Stitch and glue, alebo preglejková stavba

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Stitch and glue, alebo preglejková stavba

Příspěvekod Denis » úte pro 18, 2007 3:10 pm

Stitch and glue je prekladané aj ako zdrátuj a zlep, sešij a slep, prilož a zlep, alebo zostykuj a zlep. Táto metóda umožňuje stavať lode s takmer úplným vylúčením dreva vo forme reziva a na stavbu sa používa drevo spracované vo forme preglejky, ktoré je spájané za pomoci epoxidu zo sklenenou tkaninou. Jednotlivé diely vyrezané z preglejky sa priložia k sebe a provizórne sa spoja medeným drôtom. Niekedy je potrebné použiť montážnu stolicu, prípadne pomocnú kostru. Ten spoj je velmi jednoduchý, do spájaných preglejok sa oproti sebe po ich krajoch vyvŕtajú malé dierky a cez tie sa prevlečie drôt a za pomoci klieští sa preglejky k sebe zdrôtujú. Miesto spojov sa znútra i zvonku vyplní epoxidovým tmelom a prelepí sa sklotextilnou páskou nasýtenou epoxidom. Drôt z vnútornej strany zostane utopený pod vrstvou tmelu a zvonku sa vycviká.
Výhodou tejto metódy je najme to, že môžete stavať bez pracného zháňania velmi kvalitného dreva na nosné konštrukcie, nepotrebujete stolárske mašiny, nepotrebujete vedomosti a zručnosť potrebnú k práci z drevom, na stavbu potrebujete menej miesta pretože nemusíte skladovať drevené prírezy a preglejka, epoxid a sklená tkanina majú konštantnú kvalitu. Neprehliadnutelné je, že takéto lode sú mimoriadne lahké a velmi pevné. Ďalšou výhodou je dostatok dobrých a moderných projektov na lode rozličných velkostí. Tato metóda je použitelná na stavby od kajaku cez pádlové člny a malé plachetnice až po velké lode zo stojnou výškou v kajute a samozrejme aj na stavbu motorákov.
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 404
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » ned pro 23, 2007 1:00 am

Nedá mě to a něco sem postupně Denisovy připíšu i když to má takřka vyčerpávající :good: .

Když jsem jsem se rozhodl že skutečně začnu stavět také loď abych jen nepokukoval po ostatních , tak jsem ani netušil že něco jako stitch & glue existuje , líbila se mě loď co stavěl ( a staví ) Denis , ale problém byl u mě s truhlářským nářadím ,a zlehka se k tomu družila moje obava z výběru a nákupu vhodného dřeva .Když jsem při prohlížení webů s plány lodí zjistil že existuje možnost stavět loď „jen z překližky epoxidu a skelné tkaniny“ , tak jsem věděl že to je pro mě ta správná cesta.
Nářadí které potřebujete ke stavbě není mnoho , já jsem začal stavět s přímočarou pilkou s ruční kotoučovou pilou , vrtačkou a úhlovou bruskou s plynulou regulací otáček.Po měsíci stavby jsem zjistil že to bude dost o broušení a pořídil jsem si excentrickou brusku , a můžu ji jen doporučit . Jinak začátek stavby je hlavně o kreslení na desky, já měl původně strach z řezání ,ale to jde vcelku rychle ( delší je opravdu to kreslení ) .
Důležité je uvědomit si že nestavíte loď s klasickou kostrou , kde panely obšívky kolikrát ani nejsou rozkresleny protože se počítá s výrobou šablon podle kostry(která musí být přesná). U této metody je důležité být přesný při kreslení a vyřezávání panelů trupu , protože už jejich slepením k sobě hrana na hranu desky získáte v podstatě konečný tvar trupu , a pak už musí všechny další díly sedět .
Pokavaď by Vás vzhledem k tomu jaká je to prima práce ( hlavně panely trupu ) třeba napadlo že když už máte panel 2b (ze 3 kusů) přesně nakreslený a vyříznutý tak že ho použijete jako šablonu , tak klidně , ale je dobré jednotlivé desky popsat které jsou kopie a které originály .Kopie jsou zhruba o dva mm větší a po slepení je to chce doformátovat podle originál výřezů , ideální je vrchní frézka s kopírovací frézou , nebo dobrousit.
Obrázek
Jedno ze dvou žeber které jsou z kusu
Obrázek
Zadní žebro které bude slepené ze 3 kusů
Obrázek
Namalovaný přední díl panelu trupu s přichyceným křivítkem z překližky pro vynesení křivky z nakreslených bodů.


Pokud nestavíte loď která vychází z jedné desky , tak předtím než začnete drátovat Vás čeká dost lepení dílů na sraz hranou k sobě.I moje 5m veleloď má kromě dvou žeber všechny žebra minimálně ze tří kusů a panely trupu jakbysmet ( kromě zrcadla ). Žebra jsem kompletoval na desce slepené z dvou 18 mm dřevoštěpek (rovná plocha) , na kterou jsem si nakreslil značky jak mají být žebra sesazená k sobě. Místa kde byly lepené spoje jsem ze začátku podkládal nepřipevněnou potravinářskou folií , později jsem zjistil že daleko lepší je folii přilepit k podkladové desce lepící páskou ( zamezí se posunování a muchlání folie ).Lepené díly jsem v místě spojů natřel napouštěcím epoxidem .Ta folie se mi posunovala kvůli tomu že jsem mezi spojem na sraz nechával mezeru kolem 4 mm , kterou jsem bez problémů pomocí lékařské dřevěné špachtle do krku naplnil epoxidem smíchaným s pilinkami a pak jsem díly posunul k sobě na nakreslené značky a přebytečný vytlačený epoxid jsem setřel stěrkou , pak následovalo položení skleněné pásky na místo spoje a její nasycení epoxidovou pryskyřicí .Z nasycené pásky je vzhledem k tomu že pro pevnost spoje je důležité dokonalé prosycení skla a spojení s podkladem a nadbytečné množství pryskyřice v žádném případě nezvětší pevnost spoje ani kvalitu spoje vytlačit stěrkou přebytečnou pryskyřici . Ze začátku jsem používal stěrku z plastu , ale teď jsem vyzkoušel stěrku vystřiženou z surové gumy 3 m silné která se daleko lépe přizpůsobí podkladu a je to o hodně lepší.
Naposledy upravil(a) karel dne stř zář 17, 2008 12:22 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
JK
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 277
Registrován: pát kvě 11, 2007 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod JK » stř led 02, 2008 2:50 am

Ahoj Karle. Ty žebra, tak jak jsou po vyřezání, ješte lícuješ na místo, nebo použiješ v hrubém stavu a spára se tmelí lepidlem a pilinama? Podle jednoho z výkresů které zrovna prohlížím to vypadá, že přepážka má cca 1 mm vůle a celé tu v lodi drží na tmelu a pruhu skelné tkaniny. Po vlepení přepážek je ještě vylaminovanej celej vnitřek loďky. JK
Uživatelský avatar
berty
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 254
Registrován: sob led 06, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod berty » stř led 02, 2008 10:46 am

Denisi
už dlouho koketuji s myšlenkou stavby lodě technikou seši a slep. Mám za sebou již několik technologií (dřevo, překližka, kov,plast), ale tuto jsem dosud nepodnikl. Pořád mne trápí myšlenka jestli by bylo možno použít místo překližky nějaký nový moderní materiál typu sendviče, který by se dal tvarovat tak jako přeližka nebo plech. Nemám ověřeno zda se vůbec něco takového vyrábí a v jakém formátu.
Přelaminovali a překytovali by se jenom spoje a odpadlo by toliko broušení a kytování.
Žebra bych vyřízl z PU pěny a následněje vlepil a olaminoval.
Předpokládám, že by vznikla lehká a tuhá skořepina. Nemá asi cenu srovnávat výhody a nevýhody jednotlivých technologií to je na dlouhé lokte.
Nemá te s tím někdo zkušenosti?
Berty
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 404
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » stř led 02, 2008 11:34 am

Ahoj JK , žebra jsem nelícoval , jen jsem je dobrousil na rysky (řezal jsem trochu vedle čáry abych je neměl menší ) to broušení je dobrý když je hrubý (větší vrypy ) použít hrubý smirek , já použil rašply , lepený spoj je pak pevnější. Jinak je to jak píšeš ,případná malá spára se při lepení namíchanou směsí epoxidu s pilinkami vyplní . U žeber a vkládaných přepážek před vlepením natři napouštěcím epoxidem hrany které budeš lepit , zrovna tak místa na obšívce kam budeš žebra vlepovat . Připravuji sem příspěvek o lepení , ale svátky mě trochu brzdily snad to konečně dopíšu (a víc rozepíšu).
Co se chystáš stavět za loď ?
Uživatelský avatar
JK
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 277
Registrován: pát kvě 11, 2007 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod JK » stř led 02, 2008 12:23 pm

Ahoj, vezou se mi výkresy na mořskej kajak - http://www.clcboats.com/boats/shearwater.php
Tak dlouho jsem vybíral až je to snad ono.
Pokud se podaří tahle loďka, zkusím něco většího. JK
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 404
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » stř led 02, 2008 2:29 pm

Moc pěknej kajak :good: . Děláš dobře .Denis to tu psal a já si to myslím také že je dobré napoprvé začít stavět malou loď , a hned se nevrhnout na velký a drahý projekt , a pak třeba zjistit že stavba lodě není pro mě to pravé .
Jestli ho nebudeš lakovat barevně , tak si pořádně rozmysli rozvrtání děr na obšívce na sdrátování páč budou vidět .
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř led 02, 2008 2:59 pm

Berty, iný material ako vodovzdorná preglejka v podstate neexistuje, samozrejme dá sa polemizovať a tvrdiť že môžeš použiť napríklad sololit, alebo laminátové platne s ktorých to vyrežeš ako s preglejky. Ale používa sa preglejka lebo je to optimálny material, teda netvrdím že je najlepší! Ale vsťah cena/kvalita/úžitkové vlastnosti výrobku dáva tejto technológii velmi dobrú známku. Niečo podobné tejto metóde je sendvičová konštrukcia. Myslím že platne napr. Herexu by sa dali zdrôtovať a zlepiť, ale nevyhnutné je olaminovať herexové jadro z obydvoch strán a potom samozrejme pretmeliť. Kvalita bude rozhodne vyššia, váha asi o trochu nižšia, ale je to podstatne pracnejšie a drahšie.
Uživatelský avatar
JK
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 277
Registrován: pát kvě 11, 2007 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod JK » stř led 02, 2008 3:21 pm

HMMM. Další bude nějakej katamaran... Jedinej možnej otvor z dílny je okno 125 x 120 cm. Jinudy se z ničim delšim ven nedostanu. :) JK
Uživatelský avatar
berty
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 254
Registrován: sob led 06, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod berty » stř led 02, 2008 4:15 pm

Denisi promiň,
já jsem se špatně vyjádřil. Tím sendvičem a novými materiály jsem myslel laminátový sendvič. Jádro by bylo z Corematu a na obou stanách sklotextilní vrstvy ve formátu cca 2x3-5 m síla cca 10 mm na boky a 15-22 mm na dno.
Kdyby se něco takového dělalo průmyslově tak by to mělo zaručenou jakost, tak jako překližka.
Chtěl jsem se touto technologií vyhnout laminování, kytování a broušení velkých ploch, následnému zateplování( viz ocel a hliník). Všichni co již něco takového máme za sebou víme jak je to náročné na prosycení a vytlačení vzduch. bublin a jeden nebo dva lidé to nemohou v domácích podmínkách zvládnout .
Cílem je rychlost stavby a kvalita za úsilí jednoho max dvou lidí na stavbu.
Berty

Berty, je to :offtopic: takže preformuluj to trochu a umiestni to kde treba ;) a hodíme o tom reč. Možno sa niekto pridá.
Uživatelský avatar
pietro070
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 53
Registrován: čtv říj 11, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Košice, Slovensko

Příspěvekod pietro070 » stř led 02, 2008 7:07 pm

JK, napísal:"Tak dlouho jsem vybíral až je to snad ono",
....musím uznať, že si vybral pekný kajak :clap:
Neskor možeš dať do fora zopar fotiek zo stavby, potešia a inšpirujú.
Držím palec.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř led 02, 2008 8:14 pm

To JK, je to pekný kajak, niečo také mám aj ja v pláne, akú dĺžku budeš stavať? Tie plány sú univerzálne na všetky dĺžky?
Uživatelský avatar
JK
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 277
Registrován: pát kvě 11, 2007 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod JK » stř led 02, 2008 11:09 pm

Denisi... ale tu stránku na který to je, jsi našel asi před rokem Ty :)
Je to 17" - 518 cm délka - 56,5 cm šířka
Plány jsou 1:1 - takže vlastně střih, na každou velikost jiné.
Už se moooc těšim na kóty v inch. :)

Pietro: jedno velice inspirativní video http://www.clcboats.com/timelapse4.php
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř led 02, 2008 11:57 pm

Áno, pametám si na to, potom som napísal oznam že hladám výkresy na kajak a alffa ma usmerňoval že som zle umiestnil príspevok, ale ja som hladal niekoho kdo sa chce podeliť s nákladmi na projekt. Chcel som vedieť či si objednal ten največší, lebo veci na táborenie treba niekde umiestniť. Projektov som našiel celú kopu, ale nepustil som sa do toho lebo stále pracujem na TS16 od Harteyho. Takže sa teším až začneš a budeš dávať múdrosti do placu. Máš s kajakom nejaké plány, alebo len tak si zapádlovať?
Uživatelský avatar
JK
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 277
Registrován: pát kvě 11, 2007 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod JK » čtv led 03, 2008 12:18 pm

Na kajacích už mám něco najeto a ty mořský jsou pro mě zimní sport. Když je teplo, jezdíme divokou vodu. Zimní cesty po českejch řekách a přehradách maj něco do sebe. Aktuální plán je Lipno - Praha, méně aktuální Praha - Hamburk, Linz - Bratislava a jestli dám někdy dohromady měsíc volna v kuse tak po Dunaji až do delty. Doufám že se podaří díky technologii stavby stlačit cenu lodě tak nízko, že se spíš vyplatí na konci cesty ji darovat do "dobrých rukou" než trasportovat zpět třeba z Hamburku nebo z Rumunska. A v rámci přípravy na novou dlouhou cestu postavit i novou loď. Pokud se budou používat stále stejné přípravky a osvědčený postup, stavba by neměla trvat víc než caa 100 hodin. A současnou investici do vybavení a nářadí pro stavbu už nebudu muset opakovat. Tak, takovej je plán. Uvidíme :)
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1523
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » čtv led 03, 2008 12:42 pm

Stitch & glue mě v podstatě začala zajímat až poté, co mi na Silvestra přišly plány na Outboard Dory 16. Ponořil jsem se trochu do diskusního fora na Bateau.com a ve fotogaleriích uživatelů se dá mnoho vykoukat i bez znalosti AJ.

Fotogalerie na Bateau.com - Je tam 35 stran jednotlivých galerií ...

A takhle jeden z nich jezdí na dovolenou:
Obrázek
Uživatelský avatar
dan
s/y Hannah
Příspěvky: 746
Registrován: ned úno 26, 2006 6:49 pm
Reputace: 2
Bydliště: Denia,Espana

Příspěvekod dan » čtv led 03, 2008 9:01 pm

tady na www.amateurboatbuilding.com/justright/index.htm je taky jedna perfektne zdokumentovana stavba dvacetistopove jachticky metodou stich and glue,je to zpracovano opravdu step by step do posledniho puntiku vcetne asi milionu detailnich fotek :good:
Uživatelský avatar
Left
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 2
Registrován: sob led 05, 2008 1:00 am
Reputace: 0

sea kajak

Příspěvekod Left » ned led 06, 2008 5:13 pm

Ahoj,na foru jsem nováčkem,tyto stránky mi doporučil kamarád,protože ví,že jezdím na kajaku a lákalo by mě i delší putování po řekách ke kterému je z vlastních silou poháněných plavidel seakajak nejvhodnější.Myšlenka vyrobit si sám takového krasavce,jako je na fotkách mě moc nadchla a rád bych se se také o něco podobného pokusil.Byl by jsi ochoten podělit se o plány a pozdější zkušenosti se stavbou?Případně ti přispěji na náklady,které jsi měl spojené se získáním plánů.Díky Left. kawaro@seznam.cz
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1831
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 69
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » ned led 06, 2008 6:01 pm

JK píše:HMMM. Další bude nějakej katamaran... Jedinej možnej otvor z dílny je okno 125 x 120 cm. Jinudy se z ničim delšim ven nedostanu. :) JK


Prní loď jsem stavěl u bráchy v chatě a po dokončení lodi jsem vyboural celou jednu stěnu
a loď dostal ven. Stěnu jsem pak znovu vyzdil z tárnic.
Uživatelský avatar
JK
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 277
Registrován: pát kvě 11, 2007 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod JK » ned led 06, 2008 8:59 pm

No to by s panem domácím patrně seklo, kdybych mu to tady začal bourat... :? :D
Myslím že bude dost na tom, že musím vystěhovat postel do komory, abych měl kde laminovat.
Mám připravenej igelitovej box aby prach se skla necestoval po celým baráku. Půjčenej průmyslovej vysavač.... Akorát si nejsem jistej jestli seženu nějakou pryskyřici která nebude smrdět jako ta polyesterová. Nemáte někdo zkušenost? Třeba něco od Havel comp.?
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1831
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 69
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » ned led 06, 2008 9:26 pm

Já jsem používal nahřátou pryskyřici epoxy 1505 ( celé jsem to ještě žehlil el. žehličkou
nastavenou na 35-40°C ) a to tolik nesmrdí.
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 404
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » ned led 06, 2008 11:25 pm

Ahoj JK , dávám ti sem odkaz na vlákno Pryskyřice kde jsou i odkazy na dodavatele těchto materiálů.
http://jachting.info/modules.php?name=F ... &start=all
Já osobně používám Araldit od firmy Skolil , a jsem s ním spokojenej , nemalá část mé spokojenosti je daná právě tím že tato pryskyřice není nijak cítit (jestli máš hodnou ženu můžeš lepit i v kuchyni s igelitem na podlaze :D ). Další výhoda je míchání kdy poměr 100 / 40 hmotnostním dílům se dá v pohodě na el. váze uhlídat . Má nízkou viskozitu takže se dobře rozmíchává , dobře se vmíchávají pilinky.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 772
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » pon led 07, 2008 8:04 pm

Zdravím.Pokud jde o katamarán skrz okno,zrovna lepíme Hitii 17 www.Wharram.com a používáme epoxydovou pryskyřici 531(www.Havel-composites.cz),je v nabídce asi nejlevnější(má levné tužidlo). Možná by přes takovou díru prošla i Tiki 21. Hodně štěstí! kanic
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7075
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon led 07, 2008 8:46 pm

A prečo nepoužívate ešte lacnejšiu 512 ?
Ja som používal aj Havel 145 a tá je lacnejšia ako 531 a je vhodná na tenké vrstvy.
Uživatelský avatar
JK
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 277
Registrován: pát kvě 11, 2007 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod JK » pon led 07, 2008 9:29 pm

Tady je jedna stránka, která předvádí, že stavět se dá s minimálním nárokem na vybavení. Ve výhodě jsou majitelé zahradních restaurací . :) http://members.cox.net/aling13/kayak/bu ... ject_3.htm (dostatek stolů a slunečníků výhodou) j.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti