s designerem po střední dalmacii 15.8. - 29.8.09

Vaše zprávy a cestopisy z plaveb a akcí kolem lodí a vody.

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

s designerem po střední dalmacii 15.8. - 29.8.09

Příspěvekod designer » stř zář 02, 2009 4:36 pm

rodinná dovolená začíná zcela klasicky - balíme v pátek večer , dodělávám výkresy pro klienta (nedodělal, zbytek práce si beru s sebou :( ). Vyrážíme kolem 2300 směr Havlíčkův Brod, kde nás čeká babička (prvonámořnice) s krabicí řízečků...
Přes Jihlavu, Znojmo na Vídeň, Graz...u Mariboru se vše zadrhává. Ucpaný sjezd z nové dálnice, fronta aut až na hranice s Chorvatskem. V Chorvatsku dálnice ucpaná. 100 km jedeme asi 4 hodiny.
Tím padá náš plán na zastávku v Zadaru (míříme do Sukošanu) a jsme celí šťastní kolem 1400 v marině Dalmatia.
Obvyklý srpnový mumraj, Italové, Poláci.
Loď (Bavaria 30 Cruiser 06) vypadá dobře. Přebírám si ji sám, všechno prolezu a zkontroluji. Speciálně motor se mi líbí, vypadá jako nový, olej OK, plachty,světla,lana...koneně dorazí skipper, projdeme vše spolu, podepíšeme.
Rodina (Eva, její máma - Eva st., Adam 9, david 5) je zatím na pláži. Přenáším tašky, nakupuji jídlo a zcela vyřízený jdu na pivo.
Tím mám pro dnešek dost, vyrážíme zítra...
neděle 16.8.
po cestě a ukládání proviantu jsem jak po boji
ještě vztyčuji výstražnou vlajku (mí kadeti jsou ostří hoši)
Obrázek
a odrážíme v 1100 směr Ždrelac a 1325 spouštíme kotvu u vesnice Žman (Dugi Otok). Na tuhle naprostou díru a p...l světa máme slabost, místní rodina vyrábí naprosto úžasný kozí sýr a olivový olej - doporučuji, bez toho se nelze plavit!
Předstírám práci pro klienta a rodina je na pláži, kam jsem ji obětavě zavezl.
1700 končím s předstíráním práce, naloďuji posádku a vyrážíme směr Brbinj (máme v plánu obeplout D.O. kolem Veli Ratu a podívat se do zátoky Sakarun)
1930 vyvázání na bóji v Brbinji (70 Kn)

Obrázek
zátoka u vesnice Brbinj

pondělí 17.8.
snídáme kozí sýr a jiné lahůdky, koupání..
0820 vyrážíme směr Veli Rat (musím přece klukům ukázat vrak!)
1100 konečně vítr - NW, předpověď vychází! Realita se bohužel drží při dolní hranici, takže při 5kn se naše loďka pomalu sune kolem vraku, pak majáku...a 1315 opět na motor
1345 kotvíme v Sakarunu, bójky jsou naprosto nedostatkové zboží.
Přesto, že předpověď je příznivá, představa, že budu na palubě hlídat kotvu mě neuspokojuje.
Naštěstí nejmladší kadet vidí uvolněnou bójku.
Přejíždíme a můžeme uvítat výběrčího za stání:
Obrázek

Sakarun má pro děti a ženy půvab - bílý písek, mělká a vyhřátá voda
Já mám radši opuštěnější místa, jsem ale v menšině...
Obrázek
Obrázek
Konečně dokončuji výkres, posílám vše klientovi a tím vlastně začíná dovolená :)

úterý 18.8.
celý den si užíváme, zachraňujeme něčí uvolněný člun z pláže...
čeká nás večerní plavba podél D.O. směrem SE k Telaščici.
1715 vyrážíme
jsme jediná loď na této straně ostrova, pobřeží je neobydlené, fouká NW kolem 6kn.
Starší kadet (9) s radostí mává na jedinou loď, kterou míjíme, prý si nepřipadá tak opuštěný.
vítr padá, vlny se zvedají...míjíme útesy na pobřeží, vidím je z této strany poprvé
Den pomalu končí, slunce zapadá.

Navádí nás maják Sestrica:
Obrázek

noční vjezd do Vela Proversa má svůj půvab, naše oblíbená část Telašice je ale beznadějně plná, takže kotvíme 2230 u poloostrova v NW části - Farfarikulac na cca 8mi metrech. Hladina je jako olej, kotva drží. Nevím ale, jaké je tady dno, takže spím na jedno oko...

středa 19.9.
0800 přejíždíme na bójku v přední části zátoky, necháváme se zkasírovat (3x60kn) a oddáváme se sladkému nicnedělání. No tedy, ne tak úplně. Na břehu hledám vhodný klacek na žerď pro vlajku JI (zvrtal jsem objednávku o přišla mi vlajka s "tunýlkem"). Libor mi snad promine výsledek:
Obrázek

čtvrtek 20.8.
0930 vyrážíme směr Mala Proversa, vitr NW 8-9 kn. Chvíli si pohrávám s myšlenkou projet Proversou na plachty (jen vtip ;) ),když ale vidím vyděšené tváře jinak statečných námořníků a kadetů startuji motor, plachty jdou dolů a těch několik metrů široký průliv projedu s elegancí vrozenou všem lodím Bavaria.
mezi Žutem a Kornatem se proplácáme téměř v bezvětří, prohlédneme si možné kotviště u Žutske Aby (vhodné tak na pauzu na oběd, řekl bych) a zamíříme směr Vrgada (další oblíbená díra)
1335 kotva u Vrgady (bóje beznadějně obsazené), vítr v souladu s předpovědí trvá, kotva je na 7mi metrech v písku, loď drží jako přibitá ale odvažuji se jenom odvézt rodinu na pláž a statečně držím hlídku společně s kapitánem Morganem. K večeru naloďuji námořníky a sleduji windmetr - 15-16 kn. To bude noc!
Obrázek
Kolem 2100 vše utichá, přesvědčuji babičku aby dohlédla na malé kadety a chystám se vyvézt svou lásku do víru velkoměsta...
Romantika manželství - starší kadet trvá na tom, že musí s námi, mladší usíná. Takže romantika ve třech..Během chvíle jsem po zásluze potrestán - při nalézání do člunu o cosi zakopnu pod vodou a když se divím proč je všechno od krve - hle, díra v noze!
Jakožto rekvalifikovaný zdravotník ;) odháním svou nekompetentní manželku (lékařku!) a nohu si odborně ošetřuji.

pátek 21.8.
kadeti trvají na doplnění potravin - nemáme meloun,zmrzlinu, kolu a další nezbytné věci. Také pizza je nedostatkové zboží. Takže všichni do člunu, rodina na pláž a já na nákupy.
Záhadně se mi podařilo při manipulaci se člunem uvolnit jeden ventil - nevěřím svým očím, člun se z poloviny vyprazdňuje...Tygřím skokem (poučen Jiřím P.) se vrhám zachránit zbytek vzduchu a zjišťuji, že pumpa je dvoumužná. Jeden musí pumpovat a druhý (?) vší silou cpát konec hadice k ventilku. Odplouvám se zdechlinou ke vsi a podaří se mi najít místního odborníka na vše technické. Po ujištění, že jsem čech a nikoliv polák mi pomůže držet hadici a vše je zachráněno!
přejíme se pizzy v konobě - Klub Maslinica - doporučuji a konečně v
1530 zvedáme kotvu. Dochází nám voda - takže směr vyspělá civilizace - městečko TRIBUNJ. Až do 1800 na krásný boční vítr, 2000 ukázkové vyvázání bokem u nábřeží v Tribunji.
Zjevil se úřad a že prý bokem ne, jedině na mooring. Na celém nábřeží byly vyvázané tři lodě a byl večer..Zato prý můžeme přídí. Vzhledem k několika nábřežním hospodám jsem to ocenil, loď převázal a začal hledat hadici na vodu. Pak jsem si vzpoměl, kde jsem ji viděl naposledy - vzorně stočenou na molu v Sukošanu.
Začal boj o hadici s místní hospodyní.
Prohrál jsem.
Našel jsem obecní hadici o deset metrů vedle.
Vítězství!
Večerní Tribunj má půvab, procházíme se, jíme ukrutné porce zmrzliny.
Oceňuji stání 20m od restaurace, pro podvečerní gin s tonikem ideální.
0200 zjišťuji, že jsem se vyvázal u jediné hospody, která snad nikdy nezavírá, zničující.
Obrázek


sobota 22.8.
nabíráme síly potulováním po městečku, nákupem dřevěných lodiček (doma už je celá flotila) a podobnou činností.
1300 odrážíme směr vedlejší marína pro doplnění nafty (chystáme se na Vis). Pumpa je mimo provoz, takže do Vodice. Po obvyklých tenečcích mezi žíznivými motoráky máme plnou nádrž a na plachty vyrážíme směr Žirje, zátoka Mala Stupica.
To bude naše východisko před noční přeplavbou na Vis.
Vane krásných 12-15 kn NW.
1630 kotvíme v Male Stupici, lodí dost - vyvazujeme se zádí ke břehu. Obdivujeme vedle kotvící motorák Pandora s benátskou vlajkou. Italové, loď ze starých dobrých časů, kdy lodě nevypadaly jako UFO, na palubě květináče s bazalkou...
2030 jde kotva nahoru a míříme na Vis.
Noční plavba je na motor, přesto je ale krásná. Klidná noc, hvězdy, já a Morgan.

neděle 23.8.
0400 1NM západně od Komiži, nechávám loď v driftu a čekám na vhodnou hodinu pro vjezd do přístavu. Zvedá se vítr NW 8-12 kn, plachtíme si a 1000 vyvázání u mola. Cena 135 kn.
A opět to sladké nicnedělání, posedávání v kavárně. Kupuji Mladou Frontu, přečtu si o Langrovi, Topolánkovi a Paroubkovi a jsem opět nohama na zemi...
Obrázek
tady bych asi dokázal bydlet
Obrázek

večer jdeme do přístavní pevnosti (solnice), kde je muzeum historie místního rybářství. Všechno má správnou míru omšelosti a rozhodně stojí za vidění. Nádherný výhled z horní terasy na přístav.
Obrázek
Restaurace na nábřeží je bohužel velmi turistická, takže večeře - ryby,nepatří k těm nejlepším, kterou jsem jedl.
Plánujeme další plavbu, uvažujeme o Hvaru...Podle větru a času se ale rozhoduji pro směr Šolta - Veli Drvenik, Hvar si necháváme na příště.

pondělí 24.8.
1030 odrážíme, směr Biševski kanal a kolem jižní strany Visu.
Vane krásných 14 - 20 kn, míjíme Zelenu Špilju a stáčíme se na NE k Šoltě. Nejhezčí jachting za celou dobu!
Obrázek
Eva je poprvé na kormidle v 16ti kn a užívá si to

1700 pro celkovou únavu námořnictva spouštíme motor a proti větru míříme k Veli Drveniku, kde chci zůstat přes noc.
Vše je jinak.
1830 motor utichá, všude pod ním olej....Dolévám olej a snažím se nastartovat. To sice jde, ale jakmile se dostane do cca 1500 otáček padá zpět na 500 a po chvilce zhasne. Několik pokusů a stále to samé.
Uklidňuji posádku s tím, že jsme na plachetnici a že tedy motor vlastně nepotřebujeme :)
Akorát se tedy mění plány - křižováním proti větru se dnes k Drveniku nedostaneme a kdyby, netroufnu si potmě zajet do neznámé zátoky na plachtách.
Plán tedy zní - budeme křižovat přes noc, ráno za světla se uvidí co s motorem a kam dál. Všechny to uklidní a těší se na dobrodružnou noc...
Poskakováním kolem motoru jsme ztratili asi 2 NM, foukalo stále 10-14, od 0000 vítr klesl na 8-10kn.

úterý 25.8.
0400 vítr padá na 5kn, snažím se neztrácet výšku a jakžtakž se mi to daří
0600 vítr SE 7 kn
uvažuji o tom, že jsme asi namotali na propeler nějakej silon, motor jde nastartovat ale nejde ani na dopředný ani na zpětný chod. Sbírám odvahu a rozehřívám se po noci.Sice jsem ještě nic z propeleru nevymotával, ale tuším, co mě asi čeká...
1000 - nedá se nic dělat, do vody se mnou.
Je tam! Z propeleru povlává ve vodě ocásek silonu.
Po hodině práce za nadšeného povzbuzování oběma kadety je snad propeler čistý. Adam má v hrsti asi 3m silonu a já si můžu připadat jako hrdina.
Ouvej. Motor na moje hrdinství zvysoka kašle.
Jsme opravdová plachetnice :?
Volám do chartrovky, seznamuji je se situací a upozorňuji, že se asi dostanu na plachtách do Milny na Brači. Prý že Milna je ok a mám zavolat, až dorazím.
Zvedá se opět vítr, SE a mě vychází jako lepší cíl Trogir. Je blíž a na boční vítr. Technik z Asty je nadšen, Trogir je ok, víc ok než Milna.
Takže do Trogiru.
Krásný den, vítr fouká, loď pluje. Bez motoru.Tak, jak má :)
Míjíme naše vyhlídnuté kotviště na Drveniku a blížíme se k Trogirskému zálivu. Vítr! Vítr není. Padá na 3-4 kn, mávám vším, co je po ruce...nic. 1-2 kn.
Uklidňuji celou posádku - máme dost pití i jídla...Kolem nás plujou lodě a posádky se usmívaj se nad nadšenci, kteří jedou na plachtách i když je skoro bezvětří.
Pane, to jsou frajeři. Nenahoděj motor, to jsou jachtaři!
1700 - blíží se ostrůvek se zeleným světlem, je dost blízko a slabý proud nás pomalu sune přímo na jeho skalnatý břeh.
Ale vždyť my máme motor - sundavám gumák,vyrábím pomocí lan tlačný remorkér a ostrůvek je za námi.
Už mě to nebaví, volám do Asty, že jsem před Trogirem. Ok, zavoláme do ACI mariny, přijedou pro vás. Nic. Tak tedy ACI Marina. Jojo, to není problém, za chvilku jsme pro vás.
Popisuji pozici, jo jo, víme, kde jste.
Za 30 minut volá někdo v řevu motoru, kde že to vlastně jsme. Lehká korekce a už přiráží gumák, lana a jedeme. A že prý technik s Asty je náhodou v Trogiru a čeká na nás na mole.
2000 vyvázaní u mola, technici po paty v motoru.
2200 motor běží jak má. Ptám se na příčinu - no to víte, motor, občas se rozbije :whist:¨

středa 26.8.
nový den, když už jsme tady, podíváme se tedy na město. Kolem přístav, dost hnus, lodě - restaurace..lodě - autobusy. Jen mladší kadet si vybral tu svou:
Obrázek
Staršímu se líbila tahle:
Obrázek
přes most do starého centra - moc pěkné. Uličky tak 1,5 m široké, stín, konoby ve dvorcích a různých zákoutích
Obrázek

hrad je také takový,jaký má být:
Obrázek
končíme vynikajícím obědem - bílá ryba, burgundské šedé
ještě kupuji svému miláčkovi korále
Obrázek
(nejsou asi moc vidět)
a 1500 odrážíme z mariny (ACI Marina Trogir 360 kn za B30 !!!)
směr Rogoznica
po cestě se díváme na zátoku Borovica, je ale tak na jednu loď a ta tam už je.
Míříme do mariny Frapa, podle 808 bójky pro lodě do 12m za 20euro. 1900 se vyvazujeme, volných bójek spousta. Dívím se, ale po příjezdu výběrčích (lodivod, úřednice a bodyguard) a zaplacení 30 euro začínám chápat.
pozornost odvádí mladší kadet svým bojem s mořskou obludou
Obrázek


čtvrtek 27.8.
plán pro dnešní den - ukázat posádce kanál Sv.Ante, pevnost a nonstop plavbou dorazit do oblíbeného Žmaně. Tam se povalovat celý pátek a k večeru přejet pár mil do Sukošanu.
0900 vyrážíme směr Šibenik, 1000 plachty (SE 10-12kn) na motýla a kolem Zlarinu k pevnosti
1245 kotvíme cca 200m od pevnosti, 8m, písek. Prohlídka pevnosti, provádíme několik náměrů na nepřátelské loďstvo
Obrázek
na protější pláži trochu koupání
Obrázek
a v 1730 vyrážíme směr Tribunj,Murter,podél Pašmanu na Dugi Otok

večerní plavby mám prostě rád:
Obrázek

pátek 28.8.

0015 kotvíme u Žmaně, celé dopoledne prospím.
1200 se mění vítr, překotvuji a jedeme do vsi na vynikající oběd (loď na dosah)
poslední koupání
Obrázek

1900 jde kotva nahoru, směr Ždrelac a Sukošan
Obrázek

2030 tanec před pumpou, 2100 vyvázáni u mola č. 6

sobota 29.8.
předávám loď, vše ok. Ujišťuji skippera,že za 14 dnů se zase uvidíme :) . Vše zapakováno a v 1000 jsme na cestě do Zadaru. Nemůžeme si nechat ujít úžasnou restauraci Marco Polo (díky windwarde!)
1500 opouštíme Zadar a téměř prázdnou dálnicí míříme do šedi.

BYLA TO PĚKNÁ DOVOLENÁ, PĚKNÁ PLAVBA.

UPLUTO 285 NM, Z TOHO CCA 140 NA PLACHTY.
LOĎ BAVARIA 30 CRUISER, ASTA YACHTING, SUKOŠAN
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » stř zář 02, 2009 6:35 pm

Moc pekne napsane! hned jsem si poznamenal trasu.
Uživatelský avatar
mirinekk
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 646
Registrován: čtv led 08, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kamenický Šenov

Příspěvekod mirinekk » stř zář 02, 2009 7:17 pm

Moc pěkně napsané a hlavně super vyřešená situace z motorem. Ten nápad s remorkérem ;)
Uživatelský avatar
F2
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 17
Registrován: čtv črc 10, 2008 2:00 am
Reputace: 0

motor od gumáku

Příspěvekod F2 » pát zář 04, 2009 11:05 am

Taky mě často napadá zda a jak by šel použít motor od gumáku v případě poruchy :? hlavního motoru. Nové tema ? :?
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát zář 04, 2009 11:14 am

záleží na motoru a jak ho upevnit (zrcadlo?)
Běžně mají lodě v chartru motůrky o síle 2,2 Ps (měli jsme suzuki). Loď B 30 cca 5 tun....Za úplného bezvětří a nulového vlnění jsem dosáhl na 1/2 plynu rychlosti cca 2kn (podle GPS). Po 500 metrech jsem toho nechal, představa, ža tímto způsobem se budu přemisťovat další cca 2,5 NM byla zcestná. Možná, že bych to zvládnul, motor bych pravděpodobně odrovnal.
Uživatelský avatar
zdendaSzER
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 111
Registrován: stř črc 23, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod zdendaSzER » pát zář 04, 2009 11:16 am

demontáž, vyčistit, montáž, nastartovat, plout... :-)
Naposledy upravil(a) zdendaSzER dne stř zář 23, 2009 7:23 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát zář 04, 2009 11:28 am

Hezky to píšeš :good:

A ta vlajka je taková stylová....a na tom nejčestnějším místě. Jen tu zemi JI asi nikdo nebude znát :lol:
Pokud se ti to nezdá, musíš si přiobjednat vlajkovou žerď, nebo šitíčko a přišít 2 šňůrky...
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát zář 04, 2009 11:33 am

To máš Zdeňku částečně pravdu. Potíž ale byla především s olejovým filtrem a ucpaným olejovým vedením. Motor nemazal...To jsem alespoň pochopil z prováděné opravy v Trogiru.
Chlapíci se s tím mordovali asi 2 hodiny a vypadali, že vědí co dělají...
A vlastními silami opravovat motor, večer, na docela slušných vlnách a celkem čerstvém větru - do toho se mi i přes možné konzultace po telefonu moc nechtělo :)
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát zář 04, 2009 11:39 am

Libor píše:Hezky to píšeš :good:

A ta vlajka je taková stylová....a na tom nejčestnějším místě. Jen tu zemi JI asi nikdo nebude znát :lol:
Pokud se ti to nezdá, musíš si přiobjednat vlajkovou žerď, nebo šitíčko a přišít 2 šňůrky...


přiznám se, že jsem to zanedbal a "tunýlkovou" zradu objevil až pozdě. A šitíčka nemaje, zvolil jsem JI jako svou zem... ;)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů