BlueChart má chyby? A chyby obecně

Po počasí další důležitá součást jachtingu. Vše kolem navigace....

Moderátoři: Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2030
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 96

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod err_ » stř led 06, 2016 1:00 pm

Jarda885:
Družice systému GPS výhradně jen obíhají na nízké orbitě
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1358
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod smike » stř led 06, 2016 1:06 pm

Družice obíhají doba oběhu je přibližně 12 hodin..
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2030
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 96

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod err_ » stř led 06, 2016 1:13 pm

Chtěl jsem formou editu ještě něco připsat do původního příspěvku o rozdílu času na družici a Zemi. Těch vlivů je tam více a jinému plynutí času vlivem gravitace Země dochází také přímo na družici. Prostě čas plyne jinak zde a jinak tam. Rozepisovat to dál nebudu, teď jsem se díval na wikipedii a je to tam velmi precizně uvedeno. Což jsem dosud netušil. Opravdu skvělé.

Zde odkaz: https://cs.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System - Odstavec> Přesnost měření

A omlouvám se za mírný offtopic a také za mírnou nepřesnost ve výkladu v původním příspěvku. Psal jsem to z patra.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8158
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod Baharis » stř led 06, 2016 1:21 pm

jj, dobře pravíte. :clap:

Ty stacionární jsou vesměs komunikační. Nebo telekomunikační? Nevím. Ale v každém případě to jsou třeba družice satelitních TV. Pro nás sestava družic Astra.
Jinak by je naše satelitní antény těžko honili.... :mad:

Samozřejmě že problematika systému GPS je řádně složitá a my stejně dokážeme pouze nahlédnout na krajíček. Důležité je vědět ty základy co tu prošly a pak už jenom dobře ovládat ten svůj přístroj.
A jak psal prve David: Hlavou! Hlavně Hlavou!!! :lol:
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2959
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 259
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod lynx » stř led 06, 2016 1:51 pm

Tady je video, které ukazuje, jak obíhají družice systému GPS:
https://www.youtube.com/watch?v=2ciHwxBApSI
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8575
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 82
Kontaktovat uživatele:

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod Libor » stř led 06, 2016 4:06 pm

Obrázek
ju66
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 3
Registrován: pát říj 30, 2015 5:47 pm
Reputace: 0

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod ju66 » pát led 08, 2016 4:03 pm

Druzice GPS obiehaju vo vyske cca 20 000 km od Zeme. GPS system je presny na cm. Vyuzivaju ho aj geodeti a neviem si predstavit ze by zameriavali objekty alebo pozemky s presnostou jedneho alebo dokonca troch metrov.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2030
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 96

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod err_ » pát led 08, 2016 4:30 pm

Ahoj, vyse jsem dal odkaz na wiki a tam to je vse. Jak vyska, tak i presnost. A precizne vysvetlene, vcetne zdroju.

A dulezite je:
Pro zpřesnění stávajícího přesnosti GPS jsou používány různé (komerční) systémy založené na pozemních stanicích, o kterých je známa jejich poloha a které tuto porovnávají s polohou vypočtenou pomocí signálu GPS. Rozdíl je k dispozici jako korekce (a zpřesnění) pro poblíž naměřené pozice. Mezi tyto systémy patří například WAAS, EGNOS, DGPS a QZSS.[37]


Ale snad to sem neudu kopirovat ...

Stanice jsou mimochodem i v Rusku a pred nejakym casem Putin hrozil, ze je "vypne" :-)
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8158
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod Baharis » pát led 08, 2016 4:54 pm

V klidu err_. Kolega ju66 se zrovna probral a dává (jasně že) informace k přečtení v odkaze který jsi sem dal ty a který jsem sem tento týden dával i já. :lol:

Ovšem kdo se chce zmiňovat o geodetickém využití, měl/mohl by alespoň vzdáleně vědět o čem píše a že to je úplně o něčem jiném. Je to stále GPS, je to přesnost na milimetr, ale trochu jiné metody.... :roll:
Sám když jsem před třemi lety potřeboval zaměření domku pro kolaudaci a hleděl jak trubka. Udělali to spoza plotu bez toho aby někoho zavolali aby je pustil dál. Projektant mě to pak vysvětloval.

Je toho hodně, ale třeba tady: http://www.geosmar.cz/sytemy-gps.html
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8158
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod Baharis » ned led 10, 2016 9:24 pm

Beda píše:Pri nejake debate me kolega rikal ze v zatokach, pristavech neni presnost rucnich GPS velka. Maji na to vliv vlny, od nich se dokaze signal odrazet. Urcite pomuze antena, umistena nekde vysoko. Porovnaval jste to nekdo??

Diskuse se rozvíjí ve vlákně kam to asi nepatří :x . Přenáším... ;)

Já si myslím že nějaké odrážení signálu družic od vln nepřipadá v úvahu. Signál GPS dopadá přímočaře z vrchu na přístroje, neprochází pevnými překážkami *) a přístroje umí odražení vlny efektivně eliminovat.

Informace i tom že signál v zátokách a marínách odpovídá skutečnosti. To samé platí v úzkých ulicích s vysokými domy v hlubokém úvoze, na kraji hustého lesa, ale původ tohoto problému je trochu někde jinde. V těch místech co jsou vyjmenované, dochází k tomu že přístroje mají výhled na nedostatek družic a ty ještě mohou být situované v ostrém úhlu nad hlavou. Je pak velký problém tu polohu spočítat.

Problémy jezdění "po břehu" také řešíme někde tady v sekci Navigace. Opakovaně.

*) To čím, jestli a jak prochází signál GPS je na samostatnou diskusi.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2959
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 259
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod lynx » ned led 10, 2016 10:01 pm

Přemisťuji z vlákna, kde to bylo OT.

Béďo, píšeš to přesně obráceně – anténa nemá být vysoko!!!
Cituji z příručky Yachtmaster, kterou vydala RYA:
Anténa pro příjem (GPS) musí být pro dodržení přesnosti umístěna co nejníže, aby se eliminoval vliv odrazů signálu od hladiny...
U plachetnic tedy nemá být na stěžni.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2030
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 96

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod err_ » ned led 10, 2016 10:24 pm

Beda:
Mimo chyb a nepřesností vlastní GPS je také hodně diskutabilní, s čím vlastně kdo co porpovnánal. S mapou? A jak tedy myslí, že je přesná ta mapa?
Je si vědom toho, že každá čára na mapě znamená třeba 20m?

Pan Straka nás učil:
Nejtenčí čára na mapě je 0,1mm, ale standardem je kvůli roreznatelnosti 0,2mm. Při měřítku mapy 1:50000 je to tedy pás 10m. Pokud by si bral náměry, zakreslil a chtěl provést korekci GPS, je na přesnosti maximálně 25m.

Přesnost vlastního podkladu, tedy map, je u moderních map 5-20m, poválečné mapy 20-50m a mapy z minulého století 50-500m.

Jak tedy poznal, zrovna v té zátoce, že je GPS nepřesná?
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2959
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 259
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod lynx » ned led 10, 2016 10:33 pm

No, přesnost můžeš porovnat i tak, že velice těsně připluješ k nějaké jednoznačně identifikované bóji.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2030
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 96

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod err_ » ned led 10, 2016 10:47 pm

Ale zákres té dané bóje je v přesnoti právě těch 5-20m u nových map.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8158
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 132
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod Baharis » ned led 10, 2016 10:52 pm

Udělal jsem si chvilku a nahlédl do jedné z diplomových prací, které mám z internetu k tomuto tématu stažené. Je z r. 2012, takže není zase až tak archaická. Cituji/kopíruji krátkou pasáž:

2.1.4.2 Mnohacestné šíření
Mnohacestné šíření je jev, kdy dochází k odrazům elektromagnetických vln od reflexních objektů v okolí přijímače, či k odrazům od země. Obvykle dochází v přijímači k příjmu signálu ze směru přímého vektoru mezi satelitem a přijímačem a dále signálů odražených, viz. obrázek 18. U odražených signálů dochází vlivem prodloužení trajektorie ke zpoždění. Dále také obvykly dochází k částečnému útlumu signálu změně jejich fáze a změně polarizace. Mnohacestné šíření ovlivňuje oba druhy měření, kódové i fázové.
Ze satelitů GPS systému jsou signály vysílány s tzv. pravostrannou kruhovou polarizací, která se označuje zkratkou RHCP (Right Hand Circularly Polarized). Tato pravostranná kruhová polarizace se může při odrazu změnit na levostrannou kruhovou polarizaci označovanou zkratkou LHCP (Left Hand Circularly Polarized). Vliv na míru útlumu GPS signálů má jednak úroveň přímého signálu a jednak úroveň odražených signálů, které se v přijímači sčítají. Při změně fáze mezi přímým signálem a odraženými signály dochází k tzv. destruktivní interferenci a zeslabení dále zpracovávaného signálu, viz. obrázek 19 vpravo. K opačnému efektu může dojít tzv. konstruktivní interferencí, při které jsou všechny příchozí signály od téhož satelitu ve fázi a dochází tak k zesílení přijímaného signálu, viz. obrázek 19 vlevo. Na kvalitu výpočtu pseudovzdálenosti má také vliv velikost zpoždění odraženého signálu. V přijímači dochází k autokorelaci každého z přijímaných signálů. Pokud je zpoždění příliš velké, přijímač dále tento signál nezpracovává a tím pádem nedochází ke zhoršení kvality výpočtu. Pokud jsou však signály odraženy od blízkých objektů, dochází k minimálním zpožděním, řádově desítky až stovky nanosekund, což již značně ovlivní přesnost výpočtu pseudovzdálenosti.
V určitých případech je nežádoucím vlivem mnohacestného šíření také pokles amplitudy odražených signálů. V případech příjmu velmi slabých signálů může docházet dokonce k nemožnosti zpracování takovýchto signálů. Obvykle jsou signály zeslabeny při odrazech či průchodech specifickým prostředím, které je schopno pohlcovat část energie elektromagnetických vln.


Přesnost s naprostou přesností se měří tak, že se najde na geodetických mapách, potažmo v terénu geodetická značka se známými souřadnicemi a s přesností polohy na milimetr. Na ni se stoupne. Měří se 1/5 hodiny. Co jsem viděl v jiné, bakalářské, práci tak s korekcemi pozemních stanic udělala obyčejná GPS na veřejném signále přesnost 1,5m a bez korekcí 4,5m.

Je to přátelé hóóódně složité. Ionosféra, stratosféra, smog, odchylka v časech, placatost Země, i ta rotace země má vliv na přesnost GPS. S tím vším se musí ty algoritmy vypořádat.

Jenom tak pro srandu několik "nadávek" v cizím jazyce.

Obrázek
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2959
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 259
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod lynx » ned led 10, 2016 11:05 pm

err_ píše:Ale zákres té dané bóje je v přesnoti právě těch 5-20m u nových map.

Já to nechci porovnávat s papírovou mapou. Když dost vyzoomuji (divné slovo :( ) plotter tak vidím, jak na tom jsem. Pokud jsem v reálu od bóje 2 metry a plotter ukazuje 50 metrů, pak je něco v nepořádku.
Bude-li u jiné bóje rozdíl stejný a stejným směrem, ukazuje to na posun mapového podkladu. Budou-li rozdíly různé, vypadá to na nepřesnost signálu. Bude-li rozdíly ukazovat jedna GPS a druhá ne, je chyba v přístroji.
Podle toho se budu dál chovat. Ale ať už bude opatření jakékoli, musím být při navigaci velice opatrný.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2030
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 96

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod err_ » ned led 10, 2016 11:21 pm

lynx:
Jistě máš pravdu. Já se jen snažím vyhnout planým výkřikům o nepřesnostech, obzvlášť pokud se nabízí, že metoda pozorování nedosahuje vyšší přesnosti než na jakou je spíláno. A to tak asi není ani v rámci tebou uváděného příkladu s bójí. Samozřejmě, rozdíl 2m a 50m je již dostatečně jasný, ale:
- zákres do mapy a tedy i do ploteru je s přesností 5m - 20m
- bóje má kotvení, je na laně nebo řetězu a pluje v určitém rádiusu, narůstajícím s hloubkou (pouze má domněnka)
- samotná GPS i v ploteru má nějakou odchylku

Ale tvé korekce jsou samozřejmě správně a hlavně, mé zkuženosti se s těmi tvými asi nemohou příliš měřit. Tak to ber spíš jako podmět.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2959
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 259
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod lynx » pon led 11, 2016 2:48 pm

err_ píše:- bóje má kotvení, je na laně nebo řetězu a pluje v určitém rádiusu, narůstajícím s hloubkou (pouze má domněnka)

Jen malou technickou poznámku:
Ne každá bóje je kotvená řetězem (nebo snad lanem). Pokud není na velké hloubce a pokud nejde o přílivovou oblast, může bóje být pevně instalována na dno.
Rozdíl se pozná i v mapě. Symboly upoutaných bójí jsou šikmé, zatímco symboly fixních bójí jsou kolmé.
Anglánsky to reprezentuje rozdíl mezi pojmy buoy a beacon.
Například zde na straně 2:
https://www.iho.int/mtg_docs/com_wg/DIP ... ymbols.pdf
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2030
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 96

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod err_ » pon led 11, 2016 4:25 pm

Super, diky.
Uživatelský avatar
Michal123
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 519
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 5

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod Michal123 » pon led 11, 2016 4:59 pm

Na internetu jsem někde narazil na poznámku o Řeckých mapách. Prý pochází z 19 století. Takže podle GPS moc nesedí, ale podle náměru ano.

Je to možné?
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2239
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod Beda » pon led 11, 2016 6:25 pm

lynx píše:Přemisťuji z vlákna, kde to bylo OT.

Béďo, píšeš to přesně obráceně – anténa nemá být vysoko!!!
Cituji z příručky Yachtmaster, kterou vydala RYA:
Anténa pro příjem (GPS) musí být pro dodržení přesnosti umístěna co nejníže, aby se eliminoval vliv odrazů signálu od hladiny...
U plachetnic tedy nemá být na stěžni.


Ja napsal jen com rikal kolega, ze meli problem s GPS s odrazem od vln, je to jeho konicek. Jestli rikal jakou meli GPS uz nevim. Nekdy driva tady Jakub Sklenar psal ze se na GPS s antenou neco nastavuje v menu, asi aby se to eliminovalo.
Pred lety nejaka americka valecna lod narazila na koralovej utes, pluli podle GPS a potom zjistili ze chyba byla 100m.

Ted mam na skype kapitana velke plavby, antena GPS je umisten na stezni, tak to muze byt klidne vysoko. Samotna paluba ma i 20m nad hladinou.

pise
na lodich jsou ve vyskach od cca 15 do 40 metru
Libor Berka: zalezi jak lod velka

Na takovych lodich jiste GPS kalibrujou


Tady je ukazka jak funguje sledovani auta pomoci GPS a zasilani do amaterse site na frekvenci 144.800 MHz. Pise se tam i kmitocet na kterem se lze do auta dovolat. On tam ma telefon....ale nezna moje cislo tak ho nebere.....
http://aprs.fi/#!call=a%2FOK1XFJ-10&tim ... tail=43200
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2239
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod Beda » pon led 11, 2016 6:39 pm

Beda píše:
lynx píše:Přemisťuji z vlákna, kde to bylo OT.

Béďo, píšeš to přesně obráceně – anténa nemá být vysoko!!!
Cituji z příručky Yachtmaster, kterou vydala RYA:
Anténa pro příjem (GPS) musí být pro dodržení přesnosti umístěna co nejníže, aby se eliminoval vliv odrazů signálu od hladiny...
U plachetnic tedy nemá být na stěžni.


Ja napsal jen com rikal kolega, ze meli problem s GPS s odrazem od vln, je to jeho konicek. Jestli rikal jakou meli GPS uz nevim. Nekdy driva tady Jakub Sklenar psal ze se na GPS s antenou neco nastavuje v menu, asi aby se to eliminovalo.
Pred lety nejaka americka valecna lod narazila na koralovej utes, pluli podle GPS a potom zjistili ze chyba byla 100m.

Ted mam na skype kapitana velke plavby, antena GPS je umisten na stezni, tak to muze byt klidne vysoko. Samotna paluba ma i 20m nad hladinou.

pise
na lodich jsou ve vyskach od cca 15 do 40 metru
Libor Berka: zalezi jak lod velka

Na takovych lodich jiste GPS kalibrujou


Tady je ukazka jak funguje sledovani auta pomoci GPS a zasilani do amaterse site na frekvenci 144.800 MHz. Pise se tam i kmitocet na kterem se lze do auta dovolat. On tam ma telefon....ale nezna moje cislo tak ho nebere.....
http://aprs.fi/#!call=a%2FOK1XFJ-10&tim ... tail=43200


EDIT> nakonec to vzal
Prodavaji na to radiostanice ktera maji modul GPG v sobe, tak se nemusi nic dratovat.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2959
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 259
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod lynx » pon led 11, 2016 6:41 pm

Baharisi (nebo někdo jiný, kdož víš o GPS víc, než my běžní uživatelé), víš něco o nastavování výšky antény v přístroji, aby se eliminoval odraz od hladiny?
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2239
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod Beda » pon led 11, 2016 6:59 pm

Jakub Sklenar psal ze se dela nastaveni anteny v MENU. Asi to budou stroje za vetsi penize. Jak nevim. Jestli to GPS co mate, tak by to melo byt popsane.

kamo napsal.
ty frekvence 2500 MHz se odrazi od hrebinku vln, cili v rozbourenem mori ale pro GPS to neni podstatne

Ta odrazena vlna nude o nejaky rad slabsi jak signal z druzice. Mozna se nastavuje citlivst, to je utlumeni prijmu, tak aby to druzice bralo a ostani nebralo. Neco jako nastaveni skvelce u stanice.


Tady je ukazka jak funguje sledovani auta pomoci GPS a zasilani do amaterse site na frekvenci 144.800 MHz. Pise se tam i kmitocet na kterem se lze do auta dovolat. On tam ma telefon....ale nezna moje cislo tak ho nebere.....
http://aprs.fi/#!call=a%2FOK1XFJ-10&tim ... tail=43200[/quote]

EDIT> nakonec to vzal
Prodavaji na to radiostanice ktera maji modul GPG v sobe, tak se nemusi nic dratovat.[/quote]
asi dalsi OT.
Na jeho okenku jde kliknout na sledovat ve Street View a ukazuje to kudy jede.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 564
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 76
Kontaktovat uživatele:

Re: BlueChart má chyby? A chyby obecně

Příspěvekod JaOCZ » úte led 19, 2016 10:19 am

Ahoj,

myslím si, že nejde jenom o přesnost systému GPS, ale taky o jeho interpretaci. Obávám se, že jsme si na GPS všichni zvykli a bereme ji jako nedílnou součást života. O tom, jak není vhodné spoléhat jen na elektroniku svědčí nehoda lodi VESTAS WIND na Volvo Ocean Race. Jejich nehoda byla zapříčiněna banální chybou v interpretaci elektronické mapy, kdy si navigátor nepřiblížil (nevyzoomoval) předpokládanou trasu. Na vektorovém plotru prostě viděl modrý flek a teprve po přiblížení by viděl mělčinu, to bohužel neudělal. Při použití normálních papírových map a přenosu plánované trasy na papír by tu mělčinu viděl.

Je velmi jednoduché dělat závěry z tepla kanceláře, toto byli profíci, ale závěry vyšetřování mluví vcelku jasně. Porovnání papírové mapy a plotru je na straně 49, figure 15.

Kdo to chce studovat, tak zde: http://www.volvooceanrace.com/static/as ... h-2015.pdf

http://www.volvooceanrace.com/en/news/8 ... eport.html

Dobrý vítr

H.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host