problém se závěsným motorem
Moderátoři: vilma, windward, Pepa
problém se závěsným motorem
Dobrý den,
koupil jsem si nově člun, nejdříve elektromotor, ale ten mi nestačil. tak jsem pořídil starý závěsný motor tomos. akorát si s ním nevím rady. v tomto vodním světě jsem nový a tak jsem hledal na internetu a narazil na toto fórum, snad se zde najde někdo, kdo mi bude ochotný poradit.
problém je v tom, že dám motor na člun vytáhnu sytič, napumpuji balónkem benzín s externí nádrže(motor nemá nádrž), motor hned naskočí tak ho chvilku nechám vypnu sytič a přidávám plyn. motor se hezky bez jakýchkoliv potíží začne rozjíždět dostane se do plných otáček a po cca 20s otáčky klesají až to skoro chcípne a najednou se zase začnou pomalu otáčky zvedat(plyn mám stále v poloze cca max.) a takto se to stále opakuje. nevíte prosím čím by to mohlo být? předem děkuji za jakoukoliv radu.
Pavel
koupil jsem si nově člun, nejdříve elektromotor, ale ten mi nestačil. tak jsem pořídil starý závěsný motor tomos. akorát si s ním nevím rady. v tomto vodním světě jsem nový a tak jsem hledal na internetu a narazil na toto fórum, snad se zde najde někdo, kdo mi bude ochotný poradit.
problém je v tom, že dám motor na člun vytáhnu sytič, napumpuji balónkem benzín s externí nádrže(motor nemá nádrž), motor hned naskočí tak ho chvilku nechám vypnu sytič a přidávám plyn. motor se hezky bez jakýchkoliv potíží začne rozjíždět dostane se do plných otáček a po cca 20s otáčky klesají až to skoro chcípne a najednou se zase začnou pomalu otáčky zvedat(plyn mám stále v poloze cca max.) a takto se to stále opakuje. nevíte prosím čím by to mohlo být? předem děkuji za jakoukoliv radu.
Pavel
- Lemon
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 281
- Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Šumava
- Kontaktovat uživatele:
Re: problém se závěsným motorem
U dvoutaktu je to jednoduché, buď není co zapálit, nebo čím. U Tebe to zjevně jiskří i benzín teče, ale blbě.
Zkontrolovat karburátor -nečistoty, může být něco ucpané. V tvém případě nejspíš málo přitéká benzín - zkontrolovat celý palivový přívod, a odvzdušnění nádrže. Pokud je někde v cestě filtr, tak může být zalepený, zanesený. Mě se úplně stejně choval moto Simson - problém byl právě v přívodu paliva - po vyndání hadičky z karburátoru palivo jen pomalu kapalo....
Tomosy dodnes běhají v Chorvatsku, hlavně domácí je tam používají na svých loďkách. Některé co jsem viděl byly v řádném rozkladu a majitel přišel , drb a jel....
Zkontrolovat karburátor -nečistoty, může být něco ucpané. V tvém případě nejspíš málo přitéká benzín - zkontrolovat celý palivový přívod, a odvzdušnění nádrže. Pokud je někde v cestě filtr, tak může být zalepený, zanesený. Mě se úplně stejně choval moto Simson - problém byl právě v přívodu paliva - po vyndání hadičky z karburátoru palivo jen pomalu kapalo....
Tomosy dodnes běhají v Chorvatsku, hlavně domácí je tam používají na svých loďkách. Některé co jsem viděl byly v řádném rozkladu a majitel přišel , drb a jel....
- maxik1958
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2549
- Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: PRAHA 8
- Kontaktovat uživatele:
Re: problém se závěsným motorem
Asi tak jde tam málo paliva,nebo si někde přisává vzduch. Zkus pumpovat balonkem aby byl stále natlakovaný.Potom budeš moudřejší.
- maxik1958
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2549
- Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: PRAHA 8
- Kontaktovat uživatele:
Re: problém se závěsným motorem
Lebon byl rychlejší 

Re: problém se závěsným motorem
děkuji za odpovědi. pumpovat balonkem jsem zkoušel i za jízdy, možná to bylo trochu znát. karburátor jsem měl rozebraný a žádnou nečistotu jsem tam tam nenašel. ještě před karnurátorem je něco jako "pumpa"? vede do toho hadička od nádrže a pak dál do karburátoru. nemohla by být i chyba tam? balonek i pal. filtr jsem koupil nový a víčko nádrže jsem měl otevřené.
- raschi
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 118
- Registrován: stř zář 24, 2014 2:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Brno
Re: problém se závěsným motorem
Před karburátorem je palivové čerpadlo, poháněné podtlakem/přetlakem z přepouštěcího kanálu válce. Když odpojíš hadičku od karburátoru, tak by při běhu motoru (nebo i jen při roztáčení startovací šňůrou) mělo palivo téct. Ale problém s čerpadlem patrně nebude, jinak by pomohlo to pumpování balónkem za jízdy. Ještě bych zkusil při poklesu otáček přicpat rukou sací hrdlo karburátoru. Pokud to pomůže, pak je to téměř jistě přicpaná hlavní tryska v karburátoru. Podobně se mi jednou chovala 15hp Selva a nakonec to bylo smítko plovoucí v hlavní trysce, které ji střídavě přicpávalo a způsobovalo takovéto kolísání otáček. Vůbec nejlepší by bylo nechat karburátor vyčistit ultrazvukem.
Re: problém se závěsným motorem
děkuju za radu, myslíte sací hrdlo sání vzduchu?
Re: problém se závěsným motorem
ještě dotaz k tomu karburátoru. je možné ho rozebrat a v něčem vykoupat? ten ultrazvuk nevím kde by v okolí pce mohl být.
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Re: problém se závěsným motorem
Ultrazvuk mívaji v servisech mountfield. Osobní zkušenosti s nima ale nemám. Sám se už 2 roky přemlouvám odvézt tam karbece ze dvou čtyřkolek, který mě zlobí.
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
Re: problém se závěsným motorem
Kluci mají téměř určitě pravdu, přesto doplním další možnou příčinu: nemáš hadičku od nádrže k motoru zavěšenou v nějakém háčku? Motor nastartuje, loď se rozklepe, vibrace zapůsobí na hadičku, ta se ohne a přiškrtí benzín. Sníží se vibrace, hadička se narovná... a tak pořád dokola. Vím, o čem mluvím, stálo mne to čtyři víkendy času a asi šedesátkrát zbytečně rozebraný karburátor 

Re: problém se závěsným motorem
nejdříve zkusím ten karburátor rozebrat pořádně vyfoukat, pokoukat co tam vůbec je a jak to funguje. hadičku od nádrže už mám druhou, ta první se mi zdála tvrdá a moc velká. tak snad hadička je teď již ok. nemůže to i být tím jak motor zabere a jede na plný plyn tak se předek člunu zvedne a tím se nakloní i motor. tak jestli to s tím může taky nějak souviset???
- raschi
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 118
- Registrován: stř zář 24, 2014 2:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Brno
Re: problém se závěsným motorem
Ano, myslel jsem přicpat sací hrdlo vzduchu. Pokud se motor začne zase roztáčet, pak je to opravdu problém přívodu paliva a ne třeba zapalování.
Čištění karburátorů ultrazvukem dělá dost motorkářských servisů.
Naklonění motoru s lodí při záběru by to teoreticky mohlo taky způsobovat, pokud je špatně seřízený plovák v karburátoru. Zkus motor trimem odklonit od zrcadla tak, aby při záběru a zvednuté přídi byl vodorovně.
Čištění karburátorů ultrazvukem dělá dost motorkářských servisů.
Naklonění motoru s lodí při záběru by to teoreticky mohlo taky způsobovat, pokud je špatně seřízený plovák v karburátoru. Zkus motor trimem odklonit od zrcadla tak, aby při záběru a zvednuté přídi byl vodorovně.
Re: problém se závěsným motorem
Motory jsou schopni do určité míry plout i ve vlnách, tedy nepatrný záklon vlivem akcelerace nebude mít vliv, samozřejmě pokud není nějaký problém v plovákové komoře, jak píše raschi.
Čištění karburátoru ultrazvukem do značné míry nahradí 20 minut vaření v octu....radši ne doma v kuchyni.
Čištění karburátoru ultrazvukem do značné míry nahradí 20 minut vaření v octu....radši ne doma v kuchyni.
Re: problém se závěsným motorem
tak karburátor jsem rozebral, všechny dírky v tryskách byly průchozí, svíčka byla černá jak bota, tu jsem vzal ocel. kartáčem. dnes odpoledne to půjdu vyzkoušet, tak jsem zvědavý jestli to bude mít nějaký účinek. opravdu se mi nezdálo, že by ten karburátor byl nějak zanešený...
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Re: problém se závěsným motorem
Černá svíce značí moc paliva. Máš to bohatý. Buď je tam špatná tryska, nebo jsi to čistil ocelovym kartáčem a zvětšil jsi to apod.
Jinak svíčka se nečistí ocelovym kartáčem. Ideální je kartáček na zuby. Poradil mi to výrobce svíček a opravdu to tak je.
Další možností je, že máš špatnou svíčku a že ti po zahřátí špatně pálí.
Podívej se jaká svíčka tam patří. Pak bych případně pustil jehlu o rysku níž..... no ale já nejsem zrovna kovanej motorář, tak mě ber s rezervou.
Jinak v karbecu může bejt něco opravdu maličkýho a nevidíš to. Ultrazvuk je jistota.
Jinak svíčka se nečistí ocelovym kartáčem. Ideální je kartáček na zuby. Poradil mi to výrobce svíček a opravdu to tak je.
Další možností je, že máš špatnou svíčku a že ti po zahřátí špatně pálí.
Podívej se jaká svíčka tam patří. Pak bych případně pustil jehlu o rysku níž..... no ale já nejsem zrovna kovanej motorář, tak mě ber s rezervou.

Jinak v karbecu může bejt něco opravdu maličkýho a nevidíš to. Ultrazvuk je jistota.
Re: problém se závěsným motorem
karburátor jsem čistil pouze tech. benzínem a kartáčkem na zuby. žádná jehla na plovák tam není, ten plovák tam drží na takovém plíšku...
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Re: problém se závěsným motorem
Snad se nepletu.... snad máš šoupátkový karbec.
Jak říkám, lodní motory tolik neznám.
U šoupátkových karburátorů je na šoupátku jehla. Jsou na ní zářezy.... Zkusit to můžeš jak jsem psal, i když tím se řeší jen přechod z volnoběhu do otáček. Po otevření je bohatost dána pouze tryskou. Ta můře být buď velká, nebo jí někdo čistil a nechtěně zvětšil.
Ale píšeš, že nad plovákem nemáš žádnou jehlu. Zavírá ti vůbec plovák? Zkus plovák zvednout a foukni do přívodu paliva. Jestli to profoukneš, tak jsi našel chybu. Plovák musí zavřít přívod benzínu. Jinak je karbec pořád přeplavenej a tím i bohatá směs.

U šoupátkových karburátorů je na šoupátku jehla. Jsou na ní zářezy.... Zkusit to můžeš jak jsem psal, i když tím se řeší jen přechod z volnoběhu do otáček. Po otevření je bohatost dána pouze tryskou. Ta můře být buď velká, nebo jí někdo čistil a nechtěně zvětšil.
Ale píšeš, že nad plovákem nemáš žádnou jehlu. Zavírá ti vůbec plovák? Zkus plovák zvednout a foukni do přívodu paliva. Jestli to profoukneš, tak jsi našel chybu. Plovák musí zavřít přívod benzínu. Jinak je karbec pořád přeplavenej a tím i bohatá směs.
Re: problém se závěsným motorem
pán co mi ho prodával s ním normálně jezdil, teď po zimě teda už ne, jenom ho zkusil nastartovat a to šel, tak ho poslal do světa. já ho dal na člun a začal mi dělat tohle. tak to snad musí být opravdu jenom nějaká maličkost.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: problém se závěsným motorem
Zdenda12345 píše:Snad se nepletu.... snad máš šoupátkový karbec.Jak říkám, lodní motory tolik neznám.
U šoupátkových karburátorů je na šoupátku jehla. Jsou na ní zářezy.... Zkusit to můžeš jak jsem psal, i když tím se řeší jen přechod z volnoběhu do otáček. Po otevření je bohatost dána pouze tryskou. Ta můře být buď velká, nebo jí někdo čistil a nechtěně zvětšil.
Ale píšeš, že nad plovákem nemáš žádnou jehlu. Zavírá ti vůbec plovák? Zkus plovák zvednout a foukni do přívodu paliva. Jestli to profoukneš, tak jsi našel chybu. Plovák musí zavřít přívod benzínu. Jinak je karbec pořád přeplavenej a tím i bohatá směs.
na 98,9% přívěšáků jsou Webery, vyjímečně Solexy (karbec Bing) a šoupátko vymřelo s Tümmlerem, Forelou a Moskvou 25.
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Re: problém se závěsným motorem
Dík, jsem zase o kousek chytřejší.
V tom případě odvolávám co jsem odvolal... a jdu šoupat nohama. 
Já se naposledy šťoural ve svý stařičký, vzduchem chlazený yamaze. Jinak naštěstí moje lodní motory šlapu.
Spíš mě zlobí čtyřkolky, kde jsou klasický šoupátkový karbece, navíc čína.... ale to sem nepatří.
Tak mu poraď co s tim. Má černou svíci, takže nejspíš moc bohatý.... (nebo to blbě pálí).


Já se naposledy šťoural ve svý stařičký, vzduchem chlazený yamaze. Jinak naštěstí moje lodní motory šlapu.
Spíš mě zlobí čtyřkolky, kde jsou klasický šoupátkový karbece, navíc čína.... ale to sem nepatří.
Tak mu poraď co s tim. Má černou svíci, takže nejspíš moc bohatý.... (nebo to blbě pálí).
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: problém se závěsným motorem
Pavel Š. píše:karburátor jsem čistil pouze tech. benzínem a kartáčkem na zuby. žádná jehla na plovák tam není, ten plovák tam drží na takovém plíšku...
no a pod tím plíškem má být jehla - krátká, většinou čtyřboká tyčka, na konci směrem do vršku karbecu špičatá. plíšek do ní strká a tím reguluje přítok a hladinu v plovákovce. pokud to tam nemáš, bude se karbec uchlastávat.
Vypadlo mi , čeho je Tomos kopie - Yamaha???, navíc nepíšeš kolik máš koní.
tůdle je rozkres 6HP Yamahy, příp. si tu najdi něco, co je víc podobné:
http://www.boats.net/parts/search/Yamah ... parts.html
Re: problém se závěsným motorem
tak jsem ho včera znovu vyzkoušel, ale pouze v kádi s vodou... problém je stále stejný. karburátor jsem měl dvakrát rozebraný, svíčka bych řekl, že je dobrá. ale pak jsem si všiml, že jak jde hadička od koncovky pro připojení hadičky od nádrže tak jak vede do toho čerpadýlka a nebo co to je, tak je podle mne dosti našponovaná a je pod blbým úhlem a jako se láme ( že je jako splácnutá a ne kulatá v jednom místě). tak dneska ještě zkusim tam dát o malinko delší hadičku, aby se nezavírala a třeba to bude ten problém, snad
motor by to měl být Tomos 5, tak asi 5hp? opravdu se v tom moc nevyznám. přidávám foto, třeba to někdo pozná co je to za tomose.

Re: problém se závěsným motorem
Jo, problém by mohl být s tou skříplou hadičkou - napiš, jak to dopadlo.
Pokud ti to nevyjde s tou hadičkou, tak já bych udělal: do nějaké petky benzín (s olejem) a samospádem novou hadičkou přímo do karbce (tím se vyloučí vše před karbcem - tj. nádrž, konektory, čerpadlo, staré hadičky). Pokud nepomůže, tak změřit kompresi - u nových bývala 9, pokud je 7, tak GO. Jsou (nebo byly) to vzduchem chlazené motory, takže se "rychleji" opotřebují.
Toto vše za předpokladu, že je karbec čistý, stejně celý přívod OK, není prasklé (nebo kousek ulomené) to černé plast. sání, svíčka NGK: B7HS.
Jinak - Tomosy 3 měly šoupátka, 4 + 5 škrticí klapy.
Chorvati s nimi jezdí, zvenku jsou otlučené, ale vevnitř bývají OK, protože u nich lze sehnat písty, kroužky...... S jedním, co jsem dal řeč, tak má doma 3 kousky a s jejich pomocí udržuje ten, který pak vidíme na moři.
Pokud ti to nevyjde s tou hadičkou, tak já bych udělal: do nějaké petky benzín (s olejem) a samospádem novou hadičkou přímo do karbce (tím se vyloučí vše před karbcem - tj. nádrž, konektory, čerpadlo, staré hadičky). Pokud nepomůže, tak změřit kompresi - u nových bývala 9, pokud je 7, tak GO. Jsou (nebo byly) to vzduchem chlazené motory, takže se "rychleji" opotřebují.
Toto vše za předpokladu, že je karbec čistý, stejně celý přívod OK, není prasklé (nebo kousek ulomené) to černé plast. sání, svíčka NGK: B7HS.
Jinak - Tomosy 3 měly šoupátka, 4 + 5 škrticí klapy.
Chorvati s nimi jezdí, zvenku jsou otlučené, ale vevnitř bývají OK, protože u nich lze sehnat písty, kroužky...... S jedním, co jsem dal řeč, tak má doma 3 kousky a s jejich pomocí udržuje ten, který pak vidíme na moři.
Re: problém se závěsným motorem
Zdravim vsechny co se mi pokousi pomoc. Karburator opravdu vycisten. Hadicky vsechny nove. Vyzkosel jsem dat i benzin do petky a samospadem do karburatoru. Problem stale stejny. Motor nabehne, rozjede se na plny plyn a po cca 5 vterinach skoro chcipne, po dalsich cca 5vterinach znovu nabehne do plneho plynu. S plynem nehybu. A tak se to opakuje stale dokola. Svicka tam je n14c. muze to byt svickou? Pry to na ni loni jezdilo normalne... tak nevim co se mohlo pres zimu stat, ze to letos nejede.Ta komprese se da nejak zmerit v domacich podminkach?
Re: problém se závěsným motorem
Pavel Š. píše:Zdravim vsechny co se mi pokousi pomoc. Karburator opravdu vycisten. Hadicky vsechny nove. Vyzkosel jsem dat i benzin do petky a samospadem do karburatoru. Problem stale stejny. Motor nabehne, rozjede se na plny plyn a po cca 5 vterinach skoro chcipne, po dalsich cca 5vterinach znovu nabehne do plneho plynu. S plynem nehybu. A tak se to opakuje stale dokola. Svicka tam je n14c. muze to byt svickou? Pry to na ni loni jezdilo normalne... tak nevim co se mohlo pres zimu stat, ze to letos nejede.Ta komprese se da nejak zmerit v domacich podminkach?
No nevím - N14C je od Brisk a té odpovídá B9HS od NGK

Měla by tam být B7HS - ale nemyslím, že toto dělá ten problém (jedině, že by už byla "moc stará").... V každém případě bych dal, co tam patří (a novou).
Komprese lze v domácích podmínkách, jen musíš mít tlakoměr, což asi nemáš - možná má kolega....
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů