převoz gumáku
Moderátoři: vilma, Pepa, david
Re: převoz gumáku
Včera jsem si byl koupit nový člun s přívěsem (taky mě už nebavilo to pořád balit) a pánové mě velmi rychle vyvedli z omylu, že budu vozit na vleku člun s motorem - taky jsem si myslel, že když musí vydržet hopsání na vlnách, že to přežije i jízdu po silnici, tak prý to není dobrý nápad. Říkali, že se při otřesech může vytrhnout zrcadlo a že jim tam každý rok jezdí několik lidí, kterým motor za jízdy po silnici ze člunu spadl a roztřískal se. Takže spíš budu motor vozit v autě a radši vymyslím nějaké udělátko, abych se při manipulaci tolik nenadřel.
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: převoz gumáku
Jeste jsem o nikom neslysel ze by mu odpadl motor mozna na nejekem smejdu clunu. Tak si ten motor zajisti kurtou do protipohybu vsichni to tak vozi. A at se ty chytraci prodejci podivaji na more kdyz tak litaj ve vlnach. A skacou 3 metry vzduchem to jsou rany do toho clunu to na silnici nikdy neudelas
- Lemon
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 281
- Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Šumava
- Kontaktovat uživatele:
Re: převoz gumáku
Přesně jak píše Geus. U větších člunů se vozí motor na člunu i proto, že velmi obtížné těžký motor na člun nasazovat. Navíc bývá problém s instalací - bovdeny, kabeláž atd... Já sice vozím motor samostatně, ale jen proto, že je lehký a je ovládaný jen pínou - krom hadičky k nádrži žádné instalace. Navíc mám jen klasický vozík za auto s upravenou horní plochou a je nemyslitelné s tím zajet do vody a člun svézt a poslat do vody a stejně tak vytáhnout navijákem. Musíme 2-3 lidi vzít člun a snést z káry do vody.
K tomu zajíždění do vody jsou právě dobře uzpůsobené různé jednoúčelové vozíky právě na čluny. Nají i celkově nižší těžiště. A noha motoru jde ke konstrukci vozíku zafixovat, aby se motor nemydlil při jízdě. V každém případě na vodě to zrcadlo dostává zahulit mnohem více než při nějaké jízdě po dálnici. Viděli jsme jednou při cestě k moři nějakého Němce, co to neubrzdil a vrazil s vlekem a člunem za sebou do auta před ním.
Auto slušně rozbité vepředu a člun s motorem na vozíku jen utrhnul popruhy a byl posunutý až k autu. Na člunu ani na motoru nebyla žádná škoda...alespoň ne na první pohled.
Když je člun na vozíku i s motorem, je důležité jej umístit na vozík tak, aby bylo těžiště soupravy nad nápravou. Pokud sundám vozík z koule auta a "oj mi rozbije čumák" ( těžiště příliš vzadu ) je to špatně. Různým posouváním a štelováním těch držáků a vodících koleček na vozíku lze docílit toho, že to těžiště je nad nápravou ( i dvojitou ) . Je to důležité při nečekaných manévrech za jízdy ( myšky , náhlé vybočení a změna směru ) - souprava je pak mnohem lépe ovladatelná, není nadlehčována zadní náprava tažného vozu a jízda je komfortější.
K tomu zajíždění do vody jsou právě dobře uzpůsobené různé jednoúčelové vozíky právě na čluny. Nají i celkově nižší těžiště. A noha motoru jde ke konstrukci vozíku zafixovat, aby se motor nemydlil při jízdě. V každém případě na vodě to zrcadlo dostává zahulit mnohem více než při nějaké jízdě po dálnici. Viděli jsme jednou při cestě k moři nějakého Němce, co to neubrzdil a vrazil s vlekem a člunem za sebou do auta před ním.
Auto slušně rozbité vepředu a člun s motorem na vozíku jen utrhnul popruhy a byl posunutý až k autu. Na člunu ani na motoru nebyla žádná škoda...alespoň ne na první pohled.
Když je člun na vozíku i s motorem, je důležité jej umístit na vozík tak, aby bylo těžiště soupravy nad nápravou. Pokud sundám vozík z koule auta a "oj mi rozbije čumák" ( těžiště příliš vzadu ) je to špatně. Různým posouváním a štelováním těch držáků a vodících koleček na vozíku lze docílit toho, že to těžiště je nad nápravou ( i dvojitou ) . Je to důležité při nečekaných manévrech za jízdy ( myšky , náhlé vybočení a změna směru ) - souprava je pak mnohem lépe ovladatelná, není nadlehčována zadní náprava tažného vozu a jízda je komfortější.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: převoz gumáku
Těžiště musí být ne nad, ale před nápravou, aby byla zatížená koule.
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 577
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: převoz gumáku
Tak tak, doporučuje se u těžkých přívěsů co možná nejblíž k maximálnímu povolenému vertikálnímu zatížení (já mám 100 kg). Pořídil jsem si na to takovou vychytávku, je to vlastně obrácený mincíř - stlačitelná tyčka s pružinou uvnitř a stupnicí - šoupnu to pod žehličku a povolím podpěrné kolečko a ono to ukáže plus mínus bambus kolik to tlačí. Ne že bych mohl šoupat lodí na vleku
ale cajků na přenášení uvnitř je dost, aby pár kilo vepředu přidalo nebo ubralo.

Re: převoz gumáku
Já taky neznám nikoho, komu by spadl motor z lodě na silnici, a taky neznám nikoho, komu na dálnici spadlo kolo (jakože jízdní) ze střechy auta, vlastně jednoho znám, mě
. Tak už jsem možná trochu opatrnější a hlavně nevidím důvod, aby mi v prodejně kecali, jestli fakt tam ty případy měli, tak se to asi stát může.
A z jiného soudku: v tomto vlákně někdo řešil max. povolenou rychlost s vlekem. Jak moc to respektujete? Já jsem s vlekem vždycky jezdil na silnici podle limitu pro osobáky jako bez vleku a na dálnici 110 (jasně, že si nechávám větší odstup, protože těžší souprava hůř brzdí, o to mi teď nejde), protože si říkám, jak mě můžou změřit? Když tak mě vyveďte z omylu, ale podle mě jedině z jedoucího auta, když pojedou mým směrem a všimnou si, že s vlekem jedu rychleji, než bych měl, to budu mít smůlu. Když ale budou někde stát, tak budou mít radar nastavený třeba na limit + 10%, což dodržuji, takže mě to nevyfotí. Možná se pletu a jen jsem měl dosud kliku, ale už jsem takto jel do Chorvatska s vlekem několikrát a nikdy žádný problém.

A z jiného soudku: v tomto vlákně někdo řešil max. povolenou rychlost s vlekem. Jak moc to respektujete? Já jsem s vlekem vždycky jezdil na silnici podle limitu pro osobáky jako bez vleku a na dálnici 110 (jasně, že si nechávám větší odstup, protože těžší souprava hůř brzdí, o to mi teď nejde), protože si říkám, jak mě můžou změřit? Když tak mě vyveďte z omylu, ale podle mě jedině z jedoucího auta, když pojedou mým směrem a všimnou si, že s vlekem jedu rychleji, než bych měl, to budu mít smůlu. Když ale budou někde stát, tak budou mít radar nastavený třeba na limit + 10%, což dodržuji, takže mě to nevyfotí. Možná se pletu a jen jsem měl dosud kliku, ale už jsem takto jel do Chorvatska s vlekem několikrát a nikdy žádný problém.
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 577
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: převoz gumáku
Pokud Tobě osobně spadlo kolo ze střechy, tak určitě velmi dobře víš proč, resp. co bylo špatně. S motory to nebude jiné, jenom je potřeba provést adekvátní opatření, jak Ti tu kolegové radili. Jiné bude u 20 kg motoru, jiné u 100 kg...
K té rychlosti - opět můžeš vycházet ze svých zkušeností - píšeš, že Ti Tvůj přístup funguje, tak na co se ptáš? Změřit tě samozřejmě můžou a jestli se tak stane nebo ne je podle mě souhrn více elementů, z nichž technické předpoklady jsou ty méně rozhodující.
K té rychlosti - opět můžeš vycházet ze svých zkušeností - píšeš, že Ti Tvůj přístup funguje, tak na co se ptáš? Změřit tě samozřejmě můžou a jestli se tak stane nebo ne je podle mě souhrn více elementů, z nichž technické předpoklady jsou ty méně rozhodující.
Re: převoz gumáku
Tak se zeptám jinak: už tady někdy někoho zastavili kvůli příliš rychlé jízdě s vlekem? Ne že to někdo sypal 80 po městě, prostě jeli jste normální rychlostí jako bez vleku a policie vás chytla.
- Tajomníček
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 82
- Registrován: stř pro 28, 2005 1:56 pm
- Reputace: 8
- Bydliště: Bratislava
Re: převoz gumáku
áno zastavili. pri návrate zo škandinávie som to pri výjazde z prahy smerom na brno na stovke šúpal tesne pod sto dole kopcom a ma zastavili v civilnom aute s radarom, že na vozíku mám obmedzenie 80 tak nech to moc nepreháňam. veľmi slušní, pozreli uchytenie lode na prívese, papiere skontrolovali a vyriešené dohovorom (asi nemerali radarom ale len podľa tachometra), čo ma potešilo a týmto pozdravujem PČR
- mirus
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 371
- Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Brno
Re: převoz gumáku
Nás změřili v Makedonii-Důvod -s vozíkem pouze 80 km/hod.Co a jak to vezu je nezajímalo.Tvrdili,že naměřili 92 Km/hod a s kopce.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: převoz gumáku
Nechápu co řešíš. Mám na vleků 80, jedu pod 90. Není co řešit. Nebo si kup vlek na110.
- Lubos01
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 112
- Registrován: sob pro 01, 2018 6:15 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Náchod
Re: převoz gumáku
Nebo na 130, jako mám já na autopřepravníku (s prázdným se dá). Bohužel v mnoha zemích platí pro soupravy max. 80 km/h, takže je otázka, nakolik to člověk využije. U nás nemám ten pocit, že by se nějak extra měřila osmdesátka...
- Lemon
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 281
- Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Šumava
- Kontaktovat uživatele:
Re: převoz gumáku
david píše:Nechápu co řešíš. Mám na vleků 80, jedu pod 90. Není co řešit. Nebo si kup vlek na110.
No to právě někde nepomůže - já mám na vleku 130, místní úprava ale dovoluje nejvyšší rychlost třeba oněch 80.
Není to jen o nejvyšší povolené rychlosti vleku.... o tom to bylo i v Mirusově příspěvku...
- Lemon
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 281
- Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Šumava
- Kontaktovat uživatele:
Re: převoz gumáku
david píše:Těžiště musí být ne nad, ale před nápravou, aby byla zatížená koule.
Jasně , chtěl jsem tím obecným popisem poukázat na to, že spousty lidí vozí člun s motorem vzadu a to těžiště mají hluboko za nápravou vleku.
Běžně to vidím na zastávkách a odpočivadlech. Člun s těžkým motorem vzadu na vleku - z auta vystoupí lidi a zadní náprava vozu se zvedne o 5 cm, jak to koule tahá nahoru.
Tady: https://auto.tn.nova.cz/clanek/novinky/fascinujici-video-proc-je-rozlozeni-hmotnosti-na-privesu-dulezite.html
je pak důsledek, co to může udělat....
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host