výtahy plachet, topenanta, otěže
Moderátoři: vilma, Pepa, smike
výtahy plachet, topenanta, otěže
Dobrý den přátelé,
mám prosbu na zkušené jachtaře - kamarády. Koupil jsem loď, 6,7, m dlouhou loď typu Sasanka. Koupil jsem jí ve strašném stavu a dávám jí dohromady. Období barev, antifoulingů a natírání vůbec jsem už překonal a teď se dostávám do období plachet. Krásně období, ale pro mě absolutního laika složité. Jedná se mi to toto :
ve stěžni mám kolečka na 4 výtahy. Vím, že potřebuji výtah na kosatku, kterou budu mít navinutu na rolfoku, dále potřebuji výtah na hlavní plachtu. To máme 2 výtahy. K čemu jsou zbývající 2 výtahy? Jeden bych použil na spinakr, ten zatím nemám, ale pořád mám jeden neobsazený. Takže nevím na co je ...
Další věc : topenanta - tedy lano které drží ráhno nad palubou v době kdy není vystavena hlavní plachta. Je topenanta lano které se naměří, zaváže a je to, nebo je to lano, které bude mít prvky na nastavení délky. ?
A další věc : lana od výtahů jdou od paty stěžně přes 1 kladku do záseků na střeše kajuty. Je nějaké pravidlo, do jakého záseku vede které lano ?Myslím tím, že výtah od hl. plachty se dává do záseků na levé strasně od vstupu do kajuty a pod...
mám prosbu na zkušené jachtaře - kamarády. Koupil jsem loď, 6,7, m dlouhou loď typu Sasanka. Koupil jsem jí ve strašném stavu a dávám jí dohromady. Období barev, antifoulingů a natírání vůbec jsem už překonal a teď se dostávám do období plachet. Krásně období, ale pro mě absolutního laika složité. Jedná se mi to toto :
ve stěžni mám kolečka na 4 výtahy. Vím, že potřebuji výtah na kosatku, kterou budu mít navinutu na rolfoku, dále potřebuji výtah na hlavní plachtu. To máme 2 výtahy. K čemu jsou zbývající 2 výtahy? Jeden bych použil na spinakr, ten zatím nemám, ale pořád mám jeden neobsazený. Takže nevím na co je ...
Další věc : topenanta - tedy lano které drží ráhno nad palubou v době kdy není vystavena hlavní plachta. Je topenanta lano které se naměří, zaváže a je to, nebo je to lano, které bude mít prvky na nastavení délky. ?
A další věc : lana od výtahů jdou od paty stěžně přes 1 kladku do záseků na střeše kajuty. Je nějaké pravidlo, do jakého záseku vede které lano ?Myslím tím, že výtah od hl. plachty se dává do záseků na levé strasně od vstupu do kajuty a pod...
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9350
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Dle mě, záseky si dáš jak ti to pasuje. Stejně je to na každé lodi jinak.
Jedna kladka je právě na topenantu, aby jsi mohl regulovat výšku ráhna se sbalenou plachtou, např. aby jsi se neuhodil do hlavy. Nějaká bude asi rezervní, nebo na další plachty.
Uchycení kosatky je různé. A pokud bude na rofoku, záleží na jakém. Jak se bude otáčet horní díl - obrtlík. Já mám kladku již v něm a otáčí se to jako celek, ke stěžni je to uchyceno napevno.
Jedna kladka je právě na topenantu, aby jsi mohl regulovat výšku ráhna se sbalenou plachtou, např. aby jsi se neuhodil do hlavy. Nějaká bude asi rezervní, nebo na další plachty.
Uchycení kosatky je různé. A pokud bude na rofoku, záleží na jakém. Jak se bude otáčet horní díl - obrtlík. Já mám kladku již v něm a otáčí se to jako celek, ke stěžni je to uchyceno napevno.
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1814
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Jeden výtah bude na hlavní plachtu, druhý výtah může být na topenantu - také ji přitahuješ, povoluješ. Pak můžeš jeden výtah použít jako rezervní , kdyby ti prasklo lano od hlavní plachty, či topenanty, abys nemusel na stěžeň zakládat nové. A ta kosatka, to je různé, ale většina rolfoků co jsem viděl (bubínkové) tak se výtah kosatky vrací zpět podel předního stěhu, tudíž jde jen na kladku která je otočně před stěžněm, nikoliv do stěžně. Jak je to u lištových nevím.
díky
diky za rady
- zdendaSzER
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 111
- Registrován: stř črc 23, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
Ahoj,V podstatě je to jedno jak si to tam dáš,já jsem toho názoru že výtahy plachet by měly být každý na jiné straně,dále nic nepíšeš o řadičícch,sasanka má lana od kladek přímodo stoperů?,topenantu mít samozřejmě nemusíš,ale je praktická,že by povolená za jízdy brzdila tunovou loď,bych trochu polemizoval,hlavně si odděl lana barevně ať nemáš pakárnu,zažil jsem shození hlavatky místo povolení kikiny. ovládání rolfoku si natáhni dozadu ke kormidlu,je to lepší.Ahoj
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1814
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Sasanky mívají na kajutě ještě jedu řadu kladek přes které jdou lana od stěžně po kajutě do stoperů.
Jak máte vyřešeno u ovládacího lana rolfoku zajištění, aby se nepovolilo? Stoper, nebo jen zásek? Já mám na lodi vedení lana dozadu, pak je tam jedna kladka a víc nic, tak jsem to prozatím natáhl na kajutu do stoperu, ale není to nejlepší řešení.
Jak máte vyřešeno u ovládacího lana rolfoku zajištění, aby se nepovolilo? Stoper, nebo jen zásek? Já mám na lodi vedení lana dozadu, pak je tam jedna kladka a víc nic, tak jsem to prozatím natáhl na kajutu do stoperu, ale není to nejlepší řešení.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9350
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Já ti zase povím jak je to u malých lodí.
Nemám tam žádnou kladku, ale zásek, to lanko nemá víc jak 4 - 5mm.
Od spodního bubnu rolfoku to jde přes navařené oka na "mrtvém muži", pak jsou ještě myslím 2 očka na patě rélingového sloupku.
Pak to prochází přímo takovýmto zásekem:
A volný konec leží poblíž.
Je pravdou, že na kostatce kolem 9m[sup]2[/sup] nikdy nevznikne taková síla, kterou neudržíš v ruce.
Ten zásek je jen fixace polohy při refu. Jinak je to v podstatě volné bez tahu.
Nemám tam žádnou kladku, ale zásek, to lanko nemá víc jak 4 - 5mm.
Od spodního bubnu rolfoku to jde přes navařené oka na "mrtvém muži", pak jsou ještě myslím 2 očka na patě rélingového sloupku.
Pak to prochází přímo takovýmto zásekem:

A volný konec leží poblíž.
Je pravdou, že na kostatce kolem 9m[sup]2[/sup] nikdy nevznikne taková síla, kterou neudržíš v ruce.
Ten zásek je jen fixace polohy při refu. Jinak je to v podstatě volné bez tahu.
No jo, no. Těch 9m[sup]2[/sup] mě uniklo.
Dobrá. Tak kladku asi né. Ale pokud bych se měl rozhodovat mezi zásekem a stoperem, určitě bych bral stopera. V tom záseku, pokud není v tahu, to lanko nevidím bezpečně. Ono né že nemá žádnou funkci. Vždyť zabraňuje tomu, aby se nám srolovaná gen v silném fukéři nerozbalila...

Dobrá. Tak kladku asi né. Ale pokud bych se měl rozhodovat mezi zásekem a stoperem, určitě bych bral stopera. V tom záseku, pokud není v tahu, to lanko nevidím bezpečně. Ono né že nemá žádnou funkci. Vždyť zabraňuje tomu, aby se nám srolovaná gen v silném fukéři nerozbalila...
Ahoj,já to mám udělané takto,buben-kladka na předním koši-kladky na relingách-easy lock na levou ruku,při rozbalování povolim stoper,pak ho zavřu,při refování mi stačí jedna ruka e ručkuju lano, to se zásekem nejde,druhá loď,buben lano jde na palubu do průchodky,pak kopíruje palubu v průchodkách přes řadič do stoperu,stejná funkce,ale je to vedený středem lodě kolem lukny,na kajutu,malá nevýhoda ve vzdálenosti mezi pínou a stoperem,ale funkce stoperu ji eliminuje,opět při refování stoper zabraňuje zpětnému vytažení lana.Já osobně upřednostňuji stoper,jestliže jezdíte sami moc vám to pomůže.Bohužel je to trošku dražší,ale Baťa řekl:,,nejsem tak bohatý,abych si kupoval levné věci.´´
- CarlosPereiros
- nováček na fóru
- Příspěvky: 7
- Registrován: pát úno 22, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Jeseník
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti