BlueChart má chyby? A chyby obecně

Po počasí další důležitá součást jachtingu. Vše kolem navigace....

Moderátoři: Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
Meryl
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 236
Registrován: čtv srp 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod Meryl » ned pro 16, 2007 10:18 am

Ahoj,

Baharis má pravdu.
Ale já používám notebook z důvodu, že tam mám naskenované originál
papírové námořnické mapy zkalibrované, tak tam vidím také přesnou
polohu lodi.
Proč ? Protože v Blue Chart jsou chyby.

Zdraví Meryl
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8170
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » ned pro 16, 2007 10:56 am

Ano, tvou poznámku o chybách v BlueChartu jsem Meryl už jednou zaregistroval a ponechal bez povšimnutí. Nechtěl jsem se přít. Ale pokud na to kladeš takový důraz, žádám nějaké příklady. Já si to totiž nemyslím.
Samozřejmě nikdo není neomylný a nic není bez chyby. Ale pokud se budeme bavit i nějakém poměru chyb v papírových a elektronických mapách, nemyslím si, že by ty elektronické prohrávaly. Spíše naopak, už jsme se tu o tom někde před rokem bavili a doložil jsem to na příkladu, že já to měl správně a Male karte špatně.

- Na všech lodích je dnes GPS plotter. Vůbec jej nezapínám, protože v GPS mám nejnovější mapy a přímo za kormidlem také vidím kde přesně jsem. Velikost displeje a rychlost procesoru mé GPS naprosto dostačuje k navigaci přímo za kormidlem.
- Pokud vplouvám do složitějšího neznámého území, jak správně píšeš, také porovnávám všechny dostupné informace. GPS, papírové mapy a pilotbook. To je přinejmenším rozumné a máš naprostou pravdu.
- Buzení kormidelníka někým od navigačního stolku jako argument, no.... To nevím co k tomu říct. To raději ať sedí vedle mne a povídáme si.
- Protože NTB mívám také s sebou, vím jaká je jeho spotřeba a zapínám jej večer na pár minut. Agregát na elektřinu s sebou nevozím a mít jej zapnutý celou noc, to by znamenalo hodně motorování.

Jediný proti argument na BlueChart je vysoká cena. I když jakou cenu vlastně má bezpečnost lodi a posádky? Já jsem do otevření map Jadranu a Egejského moře pár tisíc vrazil. Ale jsou i jiné cesty a dnes se už dají otevřít nejnovější auto, turistické a námořní mapy celého světa.
To už není na diskusi v diskusním fóru. ;)
Uživatelský avatar
Meryl
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 236
Registrován: čtv srp 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Meryl » ned pro 16, 2007 6:08 pm

Tak já se pokusím najít konkrétní údaje, ale potřebuji trochu času.
Musí do lodního deníku.

Otevřené mapy celého světa ? Tak to by mne zajímalo.
Každý typ je dobrý.

Zdraví Meryl
Jura
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: sob úno 25, 2006 10:10 am
Reputace: 11
Bydliště: Brno, A-26 Tobago, Motor sailer 31

Příspěvekod Jura » ned pro 16, 2007 6:18 pm

Ahoj,
abych se držel tematu tak uvedu, že vastním GPS Garmin 76C, mám otevřené 2 oblasti BlueChart a českou Topo na turistiku. S GPS jsem velice spokojen a na loď a cyklistiku/turistiku je to přesně to co jsem hledal. Do auta bych ji ale asi označil za velmi problematicky použitelnou, ale pro to tu GPS-ku stejně nikdo asi nepoužívá.

Můj dotaz je ale následující. Má někdo osobní zkušenost a je schopen doložit, že v Bluechart jsou chyby? Již několikrát na tomto fóru i mimo něj zaznělo, že na GPS (resp. Bluechart) se v dané oblasti nelze spolehnout. Následné dotazy o upřesnění chyby buď nějak vyšuměly anebo nebyly zodpovězeny
Já tuto zkušenost zatím nemám a moje negativní zkušenosti s GPS se vždy nakonec ukazaly jako chyba uživatele (špatné zoomování ap).
Tak by mne tedy zajímalo, zda je někdo schopen opravdu objektivně doložit, že v dané oblasti je zásadní chyba v BlueChart oproti jiným námořním mapám. Neptám se proto, abych se postavil na stranu těch kteří BlueChartu důvěřují nebo nedůvěřují, ale proto abych se v budoucnosti nedostal do zbytečných problémů.
Pokud tedy pomineme výše uvedené pravidla společného používání GPS s námařní mapou, tak bych se rád dozvěděl, zda existuje reálný důvod GPS v dané oblasti nevěřit a řídit se podle jiné námořní mapy?
Díky Jura
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2447
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 66

Příspěvekod jerryx » ned pro 16, 2007 6:26 pm

ja sice nepouzivam bluechart, ale vim, ze chyby jsou i v maxsea i v male karte i 888.
nikdy nic neni dokonale ... ;-)
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8170
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » ned pro 16, 2007 6:40 pm

Ale jo Mery, máš tolik času kolik si řekneš. Nejsem netrpělivý. ;)

Jediný opravdu doložený případ nepřesnosti GPS (ale ta samá chyba byla i Malych kartach a 777) si pamatuji někdy z roku 2002-03, kdy to bylo publikováno v časopise Yacht. Absence malé podvodní skalky na jihu nějakého ostrůvku v HR. Trefila ji kýlem jedna loď při regatě.

Tak jako při auto-navigaci je potřeba používat mozek, tak při lodní navigaci nelze považovat GPS za dogma. Je určitě nutné použít všech dostupných prostředků k zajištění bezpečné plavby, včetně pozorování okolí.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8576
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 82
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » ned pro 16, 2007 7:13 pm

Jednu chybu máme uvedenpu zde http://jachting.info/modules.php?name=F ... t=map%E1ch
Dál jsme to už nerozvíjeli. Původně jsem ten topic založil jen pro Jadran, ale asi to patří dohromady.
A ten případ co uvedl Baharis si pamatuji, četl jsem to. Mám ale pocit že to byla nějaká velká jachta. Snad se podaří to dohledat.
Teď nevím. Aktuálně tu máme článek od Pepi Dvorského alias pepek namořník http://jachting.info/modules.php?name=N ... le&sid=348
To je to co jsem myslel, asi má Baharis nějakou jinou příhodu ...... Třeba to budeme moci porovnat ;)
Uživatelský avatar
Meryl
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 236
Registrován: čtv srp 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Meryl » ned pro 16, 2007 7:39 pm

No, mně také šlo předevší o to sdělit, že chyby jsou všude,
ale použitím více zdrojů je člověk eliminuje.

U Blue Chartu Atlantic 7., resp. u verze, kterou mám k dispozici, mi vadí:

Např.
- Plič Kušija u Murteru - místo jižního kardinálního znaku je v BCH jen bílé světlo,
- u Drveniku V. není molo a světlo na konci mola (špatně i na mapě),
- Tribunj - chybí maják na konci mola mariny,
- u spousty majáku chybí druh světla, např. i u majáku Blitvenica.

To je velmi narychlo našlé...

Pokud by někdo měl čas a mohl se podívat do nějaké aktualizované verze Blue Chart,
tak by mne zajímalo, zda je to opravené či nikoliv.

Zdraví Meryl
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8170
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » ned pro 16, 2007 11:26 pm

Tak jsem něco pohledal.

Nejdřív Liborem uváděný "ostrov" Nozdra. Ten tam je:
Obrázek

Plič Kušija u Murteru, to asi bude v pořádku:
Obrázek

Ten Drvenik v pořádku opravdu není. Molo a maják je pouze v "808"
Obrázek

Tribunj. Molo není, maják je:
Obrázek

Maják Blitvenicu i když vím že tam někde je, nemůžu najít.
Už jsem našel...
Obrázek

Takže úplně stoprocentní to opravdu není, chca-nechca, musím ti dát za pravdu. Platí to co si všichni opakujeme, do neznámeého prostředí je potřeba sledovat i pilotbook a hledět kolem sebe.
Naposledy upravil(a) Baharis dne pon pro 17, 2007 8:58 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2447
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 66

Příspěvekod jerryx » pon pro 17, 2007 1:30 am

pro srovnani jak to vypada v c-map/maxsea:
nozdra
Obrázek

plic kusija
Obrázek

drvenik
Obrázek

tribunj
Obrázek

blitvenica
Obrázek
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » pon pro 17, 2007 7:22 am

Korektura papirovych map, je normalni prace navigatora. Svou vlastni sadu chorvatskych map 100- a plany udrzuji stale aktualni. Tezce se ovsem koriguji cizi mapy na charterovaem plavidle. :lol:

SeaMap je ve formatu, ktery umoznuje delat korektury. Sice jsem to nikdy nedelal, protoze "elektricke" mapy pouzivam jen velice sporadicky, ale je mi znamo, ze je to tak. Nejen automaticke (placene), ale i normalni rucni. Vim, ze se SeaMax s mapami CM-93 nebo CM-2000 jsou pouzivany na velkych lodich a tam je moznost automatickych a rucnich korektur vyslovne podminkou.

A co BlueChart? Ten asi neni jen pro jachtare... Daji se take delat korektury?
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8170
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pon pro 17, 2007 9:12 am

Na charterovkách jsou mapy všech možných provedení a formátů. Od papírových až po ty zalité v plastu. I když tam někdy jsou nějaké poznámky, nikdy nevíš, kdo a kdy jedělal.
Do žádných map pro Garmina nelze vstoupit a dělat zmněny. Možnost poznámek je formou zanášení waypointů. Pokud je člověk nevymaže, zobrazují se "nad" mapovým podkladem, stejně jako Trasy a Stopy. Já mám udržovanou databázi, odzálohovanou na PC, ale spíše kotvišť a míst, kde se stalo něco zajímavého. Ke každému bodu se přiřazují souřadnice, datum a čas, lze vložit poznámku.

Obrázek
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » pon pro 17, 2007 9:51 am

Abych tomu rozumel svou hloupou hlavou :)

Elektricka mapa sama o sobe asi nemuze zakazovat nebo povolovat pristup. Jde asi nejspise o to, ze aplikace v PC nema modul, ktery by to umoznoval.

C-Mapovske mapy lze korigovat v programu, ktery to umoznuje. Korektury jsou v podstatne zvlastni soubory, ktere se nekam ukladaji a pri spousteni mapy nacitaji "nad mapu". To jsou pridane korektury. Vydavaji se cca 2x do tydne. Lze je ziskavat ze satelitu, internetu nebo z tistenych vydani (pak je korektura provadena rucne).

Pridane korektury lze bud ponechat tak, jak jsou, nebo je zaclenit do mapy. Zaclenena korektura, jak se zda, pak uz nejde vratit. Dela se to napr. u nepochybnych informaci, jako treba nove molo.

Jde neco takoveho delat u BlueChartovskych map v nejake aplikaci?
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8170
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pon pro 17, 2007 10:00 am

Nejde, žádný takový modul není. Veškeré opravy jsou řešeny novou vrzí mapy.
C-map jsou na tom určitě lépe. Také to jsou mapy, které tuším používá US NAVY...
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2718
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 45

Příspěvekod windward » pon pro 17, 2007 10:46 am

Dekuji Baharisi, ted uz tomu rozumim. Netusis, jak casto se vydavaji nove mapy? Neni nejaky pristup k pravidelnym aktualizaci a kolik to stoji? Snad ta nova verze neni jednou za 5 let...
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8170
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pon pro 17, 2007 11:38 am

Ono se právě nejedná o aktualizaci, to BlueChart nezná. Jsou vydávané nové verze a to tak jedenkrát za rok. Jenomže za plnou cenu. Nechají si to prevíti zaplatit. Neberu každou další verzi, ale vždy jednu - dvě přeskočím.
Jinak vše je na www.garmin.cz , námořní mapy konkrétně na http://www.garmin.cz/index.php?section= ... py_namorni
Po delší době jsem se tam díval a vidím že klasické mapy mají ve verzi 8,5, když já už přes půl roku mám 9,00. A také tam mají nějakou novinku BlueChart g2 Large s leteckými snimky a 3D navigací. Ale kurňa drahé.
No, uvidíme.... ;)
Uživatelský avatar
Meryl
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 236
Registrován: čtv srp 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Evidence chyb

Příspěvekod Meryl » pon pro 17, 2007 1:51 pm

To jsou právě důvody, proč váhám a zatím jsem Blue Chart nekoupila.
Kdyby nabízeli aktualizaci za nějakou přijatelnou cenu, tak neváhám.

Pustila jsem se do tvorby vlastní mapy, ale je to příliš časově náročné.
Spíš si vlastní mapu do GPSky dělám pro hory, kde vůbec ještě žádná verze v elektronické
podobě neexistuje.
Pro Chorvatsko mám nějakou free mapu, kde jsem si doplnila vrstvu s desetimetrovou
izobátou a majáky jsem získala.

Ještě mne napadlo - nešlo by udělat, nikoliv fórum, ale něco jako adresář, kde
budeme "skladovat" všechny chyby, které kdo najde s uvedením verze ať už
papírové či elektrinické mapy ?
Ještě bych to rozdělila na Chorvatsko, Řecko a časem třeba i na další oblasti,
pokud budou informace.
Nakonec by z toho byla taková záchranná příručka.

Nemůžete se někdo podívat do 808 na zátoku Rukavac u Visu, kde podle vydání 707 má být 8 metrů ? To by mě hodně zajímalo. Já tam totiž naměřila u mola asi 1,60 m od kýlu.
:good:

Díky a zdraví

Meryl
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8170
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pon pro 17, 2007 2:33 pm

Co se týká turistiky v CZ, tak TOPO Czech je udělaná poměrně dobře. Vrstevnice jsou samozřejmostí a navíc i turisticky značené cesty.
Rukavac má v 808 hloubku v zátoce 8m a u mola 2m.
Já myslím, že je jedno jakou formu by to úložiště mělo mít. Klidně i fórum, to je jednodušší, pokud se tam nepřipustí žádná diskuse, pouze strohé označení a popis místa, případně souřadnice a obrázek. Pokud to chceš začít....
Já si dělám poznámky do 808.
Uživatelský avatar
Meryl
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 236
Registrován: čtv srp 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Meryl » pon pro 17, 2007 3:10 pm

To by chtělo spíš něco jako tabulku.
Název místa, specifikace, souřadnice, popis chyby, pak kde je to špatně a kde dobře.
Kdo by měl ověřenou informaci tak by doplnil, že třeba v 808 je to už dobře atp.

Šlo by to technicky ?

Meryl
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8170
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pon pro 17, 2007 3:36 pm

Technicky to už není na mě, to by museli admini. Já jen tuším problémy s přístupem do takové tabulky. To asi nebude jednoduché.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8576
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 82
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » úte čer 09, 2009 9:06 am

Firma Garmin začala svolávat své elektronické mapové karty nazvané BlueChart g2 a g2 Vision ke kontrole. Chybné karty byly prodány mezi 8. dubnem 2009 a 3. červnem 2009. Na určitých místech mapy zobrazují špatně hloubku moře.

To samozřejmě vede k riziku najetí na mělčinu. Ačkoli se nepřesnosti v hloubce zatím týkají jen určitých vod v okolí Švédska a Dánska, Garmin raději svolává své mapy z roku 2009 globálně. Garmin postižené karty zdarma vymění za loňské, které touto chybou netrpí. Jakmile budou nové karty opraveny, dojde k jejich další výměně. Více informací najdete na stránkách www.garmin.com/bluechartrecall
Uživatelský avatar
martinp
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 78
Registrován: sob čer 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Přerov

Příspěvekod martinp » ned led 03, 2010 11:27 pm

Poučný článek na téma přesnosti mapových podkladů v GPS přijímačích a navigace dle nich vydala ČANY ve svém zpravodaji.

Zpravodaj ČANY - 2009/2
Digitální mělčiny - strana 26

http://www.cany.cz/index.php?option=com ... &Itemid=65
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8170
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pát črc 15, 2011 9:52 am

Nevím zda jsem "neobjevil Ameriku", ale nikde jsem o tomto zmínku nezaregistroval...

Východně od ostrova Žižanj, na jihu Pašmanu, jsem minulý týden objevil východní kardinální znak doplněný světlem, který jsem nenašel v žádných podkladech. Má GPS s mapami G2 Vision, palubní plotr, nejnovější vydání 888, Male karte, veškeré hledání bylo marné.

Pozice: N43 52 47.4 E15 26 11.6
Obrázek
Uživatelský avatar
mr_mirador
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 22
Registrován: pon zář 13, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod mr_mirador » pát srp 29, 2014 2:14 pm

Ahoj, GPSky jsou urcite dobrou pomuckou, ale apeluji na peclive pouzivani map a caste porovnani toho co je na GPS s mapou.
Dvakrat jsem podle GPSky prejel lodi ostrov. Pochopitelne jen na obrazovce. Ale jet to v noci po tme....???
A pak....jednou jsem pri plavbe v uzke plavebni draze mezi melcinami udelal chybu, ze jsem GPSce veril a najel na melcinu. Nastesti pisek.
Kdybych si nejdrive prostudoval mapu (coze vetsinou delam, tohle byla jedna z vyjimek, kterou uz nechci delat), melcine bych se vyhnul.
Kdo jede jen podle GPS riskuje hodne.
Ale verim, ze to vsichni vite. :-)
Roman
Uživatelský avatar
mr_mirador
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 22
Registrován: pon zář 13, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod mr_mirador » pát srp 29, 2014 2:17 pm

Mimochodem, jsou i ve Stredomori oblasti, kde GPS obcas nefunguje. Napriklad kvuli vojenskemu cviceni. Jedna takova oblast je na NW Korsiky a je docela rozsahla.
Kdo v takovou chvili nema mapu a na ni zakreslenou posledni pozici, muze byt tak trosku ztracen. :-)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů