakteristiky plavidla) se meni v prubehu casu. Proto stara deviacni tabulka s casem pozbyva platnost, na coz jsi poukazal. Avsak sirkova deviace, jak plyne z jejiho hazvu, souvisi specielne ze zmenou sirky. Konkretni se zmenou magneticke sirky.
Jde o to, ze povrch magnetickeho pole zeme neni rovnobezny ze zemskym povrchem, nybrz svira s nim urcity uhel. Tomuto jevu se rika magneticke inklinace. Zkusme si to predstavit pomoci mericiho pristroje. Pro mereni magneticke inklinace se pouzivaji magneticke inklinometry. Hrube receno, to je precizne vyvazena lehka magnetka s vodorovnou osou otaceni. Pokud tuto magnetku umistime podelnou osou ve smeru silocary, pak jeji sklon oproti vodorovne rovine ukaze prave uhel inklinace.
Inklinace je nulova v oblast magnetickeho rovniku a nejvetsi v oblasti magnetickych polu, kde silocary vstupuji do zeme.
Zpet ke kompasu. Se zmenou magneticke sirky meni se inklinace magnetickeho pole, coz v konecnem dusledku pozmenuje deviaci. Protoze inklinace se meni hlavne se zmenou sirky, dostal tento jev nazev sirkova deviace.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host