Stavba prvního plavidla

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: vilma, Pepa, david

viki
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 4
Registrován: ned črc 26, 2020 9:36 am
Reputace: 0

Stavba prvního plavidla

Příspěvekod viki » pon črc 27, 2020 10:44 pm

Ahoj a zdravím všechny kolem..
Jsem tu úplným nováčkem a na vodě ještě větším..
Nicméně vzhledem k tomu, že motorku mi rodina nedovolí, přesunu se na loď.. :)

Rád bych se zeptal na odborný názor a případné nasměrování správným směrem:
- pracuju se dřevem, mám vybavenou a slušně prostornou dílnu - takže bych si rád něco postavil sám
- mělo by to být něco méně náročného, ale aby to uvezlo 2 velký a 2 malý
- představa je možnost motorového pohonu (na občasné vyjetí na ryby), ale i možnost oplachtění a naučení se nových dovedností
- bydlím 10 km od Nových Mlýnů, takže zkoušet budu tam

Třetím dnem pročítám zdejší fórum a těch informací je opravdu mraky!

Pro moje účely se mi zatím jeví asi nejvhodnějším OozeGoose, ale vážně si moc rád nechám poradit.. jsem jak Alenka v říši divů.. :)

Budu vděčný za každé vlídné slovo, i za názor, že to je celé blbost.. :D
Než začnu nakupovat materiál.. :)

Moc děkuji a klidné dny!

Viktor
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba prvního plavidla

Příspěvekod Viky_CZ » pon črc 27, 2020 11:01 pm

Nejsem si uplne jistej, jestli bys mel na zacatek delat lod s kajutou, spotrebujes na to furu materialu a prijdes o furu mista. Podle mne by "oplachtena pramice" byla o neco lepsi napad.

Ja tedka stavim tohle, ale neni to na plachty samozrejme:

Obrázek
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Re: Stavba prvního plavidla

Příspěvekod kanic » úte črc 28, 2020 3:30 pm

Souhlasím s Vikym. Dalším kriteriem by měla být hmotnost - nejlépe kolem 40 kg.
Jelikož jsem zamlada udělal na Opťáku kotrmelec, měla by mít rekreační loď zúženou příď, což skříň nemá.
Možná takto : https://www.duckworks.com/product-p/jm-twixt.htm
Uživatelský avatar
olin
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 96

Re: Stavba prvního plavidla

Příspěvekod olin » úte črc 28, 2020 4:34 pm

kanic píše:Souhlasím s Vikym. Dalším kriteriem by měla být hmotnost - nejlépe kolem 40 kg.
Jelikož jsem zamlada udělal na Opťáku kotrmelec, měla by mít rekreační loď zúženou příď, což skříň nemá.
Možná takto : https://www.duckworks.com/product-p/jm-twixt.htm

Však Viky na tý jeho bestii taky udělal pěkný kotrmelec. Osobně jsem to viděl a zážitek nezapomenutelný.
Jinak OozeGoose je delší a neměl by s tím být problém. Měl jsem PDR, což je mnohem kratší a tam to sice bylo v náporech trochu divočejší, ale stačilo pustit otěž a bylo ok. Než si to osahá, tak to chce ze začátku držet v ruce a nedávat hned do záseku
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba prvního plavidla

Příspěvekod Viky_CZ » stř črc 29, 2020 10:45 am

Mne ten kotrmelec ale prave zaridila zuzena prid s nevhodnou nabeznou hranou. Problem Bestie byl v tom, ze pri narazu do vlny ztracela stabilitu diky presunu teziste na prid, ktera navic nemela moc vytlak. Po uprave nabezny hrany se to dost uklidnilo, ale tahle nova "krabice" by mela byt precejen o kousek stabilnejsi, je primarne na rybareni.

Edit: Kdo nevi, tak Bestie je tohle:

Obrázek
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Re: Stavba prvního plavidla

Příspěvekod kanic » stř črc 29, 2020 9:17 pm

Tvoje příď byla asi opačný extrém k PDR. 120 stupňová V příď na loďce 2,3 m (Jack Sprat) se mi v praxi osvědčila.
Půjčil jsem jej hůře pohyblivému známému disponujícímu 115 kg. Když přišel poryv ze zadoboku, nebyl včas na správném místě. Na jiné loďce by už nejspíš jel pod hladinu.
Velký výtlak přídě s jejím ostrým dnem mu pomohl.
Ale jak v odkazu píše Michalak : čím delší loď, tím víc je to jedno.
viki
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 4
Registrován: ned črc 26, 2020 9:36 am
Reputace: 0

Re: Stavba prvního plavidla

Příspěvekod viki » pát črc 31, 2020 9:19 pm

Děkuju všem za názor! Opravdu!
Bestie je pecka! A jak koukám, všechny seaflea a já si jenom rozšiřuju obzory! :)

Nicméně OozeGoose mě, mrška, láká, takže jsem před chvílí koupil plány a jdu objednávat dříví..

Čest vaší práci, pánové!

Viky_CZ píše:Mne ten kotrmelec ale prave zaridila zuzena prid s nevhodnou nabeznou hranou. Problem Bestie byl v tom, ze pri narazu do vlny ztracela stabilitu diky presunu teziste na prid, ktera navic nemela moc vytlak. Po uprave nabezny hrany se to dost uklidnilo, ale tahle nova "krabice" by mela byt precejen o kousek stabilnejsi, je primarne na rybareni.

Edit: Kdo nevi, tak Bestie je tohle:

Obrázek
Uživatelský avatar
bedrich
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 517
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Hradec Králové

Re: Stavba prvního plavidla

Příspěvekod bedrich » pát črc 31, 2020 11:19 pm

" Kdo nevi, tak Bestie je tohle: "
Ale že jí není vidět do obličeje :-)
Sorry Viky
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba prvního plavidla

Příspěvekod Viky_CZ » pon srp 03, 2020 8:33 am

viki píše:Nicméně OozeGoose mě, mrška, láká, takže jsem před chvílí koupil plány a jdu objednávat dříví..

Joo... tak at se dari! Doufam, ze budes pravidelne informovat. ;)


bedrich píše:" Kdo nevi, tak Bestie je tohle: "
Ale že jí není vidět do obličeje :-)
Sorry Viky

Ale no tak, pane kolego.... :lol:
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 113
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba prvního plavidla

Příspěvekod Nemo » stř srp 19, 2020 2:08 am

kanic píše:Souhlasím s Vikym. Dalším kriteriem by měla být hmotnost - nejlépe kolem 40 kg.
Jelikož jsem zamlada udělal na Opťáku kotrmelec, měla by mít rekreační loď zúženou příď, což skříň nemá.
Možná takto : https://www.duckworks.com/product-p/jm-twixt.htm


První člun který jsem postavil měl necelé 3 metry a používal jsem ho pro výtlačnou plavbu s malým motorem. Měl ale jeden nedostatek zaviněný dvěma důvody: Výtlačná plavba a krátká vodoryska cca 2.5 m způsobovaly, že jsem se na hladině při plavbě vlnil jako had. Člun nebyl schopný držet směrovou stabilitu ani po té, co jsem jej opatřil 1 m dlouhou kýlovou ploutví. Nyní stavím člun 5 m dlouhý a doufám, že bude mít směrovou stabilitu lepší.
Krátké čluny jsou dobré pro plavbu klouzáním, pokud mají vhodný tvar. Já mám ale malý motor a jsem tedy uvězněn ve výtlačné plavbě. Ostatně dnes není mnoho možností plout ve skluzu. Takže tuto informaci přidávám k dobru pro začátečníky. Pokud výtlak, pak co nejdelší trup. U krátkých plachetnic s kýlovou ploutví a kormidelním listem to může být trochu lepší, ale žádná sláva to taky asi nebude.
Ve skluzu se člun chová jinak a je lépe ovladatelný.To je ale jiná kapitola. Má to své zápory: Drahý motor, velká spotřeba paliva, rizika srážky s plavcem nebo plovoucím špatně viditelným předmětem skrytým těsně pod hladinou, výrazná geografická a časová omezení plavby ve skluzu, nutnost vlastnit oprávnění k ovládání člunu nad 4kW, pozornost říční policie apod. Výtlačný člun, který má celkový výtlak méně jak 1000 kg, s motorem do 4 kW (5 HP), může ovládat kdokoliv od 18 let bez jakéhokoli omezení. Jedná se o zákonem nazvaná: "Vybraná malá plavidla" Navíc delší výtlačný člun dosahuje vyšší konstrukční rychlosti podle vzorce: v=6 √L (max. kostrukční dosažitelná rychlost výtlačného člunu). Uvedu příklad: v-rychlost, √-druhá odmocnina L-délky vodorysky v metrech. Člun s délkou vodorysky (délka ponoru na úrovni hladiny) 2.5 m nedokáže překročit rychlost 9,48 km/h, zatímco s délkou vodorysky 5m je to 13,4 km/hod. Nejprve vypočítáme druhou odmocninu délky vodorysky v metrech, pak výsledek znásobíme šesti. Jedná se o teoretickou max. konstrukční rychlost. Ani při zvýšeném výkonu motoru už nelze tuto rychlost překročit. Člun zvedne příď, tou hrne vodu před sebou a vytváří mohutnou příďovou vlnu, která nedovolí rychlost překročit. Optimální konstrukční rychlost pro výtlačnou plavbu se vypočítá stejným způsobem, jen namísto násobku 6, násobíme výsledek druhé odmocniny délky vodorysky číslem 3,4 - jedná se o rychlost, při níž výtlačný člun pluje podélně vyvážený na dvou příďových vlnách a klade při plavbě nejmenší odpor.
Pokud budete mít zájem přece jen o kluzák, pak potřebujete překonat rychlost (tentýž výsledek odmocniny) násobený 8, což je začátek skluzu, neboli přechodová rychlost. Tato rychlost je nejméně ekonomická. Dobré klouzání je až od násobku 11 a dokonalé klouzání po vodní hladině až s násobkem 22. Almara, která je na obrázku, odhaduji délku vodorysky na cca. 1,7 m má schopnost svým tvarem dosáhnout skluzu na vodní hladině až při rychlosti nad 7,8 km/hod., dobrého skluzu při rychlosti 14,3 km/h a čistého ovšem jen teoreticky při rychlosti 28,7 km/hod. Jedná se jen o teorii. K překonání přechodové rychlosti by byl třeba lodní motor o hmotnosti nejméně 30 kg a spolu s hmotností člunu 40 kg a jednočlennou posádkou 75 kg by celková hmotnost činila 145 kg. Pro začátek klouzání by na jeden HP motoru nesmělo připadnout více, jak 35 kg, pro dobré klouzání méně jak 11kg/1 HP. Takže 145: 11= 13 HP, přičemž není započítána výkonová rezerva. Nelze hnát motor v max. otáčkách dlouho.
Závěr: Motor o výkonu 5 HP dostane almaru do přechodové rychlosti a při lehčí osobě do částečného skluzu max. 8 až 9 km/hod. Každý kdo chce na vodu a začíná s tímto sportem, by měl vědět s čím začít a proč. To je důvod, proč jsem se tak rozepsal.
Dobrou noc.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba prvního plavidla

Příspěvekod Viky_CZ » stř srp 19, 2020 8:53 am

Nemo píše:Závěr: Motor o výkonu 5 HP dostane almaru do přechodové rychlosti a při lehčí osobě do částečného skluzu max. 8 až 9 km/hod. Každý kdo chce na vodu a začíná s tímto sportem, by měl vědět s čím začít a proč. To je důvod, proč jsem se tak rozepsal.
Dobrou noc.

Jasne, teoreticky to nejde. Ale mne staci mit dvoutakt a videozaznam, aby mne nikdo nemohl narknout, ze jsem si tu plavbu v kluzu vymyslel. :crazy:

https://www.youtube.com/watch?v=IcXAxpthmcU
https://www.youtube.com/watch?v=ImAjpuofwnE

A teda musim spravedlive priznat, ze ten motor mel v roce 1970 lehce přes 4kW (6PS), ale verim, ze tedka uz se do 4kW vejde ... a ja taky vazim přes 110kg a ne 75kg.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba prvního plavidla

Příspěvekod Viky_CZ » stř srp 19, 2020 9:11 am

Pro inspiraci jsem si chodil sem, to je dokonce jenom 4HP.

https://www.youtube.com/watch?v=g4ovCCGhmaA
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 113
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba prvního plavidla

Příspěvekod Nemo » stř říj 28, 2020 4:14 pm

Viky_CZ píše:
Nemo píše:Závěr: Motor o výkonu 5 HP dostane almaru do přechodové rychlosti a při lehčí osobě do částečného skluzu max. 8 až 9 km/hod. Každý kdo chce na vodu a začíná s tímto sportem, by měl vědět s čím začít a proč. To je důvod, proč jsem se tak rozepsal.
Dobrou noc.

Jasne, teoreticky to nejde. Ale mne staci mit dvoutakt a videozaznam, aby mne nikdo nemohl narknout, ze jsem si tu plavbu v kluzu vymyslel. :crazy:

https://www.youtube.com/watch?v=IcXAxpthmcU
https://www.youtube.com/watch?v=ImAjpuofwnE

A teda musim spravedlive priznat, ze ten motor mel v roce 1970 lehce přes 4kW (6PS), ale verim, ze tedka uz se do 4kW vejde ... a ja taky vazim přes 110kg a ne 75kg.


Nazdar Viky! Super plavba! Ještě bych k tomu přidělal podvodní křídla - viz hydrofoil. Když to může do skluzu na křídlo dostat kajakář, proč ne 4kw motor? Na křídlech by to mělo ještě menší odpor a nepochybně vyšší rychlost.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba prvního plavidla

Příspěvekod Viky_CZ » stř říj 28, 2020 8:51 pm

Dekuju, jsem rad ze se libi. Musim priznat, ze clun ma svoje mouchy, ale je s nim i tak velka zabava. S tema kridlama jsem takovej trochu skeptickej, z hlediska tuhosti konstrukce to je dost tezkej orisek, za plavby asi OK, ale na prepravu a manipulaci nevim nevim. Nechovam se k tomu zrovna opatrne a tenhle clun je tak trochu malej tank, coz je rozhodne vyhoda. :-D
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba prvního plavidla

Příspěvekod Viky_CZ » sob pro 12, 2020 11:16 pm

No... tady je finalni zprava z ty moji posledni stavby, ma to svoje mouchy, ale na ryby to bude stacit. :-)

https://www.youtube.com/watch?v=-viNtTD3Kpw

Je to anglicky a zatim to nema ani cesky titulky, ale to treba nekdy dodelam, kdyby tomu nekdo nerozumel.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů