ahoj
probrali jste tu už všechny možné materiály na stavbu stěžně, ale co dřevo? .. jinými slovy, má smysl koupit starší loď (ocel) s dřevěným stěžněm i ráhnem? .. mají být nové z roku 2005, podle fotek stav "normální" .. nebo je to rovnou na výměnu?
nemám s tímhle absolutně žádnou zkušenost, na lodi s dřevěným stěžněm jsem nikdy neplul ani si ho zblízka neprohlížel .. jak tam bývá vyřešeno kování a výtah?
dík za pomoc
dřevěný stěžeň
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
Dřevěný stěžeň už jsme zde probírali také. Dokonce i několik variant stavby (výroby).
Jen to najít. To se asi zapotíš.
Jinak u klasických dřeváků se vedení předního a spodního líku řeší většinou DRÁŽKOU.
Zdůrazňuji VĚTŠINOU, aby mě hned někdo nechytal za slovo.
Výtahy se pak většinou vedou venkem.
Dřevěný stěžeň mám na Finovi (je starší než uvádíš ty), funguje úplně skvěle.
alffa
P.S.
Kování dle konstruktéra.
Pokud Ti to bude stačit, mohu něco zkopírovat z Pávie.
Jen to najít. To se asi zapotíš.
Jinak u klasických dřeváků se vedení předního a spodního líku řeší většinou DRÁŽKOU.
Zdůrazňuji VĚTŠINOU, aby mě hned někdo nechytal za slovo.
Výtahy se pak většinou vedou venkem.
Dřevěný stěžeň mám na Finovi (je starší než uvádíš ty), funguje úplně skvěle.

alffa
P.S.
Kování dle konstruktéra.
Pokud Ti to bude stačit, mohu něco zkopírovat z Pávie.

- pecho
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 633
- Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: hradecko
dřevěný stěžeň
Pokud si vzpomínám, už je to hodně dávno, tak dřevěné stěžně vyráběli kluci v Libštátě, tak snad se mezi nimi najde nějaký pamětník přes stěžně, kdyby náhodou bylo něco potřeba, vzpomínám, že je půlili, vydlabali ten střed, jestli to pak impregnovali, to už nevím, ale pak ty půlky k sobě slepili. Zdraví Pecho
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
Re: dřevěný stěžeň
jojoch píše:má smysl koupit starší loď (ocel) s dřevěným stěžněm i ráhnem? .. mají být nové z roku 2005, podle fotek stav "normální" ..
Jó, hoď sem ty fotky.

- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1721
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 40
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
no, já budu co nevidět vyrábět (se pokoušet) dřevěný stěžeň metodou Birdsmouth Spar. Mám v úmyslu vyrobit jak ovalný s drážkou, tak holý kulatý nebo s kolejnicí. Dutina bude napuštěna epoxidem a z venku asi le tonkinois.
Jinak co se funkčnosti a výdrže týče, tak se samozřejmě nedá srovnat s Al profilem. Ale to je jako srovnávat jabka s hrouškama.
U té drážky ve dřevě jsem přemýšlel, jak dosáhnout dokonalé hladkosti drážky. A jediné (mimo broušení - lakování - broušení - ...) co mne napadlo, je vlepit do drážky Al nebo plastový profil C. Máte někdo nějaký jiný nápad? A navíc by to s tím vlepeným profilem bylo mnohem trvanlivější.
Jinak co se funkčnosti a výdrže týče, tak se samozřejmě nedá srovnat s Al profilem. Ale to je jako srovnávat jabka s hrouškama.
U té drážky ve dřevě jsem přemýšlel, jak dosáhnout dokonalé hladkosti drážky. A jediné (mimo broušení - lakování - broušení - ...) co mne napadlo, je vlepit do drážky Al nebo plastový profil C. Máte někdo nějaký jiný nápad? A navíc by to s tím vlepeným profilem bylo mnohem trvanlivější.
ficcus píše:U té drážky ve dřevě jsem přemýšlel, jak dosáhnout dokonalé hladkosti drážky. A jediné (mimo broušení - lakování - broušení - ...) co mne napadlo, je vlepit do drážky Al nebo plastový profil C. Máte někdo nějaký jiný nápad? A navíc by to s tím vlepeným profilem bylo mnohem trvanlivější.
Vsazení hliníkového profilu /přes rozdílnou dilataci/ se asi dá zvládnout. Řekl bych ale, že použití pojezdu do drážky bude učinější. Sebehladší drážka totiž asi neodstraní fakt značné třecí plochy mezi lanem na /nebo v / předním lemu hlavní plachty, pokud je vedeno v drážce, a tedy značné síly při stahování ve větru, zvláště, pokud je plachta částečně v tahu. Pokud jsou v drážce pouze pojezdy a přední lem plochty mimo drážku, je to naprosto o něčem jiném. Řekl bych, že to je srovnatelné se situací, kdy na povrchu dřevěného stěžně je ocelové vodítko s jezdci. Potom hlavní plachta padá sama.Samozřejmě, zvláště u menších lodí vnější lišta /vodítko/ může být v rozporu s estetickým cítěním majitele, ale kuličkový pojez v drážce by mohl být přijatelný.
Pepa
- RadekS
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 253
- Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Nové Veselí
O dřevěném stěžni se hovořilo v topiku o stavbě Denisova Hartleyho, začíná to na straně 5
http://jachting.info/modules.php?name=F ... &start=100
http://jachting.info/modules.php?name=F ... &start=100
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti