Wire rope mainsheet traveller
Moderátoři: vilma, Pepa, smike
Wire rope mainsheet traveller
Ahoj jachtaři,
obracím se na Vás s dotazem, zda nemáte někdo na plachetnici lanový vozík otěže hlavní plachty. Na Dynu nemám vozík vůbec a misto na něj moc není. Na druhou stranu současný způsob není tak efektivní pro přitáhnutí ráhna ke středu lodě.
Zajímalo by mě jak je ten systém řešený (kolik kladek, jaké uchycení k trupu).
Dík
VB
obracím se na Vás s dotazem, zda nemáte někdo na plachetnici lanový vozík otěže hlavní plachty. Na Dynu nemám vozík vůbec a misto na něj moc není. Na druhou stranu současný způsob není tak efektivní pro přitáhnutí ráhna ke středu lodě.
Zajímalo by mě jak je ten systém řešený (kolik kladek, jaké uchycení k trupu).
Dík
VB
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9349
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Re: Wire rope mainsheet traveller
pomuze ti fotka?
gallery/image/569/source
gallery/image/569/source
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 407
- Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
- Reputace: 84
- Bydliště: Zbynická 1566-9
- Kontaktovat uživatele:
Re: Wire rope mainsheet traveller
Ahoj,
bezny a u starsich lodi hojne pouzivany zpusob je vedeni do trojuhelniku na strany. Na rahnu je dvojblok a oteze jsou vedeny pres bloky na kazde strane. variant, co s tim je vice. Bud se to taha jednim lanem, otez je tedy prubezna a pritahovanim se sama centruje a nasledne i snizuje rahno nebo pouzivas dve lana, na kazdou stranu jedno. tam jsi schopen docilit i negativniho pritazeni, tedy za stred, stejne jako u voziku.
Redukovat se to da celkem lehce 4x az 6x, pripadne 3x na kazdou stranu. Myslim, ze je to tolik, abys pri rozumne sile lana zvladl manipulaci pri kazdem pocasi.
Ja na sve lodi mam lano prubezne, castnecne to brzi rahno pri halze. Coz vnimam jako vyhodu. Pri vetsim vylozeni ale doporucuji kazdopadne kontra.
Mozna to muzes zkusit drive, nez zacnes upevnovat vozik.
bezny a u starsich lodi hojne pouzivany zpusob je vedeni do trojuhelniku na strany. Na rahnu je dvojblok a oteze jsou vedeny pres bloky na kazde strane. variant, co s tim je vice. Bud se to taha jednim lanem, otez je tedy prubezna a pritahovanim se sama centruje a nasledne i snizuje rahno nebo pouzivas dve lana, na kazdou stranu jedno. tam jsi schopen docilit i negativniho pritazeni, tedy za stred, stejne jako u voziku.
Redukovat se to da celkem lehce 4x az 6x, pripadne 3x na kazdou stranu. Myslim, ze je to tolik, abys pri rozumne sile lana zvladl manipulaci pri kazdem pocasi.
Ja na sve lodi mam lano prubezne, castnecne to brzi rahno pri halze. Coz vnimam jako vyhodu. Pri vetsim vylozeni ale doporucuji kazdopadne kontra.
Mozna to muzes zkusit drive, nez zacnes upevnovat vozik.
- bedrich
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 517
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Hradec Králové
Re: Wire rope mainsheet traveller
Dospělým řešením vozíku hl. otěže pro větší lodě je to na obrázku od vojtaprahok. Provedení bez vozíku, do trojúhelníku, zmiňované od kolegy err, používají i v současnosti mnohé charterové lodě, i větší. Pro menší loďku, kde nejsou moc velké síly na plachtách (udržítelné v ruce) je možné i zjednodušené provedení kolejnice kdy jezdec hlavní otěže je ovládán jedním lankem se zásekem na středu, jako se někdy používá u samopřehazovací kosatky či na hl. plachtu katamaránu Topkat. /nenašel jsem vhodný odrázek, tak aspoň slovně - ve střední poloze kolejnice udržuje jezdce pomocné lanko se zásekem před kolejnicí. Povolením tohoto lanka zvýšíme rozptyl pohybu jezdce do stran. Je pravdou, že halza bez opětovného přitažení na střed je poněkud divoká
/

- bedrich
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 517
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Hradec Králové
Re: Wire rope mainsheet traveller
Ano, vozík netřeba, ale zároveň není možnost dávkovat tah otěže ve vztahu ke směru, jakým působí . Když mam vozík, mohu vyložit rahno do požadovaného úhlu a samostatně ovládat napnutí zadního líku. Tedy twistu hlavní plachty.
Re: Wire rope mainsheet traveller
To se dá částečně i u tohoto systému. Má dvě otěže, jednou otěží držím vyložené ráhno v určité poloze, druhou otěží mohu ráhno povolovat nebo přitahovat skoro ve svislém směru.
Pro rekreanty a jadranské povaleče to stačí

Pro rekreanty a jadranské povaleče to stačí


Re: Wire rope mainsheet traveller
Ono to staci temer vzdy, pokud tedy nezavodis. Twist te asi zajima predevsim tesne pred refovanim. No a to uz si radeji zrefuju.
Jinak na twist pri vetsim vylozeni muzes pouzit spise kiking. Mimochodem, kdyz mas kontra, je na tom vozik stejne jako ten trojuhelnik.
Ja opravdu zasadni nevyhodu systemu s dvemi otezemi nevidim. Ale jakekoli funkcni reseni je to spravne. At si kazdy urci, co mu vice vyhovuje. Ma rada padla jen ve smyslu, at drive, nez si navrtas a jinak poskodis lod, zkusis i jine, mene narocne vedeni otezi.
Edit:
Zapomnel jsem zduraznit, ze pokud se k te variante rozhodnes, oteze se pripevnuji asi na 2/3 rahna. Nikoli na jeho konec. Pokud bys to dal na konec, muzes si za souhry nepriznivych podminek rahno zlomit. Je to videt i na tom obrazku vyse. Ale bude toho urcite plny net.
Jinak na twist pri vetsim vylozeni muzes pouzit spise kiking. Mimochodem, kdyz mas kontra, je na tom vozik stejne jako ten trojuhelnik.
Ja opravdu zasadni nevyhodu systemu s dvemi otezemi nevidim. Ale jakekoli funkcni reseni je to spravne. At si kazdy urci, co mu vice vyhovuje. Ma rada padla jen ve smyslu, at drive, nez si navrtas a jinak poskodis lod, zkusis i jine, mene narocne vedeni otezi.
Edit:
Zapomnel jsem zduraznit, ze pokud se k te variante rozhodnes, oteze se pripevnuji asi na 2/3 rahna. Nikoli na jeho konec. Pokud bys to dal na konec, muzes si za souhry nepriznivych podminek rahno zlomit. Je to videt i na tom obrazku vyse. Ale bude toho urcite plny net.
- bedrich
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 517
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Hradec Králové
Re: Wire rope mainsheet traveller
Ano,kikinng jsem ve vztahu k twistu poněkud opomněl. Máš pravdu. Mě šlo o situaci, kdy je nějak natrimováno a potřebuju mírně změnit kurz,či se trochu ohnul vítr, tak posunutím vozíku vyhovim a vše ostatní zůstává.
Kdybych ale chtěl tvist zmenšit, tak to ne všechny kikingy zvládnou. ( na svém plavitku ho ani nemám, vozík je ale na příčníku). Jo, než dělat díry do paluby...
Peace
Kdybych ale chtěl tvist zmenšit, tak to ne všechny kikingy zvládnou. ( na svém plavitku ho ani nemám, vozík je ale na příčníku). Jo, než dělat díry do paluby...
Peace
- bedrich
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 517
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Hradec Králové
Re: Wire rope mainsheet traveller
k Edit: Některé charterovky mají vozík před kočárkem, "aby nepřekážel". To mi přijde uchylne. Na sportovnějších lodích o něj naopak zakopávají v kokpitu.
Re: Wire rope mainsheet traveller
Ano, vozik pred kocarkem jsem videl take nekolikrat. Zpravidla na zvlastni konstrukci, vyvysene nad poklop do salonu. Ale o tom jsem se nebavil. 2/3 rahna jsem uvadel u toho trojuhelnikoveho vedeni otezi.
A co se kikingu tyce, znam furu lidi, kteri s nim nepracuji vubec nebo maji tyc a uz je ani nenapadne tahat lano, kdyz tam ta tyc je. Proste nevi, ze je to kombinace a jak to pracuje.
Videl jsem i reseni, kdy je otez tazena pres nekolik kladek a ta posledni nahrazuje kiking. I to je reseni. Proste, jakekoli vedeni, ktere je funkcni je dobre. Pokud skutecne funkcni je.
Domnivam se, ze twist je natolik pokrocily trim hlavni plachty (vypusteni plachty v jeji horni tretine pretocenim), ze ho cilene pouzivaji jen zavodnici. Ale i oni se vstupem 3d plachet uz maji moznosti asi take omezene. Naopak, je bezny twist pri nedotazenem lanku v zadnim liku plachty nebo pri nedotazenem outhaulu u rekreacnich lodi. Pripadne pri vytahane plachte. V tom miste se to prave vytahuje nejvice. A lidi s tim pluji cele leto a je jim to jedno. A tak je to take spravne. Pokud se tim nezivis, ale i pokud ano, je to o zabave a dobrodruzstvi. A takove malichernosti te asi nemusi trapit. MIsto twistu radim ref a budes mit rychlost dost podobnou, navic budes predpripraveny na poryv a silnejsi vitr, ktery bys twistem castecne redukoval.
A co se kikingu tyce, znam furu lidi, kteri s nim nepracuji vubec nebo maji tyc a uz je ani nenapadne tahat lano, kdyz tam ta tyc je. Proste nevi, ze je to kombinace a jak to pracuje.
Videl jsem i reseni, kdy je otez tazena pres nekolik kladek a ta posledni nahrazuje kiking. I to je reseni. Proste, jakekoli vedeni, ktere je funkcni je dobre. Pokud skutecne funkcni je.
Domnivam se, ze twist je natolik pokrocily trim hlavni plachty (vypusteni plachty v jeji horni tretine pretocenim), ze ho cilene pouzivaji jen zavodnici. Ale i oni se vstupem 3d plachet uz maji moznosti asi take omezene. Naopak, je bezny twist pri nedotazenem lanku v zadnim liku plachty nebo pri nedotazenem outhaulu u rekreacnich lodi. Pripadne pri vytahane plachte. V tom miste se to prave vytahuje nejvice. A lidi s tim pluji cele leto a je jim to jedno. A tak je to take spravne. Pokud se tim nezivis, ale i pokud ano, je to o zabave a dobrodruzstvi. A takove malichernosti te asi nemusi trapit. MIsto twistu radim ref a budes mit rychlost dost podobnou, navic budes predpripraveny na poryv a silnejsi vitr, ktery bys twistem castecne redukoval.
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 407
- Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
- Reputace: 84
- Bydliště: Zbynická 1566-9
- Kontaktovat uživatele:
Re: Wire rope mainsheet traveller
Pro nezávodní jachtaření vidím výhodu použití otěžového vozíku v určitém zlepšení bezpečnosti plavby i pohodlí:
- na stoupačce otěž v návětří umožní lépe absorbovat případný boční poryv větru (ráhno se snadněji zvedne a vypustí se tím vítr z horní části plachty, kde je největší klopný moment - zvětší se twist), může to do určité míry nahradit refování
- při plavbě čistě na motor, při rozbalování nebo balení plachty apod. ráhno lépe drží ve středové poloze (oproti prostému systému kladek ze dvou bodů s jednou otěží do trojúhelníku), na druhou stranu systém dvou nezávislých otěží do trojúhelníku v tomto bude ještě lepší.
- na stoupačce otěž v návětří umožní lépe absorbovat případný boční poryv větru (ráhno se snadněji zvedne a vypustí se tím vítr z horní části plachty, kde je největší klopný moment - zvětší se twist), může to do určité míry nahradit refování
- při plavbě čistě na motor, při rozbalování nebo balení plachty apod. ráhno lépe drží ve středové poloze (oproti prostému systému kladek ze dvou bodů s jednou otěží do trojúhelníku), na druhou stranu systém dvou nezávislých otěží do trojúhelníku v tomto bude ještě lepší.
Re: Wire rope mainsheet traveller
Ahoj,
je videt, ze jsi s timto vedenim asi prilis nenaplul. Prubezna otez rahno stahne take presne na stred. Figl je v tom, ze byt jedno lano, ale protazene to mas na obe strany a zkracovani se tak deje symetricky. Koncis s dorvanym rahnem na sredu lodi. Dale se to zpevnuje topenantou. Tedy vypustis plachtu, vytahnes topenanou rahno a stahnes oteze dle potreby. Cim vice na vitr refujes, tim pevnejsi to je. Pokud jsi na vitr, muzes se o rahno opirat, coz je super. A zvedani rahna pracuje take stejne.
Proste zasadni rozdil asi neni. Ale je to jedno. At si kazdy najde to, co je pro nej dobre.
je videt, ze jsi s timto vedenim asi prilis nenaplul. Prubezna otez rahno stahne take presne na stred. Figl je v tom, ze byt jedno lano, ale protazene to mas na obe strany a zkracovani se tak deje symetricky. Koncis s dorvanym rahnem na sredu lodi. Dale se to zpevnuje topenantou. Tedy vypustis plachtu, vytahnes topenanou rahno a stahnes oteze dle potreby. Cim vice na vitr refujes, tim pevnejsi to je. Pokud jsi na vitr, muzes se o rahno opirat, coz je super. A zvedani rahna pracuje take stejne.
Proste zasadni rozdil asi neni. Ale je to jedno. At si kazdy najde to, co je pro nej dobre.
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 407
- Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
- Reputace: 84
- Bydliště: Zbynická 1566-9
- Kontaktovat uživatele:
Re: Wire rope mainsheet traveller
Díky za připomínku Err, příště zkusím dorvat 
Ano, využít pružnosti topenanty proti síle otěží je to jediné, kromě tření, co pak teoreticky ráhno drží uprostřed - ale bylo mi toho líto... ...a urvat topenantu, aby mi ráhno spadlo na hlavu... právě jsem pochopil proč je kiking tyčka a ne jen kladkostroj. Heuréka!

Ano, využít pružnosti topenanty proti síle otěží je to jediné, kromě tření, co pak teoreticky ráhno drží uprostřed - ale bylo mi toho líto... ...a urvat topenantu, aby mi ráhno spadlo na hlavu... právě jsem pochopil proč je kiking tyčka a ne jen kladkostroj. Heuréka!
Re: Wire rope mainsheet traveller
To dorvani jsem myslel v pripade krajni pozice. Co se stane, kdyz budes porad tahat. Ale i tak nemas pravdu. Sily se rozkladaji. I prubeznym lanem pusobi sila sikmo dolu, ale i proti sobe. Topenantou pak vlastne pusobis podobnym zpusobem, jako kdybys pumpoval lano. Ale v zasade to pouzijes jen k urceni polohy rahna.
Co se tyce kikngu, je to nejcasteji kladkostroj. Ale napr. z duvodu absence topenanty (napr. nektere polske lode) nebo i z duvodu odlehceni rahna pri praci s plachtou ve slabem vetru se pridava kikingova tyc (rika se tomu teleskopicky kiking). Je to vzduchovy, pruzinovy, hydraulicky pist, ktery nadnasi rahno. Takze kombinace obou - jak pistu, tak lana. Ale nekdo to proste nezjistil, tak pouziva jen teleskop jako kiking a pak jen oteze. To je ale pri vetsim vylozeni pro praci s twistem neucinne.
No nic, vice treba zde: http://www.seldenmast.com/en/products/rigid_vangs_-_rodkickers/rodkicker_rigid_vang.html
---
Radeji uz se zase nebudu michat do diskuse. Ma to vzdy nasledky
Co se tyce kikngu, je to nejcasteji kladkostroj. Ale napr. z duvodu absence topenanty (napr. nektere polske lode) nebo i z duvodu odlehceni rahna pri praci s plachtou ve slabem vetru se pridava kikingova tyc (rika se tomu teleskopicky kiking). Je to vzduchovy, pruzinovy, hydraulicky pist, ktery nadnasi rahno. Takze kombinace obou - jak pistu, tak lana. Ale nekdo to proste nezjistil, tak pouziva jen teleskop jako kiking a pak jen oteze. To je ale pri vetsim vylozeni pro praci s twistem neucinne.
No nic, vice treba zde: http://www.seldenmast.com/en/products/rigid_vangs_-_rodkickers/rodkicker_rigid_vang.html
---
Radeji uz se zase nebudu michat do diskuse. Ma to vzdy nasledky

Re: Wire rope mainsheet traveller
Míchej se, máš to dobře
Hydraulický kiking je výborná věc, alespoň pro mě, a ta topenanta je tam tak trochu pro parádu, používám ji jen jako výtah.
Dříve jsem taky tahal vozík, který se zanášel bordelem, zasekával se, lanka vozíku se zašmodrchávali, atd. to už ne. Systém s dvěma otěžemi do "V" s hydraulickým kikingem je jednoduchý a příjemný na obsluhu.

Hydraulický kiking je výborná věc, alespoň pro mě, a ta topenanta je tam tak trochu pro parádu, používám ji jen jako výtah.
Dříve jsem taky tahal vozík, který se zanášel bordelem, zasekával se, lanka vozíku se zašmodrchávali, atd. to už ne. Systém s dvěma otěžemi do "V" s hydraulickým kikingem je jednoduchý a příjemný na obsluhu.
Re: Wire rope mainsheet traveller
Ahoj,
jinak jak to dělá Harken - všechny typy a zároveň odkazy na jednotlivé součástky je zde:
https://www.harken.com/content.aspx?id=13779
jinak jak to dělá Harken - všechny typy a zároveň odkazy na jednotlivé součástky je zde:
https://www.harken.com/content.aspx?id=13779
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 1 host