BlueChart má chyby? A chyby obecně

Po počasí další důležitá součást jachtingu. Vše kolem navigace....

Moderátoři: Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3073
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 289
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » pát srp 29, 2014 2:23 pm

Nebo je mapový podklad úmyslně posunutý i o několik set metrů.
To jsem zažil u řeckého ostrova Kastellorizo, který je v těsné blízkosti Turecka.
Asi aby turecké loďstvo zabloudilo. :-)

P. S. Další věc je, že některé detaily se objeví, až když se hodně zoomuje.
Takhle jsem „přehlédl" vojenskou oblast u pobřeží JZ Anglie.
Na francouzské charterové lodi byly papírové mapy jen pro okolí Saint Malo a Channel Islands. Dál nic.

P. P. S. Starý kozel se stydí takhle – :(
Je to dost, Jirko? Já už to víckrát neudělám. A večer budu hodinu klečet na hrachu. OK? :D

Prosím některého z moderátorů, aby můj příspěvek odstranil. Dík.
Naposledy upravil(a) lynx dne pát srp 29, 2014 3:01 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 413
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 29
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » pát srp 29, 2014 3:28 pm

Omlouvám se předem za OT, ale nedá mě to se nezeptat miradora cože to má za přístroj a kdože mu ho to u té Korsiky vypíná. Dost by mě to zajímalo, bo mě to připadá jako úplná nepravděpodobné :o a to že jezdíš lodí po ostrově je v drtivé většině problém mapového podkladu, né přístroje. Přístroje by mohlo být v případě, že má slabý příjem, třeba díky špatnému kontaktu antény. Je třeba kouknout s jakou přesností v daný moment pracuje. To umělé zanášení chyby se už v posledních letech myslím moc nedělá.
Já vím Baharisi, su taky kozel :oops:
Uživatelský avatar
mr_mirador
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 22
Registrován: pon zář 13, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod mr_mirador » pát srp 29, 2014 4:27 pm

Pro PIK, ahoj.
Odpoved:
Pouzivam samozrejme to co je na charterovkach. Vojaci namornici (v tomto pripade cizinecka legie) pochopitelne nevypinaji muj pristroj, ale GPS signal, respektive nejak zaridi, ze GPS navigace pro ostatni je v dane lokalite a v dany cas nepouzitelna (možná používají rušičky atd).
Pokud ti to pripada nepravdepodobne, tak se zeptej spravcu marin v okoli Korsiky. Dela se to i na Baltu a cekal bych to i v blízkosti základen v Recku.
Ja se o tom nechci prit, jen predavam info. At s nim kazdy nalozi podle sveho.

Co se týká toho, zda chybu dělá přístroj nebo mapa je irelevantní. Má poznámka směřovala k tomu, že i když budeš GPS přístroj sichrovat třeba čtyřikrát, pořád na něj nemůžeš spoléhat.
To je má zkušenost, kterou sdílím, ale silou nevnucuji ;-) .

Ale dobrá pomůcka to určitě je. GPS nezatracuji, používám, ale nespoléhám na ni.

Až budu mít svou loď, tak si ji pochopitelně také pořídím. :-)
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 413
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 29
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » pát srp 29, 2014 5:09 pm

Začal sem diskusi s Romanem v jiném vlákně kde to bylo OT,
Ano Romane, pokud se nemýlím tak GPS spravuje armáda USA, Takže vypnutí pro nějakou malou oblast u Korziky kvůli např. cizinecké legii v Calvi si moc nedovedu představit. Navíc pokud si dobře vzpomínám, tak sou tam paragáni. Rušiče sampzřejmě existují, ale zatím sem se se situací kterou popisuješ na moři ani ve vzduchu nesetkal. Proto můj údiv. Ohledně těch nepřesností, je to tu rozebráno asi ze všech stran, tak to necháme být. Přeju hezký večer
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2656
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 17

Příspěvekod Pepa » sob srp 30, 2014 11:54 am

Přesunuto, promazáno.
Prosím nadále rozlišovat obsahové významy
*Přístroj gps 620
*Obecné navigační chyby gps
Baharisovi děkuji za výpomoc. :)
Pepa
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 413
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 29
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » sob srp 30, 2014 1:17 pm

Díky Pepo,
k tomuto nedopatření u mě dochází maximálně jednou za ......
Uživatelský avatar
mr_mirador
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 22
Registrován: pon zář 13, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod mr_mirador » pon zář 01, 2014 12:52 pm

Ahoj PIK,
jasně necháme toho. :-) Mě na tuto skutečnost důrazně upozornil pronajímatel loďe ve Scarlinu. Ukázal mi kde přesně je u Korsiky ten sektor a nabádal k opatrnosti.
Asi ví proč to říkal.
Uživatelský avatar
seapuppy
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 1
Registrován: pon zář 15, 2014 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod seapuppy » pon zář 15, 2014 12:59 pm

No prave ze ty blue charty jsou mozna podle toho jakou oblast zobrazuji, nebo dle toho, kdo je odberatelem? když jsem ted v lete jel Normanske ostrovy tak zatimco mapa bluechart UK (+ irsko) ukazovala jak je vse v pohode bluechart Francie prohlasoval jak jsem v danger zone a na sutrech ! Bylo to jihovychodne od Sarku mezi Sarkem a tim malym ostruvkem se spoustou ptaku, ktere si posadka tak chtela prohlednout :-) Mapy na palube ukazovaly za odlivu isolovane sutry, resil jsem to tim ze jsem jel fakt pomalu proti proudu a v predu jsem mel clovika co koukal po sutrech ... Z ptaku jsem nic nemel ... :-) Proste co tim chci rict ani elektronicke mapy od stejneho vyrobce nejsou stejne ... :-) Kazdopadne doporucuju pouzit vsechny zdroje na palube dostupne ...
Uživatelský avatar
mr_mirador
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 22
Registrován: pon zář 13, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod mr_mirador » pon zář 15, 2014 4:21 pm

A jak to odpovidalo papirove mapě? Koukam na ni a kolem celyho Sarku jsou za nejvetsiho odlivu sutry. Budto jsi tam byl za neapu nebo nebyl jeste odliv. V tom miste co popisujes je na papirovy mape za nejvetsiho odlivu 1,9m nad hladinou.
Z meho pohledu ti tedy ta Francouzska Bluechart zrovna nelhala. :)
Anonym
bez hodnocení
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod Anonym » úte led 05, 2016 5:36 pm

lynx píše:Ovšem po pevnině jsem plul i ve Švédsku, jak naznačuji na obrázku – záznam bohužel nemám.

Sorry, asi odvádím od tématu, ale ...
Lynxi, nemůže to být kontinuitou záznamu?


Promiň, ale proč tedy odvádíš? ;)
Toto máš jednoduchý příklad toho, jak lze diskuzi přenést bez toho aby ti v "onom" vlákně odpovědělo dvacet lidí a byl tam zase guláš.
Jak prosté. :clap:
Kdyby lidi jenom trochu chtěli, mohl tu být krásný pořádek. Ovšem to né. :? (to není na tebe, jsi z těch slušnějších)

EDIT: Děkuji :)
Naposledy upravil(a) Anonym dne úte led 05, 2016 5:55 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3073
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 289
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod lynx » úte led 05, 2016 5:51 pm

Odpovídám Omenovi zde, protože v původním vlákně jsme byli (bychom byli) OT.

Omen píše:lynx píše:
...Ovšem po pevnině jsem plul i ve Švédsku, jak naznačuji na obrázku – záznam bohužel nemám.


Sorry, asi odvádím od tématu, ale ...
Lynxi, nemůže to být kontinuitou záznamu?
Mám to na GPS záznamech v Navionicsu v Samsungu 2x z Finska a jednou z Baltu, že pluji přes pevninu. A dosud jsem si to vykládal tak, že vím, že jsem manipuloval s telefonem, (mohl?) přerušil záznam a pak znovu obnovil a systém spojil poslední a první registrovaný bod - třeba i přes pevninu. Vždy to bylo v průběhu (v linii) plavby, ne při stání v zátoce.

To nebude můj případ. Na lodi byl mapový plotter, který jsem měl celou etapu zapnutý. Záznam nemám, protože z něj nešel stáhnout.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2084
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 109

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod err_ » úte led 05, 2016 9:03 pm

Poze se to domnívám, ale mohlo by to být proto, že do systému GPS pro civilní použití jsou záměrně zapracovány chyby. Jak co do přesnosti, tak jsou systémy, které po určitém čase, případně po ujetí urité dráhy vyžadují restart, případně jej rovnou provedou samostatně. Také je možné, že neproběhl korektně roaming v rámci družic. Také se do map nezapracovává okolí vládních a tajných objektů, elektráren apod. GPS nejsou tak přesné, jak by si jeden myslel. Nemohl to být tento případ?

Omenem uvedené následné propojení by pak dávalo smysl také i v těchto situacích.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3073
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 289
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod lynx » úte led 05, 2016 9:18 pm

To určitě taky, ale v okolí řeckého ostova Kastellorizo, kde jsem zažil nejdelší plavbu po pevnině, jde o úmyslné posunutí mapového podkladu. V informacích (v mapě) to je napsané. Důvodem je nejspíš blízkost Turecka - k pobřeží je to jednu majli.
Anonym
bez hodnocení
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod Anonym » stř led 06, 2016 9:49 am

Myslím si že záměrné nepřesnosti a jakési "naschvály" provozovatele GPS se trochu démonizují. :smash:

Odchylka, respektive rušení signálu bylo zrušeno 1.5.2000 a od té doby je tak přesný, nakolik nám to umožňuje momentální počet viditelných satelitů a jejich vzájemný úhel vůči naší pozici. Ve valné většině to je přesné až na metr.
Jsou samozřejmě místa, kde to pokrytí je špatné, neřkuli minimální až žádné. Kolem země nám létá 24 - 32 aktivních družic po přesně vymezených drahách a jsou místa, kde se potřebný počet družic třeba jenom v omezeném konkrétním čase nesetká. Já toho byl loni svědkem západně od ostrova Praslin, ale byl jsem na to i dopředu upozorněn domácími.

GPS nám tedy dá naprosto přesné souřadnice naší polohy na Zemi. Ale další problém může být, posazení mapových podkladů v přístroji a tím vykreslení pozice na elektronické mapě. Tam může být chyba a také zda třeba máme v přístroji nastaven správný elipsoid, většinou VGS 84.

Nějaké programové restartování přístrojů odněkud z vrchu je blbost, nějaká fóbie. Přístroj může zrestartovat, třeba když je přehlcen/zahlcen daty, ale určitě ne na nějaký pokyn. Mám přístroj zapnutý mnoho dní v roce, jak na moři tak zabudovanou navigaci v autě a k žádnému restartování nedochází. Někdy v začátcích, když jsem měl ještě nějakou 76tku se mě někdy stalo že nestíhala překreslovat obrazovku a kousla se.

Vypínání jednotlivých satelitů je plně v kompetenci americké armády a ta to na pokyn Bílého domu někdy dělá. Stejně jako místní vypínání systému GSM, chrání si své vrcholné politiky. Ale řekl bych krátkodobě a nás na moři z toho asi hlava bolet nebude.
david
moderátor
Příspěvky: 5100
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 121
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod david » stř led 06, 2016 10:40 am

Mně se stalo, že byť jsem byl na řece, GPS zvesela malovala trasu po kopcích cca 300 od místa, kde jsem se pohyboval. Plynule, bez nějakého ostrého odskoku, kterej by eventuálně dokázal varovat. Trvalo to něco kolem 1 km, pak se vrátila. To se mi stalo už asi 3x, naštěstí ve dne a pokaždé jinde.
V noci a mlze by to bylo docela o hubu.
Anonym
bez hodnocení
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod Anonym » stř led 06, 2016 10:56 am

Ale jo, jsou věci mezi nebem a zemí ..... :hmm:

Podělat se může všechno. Je to jenom přístroj který počítá. Těžko říci jestli chyba v satelitech nebo v přístroji. Kdo z nás to dokáže odhalit.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2084
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 109

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod err_ » stř led 06, 2016 10:58 am

Ahoj Baharisi,
asi jsem to špatně napsal. Nevypíná se satelit. To je samozřejmě blobost, nehledě na to, že by se jich muselo vypnout více. Zapracování chyb je vnuceno výrobcům. Přístroje Raymarine měly až donedávna omezení, kdy po překonání určitého počtu mil (tuším 1000) jsi musel plotter zapnout a vypnout. Ale předpokládám, že podobné podmínky budou pro všechny výrobce, již dle rčení: Kdo chce s vlky ...

Co se týče přesnoti GPS, mysím, že se uvádí tři metry. Metr je právě čistě pro armádní použití.

Před rokem jsem sledoval dokument o lodivodech a provádění kanály jižní Chille (Magalhãesův průliv) aby lodě nemusely kolem Cape Horn. Pro oblast uváděli přesnost v navigaci GPS 15m a označili ji jako pro tamní vody nepoužitelnou. Proto místní lodivod provádí pouze pomocí mapy a náměrů.
===
Edit: Pořad jsem dohledal, vysílala jej tento rok také ČT2 pod názvem Bouřlivý Magalhaesův průliv
===
Ale rozhodně se nepřu. Specialista na GPS nejsem, přestože se o to poměrně zajímám, včetně techniky výpočtu polohy. Takže jsem rád za každé postrčení. A jen taková perlička, mírně offtopic ale jistě je zajímavá. To, že je třeba absolutně přesného a hlavně jednotného času na všech družicích jistě víš. To, že čas se řídí atomovými hodinami je také asi jasné. Mě ale velmi zaujalo, že vlivem hmotnosti Země dochází ke zakřivení časoprostoru a bylo tak nutné pro vyšší přesnost do systému zavést systém oprav, které dle polohy na jednotlivých družicích čas dále upravují. Systém byl zaveden asi před třemi roky.
david
moderátor
Příspěvky: 5100
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 121
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod david » stř led 06, 2016 11:50 am

Baharis píše:Ale jo, jsou věci mezi nebem a zemí ..... :hmm:


psal jsem to proto, aby si někteří uvědomili, že se na GPS nedá na 100% spoléhat. :hmm:

err: časoprostor se mi krásně zakřivil na Silvestra :lol:
Anonym
bez hodnocení
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod Anonym » stř led 06, 2016 12:14 pm

err_ píše:... že vlivem hmotnosti Země dochází ke zakřivení časoprostoru a bylo tak nutné pro vyšší přesnost do systému zavést systém oprav...

Tak takto jsem to opravdu ještě neslyšel. Zakřivením časoprostoru se intenzivně zabývám z důvodů využití v osobním životě. Připadá mě, že zvládnutí této problematiky by mohlo být velmi užitečné... :roll:

Buď to je jenom jiný výklad, nebo něco malinko jiné.
Družice vysílají tuším na pěti kanálech (nebo frekvencích?), podle toho jestli jde o vojenské, komerční, free a jaké ještě využití. Jelikož přes ionosférou je průchod více či méně zpomalován (a na tom čase pane jó záleží) slouží jeden z těch kanálů na měření momentálního stavu toho onoho ionosférického lomu. :shock:

Tož tak.
Ano Davide, velmi správně. Říkám to pořád. Pak by se nestalo že by řidič s autem přejel přes lávku pro pěší, nebo kamión vjel do pěší zóny. Hlavou, hlavně hlavou!!! GPS jenom pomáhá.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1347
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 62
Bydliště: Ostrava

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod Jarda885 » stř led 06, 2016 12:26 pm

Baharis píše:........ Kolem země nám létá 24 - 32 aktivních družic po přesně vymezených drahách a jsou místa, kde se potřebný počet družic třeba jenom v omezeném konkrétním čase nesetká. .......



Mám odněkud informaci, že všechny družice létají na takových drahách a takovou rychlostí, že pozorovateli ze Země se zdá, že "visí" na jednom pořád stejném místě.
Je to špatná informace?
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2084
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 109

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod err_ » stř led 06, 2016 12:30 pm

Baharis píše:
Tak takto jsem to opravdu ještě neslyšel. Zakřivením časoprostoru se intenzivně zabývám z důvodů využití v osobním životě. Připadá mě, že zvládnutí této problematiky by mohlo být velmi užitečné... :roll:


Je to skutečně tak, jak jsem napsal a má první reakce byla podobná. Proto jsem to napsal jako perličku, přestože je to mírně offtopic. Zaujalo mě, že i tak malé těleso, jako je Země i na tak krátkou vzdálenost, jakou je její spodní orbita, dokáže svou gravitací ovlivnit čas letu částice, která by jinak letěla konstantně rychlostí světla. A jelikož Země není kulatá, jsou gravitační síly na různých místech jiné. Tím docházelo k prodlužování nebo zkracování času potřebného pro signál nesoucí časový údaj z atomových hodin k družici a získaný čas tak nebyl správný, přestože byla přesně známá vzdálenost od vysílače k družici a rovněž zohledněna doba potřebná k přenosu údaje.

Jde o aplikaci teorie relativity v praxi. Nevím, zda jsem to popsal srozumitelně, vyjadřovat se umím čím dál tím méně. Chce to více beletrie :-)
Anonym
bez hodnocení
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod Anonym » stř led 06, 2016 12:35 pm

Jarda885 píše:Je to špatná informace?

Smůla, špatná :?

Je šest drah po kterých jsou rozmístěny, původně jich v projektu bylo osmnáct, když jsem to tak trochu přednášel jich bylo 24 a teď jsem se kdesi dočetl že jich už má být 32. Jeden oběh kolem Země jim trvá cca 12 hodin.
Pak tam jsou ještě nějaké náhradní, které v případě potřeby navedou na dráhu té porouchané, nebo s ukončenou životností.
Naposledy upravil(a) Anonym dne stř led 06, 2016 12:38 pm, celkem upraveno 1 x.
david
moderátor
Příspěvky: 5100
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 121
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod david » stř led 06, 2016 12:37 pm

Jarda885 píše:
Baharis píše:........ Kolem země nám létá 24 - 32 aktivních družic po přesně vymezených drahách a jsou místa, kde se potřebný počet družic třeba jenom v omezeném konkrétním čase nesetká. .......



Mám odněkud informaci, že všechny družice létají na takových drahách a takovou rychlostí, že pozorovateli ze Země se zdá, že "visí" na jednom pořád stejném místě.
Je to špatná informace?


družice tzv. stacionární. Obíhají stejným směrem, jako se točí Země a při patřičné výšce = rychlost, vůči povrchu Země stojí, dokud nespadnou :lol:
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2084
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 109

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod err_ » stř led 06, 2016 12:47 pm

Jarda885:
Ne, pravda to není. A nevím, zda Baharis neplete dohromady systém GPS a systém Galileo, který nyní buduje ESA. Je to úplně mimo diskusi o přesnosti map, ale družice, které "stojí", jsou jak napsal david družicemi stacionárními. Neznámější jsou čtyři z nich, které používá Inmarsat. jsou na vysoké orbitě a udržují rychlost rotace Země. Systémů oběžných družic na nízké orbitě je mnoho. Cospas-Sarsat, potažno iridium, GPS, Galileo, a mnoho dalších.

Ve vláknu "Moje TOP pro loď " jsem to popisoval u bójí a důležité je rozuzlení po koupi vysněného satelitního telefonu. Pokud chceš, je tam toho víc.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1347
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 62
Bydliště: Ostrava

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod Jarda885 » stř led 06, 2016 12:53 pm

Pánové,
omlouvám se za nepřesně položenou otázku.
Ptám na družice systému GPS. Jsou
a) stacionární
b) pro pozorovatel stojícího na Zemi obíhají
c) obojí

Děkuji za ještě jednu odpověď.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host