Překližky pro stavbu metodou Stich and Glue - ucelené info

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » úte říj 21, 2014 10:01 pm

Co bude v sobotu ještě nevim. Kolega z práce kolauduje kousek od Salzburgu dům a zval nás. Jenomže já bych raději na burzu..... Asi se rozhodnu v sobotu ráno. Znáš mě jak to se mnou a s plánováním je. :)

Takže už máš vybráno co budeš stavět? Dáš se do toho přes zimu?
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » úte říj 21, 2014 10:17 pm

název vlákna :

Překližky pro stavbu metodou Stich and Glue - ucelené info

Obrázek
Uživatelský avatar
hood
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 114
Registrován: ned úno 27, 2011 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: kladno

Příspěvekod hood » úte říj 21, 2014 10:39 pm

zbyla mi překližka vodovzdorná 9mmx1600x3110 mahagon máte-li někdo zájem napište mi SZ zdravim hood
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » ned bře 01, 2015 8:54 am

Ahoj,
mám v úmyslu postavit nový trimaránek, opět na základě dřevěného Finna, kterého chci prodloužit o cca 1m.
Vzhledem k tomu, že prodloužení bude na dně, ve vodě a s vhodnými překližkami je potíž, napadlo mne použít tenký sklotextit (deska ze skelné tkaniny sycená epoxidem) jako ztracenou vnější formu a do ní vylaminovat klasickou rohoží a epoxidem nějakých cca 800 g/m2. Potom vlaminovat žebra atd. Z vnější strany pak už vše přelaminovat nějakou 200g/m2 po celém trupu (trup je vyroben z dýhy, nelaminovaný). Plocha, které se to týká je něco přes cca 1m2.

Napojení laminované nástavby a původního trupu by bylo v ploše trupu nikoli až na zrcadle, takže by byla přilaminována velká plocha.

Podle mne by to mělo výhodu čisté vnější negativní laminace a odolnosti proti vodě. Sklotextit bych určitě předem přebrousil a zdrsnil.

Ptám se znalých, není to blbost?
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » ned bře 01, 2015 4:37 pm

Ahoj. Finn má nízkou záď. Do toho bych nešel. k.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » ned bře 01, 2015 6:21 pm

kanic píše:Ahoj. Finn má nízkou záď. Do toho bych nešel. k.


To je v pohodě, geometricky to vychází, mám to prakticky odzkoušeno na současném trimaránku, který je prodloužen o cca 1/2m. Geometrii uchycení plováků chci v podstatě zachovat, pouze chci vytvořit samovylévací kokpit a další úpravy zaměřené spíše na zvětšení ložného prostoru a pohodlí při manipulaci.

Dotaz směřuje na tu kombinaci sklotextit a epoxidový laminát, jestli v tom není nějaká zrada.
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1362
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » ned bře 01, 2015 6:55 pm

asi jedine vyzkouset ale pokud by se ta hladka horní vrstva obrousila a odmastila (buh vi co pouzivají pri vyrobe jako separator) tak by to mohlo drzet
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned bře 01, 2015 9:05 pm

Ako to popisuješ to blbost nie je, akurát tu vonkajšiu lamináciu by som dal radšej 2, alebo 3 vrstvy 200 g sametu. Jedna vrstva je tak tenká, že sa mi nechce veriť že by to bola dostatočná ochrana. To nadstavenie - predĺženie by malo aj nejakú vbútornú kostru, alebo to má držať len tou vnútornou lamináciou?
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » ned bře 01, 2015 10:57 pm

Denis píše:Ako to popisuješ to blbost nie je, akurát tu vonkajšiu lamináciu by som dal radšej 2, alebo 3 vrstvy 200 g sametu. Jedna vrstva je tak tenká, že sa mi nechce veriť že by to bola dostatočná ochrana. To nadstavenie - predĺženie by malo aj nejakú vbútornú kostru, alebo to má držať len tou vnútornou lamináciou?


Vnitřní kostra určitě bude, nejsem si ale jist, zda by bylo vhodné udělat napřed kostru, potáhnout ji tou sklotextitovou fólií a pak zevnitř vylaminovat, nebo napřed udělat vnitřní vylaminování do formy ze sklotextitu a pak teprve dolepit výztuže. Třeba i do mokrého. Výztuha bude mimo jiné držet motor.

U toho starého trimaránku jsem napřed udělal kostru, vyplnil polystyrenem, opracoval tvar a nakonec olaminoval, ale nepovažuji to za šťastné řešení. Chtěl bych, aby to mohlo větrat přes revizní víko.

Kolik bys Ty dával vrstev na dno stávajícího Finna (z cca 10mm lepené dýhy) s přetažením na to nově vytvářené prodloužení (2-3x 200gr po celé ploše, jak jsi psal?) A kolik na tu vnitřní laminaci?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon bře 02, 2015 7:33 pm

AK /jestli/ :D by som to robil, tak by som si pravdepodobne vyrobil pomocnú kostru, dočasnú, na ňu by som pripevnil ten laminátový plát, zvonku by som to olaminoval a potom pomocnú kostru vysekal, šrobky usekal, odbrúsil.

Kolko laminovať znútra ťažko povedať, podla toho ako sa to bude chovať a ako to bude vystužené vo finále, ale asi by som použil 300 - 400 g biaxial a 200 g satén na povrch.

Na záver by som vlaminoval - vlepil nejké laťovanie, rebro, alebo iné výstuhy.

Kolko dať sklenej výstuže zvonku, to je tak isto zapeklitá otázka. Ak je trup navrhnutý pevnostne len z 10 mm lepenej dýhy, tak v zásade netreba žiadne dodatočné laminovanie, pokial sa nezmení spôsob využívania, namáhania trupu. Ak myslíš že sa námanie zvýši, prípadne chceš pevnostnú rezervu, tak laminuj. S toho čo som laminoval viem, že jedna vrstva 200 g, to je len kozmetická úprava. Keď som dal 1x 400 biaxial a 200 g plátno, tak to bolo už poznať na tej preglejke, aj na váhe :). Viem že keď stavajú superlahké lodičky, tak dávajú viac vrstiev velmi tenkých vrstiev, preto by som dal zvonku cca 600 g skla z troch vrstiev.

Ak dáš z vonku a znútra dokopy 1200 g skla na m2, tak epoxidu budeš potrebovať asi 1,8 kg/ m2, dokopy je to cca 3 kg na m2 , plus farba. Večšiu časť plochy ale budeš laminovať len zvonka, tak si spočítaj, či ti ta váha navyše nerozhasí plány.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » úte bře 03, 2015 9:30 am

Denis píše:AK /jestli/ :D by som to robil, tak by som si pravdepodobne vyrobil pomocnú kostru, dočasnú, na ňu by som pripevnil ten laminátový plát, zvonku by som to olaminoval a potom pomocnú kostru vysekal, šrobky usekal, odbrúsil.

Kolko laminovať znútra ťažko povedať, podla toho ako sa to bude chovať a ako to bude vystužené vo finále, ale asi by som použil 300 - 400 g biaxial a 200 g satén na povrch.

Na záver by som vlaminoval - vlepil nejké laťovanie, rebro, alebo iné výstuhy.

Kolko dať sklenej výstuže zvonku, to je tak isto zapeklitá otázka. Ak je trup navrhnutý pevnostne len z 10 mm lepenej dýhy, tak v zásade netreba žiadne dodatočné laminovanie, pokial sa nezmení spôsob využívania, namáhania trupu. Ak myslíš že sa námanie zvýši, prípadne chceš pevnostnú rezervu, tak laminuj. S toho čo som laminoval viem, že jedna vrstva 200 g, to je len kozmetická úprava. Keď som dal 1x 400 biaxial a 200 g plátno, tak to bolo už poznať na tej preglejke, aj na váhe :). Viem že keď stavajú superlahké lodičky, tak dávajú viac vrstiev velmi tenkých vrstiev, preto by som dal zvonku cca 600 g skla z troch vrstiev.

Ak dáš z vonku a znútra dokopy 1200 g skla na m2, tak epoxidu budeš potrebovať asi 1,8 kg/ m2, dokopy je to cca 3 kg na m2 , plus farba. Večšiu časť plochy ale budeš laminovať len zvonka, tak si spočítaj, či ti ta váha navyše nerozhasí plány.


Ahoj Denisi,

díky za radu.

Dopadne to asi tak, že udělám tu pomocnou kostru + na sucho sestavím vanu ze sklotextitu a zadní čelo, vanu vylaminuji a do mokrého vsadím a zalaminuji zadní čelo s odskokem na uchycení motoru a výztuhy.

Na plošnou laminaci stávajícího trupu se asi vykašlu, přelaminuji zvenku jenom nastavenou část a kousek napojení, trup je zdravý a konstrukčně dělaný bez laminace. Tak ho jenom lehce přebrousím, případně místy lehce překytuji a napustím epoxem a nalakuji nějakou kvalitní barvou.

Vyztužení trupu a vynesení a připevnění nosníků plováků bude provedeno kombinací podélné latě a cca 30cm širokého pásu překližky na celém boku trupu lodě. Nad tím bude už lehká kostrukce kajutky, která nic nenese a bude zpevněna bočními úložnými prostory.

Stěžeň bude chycen na Al trubkách nosníků. To už mám ověřené.
Uživatelský avatar
Vicky7
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 276
Registrován: úte dub 26, 2011 2:00 am
Reputace: 28

Příspěvekod Vicky7 » úte bře 03, 2015 9:32 am

Kdyby jsem to měl dělat já, tak udělám kombinaci technologií...
Napřed bych udělal kostru, vodící lišty, nové zrcadlo.. a pak bych to oplášťoval PVC pěnou... HEREXem nebo AIREXem.. při tom, kolik tam toho bude to nebude zase tak drahé...
Nahřeješ to horkovzduškou, přitáhneš ke kostře, encháš vychladnout, pak obrousíš tak, aby jsi to měl v požadovaném tvaru, přelaminuješ z venku (možná bych laminoval společně i s částí stávajícího finna, aby to dobře sedělo) a pak zevnitř...

S pěnou se dělá pěkně, rychle a váží nepatrně...

Co se týče tkanin, raději bych zvolil nějakou multiaxiální... samet je sice super, ale nemá strukturu, která by zvládala přenášet tak velká zatížení... osobně bych volil biaxiál.. a kolem gramáže 400g/m2. Z venku to potom jen přetmelíš, přestříkáš základem a celé to přelakuješ...

Toť můj názor...
Uživatelský avatar
JaTro
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 12
Registrován: stř bře 18, 2015 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha 5

Příspěvekod JaTro » pát kvě 15, 2015 12:04 pm

Dobrý den.
Nakupoval prosím někdo tady?
http://www.nordcompensati.co.uk/plywood

domovská stránka
http://www.nordcompensati.com/

Poptával jsem 6ti milimetrovou a při srovnání s Torapo se vyplatí individuální dovoz.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát kvě 15, 2015 6:19 pm

Poptával si akú 6 mm? Okume marine RINA? A aká je cena?
Uživatelský avatar
JaTro
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 12
Registrován: stř bře 18, 2015 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha 5

Příspěvekod JaTro » pát kvě 15, 2015 7:57 pm

Mahagon.
21 EUR za metr čtvereční.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát kvě 15, 2015 8:19 pm

Torapo je čo?
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » sob kvě 16, 2015 12:01 am

dej si to do vyhledávače :lol: :hmm:

firma s dřívím

http://www.torapo.cz/

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti