Technické podmínky způsobilosti malých plavidel

Vše co souvisí s předpisy kolem plavby a technickou dokumentací lodí, včetně jejich regisdtrace. Přepravy lodí. Technickými prostředky pro dopravu lodí. Dále pojištění lodí, přívěsů, osob atd.

Moderátoři: Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
berty
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 254
Registrován: sob led 06, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Technické podmínky způsobilosti malých plavidel

Příspěvekod berty » ned pro 30, 2007 2:45 pm

Často se v diskusích narazí na téma technická řešení a jak a co udělat tak, aby to vyhovovalo SPS a bylo to bezpečné. Vodítkem je vyhláška 223/1995 Sb. resp. její příloha : TECHNICKÉ PODMÍNKY ZPŮSOBILOSTI MALÝCH PLAVIDEL http://www.mvcr.cz/sbirka/1995/sb61-95.pdf zde se nalezne většina odpovědí.

Myslím, že by bylo dobré založit téma zákony, nebo něco podobného, kde by byly jen odkazy na jednotlivé platné zákony a vyhlášky.

Berty
Uživatelský avatar
pietro070
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 53
Registrován: čtv říj 11, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Košice, Slovensko

Příspěvekod pietro070 » ned pro 30, 2007 3:36 pm

To Berty,
aj na slovensku na stránke www.sps.sk nájdete slovenskú a medzinárodnú legislatívu, ktorou sa upravuje politika vodnej dopravy na Slovensku. Predpisy sú prevzaté zo stránky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii SR, sú uverejňované v PDF formáte. Acrobat Reader je bezplatne k dispozícii na stránkach Adobe. Na druhej strane je medzinárodná a bilaterálna právna základňa...

Berty,s týmto tematom "zákony" sa stotožňujem a doporučujem tiež. Nazvať by sme ho mohli napr.:Vnútrozemská a medzinárodná legislatíva, ktorou sa upravuje vodná doprava ...to len je môj návrh :?
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 988
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pon pro 31, 2007 2:25 pm

Máte taky na Slovensku to omezení max. stáří lodních motorů na 25 let?
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2656
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 17

Příspěvekod Pepa » pon pro 31, 2007 3:21 pm

To berty
Především díky za tovji iniciativu. Předběhl jsi mě asi o 3 hodiny. Já jsem si sehnal výtisk
Vyhláčky Ministerstva dopravy 223/95 Sb. a chtěl jsem zde umístit pouze sken přílohy 3 jež se především vzthuje k malým plavidlům.
Ty jsi to vyřešil odkazem, tak to již nechám takto.
Pro snadnější orientaci zde umístím pouze obsah přílohy č 3, aby bylo zřejmé co řeší a kde to lze najít /odkaz v prvním příspěvku od bertyho vede k první stránce oné přílohy/.

OBSAH STRANA

Příloha č. 3 Vyhlášky Ministerstva dopravy 223/98 Sb.)

Kapitola 1 – Všeobecná ustanovení
1.01. Základní ustanovení........................................................3418
1.02. Definice.........................................................................3418
1.03. Technická dokumentace plavidel ...................…………..........3418
1.04. Všeobecné požadavky........................................………........3419

Kapitola 2 – Lodní těleso
2.01. Všeobecné požadavky.............................................…….....3420
2.02. Plovatelnost, stabilita, bezpečnostní vzdálenost......…….........3420
.
Kapitola 3 – Pohonné zařízení
3.01. Všeobecné požadavky......................................................3421
3.02. Strojovny.........................................................................3421
3.03. Spalovací motory..............................................................3422
3.04. Výfuková soustava ...........................................................3422
3.05. Chlazení motoru a oleje ....................................................3422
3.06. Palivová soustava..............................................................3423

Kapitola 4 – Elektrické zařízení
4.01 Všeobecné požadavky.........................................................3424
4.02 Akumulátory.......................................................................3424

Kapitola 5 – Ostatní zařízení plavidla
5.01. Kormidelní zařízení ............................................................3425
5.02. Uvazovací zařízení .............................................................3425
5.03. Kotevní zařízení..................................................................3425
5.04. Hygienické zařízení ............................................................3426
5.05. Zařízení k vytápění a vaření ................................................3426
5.06. Protipožární vybavení..........................................................3426

Kapitola 6 - Výstroj plavidla .........................................................3427


Nejsem si jist, zda samostatný topic pro tyto právní normy bude nutný. V české legislativě asi již těžko budeme hledat další zásadní normy upravující tuto oblast, samozřejmě s vyjímkou pozdějších novel.
Je však možné zde soustředit obdobné slovenské právní normy.



To pietro 070
zatím jsme v topicu
"Technické podmínky způsobilosti malých plavidel"
Jeho založení bylo vcelku logické a vedlo k jasnému cíli.
Pokud se nemílím, tak tím je přesná znalost obsahu přílohy - technická dokumentace plavidla - při žádosti o individální stavbu lodě na SPS.

Ideální by bylo, kdyby následovala nějaká vzorová dokumentace včetně požadovaných výpočtů.
O to bychom se měli snažit v topicu
"Podmínky schválení technické dokumentace pro stavbu plavidla"

Zatím si neumím představit, jak by tomuto cíli prospělo rozšíření tohoto topicu v duchu tvého návrhu
" Národní a mezinárodní právní normy, kterými se uprvuje vodní doprava "
Pokud by se s tím někdo v tomto smyslu vůbec zabýval, by to byl konglomerát všemožných právních norem jednotlivých států /případně mezinárodních/
upravující např. technickou spůsobilost, odpovědnost, bezpečnost provozu - tedy COLREG atd. Toto vše archivovat v topicu se mi zdá dosti nereálné. Nicméně budoucí potřeby mohou prokázat, že se pletu, proto necháme tento topic samostatný, jako případné úložiště souvisejících právních norem
Pepa
Uživatelský avatar
pietro070
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 53
Registrován: čtv říj 11, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Košice, Slovensko

Příspěvekod pietro070 » úte led 01, 2008 1:23 pm

To Pepa,
ospravedlňujem sa :sorry: , už som si všimol, že sme v topicu "Technické podmínky způsobilosti malých plavidel" a zároveň si uviedol, že "Ideální by bylo, kdyby následovala nějaká vzorová dokumentace" ...určite to budú akceptovať viacerí členovia tohto info-fora a zároveň pomohlo tým, ktorí sa rozhodli k individuálnej stavbe plavidla.
Uživatelský avatar
pietro070
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 53
Registrován: čtv říj 11, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Košice, Slovensko

Příspěvekod pietro070 » úte led 01, 2008 1:42 pm

To bobes,
"to omezení max. stáří lodních motorů na 25 let"
som v samotných technických podmienkach ŠPS platných od 1.4.1998 nenašiel, ale aj v ČR to bolo doplnené novelou (náhodou som ju čítal na nete) určite posurfujem v zbierkach a zistím to. Myslým, že táto vinimka, ak sa dobre pamätám, neplatí pre historické plavidlá, resp. plavydla vyrobené pred r. 1950. Čo máš v tom problém, resp. máš na svojej lodi taký starý motoror "veterán" :)

Čl. II vyhlášky č. 38/2006 Sb.
Přechodná ustanovení

U malých plavidel, která jsou v provozu ke dni účinnosti této vyhlášky, lze použít jiný motor než určený pro použití na plavidle a vyrobený po roce 1980, avšak ne starší než 25 let, nejdéle do tří let ode dne účinnosti této vyhlášky
Pepa
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 988
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » stř led 02, 2008 9:27 am

Jo dík, tu českou vyhlášku jsem četl. Ptal jsem se hlavně proto, že jsem sháněl( jako že ježíšek) synovi k vánocům starší motoráček a narazil jsem na Pluto s vestavěným Wartburgem. U nás problém, ale na Slovensko asi v pohodě. Má to průkaz MP, vlek bez SPZ, je to v pěkném stavu a cena 13.000,-Kč mi přijde velmi dobrá.
Já nakonec sehnal Sport 50 na přívěsák tak to Pluto je volné. Domluvím se s majitelem a dám to sem do inzerce.
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 664
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

stáří motoru

Příspěvekod vovsky » sob dub 12, 2008 9:19 pm

Neví někdo,co je pravdy na tom,že plavební správa nepřihlásí lodní motor starší jak 25 let? vov
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » sob dub 12, 2008 9:55 pm

Je to pravda. Už se tu o tom psalo víckrát.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8574
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 82
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » sob dub 12, 2008 10:05 pm

Zkus použít finkci "hledat" - ikona zde úplně nahoře...
nebo tady http://jachting.info/modules.php?name=F ... %ED+motoru

Edit: sloučeno z výše uvedeným topicem...L.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 147
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Směrnice EU k technickým požadavkům pro plavidla

Příspěvekod Felix » pon úno 01, 2010 2:09 pm

Šuškanda hlásí, že v nejbližší době se budou v úřadech českých nautických autorit projednávat tyto směrnice Evropského parlamentu a Rady, které by měly sjednotit technické požadavky pro plavidla v celé EU. Je tam i pasáž týkající se rekreačních plavidel.



Edit: překlep
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2377
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon úno 01, 2010 5:20 pm

Je to sice zajímavá informace pro majitele plavidel delších 20m s více než 20ti cestujícími a objemem ponoru více než 100m3. Takových tady asi moc nebude
a tak ostatní mohou setrvat v klidu než v té EU zase něco vymyslí. Jelikož toto platí od roku 2006 a již se u nás uvažuje o použití, tak si myslím, že něčeho
podobného pro menší plavidla u nás v platnost se již asi nedožiji. Brod je daleko.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2236
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte úno 02, 2010 12:11 pm

Tam se nejspis pise o vsech lodich, kdyz se to nekterych netyka je to tam napsano. Chtelo by to vytisknout aby se k tomu slo jednoduse vracet. Spolehat na to ze s toho nekdo udela nekolik vyhlasek pro ruzne lodi, asi nejde.
Zajimave ze treba o vselijakejch navigacnich svetlech pisou jen o zarovkach, nic o LEDkach.
Tak ty navigacni svetla asi museji byt schvaleneho typu a nejake samodome asi neprojdou.
Nejake pomocne svetlomety do toho asi padat nebudou. Pozna se to az prvni pojdou na technickou prohlidku.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2236
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte úno 02, 2010 2:00 pm

...ta vyhlaska zatim jeste nevysla ve sbirce, takze honem rychle prihlasovat motory bez CE, pokud to jde....az bude slus, bude to na tvrdo !

Zacne to platit az po zverejneni ve sbirce. Tak nevahejte, asi posledni moznost
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 664
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » úte úno 02, 2010 7:04 pm

Bedo

ta vyhláška,o které píšeš platí od 28.11.2009
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2236
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte úno 02, 2010 10:43 pm

Od kdy plati nevim, ale dokud se to neobjevi ve sbirce zakonu ( zatim to nevyslo ) tak prihlasuji motory bez stitku CE.
Jeste k tem lucernam na lodi, tak do delky lode 7 m staci jedno bile svetlo viditelne ze vsech stran.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2236
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř úno 03, 2010 9:10 am

>Bedo

>ta vyhláška o které píšeš platí od 28.11.2009


Plati, ale do konce roku se muzou prihlasovat motory bez CE, pokud se to nezmeni
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 147
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » pát úno 05, 2010 12:45 am

Pokusil jsem se pročíst směrnice EU, na které odkazuji v příspěvku z 1. února. Jak již napsal TataS, vztahují se na lodě nad 20 metrů délky, a to včetně lodí rekreačních - v české praxi to tedy je v tuto chvíli zajímavé snad jen pro majitele námořní rekreační lodě nad 60 stop, jestli takový existuje. Předpokládám ovšem, že ouřad sobě vlastním tvůrčím způsobem využije text směrnice i pro regulaci malých plavidel, tož jsem se pokusil vyvěštit, co by nás asi tak mohlo potkat.
Kupodivu to nevypadá, alespoň na první pohled, nijak zle a kdyby ouřad opravdu chtěl použít tuhle směrnici pro malá plavidla v Čechách, musel by možná ze svých současných požadavků i slevit (ne že bych doufal, že to udělá). Neměl jsem sílu, abych z dvousetstránkového textu vypsal všechno, co se týká rekreačních plavidel, takže jen výběrově:

Konstrukce plavidel

Základní požadavek

Plavidla musejí být postavena v souladu s dobrou praxí stavby lodí.


Pevnost a stabilita

Lodní trup musí být dostatečně pevný, aby odolal všem namáháním, kterým je za normálních podmínek vystaven;

v případě novostaveb nebo rekonstrukcí plavidel, které mohou mít vliv na pevnost plavidla, je nutno prokázat
odpovídající pevnost předložením konstrukčních výpočtů. Tento důkaz se nevyžaduje, je-li předložen klasifikační
doklad nebo osvědčení uznané klasifikační společnosti;


Použije-li se na konstrukci lodního trupu jiný materiál než ocel, je nutno výpočtem prokázat, že pevnost lodního trupu
(podélná, příčná a místní) odpovídá nejméně pevnosti, jíž by bylo dosaženo při použití ocele s minimální tloušťkou
podle odstavce 1. Je-li předloženo osvědčení třídy nebo prohlášení vystavené uznanou klasifikační společností, lze od
důkazu pomocí výpočtu upustit.


Lodní trup

Přepážky protažené až k palubě nebo není-li paluba, k okrajnici, musí být umístěny v těchto bodech:
kolizní přepážka v příslušné vzdálenosti od přídě, tak aby byla zajištěna plovatelnost naloženého plavidla, se zbývající bezpečnostní vzdáleností 100 mm, pokud voda pronikne do vodotěsného oddělení před kolizní přepážkou.


Vstupy a výstupy vody v lodním trupu a k nim připojená potrubí musí být provedeny tak, aby znemožňovaly jakékoliv
neúmyslné vniknutí vody do plavidla.


Strojovny, kotelny a palivové nádrže

Strojovny a kotelny musejí být uspořádány tak, aby bylo možné jejich zařízení snadno a bezpečně ovládat, obsluhovat
a udržovat.


Kormidelní zařízení
Plavidla musí být vybavena spolehlivým kormidelním zařízením, které zajišťuje alespoň manévrovatelnost požadovanou podle kapitoly 5.

Atd, atd, atd... zapůsobilo to na mne dojmem, že vůči rekreačním plavidlům jsou ty směrnice opravdu dosti liberální a ta jejich ustanovení, která se na rekreační plavidla vztahují, se hemží výrazy typu "soulad s osvědčenými postupy", "dostatečná bezpečnost/praxe/viditelnost", "vhodná zařízení" a podobně, zatímco pro"velké" lodě jsou tato obecná ustanovení doplněna několikařádkovými vzorcie, podle nichž se vypočítává všechno možné, od stability až po minimální pevnost trupu. Kdyby se dalo doufat (jako že se nedá), že ouřad bude respektovat obecnost oněch ustanovení a posuzovat rekreační plavidla příčetně... jenže u nás má málokdo zkušenost s "osvědčenými postupy", "dostatečností" a "vhodností" pro rekreační plavidla.



Edit: omlouvám se za formátování těch citací, kopíruji to z PDF a nedaří se mi vybouchat z toho pevné konce řádků a podobné veselosti.
Edit: doplnění textu
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1789
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 68
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » úte lis 16, 2010 3:59 pm

Dnes jsem absolvoval technickou prohlídku lodi od SPS a dozvěděl jsem se, že od příštího roku bude dělat prohlídky lodí soukromá firma, ale už ne za 500,- Kč, ale budou to řádově tisíce. Je to prý tlak z MD, zatím není jasné, zda to bude od ledna nebo později, není prováděcí vyhláška. Komu se blíží konec platnosti neváhejte a udělejte si prohlídku ještě letos. :whist:
Uživatelský avatar
adrian234
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 35
Registrován: úte kvě 18, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod adrian234 » úte lis 16, 2010 4:40 pm

možno to bude trochu mimo tému ale chcel by som upozorniť všetkých ešte nie držiteľov vodcu malého plavidla na slovensku že forma a hlavne cena sa bude výrazne meniť z terajších 33e. Zásadne sa zmení aj skúška z praktickej časti, ktorá sa bude vykonávať formou autoškola a to je asi dosť zásadný rozdiel od terajšieho čestného prehlásenia že ovládam plavidlo :whist: Ako sa vraví kto zaváha nežerie. :crazy: Prihlášku treba podať do konca roka.
Uživatelský avatar
fishmaster
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 747
Registrován: úte bře 09, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Libčice na Vltavou

Příspěvekod fishmaster » úte lis 16, 2010 6:04 pm

Prostě je to o tom vydělat co nejvíc. :gun:
Uživatelský avatar
adrian234
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 35
Registrován: úte kvě 18, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod adrian234 » úte lis 16, 2010 6:12 pm

alebo sa skôr približujeme legislatíve EU :mad:
Uživatelský avatar
fishmaster
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 747
Registrován: úte bře 09, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Libčice na Vltavou

Příspěvekod fishmaster » úte lis 16, 2010 6:20 pm

Už aby ta slavná EU zkrachovala.Dnes by na Seznamu článek,že EU bojuje o přežití.Doufám že nepřežije.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8574
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 82
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » úte lis 16, 2010 6:55 pm

Cena rozhodne.
Pokud to přeženou, popluje většina pod vlajkou/registrací, kde tento opruz nebude.
Mám pocit, že je v Evropě více zemí, kde stačí malé plavidlo zaregistrovat a s prohlídkou neotravují.
Jak to máš Denisi? Musíš na prohlídky?
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 147
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » stř lis 17, 2010 5:20 pm

Zkusme odhadnout přiměřenou cenu technické prohlídky:

malých plavidel je asi 10 000, kontrolou procházejí jednou za 4 roky, tzn. je potřeba zkontrolovat 2 500 plavidel ročně

při tempu 2 lodě denně (komplet, prohlídka i papírování) a cca 250 pracovních dnech ročně je na to potřeba 6 techniků, k nim počítejme 1 šéfa a jednu sekretářku, celkem 8 lidí

předpokládejme průměrný plat na celostátní úrovni, tj 23 000 měsíčně a k tomu veškeré další náklady (odvody, kancelář, energie, telefony...) 10 000 měsíčně na osobu, tj. ročně 8 * 12 * (23000 + 10000) = 3 168 000

předpokládejme dále minimalistický zisk 10% po zdanění, takže potřebuji hrubý příjem cca 4 200 000. Ten musím získat z 2 500 lodí ročně, takže z jedné musím dostat alespoň 1700 Kč

no a k tomu ještě cena do dojížďku (12 Kč za kilometr?), pokud nechci přistavovat loď před ouřední budovu, a jsme na nějakých 3 000 :hmm:

Kdo se lépe než já vyznáte v nákladech, zkuste čísla upřesnit, prosím. Buďme ovšem spravedliví: tyto náklady má i dnešní SPS, jenom nám zatím s placením pomáhají daňoví poplatníci :whist:

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů