Norské fjordy 2015
V Lynxově vlákně o plavbách jsem slíbil, že napíšu pár řádků o naší loňské plavbě na 18-ti stopé plachetnici po norských fjordech. Tady je tedy první část.
Úvod a přípravy
Poslední roky se naše plavby tak nějak přesunuly na sever. Vyzkoušeli jsme Balt, nejprve východní pobřeží Švédska včetně Göta kanálu, potom plavba z Německa přes Dánské ostrovy do Švédska a zpátky. Vše na naší snadno transportovatelné plachetnici micro 18, pojmenované nikoliv podle filmového piráta ale podle její velikosti a čipernosti, Sparrow (vrabčák). Sever se nám při těchto plavbách zalíbil, a když už se ta naše lodička tak snadno přepravuje, tak proč nezkusit popojet ještě kousek dál na sever.
Začal jsem tedy hledat vhodnou lokalitu vzhledem k velikosti Vrabčáka a způsob, jak se tam dostat. Nakonec padlo rozhodnutí na oblast jižního Norska v okolí města Stavanger. Tedy fjordy v jeho okolí.
Další krok v přípravě byl plán cesty a nastřádání užitečných informací. Ohledně cesty nakonec zvítězila kombinace trajektem tam a po mostech zpátky. Verze s trajektem společností ColorLine z Hirtshals do Kristiansandu byla nejlevnější, pokud si tedy zabookujete lístek někdy mezi úterým a čtvrtkem. To bývá cena i třetinová oproti víkendu. My zaplatili za celou soupravu a čtyři lidi něco málo přes 200 eur. Jelikož jsme nevěděli co nás v Norsku čeká, tak den návratu byl stanoven na neurčito s tím, že až se nám tam přestane líbit, vyrazíme norským vnitrozemím a po mostech zpátky. Cesta k trajektu vycházela na cca 1300 km, a až na pár kilometrů celá po dálnici. Ta je v Německu i Dánsku zatím zdarma. Od trajektu k místu spuštění lodi nás čekalo cca 220 km po silnici E39 se dvěma poplatky v řádech českých desetikorun. Způsoby jak tyto poplatky zaplatit jsou různé. My zvolili autopass. Tímto způsobem by mělo být možné zaplatit včechny úseky kromě dvou. V podstatě projedete bez zastavení, systém vyfotí vaši SPZ a prostřednictvím jakési tuším britské společnosti přijde půl roku po posledním zaregistrovaném průjezdu majiteli auta účet, který následně zaplatí.
Následoval průzkum na netu ohledně zázemí pro vodní turisty. Zjistil jsem následující. Norové mají přístavy s místy pro hosty a soukromé přístavy pro členy. Potěšilo mě, že těch s místy pro hosty je v téhle oblasti dostatek. Stačí si vybrat. Cena za jednodenní stání by nás měla vycházet zhruba na 100 NOKů. S možností zaparkování auta a přívěsu to vypadalo taky dobře a angličtina by měla stačit. Některá místa nabízela připojení přes wifi, takže přístup k předpovědím počasí by taky byl. Bohužel VHF - ka nám v tomto směru bude na nic, protože předpověď počasí na ní je jen v místním jazyce. Přesto sem si stáhl mapu pokrytí a příslušné kanály pobřežních RDST. Stáhnul a vytiskl sem si přílivovou tabulku pro dané období. Připravil námořní a turistické mapy, GPS mapové podklady do plotru a záložní do telefonu. Vytvořil sem si jakéhosi průvodce s informacemi o přístavech a taky sem si pro jistotu uložil telefonní číslo na norskou SARku. Nastřádal sem informace jak zaručeně chytit rybu a několikrát si poslechl hru Járy Cimrmana Dobytí severního pólu. Následně vynásobil zásoby jídla dvěma a přibalil míč proti trudomyslnosti . Počasí by nás mělo čekat především proměnlivé, nicméně snesitelné. Tak nějak tedy vypadal plán a přípravy, jak to ve skutečnosti probíhalo se dozvíte příště.
Pár odkazů:
http://www.rybareni-norsko.cz/cestovani-po-norsku
http://www.ryfylke.com/no/BATLIV/Batliv ... /?view=map
http://www.regionstavanger.com/en/Trans ... /?view=map
http://www.fjord1.no/ferje/ruteoversikt ... 16&time=11
http://velihavn.no/kart/
http://www.tide-forecast.com/locations/ ... des/latest
Norské fjordy
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Norské fjordy
Tomu říkám poctivá příprava.
Už se těším na pokračování.
Dík.

Už se těším na pokračování.

Dík.
- andrej
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 209
- Registrován: pon kvě 17, 2010 2:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Studienka
Re: Norské fjordy
Ahoj , okolie Stavangeru je úžastné, bol som dvakrát na Finnoy - Sjiernaroy /BoknaFjord / na rybách a okolie je tam nádherné . Určite by som to každému odporučil. Aj ked plachetnic tam bolo pomenej. V auguste bol sem tam čas aj na kúpanie . Na ostrovoch kopy nádherných húb, vody plné rýb, priezračná voda , sýto zelené okolie. Proste super.
Andrej
Andrej
Re: Norské fjordy
pik píše:Norské fjordy 2015
Tak nějak tedy vypadal plán a přípravy, jak to ve skutečnosti probíhalo se dozvíte příště.
Paráda už se těším na pokračování....
- pik
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 442
- Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Vysočina
Re: Norské fjordy
Je pondělí 29. června okolo šesté večer. S hodinovým zpožděním oproti plánu se vydáváme na cestu po rozkopané D1 a vzpomínáme, co všechno jsme zapomněli doma. Rychlovarnou konvici, klíč na kola od přívěsu… když je seznam kompletní, voláme ho nejmladšímu synkovi, který na nás bude čekat v Praze. Když se na domluveném místě potkáváme, má vše nakoupené a můžeme pokračovat dál. Kolem půlnoci máme za sebou prvních 500 km, a je čas někde zastavit na přespání. Projíždíme různá parkoviště, ale všude je plno kamionů. Až kolem jedné hodiny po půlnoci se nám daří zaparkovat a můžeme jít spát do lodi.
Ráno před šestou vstáváme, posnídáme a jedeme dál. Střídáme se za volantem se starším synkem a v sedm večer přijíždíme do Hirtshals. Máme asi hodinu do nalodění, kterou využíváme ke sbalení cených věcí a teplého oblečení do příručního batohu. Vyšlo to skoro podle plánu a já můžu konečně přestat sledovat hodinky. V půl deváté najíždíme do trajektu a o půlnoci z něj vyjíždíme v Kristiansandu.
Hned na prvním vhodném parkovišti, u benzinky na okraji města, jdeme spát.
Probouzíme se až kolem osmé hodiny a všichni si libujeme, jak sme se dobře vyspali. Po snídani doplňujeme nádrže, litr benzínu stojí cca 15 NOKů, a dáváme se na cestu po E 39 do Stavangeru. Kocháme se krajinou a užíváme si krásný slunečný den.
Ve tři odpoledne přijíždíme na místo, kde máme v plánu spustit loď na vodu. Našel sem si ho na leteckých snímcích v googlemapách. Místo vypadá dobře a zbývá jen zjistit, jestli ho můžeme použít. Nacházíme kasičku na příspěvek za použití a po chvilce přichází chlapík, od kterého se dozvídáme vše potřebné. Skluz můžeme použít, akorát nás upozornil na zlom, který je při nízké vodě těsně pod hladinou. Zeptal se na parkování auta s přívěsem, ale to už sem měl naplánované v Hommersåku, kde by mělo být možné dlouhodobé stání zdarma na parkovišti u kostela. Spouštíme tedy Vrabčáka na vodu a chystáme ho k vyplutí.
Do kasičky házíme 20 NOKů a staršího synka posíláme převézt auto s přívěsem do Hommersåku. V půl páté se zbytkem posádky vyplouváme tamtéž. Fouká příjemný vítr okolo 5 m/s, svítí sluníčko a my si užíváme tříhodinovou pohodovou plavbu. V Hommersåku se vyvazujeme u mola pro hosty, kde už nás čeká starší synek. Jdeme do pizerie zaplatit 75 NOKů za stání. Holky, snad brigádnice, na nás koukají trochu překvapeně. Ještě větší údiv způsobí můj dotaz, kdeže tu mají sprchy a toalety. Nejdřív se nás snaží poslat na toalety pizerie. Já je ale vytrvale přesvědčuju, že tu mají ještě jiné pro vodní turisty, neboť sem si vše nastudoval na netu. Jedna nakonec bere telefon a kamsi volá. Podle instrukcí z telefonu otevírá šuplík a z něj vytahuje jeden z několika klíčů s korkovým plováčkem. Ano, to bude to co potřebuji. Dveře ke klíči už nacházíme snadno. Po jejich otevření koukáme do místnosti, kterou jakoby před pár dny vybudovali. Vše je čisté, sprcha automat za 10 NOKů /10 min., pračka, sušička a samozřejmě toalety. Vše funkční a ten večer pouze pro nás. Po večeři, někdy před půlnocí už se trochu setmí, v přístavu zavládne neuvěřitelný klid, a s ním přichází ta správná chvíle jít spát.
Ráno před šestou vstáváme, posnídáme a jedeme dál. Střídáme se za volantem se starším synkem a v sedm večer přijíždíme do Hirtshals. Máme asi hodinu do nalodění, kterou využíváme ke sbalení cených věcí a teplého oblečení do příručního batohu. Vyšlo to skoro podle plánu a já můžu konečně přestat sledovat hodinky. V půl deváté najíždíme do trajektu a o půlnoci z něj vyjíždíme v Kristiansandu.
Hned na prvním vhodném parkovišti, u benzinky na okraji města, jdeme spát.
Probouzíme se až kolem osmé hodiny a všichni si libujeme, jak sme se dobře vyspali. Po snídani doplňujeme nádrže, litr benzínu stojí cca 15 NOKů, a dáváme se na cestu po E 39 do Stavangeru. Kocháme se krajinou a užíváme si krásný slunečný den.
Ve tři odpoledne přijíždíme na místo, kde máme v plánu spustit loď na vodu. Našel sem si ho na leteckých snímcích v googlemapách. Místo vypadá dobře a zbývá jen zjistit, jestli ho můžeme použít. Nacházíme kasičku na příspěvek za použití a po chvilce přichází chlapík, od kterého se dozvídáme vše potřebné. Skluz můžeme použít, akorát nás upozornil na zlom, který je při nízké vodě těsně pod hladinou. Zeptal se na parkování auta s přívěsem, ale to už sem měl naplánované v Hommersåku, kde by mělo být možné dlouhodobé stání zdarma na parkovišti u kostela. Spouštíme tedy Vrabčáka na vodu a chystáme ho k vyplutí.
Do kasičky házíme 20 NOKů a staršího synka posíláme převézt auto s přívěsem do Hommersåku. V půl páté se zbytkem posádky vyplouváme tamtéž. Fouká příjemný vítr okolo 5 m/s, svítí sluníčko a my si užíváme tříhodinovou pohodovou plavbu. V Hommersåku se vyvazujeme u mola pro hosty, kde už nás čeká starší synek. Jdeme do pizerie zaplatit 75 NOKů za stání. Holky, snad brigádnice, na nás koukají trochu překvapeně. Ještě větší údiv způsobí můj dotaz, kdeže tu mají sprchy a toalety. Nejdřív se nás snaží poslat na toalety pizerie. Já je ale vytrvale přesvědčuju, že tu mají ještě jiné pro vodní turisty, neboť sem si vše nastudoval na netu. Jedna nakonec bere telefon a kamsi volá. Podle instrukcí z telefonu otevírá šuplík a z něj vytahuje jeden z několika klíčů s korkovým plováčkem. Ano, to bude to co potřebuji. Dveře ke klíči už nacházíme snadno. Po jejich otevření koukáme do místnosti, kterou jakoby před pár dny vybudovali. Vše je čisté, sprcha automat za 10 NOKů /10 min., pračka, sušička a samozřejmě toalety. Vše funkční a ten večer pouze pro nás. Po večeři, někdy před půlnocí už se trochu setmí, v přístavu zavládne neuvěřitelný klid, a s ním přichází ta správná chvíle jít spát.
- pik
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 442
- Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Vysočina
Re: Norské fjordy
Čtvrtek 2.7. Vstáváme něco po sedmé, chystá se snídaně a já plánuju dnešní plavbu. Buď poplujeme na sever do Saudafjordu, nebo na jih do Lysefjordu. Předpověď slibuje vítr z J-JV, takže dnešní cíl bude městečko Sand. V půl deváté se odvazujeme a kanálem mezi ostrůvkem Uskjo a pevninou odplouváme na sever. Je slunečný den a fouká JJV okolo 4m/s. Míjíme ohrady na chov lososů a potkáváme různé lodě. Vítr postupně zesiluje a po poledni už fouká okolo 8 m/s. GPS ukazuje rychlost kolem 6,5 kt, což je na naloženýho Vrabčáka solidní cvrkot.
V šest večer připlouváme do Sandu, máme za sebou 45 Nm a den strávený krásným jachtingem.
Vyvazujeme se na jednom z asi pěti stání pro hosty, přímo u domečku se sprchama a toaletama. Dostáváme od něj klíček a instrukce ohledně placení. Opět vše čisté, jen mě překvapuje zapnuté topení. Všiml jsem si toho už včera v Homersaku. Venku 25 stupňů, tak proč mají všude zapnuté topení? No za pár dní už sem se nedivil a byl rád. Jdeme do obchodu doplnit zásoby, je v něm i wifina, takže stahujeme mimo jiné i čerstvé info o počasí. Po večeři se jdeme projít po městečku a taky zkoušíme rybařit. Zatím ale bez úspěchu. Než se nadějeme tak je zase půlnoc.
Další den máme v plánu okružní kochací plavbu do Saudafjordu, ve kterém jsou pěkné vodopády. Podle předpověďi počasí to vypadá, že dneska budeme plout převážně na motor. Jelikož je tu několik volných stání a my máme v plánu se za pár hodin vrátit, tak necháváme vyvazovací lana a el. přípojku na břehu. Obdivujeme různě velké vodopády. U jednoho z nich, Svandals-fossen, vysazuju kluky a manželku na břeh. Sám zůstávám na lodi a zkouším chytat ryby.
Po hodině se všichni vrací totálně promočení od ledové vody ale v dobré náladě. Já nic nechytil, ale aspoň su suchej. Vracíme se pomalu do Sandu a koukáme, že na našich lanech se vyvázala jakási plachetnice. Zaplouváme tedy do jiného z volných stání a jdeme slušně požádat o naše lana a přetáhnout přípojku. Starší pán se omlouvá a ptá se jestli se má převázat vedle. Ujišťuju ho že není třeba, že jen potřebujeme naše lana. Že mě ale překvapilo proč si s asi 10 metrovou plachetnicí, tedy lodí s největším ponorem v okolí, vybrali právě to nejmenší stání s nejmenší hloubkou. Pokrčil rameny a přihodil úsměv. Večer si chvíli povídáme se starším manželským párem ze sousedního motoráku. Pár vět sme s nimi prohodili už včera. Dovídáme se, že jsou někde od Bergenu a dokonce tuší, kde leží česká republika. A že se bohužel brzy pokazí tohle krásné počasí. Kluci potom dostali návnadu na makrely, tak snad už konečně něco chytíme. Starší synek už cosi na háčku měl, snad dokonce menšího lososa nebo velkou makrelu, ale utekl mu.
Ráno jdeme na nákup a na wifinu. Doplňujeme taky pár litrů benzínu a konečně kupujeme norskou vlajku pod pravý sáling. Je sice trošku větší než potřebujeme a mizerné kvality, ale o to vyšší je její cena, 140 NOKů. Podle darované návnady ještě přikupujeme pár dalších podobných. Nakonec jdeme zaplatit za stání a chystáme se k vyplutí. Pokud jsem to správně pochopil, tak jde vlastně o jakýsi dar nebo příspěvek obci. Do obálky tedy dáváme za 2 noci 200 NOKů a společně s klíčkem od domečku je vhazujeme do schránky. Odvazujeme Vrabčáka a vydáváme se zpět na jih.
V šest večer připlouváme do Sandu, máme za sebou 45 Nm a den strávený krásným jachtingem.
Vyvazujeme se na jednom z asi pěti stání pro hosty, přímo u domečku se sprchama a toaletama. Dostáváme od něj klíček a instrukce ohledně placení. Opět vše čisté, jen mě překvapuje zapnuté topení. Všiml jsem si toho už včera v Homersaku. Venku 25 stupňů, tak proč mají všude zapnuté topení? No za pár dní už sem se nedivil a byl rád. Jdeme do obchodu doplnit zásoby, je v něm i wifina, takže stahujeme mimo jiné i čerstvé info o počasí. Po večeři se jdeme projít po městečku a taky zkoušíme rybařit. Zatím ale bez úspěchu. Než se nadějeme tak je zase půlnoc.
Další den máme v plánu okružní kochací plavbu do Saudafjordu, ve kterém jsou pěkné vodopády. Podle předpověďi počasí to vypadá, že dneska budeme plout převážně na motor. Jelikož je tu několik volných stání a my máme v plánu se za pár hodin vrátit, tak necháváme vyvazovací lana a el. přípojku na břehu. Obdivujeme různě velké vodopády. U jednoho z nich, Svandals-fossen, vysazuju kluky a manželku na břeh. Sám zůstávám na lodi a zkouším chytat ryby.
Po hodině se všichni vrací totálně promočení od ledové vody ale v dobré náladě. Já nic nechytil, ale aspoň su suchej. Vracíme se pomalu do Sandu a koukáme, že na našich lanech se vyvázala jakási plachetnice. Zaplouváme tedy do jiného z volných stání a jdeme slušně požádat o naše lana a přetáhnout přípojku. Starší pán se omlouvá a ptá se jestli se má převázat vedle. Ujišťuju ho že není třeba, že jen potřebujeme naše lana. Že mě ale překvapilo proč si s asi 10 metrovou plachetnicí, tedy lodí s největším ponorem v okolí, vybrali právě to nejmenší stání s nejmenší hloubkou. Pokrčil rameny a přihodil úsměv. Večer si chvíli povídáme se starším manželským párem ze sousedního motoráku. Pár vět sme s nimi prohodili už včera. Dovídáme se, že jsou někde od Bergenu a dokonce tuší, kde leží česká republika. A že se bohužel brzy pokazí tohle krásné počasí. Kluci potom dostali návnadu na makrely, tak snad už konečně něco chytíme. Starší synek už cosi na háčku měl, snad dokonce menšího lososa nebo velkou makrelu, ale utekl mu.
Ráno jdeme na nákup a na wifinu. Doplňujeme taky pár litrů benzínu a konečně kupujeme norskou vlajku pod pravý sáling. Je sice trošku větší než potřebujeme a mizerné kvality, ale o to vyšší je její cena, 140 NOKů. Podle darované návnady ještě přikupujeme pár dalších podobných. Nakonec jdeme zaplatit za stání a chystáme se k vyplutí. Pokud jsem to správně pochopil, tak jde vlastně o jakýsi dar nebo příspěvek obci. Do obálky tedy dáváme za 2 noci 200 NOKů a společně s klíčkem od domečku je vhazujeme do schránky. Odvazujeme Vrabčáka a vydáváme se zpět na jih.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Norské fjordy
Nádhera, dík!
A 45 mil za den je výborný výkon. Zvlášť když uvážím velikost lodi.
A 45 mil za den je výborný výkon. Zvlášť když uvážím velikost lodi.

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti