Typy lodí s plachtou do 12m2

Tipy a návody k výběru lodě. Zkušenosti druhých s výběrem lodě.

Moderátoři: vilma, Pepa, david, smike

Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » stř úno 16, 2011 6:21 pm

Já začínám mít poci jestli vůbec máš aspoň VMP. Napřed Reinke s cenou min od mega koukat bůhvíkde a nakonec plachetničku do 12m2 plachet a 5hp což je bez papírů jak techn. tak VMP. nějak mi to nejde do palice a asi nebudu sám. nechci jinak nikoho utrazit ,ale já se bavím docela dobře. :good:
Uživatelský avatar
DB2
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 69
Registrován: úte lis 14, 2006 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Typy lodí s plachtou do 12m2

Příspěvekod DB2 » stř úno 16, 2011 10:32 pm

Skofast píše:Můžete mi dát nějaké tipy na typy kajutových plachetnic na které není potřeba VMP?
V inzerátech není vždy uvedena plocha plachet.
Rád bych si pořídil používanou plachetnici s větší kajutou a zasouvácím
kýlem. Víkendové rodinné plavby ;)
Je třeba možné koupit registrovanou plachetnici s plachtamy 15m2 a nechat ušít plachty o 3m2 menší? Nechci obcházet zákony. Jenom by mě to zajímalo.
Jestli už se to tady probíralo, tak jsem to nenašel :)

Ahoj ja som mal SUN FAST 17 Jeanneau splňuje to čo chceš predal som ju do Brna
vyrábali ich v Polsku predajca bol zo Slovenska z Námestova.
Potrebuješ ale príves na prevoz a rovnako po čase budeš ,ak pôjdeš na pobrežie napr.Hr preukaz , ja som s ňou chodil aj na more do chorvatska s preukazom .
Konštruktér bol poliak pán Centowski.

http://www.google.sk/imgres?imgurl=http ... CDsQ9QEwBA
http://www.jeanneauforum.nl/documentati ... ochure.pdf
Uživatelský avatar
Josef
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Chomutov,ČR

Příspěvekod Josef » čtv úno 17, 2011 6:46 pm

DB2- podle prospektu má tato loď 13,5m2 základní oplachtění což je o 1,5m2 více jak žádaných 12m2. Váha je 600kg, takže zbývá 400kg pro 4 osoby a bagáž. S menší ůpravou plachet a obsazením 2 dospělí a dítě by to šlo. Lod je opravdu moc pěkná. V této velikosti je docela dost lodí jako je např: BEZ-4, ORION , SKRZAT, KORMORÁN, Karaś 450, RA Criuser ,LEISURE 17 ,Mikro polo ,KLEPPER FAM ,Holiday18, FOKA II, Maraudeur 540, MX-MAŁY KSIĄżE a jiné. Většina je s parametry dost na hraně a musely by se doupravit. Loď do 12m2 plachet a váhy 1000kg s posádkou a bagáží mě vychází max. 5,5m délky a 2m šířky. To má smysl po jachtaře, kteří loď často převážejí během sezóny na různé vodní plochy, nechtějí loď přihlašovat na plavební správě, nechtějí platit za TOP-ku, Nechtějí nahlašovat loď na správě přehrad a platit poplatky, potřebují, aby se loď i s vlekem vešla na zimu do tipizované garáže atd. Tak asi tak. VMP nebude asi ten hlavní důvod.
Uživatelský avatar
slahoun
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 49
Registrován: pát čer 29, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Mělník

Příspěvekod slahoun » stř úno 23, 2011 1:10 pm

Hm, Josef to vyjádřil velmi pěkně - mně taky nejde o VMP.
Plavím se většinou sám, občas s někým z rodiny po tuzemských vodách, k moři vozím jen gumák. Jachting je pro mne oddechová rekreační záležitost pro radost. Nemám žádné velké sportovní nebo obchodní ambice spojené s jachtingem, proto chci loď s parametry, aby byla těsně na hranici stanovené předpisem, ale zároveň se na ní ještě povinnost evidence, prohlídek apod. nevztahovala. Chci ji mít připravenou doma na vleku a když bude příhodný čas, budu mít volno a chuť, chci vyrazit a strávit na lodi den, dva, víkend či týden. Předpokládá to lehkou, dobře transportovatelnou loď, která může poskytnout základní komfort i pro vícedenní pobyt, snadné spuštění do vody, nenáročnou přípravu k plavbě.
Loňskou sezónu jsem odjezdil s flying fox 17 - výroba jouet F. Loď - dobrý onedaysailer, poměrně vratká jak okruhovka s podobným systémem ocelové sklopné káči 80 kg, celolaminát bez dalšího balastu. Malá kajutka - víceméně určená k úschově věcí nebo jako úkryt při dešti. Celková délka 5 m , váha 380 kg, velmi malý ponor s jedním člověkem - jezdila by i na louži. Měla nedomyšlenou patku stěžně, 4 vanty a jednoduchý lanový rolfok kosatky, bez topenanty, takže stavění stěžně a jaho následné správné utažení trvalo jednomu celkem dlouho. Plocha plachet kolem 12 m bohatě stačila a v porovnání s ostatními byla pravděpodobně i díky své hmotnosti dost rychlá. Ve světě jich jezdí hodně pod obchodním označením jouet 17.
Na podzim jsem ji prodal a po dlouhém rozmýšlení koupil kapánek větší opět celolaminátovou anglickou sailfish 18 . Délka 5,6 m , váha 460 kg z toho káča 120 kg spouštěna cca 60 cm na závitové tyči. Oplachtění se při použití malé kosatky vejde do 12 m, slušná kajuta pro 4 skromné námořníky, kosatka na tyč.rolfoku, hlavní refována origo navíjením na ráhno, otěž pohyblivě ukotvena na můstku přes kormidlo, takže se nikde neplete. Nemohu zatím hodnotit jak se chová na vodě, protože jsem jí dosud nenamočil, ale považuji ji vzhledem k té hranici 12 m plachet za pravděpodobně největší loď, která přichází v úvahu této - řekněme - bezevidenční kategorie.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » stř úno 23, 2011 1:33 pm

Slahoune myslím, že je to třeba trochu upřesnit. Zatím žiju v přesvědčení, že nejde o to co máš na lodi vyvěšeno, ale jaké je základní (typové, papírové) oplachtění lodi. Tedy podkud si vytáhnu malou kosatku, genu, nebo spinakr nesouvisí to s tím, jestli podléhám registraci podle českého řádu.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » stř úno 23, 2011 2:30 pm

marksi, je mi líto, ale domnívám se, že tvé přesvědčení nebude správné.
kategorie do 12m2 1000 kg 5hp zahrnuje plavidla, jako jsou necky po babičce, doma stlučený prám třeba s plachtou, rybářská pramice s plachtou či moterem atd, atd.
Je to tedy kategorie plavidel, jež mohou vznikat bez jakékoli dokumentace, schvolování a nemají žádné technické dokumenty / ze zákona nemohou mít ani kdyby chtěly - viz. problém gumáků jež nemohou získat TP pro potřeby třeba v HR/.
Z uvedeného vyplívá. že tato kategorie tedy nemá žádný technický průkaz, kterým by prokazovala, kolik m2 plachet má ve standardním oplachtění, ale je rozhodující skutečnost v daném místě a čase - napříkat při kontrole za plavby, pokud by ji prováděla např. SPS.

To, o čem mluvíš ty, by bylo možné aplikovat v případě, že by kontrolní orgán měl podezření, že máš na své lodi více plachet, než ti dovoluje rozsah tvého oprávnění. Nejsem si jist, ale u VMP to je 80m2, což je slušně oplachtěná 42". :)
Takže tady bych problém také nehledal.
Pepa
Uživatelský avatar
Skofast
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 28
Registrován: čtv dub 15, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Mladá Boleslav
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Skofast » stř úno 23, 2011 2:52 pm

Od českého konstruktéra lodí (firmy) mám také informace, že je možné oficiálně v dokladech zmenšit plochu plachet. Stačí potvrzení odborné firmy o provedení úprav na lodi.
To jenom, kdyby měl někdo obavy.
Uživatelský avatar
slahoun
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 49
Registrován: pát čer 29, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Mělník

Příspěvekod slahoun » stř úno 23, 2011 3:38 pm

to Marks: Jo, to je trochu diskutabilní. V létě jsme se o tom dohadovali celý večer na Lipně. Předpis je jasný : 12 m plachet, 1000 kg a 5 hp motor. Není psáno, zda je to bráno z původní tech.dokumentace nebo z nějakého oficiálního dodatečného změření / pokud dokumentace není k dispozici /, takže - jak píše Pepa - je zřejmě nutno brát stav v okamžiku kontroly nějakým orgánem. Již dříve jsem se tu na foru ptal, jestli někdo zažil při kontrole na vodě měření plochy plachet / bez odpovědi /. Pokud budeme brát ten předpis opravdu důsledně, může plavit větší loď i člověk bez evidence lodi a VMP třeba v případě, kdy bude jezdit jen na hlavní plachtu - do 12 m - s tím, že ostatní plachty - jež na lodi fyzicky jsou - v daném okamžiku prostě nepoužívá....
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » stř úno 23, 2011 4:32 pm

Osobně jsem před asi 5 lety řešil moji plachetnici Orion
Byl jsem na SPS s dotazem, jak to přihlásit.

Dostal jsem odpověď: pokud to nemá motor nad 5 koní, plachty nad 12 m, tak se to nepřihlašuje, doporučili mi změřit základní plachty - kosatku + hlavní. Gena se nepočítá. Další doporučení bylo - pokud nemám registrační číslo, opatřit trup cedulkou s uvedením majitele a kontakt pro případ kontroly nebo nějakého problému na kotvišti.
Orion vážil cca 600 kg, plachty jsem naměřil 11,7m,, motor 4 koníky, tak jsem ji provozoval dle doporučení bez registrace.

Připadá mi to jednoduché a jasné, další dohady jsou zbytečné.
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » stř úno 23, 2011 5:13 pm

Pokud já vím tak je to takto. Pokud loď má v papírech plachty třeba 18 metrů z toho hlavní je 11 kosatak 7 tak s ní stejně nemůžeš plout i když roztáhneš jen tu halvní co má 11m. to je i logické. pokud budou necky do 12m plachet a.j. tak je to ok ale pokud na ty necky dáš 12m a kosatku 7 tak už by jsi jí nemě provozovat,, To je jako kdyby někdo jel velkým motorákem kde je 100hp a on jel jen na zálohový 5hp motor
Uživatelský avatar
catamaran
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 514
Registrován: ned srp 16, 2009 2:00 am
Reputace: 25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod catamaran » stř úno 23, 2011 5:15 pm

Považuji se zde na fóru mezi amatéry, ale s jedním musím nesouhlasit. Často se tu zaměňuje Spinaker s Genakrem. Viz příspěvek předemnou.... Myslím si, že SPS nepočítá m2 u spinakeru, ale Gena se dá plnohodnotně považovat za převlečenou kosatku....
Popisovat kosatku asi nemusím.
Spinaker je ten pytel na zadní a ZB vítr-všichni víme:-)
A Genaker je něco mezi tím. Je to vlastně kosatka jen s tím rozdílem, že je z podobného materiálu jak spinaker. Ppřední lík není spojen s rolfokem, či stěhem, má jiný tvar, takovej víc kulaťoučkej. Drží jen ve dvou bodech+otěž... Určo má další rozdíly. Teď si na ně nevzpomenu.

Omlouvám se za Off Topic

A pokud kecám, tak mě někdo opravte :-)
Uživatelský avatar
slahoun
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 49
Registrován: pát čer 29, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Mělník

Příspěvekod slahoun » stř úno 23, 2011 5:27 pm

to geus: Dobrý příklad jsi uvedl. Motorák s motorem 100 hp nemusí být dle předpisu evidován, pokud hmotnost nepřesáhne 1000 kg a budeš s ním jezdit na jeho záložní motor do 5 hp.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » stř úno 23, 2011 5:45 pm

geus píše:Pokud já vím tak je to takto. Pokud loď má v papírech plachty třeba 18 metrů z toho hlavní je 11 kosatak 7 tak s ní stejně nemůžeš plout i když roztáhneš jen tu halvní co má 11m. to je i logické. pokud budou necky do 12m plachet a.j. tak je to ok ale pokud na ty necky dáš 12m a kosatku 7 tak už by jsi jí nemě provozovat,, To je jako kdyby někdo jel velkým motorákem kde je 100hp a on jel jen na zálohový 5hp motor


Nevím proč to tady řešit, když má loď papíry a definovanou plochu plachet nebo výkon motoru, je to jasně nutnost mít papíry min. VMP.
A bude asi jedno, jestli mám vytažené plachty nebo jedu na motor.
Otázka byla, jaké lodě do 12m,
Dal jsem příklad mojí bývalé plachetnice, která byla v daných paramerech.
Přitom její rozměry 6x2,1m dávají slušný prostor a přijatelný komfort (jak pro koho)
Uživatelský avatar
bedrich
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 517
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » stř úno 23, 2011 5:50 pm

catamaran napsal:! ... Často se tu zaměňuje Spinaker s Genakrem. Viz příspěvek předemnou.... Myslím si, že SPS nepočítá m2 u spinakeru, ale Gena se dá plnohodnotně považovat za převlečenou kosatku.... "
Já z tvého vyjádření mám pocit, že ty zase slučuješ pojmy GENA,( genua) a GENAKER. Genua je skutečně kosatka s přesahem za stěžeň o určitá procena, kdežto genaker je příidavná plachta příbuzná spinakru, ale ne čistě na zadní kurzy, ale na zadobok. Místo pně používá čelen.
cO SE PLOCHY OPLACHTĚNÍ TÝČE, DOMNÍVÁM SE, ŽE SE POČÍTAJÍ ZÁKLADNÍ PLACHTY, NIKOLIV PŘÍDAVNÉ.
Uživatelský avatar
catamaran
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 514
Registrován: ned srp 16, 2009 2:00 am
Reputace: 25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod catamaran » stř úno 23, 2011 5:57 pm

to Bedřich: díky za poznámku, to jsem nevěděl. Díky.... :roll:

http://www.boatshop24.com/en/sailing-bo ... 00-2809049

A co říkáte na tuhle, dala by se z ní udělat do 12m2 a 1.000kg? Aluminium :-)
Uživatelský avatar
bedrich
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 517
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » stř úno 23, 2011 6:23 pm

Nevím jak 12 m2 a 1000 kg, ale určitě se nevejde výkonem motoru do 5hp, protože tam uvádějí motor 6 CV (CV je tzv. zdanitelný výkon motoru - poměrně archaická jednotka přev. ve Francii a Anglii) skutečný výkon v HP zpravidla vyšší. /Např. Renault 4 CV/
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » stř úno 23, 2011 6:34 pm

slahoun píše:to geus: Dobrý příklad jsi uvedl. Motorák s motorem 100 hp nemusí být dle předpisu evidován, pokud hmotnost nepřesáhne 1000 kg a budeš s ním jezdit na jeho záložní motor do 5 hp.
to teda musí protože má víc jak 5hp stačí jedna věc aby byla nad limit.
Uživatelský avatar
slahoun
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 49
Registrován: pát čer 29, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Mělník

Příspěvekod slahoun » stř úno 23, 2011 6:47 pm

to Bedřich : Máš pro svou domněnku, že se do oněch 12 m počítají jen základní plachty nějaký reálný podklad ? Já ten předpis četl / protože jak jsem psal, mám jen neevidované lodě / a nic o nějakém rozdělení plachet na základní a doplňkové tam nebylo. Tudíž můj názor je ten, že se do oněch magických 12 m počítají všechny plachty, které v okamžiku kontroly používám a je jedno zda je to kosatka, genakr, spinakr, gena atd. Jednou je to plachta - přes to nejede vlak....
Uživatelský avatar
catamaran
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 514
Registrován: ned srp 16, 2009 2:00 am
Reputace: 25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod catamaran » stř úno 23, 2011 6:48 pm

No já náhodou narazil na tu AL plachetničku. Motor by se dal přinejhorším s někým vyměnit či prodat a koupit nový. A dá se vůbec taková malá kajutovka udělat do 1.000kg(celková) z hliníku? Cca 20stop.....
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » stř úno 23, 2011 6:55 pm

Pepa píše:marksi, je mi líto, ale domnívám se, že tvé přesvědčení nebude správné.
kategorie do 12m2 1000 kg 5hp zahrnuje plavidla, jako jsou necky po babičce, doma stlučený prám třeba s plachtou, rybářská pramice s plachtou či moterem atd, atd.
Pepa

Pepo zabíjej mě pomalu ;) , někde už se tu probíralo, piráta prostě registrovat nebudu i když si na něj chci tu větší genu dát. Naštěstí, až se naučím se spinakrem, poliši už mě nedohoní, teda do první zatáčky :?. Mé přesvědčení si nalomil zatím jen trošičku, zatím stále věřím, že piráta mi ani nepřihlásí a jak tu někdo psal, do ciziny je dobré nějaké prohlášení, že v čechách tato loď nepodléhá registraci. Na diskuzi tu už o tomto někde téma je, já to jen připomínal s ohledem na šlahounovo ohlášení používat malou kosatku a tím se vejít do neregistrování, což tak není určitě, pokud ta plachta není psaná jako základní oplachtění.
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 493
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » stř úno 23, 2011 8:01 pm

Zdravím všechny,

reaguji jen na ty francouzské cv -koně: u aut jsou dvoje - reálný výkon motoru v kw a v cv(hp) a potom ty fiskální kategorie. U lodí sice také existují fiskální kategorie, ale výkon motoru se uvádí stejně jako tady v kw a koních(cv).
Těch 6cv je důležitých proto, že do 6ti koní(4,4kw) není potřeba řidičák ani na řekách, ani na moři. jsou ale ještě další podmínky.
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » stř úno 23, 2011 8:10 pm

jen malý dodatek řidičák není potřeba do 4kw. takže čistokrevná šestka již do té kategorie oficielně nespadá je jen tolerována někdy a někde.
spuctum
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 85
Registrován: stř črc 15, 2009 2:00 am
Reputace: 0

dotaz

Příspěvekod spuctum » čtv úno 24, 2011 8:26 am

Jen tak mě napadá jestli je tady někdo koho SPS či kdokoliv jiný k tomu oprávněný /třeba i v zahraničí/ kontrolovala jestli má průkaz /řidičák/ na loď a změřila mu třeba plochu plachet či kukla na motor jestli tam nemá tryskový :o). Zatím koho jsem se ptal, tak odpověděl že ne :o).
Tento dotaz se týká pouze při případu že jste na vlastní lodi , ne na půjčené od nějaké chartrovky či jiný pronájem.
Uživatelský avatar
mirus
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 371
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mirus » čtv úno 24, 2011 8:43 am

pokud se týká plachet,tak taky nikoho neznám komu by to kontrolovali a pokud se to týká motoráků,tak na Dalešicích(skoro pravidelně)na začátku sezony,kontrola dokladů k lodi a "řidičák".
spuctum
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 85
Registrován: stř črc 15, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod spuctum » čtv úno 24, 2011 9:14 am

Z čehož usuzuji že když tam přijedu s plachetnicí a nebudu mít motor více jak 4Hp , tak nemají co zkontrolovat ... nedovedu si představit že by mi někdo vážil loď jestli nemám o 50kg více , nebo bude někdo skákat po palubě a měřit plochu plachet...

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů