Vyvázání k bóji a muring

Vše o "parkování" lodě.
Problematika kotvení lodě, vyvazování na bóji, na molo, v maríně.

Moderátoři: Pepa, vilma

Uživatelský avatar
tomaskre
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 166
Registrován: čtv úno 15, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Jindřichův Hradec
Kontaktovat uživatele:

Vyvázání k bóji a muring

Příspěvekod tomaskre » pát led 11, 2008 6:22 pm

Nevím zda něco podobnýho se zde už nepsalo, ale nenašel sem.

Nikdy sem se neuvazoval k bojce a letos bych to chtěl vyzkoušet. Na kotvě, u mola a v maríně už zkušenost mám, ale bóje mi zatím nic neříká. Měli byste prosím nějaké info jak na to? Vaše zkušenosti?

Díky Tom
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pát led 11, 2008 7:05 pm

- Pošleš dopředu dva lidi, jeden drží háček. Vysvětlíš jim že v určité chvíli se ti bóje stratí z dohledu a také to, že pokud jsou otočení po směru plavby a ještě třeba fouká, tak je neuslyšíš. Domluvíte si jasné posuňky. Vlevo, vpravo, vzdálenost, stop.
- Během přibližování uvážou k přednímu vazáku lano, podvlečou pod relingem a položí na palubu.
- K póji zásadně najíždíš proti větru, v první fázi míříš přímo na ni. Rychlost cca 2 uzle
- Musíš odhadnout setrvačnost lodě. Asi 20m před ní vyřadíš, pluješ setrvačností stále na ni.
- Člen posádky klečí s háčkem je úplně ve předu, třeba napravo, aby dosáhl háčkem na bóji. Druhý člen stojí za ním a dává ti domluvené pokyny.
- Asi tak 5m před ní dáš volnoběžný zpětný chod, v okamžiku povelu stop, přidáš a loď zastavíš. Pokud zastavíš dřív, příď ti vezme vítr a musíš manévr celý opakovat, pokud ji přejedeš a plavčík už má zaháklý háček, nemusí jej udržet a můžeš o něj přijít. Mě se to stalo v prvním roce kapitánování.
- Bóje by v té chvíli měla být nalepená na jednom z boků přídě. Dopředu vysvětlíš dvojici vepředu, že následná operace musí proběhnout bleskově a bezchybně. Loď je v tu chvíli úplně neovladatelná. Háčkem zachytne bóji, jednou rukou ji zvedá, druhou ji bere za horní oko. Háček dává za sebe a přebírá jej druhý člen, který jej bezpečně položí na palubu a dál pomáhá.
- První má zvedlou bóji alespoň do výše bortu, druhý provléká volný konec uvázaného lana okem bóje. Je jedno jestli horní, nebo spodní, dle náročnosti počasí.
- Jakmile je lano provlečeno, bóje se pouští na hladinu a je vyhráno!!!
- Pak tam už jdu já a buď si to dělám sám, nebo alespoň dohlížím. Protože jako kapitán zodpovídám. Pokud tomu tak není, provleče se lano spodním okem bóje a průvlakem na druhé straně (levá/pravá) se vede zpět na loď, k vazáku. Seřídím vzdálenost lodi od bóje na cca 3-4 metry.
Dávám povel (až teď!) k vypnutí motoru a k nápojový steward vytahuje z ledničky láhev slivovice. Posádka zapíjí úspěšné zakotvení, šťasné ukončení jachtařského dne a vesele křepčí. Kuchař zapaluje sporák.......
Uživatelský avatar
tomaskre
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 166
Registrován: čtv úno 15, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Jindřichův Hradec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod tomaskre » pát led 11, 2008 7:15 pm

Děkuji Ti Baharisi,

takhle si to dokážu i představit. konečně. Je ještě nějaká záludnost v tomto manévru?

Ještě bych měl dotaz ke spaní, na kotvě se moc bezpečně necítím, tak celou noc pomalu nespím a udržujeme hlídky. Jak je to na bójce? Jak to děláte vy? (kotva?bójka?)

Tom
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pát led 11, 2008 7:26 pm

Největší záludnost je v tom, že loď v okamžiku kdy ji zastavíš přesně na bóji, a to musíš, je neovladatelná. Vepředu na tebe křičí doleva!, doleva!, ale ty stojíš a nemůžeš udělat nic. No a pak to přejetí a ztráta háčku. Oni svině neplavou. A když, tak jen chvilku.
Během noci je nebezpečí, že neudrží některý z prvků bóje - lano - beton. Dle pravidel i v těchto případech je za nehodu zodpovědný kapitán. Je dobré, jak to je jen možné, zkontrolovat kvalitu lana. V červenci se to samozřejmě dělá líp, než v dubnu.
Já hlídky nestavím nikdy, protože zapínám na GPS alarm kotvy. Zatím mám probdělou jen jednu část noci v Řecku. Mám to trochu popsané na stránkách v lodním deníku. Ale také tehdy mě vzbudil ten alarm.
Uživatelský avatar
tomaskre
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 166
Registrován: čtv úno 15, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Jindřichův Hradec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod tomaskre » pát led 11, 2008 7:39 pm

Ještě jednou díky Baharisi za tvojí trpělivost a výklad. :good:

Tak ještě se naučit používat alarm kotvy. To nestavíš hlídky ani na kotvě? :o A spíš? To bych chtěl taky zažít :roll:

off topic (7.6. si psal, že budeš v HR, my sme 3 lodě a vyplouváme z Jezer. Asi směr VIS. Nebudeš se taky někde tam pohybovat?)

ahoj Tom
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pát led 11, 2008 8:12 pm

Já spím tak dobře, až mě to je nepříjemné. :x
7.6. Vyplouvám s B32 ze Sukošanu a budu sám, jen se svou ženou. Ona není echt jachtařka, tak ji chci trochu povozit po pěkných plážích a dobrých rybárnách. Romantika a aby si to užila, ona si to zaslouží. Tak kde budeme ještě nevím, dáme si vědět.
Uživatelský avatar
Achlamarin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: stř čer 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Achlamarin » pát led 11, 2008 9:47 pm

Co napsal Baharis mi připadá pěkně shrnující a detailné. K tomu bych chtěl dodat ještě něco k fázi přiblížení se k boji.

Pokud nejsi na lodi sám, a pokud loď není příliš dlouhá, pak platí jako nejjednodušší to co popsal Baharis.

Pak existují další dva případy.

takže druhý případ je, pokud jsi na lodi sám (a ještě více, pokud loď je delši, a ještě víc, pokud je silnější vítr), pak můžeš očekávát, že loď by se přírozeně časem měla tendence otáčet se zádi k větru. Pak bys nemusel včas jit ke přídi a vyvazovat, než se příď odpadne. V tomto případě je jednodušší přiblížit se S TIM VĚTERM a ne protí, před boji hodit zpátečku a pak v klidu jit ke přídi a vyvazovat. Příď se tak nikam nebude otáčet.

Třetí případ je, že nefunguje motor. Pak je jediný způsob, přiblížit se k boji směrem asi 60-70 stupnů k větru, s adekvátním trimem, podobné jako při drilu člověk ve vodě.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » úte led 29, 2008 11:15 pm

Minulý týden jsem dostříhal DVDéčko pro naši posádku Apalucha a zaujalo mě, že náš kameraman zaznamenal jeden celý přistávací manévr. Napadlo mě, že by to třeba někoho mohlo zajímat.
Vystřihl jsem ten úsek a abych využil potenciálu YouTube (10 min), přidal jsem ještě pár fragmentů z plavby.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gCF3cj-8P30[/youtube]
Uživatelský avatar
ycskipper
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 45
Registrován: úte úno 20, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Štěchovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ycskipper » stř led 30, 2008 12:06 am

Možná jsem špatně pochopil ale s tou bójkou jste mluvili předpokládám o open water bójce...
v přístavu když mam bojku místo mooringu tak couvám až k bójce, na zádi je tak připravenej člověk s háčkem a lanem protahuje lano skrz bójku oba konce má pak v lodi a jak já couvám on vede bojku podél boku lodě na špici kde jí drží na laně (samozřejmě přes rohatinku) a čeká až já uvážu záď u břehu a pak přivážu i jeho špici. Pak vypínám motor...
Je to ok?

A Baharisi to pípání v tom videu při couvání? to jsou už i na lodě parkovací senzory? ;)
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » stř led 30, 2008 12:59 am

S tím co popisuješ se asi běžně nesetkáme. Zažil jsem pouze jednou, na vnějším mole v marině Charles d' Omano. Korsika, Ajacico. A tam nás vyvázala obsluha maríny na gumáku. Na Korsice a Sardinii celkem často asistovali s gumákem i u přistávání na muring a natláčeli potroublé frantíky a taliány do mezery mezi loděmi. Normálně natvrdo je tam gumákem nacpali.
Pípání je dost nahrubo nastavený alarm hloubky na logu. Bylo to nastavené tuším na tři metry. V místě kde jsme se vyvázali je pouze dva metry. A trochu více vpravo ani ty dva metry není. Chce to mít přílivovou tabulku a sledovat odliv do maxima.
My měli ponor 1,80 m. :mad:
Uživatelský avatar
ycskipper
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 45
Registrován: úte úno 20, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Štěchovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ycskipper » stř led 30, 2008 1:38 am

Pravda že na jadranu jsem to asi zatím neviděl...

Jinak ale s přiblíženim k bojce na open water zádí mam taky dobrý zkušenosti, ale samozřejmě záleží na situaci...
Praktikuju to radši než přes špičku. Jednak mam bójku (a lidi a lana) neustále pod kontrolou a dá se ten manévr udělat celej v jednom člověku aniž bys lítal po palubě.
A dělám to taky z toho důvodu pokud mam neschopnou posádku což se stává poměrně často tak se mi už moc nechce skákat oblečenej do vody potápět se pod loď a vymotávat lano z vrtule.
Jednou mi holka na špici pustila jeden konec lana do vody a při přibližování na bójku sem to lano chytil - smůla že byl ten druhej konec na špici přivázanej takže se to pěkně napnulo a ani jeden konec nechtěl potom povolit. Takže honem brejle a pod loď...
Bylo to zrovna v přístavu uprostřed bazénu plnýho lodí a byl docela čerstvý vítr - řeknu vám nečekal bych že se ve vodě někdy doslova spotim... Rychle vyprostit vrtuli aby loď byla zas ovladatelná eště přitom strach o motor... no připravil jsem tim ostatnim v přístavu pěkný divadlo... Naštěstí vše dobře dopadlo...
Vždycky jsem si klad důraz na to abych měl brejle pořád někde při ruce... To musim říct že se mi tady docela vyplatilo a všem to taky doporučuju! Sám je teď vozim pořád někde v dosahu od kormidla....
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » stř led 30, 2008 6:03 am

Ahoj.

No, to musel bejt moc pěknej zážitek, kterej bych si určitě odpustil...

Nicméně musím konstatovat, že couvání k bóji má také svá úskalí. Na Lastovu jsem couval k bóji před zavřenou hospodou, abych si ji mohl lépe prohlédnout a "zhodnotit" její vhodnost pro noční uvázání. Byl jsem tam jenom se ženou a v této věci jsem jí bohužel nedůvěřoval. Asi dva metry před bójí jsem namotal provaz, který jak se později ukázalo vedl též k oné bóji a čert ví proč se zřejmě víceméně vznášel ve vodě a nevisel přímo dolů. No, bóje naštěstí držela. Byla to celkem klika, protože taky trochu foukalo a ta zátoka je poměrně úzká. Vymotával jsem sice beze svědků, ale docela ve strachu, protože se mi tím lanem zastavil motor se zařazeným dopředným chodem. Stalo se mi to totiž když jsem chtěl ostrým kontra u té mizerné bójky zastavit. Při té blokaci vyřadit nešlo a měl jsem obavy, že než po uvolnění lana vyřadím a nastartuji, budeme na mělčině. Navíc se to blbě vymotávalo, protože jsme na tom laně viseli. Uříznout jsem se ho bál, protože na kotvu je ta zátoka dost úzká a kdyby se nechytla napoprvé, bylo by vymalováno. Naštěstí jsem to všechno stihnul, ale můžu potvrdit, že i pod vodou se lze zpotit. Alespoň strachy určitě :) .

Je pravda, že tohle by se asi na těch "oficiálních " bójích stát nemělo ...

Wlady

PS. Musím sebekriticky přiznat, že z téhle příhody mám ještě jedno poučení, které může být pro nováčky i přínosné. Kdybych měl totiž dost lan, mohl jsem se vyvázat na břeh na návětrné straně a vymotávat beze strachu a v klidu. Případně to lano i uříznout a práci si ulehčit. Jenže jsem byl taky ještě celkem zelenáč, při převzetí lodi jsem si to nezkontroloval a později se nestačil divit. Rád totiž kotvím v úzkých zátokách, které mohu okupovat jen pro sebe a při tom je vyvázání na oba břehy nezbytné. Nedostatek lan mi potom komplikoval celý pobyt. Navazoval jsem všechno, co na palubě bylo, a stejně to někdy bylo málo. Když už jsme u popisování adrenalinových zážitků, tak i plavání na návětrný břeh s vyvazovacím lanem, jehož délkou si nejste jisti, k nim v situaci, kdy je loď zakotvena a na palubě zůstala jedna ženská, která se v omezených prostorách bojí s lodí manévrovat, k nim bezesporu patří. A co teprve ten fofr, když je to lano krátké... Ale tohle už by spíš patřilo do vlákna "Mé prů....", po kterém tu někdo volal.
Uživatelský avatar
PetrM
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 121
Registrován: sob lis 03, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod PetrM » ned úno 03, 2008 10:49 pm

tomaskre píše:... Je ještě nějaká záludnost v tomto manévru? ...


Záludností vyvázáni k bóji je, že ho posádka nemusí být schopná provést díky (ne)přízni Neptuna , počtu osob na palubě, již utopenému háčku.. Potom je vhodné být připravený na variantu vyvázání plavcem přímo z vody.

Dále je nutné v případě provlečení lana kalkulovat, vzhledem k počasí, možnost jeho rozedření. Proto je vhodné použít/zvážit vyvázání k bóji. Vyvázání k bóji zase negativně ovlivňuje rychlost opuštění bóje.

Ještě drobné doplnění: Najíždění přímo proti větru platí v případech nevýznamného proudu.
Uživatelský avatar
mycroft
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 26
Registrován: pát pro 28, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha/Roztoky

Příspěvekod mycroft » pon úno 04, 2008 10:31 am

Vyvazujete se na bóji nějakým spec. způsobem, nebo prostě protáhnete lano očkem pod bójkou a oba konce potom na jeden vazák, popř. každý konec na jeden z předních vazáků?
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » pon úno 04, 2008 10:46 am

Určitě je lepší každý konac na jiný vazák. A vést přes průvlaky. Když to je na jednom, loď se stáčí trochu bokem a není ideálně proti větru. Jinak nic speciálního.
Pokud člověk ví, jak se uvazuje lano na vazák... ;)
Uživatelský avatar
maxik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 86
Registrován: úte črc 31, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Jablonec nad Nisou

zádí k bóji

Příspěvekod maxik » pon úno 11, 2008 9:41 pm

Ahoj,
viděl jsem prima frajeřinku, kdy si kapitán asistoval sám:
nacouval si k bóji, s lanem na zadním vazáku a stahovací smicí dost nakrátko. couval proti větru.
Když mu bója brkla na záď, hodil oko a vypnul motor. Upozorňuju že moc nefoukalo.
Pak si došel s lanem přivázat na pří'd, provlékl k zádi, pod bóju, vrátil lano posádce, odvázal to krátké první a přeparkoval přídí jen tahem osob.
Bylo to rychlé, spolehlivé napoprvé.
Nestihl jsem to ozkoušet, ale když uvážu loď zádí, nemá tendence se stavět bokem k větru. Akorát že funí do salónu.
Maxik
Uživatelský avatar
erar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 105
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod erar » stř bře 05, 2008 12:47 pm

Obrázek


bojka Umag - Chorvatsko


kotvení dle návodu na bojce, je už v tom guláš:-)
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » stř bře 05, 2008 1:15 pm

No, hezká fotka. Jako vzor.....
Ale jinak mlčím. Jednou se už musím zbavit nálepky rejpala. :roll:
Uživatelský avatar
Ludek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 191
Registrován: stř dub 18, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Ludek » stř bře 05, 2008 1:53 pm

Dobra ukazka,jak se k boji vyvazovat nema!
Horni oko slouzi jen k vytazeni boje. Vyvazani musi byt do oka lana, ktere vede k betonovemu ukotveni.
To uz tady bylo receno nekolikrat.
Na druhou stranu at se kazdy vyvazuje jak mysli.
Ludek
Uživatelský avatar
erar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 105
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod erar » stř bře 05, 2008 2:08 pm

Ludek píše:Dobra ukazka,jak se k boji vyvazovat nema!
Horni oko slouzi jen k vytazeni boje. Vyvazani musi byt do oka lana, ktere vede k betonovemu ukotveni.
To uz tady bylo receno nekolikrat.
Na druhou stranu at se kazdy vyvazuje jak mysli.
Ludek





takle je to nakresleno na bojce!!! zřejmě inovace :) PS: pod bojkou není žádné oko,řetěz vede skrz bojku až k hornímu oku
Naposledy upravil(a) erar dne stř bře 05, 2008 4:26 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2656
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 17

Příspěvekod Pepa » stř bře 05, 2008 2:10 pm

Baharis píše:No, hezká fotka. Jako vzor.....
Ale jinak mlčím. Jednou se už musím zbavit nálepky rejpala. :roll:


To erar
Říkal mi Baharis, abych to napsal za něho. :mad:

1/Lano od boje by mělo být vyvázáno souměrně, na obapřední vazáky, To z toho důvodu, aby stála co nejpřesněji proti větru a nelítala z prva do leva. Také tah ve větším větru roznést na dva body je lepší než na jeden.

2/vzdálenost přídě od boje bych doporučil alespoň 2m. čím více tím lépe, Vyvázání na krátko se může sejít s krátký lanem od boje k panelu a ptom jej máte přímo pod přídí. Při noční bouři mohou přijít vlny a vztlkem lodi panel hravě zvednete. Rozuměj- pokud má panel na břehu 500 kg, ve vodě váží 250kg, měrná váha betonu je asi 2,3kg /1dm2, tedy 500kg má 250 dm2, výtlak tělesa váhu z břehu odpočte. Těch 250 kg je jako když se na špici sejdou tři pořádní chlapy.

Vyvázání za horní oko jen v tomto případě, kdy je evidentní, že ocelový prvek prochází pod boj, jako jeden kus. Jinak vždy až do oka lan od panelu /boji z tahu vyřadit/ - to jen pro úplnost.

3/Konec vázacího lana od boje zamotaný v relingu nepůsobí dobře.

4/levá otěž kosatky se válí po palubě. Dobré na zakopnutí, při strátě rovnováhy by se napnuté otěže mohl dotyčný přidržet a estetický pohled ?

5/Pravou otěž máš sice dataženou, jen její konec za vinšnou ti vlaje z lodi až k vodě.To je potenciálně hodně nebezpečné. Budeš potřebovat rychle odplout, vypluješ samozřejmě na motor, stačí malý impulz lano je ve vodě a potom to je již otázka nějakého obratu a máš ho na vrtuli. No a estetický pohled no to visící lano z lodi ? nic moc.

6/Narolování kosatky tak že již nyní máš připravený hezký pytel pro případný větší vítr /dle počasí to je možné/, už dopředu chystá veselou noc.

7/Fendry z lodi na boji se dávají /tedy já/ spíše vyjímečně a to pouze za bezvětří, kdy proud , či vánek točící se v nějaké zátoce dokáže zatočit loděma tak, že nejsou rovnoběžně, ale začnou se točit záděma k sobě a mohu si ťuknou. Už se mi to také párkrát stalo.
Bezvětří dle fotky však rozhodně zatím nehrozí a lodě si rozhodně neťuknou. Vyhození fendrů však obecně není zásadní chybou, někdy manévry přijíždějících lodí ke kotvení po tom přímo volají.


8/ já nic, já muzikant, to Baharis. :mad:

9/erare, když už jsi nám sem tu fotku dal jako vzorovou pro ukotvení na boji, tak co jsi asi mohl od Baharise čekat.

10/erare, ne aby jsi se naštval, je to tak trochu pro pobevení, a učení hrou. Veř mi, že každý z nás máme v počítači podobné fotky /já tedy rozhodně ano a chtěl bych vidět, mimo Baharise, kdo si troufne říci že ne/, které se takto v klidu, doma u stolu, dají krásně kritizavat.

Děkuji tímto erarovi, že se v prospěch poučení ostatních nebál přijít "s kůži na trh". :)

Pepa
Naposledy upravil(a) Pepa dne stř bře 05, 2008 3:14 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Ludek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 191
Registrován: stř dub 18, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Ludek » stř bře 05, 2008 2:11 pm

pak nezbyva nic jineho nez duverovat chorvatskemu svareci, ze udelal doby svar!
Uživatelský avatar
erar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 105
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod erar » stř bře 05, 2008 2:27 pm

Obrázek
Pepa píše:
Baharis píše:No, hezká fotka. Jako vzor.....
Ale jinak mlčím. Jednou se už musím zbavit nálepky rejpala. :roll:


To erar
Říkal mi Baharis, abych to napsal za něho. :mad:

1/Lano od boje by mělo být vyvázáno souměrně, na obapřední vazáky, To z tohodůvodu, aby stála co nejpřesněni proti větru a nelítala z prva do leva. Také tah ve větším větru roznést na dva body je lepší než na jeden.

2/vzdálenost přídě od boje bych doporučil alespoň 2m. čím více tím lépe, Vyvázání na krátko se může sejít s krátký lanem od boje k panelu a ptom jej máte přímo pod přídí. Při noční bouři mohou přijít vlny a vztlkem lodi panel hravě zvednete. Rozuměj- pokud má panel na břehu 500 kg, ve vodě váží 250kg, měrná váha betonu je asi 2,3kg /1dm2, tedy 500kg má 250 dm2, výtlak tělesa váhu z břehu odpočte. Těch 250 kg je jako když se na špici sejdou tři pořádní chlapy.

Vyvázání za horní oko jen v tomto případě, kdy je evidentní, že ocelový prvek prochází pod boj, jako jeden kus. Jinak vždy až do oka lan od panelu /boji z tahu vyřadit/ - to jen pro úplnost.

3/Konec vázacího lana od boje zamotaný v relingu nepůsobí dobře.

4/levá otěž kosatky se válí po palubě. Dobré na zakopnutí, při strátě rovnováhy by se napnuté otěže mohl dotyčný přidržet a estetický pohled ?

5/Pravou otěž máš sice dataženou, jen její konec za vinšnou ti vlaje z lodi až k vodě.To je potenciálně hodně nebezpečné. Budeš potřebovat rychle odplout, vypluješ samozřejmě na motor, stačí malý impulz lano je ve vodě a potom to je již otázka nějakého obratu a máš ho na vrtuli. No a estetický pohled no to visící lano z lodi ? nic moc.

6/Narolování kosatky tak že již nyní máš připravený hezký pytel pro případný větší vítr /dle počasí to je možné/ už dopředu chystá veselou noc.

7/Fendry z lodi na boji se dávají /tedy já/ spíše vyjímečně a to pouze za bezvětří, kdy proud , či vánek točící se v nějaké zátoce dokáže zatočit loděma tak, že nejsou rovnoběžně, ale začnou se točit záděma k sobě a mohu si ťuknou. Už se mi to také párkrát stalo.
Bezvětří dle fotky však rozhodně zatím nehrozí a lodě si rozhodně neťuknou. Vyhození fendrů však obecně není zásadní chybou, někdy manévry přijíždějících lodí ke kotvení po tom přímo volají.


8/ já nic, já muzikant, to Baharis. :mad:

9/erare, když už jsi nám sem tu fotku dal jako vzorovou pro ukotvení na boji, tak co jsi asi mohl od Baharise čekat.

10/erare, ne aby jsi se naštval, je to tak trochu pro pobevení, a učení hrou. Veř mi, že každý z nás máme v počítači podobné fotky /já tedy rozhodně ano a chtěl bych vidět, mimo Baharise, kdo si troufne říci že ne/, které se takto v klidu, doma u stolu, dají krásně kritizavat.

Děkuji tímto erarovi, že se v prospěch poučení ostatních nebál přijít "s kůži na trh". :)

Pepa




rychlé zaparkování po celním odbavení, nafouknutí gumáku na hraní dětam, já se příště polepším velebnosti :cry: PS:klasiku na bojce znám :cry: a lana normálně používám dvě
Naposledy upravil(a) erar dne stř bře 05, 2008 4:28 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » stř bře 05, 2008 2:57 pm

Nejsem Mirek Dušín (Pepo) a jsem trouba. To druhé je jednodušší, proto tím začnu.

Vůbec jsem nepochopil, proč Erar tu fotku vystavil. Teď už jo. Ta poslední věta Erare mohla být trochu rozvitější. :)

Jinak Pepa tu loď opravdu projel pod drobnohledem, není tomu téměř co vytknout. Snad jen, v tomto případě nepodstatná maličkost. Beton dle HR normy má mít 700 kg.

Mirek opravdu nejsem, chyby dělám a nebojím se jich přiznat. Záběry pro film a prezentaci fotek nevybírám podle toho jestli tam je vše košér, ale podle kvality. Takže také mám své hříšky zdokumentované. V posledním filmu, z něhož je výše ukázka, jsem ponechal i situaci kdy jsem si popletl pře Sukošanem!!! majáky a málem najel na mělčinu. Mám to nachystané jako případný příspěvek do kdysi navrhovaného vlákna o našich minelách.

O tom problému s vázáním bójí jsme tu už někde psali (my jsme toho už napsali...) a jestli si pamatuji, přiznával jsem tam že pokud má bóje moc našponované lano, nebo pokud silná tyčovina prochází bójí, majíc nahoře i dole oka, nebuzeruji většinou posádku aby to převázali. Ale toto nač poukázal Erar, to je opravdu unikum. Holt co platilo, už neplatí. Je nová doba! Host vyhazuje vrchního!
VŠICHNI máme své hříšky. I moula Baharis. :mad:

Aby to nikdo nemusel hledat, vystavuji sem tento vzor:
Obrázek
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » stř bře 05, 2008 3:03 pm

to Pepa :

Není co dodat. Mám jen jedinou, zato zcela zásadní připomínku k poslední větě bodu bodu 2/ ....dva pořádní chlapi ... :P

Wlady

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host