Vyvázání k bóji a muring

Vše o "parkování" lodě.
Problematika kotvení lodě, vyvazování na bóji, na molo, v maríně.

Moderátoři: Pepa, vilma

Uživatelský avatar
lodel
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 2
Registrován: úte bře 17, 2009 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod lodel » úte bře 17, 2009 2:31 pm

Casto se kotvi take zadi k molu bez mooringu, tedy na kotvu. V jake vzdalenosti od mola kotvu spoustet?? Jak zkuist, ze vazne drzi, abych mohl klidne odejit z lodi??
david
moderátor
Příspěvky: 5100
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 121
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte bře 17, 2009 2:52 pm

čím dál tím líp, podle hloubky.( ovšem někdo ti jistě přejede lano) kotvy jsou od toho, aby nedržely když je opravdu potřeba a proto nikdy neodcházej klidný
Anonym
bez hodnocení
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte bře 17, 2009 3:18 pm

Často kde? V Chorvatsku jsem na tento způsob nenarazil, viděl to hlavně v Řecku.
Řekl bych že co se týká délky řetězu, platí to samé co při volném kotvení. Může být mírně víc. U mola jsem s kotvou nikdy nebyl, ale dost často kotvím kotva-břeh. Po vyvázání ke břehu, řetěz došponuji vrátkem a jak se začne příď zanořovat, je jasné že kotva drží. Pokud nedrží, vytáhnu ji nazpět na loď. Pak je otázka co je jednodušší. Jestli se odvazovat a znovu dělat manévry, nebo ji na dinghy vyvézt před loď do větší vzdálenosti. Volil bych druhou variantu. Loď mezitím držet pod mírným plynem od břehu...
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » stř bře 18, 2009 2:45 am

Baharis píše:Často kde? V Chorvatsku jsem na tento způsob nenarazil, viděl to hlavně v Řecku.
Řekl bych že co se týká délky řetězu, platí to samé co při volném kotvení. Může být mírně víc. U mola jsem s kotvou nikdy nebyl, ale dost často kotvím kotva-břeh. Po vyvázání ke břehu, řetěz došponuji vrátkem a jak se začne příď zanořovat, je jasné že kotva drží. Pokud nedrží, vytáhnu ji nazpět na loď. Pak je otázka co je jednodušší. Jestli se odvazovat a znovu dělat manévry, nebo ji na dinghy vyvézt před loď do větší vzdálenosti. Volil bych druhou variantu. Loď mezitím držet pod mírným plynem od břehu...


Tak to jsi měl na to, jak často tam jezdíš, celkem kliku :D . Já to zažil na několika místech. Z těch známých např. u městského mola ve Hvaru (mooringy tam jsou s bídou do poloviny mola a kotvy blbě drží), donedávna i východní část městského mola ve Visu a několik dalších malých městeček (nemám teď čas prohledávat deníky). Jen si vzpomínám, že i někde na jižním pobřeží ostrova Vis. Pamatuji si to proto, že foukal silný vítr z boku a tak jsem musel kotvu házet poměrně daleko proti větru. Navíc je tam molo hodně vysoké, lezl jse na něj jako opice a ztratil při tom hodinky. Potvory huply rovnou do vody. Mě se do ní už večer nechtělo a lovil jsem je až ráno....ale chodí do dnes :lol:

Jinak pokud jsem nucen k tomuto způsobu kotvení, dělám to stejně jako na volné vodě. Házím řetězu co nejvíc (na charterových lodí je to někdy trochu napínavé, protože ho nebývá zrovna přespříliš, takže doporučuji modlitbu aby to vyšlo až k molu) a po cca jeden a půl až dvou délkách couvání (podle hloubky) to testnu alespoň lehkou zpátečkou. Plyn přidávám velmi pomalu, aby se kotva nevytrhla, ale naopak zaryla. Když drží (záď lodi se stáčí podle reakčního momentu vrtule) docouvám ten zbytek. Většinou si tím celý manévr sice zkoplikuju, protože couvání z nulové rychlosti a ještě s naštorc stočenou lodě je složitější, ale raději to, než u mola na poslední chvíli zjistit, že kotva nedrží a nedejbože si štrejchnout o molo. Pokud hodlám nocovat nebo nechat loď bez dozoru, zopakuji celou proceduru po jen volném a na distanc přivázání u mola trochu razantněji ještě jednou. Ale pokud si vzpomínám, nikdy už jsem (vydržela-li kotva první zkoušku) překotvovávat nemusel.

Davidova rada je samo zlatá. Takže doporučuju z hospody občas vykouknout a zkontrolovat situaci. A to tím častěji, čím víc fouká nebo houpá. No a pro ty případy, že fouká či houpá moc, mám z domova zavařenou čočku na kyselo :( :(

Wlady
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » stř bře 18, 2009 8:29 am

Jo jo, modlitba k délce řetězu asi nebude od věci.
Vzpomínám si na Drvenik Veli, kde jsme celkem bravurně hodili kotvu, zacouvali mezi lodě a řetěz skončil, když byla záď 4 metry od mola. Ale raději opakovaným manévrem přispěju k zábavě posádek okolo stojících lodí a místních důchodců, než si o molo upravit kormidlo po posunutí kotvy z důvodu nedodržení pravidla délka řetězu >= 5 x hloubka.

A ohledně toho zkoušení, zda kotva drží: Jak to Wlady děláš, že se po zkoušce v půlce couvání ještě trefíš mezi lodě, to teda nevím. Zvlášť když je při manévru vítr z boku - a patří k základní slušnosti řetěz položit kolmo k molu, aby se nekřížil s řetězy ostatních - takže na rozdíl od normálního kotvení necouvám po větru. A také kotvu zarýváš s kratším řetězem, než nakonec bude - a třeba zjistíš, že nedrží, i když by v konečné poloze už držela dobře.

Kdo nemá nervy zkoušet kotvu se zádí u zdi, může to dělat takto: Dojedu k molu na délku skoku a zadní lana uvážu na dlouho. Pak dotahuju kotevní vrátek, a když se řetěz dlouho nechce napnout, kotva nedrží a je třeba další pokus. Když se retěz napne, stojím zádí 4-5 m od mola a klidně můžu zatáhnout motorem na zpátečku - plyn přidávám pomalu a po pokusu kontroluju, že se v řetězu nebo v zadních lanech obnovil původní napnelizmus - k zarytí kotvy muselo dojít už při dotahování vrátku. No a pak vrátek povolím, dotáhnu zadní lana na délku lávky a jde se do hospody.
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1036
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 62
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » stř bře 18, 2009 9:03 am

Wlady píše:...........Jen si vzpomínám, že i někde na jižním pobřeží ostrova Vis. .......
Wlady

To bude Rukavac
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 703
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » stř bře 18, 2009 11:44 am

Na vlastní oči jsem viděl nácvik přistávání spolu s kovením v Sucuraji na Hvaru.
Do trajekty často frekventovaného přístavu přijel kurz anglických jachtařek, instruktor z mola dal pokyn, kdy mají ze zádi shodit kotvu a následně utáhnout a takto s přídí k molu zůstaly všechny lodě vyvázané.Podařilo se to všem, žádná kotva se neuvolnila a ani loď nenarazila do mola.Respect.
Jak to vypadalo ráno už nemůžu potvrdit, tak dlouho jsem čekat nechtěl :D
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » čtv bře 19, 2009 3:01 am

to t0m :
No, ona v tom asi nejspíš bude jednak má vrozená přeopatrnost a jednak je to zvyk z počátků mého charterování. Jezdili jsme jen ve dvou, většinou staré Elany 31 a ty vrátek nemívaly, takže Tvoje metoda by byla nepoužitelná. A vařit vodu až u mola mi přišlo poněkud riskantní. Kdyby kotva nedržela a právě v tom okamžiku ti chcípnul motor, tak se ráně nevyhneš. Zase asi tik z mého úplně prvního charteru. To jsme naposledy bydleli na pevnině a měli "na zkoušku" půjčený Elan Expres s přívěsným Tomosem, který nedržel volnoběh a zhasínal při každém druhém ubrání plynu...
Navíc, když se nad tím mým popisem zamyslíš z hlediska "metráže", zjistíš, že 1,5 až 2 délky lodě odpovídají v mém případě minimálně trojnásobku hloubky na většině těchto kotvišť, takže s citem provedená motorová zkouška už k posouzení stačí...nebo mám šestej smysl, případně jen abnormální kliku :lol:
Ostatně nikoho k následování nelákám. Samo, musí se to opravdu provádět s citem a pokud možno i rychle. A popravdě, když se nad tím díky Tvé oponentuře zamyslím, v praxi to dělám spíš tak, že při couvání stopnu řetěz a jakmile se mi loď zastavuje vrknu lehce zpátečkou a když mě to začne malinko stáčet do strany, prohlásím to v duchu za Ok a plynule pokračuju. Snazší to pochopitelně je, když Tě reakční moment vrtule stáčí zádí proti větru. Já si ostatně každý manévr dopředu, po předchozí rekognoskaci terénu a podmínek, dost pečlivě promýšlím a netvrdím, že to dělám úplně vždy stejně podle jednoho mustru. Navíc těchto kotvišť v Chorvatsku opravdu moc není, takže v silném bočním větru jsem to (u mola) asi dělal skutečně jen jednou ..... MartinB má pravdu, byl to Rukavac. Molo je tam krátké, cca pro 4 až 5 lodí a kdybych tam byl tehdy hodil kotvu kolmo k němu, tak jsem okamžitě lehnul na závětrnou loď pode mnou. Nevím, nakolik to bylo etické, ale měli jsme je proti větru vyhozený všichni, protože vážně funělo poměrně dost.

Wlady
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » čtv bře 19, 2009 7:45 am

Jasně Wlady, že v konkrétním případě to bylo všechno dobře. Já se jen bál, aby to někdo příliš nezobecnil a nezkoušel to podle větru i v nějakém větším přístavu. Že to moc nepůjde bez elektrického vrátku mě napadlo taky.

A Rukavac znám, moc hezká zátoka a hospoda taky dobrá. Stáli jsme tam loni v létě a byl jsem rád, že na nás zbyla bóje. U mola nikdo nestál, tak mě ani nenapadlo, že by tam byla hloubka na plachetnici. Ale teď koukám do 808 zátok, a je to tam. Místa minumum a přitom hloubka - přestávám oponovat, jen uznale kývám.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » sob bře 21, 2009 3:50 am

To je OK. Já to nebral ve zlým. Naopak, každá odborná oponetura je přínosná. Obzvláště pro mě. Pracovní zaneprázdnění mi bohužel nedovolí být na lodi ani tak často ani tak dlouho jak bych chtěl a tak se snažím nedostatek praktických zkušeností alespoň částečně nahradit studiem teorie a sdílených zkušeností jiných ...
A ke smekání taky moc důvodů není. Říká se, že motorem veškerého technického pokroku byla a je lidská lenost. U mě to bylo stejný, prostě se mi nechtělo na dosti chatrném bajbótku pádlovat do hospody :lol:

Wlady
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1831
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 69
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » čtv črc 08, 2010 12:02 pm

Před 14 dny jsem se setkal na ostrově Capraia s kotvením na bóji na tři mooringová lana. (Já jsem to viděl poprvé) Bóje slouží pouze k uchycení konců mooringových lan, každá nese tři lana pro loď před bójí a tři lana pro loď za bójí. Lana jsou popsaná a barevně rozlišená .
Obrázek
Obrázek
Anonym
bez hodnocení
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv črc 08, 2010 12:23 pm

Dobrý!!! :lol:
Koukni sem: http://jachting.info/modules.php?name=F ... 05&start=0 ;)
Zápis z 28.7.2008 ...
Uživatelský avatar
Ante
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 267
Registrován: pon led 21, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod Ante » čtv črc 08, 2010 1:50 pm

konečně mi do cvaklo jak to funguje před měsícem jsem na to koukal ne a ne to pochopit :-)
Anonym
bez hodnocení
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv črc 08, 2010 8:45 pm

Neboj. Také jsem na to hleděl jak trubka. :mad:
A než si nás místní navedl kam potřeboval a strčil do ruky lana, vůbec jsme nevěděli, která bije.
Anonym
bez hodnocení
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » ned srp 01, 2010 4:16 pm

Netrvalo to tak dlouho (od posledního příspěvku) a byl jsem tam znovu.

Dvě věci. Cena za vyvázání na bóje/mooring se oproti roku 2008 zvedla na 45€ (Oceanis411). Když jsme tam dopluli a pohůnek nikde, vyvázali jsme se sami, kde se nám nejvíc líbilo. Asi měl oběd, po hodině se dořítil na člunu, nám něco nesouhlasně gestikuloval a začal uvazovat lodě, co čekali uprostřed zátoky na kotvách. Trvalo mu to snad tři hodiny.
Až nakonec nás dojel zkasírovat a vysvětloval, že příště máme počkat na něj. :lol:

EDIT: Po zkušenostech z r.2008, kdy chtěl aby lana byla dotáhlá opravdu "na krev" jsme zadní lana opět dotahovali přes vinchnu a udělali jsme dobře. V noci se přihnal vichr a obrovské vlny z bouřky nad pevninou a všechny lodě v zátoce se na vlnách doslova vzpínaly.
Nebyla to příjemná noc a nikdo se moc nevyspal. :cry:
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 583
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 7
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » čtv srp 05, 2010 6:43 pm

Ještě se vrátím k vyvázání/kotvení "kotva-molo". Svého času se takto dalo vyvázat u nábřeží přímo před Diokleciánovým palácem ve Splitu. Ovšem to byl rok tak 2004, vzhledem k tomu, že neustále se vše mění, tak nevím, jak je to dnes (zda se tam vůbec dá vyvázat, zda tam už nejsou muringy a pod.).

Na lodích se zabudovaným motorem se kotva dá celkem slušně zarýt na zpětný chod a vyvázat pak loď zádí ke břehu. U plachetnic kolem 6m, které mají pouze přívěsný motor, je to trochu problém, protože lodní šroub je stavěný hlavně na dopředný chod, na zpátečku má mnohem menší účinnost.

Mimochodem, nedovedu si moc představit házet kotvu ze zádě (jak je někde výš popsáno) např. na charterové Bavarii 36, kde moc nevěřím ani příďové kotvě, natož menší skládací záložní. Navíc vzadu samozřejmě není kotevní vrátek, takže se musí vše tahat rukama (B-36 má kolem 8t), nebo využít vinšny pro kosatku.

Pavel.
Naposledy upravil(a) Pavel63 dne čtv srp 05, 2010 7:42 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8600
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 84
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » čtv srp 05, 2010 7:18 pm

Něco mi tu nesedí... :?
6m je 19,6 stop, tedy 20. Do 36 je to ještě hodně daleko.
6m plachetnice má do 8 tun hooodně daleko.....

B 36 má přívěšák? :?

Nějak mícháš hrušky s jabkama.

Mám malou plachetnici, 22 stop, plně naložená něco přes 1,6 tuny. Přívěšák 8 koní a nemám problém pořádně kotvu zarýt na zpátečku.

Mohu házet kotvu vzadu, stejně jako v předu, i na boku ;) pokaždé tahat rukama, no problém....

Tedy nevím co jsi chtěl řící :whist:
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 583
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 7
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » čtv srp 05, 2010 8:01 pm

Libore, ten příspěvek má 3 odstavce, každý o něčem jiném. Vložil jsem tam pro větší názornost volné řádky pro jejich oddělení.

V prvním píšu o někdejší možnosti vyvázat se u mola ve Splitu.
Ve druhém píšu o tom, že na malé plachetnici (6m, typ AXA, údajně výtlak 800 kg) s přívěsným motorem (5 k) je nižší účinnost zarytí kotvy na zpátečku, než u lodí se zabudovaným motorem.
Ve třetím odstavci je reakce na vyvazování kotva/molo přídí k molu, kdy nelze použít kotevní vrátek a uvádím příklad Bavarii 36, je to reakce na jiný příspěvek uvedený výš. Asi jsem ho měl citovat, aby to bylo pochopitelnější - kdosi zmiňoval, že sledoval výcvik kapitánů, kde se takto přídí k molu (a kotva ze zádi) vyvazovalo na pokyn instruktora několik lodí. Netvrdím, že to nejde nebo je to blbost, jen konstatuji, že si to moc nedovedu představit na charterové Bavarii 36, protože ta má kolem 8t a vzadu není vrátek a k dispozici mám jen záložní rozkládací kotvu, která je ještě menší, než hlavní kotva na přídi. A podle mne ani ta obvykle není na charterových lodích zrovna předimenzovaná. Už jsem se někde zmiňoval, že pokud na 6m plachetnici o výtlaku 800 kg je kotva 12 kg a na B-36 o výtlaku 8t je kotva 15 kg, tak je to hodně velký nepoměr.

Pavel.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8600
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 84
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » čtv srp 05, 2010 8:13 pm

Tak to je jiná, nezbývá než ti dát za pravdu...., zejména ten nepoměr je docela hodně.....
Anonym
bez hodnocení
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv srp 05, 2010 10:00 pm

Se vším Pavle v podstatě souhlasím, jen s tou nedostatečnou váhou kotvy se mě to nezdá.
Nejsem doma abych nahlédl do chytrých knížek, ani nemohu najít tabulku zde na fóru. Ale zdá se mě, že 15kg kotva pro 36 stopou loď je dostatečná. Navíc nelze opomenout velkou váhu řetězu (u charteru 50-75 m), který má málokterá šestimetrovka.

Spíše bych řekl, že těch 12 kg je na šestimetr aj dost. Ale chce to se podívat do tabulky. To není o úvaze, či subjektivním pocitu. Další aspekt je typ kotvy. I já mám oblíbené a pak ty co nesnáším.....
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8600
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 84
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » čtv srp 05, 2010 10:15 pm

Záleží na typu kotvy. ;)

Jako příklad dám sem tabulku z eShopu pro kotvu Bric + další
Kotva Bric
Kvalitní plochá kotva z žárově pozinkované oceli. Poměrně oblíbená kotva, která dobře drží na všech typech dna. Slučuje v sobě všechny výhody plochých kotev.


Kód označení délka x šířka loď

24749 Bric - Anker / 2.0 kg 406 x 185 mm 3 m

25750 Bric - Anker / 3.5 kg 497 x 219 mm 5,5 m

25751 Bric - Anker / 6 kg 620 x 280 mm 5,5 m

25752 Bric - Anker / 8 kg 740 x 330 mm 6,5 m

25753 Bric - Anker / 10 kg 770 x 360 mm 7,5 m

25754 Bric - Anker / 12 kg 800 x 380 mm 9 m

25755 Bric - Anker / 14 kg 800 x 390 mm 10,5 m

25756 Bric - Anker / 16 kg 840 x 390 mm 12,5 m

25757 Bric - Anker / 20 kg 910 x 414 mm 14 m

a potom např. Delta

4 kg 5 m
6 kg 8m
10 kg 11 m
16 kg 13 m
20 kg 17 m
25 kg 18 m
40 kg 21 m

BULLDOG (z hliníku)
Bulldog Typ 6 1,5 kg 6m
Bulldog Typ 8 2,8 kg 8m
Bulldog Typ 10 3,2 kg 10m
Bulldog Typ 12 6,2 kg 12m
Bulldog Typ 14 7,5 kg 14m
Uživatelský avatar
Laguna
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 68
Registrován: úte kvě 19, 2009 2:00 am
Reputace: 1

Vyvázání bójka-břeh

Příspěvekod Laguna » pát čer 29, 2012 1:29 pm

Zdravím všechny,
pročetl jsem příspěvky jak jsem uměl, ale nenašel jsem, jaký je doporučený postup vyvazování, pokud vede od bójky vyvazovací lano na břeh (např. Dugi Otok, Brbinj-jih). Děkuji předem za radu.
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 396
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » sob čer 30, 2012 11:22 am

Uvazat bojku na prid (nebo na zad), lano vytahnout z vody a uvazat na zad (nebo na prid podle toho jak chceme stat) pomoci vinsny ho dostatecne napnout. ;)
Uživatelský avatar
Laguna
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 68
Registrován: úte kvě 19, 2009 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod Laguna » pon črc 02, 2012 4:32 pm

Takže už z vlastní zkušenosti i odkoukáno od jiných. Většina lodí najíždí k bójce zádí, tam ji háčkem vyzvedne, protáhne dlouhé lano z přídě, háčkem vyloví lano směřující na břeh a loď zádí nasouvá ke břehu. Přitom přitahuje bójku na příď a zadní lano udržuje napnuté ke břehu až do definitivní polohy. Na chytání bójky z přídě a následé otočení lodě o 180° většinou není místo, lodě jsou hodně blízko u sebe. Připomíná to parkování k molu na muringy.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 583
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 7
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » ned čer 30, 2013 4:32 pm

No, nějak mne nenapadá, kam jinam to dát. je to tu i o vyvazování lodí, takže i o zajíždění k molu včetně maríny.

Klasika - Sukošan, loď Bavaria 36. V pátek nám došel plyn, posádku jsem navečer nechal v Kukljici a dojel se synem do Sukošanu vyměnit bombu. Včas otáčka v bazénu, couvání mezi mola, pak zatočení do stání, odkud jsme před týdnem vyplouvali, doplutí skoro k molu, mooring na zádi vylovil syn a odešel přivázat příď, já dobrzdil a hodil lano ze zádi pracovníkovi maríny, vyměnili jsme bombu, vyhodili odpad, pak zase vypluli, hned natankovali (nepochopil jsem, jak to dělají ostatní, protože lodě jezdily z moře do maríny a ne z moře natankovat a pak do maríny, u pumpy byla snad jedna loď, což v pátek večer nebývá zvykem ...) a vypluli za svěžího větru (rychlost na boční vítr až 8 KN) zpět do Kukljice pro posádku.

V SO ráno jsme připluli kolem 7 hod. opět do maríny, otočil jsem loď v bazénu, couval mezi mola, jenže i přes výzvu pracovníka maríny, že loď mám vrátit na stejné místo, jako jsme se v PÁ večer na 10 minut vyvázali, tak bylo plno. Takže zase ven a couvačka do další mezery mezi mola. Jenže hned na začátku mola byla nějaká větší loď, takže její mooringové lano bylo od přídě vystrčené víc do mezery mezi mola - a už jsem věděl, že bude průšvih. Zpomalil jsem a už jen viděl, jak se lano od její lodě začalo pohybovat ve směru naší plavby. Plyn krátce vpřed na zastavení lodě (když napnuté lano táhnu kýlem, nemůžu ho současně namotat do vrtule) a vypnout motor. Slabší, ale znatelný vítr z boku nás natlačoval na přídě vyvázaných lodí. Jinak celkem nikde nikdo. Hm, co teď?

Tak jsem pověřil dva členy posádky, aby odtlačovali nohama naši loď od těch přídí, bleskově vzal lano, sedl do člunu a jeden konec lana nechal na boku naší lodi, s druhým přeplul k protějším lodím, tam se chytil za kotvu cizí lodě a druhou rukou pomalu naši loď vytáhnul na střed mezi mola, pak bleskově zpět k lodi, nastartoval jsem motor a vyjel zpět do bazénu. Nový nájezd do mezery mezi přídě vyvázaných plachetnic, zajetí do stání, opět převzetí mooringového lana (pomohl někdo z lodi na druhé straně mola, kterého jsem jen musel trochu přibrzdit v iniciativě, protože mi málem zvednul mooring přímo pod lodí při dopředném chodu vrtule na zastavení lodě), běžné vyvázání dvěma lany na záď a mooring z přídě a bylo.

Pro příště - chce to asi trochu přesnější najíždění mezi přídě již vyvázaných lodí, držet se raději dál od delších lodí (příď a tím i mooring je dál od mola), mít štěstí na počasí (v silném větru by to asi byl problém vytáhnout rukama loď bokem proti větru) a zachovat chladnou hlavu.

Pavel.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Yahoo [Bot] a 0 hostů