Tradičná konštrukcia

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pon kvě 10, 2010 9:13 am

Ta stavba kanoe je úžasná! To je symbióza člověka s přírodou.
A úplně mne to vrátilo do dětských her na Indiány;)
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pon kvě 10, 2010 12:10 pm

... a přidám odkaz na
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2QeRt9PPy00&feature=related[/youtube]
video klasické stavby, kde je dobře vidět, kolikrát se každé "prkno" vezme do ruky, než je ok. Muzika taky dobrá :)

Pochází to z této boat school.
Uživatelský avatar
magion
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 36
Registrován: čtv črc 15, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod magion » sob úno 19, 2011 12:51 pm

zajímalo by mě několik věcí ohledně klasické stavby,v plánech mám žebra ohýbaná párou - u jiných lodí jsem viděl lepená z lišt,jaké jsou výhody jednotlivých řešení,jsou pevnostně srovnatelné? Zajímá mě taky řešení obšívky - zda by bylo možné nahradit klasické plaňkování buď lištami nebo několika vrstvami dýhy - obojí pak olaminovat.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob úno 19, 2011 10:28 pm

Ohýbanie naparených líšt umožňuje ohnúť profil, ktorý by si inak neohol. Bez naparovania som do oblúku bez problémov ohol lištu 8 mm hrubú, šírka bola 40 mm, drevo dub. Nad 10mm sa to už nedalo. Plaňky, alebo lišty, ak sa lepia epoxidom a olaminujú tak je to jedno. Dýha je babračka, ale nerobil som to, viem si to však predstaviť.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » sob úno 19, 2011 10:59 pm

Viděl jsem v TV amatérského "ohýbače". Dělal to venku na dvoře.
Kamínka a nádobou s vodou, parovod do obyčejné rýny postavené na železné koze. Šupnul tam hranolek, přikryl to druhou rýnou a vesele pařil. Mám dojem že ještě tam měl kontrolní teploměr toho prostoru pro dřevo. Dlouhé to mohl mít tak tři metry.
Uživatelský avatar
magion
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 36
Registrován: čtv črc 15, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod magion » sob úno 19, 2011 11:55 pm

způsob napařování mi je jasný,u amatérských stavitelů lodí co se prezentují na netu je vidět zařízení co popisuje Baharis-někde improvizované,jinde fortelně vyrobené. Na postup jsem se ptal přímo u praktiků-ve fabrice ton.Záleží to kus od kusu,každé kus dřeva je jiný,někdy napařují hodinu,jindy třeba tři.Při ohýbání je dobré ke kusu na jeho vnější stranu připevnit ocelovou pásnici,sníží se nebezpečí praskání.

Výrobu lepených žeber jsem viděl na youtube,je to piplačka,dokonce z lišt lepili i kýl. O lepení hodně přemýšlím,hlavně ten kýl se mi jeví lepší než sešroubovaný z více kusů-léta dřeva nejsou nikde narušená,bude tak pevnější a pružnější.

U kovových dílů jsem narazil na SILICON BRONZE - předpokládám že jde o nějaký námořní bronz,byla by možná náhrada nerezovou ocelí?Někde jsem četl že pod železnými šrouby může dřevo zahnívat-hrozí toto i u nerezi?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned úno 20, 2011 9:13 am

Lepenie a šroubovanie kýlu z viacerých kusov si vôbec neodporuje. Natrieš lištu, ohoblovanú dosku lepidlom, lepšie povedané poradne ho tam naválaš, priložíš na ňu druhú a husto zošroubuješ. Ak staviaš tak, že na postavené rebrá položíš kýl, tak je to bezproblémové.

Silikon bronz nepoznám, neviem aké má mechanické vlastnosti. U nás sa nepredáva. Vyrábajú sa z neho aj vrúbkované klince ktoré sa používajú namiesto šroubov, vrutov. K nim som adekvátnu náhradu z antikorovej ocele nevidel. Domnievam sa že použitie nerezovej ocele nemôže byť v žiadnom prípade problémové, najme ak sú šrouby namáčané v epoxide a šroubované do predvrtaných dier. Ak sa použije obyčajný ocelový šroub, tak ten v dreve skoroduje, v dubovom dreve dosť rýchle, možno povedať že do 10 rokov, v iných drevách to trvá aj 50 a viac rokov. Myslím že v súčasnosti nie sú žiadne skúsenosti s vysokopevnostnými vrúbkovanými klincami používanými na klincové spoje drevených konštrukcií v stavarine. Jeho korózia by trvala asi pekne dlho. Ak nestaviaš loď na stáročia, tak by to mohla byť primeraná a lacná náhrada za bronzové klince.
spuctum
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 85
Registrován: stř črc 15, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Plaňky

Příspěvekod spuctum » pon čer 13, 2011 7:18 am

Zná někdo kde by se mohly koupit plaňky ? Tedy takové z které by se dala stavět loď. Na webu jsem našel jen podlahové ..
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon čer 13, 2011 7:40 am

Plaňky je najlepšie dať vyrobiť stolárovi.
spuctum
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 85
Registrován: stř črc 15, 2009 2:00 am
Reputace: 0

re

Příspěvekod spuctum » pon čer 13, 2011 8:15 am

Děkuji za odpověď .
Nechám je tedy nařezat stolařovi , pokud loď bude mít kýl 6m , musí být ty pláňky delší /myšleno v jednom kuse aby šly přes celý bok/ nebo mohou být třeba 2m a prostě se budou na žebrech /cik cak/ spojovat /slepovat/. Nevím jestli by mi totiž někdo vyrobil 7m dlouhé plaňky. nechal jsem se volně inspirovat Danielovou lodí ale z těch fotek to nějak nemohu rozeznat jestli je to v kuse.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon čer 13, 2011 9:19 am

Plaňky nemusia byť z jedného kusu na požadovanú dĺžku, ale plaňka by mala by tak dlhá, aby sa dala bez problémov ohýbať. V tvojom prípade ideál by bol 4 m. Ale asi by mohli byť aj 2,5 -3 m. Čím je kratšia, tým horšie sa ohýba. Ak sú oblúky moc ostré, tak sa plaňky musia naparovať. Projekt máš?
spuctum
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 85
Registrován: stř črc 15, 2009 2:00 am
Reputace: 0

re

Příspěvekod spuctum » pon čer 13, 2011 10:13 am

Projekt někde putuje v poště :o)-. Zatím nedorazil , ale postupuji stejnou cestou jako Dan . Než dorazí papíry tak sbírám informace. Stejně asi ale navštívím někoho na Moravě kdo má zkušenosti se stavbou dřevěné lodi abych to na vlastní oči viděl. Já mám zatím jen trámy na kýl + čeleň + zbytek .

Pokud je někdo na Moravě ke komu bych se mohl přijet podívat a načerpat inspiraci při stavbě dřevěné lodě, dejte mi vědět . Děkuji
Uživatelský avatar
Francis
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 28
Registrován: pon bře 17, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: jižní Čechy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Francis » stř črc 13, 2011 9:08 pm

Podle mne hodně záleží na budoucím použití lodě. Na moře bych stavěl hodně jinak než na rybník.
Je pravda že dřevo při styku se železem snáze hnije. Nerez je lepší, ale protože i ona rezne (podle druhu a použití) tak způsobuje i hnití. Na rybníku a u lodě "garážované" na zimu bych to ale neřešil. Spojovací materiál s mědí má přesně opačný účinek a hnití brání. Měď je nejlepší antifouling.
Na moře bych se snažil vyhnout lepení jakýchkoliv dřevěných částí větších než 1cm. Dřevo se vlivem vlhkosti roztahuje napříč přes léta. Ve směru vláken pak skoro vůbec. Když lepené věci nemají přesně stejně směr vláken žádné lepidlo na světě to neudrží. Stejně tak je hloupost snažit se slepit plaňky k sobě. I když to vydrží lepidlo, prostě se roztrhne plaňka. Proto se mezi plaňky dává pružná bavlna/koudel a zadělává se pružným tmelem. Tomu se dá vyhnout stavbou z latěk. Čím je laťka tenčí, tím méně se roztahuje a už to lepidlo udrží.
Na Miamity jsou plaňky max. 3 metry dlouhé a vždy dvě v jedné řadě. Ani na opravdu velkých lodích nebývaly delší než 4 m. Samozřejmě je třeba spojovat pokud možno pokaždé na jiném žebru.
Plaňky jsem napařoval na přídi úplně všechny. Není třeba dělat napařovací zařízení na celou délku plaňky, protože většinou se ohýbá jen kus. Já měl 2m douhou dřevěnou bednu s vyříznutou dírou, kterou jsem posadil přímo na hrnec s vodou.
S laminováním bych byl hodně opatrný. Většinou nejde zabránit tomu, aby se někde neudělala trhlina, kterou se mezi dvě vrstvy laminátu dostane voda. už pak ale nemůže ven a dřevo vesele hnije. Navíc laminát musí být opravdu hodně tlustý, aby dokázal udržel zmiňované roztahování dřeva a nezačal praskat. Takže když to má být pořádně, tak je laminát tak tlustý, že dřevo pod ním je jen zbytečná výplň. To samozřejmě nemluvím o překližce. Jestli laminát, tak jen z jedné strany a na druhé nechat dřevo dýchat - tedy ani tvrdé laky.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř črc 13, 2011 11:19 pm

Francis, z uvedeného vyplýva, že je rozdiel medzi plaňkou a laťou, uveď prosím aký.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2656
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 17

Příspěvekod Pepa » čtv črc 14, 2011 8:56 am

Omlouvám se - nejsem sice Francis, ale k osvětlení otázky mohu celkem objektivně přispět s použitím
dnes již "klasické" literatury.
Pepa

Obrázek
Uživatelský avatar
Corwin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 280
Registrován: úte kvě 31, 2011 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha / Stará Boleslav

Příspěvekod Corwin » stř srp 29, 2012 10:41 pm

Ach jo - vím že po webu se toho dají najít tuny - ale není ta klasika krásná????

http://www.youtube.com/watch?v=kuO0Zeqy ... re=related


Já nad tím jen slintám - ale když to vidím, tak mne opouštějí poslední zbytky odvahy na takový projekt jen pomyslet....
:(
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1239
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » ned lis 25, 2012 7:40 pm

nez zacne ta ohlasena zima tak bych chtel natrit preklizku na rozestavenem kajutacku epoxidem-mam nacnutou plechovku Epoxid 1200 tak bych to na to pouzil ale je to dost huste
ted dotaz: mam to naredi acetonem pred natuzenim nebo az s tuzidlem-teplota v garazi kolem 15 stupnu (zatim)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned lis 25, 2012 8:20 pm

Nechaj to na jar. Pri 15 stupňoch by mohli byť problémi, nevytvrdne a máš problém. Riediť neviem, neskúšal som, ale čítal som že sa to nemá.
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1239
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » ned lis 25, 2012 8:28 pm

zatim to tvrdne-rano jsem dolepil posledni vyztuhu zrcadla ale bylo venku 13 stupnu a v garazi 18
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned lis 25, 2012 8:38 pm

18 to ešte ide. Odskúšané. Ale 15? Úprimne ti závidím že môžeš robiť.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2479
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 24
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pon lis 26, 2012 8:20 am

Packo, neředí se acetonem, ale lihem! A nech to na jaro! :x
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 404
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » pon lis 26, 2012 9:22 am

Ahoj packo , odpověď na tvůj dotaz je že se epoxid ředí až po natužení a řádném promíchání .
To jaká je potřeba teplota je dané výrobcem v technologickém listu , já jsem pracoval s Aralditem takže s epoxi 1200 nemám skušenost .
Epoxid se dá naředit i lihem , já jsem ředil ředidlem C 6000 když jsem s ním chtěl překližku a dřevo napustit .

Já osobně bych pokud jde v garáži zatopit překližku radši ředěným epoxidem natřel , po zaschnutí na dotek jsem dával přes loď plachtu a přímotop dovnitř a s doschnutím nebyl žádný problém .

Ale je to na tobě :D
david
moderátor
Příspěvky: 5099
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 121
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon lis 26, 2012 11:41 am

Epoxy 1200 při ředění lihem obvykle zůstane poněkud gumovej, nejspíš proto, že v lihu je voda a tu Epoxa nesnáší. A když už, tak lihu max tolik co tužidla.

Jednomu známému po ředění acetonem neztvrdl vůbec a všechno škrábal dolů. Detaily nevím.

Pro vytvrzení má Epoxa mít nejmíň 15°C

Kup si dva koupelnový infráky, jsou za 500Kč v Bauhauzu, překližku trochu předehřej, Epoxu ohřej na 23°C a natírej. Povrch po nátěru můžeš 2. den ohřát až na 50 – 60°C.

http://www.sincolor.cz/out/media/TAL_12 ... 4_1200.pdf

Ale pokud to chceš ještě někdy olaminovat, tak buď rovnou teď, nebo najednou s napouštěním na jaře. Jinak bych soudržnosti moc nevěřil.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2479
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 24
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pon lis 26, 2012 12:55 pm

David má pravdu, lihu tolik co tužidla! Ale aceton nedoporučuji vůbec, i když to náhodou vytvrdne, prvnost jde do kopru, jako kdybys nenatíral, a nedej boře když na to zasvítí sluníčko :cry:
Uživatelský avatar
panak-ml
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 295
Registrován: sob led 02, 2010 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Srbsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod panak-ml » pon lis 26, 2012 1:23 pm

Já bych tu 1200 vůbec neředil. Zavřel bych plechovku a nechal na lepení. :P
Na napouštění kup buď řídkou pryskyřici u Havla a nebo v Sincoloru napouštěcí epoxydový lak S1300 a navíc natužený naředit 30% originál ředidlem S6300. Máš to jako vodu, do překližky se to krásně vcucne, a je to. :good:
1200 s P11 při těchto teplotách je problém. Já to zažil osobně a to jsem neředil...
Navíc Sincolor dělá tužidlo na nízké teploty (od 5°C) S7315 ;) ,
(1200 se ti nezkazí... , já mám načatou cca 3roky)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti