
Typy lodí s plachtou do 12m2
Moderátoři: vilma, Pepa, david, smike
- DB2
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 69
- Registrován: úte lis 14, 2006 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Typy lodí s plachtou do 12m2
Skofast píše:Můžete mi dát nějaké tipy na typy kajutových plachetnic na které není potřeba VMP?
V inzerátech není vždy uvedena plocha plachet.
Rád bych si pořídil používanou plachetnici s větší kajutou a zasouvácím
kýlem. Víkendové rodinné plavby![]()
Je třeba možné koupit registrovanou plachetnici s plachtamy 15m2 a nechat ušít plachty o 3m2 menší? Nechci obcházet zákony. Jenom by mě to zajímalo.
Jestli už se to tady probíralo, tak jsem to nenašel
Ahoj ja som mal SUN FAST 17 Jeanneau splňuje to čo chceš predal som ju do Brna
vyrábali ich v Polsku predajca bol zo Slovenska z Námestova.
Potrebuješ ale príves na prevoz a rovnako po čase budeš ,ak pôjdeš na pobrežie napr.Hr preukaz , ja som s ňou chodil aj na more do chorvatska s preukazom .
Konštruktér bol poliak pán Centowski.
http://www.google.sk/imgres?imgurl=http ... CDsQ9QEwBA
http://www.jeanneauforum.nl/documentati ... ochure.pdf
- Josef
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 397
- Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Chomutov,ČR
DB2- podle prospektu má tato loď 13,5m2 základní oplachtění což je o 1,5m2 více jak žádaných 12m2. Váha je 600kg, takže zbývá 400kg pro 4 osoby a bagáž. S menší ůpravou plachet a obsazením 2 dospělí a dítě by to šlo. Lod je opravdu moc pěkná. V této velikosti je docela dost lodí jako je např: BEZ-4, ORION , SKRZAT, KORMORÁN, Karaś 450, RA Criuser ,LEISURE 17 ,Mikro polo ,KLEPPER FAM ,Holiday18, FOKA II, Maraudeur 540, MX-MAŁY KSIĄżE a jiné. Většina je s parametry dost na hraně a musely by se doupravit. Loď do 12m2 plachet a váhy 1000kg s posádkou a bagáží mě vychází max. 5,5m délky a 2m šířky. To má smysl po jachtaře, kteří loď často převážejí během sezóny na různé vodní plochy, nechtějí loď přihlašovat na plavební správě, nechtějí platit za TOP-ku, Nechtějí nahlašovat loď na správě přehrad a platit poplatky, potřebují, aby se loď i s vlekem vešla na zimu do tipizované garáže atd. Tak asi tak. VMP nebude asi ten hlavní důvod.
- slahoun
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 49
- Registrován: pát čer 29, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Mělník
Hm, Josef to vyjádřil velmi pěkně - mně taky nejde o VMP.
Plavím se většinou sám, občas s někým z rodiny po tuzemských vodách, k moři vozím jen gumák. Jachting je pro mne oddechová rekreační záležitost pro radost. Nemám žádné velké sportovní nebo obchodní ambice spojené s jachtingem, proto chci loď s parametry, aby byla těsně na hranici stanovené předpisem, ale zároveň se na ní ještě povinnost evidence, prohlídek apod. nevztahovala. Chci ji mít připravenou doma na vleku a když bude příhodný čas, budu mít volno a chuť, chci vyrazit a strávit na lodi den, dva, víkend či týden. Předpokládá to lehkou, dobře transportovatelnou loď, která může poskytnout základní komfort i pro vícedenní pobyt, snadné spuštění do vody, nenáročnou přípravu k plavbě.
Loňskou sezónu jsem odjezdil s flying fox 17 - výroba jouet F. Loď - dobrý onedaysailer, poměrně vratká jak okruhovka s podobným systémem ocelové sklopné káči 80 kg, celolaminát bez dalšího balastu. Malá kajutka - víceméně určená k úschově věcí nebo jako úkryt při dešti. Celková délka 5 m , váha 380 kg, velmi malý ponor s jedním člověkem - jezdila by i na louži. Měla nedomyšlenou patku stěžně, 4 vanty a jednoduchý lanový rolfok kosatky, bez topenanty, takže stavění stěžně a jaho následné správné utažení trvalo jednomu celkem dlouho. Plocha plachet kolem 12 m bohatě stačila a v porovnání s ostatními byla pravděpodobně i díky své hmotnosti dost rychlá. Ve světě jich jezdí hodně pod obchodním označením jouet 17.
Na podzim jsem ji prodal a po dlouhém rozmýšlení koupil kapánek větší opět celolaminátovou anglickou sailfish 18 . Délka 5,6 m , váha 460 kg z toho káča 120 kg spouštěna cca 60 cm na závitové tyči. Oplachtění se při použití malé kosatky vejde do 12 m, slušná kajuta pro 4 skromné námořníky, kosatka na tyč.rolfoku, hlavní refována origo navíjením na ráhno, otěž pohyblivě ukotvena na můstku přes kormidlo, takže se nikde neplete. Nemohu zatím hodnotit jak se chová na vodě, protože jsem jí dosud nenamočil, ale považuji ji vzhledem k té hranici 12 m plachet za pravděpodobně největší loď, která přichází v úvahu této - řekněme - bezevidenční kategorie.
Plavím se většinou sám, občas s někým z rodiny po tuzemských vodách, k moři vozím jen gumák. Jachting je pro mne oddechová rekreační záležitost pro radost. Nemám žádné velké sportovní nebo obchodní ambice spojené s jachtingem, proto chci loď s parametry, aby byla těsně na hranici stanovené předpisem, ale zároveň se na ní ještě povinnost evidence, prohlídek apod. nevztahovala. Chci ji mít připravenou doma na vleku a když bude příhodný čas, budu mít volno a chuť, chci vyrazit a strávit na lodi den, dva, víkend či týden. Předpokládá to lehkou, dobře transportovatelnou loď, která může poskytnout základní komfort i pro vícedenní pobyt, snadné spuštění do vody, nenáročnou přípravu k plavbě.
Loňskou sezónu jsem odjezdil s flying fox 17 - výroba jouet F. Loď - dobrý onedaysailer, poměrně vratká jak okruhovka s podobným systémem ocelové sklopné káči 80 kg, celolaminát bez dalšího balastu. Malá kajutka - víceméně určená k úschově věcí nebo jako úkryt při dešti. Celková délka 5 m , váha 380 kg, velmi malý ponor s jedním člověkem - jezdila by i na louži. Měla nedomyšlenou patku stěžně, 4 vanty a jednoduchý lanový rolfok kosatky, bez topenanty, takže stavění stěžně a jaho následné správné utažení trvalo jednomu celkem dlouho. Plocha plachet kolem 12 m bohatě stačila a v porovnání s ostatními byla pravděpodobně i díky své hmotnosti dost rychlá. Ve světě jich jezdí hodně pod obchodním označením jouet 17.
Na podzim jsem ji prodal a po dlouhém rozmýšlení koupil kapánek větší opět celolaminátovou anglickou sailfish 18 . Délka 5,6 m , váha 460 kg z toho káča 120 kg spouštěna cca 60 cm na závitové tyči. Oplachtění se při použití malé kosatky vejde do 12 m, slušná kajuta pro 4 skromné námořníky, kosatka na tyč.rolfoku, hlavní refována origo navíjením na ráhno, otěž pohyblivě ukotvena na můstku přes kormidlo, takže se nikde neplete. Nemohu zatím hodnotit jak se chová na vodě, protože jsem jí dosud nenamočil, ale považuji ji vzhledem k té hranici 12 m plachet za pravděpodobně největší loď, která přichází v úvahu této - řekněme - bezevidenční kategorie.
marksi, je mi líto, ale domnívám se, že tvé přesvědčení nebude správné.
kategorie do 12m2 1000 kg 5hp zahrnuje plavidla, jako jsou necky po babičce, doma stlučený prám třeba s plachtou, rybářská pramice s plachtou či moterem atd, atd.
Je to tedy kategorie plavidel, jež mohou vznikat bez jakékoli dokumentace, schvolování a nemají žádné technické dokumenty / ze zákona nemohou mít ani kdyby chtěly - viz. problém gumáků jež nemohou získat TP pro potřeby třeba v HR/.
Z uvedeného vyplívá. že tato kategorie tedy nemá žádný technický průkaz, kterým by prokazovala, kolik m2 plachet má ve standardním oplachtění, ale je rozhodující skutečnost v daném místě a čase - napříkat při kontrole za plavby, pokud by ji prováděla např. SPS.
To, o čem mluvíš ty, by bylo možné aplikovat v případě, že by kontrolní orgán měl podezření, že máš na své lodi více plachet, než ti dovoluje rozsah tvého oprávnění. Nejsem si jist, ale u VMP to je 80m2, což je slušně oplachtěná 42".
Takže tady bych problém také nehledal.
Pepa
kategorie do 12m2 1000 kg 5hp zahrnuje plavidla, jako jsou necky po babičce, doma stlučený prám třeba s plachtou, rybářská pramice s plachtou či moterem atd, atd.
Je to tedy kategorie plavidel, jež mohou vznikat bez jakékoli dokumentace, schvolování a nemají žádné technické dokumenty / ze zákona nemohou mít ani kdyby chtěly - viz. problém gumáků jež nemohou získat TP pro potřeby třeba v HR/.
Z uvedeného vyplívá. že tato kategorie tedy nemá žádný technický průkaz, kterým by prokazovala, kolik m2 plachet má ve standardním oplachtění, ale je rozhodující skutečnost v daném místě a čase - napříkat při kontrole za plavby, pokud by ji prováděla např. SPS.
To, o čem mluvíš ty, by bylo možné aplikovat v případě, že by kontrolní orgán měl podezření, že máš na své lodi více plachet, než ti dovoluje rozsah tvého oprávnění. Nejsem si jist, ale u VMP to je 80m2, což je slušně oplachtěná 42".

Takže tady bych problém také nehledal.
Pepa
- slahoun
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 49
- Registrován: pát čer 29, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Mělník
to Marks: Jo, to je trochu diskutabilní. V létě jsme se o tom dohadovali celý večer na Lipně. Předpis je jasný : 12 m plachet, 1000 kg a 5 hp motor. Není psáno, zda je to bráno z původní tech.dokumentace nebo z nějakého oficiálního dodatečného změření / pokud dokumentace není k dispozici /, takže - jak píše Pepa - je zřejmě nutno brát stav v okamžiku kontroly nějakým orgánem. Již dříve jsem se tu na foru ptal, jestli někdo zažil při kontrole na vodě měření plochy plachet / bez odpovědi /. Pokud budeme brát ten předpis opravdu důsledně, může plavit větší loď i člověk bez evidence lodi a VMP třeba v případě, kdy bude jezdit jen na hlavní plachtu - do 12 m - s tím, že ostatní plachty - jež na lodi fyzicky jsou - v daném okamžiku prostě nepoužívá....
- bokal
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 528
- Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Třinec
Osobně jsem před asi 5 lety řešil moji plachetnici Orion
Byl jsem na SPS s dotazem, jak to přihlásit.
Dostal jsem odpověď: pokud to nemá motor nad 5 koní, plachty nad 12 m, tak se to nepřihlašuje, doporučili mi změřit základní plachty - kosatku + hlavní. Gena se nepočítá. Další doporučení bylo - pokud nemám registrační číslo, opatřit trup cedulkou s uvedením majitele a kontakt pro případ kontroly nebo nějakého problému na kotvišti.
Orion vážil cca 600 kg, plachty jsem naměřil 11,7m,, motor 4 koníky, tak jsem ji provozoval dle doporučení bez registrace.
Připadá mi to jednoduché a jasné, další dohady jsou zbytečné.
Byl jsem na SPS s dotazem, jak to přihlásit.
Dostal jsem odpověď: pokud to nemá motor nad 5 koní, plachty nad 12 m, tak se to nepřihlašuje, doporučili mi změřit základní plachty - kosatku + hlavní. Gena se nepočítá. Další doporučení bylo - pokud nemám registrační číslo, opatřit trup cedulkou s uvedením majitele a kontakt pro případ kontroly nebo nějakého problému na kotvišti.
Orion vážil cca 600 kg, plachty jsem naměřil 11,7m,, motor 4 koníky, tak jsem ji provozoval dle doporučení bez registrace.
Připadá mi to jednoduché a jasné, další dohady jsou zbytečné.
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
Pokud já vím tak je to takto. Pokud loď má v papírech plachty třeba 18 metrů z toho hlavní je 11 kosatak 7 tak s ní stejně nemůžeš plout i když roztáhneš jen tu halvní co má 11m. to je i logické. pokud budou necky do 12m plachet a.j. tak je to ok ale pokud na ty necky dáš 12m a kosatku 7 tak už by jsi jí nemě provozovat,, To je jako kdyby někdo jel velkým motorákem kde je 100hp a on jel jen na zálohový 5hp motor
- catamaran
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 514
- Registrován: ned srp 16, 2009 2:00 am
- Reputace: 25
- Kontaktovat uživatele:
Považuji se zde na fóru mezi amatéry, ale s jedním musím nesouhlasit. Často se tu zaměňuje Spinaker s Genakrem. Viz příspěvek předemnou.... Myslím si, že SPS nepočítá m2 u spinakeru, ale Gena se dá plnohodnotně považovat za převlečenou kosatku....
Popisovat kosatku asi nemusím.
Spinaker je ten pytel na zadní a ZB vítr-všichni víme:-)
A Genaker je něco mezi tím. Je to vlastně kosatka jen s tím rozdílem, že je z podobného materiálu jak spinaker. Ppřední lík není spojen s rolfokem, či stěhem, má jiný tvar, takovej víc kulaťoučkej. Drží jen ve dvou bodech+otěž... Určo má další rozdíly. Teď si na ně nevzpomenu.
Omlouvám se za Off Topic
A pokud kecám, tak mě někdo opravte
Popisovat kosatku asi nemusím.
Spinaker je ten pytel na zadní a ZB vítr-všichni víme:-)
A Genaker je něco mezi tím. Je to vlastně kosatka jen s tím rozdílem, že je z podobného materiálu jak spinaker. Ppřední lík není spojen s rolfokem, či stěhem, má jiný tvar, takovej víc kulaťoučkej. Drží jen ve dvou bodech+otěž... Určo má další rozdíly. Teď si na ně nevzpomenu.
Omlouvám se za Off Topic
A pokud kecám, tak mě někdo opravte

- bokal
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 528
- Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Třinec
geus píše:Pokud já vím tak je to takto. Pokud loď má v papírech plachty třeba 18 metrů z toho hlavní je 11 kosatak 7 tak s ní stejně nemůžeš plout i když roztáhneš jen tu halvní co má 11m. to je i logické. pokud budou necky do 12m plachet a.j. tak je to ok ale pokud na ty necky dáš 12m a kosatku 7 tak už by jsi jí nemě provozovat,, To je jako kdyby někdo jel velkým motorákem kde je 100hp a on jel jen na zálohový 5hp motor
Nevím proč to tady řešit, když má loď papíry a definovanou plochu plachet nebo výkon motoru, je to jasně nutnost mít papíry min. VMP.
A bude asi jedno, jestli mám vytažené plachty nebo jedu na motor.
Otázka byla, jaké lodě do 12m,
Dal jsem příklad mojí bývalé plachetnice, která byla v daných paramerech.
Přitom její rozměry 6x2,1m dávají slušný prostor a přijatelný komfort (jak pro koho)
- bedrich
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 517
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Hradec Králové
catamaran napsal:! ... Často se tu zaměňuje Spinaker s Genakrem. Viz příspěvek předemnou.... Myslím si, že SPS nepočítá m2 u spinakeru, ale Gena se dá plnohodnotně považovat za převlečenou kosatku.... "
Já z tvého vyjádření mám pocit, že ty zase slučuješ pojmy GENA,( genua) a GENAKER. Genua je skutečně kosatka s přesahem za stěžeň o určitá procena, kdežto genaker je příidavná plachta příbuzná spinakru, ale ne čistě na zadní kurzy, ale na zadobok. Místo pně používá čelen.
cO SE PLOCHY OPLACHTĚNÍ TÝČE, DOMNÍVÁM SE, ŽE SE POČÍTAJÍ ZÁKLADNÍ PLACHTY, NIKOLIV PŘÍDAVNÉ.
Já z tvého vyjádření mám pocit, že ty zase slučuješ pojmy GENA,( genua) a GENAKER. Genua je skutečně kosatka s přesahem za stěžeň o určitá procena, kdežto genaker je příidavná plachta příbuzná spinakru, ale ne čistě na zadní kurzy, ale na zadobok. Místo pně používá čelen.
cO SE PLOCHY OPLACHTĚNÍ TÝČE, DOMNÍVÁM SE, ŽE SE POČÍTAJÍ ZÁKLADNÍ PLACHTY, NIKOLIV PŘÍDAVNÉ.
- catamaran
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 514
- Registrován: ned srp 16, 2009 2:00 am
- Reputace: 25
- Kontaktovat uživatele:
to Bedřich: díky za poznámku, to jsem nevěděl. Díky....
http://www.boatshop24.com/en/sailing-bo ... 00-2809049
A co říkáte na tuhle, dala by se z ní udělat do 12m2 a 1.000kg? Aluminium

http://www.boatshop24.com/en/sailing-bo ... 00-2809049
A co říkáte na tuhle, dala by se z ní udělat do 12m2 a 1.000kg? Aluminium

- slahoun
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 49
- Registrován: pát čer 29, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Mělník
to Bedřich : Máš pro svou domněnku, že se do oněch 12 m počítají jen základní plachty nějaký reálný podklad ? Já ten předpis četl / protože jak jsem psal, mám jen neevidované lodě / a nic o nějakém rozdělení plachet na základní a doplňkové tam nebylo. Tudíž můj názor je ten, že se do oněch magických 12 m počítají všechny plachty, které v okamžiku kontroly používám a je jedno zda je to kosatka, genakr, spinakr, gena atd. Jednou je to plachta - přes to nejede vlak....
Pepa píše:marksi, je mi líto, ale domnívám se, že tvé přesvědčení nebude správné.
kategorie do 12m2 1000 kg 5hp zahrnuje plavidla, jako jsou necky po babičce, doma stlučený prám třeba s plachtou, rybářská pramice s plachtou či moterem atd, atd.
Pepa
Pepo zabíjej mě pomalu


- Surcouf
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 493
- Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Praha
Zdravím všechny,
reaguji jen na ty francouzské cv -koně: u aut jsou dvoje - reálný výkon motoru v kw a v cv(hp) a potom ty fiskální kategorie. U lodí sice také existují fiskální kategorie, ale výkon motoru se uvádí stejně jako tady v kw a koních(cv).
Těch 6cv je důležitých proto, že do 6ti koní(4,4kw) není potřeba řidičák ani na řekách, ani na moři. jsou ale ještě další podmínky.
reaguji jen na ty francouzské cv -koně: u aut jsou dvoje - reálný výkon motoru v kw a v cv(hp) a potom ty fiskální kategorie. U lodí sice také existují fiskální kategorie, ale výkon motoru se uvádí stejně jako tady v kw a koních(cv).
Těch 6cv je důležitých proto, že do 6ti koní(4,4kw) není potřeba řidičák ani na řekách, ani na moři. jsou ale ještě další podmínky.
dotaz
Jen tak mě napadá jestli je tady někdo koho SPS či kdokoliv jiný k tomu oprávněný /třeba i v zahraničí/ kontrolovala jestli má průkaz /řidičák/ na loď a změřila mu třeba plochu plachet či kukla na motor jestli tam nemá tryskový
). Zatím koho jsem se ptal, tak odpověděl že ne
).
Tento dotaz se týká pouze při případu že jste na vlastní lodi , ne na půjčené od nějaké chartrovky či jiný pronájem.


Tento dotaz se týká pouze při případu že jste na vlastní lodi , ne na půjčené od nějaké chartrovky či jiný pronájem.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host