Postrehy z plavby Dunaj - Tisa 2009

Vaše zprávy a cestopisy z plaveb a akcí kolem lodí a vody.

Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Jozef.
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 170
Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Postrehy z plavby Dunaj - Tisa 2009

Příspěvekod Jozef. » stř zář 16, 2009 8:06 pm

Dnes sa mi konečne podarilo vylúštiť systém vkladania obrázkov, tak môžem napísať niečo o plavbe, ktorej som sa vďaka niekoľkým kamarátom mohol zúčastniť.
Bol som v skupine ktorá sa v dňoch 1. augusta až 15. augusta 2009 plavila po Dunaji cez Maďarsko , Srbsko a ďalej po Tise do Maďarska. Z km 1800 pri Medveďove vyrazilo šesť posádok na motorákoch od 4 do 6,5 m dĺžky, s motormi od 15 PS po 115 PS.
Spoločnosť to bola rôznorodá aj patrične veselá, väčšinou známa tomuto fóru. Skúsim to podľa abecedy:
1. Červíkov krásny gumák:

2. Denisova nová lodička

3. Gabova osvedčená kajutovka Raduša

4. Murov veterán:

5. Ivanova hliníková pramica:

6. a konečne moja maličkosť s dvojročným Flipperom 630 HT:


Celú plavbu nás sprevádzali dva hlavné problémy:

- zásobovanie palivom a
- kotvenie


Až do takej miery, že sa na minimum scvrkával čas napr. na poznávanie okolia alebo miestnych ľudí a zvykov (ak tým nemyslíme spoznávanie krčiem).
Denne bolo potrebné tankovať od 30 do 60 litrov do každej lode, a okrem dvoch miest, kde sa dalo tankovať priamo na vode (Budapešť a Baja v Maďarsku), to bolo dosť drsné. Trikrát nám pomohli miestni (Maďari alebo Srbi) a odviezli nás na pumpu. Ostatné sa vlieklo v rukách. Dobré je preto mať zo sebou vozík (rudlu).
Druhý problém je kotvenie (stanovanie). Tým, že to boli rôzne lode, z toho dve kajutovky, každý mal iné požiadavky. Niekedy sme aj dve hodiny hľadali vhodné kotvište.
Za celú dobu sme prešli na Dunaji 567 km, a na Tise 460 km, denne priemerne 100 km. Plavilo sa 3 až 4 hodiny denne. Spotreba lodí bola rôzna, moja ľoď "zožrala" celkom 454 litrov, priemer 45 l /100 km. Je to však daň za pohodlie.
Tak zatiaľ toľko.
Naposledy upravil(a) Jozef. dne sob zář 19, 2009 8:16 am, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř zář 16, 2009 11:22 pm

jozzefe, pěkná přehlídka. díky
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » čtv zář 17, 2009 9:24 am

to Jozzef

z Tvého vyprávění vyplývá,že je výhodnější méně výkonný motor s nižší spotřebou.
Já jsem jel letos horní Dunaj s loďkou jako má Denis /bez kajutky/ s motorem Suzuki 15 4t.
Upluto 580km po proudu,spotřeba 85 l,motor vrčel rovných 25 hodin,tj 4 1/4 hodiny denně,průměrná spotřeba 3,4l/hod,14 l/100km,běžná cestovní rychlost 32km/h,denně upluto 96km.
Uživatelský avatar
Jozef.
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 170
Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Jozef. » čtv zář 17, 2009 10:14 am

Spotreba lode je zaujímavá z dvoch príčin.
Prvá je samozrejme cena, lebo Vás cesta po Dunaji vyjde na pekný zámorský zájazd. Ale už keď ste do toho investovali (do kúpy lode) kopec peňazí tak sa to musí pretrpieť.
Druhá príčina je samozrejme zásobovanie. To som ale už spomínal vyššie.

Denis už naznačil poruchu na mojom motore. Problém začal ešte na maďarskom úseku Dunaja, keď som štartoval až na tretí pokus (elektromagnet nedvíhal pastorok na štartéry). Po telefonickej porade s mojim servisným technikom z Donaumarine v Komárne sme štartovali na "krátko", čo som nepokladal za úplne najlepšie riešenie. Nehovoriac o tom, že manželka z toho bola dosť nervózna.
Na tretí deň ani toto riešenie nepomáhalo. To sme už boli v Srbsku. Štartoval som už tak, že Červík prepínal štartér napriamo a ja som druhým šrobovákom dvíhal pastorek do záberu. Tak, sme začali zháňať servis cez známych. Chlapci z Komárna zaistili špecializovaný servis v Belehrade, ale tam sme až nechceli plávať (Belehrad je 50 km za vtokom Tisy).
Cez ďalšieho kamaráta, ktorý má kamaráta v Belehrade a ten zase neviemkde, sa podarilo zohnať človeka, ktorý nás čakal pri Dunaji v Bačkej Palanke. Volal sa Nikola, dohovorili sme sa pekne. Odmontoval štartér, odviezol do dielne , rozobral , namontoval, párkrát sme naštartovali a chyba sa znova opakovala. Tak sme to zopakovali, keď sa vrátil povedali sme si že sedem štartovaní bude dostatočná skúška. Aj sme sedemkrát naštartovali, vyplatil som 120 € a odvtedy to funguje. Keď som sa pýtal, čo tomu bolo nevedel odpovedať. Hlavné že to odvtedy pracuje.
Treba vedieť , že ide o nový motor Mercury 115EFI so 110 hod. riadne a odborne servisovaný a v záruke.
Názorná ukážka:


Poznatok pre mňa je, že treba byť pripravený aj na takéto alternatívy, jazykovo, finančne ale hlavne mať všade kamarátov.
Po celej ceste neboli problémy s komunikáciou, navyše na tomto úseku cez Srbsko žije veľa Slovákov, Bačky Petrovac je centrum Slovákov vo Vojvodine.
Počas opravy a aj na noc sme boli uviazaný o pontón-reštauráciu Noemova Archa

To čakanie nebolo tak, zlé lebo sa majiteľ o nás dobre postaral a jedlo bolo naozaj výborné. Poradil , kde je lekár, dokonca sa ponúkol, že odvezie Denisa, ten to odmietol mysliac si že je to blízko.
Na druhý deň naložil všetky naše bandasky (250 litrov) do svojej C5 a doviezol benzín.

Nezabudol sa prísť rozlúčiť
Naposledy upravil(a) Jozef. dne sob zář 19, 2009 8:20 am, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
avalon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 547
Registrován: úte říj 02, 2007 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod avalon » čtv zář 17, 2009 5:11 pm

ahoj dzouzef :-) a opat dalsi pohlad na vec. Som rad a cakam na dalsie diely. :-)
Tu spotrebu mas velmi dobru 45l na 100km je super.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » čtv zář 17, 2009 5:19 pm

Jsem hodně zvědavý, kde jste skončili plavbu.Nelitovali jste, že jste nepluli po proudu z Bodrogu ? Asi by toho spáleného benzínu bylo míň.
Uživatelský avatar
BRUT
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: ned dub 22, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod BRUT » čtv zář 17, 2009 8:53 pm

to Vovsky: kolko asi vazi ta tvoja lodka, nevies? mam Taky motor ako ty, inak slape v pohode, len mam pocit, ze sa trochu viac prenasaju vibracie do riadiacej paky. Pri tom splave si rychlost 32km/h dosahoval tipujem tak s 2/3 plynom?
Jozzef...nie je nic horsie, ako si vecer prezerat obrazky s kotlikom Halaszle :)
Uživatelský avatar
Jozef.
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 170
Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Jozef. » pát zář 18, 2009 7:32 am

Ešte som zabudol spomenúť príhodu pri vyplávaní z Maďarska:
V Mohácsi majú Maďari združenú colnú, policajnú a vodno-policajnú stanicu. Na jednej strane sa to zjednodušilo , boli všetci pokope ale oproti minula tam pribudol aj "tiszti-orvos", čo je vojenský lekár.
Po absolvovaní tých prvých troch úradníkov sme museli čakať na lekára (v tomto prípade lekárku). Po asi hodine čakania sa nad nami vrátnik zľutoval, a po konzultácii s doktorkou našli riešenie: Samovyšetrenie Tak to už sme si robili srandu ako sa budeme navzájom , vyšetrovať, teda hlavne naše polovičky. Dokonca sa niektorí chceli chopiť iniciatívy.
Našťastie to vyústilo do vypĺňania groteskného dotazníka v rozsahu na dve a pol stránky. Celkom asi 50 otázok typu:

    - má niekto na palube niektorý člen posádky jednu z nasledovných chorôb cholera, malária. .áno, nie
    - zomrel niekto za posledný týždeň na Vašej lodi
    - bol niekto vážne chorý ..
    - má niekto pohlavnú chorobu...
    - nachádzajú sa na palube vši, šváby (rusy) ...


Tento dotazník bol zrejme určený veľkým výletným lodiam.ale my sme ho museli s veľkým smiechom pri každej ďalšej absurdnej otázke vyplniť.
Ak bol vstup do Srbska v Bezdane poplatný režimu, ktorý tam vládne (a aj nedávno vládol u nás), tak Maďari boli pre nás nepochopiteľní, keďže sme vychádzali z Únie
Zatiaľ toľko.
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » pát zář 18, 2009 9:30 am

to Brut

loďka samotná váží přesně 140 kg,motor 45,já s manželkou 160kg,plné nádrže benzínu asi 50kg,jídlo pití bagáž asi 120 kg,to znamená celkem +- 515 kg.
S těma vibracema bych to také tak viděl,jsou trochu větší,ale nemám to s čím srovnat a již jsem si zvykl.
Většinu cesty jsem plul asi na 3/4 plynu,když dáš plnej,tak to již rychleji nejede,jen to víc řve a více žere.
Naposledy upravil(a) vovsky dne čtv zář 24, 2009 2:55 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát zář 18, 2009 12:27 pm

edit vilma : libor reaguje mj. na příspěvky, které v rámci úklidu byly odsunuty, /netýkaly se reportáže/

¨Jozzefe nedej se odradit, začátky někdy bývají těžké.. ;)

Avalon, nápad dobrý, rozumím ti, ale neproveditelný. Musíme všem měřit stejně....

Rád si přečtu všechny reportáže, tolik jich zase není. A lidí ochotných a schopných něco napsat je ještě méně.
Všem dopisovatelům patří veliké díky :good: od všech čtenářů a návštěvníků.
Uživatelský avatar
vilma
moderátor
Příspěvky: 3188
Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
Reputace: 46
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod vilma » pon zář 21, 2009 9:54 am

V zájmu ucelení reportáže byl proveden úklid v tomto topiku.
Omlouváme se autorům příspěvků, v nichž zazněly konstruktivní připomínky,
(ale nesouvisely s tématem). Díky za pochopení.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte zář 22, 2009 9:47 pm

vovsky píše:to Brut

loďka samotná váží přesně 140 kg,motor 45,já s manželkou 160kg,plné nádrže benzínu asi 50kg,jídlo pití bagáž asi 120 kg,to znamená celkem +- 515 kg.
S těma vibracema bych to také tak viděl,jsou trochu větší,ale nemám to s čím stovnat a již jsem si zvykl.
Většinu cesty jsem plul asi na 3/4 plynu,když dáš plnej,tak to již rychleji nejede,jen to víc řve a více žere.


Podla toho čo píšeš pripadá na 1 HP neuveritelných 34,33 kg :o. A predsa to kĺže a dosť pekne. Otázka je čo by to robilo hore prúdom? Z gumáku mám odskúšane, že po stojacej hladine idem s rovnakým plynom až o 6 km/hod rýchlejšie ako hore prúdom.
Uživatelský avatar
zdendaSzER
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 111
Registrován: stř črc 23, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod zdendaSzER » úte zář 22, 2009 10:00 pm

jozef: máš ten dotazník v originále /foto, scan/?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte zář 22, 2009 10:27 pm

Jozef je v zahraničí, odfotené to nemáme. Predpokladáme že Maďarská riečna polícia nedostala hlásenie že ich krajina vstúpila do EU. :D A keď nie sú oni, tak potom nemôže byť ani Slovensko :lol:
Uživatelský avatar
Jozef.
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 170
Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Jozef. » čtv zář 24, 2009 1:02 pm

Po prechode maďarskej hranice nás čakala ešte obávanejšia tortúra a to prihlásenie do Srbska.
Tak tam ešte vládol hlboký socializmus. Ale len pokiaľ sa predpisov týka. Všetky tri zložky, teda polícia, vodná polícia aj colníčky nám dali najavo, že ich to mrzí, keď musia s nami vyplňovať 6-stránkový dokument na každú posádku a to v troch exemplároch. Inak pohoda. V podstate sa o nič nezaujímali. Konali si len svoju povinnosť.

Mal som po celej trase srbskom taký dojem, že napriek dosť neusporiadanému výzoru krajiny sú títo ľudia v podstate takí istí ako my. Prejavovalo sa to napr. pri tankovaní, ale aj pri kotvení, zásobovaní , komunikácii. Vychádzali všemožne v ústrety.
Sú oveľa viac spojení s riekou ako my. Mnohých táto rieka živí. Všade bolo spústa rybárov, dostatočné množstvo reštaurácií a možností kotviť. Aj keď sú asi chudobnejší ako my dosť sa venujú vodnej turistike, nemal som pocit že by to bola výsada len nejakých horných desaťtisíc.
Po prekročení hraníc a vstupe do Srbska pri Bezdane sme pokračovali nejakých 30 km do Apatinu. Veľké historické mesto. Privítala nás pekná marína, zatiaľ oficiálne zatvorená. Ale fungovala pumpa, voda.
Obrázek
Ale aj tu sa našla iniciatívna policajtka (mimochodom veľmi pekná), ktorá si plnila len svoje povinnosti. Skopírovala všetkých 56 listov papiera niekde ich založila a zapísala. trvalo to celé hodinu a pol.
Táto marína je príznakom začatia kvalitnejších služieb. Je umiestnená v zátoke takže okrem presného km Vám pomôže aj pohľad na milý kostolík:
Obrázek
Pohodlne sme sa vyspali, predtým sme si dali Apatinské pivo (slušné) v miestnej krčme (špinavej).
Poniektorí si postavili stany na betónovom móle,aj to nám dovolili. Obávali sme sa veľkého hluku z miestnej lodenice (poznatok z vlaňajška) ale zrejme kvôli kríze bola zátoka omnoho tichšia.
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » čtv zář 24, 2009 2:53 pm

A jaký je rozdíl mezi příjezdem do Srbska autem po silnici a na lodi po řece?
Uživatelský avatar
Jozef.
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 170
Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Jozef. » pát zář 25, 2009 9:00 am

Veď v tom je ten paradox.
Aj sme sa pýtali, či takýto zložitý postup musia absolvovať aj pasažieri v autách. Odpoveď bola nie.

Došli sme k jedinému vysvetleniu, že Maďari aj Srbi majú hraničné predpisy nastavené pre veľké výletné lode s 100 a viac pasažiermi.
Zaujímavosťou je možno aj to, že po Dunaji pravidelne premávajú veľké osobné lode. Ak chcete napr. cez Gabčíkovskú priehradu preplávať čo najskôr, tak sa treba riadiť časmi rýchlo lodí Raketa. Ináč môžete čakať aj tri hodiny.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » pát zář 25, 2009 12:38 pm

Od těchto způsobů hraničního odbavení jsme si už odvykli, ale potěším vás popisem z odbavení na ukrajině:
Polští vodáci pluli po řekách San a Dněstr do Černého moře, ale ta řeka Dněstr jde přes Moldavsko a pak zase zpět na Ukrainu. V jednom místě je hraniční řekou, tak se musí plout u ukrainského břehu až do místa kde je celnice a pak přejet na stranu moldavskou. Háček bal v tom, že ta celnice je na mostě přes řeku a oni jim nedovolili přeplout na protější břeh, museli se vechat vytáhnout na vlek traktoru, přejet po mostě po silnici, odbavit se celně (asi 2hodiny) a na druhém břehu se zase nechat spustit na vodu.
Tak to je jen pro velmi odolné jedince. Takže buďte rádi, může být hůře.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů