Diskusiu som nečakal. Cieľom založeného vlákna bolo urobiť zoznam lodí, u ktorých sa nájdu skryté vady. Ak teda niekto pozná meno prenajatej lode, a nájde ju v tomto zozname, vie na čo si má dať pozor pri check-in. Diskusia zoznam už vopred zabila.
Predsa len voľne k diskusii, bez adresných odpovedí.
K Beaufortovej škále sily vetra sú popisne priradené prejavy vetra na zemi a na mori.
Keďže Beaufort na stupnicu pre more asi pozabudol, našiel sa iný, ktorý ju doplnil. Jestvuje tak aj stupnica pre State of the sea, pozri napr.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_state , alebo
https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_sea_scale.
Takže som uviedol more podľa Douglasa, podľa Beauforta nie, lebo (správne bolo vyššie napísané) stupeň Bft pre výšku vĺn nejestvuje. Stupeň Sea state 4 je pre vlny 1,25 – 2,5 m, reálne boli najvyššie vlny do 2 m.
Sú však tabuľky (Link Jarda), ktoré priraďujú k Beaufortu aj stupeň Sea state. Tak vznikne guláš, kde si možno zameniť stupeň Bft za stupeň Sea state.
Debatovať sa dá aj ďalej. Bft stupnica píše, že sila vetra 6 Bft sa prejaví vlnami 3 – 4m (Sea state 5). Komentár k stupnici však hovorí, že to platí na otvorenom mori a nie pre kanál medzi Bračom a pevninou, keď fúka 6 Bft NW od 1515 do 1615, predtým 4 Bft od 1320 do 1515. To určite 4m vlny nezdvihne.
K refovaniu: Predpoveď 20 kn NW, skutočnosť 25-28 kn NW. Na 4 Bft plné plachty, pri 5 Bft ref2 – predpoklad, že vietor bude zosilňovať pri pevnine, čo sa aj stalo na 6 Bft. Samotné refovanie s popísanou chybou nebola žiadna dráma. Loď perfektne išla ostro proti vetru, ako si dávno nepamätám na Bavarii a vo virtuálnej regate s loďami na našom kurze sme im to riadne natreli. Pasia.