Keltské moře - takový opravdový jachting

Vaše zprávy a cestopisy z plaveb a akcí kolem lodí a vody.

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » úte črc 28, 2015 3:06 pm

Z křivky je vidět, že program pracuje s reálným stavem. :good:

Jde zobrazit křivku a provést výpočet také do minulosti?
Pokud ano, tak Newlyn (standard port Plymouth), 7. července – čas 3:42 BST (tedy 2:42 UT), ponor 1,8 m, hloubka 1 m.

Ještě malou technickou poznámku: Nejedná se o hloubku chart datum, ale hloubku POD chart datum (případně drying hight).
Chart datum je uměle stanovená fixní úroveň hladiny, která obvykle odpovídá LAT (Lowest Astronomical Tide). To je úroveň, na kterou může vodní hladina klesnout působením přitažlivosti Měsíce a Slunce.
Jsou totiž ještě meteorologické vlivy – barometrický tlak a vítr.
:whist: :)

P.S. Je hezké, že program ukazuje i přílivové koeficienty. Podle nich se dá udělat jednoznačná představa, jak silné všechny jevy budou. :good:
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Příspěvekod err_ » úte črc 28, 2015 3:21 pm

Lynxi, pocitas to nebo si vynasis krivku? Pokud to druhe, co pouzivas jako podklad?
Lakomec

CD/Newlyn

Příspěvekod Lakomec » úte črc 28, 2015 3:24 pm

Ty jedna technická, popisoval jsem to v příspěvku před tím, že zadáš hloubku k CD, což je to samé jako hloubla pod CD, což není nic jiného než charted depth

Pokud bych chtěl do historie anebo do budoucnosti, musel bych dokoupit roční licenci, asi 6 EUR. Zatím nepotřebuji, takhle mám jen konkrétní den.
Takže dnešek v Newlynu vypadá takhle:
Obrázek

Za odlivu za deset deset večer bys měl mít pod kýlem dvě stopy a něco málo palců vody
Naposledy upravil(a) Lakomec dne úte črc 28, 2015 3:52 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » úte črc 28, 2015 3:34 pm

Err: Počítám rozdíly pro sekundární přístavy. Pro grafické určení používám křivku, která je v almanachu, protože na jedno místo se za rok nedostanu tak často, aby to bylo nepřehledné nebo abych musel gumovat.

Lakomec: :lol:
Však já vím – nemohl jsem odolat. :P
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Příspěvekod err_ » úte črc 28, 2015 4:00 pm

Lynx:
Diky. Vypocteni rozdilu v sekundarnim pristavu je mi jasny, ale pro stanoveni casu, ktery vyhovuje pozadavkum je mozne jak vyneseni do grafu, tak jakysi hruby odhad vypoctem. Zatim jsem poznal jen jednoho cloveka, ktery to daval z hlavy a celkem to sedelo, tak jsem si rikal, zda nejsi druhy ;-)

A gumovat bys asi i mohl. Kdyz nekam vplujes, musis i odplout a pokud ti zbyva nekde 10cm, jak jsi psal, neni nikde psane, ze druhy den je tam jeste budes mit. Obzvlaste, pokud neni krivka charakteristickou sinusoidou, ale ma nuance jak v prubehu, tak vrcholech.

Ptam se protoze si shanim predtisky pro ruzne primarni pristavy La Manche a moc se mi to nedari. A to vim, ze vse budu nekolikrat opakovat, protoze narozdil od tebe se ma stanovena trasa meni jak v case (nekdy i zasadne), tak ve smeru :-) Takze budu jak kreslir.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » úte črc 28, 2015 4:11 pm

A co oskenovat příslušný graf z almanachu, v grafickém programu ho zvětšit na vhodnou velikost a vytisknout v dostatečném počtu? To by fungovalo, ne?
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Příspěvekod err_ » úte črc 28, 2015 4:17 pm

Tak to asi dopadne, ale je to dost kostickovany a muzes se tak klidne o pul hodky seknout. A je to varchlaty, kdyz si zadas rezervu mene jak metr. Okynko vhodneho casu se ti zmensuje. A v bazenu za prahem nemusi byt taky vzdy misto. Ale udelam to tak.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » úte črc 28, 2015 4:56 pm

Občas se dají najít přílivové křivky ve slušné kvalitě:
http://www.cockpitcards.co.uk/page12.htm
https://mysailingnotes.files.wordpress. ... graph2.jpg

Na fracouzské straně jistě existují taky, ale chtělo by to hledat francouzsky. A to neumím. Jen jsem si nechal přeložit výraz tidal curve a vyšlo courbe de marée.
Ale myslím, že z Reedova almanachu by kvalita byla dostatečná.
Uživatelský avatar
staffo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 62
Registrován: stř lis 27, 2013 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Žilina, SR
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod staffo » úte črc 28, 2015 5:45 pm

Lynxi, nepoznám vás, ale pri čítaní tohoto vlákna ma niečo šteklí v bruchu - už aby som mal dosť skúseností
vyplávať za podobnými zážitkami - aj keď asi nie ako samonámorník... na to si netrúfam ani o 20 rokov... :-)

Krásne čítanie, ďakujem....

R.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » úte črc 28, 2015 5:55 pm

No, mě za plavby taky občas „niečo šteklí v bruchu" – a mořská nemoc to není. :)
Ale když to dobře dopadne, tak na to člověk vzpomíná moc rád.
Pocit uspokojení ze sólové plavby je obrovský.
Mimochodem, tady si tykáme. :)
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » stř črc 29, 2015 9:59 am

Irsko

Odpoledne jsem vyrazil do městečka. Nakoupil jsem nějaké potraviny a nápoje. Je důležité dodržovat pitný režim. :D
Také jsem si koupil fish and chips – měli čerstvé hejky. Bylo to výborné.
Zbytek dne jsem odpočíval – etapa přeci jen byla docela náročná.

Sobota byla zatažená, občas sprchlo. Nikam se mi moc nechtělo, ale po poledni jsem se vypravil autobusem do Corku. V kanceláři mariny mi dali mapu města a poradili, kde vystoupit. Asi po hodině a čtvrt jsem do Corku dorazil. Prohlédl jsem si zdejší katedrálu Saint Fin Barre’s a moc pěkné kryté tržiště English Market. Zajímavé je, že jsem tu neviděl prodávat žádné kýče. V jednom obchůdku prodávali trička, jinak hlavně potraviny, nápoje, delikatesy a zajímavosti. Jednu takovou jsem koupil. Šlo o balíček atlantické soli vyráběné z mořské vody na západě Irska.

Obrázek

Po návratu jsem ještě dokoupil zásoby na zpáteční etapu a pak už jen dodržoval pitný režim. ;)
Moc jsem to ale nepřeháněl, protože předpověď počasí pro etapu na Scilly Islands nebyla úplně nejlepší.

Jak se natírá loď

Obrázek
Naposledy upravil(a) lynx dne stř črc 29, 2015 12:09 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » stř črc 29, 2015 12:05 pm

Z Crosshavenu do St. Marys

Byl bych rád v Irsku strávil nejméně ještě jeden den, ale už jsem musel pomýšlet na to, abych se do Falmouthu vrátil včas. V neděli před půl jedenáctou jsem tedy odplul z mariny. Manévr byl jednoduchý a bezproblémový. Prokličkoval jsem mezi loděmi na bójích a zamířil k ústí zátoky. Dodržoval jsem plavební trasu, i když to vzhledem k přílivu nebylo nutné.
Před zátokou jsem vytáhl hlavní plachtu na druhý ref a vyroloval celou genou. Foukal JJZ vítr 3 Bft, ale podle předpovědi měl sílit, takže jsem ref nechtěl vypouštět. Později vítr zesílil na čtyřku a Alcyone plula krásnou rychlostí mezi pěti a šesti uzly. Zase jsem potkával dost rybářských lodí, ale k žádným potížím nedošlo.
Tentokrát jsem plul přímo na Scilly Islands. Kdybych plul k otočným bodům na „šedesátimílové“ trase, musel bych pak obtížně křižovat v místech s velkým provozem poblíž TSS. To jsem považoval za horší, než se asi 15 mil pohybovat mimo povolenou oblast.
Po poledni jsem pravobokem míjel těžební plošiny. Od té bližší jsem plul asi 12 mil. Plulo se velmi dobře. Odpoledne se kolem lodi asi 5 minut proháněli dva delfíni.
Večer se zatáhlo, občas mrholilo. Schovával jsem se pod sprayhoodem nebo v kajutě. Asi hodinu jsem plul i na motor, abych dobil baterie.

V druhé polovině noci a ráno vítr sílil a vlny se zvětšovaly. Předpověď říkala, že bude foukat JZ až Z, 4 až 5 Bft. Ráno a dopoledne foukal JZ vítr síly 5 až 6 se sedmičkovými poryvy. Pravidelně jsem na windmetru viděl hodnoty mezi 30 a 32 uzly. Plavba nebyla příjemná, ale nešlo o nic dramatického. Stále jsem víc zarefovával genou, abych ulehčil autokormidlu, ze kterého se ozývaly skřípavé a rachotivé zvuky. Při menším namáhání nebyly zvuky tak hrozné.
Také se znovu začal ozývat alarm oxidu uhelnatého. Zajímavé bylo, že se ozýval jen ve velkých vlnách, když se loď hodně nakláněla. Snažil jsem se větrat. Přední a střední luknu ale nebylo možné otevřít, protože voda někdy šla přes palubu. Žádné potíže jsem ale nepociťoval. Buď proto, že jsem se hodně zdržoval venku, nebo – a to jsem považoval za pravý důvod – že alarm vyvolával falešný poplach. Po zbytek plavby už se pak neozval ani jednou.
Starosti mi dělalo něco jiného. Blížil jsem se ke Scilly Islands, kam jsem původně chtěl vplout ze západu, tedy z návětrné strany. Protože ale vítr sílil, vůbec jsem netoužil vstupovat do oblasti s mnoha ostrovy, ostrůvky, skalisky a mělčinami s větrem v zádech.

Rozhodl jsem se, že počkám, jak se počasí bude vyvíjet a vše si rozmyslím. Spustil jsem hlavní plachtu a s 1/5 kostaky jsem splouval kurzem 020°. Zvažoval jsem několik možností. Počkat, dokud vítr nezeslábne, a pokračovat podle původního plánu. Obeplout Scillies z východu a vstupovat mezi ostrovy ze závětrné strany. Ostrovy zcela vynechat, překřížit TSS a plout do Newlynu.
Po 50 minutách splouvání jsem zamířil k východním vstupům do souostroví. Vstupy existují dva. Jeden je jižně od ostrova St. Marys a druhý severně od něj. Ten severní není za odlivu pro plachetnici splavný. Jižní je splavný vždy – už jsem tudy před dvěma lety plul.
V časném odpoledni začal vítr pomalu slábnout. Začalo ovšem zlobit autokormidlo – samo se vypínalo. I přes několikeré dobíjení byla servisní baterie vybitá. Nastartoval jsem tedy a dále plul na motor a asi čtvrtinu genoy. Autopilot zase hned začal spolupracovat.
Jak jsem se schovával za ostrovy, vlny se zmenšovaly. Z třímetrových se stávaly dvoumetrové a pak i menší. Před vyplutím na etapu jsem udělal pečlivou přípravu, takže jsem věděl, že budu-li se poblíž SV vjezdu pohybovat kolem 16 h (BST), budu mít právě příliv. Vjezd tedy bude dobře splavný.
V ten čas jsem k vjezdu dorazil, takže jsem se jím vydal. Snažil jsem se plout co nejpřesněji podél trasy, protože v některých místech nebyl průjezd široký. Dosti mě zaskočilo, že v jednom úzkém místě byl zakotvený ponton s nějakým strojem – asi bagrem. Ale obeplout se dal dobře.
Hloubkoměr jednou ukázal 3,3 m vody pod kýlem, jinak jsem měl více než 4 metry. Trochu jsem si připadal, že dělám zkoušku z přílivové problematiky, ale opravdu zajímavé by to bylo o jednu či dvě hodiny později.

Obrázek

Kolem páté odpoledne jsem připlul před zátoku u St. Marys. Na bójích tu stojí spousta malých rybářských lodí a plachetnic. U kamenného mola obvykle stojí jen trajekty a lodi, které chtějí natankovat.

Prokličkoval jsem mezi několika plachetnicemi a našel vhodnou bóji. Foukala tu asi čtyřka Beauforta. K bóji jsem najel tak, abych ji měl těsně vedle pravoboku asi v úrovni stěžně. S háčkem v ruce jsem k ní vyrazil. Vytahovací bójku jsem zachytil na první pokus. Přidržel jsem ji a odložil háček tak, aby nespadl do vody.
Pak jsem ale udělal chybu. V domnění, že si ulehčím práci, jsem vyvázal pomocné vytahovací lanko na středový vazák. Loď se okamžitě postavila kolmo na vítr. Ten se do trupu opíral tak, že nebylo možné lanko od bóje přetáhnout k přídi. Třikrát jsem zabral ze všech sil a loď jsem přitáhl asi o 10 cm. Víc jsem nedokázal. Na dlouhé přemýšlení nebyl čas – kdyby se lanko přetrhlo, loď by začala rychle splouvat a narazila by do některé z ostatních lodí.
Rychle jsem vyrazil do kokpitu, kormidlo vytočil úplně vpravo a dal mírný chod vpřed. Loď se pohnula a zamířila obloukem přídí k bóji. Srovnal jsem kormidlo, doplul asi 1/3 lodi nad bóji a dal neutrál. Pak jsem co nejrychleji vyrazil na příď. Než loď splula, podařilo se mi pomocí lanka vytáhnout vyvazovací řetěz a dojít s ním na příď. Tady jsem provlékl vyvazovací oko připraveným lanem a to upevnil na vazák. Pak jsem si zhluboka oddychl.

Ostatní bylo snadné. Upevnil jsem i druhé lano, uklidil palubu a kokpit a se sklenkou karibského rumu v ruce jsem se radoval, že jsem etapu zvládl.
Celou dobu mého pobytu připlouvaly a odplouvaly další lodi. Některé – i vícečlenné – posádky při chytání a vyvazování bóje předvedly daleko větší divadlo, než já.
Etapa byla dlouhá 164 mil a trvala necelých 32 hodin.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
MaM32
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 320
Registrován: stř črc 30, 2014 2:00 am
Reputace: 24
Bydliště: Krnov

Příspěvekod MaM32 » stř črc 29, 2015 1:35 pm

Díky za povídání,moc hezké.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » stř črc 29, 2015 1:47 pm

:)
Uživatelský avatar
gryf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 258
Registrován: čtv led 27, 2011 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod gryf » stř črc 29, 2015 4:01 pm

Petře, smekám klobouk.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » čtv črc 30, 2015 12:46 pm

Dík Gryfe, ale asi můžeš nechat na hlavě. Z následujícího textu je jasné, jaký jsem „borec". ;)

St. Marys

Na Scilly Island jsem chtěl pobýt dva dny, abych měl dost času doplout zpět do Falmouthu. Pokud jsem se chtěl podívat na pevninu, musel jsem zprovoznit nafukovací člun. Dosud byl uložen vyfouknutý a přivázaný na palubě za stěžněm.
Už jen donést sbalený člun pro šest lidí z paluby do kokpitu bylo dost náročné. Ale správná komedie začala až potom. Rozbalit člun v prostoru mezi zádí a kormidelním sloupkem tak, aby šel nafouknout, bylo téměř nemožné. Představa, že bych v tomhle prostoru zkusil člun nafouknout, mi evokovala Rychlé šípy a ježka v kleci. Ale tohohle ježka bych do vody nikdy nedostal. Rozhodl jsem se, že komory nafouknu jen tak, aby člun plaval, a šel prostrčit mezerou v záďovém koši. Zbytek vzduchu (tedy naprostou většinu) doplním z badenplata se člunem už ve vodě. I tak to byla práce nejméně na hodinu. Dosti se mi hodila průprava v podobě japonského hlavolamu Baroque, který jsem si před časem pořídil. :D
Pak jsem velice opatrně přemístil přívěsný motor ze záďového koše na zrcadlo člunu. Telefon jsem v Turecku vylovil, ale obávám se, že motor bych tady nevytáhl.

Připravil jsem si věci a vesla a nastoupil do člunu. Se zájmem jsem si prohlížel přívěsný motor. S žádným jsem dosud nepracoval, takže jsem nejdřív chtěl identifikovat základní ovládací prvky. To nebylo těžké. Problém byl v tom, že štítky těchto páček byly ohmatané, takže nebylo úplně jasné, která poloha je která. Uzávěr paliva měl u jedné polohy trochu červené barvy, usoudil jsem tedy, že tam je benzín zavřený. U sytiče jsem vůbec nevěděl, páčka plynu sice měla čitelné označení, kde je plný plyn, ale zcela chybělo označení polohy pro start.
Zkusil jsem několik kombinací a motor naskočil. Radostně jsem vyrazil směrem k pontonu pro dinghy. Asi po dvou stech metrech motor chcípl. Znovu jsem ho nastartoval, ale po padesáti metrech chcípl zas. A ještě jednou. Posledních asi 60 metrů jsem raději dopádloval.

Prošel jsem se po městečku, nakoupil nějaké zásoby, koupil fish and chips, a protože bylo pošmourno, vyrazil jsem zpět na loď. Ještě před půlkou cesty motor zase odmítl poslušnost a už nenaskočil. Tentokrát jsem vesloval, což jde lépe, ale zato nejméně 200 metrů. Trochu při tom foukalo, takže plavba byla živější.
K večeři jsem se za výkon odměnil rybou s hranolky a vínem. Víno bylo dobré, ryba nic moc – ta v Irsku byla podstatně lepší. Myslím, že tahle nebyla čerstvě ulovená.

Druhý den bylo krásné počasí, takže jsem vyrazil na výlet. Když jsem nastoupil do člunu, všiml jsem si, že víčko nádrže má nahoře jakýsi další „ovládací“ prvek. (Ano, modří už jistě vědí. :D )
Když jsem tento povolil, motor naskočil na první zatažení a už nedělal problémy. Předpokládám, že bez přísunu vzduchu do nádrže mu bylo smutno a proto nechtěl fungovat. :lol:

Z městečka jsem se vydal na sever podél pobřeží k zbytkům osady z doby železné. Krásně svítilo slunce, bylo teplo, viditelnost byla výborná. Z hlediska počasí to určitě byl nejvydařenější den celé plavby. Po návratu do městečka jsem zase dokoupil zásoby, ale rybu už jsem si nedal.
I při zpáteční cestě člunem jsem motoru dovolil dýchat, takže vůbec neprotestoval.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
MaM32
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 320
Registrován: stř črc 30, 2014 2:00 am
Reputace: 24
Bydliště: Krnov

Příspěvekod MaM32 » čtv črc 30, 2015 6:43 pm

:)
Uživatelský avatar
Rumex
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 343
Registrován: ned čer 01, 2008 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Dětmarovice

Příspěvekod Rumex » pát črc 31, 2015 7:23 am

Zdravím,
díky, díky, články od tebe se vždycky dobře čtou a mám je rád, jsi jak telenovela (hromada dílu) :D , což mi vyhovuje alespoň si vychutnám každé slovo.
Mě se stalo něco podobného s motorem, přebral jsem loď a technik mi řek, že na motoru jsou jeho stručné popisky, páčka paliva poloha 1 "STOP", 2 "IN", poloha 3 "OUT". Pro mě to znamenalo, "STOP" je stop, "IN" vnitřní nádrž v motoru a "OUT" velká nádrž v lodí. Samozřejmě to bylo obráceně (logicky že), motor po cca 15 min vždy chcíp. Vysvětlení od pána bylo, "OUT" tankuješ z venku do motoru a "IN" tankuješ v kokpitu :? . Škoda je, že jsem na to přišel, až po rozebrání karburátoru, no rozebíraní karburátoru a hledání trysky v kokpitu, by byla komedie na min. 3 díly telenovely :lol:
Zdarec, jen tak dálllll :good:
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 756
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 46
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » pát črc 31, 2015 12:00 pm

lynx píše: ... Počítám rozdíly pro sekundární přístavy. Pro grafické určení používám křivku, která je v almanachu....


Petre, omlouvam se za neomalene namontovani do Tveho vypraveni, ale diskutovali se prilivove krivky, tak ...
Prosim Te, porovnaval jsi nekdy informace z Reed's Almanac, resp. vysledky Tvych vypoctu s predikci na UKHO?

Dik. P
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pát črc 31, 2015 12:41 pm

Rumex: :D
Svoboďák: Pavle, před několika lety jsem porovnával časy HW z několika zdrojů na internetu a z Reedova almanachu. Překvapilo mě, že se časy lišily někdy i o více než čtvrt hodiny. V praxi to řeším tak, že poněkud zvětším rezervu, pokud by proplutí mělo být těsné – třeba přes práh mariny atd.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pát črc 31, 2015 12:48 pm

Ze St. Marys do Falmouthu

Vzhledem k tomu, že šlo o etapu dlouhou asi 70 mil, rozhodl jsem se vyrazit velmi brzo. Už ve čtvrt na sedm jsem odplul od bóje a zamířil k jižnímu výjezdu ze souostroví. Vody zrovna bylo dost, takže jsem se nemusel tak úzkostlivě držet přesné trasy. Asi za 40 minut jsem vyplul na volné moře a vyroloval 4/5 genoy. Motor jsem zatím nechal běžet, abych dostatečně dobil baterie.
Předpověď říkala, že bude foukat jižní vítr síly 4 až 5, který bude večer zesilovat na šestku. Směr mi zcela vyhovoval – nejdřív jsem dlouho měl plout na východ, pak jsem se měl stáčet na sever. Síla přes den byla taky dobrá, jen večerní zesilování mi vadilo. Na přistání v úzké marině bych si přál klid. Nakonec ale problémy nenastaly, protože celý den foukal JV až VJV vítr síly 3 až 4.
Na JV vítr Alcyone krásně plula zhruba pěti uzly. Viditelnost kolísala mezi čtyřmi a deseti mílemi, takže to celkem šlo. Občas se z mlhy vynořila velká nákladní loď, ale vždy ve velmi slušné vzdálenosti. Poblíž ústí již zmiňované TSS byl provoz docela živý, k večeru se pak zmírnil. Plavba ubíhala dobře, autokormidlo dělalo jen přiměřený hluk, nepršelo.

Odpoledne, právě když jsem se blížil k mysu Lizard, se vítr posunul k VJV, takže nešlo plout přímo k východu. Křižovat se mi moc nechtělo, takže jsem zmenšoval rezervu, se kterou jsem hodlal obeplout turbulentní oblast u mysu. Nebylo to nijak riskantní, protože právě v době, kdy jsem tudy proplouval, nastávala tzv. slack water, tedy situace, kdy se proudy mění a voda se téměř nehýbá. Konec konců, nebyl jsem jediný, kdo si tudy zkracoval cestu. Několik dalších plachetnic plulo ještě trochu blíže k mysu.

Jedna, nepatrně větší než Alcyone, mě právě v těch místech přejížděla. Já jsem plul na celou genou a hlavní plachtu na první ref. Říkal jsem si, že rozdíl je v tom refu a v celkové velikosti oplachtění. Když mě míjela, tak jsem si ovšem všiml, že „plive“ chladicí vodu. :-D Kužel ovšem vytažený neměla. I přes slack water to u mysu trochu víc drncalo, ale bylo to jen trochu nepohodlné. Vlny tu narostly z cca 40 cm na ¾ metru a byly velice krátké.
Po obeplutí mysu se trasa postupně stáčela k severu, z mlhy už vykukovalo ústí řeky Fal. Vítr slábl, takže jsem nejdříve spustil hlavní plachtu a nastartoval motor. Asi dvě míle před ústím, když vítr zeslábl ještě více, jsem už měl dost houpání na vlnách a plácání genoy. Zaroloval jsem genou a pokračoval jen na motor.

V širokém ústí řeky se proháněla spousta plachetnic – malých i velkých. Některé byly velikosti Optimista, jiné o dost větší. Všechny ale chtěly plout přesně tam, kam já. :D
Nějak jsem prokličkoval, do vnitřního přístavu a připravil loď na přistání. Sice mě čekala ještě asi míle plavby, ale před marinou není dost místa na to, abych nechal loď bez řízení a pobíhal po palubě.
Při vjezdu do mariny je tankovací molo. Nick mi kladl na srdce, abych před předáním lodi dotankoval, nejlépe hned při příjezdu. Molo ale okupoval velký motorový člun, který se vůbec neměl k odjezdu. Zamířil jsem tedy na místo, kde má Cornish Cruising vyhrazená stání. Nick mi před odplutím řekl, že alespoň jedno místo volné bude. Asi ne to, kde Alcyone právě stojí, ale to nevadí.
Když jsem se přiblížil, zjistil jsem, že volné místo sice je, ale jednak je úplně v rohu, krom toho prst dosahuje ani ne do poloviny délky lodi. Z lodi stojící poblíž vylezl jakýsi muž a nabídl mi asistenci. Vděčně jsem přijal. Nechtělo se mi sprintovat z kokpitu téměř k přídi s vyvazovacími lany v rukou a skákat na prst. S pomocí bylo přistání snadné. Vzhledem k nutnosti dotankovat naftu to nebyla konečná. Tankování jsem ale nechal na ráno dalšího dne. Teď jsem si chtěl odpočinout.
Brzo ráno jsem zcela bez pomoci vykličkoval ze stání, přistál u tankovacího mola, natankoval 70 litrů nafty a zase přistál na stejném místě. To vše bez jediného problému, heč! :D

V pátek jsem se taky prošel po městě, dal si v restauraci další fish and chips s trochou vína, dotankoval vodu a začal balit. Taky jsem se setkal s Nickem. Čekal jsem, že budu předávat loď a líčit, co se za plavby událo.
Předání vypadalo následovně:
„Dotankoval jsi naftu?“
„Ano, 70 litrů.“
„A vodu?“
„Ano, celou záďovou nádrž.“
„Tak dobře.“
Vzhledem k tomu, že jsem v sms-kách z jednotlivých přístavů zmínil také neobvyklé zvukové projevy – autokormidlo a alarm –, čekal jsem, že na to přijde řeč. Nick se k tomu ale nijak nevyjádřil – myslím, že o tom věděl. Tím předávání skončilo.
Dlužno dodat, že pak pokračovalo v Praze. Doma jsem zjistil, že jsem si v batůžku přivezl věc, jejíž české jméno neznám. Jde o „kill switch key with a cord“. Vzal jsem si to totiž na plavby nafukovacího člunu v St. Marys a zapomněl to vyndat. Napsal jsem Nickovi, ten mi poslal adresu a já to Českou poštou poslal do Falmouthu. Snad to došlo.

V sobotu ráno mě Nick dovezl na nádraží a pak už mě čekala jen dlouhá cesta domů. Vše proběhlo bez potíží, jen letadlo z Londýna do Prahy mělo už na odletu asi 50 minut zpoždění.
Celkově jsem uplul 487 mil, na plachty 433, na motor 104.

Obrázek

A šmytec! :)
Lakomec

Malá technická

Příspěvekod Lakomec » pát črc 31, 2015 1:28 pm

lynx píše:Celkově jsem uplul 487 mil, na plachty 433, na motor 104. A šmytec!


Petře, potřeboval bych malou technickou k tomu počtu mil. Děkuji :lol:

Krásná plavba, že Ty už tak trošku trénuješ na Balt :good:
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 457
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 11

Příspěvekod TRIM » pát črc 31, 2015 1:29 pm

Pěkné, moc pěkné.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Re: Malá technická

Příspěvekod lynx » pát črc 31, 2015 1:55 pm

Lakomec píše:
lynx píše:Celkově jsem uplul 487 mil, na plachty 433, na motor 104. A šmytec!


Petře, potřeboval bych malou technickou k tomu počtu mil. Děkuji :lol:

Krásná plavba, že Ty už tak trošku trénuješ na Balt :good:


Já vím, to chart datum... :-D
Mimochodem, koukej se uzdravit a popluj taky – ČANY Offshore Cup je bezva. 8)

Dík, Trime. :)
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pát črc 31, 2015 2:15 pm

Uzasny cteni, sice se občas trochu ztracim v terminologii, ale jinak super!

Jo ... a je to vytrhova pojistka. ;-)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host