Keď riešim otázku kam z 5 metrovky, tak to vnímam tak, že ten kto si obstaral 5metrovku asi chcel malú, šikovnú loď, ktorá zabezpečí aké také pohodlie pre dvoch ľudí, umožní ľahkú manipuláciu či na ceste či v marínach a ekonomiku prevádzky, ktorá mu umožní ľahko sa premiestňovať na rôzne vodné plochy vrátane mora, t.j. aby bola ľahko transportovateľná. Preto nepredpokladám, že by rovno skočil na 12 metrovku, lebo preferuje tú slobodu pohybu (čo s 12metrovkou je obtiažne), ale určite túži po lepšom komforte, prípadne lepších plavebných schopnostiach, t.j. o „málo“ dlhšej lodi – vidím to tak do 8m. Ale neviem, či chce meniť aj auto, vlek prípadne priplácať za dialnice. Ak zachovám pôvodný status pohyblivosti, a nechcem nič meniť čo sa týka dopravy tak vidím len skok, skôr krôčik k hmotnostému limtu cca 1000kg ak pravda tá 5metrovka už nie je na ňom. Ja vlastne riešim ten istý problém, kam z 3metrového gumáku? Do 5metrovky? Alebo na ten limit hmotnosti? Riešenie hľadám tak, že chcem dostať maximálnu veľkosť(komfort) práve z tak malej hnotnosti. Možno uvažujem špatne, možno sa veľmi mýlim, ale nejako takto mi to vychádza vzhľadom na moje finančné možnosti.
Nechcem nikoho nasierať s 3500kg, bol by som radšej keby táto hranica vôbec neexistovala a mohol by som ťahať na koľko si trúfa moje auto a bez zbytočných príplatkov a dorábania vodičákov, ale toto nie je teraz dôležité. Potrebujem iba dovysvetliť, čo pre nňa uvedený, termín, ľahko transportovateľná loď vlastne znamená. Pod týmto termínom si predstavujem jazdnú súpravu, ktorá neprevyšuje práve tých 3500kg – to je všetko! Všetko ťažšie už považujem za transportovateľné, alebo ťažšie transportovateľné, alebo draho transportovateľné. To znamená – nie za nemožné alebo neobyčajné, alebo nerealizovateľné, iba nie za ľahko transportovateľné.
Ja v podstate nemám problém ťahať viac, mám B E a z techničáku vyplýva že môžem ťahať súpravu do hmotnosti 4190kg. Keď to tak spätne spočítam, vyjde mi to, že by som zvládol loď s hmotnosťou 1570kg, keby som použil podvozok PBA 2000T, ktorého povolená hmotnosť je 2000kg a nosnosť 1570kg. 1570kg loď by mohla mať dĺžku cca do 8m – to by ma napĺňalo radosťou, pretože by už mohla spĺňať takmer všetko čo si v skromnosti predstavujem. Lenže toto sú limitné čísla na hornom maxime, preto by som radšej mal trochu výkonu a točivého momentu v rezerve, aby transport nebol utrpením pre mňa i auto a tiež ostatných účastníkov cestnej premávky a tiež, aby som ušetril aj nejaké euráše. Určite by sa po prvej jazde stalo to, že by som zistil, že by bolo lepšie ťažšie auto, väčší vlek, potom väčšia loď atď., ako to pomenoval Denis skrátka typický začarovaný kruh. Toto vie práve tá prekliata hranica 3,5t jasne rozlúsknuť. Chlapče máš jasný limit, nechci viac, nechci začať bludný kruh. Preto keď to zas spätne spočítam na ten limit, tak to mám 3500 – 2190 = 1310kg – pužitím podvozku PBA 1300G s hmotnosťou 1300kg my vyjde loď s hmotnosťou 980kg a podvozkom VP 45 loď s hmotnosťou rovných 1000kg. Tieto hmotnosti sa mi zdajú už normálne ťahateľné s príslušnou pohodou. Ale to už som na dĺžke cca 6 m a to už nie som až tak vytešený lebo to generuje loď kategórie Vika 20 a podobných. Nie že by som Viko 20 bral ako nevyhovujúce veď dáva dosť slobody a univerzálnosti plávať všelikde. Pre mňa by to určite bol riadny skok – z 3m gumáku, ale určite by ma to trochu škrelo, pretože z tých možných 1000kg by som rád očakával viac. Preto som tu nechcel riešiť autá, podvozky a vodičáky, ale chcel som tu hodiť do pľacu hľadanie riešenia lode, ktorá by čo najlepšie vyhovovala požadovaným kritériám – nízka hmotnosť, vysoký komfort a dobrá plávateľnosť aj bez špeciálnych áut, podvozkov a vodičákov pri rozumnej cene, teda so súpravou do 3500kg. Dá sa to uspokojivo riešiť?
Ešte dodám že Majirčan má SUV RAV4. Dôvody prečo hladá loď do 1000 kg váhy popísal dosť jasne. Ale malo by to byť nad 20 stop, najlepšie niečo k ôsmim metrom

Európska jednotka vo výrobe malých plachetníc sú dnes Poliaci. Napriek všetkému aj u nich nevyrábajú lode prioritne pre ťahanie, ale v prvej rade pre čárter. A aj keď ťahajú, tak nie vela. Odtiahnuť 10-100-200 km loď na sezónu niekam na jazero, na to nemusím mať vlastné silné auto. Ale ak chceme z Nitry ťahať na Balt, alebo do Chorvatska, to už je kus cesty. Hlavnou snahou výrobcu nie je vyrábať čo najlahšie lode, ale pre najširší segment trhu vyrobiť loď za čo najlepšiu cenu s primeraným ziskom. To nikomu nemôžeme zazlievať. Vysvetlovať technológiu hromadnej výroby je príliš obšírne a nudné, výsledkom sú lode ktoré majú určitú váhu a tak kúpiť lahkú loď do 1000 kg s dĺžkou cez 7 m je nereálne.
Zostáva samovýroba. Je to vôbec možné? Na 755 cm dlhej lodi vlastnej konštrukcie oboplával Fanda Sýkora zemegulu. Bola to, či skôr je to olaminovaná preglejka s drevenou kostrou. Ak sa dobre pametám, tak loď mala asi 1200 kg spolu s kýlom, pričom kýl spolu s olovom mal asi 400 kg, výška kýlu tuším 75 cm a celkový ponor lode 100-110 cm. Teda váha samotnej lode je asi 800kg ak oddelíme kýl. A to je to riešenie čo ponúkal Kanic, spraviť kýl na príruby a voziť ho oddelene. Ak by sme spravili olovené závažie zo segmentov, tak ešte 200 kg môžme priložiť na na vlek a 200 kg šup do kufra. Ak o 10 % preťažime vlek, tak za to nám nespravia nič ani Rakušania /ale nesmiete mať českú špz

Fanda Sýkora má projekt svojej lode na papieri, dokonca je mierne inovovaný a za mierny poplatok je k dispozícii.
A čo ak sa mýlim a nepametám si parametre Fandovej lode presne?

http://www.maderskiyachts.alpha.pl/pasja750.htm
a ak si pozrieme Pasja 660 MS /motorsailer/, tak ani nemusíme oddelovať balast.
http://www.maderskiyachts.alpha.pl/pasja660.htm
A ak si pozrieme Pasja 800, tak verzia plutvovka s vodným balastom má neuveritelných 730 kg!

Aby sme nezostali len pri Poliakoch, môžme ísť na druhý koniec sveta, /myslím že sú to Američania/ je tu Dudley - Dix. Ich úžasná Didi 23, sedemmetrovka má aj s balastom len 875 kg, šup s ňou na trailer a hajde do sveta. http://www.dixdesign.com/23didi.htm
Alebo večšia Didi 26 má rovných 1000 kg a dĺžku 8 m! Motor do auta a je to.
http://www.dixdesign.com/26didi.htm
A jedna z Brazílie
http://www.yachtdesign.com.br/02_ingles ... mult26.htm
Pri stavbe to chce len jedno, držať sa plánov a nezosilovať všetko o 50% ako je u nás zvykom. Takže cesta je stavať, alebo dať si postaviť. Stavba je ovšem prácna, takže dať si postaviť znamená radšej sa uspokojiť s Vikom 20 stop
