Kolečka ke gumáku

Nejen na "velkých" lodích se plavíme ...

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7073
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 88
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř led 12, 2011 5:34 pm

Prosím ťa pekne, zmenší ten obrázok na únosnú mieru.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2377
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » stř led 12, 2011 5:35 pm

Stačí poprosit.
Uživatelský avatar
Biggles
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv úno 12, 2009 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Biggles » stř led 12, 2011 9:35 pm

tataS píše:Po několika létech úprav a změn jsem dospěl k tomuto řešení: http://img191.imageshack.us/img191/9422/img2363ty.jpg

http://img69.imageshack.us/img69/3227/img2364e.jpg

Snad to již bude lepší.


TataS Díky.
Vypadá to pěkně. Mám jen tyto dotazy. Jak máš ty kolečka připevněná k zrcadlu? Napevno nebo je po spuštění na vodu sundaváš? Jak jsou utěsněné díry v zrcadle?

Díky

Biggles
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7073
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 88
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř led 12, 2011 9:52 pm

Čo pekne, vyzerá to super, to by si mohol aj predávať.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2377
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » stř led 12, 2011 10:14 pm

Skrz viditelné díry prochází vratové nerezové šrouby, které jsou skrz zrcadlo nad hladinou vody kotvícího člunu a z venku je dotažená nerezová matka v zahloubení do roviny
Na šroub se nasadí kolečko a utáhne se přez podložku křídlovou matkou. Uhelník dole sedí na hraně zrcadla. Z boku se čtyřhran opírá o válec člunu. Tím, že je zrcadlo trochu do V, jsou kolečka dole od sebe, což zamezuje courání do stran. Ten sklon bočních pásků u kolečka 45° je pevnější než to dělat na 90°. Důležité je dostat kolečka co nejvíce
pod člun a vozit jej s nasazeným motorem. Neosvědčili se mě nafukovací kolečka, protože při nájezdu na nerovnost člun hopsá a má snahu se převrátit do strany. Taky do nich
při sjezdu do vody zateče a slaná voda leptá duše. Přední kolečka drží za třmínky po stranách v dodatečně nalepených D kroužcích. Ty gumy sedí v prohlubni spojení válců
s podlahou. Používám je pouze na transport k vodě na začátku dovolené a potom zpět na konci těch cca 250m. Dolu to jede samo a zpět uvážu přední lano za horní panty zadních dveří a táhnu člun autem nahoru.
Někde tu jsou fotky s nasazenými kolečky ale nevím kde. Při výměně NTB jsem si originál smazal.
Uživatelský avatar
Biggles
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv úno 12, 2009 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Biggles » čtv led 13, 2011 10:01 pm

Tatas díky za podrobný popis. Jestli si můžu jen dovolit další dotaz? Pochopil jsem, že kolečka použiješ obvykle pro víceméně jednorázové spuštění člunu na vodu a pak kolečka dáš pryč.
Jak to vidíš, v případě této konstrukce, s případem, kdy si jedu zajezdit na 2 hodiny na Vltavu a potřebuji dostat člun 200 m od auta k vodě a pak zpět? Je to také vhodné? Jde mi tedy o velmi časté sundávání a montování?

Díky

Biggles
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2377
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv led 13, 2011 11:32 pm

To je ovšem tvůj problém. Tato konstrukce nevylučuje časté nasazování a sundávání. Na takovou vzdálenost jsem si udělal ta přední kolečka, protože se ten člun i s
nasazeným motorem pronese. Možná bych trochu předělal uchycení vepředu aby to šlo rychleji upevnit. Vzadu je to řešeno tak aby se to nehnulo. Jinak si odrbeš
spodek zrcadla (podlahu). Hlavně bych měl sebou více velkoplošných podložek a křídlových matek z nerezu, protože se rády schovávají a padají do hlubin. Taky by šlo
mít na horním konci čtyřhranu udělané překlápěcí uchycení s čepem na kterém by ta kolečka za jízdy visela. Je třeba je mít do roviny s válci. Já jsem je míval pověšené
na mosazném niklovaném řetízku od WC splachovače s háčkem. Byli ale od mořské vody pořád obalené solí, protože to od vrtule cáká a vozit je bez použití 20 dní
nemá smysl. Ty hliníkové profily mám eloxované aby nehnili od soli a vše ostatní je nerez a přesto musím každý rok po sezoně rozebrat osičky kol, vyčistit od soli a
namazat vazelinou do slané vody. V kolečku je distanční trubka jako čep, ve které je stahovací šroub M8. Na to jsou právě dobré ty plastové z USA. Ovšem na takovou
vzdálenost při častém používání by se dosti opotřebovali. Těch konstrukcí jsem za léta měl více ale tato se mě nejvíce osvědčila. Při výrobě je třeba počítat s prověšením
podlahy aby o ni kolečka nedřela. Ty pásky jsou 25cm dlouhé a ty čtyřhrany á 50cm aby to vyšlo z prodávaných 1m tyčí v Bauhausu. Tam mají Al. profily eloxované a z
poměrně tvrdého Al. Ten čtyřhran je 30x30 a pásky 50x3mm. Ostatní je z Ferony. Kolečka jsou na ruční sekačku trávy.

Náhodou jsem narazil na starou fotku, kde je trochu vidět jak visela kolečka na řetízcích. http://img221.imageshack.us/img221/3531/a700041.jpg
Uživatelský avatar
Biggles
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: čtv úno 12, 2009 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Biggles » pon led 17, 2011 9:46 pm

Tatas díky. Mám teď dostatek podkladů, abych se pustil do vlastní výroby a využil různé postřehy v tomto vláknu. Ptal jsem se na to časté montování koleček, neboť stejně jako ty, bych se toho opotřebení obával u těch plastových. Jinak se mi docela líbily.

Jak to bude hotové, tak to také nafotím a podělím se s ostatními.

Biggles
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2377
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned bře 27, 2011 10:32 am

Upozornění pro zájemce o kolečka na gumák. V katalogu Marine sportu v Praze mají teď do konce března v akci ta plastová emerická kolečka za 2550Kč. Tím pádem není
nutné řešit dovoz z USA (který podražil z 500 na 700Kč) a jsou hned k mání. Jenom tam mají chybně uveden průměr 250mm, což je o dost více.
http://www.vltava2000.cz/marinesport/go ... cluny.html
V orig katalogu se píše, že jsou určená pro přenosné čluny do 250lbs. Neuvádějí jestli s motorem, nebo bez. I tak je 125kg dost.
Naposledy upravil(a) tataS dne pon bře 28, 2011 7:54 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
danda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 127
Registrován: sob led 05, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod danda » ned bře 27, 2011 10:00 pm

Tak ty plastový kolca jsem koupil.Koupil jsem je k pomocnýmu člunu s malým motorem.K většímu motoru(15Hp) se mi vhodné nezdají. Neumožňují montáž motoru ve svislé poloze. Dám vědět jakou mají výdrž.
danda
Uživatelský avatar
dracik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 128
Registrován: pát zář 07, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Zemplínska Šírava

Příspěvekod dracik » úte kvě 31, 2011 12:47 am

K tym plastovym koleckam, o ktorych ste sa bavili:
udavana nostnost 112,5kg; moj naf. cln + motor + plna nadrz 79kg
Kolieska sa zlomili po piatej ceste na plaz (plaz mam 50m asfaltka, 50m po trave)
Dovod: tycka, okolo ktorej sa koliesko toci je PLASTOVA!!!
Nahradzam to nerezovou skrutkou a uvidim, co sa zlomi nabuduce (tycka, okolo ktorej sa toci cele rameno s kolieskom je totiz tiez plastova :)
Sirka koliesok je taka, ze sa pri tejto hmotnosti dost zabaraju (strkova plaz).

V kazdom pripade, aby som len nehanil realna skusenost - vyzorovo super pasuju k bielemu clnu, su uplne nenapadne v akejkolvek polohe. Nie su prilis vysoke, staci to vsak na prejazd po standardnych nerovnostiach a pri vyklopeni hore ich vobec nie je vidiet.
Uživatelský avatar
J
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 169
Registrován: sob srp 20, 2011 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod J » úte zář 13, 2011 3:04 pm

dracik píše:K tym plastovym koleckam, o ktorych ste sa bavili:
udavana nostnost 112,5kg; moj naf. cln + motor + plna nadrz 79kg
Kolieska sa zlomili po piatej ceste na plaz (plaz mam 50m asfaltka, 50m po trave)
Dovod: tycka, okolo ktorej sa koliesko toci je PLASTOVA!!!
Nahradzam to nerezovou skrutkou a uvidim, co sa zlomi nabuduce (tycka, okolo ktorej sa toci cele rameno s kolieskom je totiz tiez plastova :)
Sirka koliesok je taka, ze sa pri tejto hmotnosti dost zabaraju (strkova plaz).

V kazdom pripade, aby som len nehanil realna skusenost - vyzorovo super pasuju k bielemu clnu, su uplne nenapadne v akejkolvek polohe. Nie su prilis vysoke, staci to vsak na prejazd po standardnych nerovnostiach a pri vyklopeni hore ich vobec nie je vidiet.


Můžu se zeptat na značku těch polámaných? Byli to zmiňované West marine? Protože uvažuji o tom, že je koupím. Na netu jsem už našel víc výrobců, tach by to byla asi užitečná informace.
Uživatelský avatar
josef12345
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 37
Registrován: čtv led 24, 2013 1:00 am
Reputace: 7

kolečka ke gumáku - vlek na gumák

Příspěvekod josef12345 » pát úno 01, 2013 4:11 pm

já jsem si ho postavil doma sám skládací z jeklu a vyšlo mne to vše na 700 Kč.


Obrázek
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2377
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pát úno 01, 2013 5:29 pm

Po vlastních zkušenostech bych řekl, že tak třetí provedení bude tak akorát a u toho zůstaneš. Toto provedení (i když řemeslně třeba dobré) se moc nehodí
abys to dal do člunu a celý den s tím jezdil. Na to příjdeš až při provozu. Je to moc velké a člun na to nenaložíš a nesložíš sám. A do slané vody to není
vhodné vůbec. Druhý rok to bude pěkně rezavé. Proto jsem to dělal celé z duralu a nerezu.
Uživatelský avatar
pupi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 189
Registrován: čtv zář 08, 2011 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod pupi » pát úno 01, 2013 7:01 pm

Ja som ako druhe kúpil tieto. Vysoká nosnosť, nerez, daju sa zhodiť, čiže dobre prepravné.
Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2377
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pát úno 01, 2013 7:13 pm

Mě se více osvědčilo mít ta kolečka pode dnem člunu. Když jedeš s motorem na zrcadle, tak stačí menší síla k zvednutí přídě. (lepší rozklad sil) Na pár metrů to
nehraje roli ale když člun táhneš dále, tak to je podstatný rozdíl. Široká kolečka jsou lepší na písek apod ale na asfalt, beton apod se mě osvědčila ta úzká
plastová s nízkou gumou na obvodu. Ta měkká (nafukovací) více skáčou na hrbolech. Jak píši výše: teprve třetí a další model bývá vyhovující.
Uživatelský avatar
Reno
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 72
Registrován: čtv črc 28, 2011 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Reno » sob úno 02, 2013 1:52 am

Ahoj,já používám již na třetím člunu svůj stále stejný systém koleček http://imageshack.us/g/600/s1160007.jpg/.U prvního menšího člunu jsem měl ty kola přímo pod zrcadlem,ale jak píše TataS,při větší váze člunu a motoru je dobré posunout těžiště dopředu a lépe vyvážit.Já jsem již před minulou sezónou udělal "tupláky" a mohu říct, že se opravdu osvědčily.Kola se na zrcadlo pouze nasunou.Potopit se nemůžou,protože jsou nafukovací.Jsou pouze s kluzným plastovým uložením.Co se týče vlivu soli např. na ventilky a gumu,tak žádné změny na kolech nevídím (po několika letech).Silnice se taky solí a kola na autech to taky vydrží. Ty na člunu vždy omývám sladkou vodou.Když je trochu lepší sjezd na jakékoli pláži,zatáhnu,nebo zatlačím člun do vody i s nasazeným motore,kola poze vysunu směrem dolu buď z vody nebo ze člunu.Většinou je dám do člunu a použiju pak při kotvení na malé přírodní pláži.Při příjezdu ke břehu pak nasunu kola a kousek popotáhnu člun ke břehu,tak aby záď byla kousek nad vodou.Takto celkem dobře řeším i kotvení aniž bych tahal zatíženou záď motorem po písku nebo kamenech.
Uživatelský avatar
pupi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 189
Registrován: čtv zář 08, 2011 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod pupi » sob úno 02, 2013 8:45 am

Reno máš to pekne spravené. Síce kolečka tým že sú zdvojené zaberú viacej miesta v aute, ale určite sa to s tým lepšie ťahá. To sedenie si robil sám?
Uživatelský avatar
Reno
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 72
Registrován: čtv črc 28, 2011 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Reno » sob úno 02, 2013 10:04 pm

kola sice zaberou o něco více místa,ale opravdu je to na pískové pláži mnohem lehčí.Já jezdím s karavanem, tak vžycky to místo najdu.Na noc člun tahám ke karavanu tak lepší když to jde lehce.Sedačku jsem si dělal sám a to z důvodu opření.Při delších cestách mě boleli záda.Je z nerezu 25x1.5 a sedák má výplet z látky,něco jako na zimních sáňkách.Je to přitom lehčí,než ty originál překližky.
Uživatelský avatar
tkruska
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 547
Registrován: ned kvě 28, 2006 11:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Phobos 21 - Sole Mio

Příspěvekod tkruska » ned úno 03, 2013 1:19 pm

pupi: Kde si koupil ty kolecka? Diky
Uživatelský avatar
pupi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 189
Registrován: čtv zář 08, 2011 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod pupi » ned úno 03, 2013 1:50 pm

Na dobierku od : http://www.pozicovnazilina.sk/index.php ... -clny.html
Ja som ich našiel na youtube : http://www.youtube.com/watch?v=Zo0X4f_c ... BnLxjymZfA
Sú to polské koliečka, nerez, dobre vyzerajú a majú slušnú nosnosť . Pred tím som mal plastové vyklápacie, síce čln sa dal zbaliť s nimi ale po vytiahnutí z vody boli večne špinavé , kamienky v drážkach, blato, zle sa to čistilo. Tieto zhodím, ponorím do vody a hotovo.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8576
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 82
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » ned úno 03, 2013 9:16 pm

Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2377
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned úno 03, 2013 9:35 pm

K dokonalosti jim chybí ten zlom o 45° pod zrcadlo. Když se zvednou nahoru, tak překáží pohybu motoru. Nejlépe je nasazovat a používat jenom pro
cestu do vody a ven. Hlavně na moři ve zvednuté poloze se obalí solí.
Stačilo by ten čtyřhran přeříznout pod 45° a svařit do zlomu a byli by dobré.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8576
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 82
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » ned úno 03, 2013 9:45 pm

A ty zlomené se nechávají za plavby nasazené..... :?
Jaký je v tom rozdíl? Jaké omezení pohybu, kdy, kde, jak .... nechápu.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2377
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned úno 03, 2013 10:00 pm

Záleží na tom, jestli jsou (zlomené i jiné) v provedení jako ty co inzeruješ tj. že je pevná část přišroubovaná na zrcadle a ten čtyřhran se překlápí nahoru a dolu,
potom trčí nahoře nad zrcadlem a překáží u motoru a v rejdu. Nebo je to v provedení co předvádějí hoši, že se nasunou ze spodu do čtyřhranu připevněného
napevno na zrcadle a potom se dají buď nasunout sezhora, nebo položit do člunu. Tím pádem okolo motoru nevadí. Pokud se nasunují sezhora, tak je lepší
aby byli do úrovně zrcadla. Za zrcadlem se za jízdy dosti vaří voda a tak se obalují solí.
Ještě k tomu tvému obrázku: Je lepší je namontovat obráceně než jsou na obrázku aby ty čtyřhrany byli až u válců a člun měl lepší stabilitu při tažení za
špičku. Na to člověk většinou příjde až vlastní zkušeností, pokud hned na začátku neposlechne rady těch co to několikrát změnili. To překlápění se mě také
líbilo, než jsem přišel na to že je na prd.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host