feroj píše:... VMP v čechách bude asi pro začátek, taky dobrá volba nic méně mě další test a zkouška pokud si budu chtít půjčit s rodinou příští rok loď v Chorvatsku stejně nemine , proto koukám raději po variantě, která to vyřeší jednou pro vždy ...
Sice už se dostáváme

Papíry na hlavu existují dvoje, vnitrozemské a mořské. Důvodem je, že existují rozdíly v signalizaci, značení, přednostech plavby atd. To, o čem čteš, se týká různých osvědčení či oprávnění pro plavbu na moři. Pro plavbu ve vnitrozemí (s malým plavidlem podléhajícím evidenci) potřebuješ v ČR oprávnění vůdce malého plavidla - VMP. V současnosti se vydává společně a na jednom dokladu s Mezinárodním osvědčením vůdce rekreačního plavidla - International Certificate of Competence (ICC). Toto mezinárodní osvědčení je podle rezuluce 40 EHK OSN platné ve všech signatářských státech úmluvy, prakticky ve většině Evropy (podrobnosti viz https://en.wikipedia.org/wiki/Internati ... ual_states).
VMP/ICC si v ČR můžeš udělat ve třech stupních, a to
- pouze pro motorová plavidla
- pro motorová plavidla a plachetnice
- pro příbřežní plavbu na moři (s omezeními co do vzdálenosti od pobřeží a povětrnostních podmínek).
Podotýkám, že v ČR (podobně také třeba v Německu) Ti žádné mořské papíry na hlavu platit nebudou. Pokud se někde dočteš, že ano, tak se nejedná o papíry na hlavu, ale na loď - to je relativní novinka, dva roky stará, podle které v českém vnitrozemí mohou legálně plout plavidla s technickým osvědčením pro mořskou plavbu.