Jak silný motor plachetnice
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Jak silný motor plachetnice
Zajímá mě váš názor na následující pravidlo pro odhad výkonu motoru plachetnice:
“As a rule of thumb, allow 3hp per tonne of displacement, or 1hp per foot of waterline length.”
tedy:
„Od oka počítejte s třemi koni na tunu výtlaku nebo s jedním koněm na stopu délky na vodorysce.“
(Zdroj: http://www.sailingtoday.co.uk/practical ... ht-engine/ )
Nějak mi to nevychází.
Vezmu-li plachetnici o LOA 28 stop, která má odhadem výtlak 3 až 4 tuny a LWL třeba 22 až 23 stop, pak mi vychází 9 až 12 koní podle výtlaku a 22 až 23 koní podle LWL.
(Konkrétní příklad lodi: Albin Cumulus – LOA 28,08', LWL 22,33', výtlak 3200 kg.)
Proč ten rozdíl?
“As a rule of thumb, allow 3hp per tonne of displacement, or 1hp per foot of waterline length.”
tedy:
„Od oka počítejte s třemi koni na tunu výtlaku nebo s jedním koněm na stopu délky na vodorysce.“
(Zdroj: http://www.sailingtoday.co.uk/practical ... ht-engine/ )
Nějak mi to nevychází.
Vezmu-li plachetnici o LOA 28 stop, která má odhadem výtlak 3 až 4 tuny a LWL třeba 22 až 23 stop, pak mi vychází 9 až 12 koní podle výtlaku a 22 až 23 koní podle LWL.
(Konkrétní příklad lodi: Albin Cumulus – LOA 28,08', LWL 22,33', výtlak 3200 kg.)
Proč ten rozdíl?
Re: Jak silný motor plachetnice
Bral bych to dle vytlaku. Nikoli dle delky. A sel bych klidne do 4HP az 5HP na tunu. Pokud budou jen 3HP / 1t, tak spoustu mist vubec neprojedes. S motorem bys mel pri strednich otackach dosahnout rychlosti trupu. Nekdo to pocita az na 3000 rpm, coz je dle meho ale spatne, protoze jednak motor rychleji opotrebujes, ale take zere o dost vice paliva. A to u plachetnice (ne motorsailera) hraje vyznamnou roli. Nadrze se sice zvetsuji, ale i tak jsou dost omezene.
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Re: Jak silný motor plachetnice
Nu ... možná je to tím, že toto pravidlo vznikalo v době, kdy souvztažnost váhy a LWL byla jiná, než je dnes. Asi bych se držel vyšší hodnoty ... kdo vyplouvá z přístavu proti vlnám, či byl nucen probíjet se proti větru do závětří maríny, ten je vděčný za každého koně.
Pro ilustraci parametry mé lodě - LOA 11m, LWL (odhad) 9m, výtlak 7,5 tun, motor 50 HP.
Podle poučky 7,5 tun*3=22,5 HP, cca29stop*1=29HP => rozdíl není až tak výrazný.
Pro ilustraci parametry mé lodě - LOA 11m, LWL (odhad) 9m, výtlak 7,5 tun, motor 50 HP.
Podle poučky 7,5 tun*3=22,5 HP, cca29stop*1=29HP => rozdíl není až tak výrazný.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Jak silný motor plachetnice
Že je dobré mít rezevu výkonu je jisté. Stejně tak je dobré motor netočit moc – zlatých 2000 až 2300 otáček.
To je možné vysvětlení – starší lodi měly poměr LOA/LWL vyšší. Ovšem článek je z nedávné doby, měl by změny reflektovat.
Ony ty stránky už při zběžném pohledu/čtení jsou trochu divné. Vkládám postřeh, který jsem napsal jinde:
Dobrá zada nad zlato
Na stránkách Sailing Today je mimo jiné i článek o tom, jak ušetřit při charteru lodi. Jeden z bodů zní:
„Léto v Karibiku“
„Pokud máte rádi teploty kolem 30 stupňů, uvažujte o (plavbě v) Karibiku od července do října. Můžete tak plachtit po dobu 10 dní za cenu sedmi v nízké sezóně. Je sice vlhko, ale pasáty příjemně ochlazují, případně se můžete poohlédnout po lodi s klimatizací.“
Fakt jsou v tomhle období pasáty tím nejpodstatnějším rysem počasí? Věřím, že vítr v té době může člověka slušně ochladit, ale radši bych si trochu připlatil a neriskoval, že ten větrák někdo zapne moc silně.
Richard píše:Nu ... možná je to tím, že toto pravidlo vznikalo v době, kdy souvztažnost váhy a LWL byla jiná, než je dnes.
To je možné vysvětlení – starší lodi měly poměr LOA/LWL vyšší. Ovšem článek je z nedávné doby, měl by změny reflektovat.
Ony ty stránky už při zběžném pohledu/čtení jsou trochu divné. Vkládám postřeh, který jsem napsal jinde:
Dobrá zada nad zlato
Na stránkách Sailing Today je mimo jiné i článek o tom, jak ušetřit při charteru lodi. Jeden z bodů zní:
„Léto v Karibiku“
„Pokud máte rádi teploty kolem 30 stupňů, uvažujte o (plavbě v) Karibiku od července do října. Můžete tak plachtit po dobu 10 dní za cenu sedmi v nízké sezóně. Je sice vlhko, ale pasáty příjemně ochlazují, případně se můžete poohlédnout po lodi s klimatizací.“
Fakt jsou v tomhle období pasáty tím nejpodstatnějším rysem počasí? Věřím, že vítr v té době může člověka slušně ochladit, ale radši bych si trochu připlatil a neriskoval, že ten větrák někdo zapne moc silně.
- Surcouf
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 493
- Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Praha
Re: Jak silný motor plachetnice
Petře,
objevil jsem tabulku výrobce motorů nanni diesel, která má usnadnit výběr výkonu motoru ve vztahu délky lodě a její hmotnosti - počet Hp na tunu hmotnosti při konkrétní délce lodi. Mají tam tři varianty - minimální, normální a komfortní. U té minimální to tam vychází cca 2Hp na tunu u 7m, 2,5Hp na tunu/10m a 3 Hp na tunu/15m. Komfortní úroveň doporučuje 4Hp/t při 7m, cca 5Hp/t při 10m a cca 6Hp/t při 15m .
Bohužel se mi nedaří to sem zkopírovat. Poslal bych ti to mailem a třeba se ti to podaří sem vložit.
Zdraví JJ
objevil jsem tabulku výrobce motorů nanni diesel, která má usnadnit výběr výkonu motoru ve vztahu délky lodě a její hmotnosti - počet Hp na tunu hmotnosti při konkrétní délce lodi. Mají tam tři varianty - minimální, normální a komfortní. U té minimální to tam vychází cca 2Hp na tunu u 7m, 2,5Hp na tunu/10m a 3 Hp na tunu/15m. Komfortní úroveň doporučuje 4Hp/t při 7m, cca 5Hp/t při 10m a cca 6Hp/t při 15m .
Bohužel se mi nedaří to sem zkopírovat. Poslal bych ti to mailem a třeba se ti to podaří sem vložit.
Zdraví JJ
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: Jak silný motor plachetnice
Tak já to mám docela v limitu loď 12m váha 20tun a motor 120hp
Re: Jak silný motor plachetnice
Já to mám takto: délka 11m, váha 7t a motor 27Hp, takže mi chybí asi 8Hp do úrovně komfortní 

-
- bez hodnocení
- Příspěvky: 137
- Registrován: pon úno 20, 2017 8:56 pm
- Reputace: 17
Re: Jak silný motor plachetnice
Předpokládám,že podobný vzorec se dá použít i pro motorový výtlak...
Re: Jak silný motor plachetnice
Mam 6.5t a ,motor 20HP. Neni to rychlik, ale zatim vzdy stacil. Se stejnou lodi a motorem jen o 4 HP silnejsim pluli Atlantik tam i zpet a vratili se. Takze se to asi da i jinde.
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 577
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Jak silný motor plachetnice
Já mám 2,4 t a 10 hp, což by mělo být v komfortní zóně (LWL 22,5'). Přijde mi ale, že to na motor moc nejede. Nemám zatím otáčkoměr, ale podle pocitu "na pohodové otáčky" loď pluje kolem 3,5 kn. Když přidám na 5 kn, mám pocit, že už je to na ten motor moc. Je fakt, že ten 1-válcový diesel v malé lodi kultivovaností nevyniká.
Jsem zvědavý na reálné otáčky. Spíš to ale vidím na lodní šroub, než že by motor byl slabý. Max výtlačná rychlost trupu mi při této LWL vychází na 6,36 kn (1.34 x √LWL), tak si říkám, že by to k těm 5 kn mohl motor zvládat s větší pohodou.

Re: Jak silný motor plachetnice
S novým antifoulingem při 1.800 ot/min byla rychlost krásných 5kn
teď po roce a půl musím točit 2.000 ot/min pro stejnou rychlost, při 1.800 otáčkách se dostanu tak na 4,6 kn
Na jaře bude nový antifouling ...


Na jaře bude nový antifouling ...

- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak silný motor plachetnice
Je mnoho parametrů na volbu motoru. Kromě váhy, délky a šířky lodě je i důležité jak hodně nebo málo má konkrétní trup lodě odpor v závislosti na rychlosti. Schärenkreutzer má malý odpor, motorsailer podstatně větší. Velikost nástavby a kormidelny má odpor ve větru.
Naše loď OE 36, 11 x 3,2m, 7 tun, trup má poměrně malý odpor, jsme měli:
Motor Ford - Watermota, diesel, 1600cm3, 4 válce, 25 Hp při 2500 ot/min.
Převodovka BorgWarner 1,5 / 1 redukce, propeller Flexofold 15/10L.
Propeller má záměrně trochu větší stoupání, aby motor neběžel ve vyšších otáčkách. Při 1600 ot/min byla rycholst 6 uzlů.
Letos v zimě se mi naskytla příležitost koupit 3 roky starý
Motor Lombardini LDW2204M, diesel 2199cm3, 4 válce, 60Ps při 3600 ot/min.
Ponechal jsem převodovku BorgWarner 1,5 / 1 redukce
Převodovka je in line, tedy centrum klikové hřídele pokračuje výstupní hřídelí převodovky. Moderní převodovky jsou většinou off center 60 až 70mm. To by znamenalo předělávat průchod hřídele dnem lodě.
Propeller Flexofold 15/10L zůstal.
Otáčky motoru jsem omezil na 2000 ot/min, kdy motor dává výkon 40 Hp a rychlost lodě je 7,4 uzle.
Lombardini se vešel přesně na místo Forda, na Lombardini jsem předělal úchyty siletbloků motoru, vyměnil jsem tvrdost 45 Shore za 55 Shore, protože motor je o trochu těžší, siletbloky převodovky zůstaly 45 Shore a na původních místech.
Lombardini se sám odvzdušňuje a to je velká výhoda. Anifouling VC 17 jsem stříkal před 5 lety a dno je čisté myté jen houbou.
Naše loď OE 36, 11 x 3,2m, 7 tun, trup má poměrně malý odpor, jsme měli:
Motor Ford - Watermota, diesel, 1600cm3, 4 válce, 25 Hp při 2500 ot/min.
Převodovka BorgWarner 1,5 / 1 redukce, propeller Flexofold 15/10L.
Propeller má záměrně trochu větší stoupání, aby motor neběžel ve vyšších otáčkách. Při 1600 ot/min byla rycholst 6 uzlů.
Letos v zimě se mi naskytla příležitost koupit 3 roky starý
Motor Lombardini LDW2204M, diesel 2199cm3, 4 válce, 60Ps při 3600 ot/min.
Ponechal jsem převodovku BorgWarner 1,5 / 1 redukce
Převodovka je in line, tedy centrum klikové hřídele pokračuje výstupní hřídelí převodovky. Moderní převodovky jsou většinou off center 60 až 70mm. To by znamenalo předělávat průchod hřídele dnem lodě.
Propeller Flexofold 15/10L zůstal.
Otáčky motoru jsem omezil na 2000 ot/min, kdy motor dává výkon 40 Hp a rychlost lodě je 7,4 uzle.
Lombardini se vešel přesně na místo Forda, na Lombardini jsem předělal úchyty siletbloků motoru, vyměnil jsem tvrdost 45 Shore za 55 Shore, protože motor je o trochu těžší, siletbloky převodovky zůstaly 45 Shore a na původních místech.
Lombardini se sám odvzdušňuje a to je velká výhoda. Anifouling VC 17 jsem stříkal před 5 lety a dno je čisté myté jen houbou.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak silný motor plachetnice
Na setrvačníku Forda a i Lombardini mám třístupňový pružný unašeč R&D, mezi převodovkou a hřídelí zůstala pružná spojka R&D.
Lombardini patří do koncernu Kohler. Vyrábí motory pro průmyslové použití a je jediný výrobce motorů, který dodává své motory také v lodním provedení. Jsou proto velmi kompaktní.
Lombardini patří do koncernu Kohler. Vyrábí motory pro průmyslové použití a je jediný výrobce motorů, který dodává své motory také v lodním provedení. Jsou proto velmi kompaktní.
- Lachtan
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 448
- Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Praha
Re: Jak silný motor plachetnice
Tady nikdo nezmiňuje vrtuli. K čemu mi je silný motor, když malá dvoulistá vrtule výkon, kroutivý moment vydělí dvěma. Může to být i větší nevhodná.
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: Jak silný motor plachetnice
Snad každý rozumný člověk si da k silnému motoru ale i slabému správnou vrtuli. Přeci nedal k 100hp motoru vrtuli z tumlera
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 577
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Jak silný motor plachetnice
Lachtan píše:Tady nikdo nezmiňuje vrtuli. K čemu mi je silný motor, když malá dvoulistá vrtule výkon, kroutivý moment vydělí dvěma. Může to být i větší nevhodná.
Tak třeba já jsem ve své úvaze vrtuli zmínil

Pavel-Sulc píše:je jediný výrobce motorů, který dodává své motory také v lodním provedení.
Tohle je dle mého názoru přinejmenším velmi zavádějící informace.
PS: trochu se už odchylujeme od původního tématu, stále ale v rámci názvu vlákna, tak je to snad OK
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak silný motor plachetnice
Je třeba posuzovat pohon jako celek. Motor, převodový poměr převodovky, volná hřídel, nebo propeller mezi kýlem a kormidlem, nebo SD.
Typ propelleru - kolik listů, pevné listy, otočné listy, folding.
Převodovku jsem při stavbě lodi volil 1,5:1 aby propeller byl "vysokootáčkový".
Jako první jsme měli s otočnými listy. Výhoda je stejný tah vpřed i vzad. Nevýhoda je že listy jsou rovné a správné stoupání má jen střed listu. Špička má velké stoupání a kořen malé. Účinnost je mizerná. S tímto propellerem jsme jeli 5 uzlů.
Po mnoha letech jsem instaloval folding Flexofold. Rychlost stoupla na 6 uzlů. Na zpětný chod pohání docela dobře, je třeba s tím počítat.
Výpočet propelleru není jednoduchý. Přesný výpočet je nutné znehodnotit odhadem skluzu propelleru. S firmou Capella marin jsem porovnal jejich a můj výpočet. Rozdíl byl minimální.
Dohodli jsme se, že koupím propeller Flexofold 15/10L. Pokud bude potřeba, do měsíce mi vymění listy za jiné stoupání, nebo mohu propeller vrátit, nebo vyměnit. V klubu jsem jeřábník a kdykoli mohu loď zdarma zvednout. Koupený propeller beze změny funguje skvěle.
Flexofold má větší plochu listů, dvojité ozubení mezi listy a nylonové dorazy při otevření dopředu, které tlumí ráz.
Typ propelleru - kolik listů, pevné listy, otočné listy, folding.
Převodovku jsem při stavbě lodi volil 1,5:1 aby propeller byl "vysokootáčkový".
Jako první jsme měli s otočnými listy. Výhoda je stejný tah vpřed i vzad. Nevýhoda je že listy jsou rovné a správné stoupání má jen střed listu. Špička má velké stoupání a kořen malé. Účinnost je mizerná. S tímto propellerem jsme jeli 5 uzlů.
Po mnoha letech jsem instaloval folding Flexofold. Rychlost stoupla na 6 uzlů. Na zpětný chod pohání docela dobře, je třeba s tím počítat.
Výpočet propelleru není jednoduchý. Přesný výpočet je nutné znehodnotit odhadem skluzu propelleru. S firmou Capella marin jsem porovnal jejich a můj výpočet. Rozdíl byl minimální.
Dohodli jsme se, že koupím propeller Flexofold 15/10L. Pokud bude potřeba, do měsíce mi vymění listy za jiné stoupání, nebo mohu propeller vrátit, nebo vyměnit. V klubu jsem jeřábník a kdykoli mohu loď zdarma zvednout. Koupený propeller beze změny funguje skvěle.
Flexofold má větší plochu listů, dvojité ozubení mezi listy a nylonové dorazy při otevření dopředu, které tlumí ráz.
- Viktor_V
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 23
- Registrován: úte čer 11, 2013 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Hrádek nad Nisou
Re: Jak silný motor plachetnice
Mám na sprintu 600 starou yamahu 4 hp a naplno jela loď 5,5 uzlu. Cestovní rychlost 4. Letos na Greifswaldu jsme na zadák překonali rekord 7,1
Loď má podle papírů 590 kg. Reálně nevím.

Loď má podle papírů 590 kg. Reálně nevím.
- Andrejjeep
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 567
- Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
- Reputace: 37
- Bydliště: Hlavná dedina SK
Re: Jak silný motor plachetnice
Reálne bude mať určite viac. Predpokladám že tá hmotnosť je suchá hmotnosť.
Podobne je to na mojom Fiagre 5, hmotnosť cca max 1t a predpísaný je 4 Hp prívesný motor.
Teraz som dočítal 1. vydanie od Konkolského Dobrodrustvo krstené morom, a tam spomínal prvý motor mal tuším 2,5 Hp a potom darovaný niekde na ceste 4 Hp na 7m Nike .o)
Až spustím tu moju kocábku a splaším vhodný 4 Hp motor tak som zvedavý ako to bude fungovať.
Toto leto mal požičanú švédsku Marieholm MS20, kde bol 6Hp dieselový 1 valec. Ideálna cestovná rýchlosť bola od 4 do 5 knt. Dalo sa vytlačiť aj cca 6-6,5 knt ale to už podľa zvuku moc neprospievalo tomu jednovalcu. Výtlak sa pohybuje cca okolo 1,25t. Vrtula bola 3 list pevná. A spotreba neuveriteľná odhadom tak 1-1,5l na hod. .o)
A.
Podobne je to na mojom Fiagre 5, hmotnosť cca max 1t a predpísaný je 4 Hp prívesný motor.
Teraz som dočítal 1. vydanie od Konkolského Dobrodrustvo krstené morom, a tam spomínal prvý motor mal tuším 2,5 Hp a potom darovaný niekde na ceste 4 Hp na 7m Nike .o)
Až spustím tu moju kocábku a splaším vhodný 4 Hp motor tak som zvedavý ako to bude fungovať.
Toto leto mal požičanú švédsku Marieholm MS20, kde bol 6Hp dieselový 1 valec. Ideálna cestovná rýchlosť bola od 4 do 5 knt. Dalo sa vytlačiť aj cca 6-6,5 knt ale to už podľa zvuku moc neprospievalo tomu jednovalcu. Výtlak sa pohybuje cca okolo 1,25t. Vrtula bola 3 list pevná. A spotreba neuveriteľná odhadom tak 1-1,5l na hod. .o)
A.
Re: Jak silný motor plachetnice
Ahoj,
délka lodě není přímo úměrná váze. Desetimetrová loď neváží polovinu co dvacetimetrová, takže to ani nemůže vycházet.
Mám několik knih, kde se toto téma rozebírá, bohužel je mám na lodi v Polsku a já jsem v Praze, tak nemohu napsat přesné údaje. Ale každý autor tvrdil něco jiného, ale většinou šlo o to jak chceš motor používat a udávají to podle výtlaku.
Jako příklad udávám moji loď, která má 8,25 metrů a výtlak 2.3 tun a motor je Volvo Penta MD6A 10Hp. Podle některých knih, pokud používám motor pouze na manévrování v přístavech, by mi stačil motor 2,5-4 Hp,. Pro běžné užití to bylo většinou mezi 10-20 Hp. A podle některých autorů, kteří zastávali názor že motor tě má vytáhnout z maléru, by byl vhodný i 40 Hp.
Moje zkušenost je taková, že s 10 hp motorem mohu plout rychlostí 5 - 6 uzlů (což se blíží maximální konstrukční rychlosti) a to mi s trochou plánování bohatě stačí i v oblastech ze silnými proudy.
délka lodě není přímo úměrná váze. Desetimetrová loď neváží polovinu co dvacetimetrová, takže to ani nemůže vycházet.
Mám několik knih, kde se toto téma rozebírá, bohužel je mám na lodi v Polsku a já jsem v Praze, tak nemohu napsat přesné údaje. Ale každý autor tvrdil něco jiného, ale většinou šlo o to jak chceš motor používat a udávají to podle výtlaku.
Jako příklad udávám moji loď, která má 8,25 metrů a výtlak 2.3 tun a motor je Volvo Penta MD6A 10Hp. Podle některých knih, pokud používám motor pouze na manévrování v přístavech, by mi stačil motor 2,5-4 Hp,. Pro běžné užití to bylo většinou mezi 10-20 Hp. A podle některých autorů, kteří zastávali názor že motor tě má vytáhnout z maléru, by byl vhodný i 40 Hp.
Moje zkušenost je taková, že s 10 hp motorem mohu plout rychlostí 5 - 6 uzlů (což se blíží maximální konstrukční rychlosti) a to mi s trochou plánování bohatě stačí i v oblastech ze silnými proudy.
-
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 25
- Registrován: pon črc 24, 2017 5:56 pm
- Reputace: 1
Re: Jak silný motor plachetnice
Ahoj,
u mě dobrý. 27,5 dlouhá ocelová a počítám i s náplněmi minimálně sedm tun.
Blíží se doba kdy se budu muset rozhodnout pro koupi motoru.
Starý Buck 24 Hp ( 250mH) mě učaroval ručním startem a obrovským setrvačníkem. I když cena jako za nový https://www.timray.nl/TMD%20index%20korteslag.htm
Tady dobrá rada nad zlato
)
Jinak děkuji za tak jednoduchý propočet, přibližně se shoduje s doporučením zkušených jachtařů. Hodně štěstí*
u mě dobrý. 27,5 dlouhá ocelová a počítám i s náplněmi minimálně sedm tun.
Blíží se doba kdy se budu muset rozhodnout pro koupi motoru.
Starý Buck 24 Hp ( 250mH) mě učaroval ručním startem a obrovským setrvačníkem. I když cena jako za nový https://www.timray.nl/TMD%20index%20korteslag.htm
Tady dobrá rada nad zlato

Jinak děkuji za tak jednoduchý propočet, přibližně se shoduje s doporučením zkušených jachtařů. Hodně štěstí*
Re: Jak silný motor plachetnice
Neni to Buck, ale Bukh. Mam jej v plachetnici a je to dle vseho dobry motor. Jednoduchy a s certifikaci pro zachranne lode. Coz o necem svedci. Navic je to primo marine motor, nikoli pouze prizpusobovany. Cistokrevny Bukh je drahy a tezky. Proste ten material je nekde znat. Nekdo proto voli Bukh - BETA. Ten je lehci a levnejsi. Naopak nema certifikaci pro zachranne lode.
Dulezite kriterium je take dostupnost nahradnich dilu. Coz u znacek Bukh. Yanmar, Volvo Penta je v pohode vsude na svete. Takze kamkoli doplujes, budes mit v pripade potizi moznost dil objednat. S vyssi exoticnosti znacek dostupnost nahradnich dilu zpravidla klesa.
Dulezite kriterium je take dostupnost nahradnich dilu. Coz u znacek Bukh. Yanmar, Volvo Penta je v pohode vsude na svete. Takze kamkoli doplujes, budes mit v pripade potizi moznost dil objednat. S vyssi exoticnosti znacek dostupnost nahradnich dilu zpravidla klesa.
Re: Jak silný motor plachetnice
Tak opravuji, rok s rokem se sesel a Bukh Beta se jiz uvadi jako LIFEBOAT engine take. Takze certifikaci motor dostal. Bety jsou lehci, coz je plus. Maji proti DV (plnemu Bukh) nizsi maximalni provozni teplotu, coz je minus. DV jsou tedy schopny pracovat nejakou dobu bez odpovidajiciho chlazeni.
Pristup k impeleru je u DV dobry. Hned z cela motoru, kde je setrvak. Meni se mi to snadno.
Pri nakupu se nenech strhnout myslenkou, ze cim silnejsi motor, tim lepe. Rychlost trupu neprekonas a dulezite kriterium je SPOTREBA. Nezapomen, ze ve spatnem pocasi nebo za bezvetri, protivetru si muzes dlouhe hodiny pomahat motorem. Takze pocitat spotrebu vs objem nadrze + pripadna moznost kanystru. Slaby motor je take spatne, mel bys byt na rychlosti trupu kolem 1800 - 2000 rpm. Ale to zalezi i na prevodovce a vrtuli.
Pristup k impeleru je u DV dobry. Hned z cela motoru, kde je setrvak. Meni se mi to snadno.
Pri nakupu se nenech strhnout myslenkou, ze cim silnejsi motor, tim lepe. Rychlost trupu neprekonas a dulezite kriterium je SPOTREBA. Nezapomen, ze ve spatnem pocasi nebo za bezvetri, protivetru si muzes dlouhe hodiny pomahat motorem. Takze pocitat spotrebu vs objem nadrze + pripadna moznost kanystru. Slaby motor je take spatne, mel bys byt na rychlosti trupu kolem 1800 - 2000 rpm. Ale to zalezi i na prevodovce a vrtuli.
- shooter
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 392
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Pilsen(urqell)
Re: Jak silný motor plachetnice
Bacha na to Není Bukh jako Bukh. Některý malý(8hp a 10hp i saildrive není Bukh ale Italskej ruggerini a ne něj tak hravě dostupný díly všude nejsou.
Šutrák
Šutrák
Re: Jak silný motor plachetnice
Z vlastní zkušenosti vím toto. Mám plachetnici 30 stop a 3 tuny hmotnost. S motorem 10 koní je to možné jen v běžných podmínkách. Proti větru 25kt úplně stojí. Proti proudu 5 uzlu v průlivu jede na motor asi 1 kt.
Naopak s motorem 20hp se vše výrazně zlepší. Proti větru 25 kt pluje asi 1.5 kt. Atd. Atd
Naopak s motorem 20hp se vše výrazně zlepší. Proti větru 25 kt pluje asi 1.5 kt. Atd. Atd
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů