Kdy se vyplatí mít vlastní loď?
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
Kdy se vyplatí mít vlastní loď?
Zkoušel jsem zde hledat, ale nenašel jsem vlákno přesně s tímto tématem (kromě paní, která řešila, jestli kupovat loď, když ji neumí opravit a nemá na opravy od odborníků), pokud by tu někde bylo, tak mne prosím přesměrujte.
Zajímalo by mne, od kdy se vyplatí si vlastní loď koupit. A teď bych pominul to, že loď člověk může vlastnit z čiré lásky k ní, také to, že když si loď najímá, může poznávat různá místa a nemusí tam složitě přepravovat svou loď. Každy rok může mít při pronájmu novou loď atd.
Vezměme příklad, že by ta loď stála v Chorvatsku, dejme tomu nějaká 40ka. Platí se kotvení, údržba, pojištěni, samozřejmě nutno započítat pořizovací cenu (nové) lodě atd.
Někde jsem se kdysi dočetl, že se to finančně vyplatí, když člověk stráví na lodi aspoň 2 měsíce ročně. Že vlastnit loď stojí cca 150-200 tisíc ročně.
Pochopím, že si ji někdo koupí třeba na důchod nebo na nějakou plavbu kolem světa.
Zajímalo by mne, od kdy se vyplatí si vlastní loď koupit. A teď bych pominul to, že loď člověk může vlastnit z čiré lásky k ní, také to, že když si loď najímá, může poznávat různá místa a nemusí tam složitě přepravovat svou loď. Každy rok může mít při pronájmu novou loď atd.
Vezměme příklad, že by ta loď stála v Chorvatsku, dejme tomu nějaká 40ka. Platí se kotvení, údržba, pojištěni, samozřejmě nutno započítat pořizovací cenu (nové) lodě atd.
Někde jsem se kdysi dočetl, že se to finančně vyplatí, když člověk stráví na lodi aspoň 2 měsíce ročně. Že vlastnit loď stojí cca 150-200 tisíc ročně.
Pochopím, že si ji někdo koupí třeba na důchod nebo na nějakou plavbu kolem světa.
Promiň, ale položil jsi špatnou otázku. Budeš mít rozdíl, jestli chceš mít loď v Česku (Orlík, Slapy, Lipno), nebo Chorvatsko, Řecko, Francie či Karibik. Asi bych to zúžil - buď na to máš nebo ne. Pokaždé to bude víceméně srdeční záležitost. Když máš vlastní loď, tak si ji vymazlíš dle svého, budeš si pamatovat každý šekl nebo kladku. Chartetrová loď je pokaždé jiná (pokud si nebudeš půjčovat vždy jednu a tutéž) a je dost neosobní. Možná že dostaneš i jiné názory a i výpočty, já to ale beru takhle.
Ja jsem si pořídil vlastni loď když jsem zjistil, ze 3 týdny na lodi me nestačí a chtěl jsem přeskočit na 4-5 týdnů. Taky záleží jestli jezdís s partou nebo sam. Me staly tři týdny cca 90.000kc za léto protože jezdim s detma. Kdyz mám vlastni loď tak za léto platim 20t za kotvení a celkem je to tak 60t. Dalším pozitivem je ze sezona se prodloužila od května do září.
Jestli touzis po detailech klidně se zeptej.
Jestli touzis po detailech klidně se zeptej.
- ixxo
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 417
- Registrován: sob led 14, 2012 1:00 am
- Reputace: 32
- Bydliště: Gútor
Ten dôchodok je môj prípad, kúpil som si loď a plavím sa tak tri až štyri mesiace v roku, ak sa dá aj viac. Plavím sa ale vo vnútrozemí, momentálne vo Francúzsku, pretože "naše" moria sú už preplnené. Začínal som v 95 v Chorvátsku, to bol vtedy raj, na každú loď čakali v každej marine s otvorenou náručou. Teraz nevedia čo pýtať aj za vzduch čo dýchame. Ešte príjemné to bolo v Taliansku a v Grécku ale tam som už nebol viac ako 4 roky tak neviem. Vo vnútrozemí nie je "přebuchtíno" ceny za mariny sú nižšie ale zase nie až o toľko. Niekedy sa plavíme celý deň a stretneme dve tri lode pritom infraštruktúra funguje viac ako dobre. Ak si spočítaš koľko by si zaplatil za charter a koľko budeš na vode tak si rýchlo spočítaš kedy sa oplatí vlastná loď. Závisí samozrejme od ceny lode a jej veku vo vzťahu k potrebe údržby, vo vnútrozemí jazdíš len na motor ale nemusíš byť vždy bezpodmienečne byť v marine. Nakoniec stretol som x plachetníc, ktoré si to štrádovali zo severu na juh a opačne, väčšinou Švédi, Nóri, Dáni ale aj Nemci. Plavba asi trvá dlhšie ako po mori, neviem to odhadnúť ale plavba po riekach a kanáloch je iná.
- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
Měl jsem na mysli, jak jsem říkal to Chorvatsko.
Snadno si spočítám, kolik dám za charter, ale nevím, co obnáší mít vlastní loď.
Pokud vím, platí se kotvení, pojistka, servis motoru, pak se dělají pravidelně nějaké nátěry proti mořské vodě (nebere mě za slovo, nerozumím tomu), obrušuje se trup, po nějaké době se kupují nové plachty atd. atd.
Jednoduše si to nedokážu spočítat.
Snadno si spočítám, kolik dám za charter, ale nevím, co obnáší mít vlastní loď.
Pokud vím, platí se kotvení, pojistka, servis motoru, pak se dělají pravidelně nějaké nátěry proti mořské vodě (nebere mě za slovo, nerozumím tomu), obrušuje se trup, po nějaké době se kupují nové plachty atd. atd.
Jednoduše si to nedokážu spočítat.
- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- bedrich
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 517
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Hradec Králové
Už se to tu řešilo ve vztahu k dlouhodobému pobytu na lodi. Zkus kouknout na modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=84693
Trochu se to pak zamotalo, ale nějaká čísla a inspirace tam jsou.
Trochu se to pak zamotalo, ale nějaká čísla a inspirace tam jsou.
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Podle mého názoru nejvíc záleží na tom, jestli srovnáváš srovnatelný.
Např. Vikigach psal, že ho 3 týdny charteru stály 90 tis. To je reálný. Teď ho to prý stojí už nevim kolik. Na druhou stranu ale má loď poloviční a komfort desetinovej. Já to můžu napsat, protože jsem na tom s lodí podobně.
Vycházej z toho, že v charteru se půjčují lodě většinou velikosti kolem 40 stop a do 3 let stáří. Ta tě na týden stojí kolem těch cca 30 tis. Vynásob to časem, který bys na tý lodi ročně srávil.
Proti tomu si postav pořizovací náklady nový lodě 40 stop + kotvení + údržba. Investice se má podle obecných pravidel vrátit do 3 let. Takže si cenu lodě + cca 10% z její ceny jako roční servisní náklady rozlož do 3 let a měl bys bejt na nule.
Pak si přidej věci jako neustálá starost, nečekaný výdaje, problémy atd. na druhou stranu radost z vlastní lodě, možnost vylepšování, znáš svou loď, žádná čártrovka tě neodrbe atd.
Např. Vikigach psal, že ho 3 týdny charteru stály 90 tis. To je reálný. Teď ho to prý stojí už nevim kolik. Na druhou stranu ale má loď poloviční a komfort desetinovej. Já to můžu napsat, protože jsem na tom s lodí podobně.

Vycházej z toho, že v charteru se půjčují lodě většinou velikosti kolem 40 stop a do 3 let stáří. Ta tě na týden stojí kolem těch cca 30 tis. Vynásob to časem, který bys na tý lodi ročně srávil.
Proti tomu si postav pořizovací náklady nový lodě 40 stop + kotvení + údržba. Investice se má podle obecných pravidel vrátit do 3 let. Takže si cenu lodě + cca 10% z její ceny jako roční servisní náklady rozlož do 3 let a měl bys bejt na nule.
Pak si přidej věci jako neustálá starost, nečekaný výdaje, problémy atd. na druhou stranu radost z vlastní lodě, možnost vylepšování, znáš svou loď, žádná čártrovka tě neodrbe atd.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Hehe, Prettoriane, Ty uvažuješ o koupi čtyřicetistopé lodi a řešíš náklady na stání a údržbu?
Když jsem pročítal anglofonní fóra, tak extrémisté psali, tu že od čtyř týdnů plavby až po tři měsíce.
Normální většina se shodla na tom, že bere-li se to pouze finančně (viz některé předchozí příspěvky), hranice je u šesti či sedmi týdnů plavby ročně. Oni však většinou neuvažovali o Chorvatsku. Ze středomořských zemí zmiňovali nejčastěji Řecko.

Když jsem pročítal anglofonní fóra, tak extrémisté psali, tu že od čtyř týdnů plavby až po tři měsíce.
Normální většina se shodla na tom, že bere-li se to pouze finančně (viz některé předchozí příspěvky), hranice je u šesti či sedmi týdnů plavby ročně. Oni však většinou neuvažovali o Chorvatsku. Ze středomořských zemí zmiňovali nejčastěji Řecko.
Mit vlastni lod jsou vzdy starosti a vydaje. Nicmene 90% z nich se planuje a to i na leta. Takze ve skutecnosti to pak takove drama neni.
Totez plati se stanim. Muzes to mit celorocne na vode, nebo na zimu na suche stani = 2x jerab. Takovych promenlivych je hodne, ale vzdy plati, ze si muzes vybrat. Popojet, najit vyhodnejsi stani.
Hlavni vyhoda vlastni lodi je v tom, ze si plujes kdy chces, kam chces. Nejsi omezen ani posadkou, ani penezi.
A abych to shrnul, mam lod v Holandsku a urcite se mi vyplati vic jak charter. Ale ja to mam jeste i tak, ze jsem ji proste chtel, hned jsem se do ni zakoukal a zbytek zasadne neresil. Cely zivot ziji s tim, ze kde je vule, tam je cesta.
Totez plati se stanim. Muzes to mit celorocne na vode, nebo na zimu na suche stani = 2x jerab. Takovych promenlivych je hodne, ale vzdy plati, ze si muzes vybrat. Popojet, najit vyhodnejsi stani.
Hlavni vyhoda vlastni lodi je v tom, ze si plujes kdy chces, kam chces. Nejsi omezen ani posadkou, ani penezi.
A abych to shrnul, mam lod v Holandsku a urcite se mi vyplati vic jak charter. Ale ja to mam jeste i tak, ze jsem ji proste chtel, hned jsem se do ni zakoukal a zbytek zasadne neresil. Cely zivot ziji s tim, ze kde je vule, tam je cesta.
- Lachtan
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 448
- Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Praha
Je to jako se ženou. Kdy se vyplatí jít do bordelu a kdy žít se ženou? - Takto nějak primitivně to mnozí cítí. Samozřejmě je levnější bordel či charter, ale neužijete si pestrost života. S vlastní lodí jste např. svobodní, můžete plout kamkoli, nemusíte spěchat na vrácení lodě a více si užíváte. Přestanete používat loď jako taxi a začnete lodní život v souladu s místy, kde plujete. Zklidníte se, vnímáte krásu, přestáváte brát antidepresiva! Máte radost, že si vše děláte dle svých představ, v přírodě, venku, namísto znuděné a pasivní sledování TV s virtuálními pořady. Dostanete často facku, ale to vás posílí. Život je krásný i s tou dřinou a bolestí. Komu to nevyhovuje, nechť se odebere na hřbitov.
- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
No srovnával bych srovnatelné.. Kdybych si měl kupovat loď, tak menší jak 40 stop bych nechtěl, spíš ještě větší, protože bych tam chtě jezdit s rodinou a protože bych ji chtěl mít ma delší dobu. Tak ať tam je komfort. Naopak teď půjčují většinou loď tak, že někdo spí v salonku. Ale je to hypotetické, protože teď bych to nedokázal využít. Více jak 2-3 týdny na vodě nestrávím, jsou i jiné aktivity. Ale dokážu si představit, že v určité fázi života bych do toho rád šel. Ale rozhodně by mi nebylo jedno, kolik mě to ročně stojí ať už bych kupoval 30ku, 40ku nebo 50ku. Nemám moc představu, co to stojí, ale co si pamatuji, tak nějaká bavarka 50 vision byla cca 200 000 eur (asi bez daně). Když si vezmu, že bych na vodě trávil 2 měsíce ročně s půjčoval si padesátku, tak mě to může přijít od oka na kolik? 400 000 ročně? Záleží na termínu a u delších zápujcek je sleva. Ale jen tu cenu lodě bych "proplavával" přes 14 let. Nehledě na další náklady. Možná ale počítám blbě cenu lodě i pronájmu...
Každopádně mám pocit, že se to nemůže jednoduše finančně vyplatit a je to vyloženě srdcovka. Stejně to vidím, když jsme přemýšleli o karavanu. I když tam jsou ty ceny nižší.
Každopádně mám pocit, že se to nemůže jednoduše finančně vyplatit a je to vyloženě srdcovka. Stejně to vidím, když jsme přemýšleli o karavanu. I když tam jsou ty ceny nižší.
- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
Lachtan píše:Je to jako se ženou. Kdy se vyplatí jít do bordelu a kdy žít se ženou? - Takto nějak primitivně to mnozí cítí. Samozřejmě je levnější bordel či charter, ale neužijete si pestrost života. S vlastní lodí jste např. svobodní, můžete plout kamkoli, nemusíte spěchat na vrácení lodě a více si užíváte. Přestanete používat loď jako taxi a začnete lodní život v souladu s místy, kde plujete. Zklidníte se, vnímáte krásu, přestáváte brát antidepresiva! Máte radost, že si vše děláte dle svých představ, v přírodě, venku, namísto znuděné a pasivní sledování TV s virtuálními pořady. Dostanete často facku, ale to vás posílí. Život je krásný i s tou dřinou a bolestí. Komu to nevyhovuje, nechť se odebere na hřbitov.
To je hezky řečeno a je na tom kus pravdy

Naposledy upravil(a) prettorian dne pát led 02, 2015 11:04 pm, celkem upraveno 1 x.
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
- rb
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 300
- Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Hostivice
V podstatě jsi již dostal odpověď. Pokud to vezmeš z čistě ekonomické hledisku vznikne křivka, která bude opisovat body kde se budou rovnat výdaje na charter a výdaje na pořízení a údržbu. Celé křivka se pak bude posouvat nahoru a dolů podle míry chtěného luxusu a křivka by se měla pohybovat také v 3D dopředu a dozadu podle času stráveného na lodi. Vlastně vznikne taková plocha, existují na to matematické modely, kde lze najít optimální bod podle zadaných kritérií. Všechno ostatní je jen subjektivní vjem, respektive empiricky zjištěná hodnota. V některých příspěvcích výše, a sám jsi to již v dotazu naznačil, se do celé záležitosti motají vztahové momenty typu jako láska apod. Což je kámen úrazu neboť ty nelze kvalifikovaně kvantifikovat.
Doufám, že jsem použil dostatečně cizích slov abych tě přesvědčil, že na jednoduchou otázku bývá poměrně dlouhá a složitá odpověď. Otázka by se měla spíš trochu složitěji. Například: jaké jsou náklady na pořízení, provoz a údržbu lodě délky XY v oblasti Chorvatska v délce 4 týdnů. A aby to bylo celé porovnatelné bylo by dobré ještě zmínit typ a stáří lodě.
Doufám, že jsem použil dostatečně cizích slov abych tě přesvědčil, že na jednoduchou otázku bývá poměrně dlouhá a složitá odpověď. Otázka by se měla spíš trochu složitěji. Například: jaké jsou náklady na pořízení, provoz a údržbu lodě délky XY v oblasti Chorvatska v délce 4 týdnů. A aby to bylo celé porovnatelné bylo by dobré ještě zmínit typ a stáří lodě.
- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
martinptacek píše:krásná zimní diskuze. Leží ti na kontě 6 mega a chceš plout? kup starší za 2M a deset let pluj kolem světa.
Zatím nemám a nemám na to ani zkušenosti. Ale dělám vše proto, abych ti na to v následujících letech mohl odpovědět kladně


- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
rb píše:V podstatě jsi již dostal odpověď. Pokud to vezmeš z čistě ekonomické hledisku vznikne křivka, která bude opisovat body kde se budou rovnat výdaje na charter a výdaje na pořízení a údržbu. Celé křivka se pak bude posouvat nahoru a dolů podle míry chtěného luxusu a křivka by se měla pohybovat také v 3D dopředu a dozadu podle času stráveného na lodi. Vlastně vznikne taková plocha, existují na to matematické modely, kde lze najít optimální bod podle zadaných kritérií. Všechno ostatní je jen subjektivní vjem, respektive empiricky zjištěná hodnota. V některých příspěvcích výše, a sám jsi to již v dotazu naznačil, se do celé záležitosti motají vztahové momenty typu jako láska apod. Což je kámen úrazu neboť ty nelze kvalifikovaně kvantifikovat.
Doufám, že jsem použil dostatečně cizích slov abych tě přesvědčil, že na jednoduchou otázku bývá poměrně dlouhá a složitá odpověď. Otázka by se měla spíš trochu složitěji. Například: jaké jsou náklady na pořízení, provoz a údržbu lodě délky XY v oblasti Chorvatska v délce 4 týdnů. A aby to bylo celé porovnatelné bylo by dobré ještě zmínit typ a stáří lodě.
Máš pravdu.. Já jsem schválně nepsal nějaké konkrétní parametry. Spíše jsem čekal, že někdo napíše: koupil jsem to a to, v takovém stavu, kotvení platím tolik, opravy mě zatím stály tolik atd. atd.
- prettorian
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host