Překližky pro stavbu metodou Stich and Glue - ucelené info

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
hula-m
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod hula-m » pon říj 11, 2010 10:53 am

Pokud jde o ochranu proti hnilobě, použili jsme při opravě lodi Bochemit QB od Bochemie. Je to snad pořádný driák, a jako u jediného přípravku, který jsme tenkrát našli, bylo napsáno, že je možné jej ředit lihem. Líh nám přišel na stříkání do lodi, lepší než voda z hlediska rychlosti vyschnutí.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon říj 11, 2010 6:39 pm

Myslím že impregnovať preglejku fungicídom proti hnilobe a plesni nemá príliš význam. Prípravok totiž vsiakne len trochu do vrchnej vrstvy dyhy, ostatné vrstvy vo vnútri sú presýtené lepidlom. Ak vrchnú dyhu presýtiš tiež lepidlom- epoxidom, tak vlhkosť sa nemá ako dostať k drevu. A keď použiješ niekolko vrstiev farby, tak to musí byť OK. Ak sa po rokoch vykašleš na údržbu a necháš stáť v lodi trvale vodu, tak príde k jej deštrukcii aj keď si použil fungicíd. Ten je totiž pomerne rýchlo vyplavený vodou. Pre pokoj duše to kludne naimpregnuj, pametám si že Bochemit je aj taký čo sa aplikuje bez riedenia. V každom prípade odskúšaj na vzorke ako na tom bude držať farba, prípadne epoxid.
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 419
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » úte říj 12, 2010 9:03 am

Denis píše: Pre pokoj duše to kludne naimpregnuj, pametám si že Bochemit je aj taký čo sa aplikuje bez riedenia. V každom prípade odskúšaj na vzorke ako na tom bude držať farba, prípadne epoxid.

Co vim, redi se vodou vsechny, krome jednoho kterej uz naredenej je. Nevim co to obsahuje, ale vsakava se to prekvapive hluboko a nejak se to vaze na lignin, takze se to ani moc nevymyva.
Barvy na tom drzi(ostatne podle vyrobce je to podminka pro pouziti v exterieru, podle me sam o sobe je dost dobra ochrana), polyuretanovy lepidlo na tom drzi. Epoxid jeste vyzkousim, ale necekam problem, protoze to nevytvari zadnej film na tom dreve kterej by se mohl teoreticky odloupnout.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte říj 12, 2010 6:31 pm

Volakedy som predával drevo impregnačné Bochemity, on vsiakne prekvapivo hlboko, ale len do vrchnej dyhy, aj to len čiastočne lebo z vnútornej strany tej vrchnej dyhy je nasiaknuté lepidlo. Takže impregnácia v žiadnom prípade nenapenetruje preglejku hĺbkovo, ale len povrchovo. Myslím že to moc nepomôže, ale ani neuškodí. Jediný problém je, že to zostane vlhké a musíš čakať aby sa to spolahlivo vysušilo. Čo v lete nie je problém. :(
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » pon říj 18, 2010 11:21 am

Ahoj lidi,

máte někdo zkušenost s překližkami od firmy Timbeum?

Jedná se mi o překližky z bintangoru (nějaká tropická dřevina z Číny).
Měla by být třívrstvá, údajná cena za 4mm 90Kč/m bez DPH, za 6mm 116 Kč.

Chtěl bych z toho udělat plováky a kajutu na mikro trimaránek.

Mějte se a díky za informace.

Zdraví jarda
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte říj 19, 2010 8:42 am

Bintangor u nás predávajú ako najlacnejšiu preglejku s tým, že vlastnosti má horšie ako smrek. Vela ale závisý od lepidla a tak by mohla byť od Fi Timbeum vyhovujúca. Hoď ju do vriacej vody a uvidíš.
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » úte říj 19, 2010 8:45 am

Denis píše:Bintangor u nás predávajú ako najlacnejšiu preglejku s tým, že vlastnosti má horšie ako smrek. Vela ale závisý od lepidla a tak by mohla byť od Fi Timbeum vyhovujúca. Hoď ju do vriacej vody a uvidíš.


Denisi,

díky moc, už jsem ji chtěl kupovat ve velkém, takže raději koupím jenom vzorek.

Měj se hezky.

jarda
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Příspěvekod Jardasu » ned říj 24, 2010 6:37 pm

Denis píše:Bintangor u nás predávajú ako najlacnejšiu preglejku s tým, že vlastnosti má horšie ako smrek. Vela ale závisý od lepidla a tak by mohla byť od Fi Timbeum vyhovujúca. Hoď ju do vriacej vody a uvidíš.


Ahoj Denisi,

koupil jsem ji a udělal pokus. Vařil jsem asi hodinu, pak se vyvařila voda a překližka z jedné strany zuhelnatěla. Tento neplánovaný pokus měl za výsledek to, že překližka držela při sobě, ale po mechanickém ohýbání (je to 4mm síla) byla měkčí a ve finále šlo oddělit vrstvy.

Poté jsem vařil zase hodinu a výsledek byl podobný, překližka držela pohromadě, ale změkla a šla rozlámat na vrstvy. Po uschnutí se mi zdá, že se se vlastnosti navrátily k původnímu stavu.

Ptám se znalce, je to použitelné?

Tím varem by se měla nevhodná překližka nevratně rozpadnout, nemýlím se?

Měj se hezky

jarda
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned říj 24, 2010 8:08 pm

Šmejd sa rozvarí za 10 min tak, že sa od seba oddelujú vrstvy. Keď som testoval Okume na vonkajšie použitie od Shelmana, tak som ju pol hodinu varil, potom na 24 hod do mrazáku, potom hneď na radiator a zasa polhodinku do vriacej vody. Takže ťažko radiť. Závisí na tom ako vysoko si ceníš svoju prácu a dielo ktoré vznikne. Niekedy má človek chuť tú svoju stavbu rozrezať pilou :D a tak potom čím lacnejšia preglejka, tým lepšie :( .
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 113
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » čtv říj 28, 2010 3:24 pm

JK píše:Denisi, neni prekližka jako překližka. Okume co sem koupil já (pět vrstev) ve studený vodě drží ale rozvaříš ji během chvilky.
Ve vnitřních dýhách jsou velký díry, místama prostě dýha chybí. Prostě srágora z finforestu. Neni to jen o tom z jakýho to je stromu a bohužel do překližky nevidíš.


JK tak to jsi ve Finforestu koupil pouze obalovou překližku. Jsou to dýhy nejnižší kvality a pochybného lepidla, které má za úkol ty dýhy nějaký čas držet pospolu.
Kdysi jsem ji tam koupil taky. I když je to okoumé, tedy gabonové dřevo, po pár týdnech mi na zahradě zcela zčernala plísní.
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 113
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » čtv říj 28, 2010 3:43 pm

Nemo píše:
JK píše:Denisi, neni prekližka jako překližka. Okume co sem koupil já (pět vrstev) ve studený vodě drží ale rozvaříš ji během chvilky.
Ve vnitřních dýhách jsou velký díry, místama prostě dýha chybí. Prostě srágora z finforestu. Neni to jen o tom z jakýho to je stromu a bohužel do překližky nevidíš.


JK tak to jsi ve Finforestu koupil pouze obalovou překližku. Jsou to dýhy nejnižší kvality a pochybného lepidla, které má za úkol ty dýhy nějaký čas držet pospolu.
Kdysi jsem ji tam koupil taky. I když je to okoumé, tedy gabonové dřevo, po pár týdnech mi na zahradě zcela zčernala plísní.


Už řadu let hledám a hledám opravdu vhodnou kvalitní námořní překližku. Žel, u nás s ní nikdo neobchoduje. Protože znám pocity těch z vás, kteří marně hledají totéž, dávám k dispozici následující odkaz:
http://marine-plywood.us/
Takže pokud máte zkušenost s internetovým obchodováním s USA, pak máte snad vyhráno. Zatím jsem je nekontaktoval. Já i řada ostatních jistě přivítá další zkušenosti z realizace případného obchodu s touto firmou.
Jednu poznámku: Okoumé, gabon, jedno a totéž jest. I když Denis udělal se svou gabonovou překližkou dobrou zkušenost, mně osobně tento druh dřeva nevyhovuje. Gabon (asi jak která odrůda) není příliš odolný plísním (vlastní zkušenost), ale zejména je velmi křehký! A za tím si stojím. Snadno se štípe, praská, velmi snadno tvoří třísky a tudíž jeho povrch je nestabilní. Rozhodně ze dřeva těchto vlastností nechci mít obšívku trupu. Docela bych volil povrchovou dýhu Kaya - alias Ajacou, velmi pohledný druh mahagonu odolného plísním, pevné tvrdé dřevo, (z něhož se vyrábí dokonce i letecké vrtule) s vnitřními dýhami obyčejné české borovice (pružná, polotvrdá až měkká, dobrá odolnost proti plísním a hnilobě). Jenže takový druh překližky nikdo nevyrábí. A tak bohatý, abych si ji nechal vyrobit na zakázku, tedy opravdu nejsem.
Takže zkuste ten internetový odkaz na USA.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » čtv říj 28, 2010 5:27 pm

Technická poznámka.
Aby jste ti méně zkušení v práci s překližkami rozměli co je míněno oním křehká, protože ona skutečně křehká je.
Je tomu už hodně dávno, kdy jsem stavěl trup překližkové plachetnice /7,5m/ v podstatě vlastní konstrukce.
Obšívka byla z gabonové 6mm překližky kvality IA. Každá deska orazítkovaná výrobce. Dýhy prvotřídní včetně vnitřních, vařeno mnoho hodin.
Jednou jsem skopnul normální kladívko /tedy asi 1,5-2 kg/ z nástvby luknou do trupu. Kladívko prošlo skrze obšívku na dně /trefilo se mezi podélníky/, a spodlo až na podlahu pod lodí. To by se např. u obyčejné překližky z borovice nemohlo stát.
Pepa
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 113
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » čtv říj 28, 2010 7:33 pm

Pepa píše:Technická poznámka.
Aby jste ti méně zkušení v práci s překližkami rozměli co je míněno oním křehká, protože ona skutečně křehká je.
Je tomu už hodně dávno, kdy jsem stavěl trup překližkové plachetnice /7,5m/ v podstatě vlastní konstrukce.
Obšívka byla z gabonové 6mm překližky kvality IA. Každá deska orazítkovaná výrobce. Dýhy prvotřídní včetně vnitřních, vařeno mnoho hodin.
Jednou jsem skopnul normální kladívko /tedy asi 1,5-2 kg/ z nástvby luknou do trupu. Kladívko prošlo skrze obšívku na dně /trefilo se mezi podélníky/, a spodlo až na podlahu pod lodí. To by se např. u obyčejné překližky z borovice nemohlo stát.
Pepa


Pepo díky za ten nejjasnější příklad. Teť už to asi pochopí každý i případný zatvrzelý zastánce gabonu - okoumé. :gun:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv říj 28, 2010 8:45 pm

Pepo nie je nad osobnú skúsenosť, ale bolo by dobré napísať o akého výrobcu išlo. Zadaj parametre, ako ďaleko boli od seba rebrá aká výška padania a váha kladiva a spravím pokus. ;) Tiež mohlo kladivo padnúť hranou a to je iná sila ako keď padne na plochu. Napriek napísanému sa hlásim za "zatvrzelého zástance gabonu". Mám poodhadzované odrezky z okumé po dvore a sú tam celé roky a pleseň žiadna.

Nemo, tebe som pred rokmi dával adresu na predajcu preglejok v Nemecku a dal som to už viac krát aj sem na web. David keď videl na webe tie materialy, tak si len vzdychol. Je to www.sommerfeld-thiele.de Nájdite si tam Hydro Bootsbausperrholz, tá je určená pre stavbu lodného trupu a paluby /fur rumpf und deckbau/. Ráčte si všimnúť že je medzi nimi aj preglejka z Okumé. V hrúbke 6 mm stála pred dvomi rokmi 21,06 eura/m2 bez DPH./ Khaya nestojí omnoho viac, 28,08 eur/m2./ Takže v Ger. Loyde sú asi padnutý na hlavu keď ju odporúčajú na stavbu trupu, doslova je tam napísane: G.L Vorschrift.

"Když dvaja delají totéž, není to vždy totéž" znie jedno České porekadlo. Nie je Okumé ako Okumé hovoríme my, amatérsky stavitelia. Len ludia veci neznalí môžu znevažovať tento skvelý materiál. Preglejka od Shelmana na vonkajšie použitie,ktorú predávajú u nás v Bratislave, nie je samozrejme tá na stavbu trupov námorných lodi s certifikátom G.Loyda, ale je to vynikajúci materiál s dobrou cenou a neviem o tom že by niekde v okolí predával niekto niečo lepšie. Teda ak idete stavať a chcete dobrú preglejku tak prídte do Bratislavy a ak chcete extra kvalitu, tak šup ho do Nemecka, Breslauer str.15, Moln.

Takže s miernou nadsázkou a humorom poviem, že ak by som staval "morskú ihlu", tak ju kludne vydlabem s topolového kmeňa a bude to super loďka.
Uživatelský avatar
cervik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 264
Registrován: čtv led 31, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod cervik » čtv říj 28, 2010 8:55 pm

Nekecaj !!! Pri váhe kladiva cca 1,5 kg x cca 1 m výšky x G ´= cca 17,5 kg . Ak ti to prerazilo 6 mm preglejku až ,, durch" / cez plochu cca 15 cm 2 // po slovensky ,,skrz" / tak tú lodičku ani nespšpúšťaj na vodu . :( Pri tvojej váhe prepadneš cez dno skôr ako do nej nastúpiš.! :D :D :D
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 434
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » čtv říj 28, 2010 10:14 pm

Každá překližka má svoje přednosti . Když budu chtít pevnou a těžkou loď tak budu stavět z borovicové překližky a když budu chtít pevnou a lehkou loď tak budu stavět z gabonu .

Olaminovaným gabonem kladivo nepropadne , a já jsem chodil po 6 mm gabonové překližce co mám na obšívce chodil a nikam jsem se nepropad a mám sto kilo a to ještě nebyla olaminovaná .

Na životnost lodi má podle mě daleko větší vliv než použitá překližka kvalita jejího ošetření při stavbě a povrchové úpravy včetně laminace .
A samozřejmě následná případná údržba .
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 113
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » pát říj 29, 2010 4:27 pm

Denis píše:Pepo nie je nad osobnú skúsenosť, ale bolo by dobré napísať o akého výrobcu išlo. Zadaj parametre, ako ďaleko boli od seba rebrá aká výška padania a váha kladiva a spravím pokus. ;) Tiež mohlo kladivo padnúť hranou a to je iná sila ako keď padne na plochu. Napriek napísanému sa hlásim za "zatvrzelého zástance gabonu". Mám poodhadzované odrezky z okumé po dvore a sú tam celé roky a pleseň žiadna.

Nemo, tebe som pred rokmi dával adresu na predajcu preglejok v Nemecku a dal som to už viac krát aj sem na web. David keď videl na webe tie materialy, tak si len vzdychol. Je to www.sommerfeld-thiele.de Nájdite si tam Hydro Bootsbausperrholz, tá je určená pre stavbu lodného trupu a paluby /fur rumpf und deckbau/. Ráčte si všimnúť že je medzi nimi aj preglejka z Okumé. V hrúbke 6 mm stála pred dvomi rokmi 21,06 eura/m2 bez DPH./ Khaya nestojí omnoho viac, 28,08 eur/m2./ Takže v Ger. Loyde sú asi padnutý na hlavu keď ju odporúčajú na stavbu trupu, doslova je tam napísane: G.L Vorschrift.

"Když dvaja delají totéž, není to vždy totéž" znie jedno České porekadlo. Nie je Okumé ako Okumé hovoríme my, amatérsky stavitelia. Len ludia veci neznalí môžu znevažovať tento skvelý materiál. Preglejka od Shelmana na vonkajšie použitie,ktorú predávajú u nás v Bratislave, nie je samozrejme tá na stavbu trupov námorných lodi s certifikátom G.Loyda, ale je to vynikajúci materiál s dobrou cenou a neviem o tom že by niekde v okolí predával niekto niečo lepšie. Teda ak idete stavať a chcete dobrú preglejku tak prídte do Bratislavy a ak chcete extra kvalitu, tak šup ho do Nemecka, Breslauer str.15, Moln.

Takže s miernou nadsázkou a humorom poviem, že ak by som staval "morskú ihlu", tak ju kludne vydlabem s topolového kmeňa a bude to super loďka.


Zdravím Tě Denisi,
v jednom máš pravdu. Není Okumé jako Okumé. Já bych si to dovolil poopravit: "Není překližka jako překližka". Samozřejmě převažuje-li v dýhách překližky běl, je-li použito nekvalitní lerpidlo a jsou-li vnitřní dýhy rozestoupené s mezerami a vypadlými suky, pak ta kvalita bude o mnoho horší a je i docela možné, že pak může kladivo takovou překližkou propadnout. Také závisí na tom, kde ten strom vyrostl. Zda někde v nížině u vody (dřevina je řidší, lehčí a nasákavější neboť rostla rychleji), či zda někde na kopci, v sušší půdě (strom rostl pomaleji, dřevina je hustší, pevnější a odolnější). Další roli hrají živiny v půdě, srážky, podnebí apod. Jenže to jsem nechtěl řešit. Ta moje Okoumé vystavená povětrnosti po pár týdnech zčernala plísní. A to se nedá odiskutovat. Navíc se jedná o velmi křehké dřevo. Před časem jsem koupil dýhu gabonu (alias Okoumé či Okumé) 2,5mm tlustou a velmi špatně se mi s ní pracovalo. Je velmi křehká. A to jak jádro, tak běl. Velmi snadno praská a štípe se po letech, prakticky se nedá řezat lupenkovou pilkou a i když jsem jí řezal ostrým skalpelem, občas praskla po letech někde úplně jinde. Používal jsem jí na modely lodí, které jsem si vyprojektoval ke stavbě pro skutečnou velikost. Byla totiž o mnoho lacinější, než letecká překližka. Kdybych ale chtěl stavět loď pro plavbu např. dřevěnou sendvičovou obšívkou - plaňky + dýha, rozhodně bych volil mahagonovou nebo teakovou dýhu. Okumé (gabon) rozhodně ne.
A k tomu vydlabanému topolu:
Topolové dřevo velmi snadno podléhá zkáze. Je měkké, řídké, velmi savé. Snadno zahnívá a plesniví. S takovou loďkou by ses dlouho neplavil.
Ale nyní vážně. Ve snaze se vyhnout nevhodným druhům dřeva v překližkách, my stavitelé lodí hledáme taková složení dřevěných dýh, která sama od sebe mají určitou odolnost proti plísním a hnilobě. Obšívka z překližky během používání lodě se vždy někde trochu odře a vrchní dýha se lokálně poruší. Ať již nájezdem na břeh, nebo nárazem na plovoucí kus kmenu, či na něco jiného co je pod hladinou. Prostě kontaktu s okolím se nedá zcela zabránit. A zde hraje svou nezastupitelnou úlohu nejen kvalita lepidla, ale i druh dřeva vnitřních dýh. Můžete mít třeba krásnou mahagonovou překližku na povrchu a když je uvnitř bříza nebo topol, pak vám ta překližka po pár odřeninách zevnitř vyhnie ještě dřív, než ji před zazimováním opravíte.
A to je důvod, proč skutečné marine překližky musí mít všechny vrstvy z téhož materiálu. Jedno zda z Okumé, Ajacou - Khaya, či jiného mahagonu, anebo z Teaku. Vždy musíte počítat s tím, že časem dojde k nechtěnému mechanickému porušení vrchní dýhy a že se voda dostane lokálně do některé z vnitřních dýh. V místě zlomu vlhkost pronikne do dřeva vrchní i další vnitřní dýhy. Jsou-li rozdílného dřeva, pravděpodobně každé z nich bude na vlhkost reagovat jiným rozpínáním. To pak může způsobit destruktivní pnutí v nejbližším okolí, tvorbě prasklin a dalších dutin, kam se opět dostane další vlhkost a proces se šíří. Pokud si takového (i malého) poškození nevšimnete hned, máte na konci sezóny postaráno o překvapení.
Jsou-li jednotlivé vrstvy překližky z téhož druhu dřeva a lepené kvalitním vodovzdorným lepidlem třídy D4, pak by k šířící se destrukci nemělo docházet vůbec, nebo tak pomalu, že by to nezpůsobovalo výrazné změny tak rychle a byl by čas poškození objevit a odstranit s daleko nižšími náklady a menší pracností.
Nicméně Gabon alias Okumé, alias Okoumé, alias ... prostě neberu. HOWK, domluvil jsem.
Nezasvědcené si dovolím varovat před obchodními názvy "vodovzdorná" překližka. Jsou-li v ní dýhy břízy, buku, topolu, jedle, pak je vodovzdorná pouze lepidlem a povrchovým fóliováním případně povrchovým nátěrem. Jakmile se ochranný povrch poruší, úžasně rychle vám shnije. Jedná se především o stavební překližky určené pro venkovní použití včetně šalování betonových konstrukcí. Takové překližky nikdy nepoužívejte na stavbu lodi, na které vám záleží. A to ani tehdy, když její trup olaminujete.
Stavba lodi pro většinu z nás je záležitostí časově náročnou, nákladnou, před manželkami poměrně těžko obhajitelným finančním výdajem, který jim obvykle musíme pro klid v rodině opět nějakým nemalým výdajem kompenzovat, a tak chceme, aby naše dílo, které obvykle veřejnosti hlásá naše schopnosti, nápady a zručnost, bylo ne-li reprezentativní, pak alespoň trvanlivé. A na to potřebujeme kvalitní materiál.
Vasco De Gama se plavil do Indie na dubových lodích. Dub, je v našich zeměpisných šířkách nejodolnější dřevo pro vodu a vlhké prostředí. Dubovou překližku jsem ale nikdy a nikde neviděl. Proto volím odolnější druhy mahagonu, např. Khaya alias Ajacou.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » sob říj 30, 2010 12:51 am

viděl jsi někdy leteckou gabonku? nic lepšího neznám. ale taky nevím, kde ji dnes sehnat. stavěl jsem z ní loď před ca 30 roky
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » sob říj 30, 2010 10:14 am

davide, asi to chce zkoušet přes dovozce a prodejce leteckých překližek. Toho u Hořic jsem ti dával a náhodou jsem objevil ještě jednoho.
http://preklizky.hradecko.com/7231/preklizky-/
Jinak na nákup překližky máme samostatné vlákno i když ta vlákna jsou si hodně blízká.
Pepa
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 113
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » ned říj 31, 2010 4:06 pm

Pepa píše:davide, asi to chce zkoušet přes dovozce a prodejce leteckých překližek. Toho u Hořic jsem ti dával a náhodou jsem objevil ještě jednoho.
http://preklizky.hradecko.com/7231/preklizky-/
Jinak na nákup překližky máme samostatné vlákno i když ta vlákna jsou si hodně blízká.
Pepa

Od svých 10 let modelařím. Máme to v rodině. S leteckými překližkami jsem od té doby už mnohokráte přišel do styku. Asi jsem měl smůlu. Vždycky to byly překližky bukové a buk, jak známo, je velmi náchylný k hnilobě. Proto bych ji nikdy na loď nepoužil. Hledal jsem překližku borovou, ale ta stavební konstrukční má zase uvnitř nějaké hnilobou napadnutelné dřeviny a lepidlo taky není nic moc. Nakonec jsem došel k názoru, že jediná rozumná cesta pro nákup vhodné překližky na stavbu lodě je pouze v zahraničí. U nás není stavba lodí z překližek tak rozšířená, aby se nějakému českému dovozci vyplatilo obchodovat na našem trhu s marine překližkami. A když si je přes něho objednáte, musíte počítat s jeho náklady a jeho marží, o kterou zaplatíte víc.
Letecká překližka se vyznačuje velmi tenkou tloušťkou jednotlivých vrstev dýh a to proto, aby už při malé celkové tloušťce bylo dosaženo vyšší pevnosti (vícerým překřížením dřevěných vláken). Velmi tenké dýhy ale z měkého dřeva nelze řezat. Proto ten Buk. Nedovedu si představit dýhy pod 1mm tloušťky z gabonu. Čím měkčí a tudíž řidčí dřevo, tím musí být dýha tlustější. Jinak by překližka obsahovala více lepidla, jak dřeva.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned říj 31, 2010 11:22 pm

Nemo, k značnej časti tvojich poznatkov čo opisuješ nemám výhrady, len nechápem tvoj zásadne odmietavý postoj k preglejke s gabonu. Ak má certifiát od Loyda, tak snáď chceš povedať že sa v tom vyznáš lepšie ako oni? :?
To, že gabon ako drevina má vlastnosti ako popisuješ, ešte neznamená že sa prenášajú aj na preglejku. Predpokladám že poznáš Pertinax. Tento húževnatý a takmer nezničitelný materiál je papier lepený epoxidom. ;) Pri Gabone to bude podobné, drevina ktorá je nič moc po napustení a zlepení epoxidom dostane nové vlastnosti.

Myslím že ak by si použil pri svojej práci Okume preglejku od toho správneho výrobu, tak si ušetríš vela starostí, času a aj peňazí. Ja som na preglejkáči s tohoto materialu preplával 1000 km na plavbe Dunaj - Tisa cez Maďarsko a Srbsko a loďka je v absolútnej pohode. Skladujem ju vonku pod plachtou a mnohokrát mi už dovnútra napršalo a voda stála vo vnútri aj niekolko dní než som sa k tomu dostal. Žiadna pleseň ani hniloba.

Informácie o drevinách z knihy Drevo od Nicka Gibbsa.

Mahagon, /všetky druhy rodu Swietenia/, je ohrozenou drevinou, certifikované zdroje neexistujú. Pravý mahagón rastie na Kube. Používajú sa náhrady mahagonu, ako napríklad sapelli, khaya a ďalšie.

Najbližší príbuzný pravého mahagonu je Americký mahagon, často aj Honduraský , svitenie velkolistá, ale o jeho pevnosti píšu že je nízka až priemerná, je náchylné na napadanie hmyzom, ale vo vonkajšom prostredí je odolné.

Čo píšu o Okume? Stredne tvrdé drevo o nízkej hmotnosti, po vyschnutí pracuje len nepatrne, nevyniká pevnosťou, ani trvanlivosťou, používa sa však vo vodnom stavitelstve! a najme pri výrobe preglejok.

Sapelli, príbuzný mahagonu má však tiež malú pevnosť a čo je horšie po vyschnutí stále pracuje.

Khaya, tiež africký mahagon, najpodradnejší druh ktorý sa pýši názvom mahagon, nie je zvlášť pevné a ani trvanlivé, po vysušení stabilné. Pri opracovaní ručnom aj strojnom sa silno trhá, ale má farbu pravého mahagonu.

A ešte Týk, tvrdý, pevný, ohybný, avšak krehký. Má vynikajúcu trvanlivosť, ale je olejnaté a obtiažne sa lepí.

Ja osobne by som sa spolahol pri výbere vhodnej preglejky na hodnotenie od Loyda.
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 419
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » pon lis 01, 2010 8:22 am

Nemo, nechci do toho kecat, pac tomu taky nerozumim nejak extra, ale:
1) Typicky material na letecky preklizky je briza
2) to je podle me mekky drevo
3) pro modelare se vyrabi i 0.4mm tlusta, na letadla se bezne pouziva od 1mm nahoru
4) Pokud plati bod 2, co je teda tenka dyha? Podle me 1 desetina mm je sakra tenka dyha a z brizy evidentne loupnout jde.
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 113
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » pon lis 01, 2010 6:45 pm

Denis píše:Nemo, k značnej časti tvojich poznatkov čo opisuješ nemám výhrady, len nechápem tvoj zásadne odmietavý postoj k preglejke s gabonu. Ak má certifiát od Loyda, tak snáď chceš povedať že sa v tom vyznáš lepšie ako oni? :?
To, že gabon ako drevina má vlastnosti ako popisuješ, ešte neznamená že sa prenášajú aj na preglejku. Predpokladám že poznáš Pertinax. Tento húževnatý a takmer nezničitelný materiál je papier lepený epoxidom. ;) Pri Gabone to bude podobné, drevina ktorá je nič moc po napustení a zlepení epoxidom dostane nové vlastnosti.

Myslím že ak by si použil pri svojej práci Okume preglejku od toho správneho výrobu, tak si ušetríš vela starostí, času a aj peňazí. Ja som na preglejkáči s tohoto materialu preplával 1000 km na plavbe Dunaj - Tisa cez Maďarsko a Srbsko a loďka je v absolútnej pohode. Skladujem ju vonku pod plachtou a mnohokrát mi už dovnútra napršalo a voda stála vo vnútri aj niekolko dní než som sa k tomu dostal. Žiadna pleseň ani hniloba.

Informácie o drevinách z knihy Drevo od Nicka Gibbsa.

Mahagon, /všetky druhy rodu Swietenia/, je ohrozenou drevinou, certifikované zdroje neexistujú. Pravý mahagón rastie na Kube. Používajú sa náhrady mahagonu, ako napríklad sapelli, khaya a ďalšie.

Najbližší príbuzný pravého mahagonu je Americký mahagon, často aj Honduraský , svitenie velkolistá, ale o jeho pevnosti píšu že je nízka až priemerná, je náchylné na napadanie hmyzom, ale vo vonkajšom prostredí je odolné.

Čo píšu o Okume? Stredne tvrdé drevo o nízkej hmotnosti, po vyschnutí pracuje len nepatrne, nevyniká pevnosťou, ani trvanlivosťou, používa sa však vo vodnom stavitelstve! a najme pri výrobe preglejok.

Sapelli, príbuzný mahagonu má však tiež malú pevnosť a čo je horšie po vyschnutí stále pracuje.

Khaya, tiež africký mahagon, najpodradnejší druh ktorý sa pýši názvom mahagon, nie je zvlášť pevné a ani trvanlivé, po vysušení stabilné. Pri opracovaní ručnom aj strojnom sa silno trhá, ale má farbu pravého mahagonu.

A ešte Týk, tvrdý, pevný, ohybný, avšak krehký. Má vynikajúcu trvanlivosť, ale je olejnaté a obtiažne sa lepí.

Ja osobne by som sa spolahol pri výbere vhodnej preglejky na hodnotenie od Loyda.

Zdravím Tě Denisi,
asi se všichni bez výhrad shodneme, že Pertinax byl vynikající materiál. I když jsem ho nikdy nezkoušel dlouhodobě ve vlhkém prostředí. Rozhodně byl pevný a houževnatý. Papír tak snadno nezlomíš, ale ohneš. Pryskyřice mu dodala sílu, pružnost a odolnost. Gabonová dýha je křehká. Dokonce velmi křehká. Mám ji doma a mohu Ti ji kousek poslat, aby ses přesvědčil. Ale není strom jako strom. Takže je docela možné, že oba máme rozdílné zkušenosti a přitom oba můžeme mít pravdu. Pepovi propadlo kladivo 6mm překližkou z tohoto materiálu. Ty zase máš s tímto materiálem dobré zkušenosti. Já ne. Chtěl bych předeslat, že EU před časem zavedla ochranářská cla na tyto materiály z Číny. Je povoleno jen několik miliónů m3 každoročně pustit na trh EU z důvodu ochrany podobných, avšak dražších výrobků EU. Takže když kupuješ překližku z gabonu, nikdy nevíš odkud pochází, kdo ji vyrobil a o kolik se odlišují její vlastnosti od konkurence. Tento problém ale nikdo nevyřešíme. Pro mne je nejdůležitější, aby překližka, kterou chci použít na obšívku, měla všechny vrstvy z téhož druhu dřeva, vrstvy by neměly být příliš silné a v malém počtu. Ideální by pro mne byla překližka ze dřeva odolného plísním a hnilobě, přičemž bych se zcela spokojil s obyčejnou borovou. Ta se ale pro vysoký obsah pryskyřice špatně lepí. Oželil bych vyšší hmotnost a naprosto bych se spokojil s překližkou dubovou. Ta se ale nevyrábí. I když je modřín křehčí než borovice, je odolný ve vlhkém prostředí. Ani takovou překližku nikde nekoupíš. O akátové překližce ani nemluvě. Přitom akáty jsou jako plevel a rostou skoro všude. A to jsem vyjmenoval jen naše středoevropské a tudíž nejdostupnější dřeviny, které mají značnou odolnost ve vlhkém prostředí. Protože žádná naše dýhárna z těchto materiálů překližky klížené D4 vodovzdorným lepidlem nevyrábí, tedy mám na mysli takové, které lze alespoň několik hodin vařit, aniž by se rozlepily, a které jsou vrstvené jedním a tímž druhem dřeviny, pak mi nezbylo, než se rozhlédnout po světě a po cizokrajných materiálech.
Rád bych sem dal odkaz na internetové stránky, z nichž jsem se vlastnosti mahagonu odrůdy AJACOU dopátral. Žel vytiskl jsem si tu informaci bez adresního odkazu. Jedná se o firmu zabývajícín se prodejem exotického dřeva:

OSA STERA, spol. s r.o., Zeyerova 15, 772 00 Olomouc. Podle adresy lze vypátrat jeho webovou prezentaci, kde má seznam cizokrajných dřev a jejich vlastností. Pro úplnost cituji:

"AJACOU /mahagon/ barva - bleděrůžová nebo hnědorůžová, na vzduchu rychle ztmavne do červenohněda se zlatitým leskem. Hmotnost 450 - 600 kg/m3 při 12% vlhkosti. Vlastnosti - prakticky imunní proti hmyzu a plísním. Nevyžaduje ochranných prostředků. Málo pracuje, pevnosti jsou vyrovnané a dobré, je pružné a ohebné. Dobře odolává výkyvům vlhkosti a povětrnosti. Použití - vyhledávané pro nábytkářský průmysl, dýhy, dekorativní překližky. Na lehké sportovní lodě, vybavení vagonů, parníků, v letectví vrtule. Lze ho ohýbat. Na lepené hranoly pro výrobu eurooken a dveří, dále spárovky a parkety."

Jedná se tedy o materiál, který mne zajímá. Zkušenost s ním zatím nemám. Ale jeho fošnu jsem už držel v ruce. Vypadá výborně. Barvou velmi podobný pravému mahagonu Honduraskému (z něhož mám kýl u dinghy Miky). Každopádně vycházím z toho, že letecké vrtule mají nepochybně značné nároky na kvalitu a pružnost dřeva. Tady není co řešit. KAYA je jeho další obchodní název. Jedná se o totéž dřevo.

Denisi, promiň to obšírné vysvětlování. Předpokládám, že to čtou i ostatní, které to zajímá. Jinak Ti tu Tvou gabonovou překližku nechci hanit. Každý máme svoji představu... Koupil bys plechové nebo plastové auto? Po kolizi prasklý plast vyměníš; promáčklý plechový blatník vyklepeš... tolik asi znamená ten náš "spor" o dřevo.
A proto jsem rád, žes tu loď nestavěl nadarmo a že Ti dobře slouží, i když je z gabonové překližky, kterou já nemusím.
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 113
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Nemo » pon lis 01, 2010 7:08 pm

bahno píše:Nemo, nechci do toho kecat, pac tomu taky nerozumim nejak extra, ale:
1) Typicky material na letecky preklizky je briza
2) to je podle me mekky drevo
3) pro modelare se vyrabi i 0.4mm tlusta, na letadla se bezne pouziva od 1mm nahoru
4) Pokud plati bod 2, co je teda tenka dyha? Podle me 1 desetina mm je sakra tenka dyha a z brizy evidentne loupnout jde.

No a abych byl slušný, odpovídám všem. Tedy i Tobě "bahno" (panebože kde jsi vzal takovou přezdívku?)
Běžné překližky mívají dýhy, zejména ty vnitřní, dost široké, cca. 2,5 až 3mm a to je opravdu hodně. Letecké překližky mívají nejméně 5 vrstev u těch ultra tenkých (celková tl. 0,8mm až 1,2mm) a u silnějších leteckých překližek nikdy dýhy nepřesáhnou 1mm tloušťky. Zato je vrstev mnohem více. Tak toto jsem měl na mysli. Buk hnije. Bříza hnije. Topol hnije, apod. Proto letecké překližky nejsou vhodné pro obšívku lodí.
Tenké dýhy v překližce umožňují větší počet vrstev při zachování relativně tenké překližky. Tím získává překližka nejen větší pevnost (více překřížených vrstev), ale má i více vrstev lepidla, které dýhy při odření chrání. Lepidla bývají zpravidla odolnější, než dýhy. Taková překližka je v oděru odolnější. Pokud do ní vnikne voda, vnitřní dýhy právě pro svoji tenkost, nemohou tak výrazně pracovat, jako dýhy silnější, kolem 3mm. Vlhkost se tenkou dýhou šíří mnohem hůře. Velmi tenké dýhy z měkého dřeva mohou obsahovat místa velmi řídkého dřeva s nepravidelnou hustotou.
Takže asi tak toto jsem měl na mysli. Omlouvám se, že jsem to před tím dostatečně nevysvětlil. A to bahno mi promiň.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon lis 01, 2010 8:00 pm

Pepa píše:davide, asi to chce zkoušet přes dovozce a prodejce leteckých překližek. Toho u Hořic jsem ti dával a náhodou jsem objevil ještě jednoho.
http://preklizky.hradecko.com/7231/preklizky-/
Jinak na nákup překližky máme samostatné vlákno i když ta vlákna jsou si hodně blízká.
Pepa


bohužel mají jen leteckou břízu, ne gabon.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host